View Full Version : Chevy pickup -89
Tällainen Letukka tuli ostettua ja heti piti mustamaalata! Isommat pyörät ja korotussarja,tietysti.Sopivaa vinssiä ei löytynyt eli tein itse(säästin?) Kaksi kuorma-auton kasettilavan vetomoottoria ja vinssikela väliin.Kukaan ei tiedä vetotehoja ennen kuin koitetaan.Antaa se isonkin auton runko periksi jos voima riittää:D Keulaan tulee myös pikakiinnike lumiauraa varten ja irrotettava nosturi takakulmaan.Hydrauliikka omasta tehostajasta lisäsäiliöllä.Lisää kuvia kunhan projekti edistyy.Lavalla on jo yksi pieni sähkövinssi ja nyt tuli ostettua 10000 lbs sähkövinssi joka tulee kiinni runkoon taaksepäin.Ja jos laittaa tuon reteemmän nosturin lavalle niin siinähän on itsessään hydraulivinssi.Eli mahdollisesti Chevyyn tulee 4 vinssiä:):D
kuulostaa pirun hitaalta, mutta tosi riskiltä vinssiltä? :)
Ex_inkkari
05.03.2014, 21:08
otan osaa :)
taitaa toimia hyd.moottorit rummun laakeripukkeina :D
Juu,napamoottorit eli laakeroitu joka suuntaan.Vinssin vapautus pitäisi toimia kun laitetaan venttiili uloskelaus asentoon ja auto ei käy.Vinssin toimintaa tulee ohjaamaan sähköventtiili kauko-ohjauksella,muu hydrauliikka mekaanisilla venttileillä hytistä.Sais vaan tehtyä sellaisen vinssipedin että kestää koittaa vetoja:D
No niin, lähti toi vinssin asennus vihdoinkin käyntiin! Pohjalevy 20 millistä, pystyraudat 15 ja päällilevy 11 millistä rautaa. Koko hässäkkä painaa ainakin sata kiloa! Tuli myös nuo renkaat päivitettyä(35x12,5/16 Creepyt)
Hyvältä näyttää kaikinpuolin!
Ainakin Vinssin pitäs pysyä kiinni. :D
Vinssilevyt sormenpaksuista, ja auton runko on ~5mm paksuista C- palkkia? :eek:
Vinssilevyt sormenpaksuista, ja auton runko on ~5mm paksuista C- palkkia? :eek:
Taitaa olla 1/8" rungolla K1500, eli 3,2mm!
Mielenkiinnolla odotellaan että saat koekäyttöön! Yksinkertainen ja varmasti toimintavarma hyrrä ilman hajoavia planeettoja jos vain pumpun tuotto riittää.
On kyllä melkoisen järeä peti! Kunnon seevaukset liitoksiin ja hitsaa täyteen niin ei tarvi ylimääräisiä tukia rakennella :)
Itse kyllä olisin laittanut vinssin suoraan ton alimman levyn päälle. Nyt kun se on noin korkealla ja auto on kunnolla uppeluksissa niin siinä ei ole yhtään nostoefektiä.
Alusta on K 3500. Alalevy on tuettu aika pitkälle runkoon ja koska veto tulee aika ylhäältä niin ei siinä mikään kymppimillinen kestä:D Pystyraudat hitsataan vielä kiinni puskuriin varmuuden vuoksi. Ja onhan tuohon alarautaan helppo hitsata lumiauran kiinnikkeet!
Alusta on K 3500. Alalevy on tuettu aika pitkälle runkoon ja koska veto tulee aika ylhäältä niin ei siinä mikään kymppimillinen kestä:D Pystyraudat hitsataan vielä kiinni puskuriin varmuuden vuoksi. Ja onhan tuohon alarautaan helppo hitsata lumiauran kiinnikkeet!
Parempi että hyvin kiinni kun vinssiä tarvittaessa lähtiskii nolosti irti :)
Kestääkö hytikkamoottorien laakeroinnit muutaman tonnin sivuttais vetoa?
Tuota rumpua ei vissiin ole muuten laakeroitu. Lepää moottorien akseleilla.
Hytikkamoottoreissa on kyllä yleensä varsin tukeva laakerointi ja pyörimisnopeuskin on tossa varmasti varsin maltillinen niin kyllä varmaan kestää.
Jos vielä jostain kuorma-autosta peräisin niin on varmaan laatu moottoreita niin ehkä ennemmin olisin huolissani et kestääkö kiinan ihme sähkövinssien laakerointi jos niissä semmosta ees on.
Ajattelin laittaa vetokidan myös tuon alalevyn päälle ja vaijerin sieltä kautta niin silloinhan tuota nostoefektiä tulee:D:D
Tää letukka on muutenkin melko etupainoinen, että talvella ei etene mihinkään ilman etuvetoa, etenkin jos etuperän vahapatruuna systeemi sattuu kusemaan. Ite tein vinssipedin 6mm levystä, jälkeenpäin ajateltuna sekin ylimitoitettu 12000lbs vinssille. Paino jakaumaa huonontaa vielä mitä pitemmällä ulkonevasti toi vinssi on. Olis se sinne maskin sisäänkin mahtunut.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4523
Minusta tuo vinssi on juuri oikealla korkeudella,
helpompi käyttää kun tarvii, ei tarvitse vinssausta aloittaa lapioimalla vinssiä esiin. ;)
Ex_inkkari
23.01.2015, 17:35
Tää letukka on muutenkin melko etupainoinen, että talvella ei etene mihinkään ilman etuvetoa, etenkin jos etuperän vahapatruuna systeemi sattuu kusemaan. Ite tein vinssipedin 6mm levystä, jälkeenpäin ajateltuna sekin ylimitoitettu 12000lbs vinssille. Paino jakaumaa huonontaa vielä mitä pitemmällä ulkonevasti toi vinssi on. Olis se sinne maskin sisäänkin mahtunut.
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=4523
Tuohon vahapatruunaan auttaa kun tekee vaijerikäyttöisen niin loppuu kuseminen :) komppaan että takavedolla melkoinen ori pidellä, onneksi omassa sydeemit toimii vielä.
Mutta joo, onhan melkoinen peti, laivaterästä :)
Jos neliveto toimii niin ei kai siihen mitään vaijerivirityksiä tartte tehdä! Eikä tällä ole niin kauheesti tarkoitus mettässä ajella kunhan näyttää komialta eikä kellään ole ainakaan samanlaista vinssiä keulalla:D Noita kiinan sähkövinssejä nyt on vähän joka ajoneuvossa!
young n dum
23.01.2015, 21:34
t0ny boy
ei sitä vinssiä kaiveta kurasta ku olla jumissa. vaijeri / naruha on jo ylös nostettuna eik vaan ? ;)
ja tosiaan melko raivokas alusta vinssille?
ei varmasti porsi mut omissa vehkeissä aikanaa alotin 8mm kamalla ja aina sitä tulee todettua et vähempiki riittäs.... helppoo tehä painavaa ja kestävää mut samaan pystys yli puolta vähemmällä rauta määrällä :)
nykysessä safaari pelissä peti 4mm levyä. seuraava on sitte 3mm .. kylläki keski vinssi mut eniveis :D
Ex_inkkari
23.01.2015, 22:21
Jos neliveto toimii niin ei kai siihen mitään vaijerivirityksiä tartte tehdä! Eikä tällä ole niin kauheesti tarkoitus mettässä ajella kunhan näyttää komialta eikä kellään ole ainakaan samanlaista vinssiä keulalla:D Noita kiinan sähkövinssejä nyt on vähän joka ajoneuvossa!
Niin ei varmaan tarvi tehdä, kyse olikin jos se kusee niin siihen saa vaijerilla toimivan kytkennän, ihan tehdastekoinen eikä mikään viritys.
t0ny boy
ei sitä vinssiä kaiveta kurasta ku olla jumissa. vaijeri / naruha on jo ylös nostettuna eik vaan ? ;)
ja tosiaan melko raivokas alusta vinssille?
ei varmasti porsi mut omissa vehkeissä aikanaa alotin 8mm kamalla ja aina sitä tulee todettua et vähempiki riittäs.... helppoo tehä painavaa ja kestävää mut samaan pystys yli puolta vähemmällä rauta määrällä :)
nykysessä safaari pelissä peti 4mm levyä. seuraava on sitte 3mm .. kylläki keski vinssi mut eniveis :D
hmm, Mitäs kun tarviikiin vaijeria vaikka vapauttaa lisää 20m? :D lasketko rauhakseen kaukosäätimellä?
hmm, Mitäs kun tarviikiin vaijeria vaikka vapauttaa lisää 20m? :D lasketko rauhakseen kaukosäätimellä?
Tarpeeks nopee vinssi niin ei apukuski ehdi vetää perässään hankalassa maastossa ilman hölkkäaskeleita kun napista painaa..
Niin ei varmaan tarvi tehdä, kyse olikin jos se kusee niin siihen saa vaijerilla toimivan kytkennän, ihan tehdastekoinen eikä mikään viritys.
Jos vahapatruuna alkaa vanhenemaan ja väsyy niin miksi siihen ei voisi laittaa uutta sellaista jolloin toimisi taas kunnolla seuraavat 10v niinkuin sen pitääkin. Väittäisin että vaijeriviritykset ei paria vuotta pidempään toimi meidän olosuhteissa kuitenkaan.
Alusta on K 3500. Alalevy on tuettu aika pitkälle runkoon ja koska veto tulee aika ylhäältä niin ei siinä mikään kymppimillinen kestä:D Pystyraudat hitsataan vielä kiinni puskuriin varmuuden vuoksi. Ja onhan tuohon alarautaan helppo hitsata lumiauran kiinnikkeet!
No, saa siitäkin rungon poikki jos/ kun vinssissä on tehoa! :D
Jos vahapatruuna alkaa vanhenemaan ja väsyy niin miksi siihen ei voisi laittaa uutta sellaista jolloin toimisi taas kunnolla seuraavat 10v niinkuin sen pitääkin. Väittäisin että vaijeriviritykset ei paria vuotta pidempään toimi meidän olosuhteissa kuitenkaan.
Itse diagnosoin ongelmaksi jännitehäviön, miksi vahapatruuna ei työntänyt.
Auto sammuksissa akulta 12V, vahapatruunan johtojen päästä 10V jännitettä ilman vahapatruunaa, ja tästähän jännite kyykkäisi vielä lisää vahapatruunan kuormalla.
Ratkaisin ongelman vetämällä napilla kytkettävän releen kautta akulta johdot vahapatruunalle, ja taas toimii väsynyt vahapatruuna.
Lisäksi nyt mahdollisuus käyttää 2wd low range, en vaan keksi mitä hyötyä tästä.
Ex_inkkari
27.01.2015, 11:40
Jos vahapatruuna alkaa vanhenemaan ja väsyy niin miksi siihen ei voisi laittaa uutta sellaista jolloin toimisi taas kunnolla seuraavat 10v niinkuin sen pitääkin. Väittäisin että vaijeriviritykset ei paria vuotta pidempään toimi meidän olosuhteissa kuitenkaan.
Siihen voi jokainen laittaa tai tehdä ihan mitä lystää, se ei tarkoita sitä jos joskus aukaisen tällä palstalla naamani ei kaikkien tarvitse tehdä juuri niin kuin sanon. Sinäkin olet ihan periaattesta aina eri mieltä, mikä alkaa välillä olemaan vähän kulunutta.
Siihen voi jokainen laittaa tai tehdä ihan mitä lystää, se ei tarkoita sitä jos joskus aukaisen tällä palstalla naamani ei kaikkien tarvitse tehdä juuri niin kuin sanon. Sinäkinn olet ihan periaattesta aina eri mieltä, mikä alkaa välillä olemaan vähän kulunutta.
Tottakai jokainen saa tehdä omalla autollaan mitä haluaa. Se nyt vain oli minun mielipide tähän asiaan ja olen pahoillani jos meidän mielipiteet eroavat. Periaatteen takia en täällä kirjoittele mitään ja en ainakaa tarkoituksella ole sellaista meinannut.
Edelleenkin olen sitä mieltä että tässä kyseisessä paikassa vahapatruuna on pitkäikäinen ja luotettava. En osaa kokemuksella sanoa sinun tarkoitaman vaijerilaitteen toimivuutta mutta olettaisin että suomen olosuhteissa vesi, kura, suola ja pakkanen jumittaa vaijerin parissa vuodessa, sekä lukon automaattinen toiminta loppuu myös ja kuljettaja joutuu itse kytkemään ja irroittelemaan sitä. Mutta nämä ovat mielipide kysymyksiä joita voi jatkaa loputtomiin, mutta ei tehdä sitä täällä toisten rakentelu topikissa.
Olishan tuo 2wd hidas ihan kiva leikkiä kun isolla puolella tollanen diisseli ei jaksa pellolla ruopia! Lukkoperään yhdistettynä hauska multaviskuri. Pitää ryhtyä johtohommiin:D
Hidas takapotku on hiton hyvä, kun pitää ison kärryn kanssa väännellä tarkasti.
Noniin, raudat hitsattu, letkut tehty ja lohko paikoillaan. Vielä kun saisi putkilähdöt tehostimelta lohkon läpi takaisin jarrutehostimelle. On meinaan putket tuumakokoisia:mad: Jospa tuo millinen helmiliitos pitäis. Tuosta pumpun paineista ja tuotoista ei ole mitään tietoa.
Tuleekos sulla aura vielä hydraulisena vai vinssillä?
Hyvältä näyttää..!
Aurassa oma hydrauliyksikkö eli autoon kytketään vain sähköpistoke. Ohjain tulee kojelautaan.
Vinssi toimii, nopeus hyvä(noin 60 kierrosta minuutissa) Enää vaijeri paikalleen niin saa koittaa vetoja:DLavan takakulmaan tulee 130 hiab jossa alun perin kääntö veivillä. Nyt se muutetaan toimimaan sähkövinssillä.
Vinssi toimii, nopeus hyvä(noin 60 kierrosta minuutissa) Enää vaijeri paikalleen niin saa koittaa vetoja:DLavan takakulmaan tulee 130 hiab jossa alun perin kääntö veivillä. Nyt se muutetaan toimimaan sähkövinssillä.
Kuvatuksia sit toteutuksesta
Vinssi vetää melko hyvin ja väkipyörän kautta kun vaijerin kiinnittää alalevyyn niin voima tuplaantuu. Vetopiste siirtyy samalla alemmas. Eihän tuossa ohjaustehostimessa paineita ole kuin 60 bar. Ja voihan piukan paikan tullen vinssiä ajaa nosturin hydrauliyksikön kautta(170 bar). Nosturin käännöstä tuli vähän hidas mutta ainakin jaksaa kääntää vaikka auto olisi kallellaan:D Nosturissa ei ole hydraulijatkoa mutta voisihan noston suorittaa sähkövinssillä. Eli puomi pitkäksi ja nostolla ja vinssillä helppo säätää etäisyys. Mutta onko yleensäkin sähkövinssissä jarrua ettei taakka putoa alas kun vinssin sammuttaa?
Kun sopivaa lavarautaa ei löytynyt niin tein itse. Kolmetuumaisesta putkesta niin ainakin kestää. Samalla saa vinssiin vedon ajosiltojen suuntaisesti. Vaijerin saa myös alakautta ja ohjurin läpi eli saa vedettyä auton trailerin kyytiin kun siinä ei ole omaa vinssiä:D
Renkaat päivitetty eli Nokian 285 nastarenkaat. Takana 10 tuuman vanne, edessä 8 tuumaa. Ja nyt mahtuu pyörimään pari vuotta sitten hankitut ketjut jos oikein liukkaat kelit tulee. Hyllyssä odottaa myös turbosarja jolla saa koneeseen enemmän vetoja.
Ja mekaaninen ahdin turbon kaveriksi niin tulee alakierrosvääntöö:D
Onko joku asentanut Chevyyn ilmajousia tai ilmaiskareita? Kokemusta löytyy jo toisesta Letukasta: finnshark.com/C4/C4 projektikertomukset/ZR-1 convertible
Kansiremontti aloitettu. Suuttimet testattu. Moottorissa näkyy vielä hoonausjälki eli ei paljoa ajettu remontin jälkeen. Kannet kasaan uusilla pulteilla ja turboa asentamaan? Auto katsastettiin ennen remonttia. Kilometrejä oli ajettu edellisestä katsastuksesta 10 km!
Turboasennus etenee hitaasti mutta varmasti. Kohta otetaan savut.
Kone lähti ilmauksen jälkeen hyvin käymään. Kävi tasaisesti ja terävästi. Seuraavana päivänä hurahti käymään ja sammui. Eikä sen jälkeen käymään. Lähtee jarrukliinerillä käymään mutta tyhjäkäynnillä tukehtuu. Käyntiääni pehmee kuin bensakoneella, savuttaa ja tärisee. Ilmavuotoa ei ole. Onko jollakin kokemusta asiasta?
Löytyi projekti syöttöpumppu isommilla elementeillä. Alkuperäinen 0,29 halkaisijalla, nyt 0,31. Kyllä löpökin jämähtää kiinni kun tarpeeksi kauan seisoo. Eli koko pumppu osiksi ja puhdistus. Vanhassa pumpussa nokkarengas rikki ja ennakon sylinteri jumissa.