View Full Version : bertan tyhjäkäynti
mikä vikana ku käynti on tuplaantunu ½vuodessa?
Cental73
22.07.2005, 18:52
oisko tyhjäkäynnin säätöruuvi (jos sellainen bertassa on) tärinästä päässyt pyörähtään pikkuhiljaa enempi auki? tai kaasuvaijeri jumittaa jotenkin ainavaan enemmän, ettei pääse palautumaan normaaliin (silloin vois olla vaijerissa esim ratkeama ja vodaa tai muuta paskaa päässyt hapettamaan tai saamaa aikaan säikeen joka jumittaa). Vai onko kaasupolkimen asetelma "vinossa" mun bertassa käyntinopeus tippui kun veti polkimesta iteensä päin. Eli normaalisti poljin oli liikaa pohjassa. tais olla se vastajousi levähtänyt hiukan, muutoin näytti olevan ok.
"ei ollu mikään amerikan temppu"
Kyllä vaiva kuulostaa ihan siltä että auto on vihdoin menettänyt neitsyytensä eli ruiskupumpun syötönsäätimen nahkakalvo on puhki, eikä imusarjan alipaine enää jaksa vetää syöttöä rajoittavan tangon jousta kokonaan kasaan. Lääke löytyy Toyota-varaosatiskiltä tai mahdollisesti lähimmästä dieselpajasta. Osanumeroa en ihan heti saa selville mutta kalvo on Toyotan varaosasoftassa nimeltään "diaphragm". Kalvon vaihtaminen on vähän hankalaa kone paikallaan, mutta kun suosiolla ottaa startin ja EDIC-moottorin pois häiritsemästä helpottuu homma huomattavasti.
Ruiskupumpun (joka löytyy kuskin puolelta koneen kupeesta) lohkon perässä on sellainen kotelo, johon menee imusarjan kaasuläpältä kaksi muoviputkea. Kotelon takaosa aukeaa neljällä ruuvilla, jonka jälkeen pumpusta saattaa lurahtaa vähän vuosien saatossa kotelon pohjalle kertyneitä öljyjä pihalle. Keskellä auennutta koteloa on tappi, joka on itse asiassa pumpun syötön määrää säätävä hammastanko. Tapin ympärillä on sitten se nahkakalvo, joka on kiinni sokalla ja prikalla. Kun sokan saa pois, tahtoo kalvo pompsahtaa pihalle, koska sen takana on se jousi. Purkuosuus on siis helppoa, mutta osien kasaaminen yhdellä kädellä näkemättä työmaata on sitten astetta haastavampaa. Ei muuta kuin onnea matkaan.
Hiukan samanlaista ongelmaa, eli onko neuvoja, kun bosch pumppu jättää lämpimällä koneella syötön päälle 2500 kiekan ylityksen jälkeen. eli laskee kyllä siihen 2500 mutta jää siihen ja kun vaihteella laskee kierrokset 2200 niin laskee normaalisti takaisin tyhjäkäynnille.
Kiitos vinkeistä!taidan vaihtaa kalvon.edic on poissa valmiiksi.
quote:
Hiukan samanlaista ongelmaa, eli onko neuvoja, kun bosch pumppu jättää lämpimällä koneella syötön päälle 2500 kiekan ylityksen jälkeen. eli laskee kyllä siihen 2500 mutta jää siihen ja kun vaihteella laskee kierrokset 2200 niin laskee normaalisti takaisin tyhjäkäynnille.
Eihän suuttimet jumita? Tai rivipumpussa elementit?
-Pajerolla metsään ja Zetorilla pois- http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/kharju-autofahrer.gif
Vasta puoli vuotta sitten kun ongelmat hiljalleen alkoivat käytin paikallisella sepällä puhdistamassa ja tarkistamassa suuttimet, kunnossa ja pieni säätö. ongelma paheni radikaalisti syötön lisäämisen myötä, mutta oli olemassa jo ennen. syöttöjä tarvitsee että jaksaa liikkua 31" kumeilla kun on laiska kone. liekkö sit se immenkalvo mennyt vai mistä kannattaa aloittaa metsästys.. ja onko miten hankala laittaa.. laitteena bosch VE (?) autona Rocky. Ja jos vaihtaa kalvon muuttuuko mikään asetus vaihdon aikana vai uskaltaako turvallisin mielin kokeilla..
Edited by - vesku.r on 26/07/2005 12:03:46
Nyt on nahkakalvo vaihdettu.Tyhjäkäynti on kohdallaan.Oli pikkusen hintahaitaria tojotalla 87e ja dieselpojilla 48e(ovh).
Mullakin läjässä (2.4td) vähän samanlaisia oireita, tyhjäkäynti on kylmällä koneella 800rpm ja kun antaa koneen käydä vähän aikaa niin käynti pompsahtaa tonne 1200-1500rpm ja pysyy siellä....
Mikäköhän vikana?
http://offroad.eimihikaa.com
«Toyota land cruiser is a never ending story.»