PDA

View Full Version : Koritinan käyttö

turakki
07.03.2014, 21:19
Tuossa muutamassa projektikertomuksessa on mainittu koritina. Mitäs jekkuja tinailuun liittyy? Ajattelin, jos noita Hj:n ovia korjatessani kokeilisin. Puhtaus taitaa olla tärkeää, pitääkö jollain hapolla putsata? Paljonko tarvitaan lämpöä? Kokeneet voisivat kertoilla.

kany
07.03.2014, 22:19
Kokeileppa Joutubea: https://www.youtube.com/results?search_query=koritinaus&sm=3

jubet
07.03.2014, 23:29
Puhtaus pohjaan tärkeä. Itse oon aikapaljon hiekkapuhaltanut saumoja. Juotos pasta pohjalle hyvin sekoitettuna. Sitten lämmittää pastan ja pyyhkii ylimääräiset pois. Pyyhkäisyn jälkeen pitäisi jäädä tinan näköinen pinta. Sit sulattamaan tankoa.
Ei vaadi lämpöä paljon, tehokas kuumailmapuhallinkin vois riittää. Itse olen käyttänyt yhdenkäden tohoa. Pillit on liian rajut, kun tohokin meinaa olla. Helposti alkaa pintapellit veteleen lämmöstä.

H&K
07.03.2014, 23:37
Pillit on liian rajut, kun tohokin meinaa olla. Helposti alkaa pintapellit veteleen lämmöstä.

Siis pillit on ainoat oikeat välineet, saa säädeltyä lämpötilaa nopeasti tilanteen mukaan. Opetellessa saattaa kyllä sitä tinaa jonkunverran valua lattialle, mutta nopeasti siinäkin hommassa pääsee kärrylle.

T: ex autopeltiseppä

Teme74
07.03.2014, 23:37
Puhtaus pohjaan tärkeä. Itse oon aikapaljon hiekkapuhaltanut saumoja. Juotos pasta pohjalle hyvin sekoitettuna. Sitten lämmittää pastan ja pyyhkii ylimääräiset pois. Pyyhkäisyn jälkeen pitäisi jäädä tinan näköinen pinta. Sit sulattamaan tankoa.
Ei vaadi lämpöä paljon, tehokas kuumailmapuhallinkin vois riittää. Itse olen käyttänyt yhdenkäden tohoa. Pillit on liian rajut, kun tohokin meinaa olla. Helposti alkaa pintapellit veteleen lämmöstä.

Kuumailmapuhallin on hyvä varsinkin aloittelijalle. Sillä ei tule annettua lämpöä liikaa niin helposti kuin toholla. Pysyy tina helpommin pellissä kiinni, eikä ole kengillä;)

Nostokurki
07.03.2014, 23:41
Juu tosi puhtaan pohjan vaatii, joskin pintaruosteeseen vielä tarttuu. Mutta jos on kraaterilla ja teräsharjalla raapii niin ei tartu, siihen vaatii hiekkapuhalluksen.

Kuumailmapuhallin riittää hyvin, toholla tai pillilläkin onnistuu mutta on paljon tarkempaa lämmön kanssa. Tosin lämmön saa paremmin oikeaan kohtaan jos käyttää kaasulaitteita, mutta suosittelen aloittamaan kuumailmapuhaltimella.

Vaatii kyllä harjoittelua varsinkin pystypinnoilla, helposti valahtaa tinat lattialle ja sitten meinaa välineet lentää tangentin suuntaan :) kannattaa harjoitella irto-osalle ensin ja vaakatasossa, niin tulee tuntuma siihen miten tina käyttäytyy ja paljonko lämpöä kannattaa antaa.

Ostin vermeet viime kesänä ja harjoittelin yhden polttoainetankin kanssa, tinasin siitä kaikki saumat ja viimeistä saumaa tinatessa rupesi jo tuntumaan että homma onnistuu :) nykyään käytän varsinkin irtopeltiosissa tinaa pohjalla ennen pakkelia.

turakki
08.03.2014, 00:14
Noita kanyn linkittämiä pätkiä katsoinkin jo. Onko niissä mainittu pohjuste sama aine kuin juotospasta?

2x4WD
08.03.2014, 08:41
Noita kanyn linkittämiä pätkiä katsoinkin jo. Onko niissä mainittu pohjuste sama aine kuin juotospasta?

Hyvin saman kaltainen aine vastaus: on

-JoNe-
08.03.2014, 09:02
Bera-fix on ainakin toimiva pohjuste/pasta millä sitä kukakin tykkää nimitellä. Keittiön laatikosta omit talliin pari puista paistolastaa ni on helppo sitä tinaa levitellä, varo ettei mamma huomaa :D

Kun oot tinauksen saanu tehtyä ni puhdista pinta kuona-aineista ennen kittausta/maalausta.

Teme74
08.03.2014, 09:06
Bera-fix on ainakin toimiva pohjuste/pasta millä sitä kukakin tykkää nimitellä. Keittiön laatikosta omit talliin pari puista paistolastaa ni on helppo sitä tinaa levitellä, varo ettei mamma huomaa :D

Kun oot tinauksen saanu tehtyä ni puhdista pinta kuona-aineista ennen kittausta/maalausta.

Mä olen mamman paistolastan käsitellyt steariinin kanssa ennen tinausta. Eli kynttiläkin pitää varastaa mammalta:D Vaarallista hommaa;)