View Full Version : Video kardaanin kulmista
Tällä oli joskus semmonen hauska video missä ukkeli pahvin palasella räpättämällä näytti miten ne kulmat vaikuttaa kardaanin nopeuteen. Oisko jollain jääny talteen se linkki?
-teppo
Tällä oli joskus semmonen hauska video missä ukkeli pahvin palasella räpättämällä näytti miten ne kulmat vaikuttaa kardaanin nopeuteen. Oisko jollain jääny talteen se linkki?
-teppo
Löyty http://www.youtube.com/watch?v=gmV4qwLfOMY
joo, tuosta ilmenee hyvinkin myös se kardaanin nivelten "offset" mistä nahkahousuiset mersupaapat aina jankuttaa
mutta, hyvä linkkivinkki kertaukseks, ja täähän myös avaa termiä "vakionopeusnivel" helpompi tajuiseks
Jax_KiBez
10.03.2014, 06:13
No jumankauta, opin taas jotain uutta. Aina miettinytkin että millä tavalla kardaanikulmat vaikuttavat, jatkossa tajuaa mitä kardaanien asennosta täytyy katsoa.
Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?
Ei, katopas toi pätkä uusiks :)
Jeep-Ukko
13.03.2014, 20:21
Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?
Sitä varten jakolaatikon päähän laitetaan tuplaristikko nivel, vakionopeusnivel.
Sen pitäisi kumota pinjoni/jakolaatikko kulmaerosta johtuvan nopeus vaihtelun.
Ei taida olla videoo tuollaisesta tupla ristikosta?
Jos joku löytää videon, niin laittaa näkyviin.
Ei taida olla videoo tuollaisesta tupla ristikosta?
Jos joku löytää videon, niin laittaa näkyviin.
Tuplaristikko on todellä lyhyt kardaani, jonka molemmat ristinivelet on samassa kulmassa.
Itellä kun ei oo kokemusta näistä niin mitenkäs näissä SOA laitteissa kun on napojen kääntö tehty, niin niissähän ei yleensä oo murikan puoleissa päässä kulmaa juuri ollenkaan, mutta jakotoosan puolella taas on. Toimiiko se sillon oikein?
Kyllä, jos siellä jakolaatikon päässä on turplaristikollinen nivel. Tässä tapauksessa akselin päässä kulman pitääkin olla pyöreä nolla (käytännössä hieman enemmän lehtijousialustalla, jotta veto päällä tapahtuvas akselin kiertymisen aiheuttama kulmamuutos kumotaan) jotta värinöitä ei tapahdu. Tuplaristikollinen nivel ei sinänsä ole vakionopeusnivel, vaan äärimmäisen lyhyt kardaani joka siksi toimii lähes kuten CV- nivel.
Normikardaanilla molemmissa päissä ristikoiden kulmat pitää olla samat. Kannattaa muuten muistaa, että kulmat voi laittaa myös "väärinpäin", eli nostaa pinionia reilusti, ja jakiksen pää pysyy missä ikinä onkaan. Eli pinioni siis törröttää reilusti ylös, jakiksen lähtö suoraan taaksepäin. Tällöinhän kulmat on suhteessa kardaaniin samat ja lopputulos siis myös sama kuin yleensä, kun pinioni ja jakiksen lähtö on lähes vaakatasossa. Tämän ratkaisun ongelma tosin on, että pinionin ulompi laakeri tahtoo kärsiä öljypulasta, siksi ei oikein ole yleensä käytössä..
Siinä vielä toinen video.
http://www.youtube.com/watch?v=DDmz0tibVGM
Tässä kaveri selitti niin että minäkin tajusin:)
https://www.youtube.com/watch?v=wkfndHDiH1M