PDA

View Full Version : Harrasteautojen rakentelu helpottuu?!


hitoy
03.03.2014, 10:51
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288660763308.html?pos=ksk-trm-auto-ospu

Saa nähä miten oikeasti käy..

jesse89
03.03.2014, 10:58
Toivotaan et tämä myös koskisi maastureitakin et olisi mahdollista tehdä hieman korkeampi tai pykälää suuremmat pyörät asentaa tms :)

wikke
03.03.2014, 11:25
Trafi on omien sanojensa mukaan "selkeyttämässä ja nopeuttamassa poikkeuslupien hakukäytäntöä".


Selkeyttäminen = Selkeyden vuoksi juuri mitään ei sallit.

Nopeuttaminen = Nepeutuu kun ei edes oteta käsiteltäväksi.

Nerd-O
03.03.2014, 12:07
Jatkossa poikkeusluvan hakija keskustelee rakenteen muuttamiseen liittyvistä asioista tarkemmin alan harrastejärjestön kanssa.

Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.

Uuteen prosessiin sisältyy myös harrastejärjestöjen autolle muutosten jälkeen suorittama rakennetarkastus ja koeajo, jonka jälkeen autolle tehdään normaali muutoskatsastus.
Kukahan noita katseleen offarin näkökulmasta? FHRA tuskin hanskaa tuota maasturipuolta.

A.I
03.03.2014, 22:37
ei tossa vielä sanota etteikö joutuis vtt pussitestiin.. ja mitä muutoslupa maksaa jatkossa?

BJ-40/76
03.03.2014, 22:41
Trafi iltasanoman mukaan:

"Poikkeuslupia haetaan tyypillisesti mm. moottorinvaihtoihin, vetotavanmuutoksiin sekä korinvaihtoihin. Vuodessa auton rakennemuutoksiin liittyviä poikkeuslupia on haettu keskimäärin n. 50 kpl."

Ja tuohonhan menee mm. rengasmuutokset, siis esim. HJ-60/-61:n 35x12,5-15 poikkeusluvat työkäyttöön vedoten....
Ja jos käsittelyaika noilla 50 luvalla on reipas vuosi, niin Trafiin tulee vajaa anomus/viikko, toki kun otetaan huomioon lomat, niin vajaa viikko aikaa/hakemus. Ja sivusta kuunnelleena; Noita hakemuksia käsittelee useampi ihminen, niin paljonkohan verovaroilla kustannetaan aikaa jokaiseen hakemukseen? ja kun lähtökohta jo nyt kuulemma on, että max. 35" työkäyttö- perusteella, niin aika tehokkaaksi tuo organisaatio on viritetty, kun pystytään käsittelemään vajaa hakemus viikossa... (toki tuo päättävä ryhmä tekee muutakin, toivottavasti...)

Ja tuohon, että yksi järjestö toimii pilottina, tekisi mieli kommentoida: Oma Suu Lähempänä Kuin....
Mutta hyvä "Pään Avaus", tuolta Trafin "tornista" on alettu kuunnella muitakin, kuin museo autoharrastajia.

P.s Viimeisien vuosien aikana olen tullut siihen tulokseen, että en ano Trafilta yhtään mitään...

BJ-40/76
03.03.2014, 22:50
ei tossa vielä sanota etteikö joutuis vtt pussitestiin.. ja mitä muutoslupa maksaa jatkossa?

Puhdas arvaus: Päästöt on EU-juttuja, ja vaikuttaa terveyteen,,, ei voida tehdä poikkeusta,,,,

Rngd
04.03.2014, 09:35
Puhdas arvaus: Päästöt on EU-juttuja, ja vaikuttaa terveyteen,,, ei voida tehdä poikkeusta,,,,
Koettua katsastuksessa:
Autossa ei tarvitse olla edes jarruja ja saat 1kk ajoaikaa korjata vian.:confused:
Mutta jos päästöt yli rajan -> Välitön ajokielto. Lupalapun kanssa saa ajaa kotiin tai lähimmälle korjaamolle.:mad:

james_III
04.03.2014, 18:32
Ja taas on tämä aika vuodesta :o Kukaan muu pistäny merkille että aina samat löpinät aina kevään lähestyessä :confused:

A.I
02.05.2015, 18:55
Onkos tästä kuulunut mitään? miten on homma edennyt?:)

Kaitsu67
02.05.2015, 22:53
Oiskohan asiaa jo puitu täällä.....

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=133002

32 3w COUPE
10.05.2015, 08:29
Tämä toiminta on tuttua rodi/jenkkiautopuolella.Lupaa ei välttämättä saa ja tietääkö asian päättäjä muutoksesta niin paljon kuin anoja?30 vuoden aikana olisin valmistanut varmasti kymmeniä BJ-40 lasikuitukorejakin mikäli näiden rodien katsastaminen itsevalmistamille rungoille olisi ollut sallittua.Ruotsissa on yksi valmistamani runko katsastettu liikenteeseen muttei Suomessa.Kaikki tällaiset muutosluvat ovat täysin tarpeettomia pyrokratisia jäänteitä venäjän vallan ajoilta ja niistä olisi päästävä eroon mahdollisimman nopasti.Virkamiehiäkin voitaisiin vähentää poistamalla irtisanomis-suoja.Löytyisiköhän silloin työmoraalia ja asiakkaiden kiireiden ymmärtämistä?