View Full Version : HJ60:sen akseleista
Elikkä minulla olisi kysymys noista HJ60:sen akseleista että onko ne kaikki samankokoisia (ilmeisesti 9,5 tuumaisia) vai onko muitakin halkaisijoita käytetty? Myös kun itselläni on taka-akselilla tuo kitkanlukko niin voiko sen korvata jollain toisella lukolla esim. aussie locker tai Lock Right? Entä tuo HJ61:sen kytkettävä lukkomurikka meneekö suoraan noihin 60:n akseleihin perämurikan vaihdolla? Ja kitkanlukon saa ilmeisesti suoraan laitettua tuohon etuakseliin (Näin olen ainakin ymmärtänyt)?
Elikkäs tuollaisia kysymyksiä tuli tuossa mieleen kun olen käynyt tuolla omalla 60:llä leikkimässä tuolla pellolla umpihangessa ja pitäisi jossain vaiheessa alkaa jonkinlaisia parempia lukkoja suunnittelemaan. Niin ja laitetaan tuo vuosimallikin tänne kaikenvaralta eli on -83.
juu kyllä ne kummatkin on sen 9,5 tuumaa ja ne käy ristiin..ja kyl se palalukon saa sinne taakse mut sä joudut sen asentaa siihen vapaaperämurikkaan kun se ei käy kitkaperälisen kuoriin..eli nakkaat eteen sen kitkan ja kiristät sitä vähän ja hommaat taakse sen palalukon tai kemppi liimaakin on jotkut käyttänyt niihin..ja kyl se 61 perä myös käy siihen mut joudut toisen vetotikun hommaa kun sinnä on se pitempi poori.. itsellä on tällä hetkeelä kiristetyt kitkat edessä ja takan. mielestäni viel pelaa kohtalaisen hyvin vaikka jotkut sanoo et ajo ominaisuudet menee..
Piti vielä varmistaa onnistuuko tuo vaihto. Juu olenkin miettinyt, että siirtäisi taka-akselilta sen kitkalukon eteen ja etupään murikan avonaisen tasauspyörästön korvaisi luultavasti tuolla palalukolla jos sellaisen sattuu löytämään. Itse olen löytänyt vain tuohon onko se 8,9" akseliin mutten 9,5 tuumaseen. Olisiko kenelläkään mitään linkkiä tai firmaa mistä tuollaisia voisi saada? Mutta jatkan vielä etsintöjä.
offroadtarvike juukassa vois auttaa asiaan.. timppa kyl neuvoo jos heiltä ei löydy mut luulen et kyl niiltä löytyy.. muutenkin nuissa muissa asioissa sieltä saa hyvät neuvot itse kans käytän kyseistä liikettä.. ja sit löytyy ebaysta jos kehtaa tilailla vain sieltä..myös juukassa löytyy TML paineilma lukko joka vähän edullisempi kuin tuo ARB lukko..varmasti kestää jos ei ole hirveetä rymmyytystä..
Jostain syystä Cros4wd:llä puhutaan toyotan 9,5" perästä 8,9" peränä. En tiedä miksi.
Jostain syystä Cros4wd:llä puhutaan toyotan 9,5" perästä 8,9" peränä. En tiedä miksi.
Juu tuosta laitoinkin juuri kysymystä että onko tarkoitettu juuri tuohon 9,5" perään. Nyt vain odottelen vastausta.
offroadtarvike juukassa vois auttaa asiaan.. timppa kyl neuvoo jos heiltä ei löydy mut luulen et kyl niiltä löytyy.. muutenkin nuissa muissa asioissa sieltä saa hyvät neuvot itse kans käytän kyseistä liikettä.. ja sit löytyy ebaysta jos kehtaa tilailla vain sieltä..myös juukassa löytyy TML paineilma lukko joka vähän edullisempi kuin tuo ARB lukko..varmasti kestää jos ei ole hirveetä rymmyytystä..
Voisi tuoltakin kysyä jos sattuisi löytymään. Kysytty jo tuolta Cross4wd:ltä.
Tuli vielä tuosta taka-akselista sellainen kun siihen pitäisi keksiä vetoakselin kiinitykseen jokin keino että se pysyisi navassa kiinni. Siitä on joskus katkenneet ne kiinnityspultit ja ainakin osa niistä pulteista on korvattu paksummilla M10 pulteilla. Eli pitäisikö niissä olla sellaiset kartion malliset prikat välissä? Ja onko siinä navassa yleensä ollut jonkilaiset ohjuritapit? Nyt ei ole ja vetoakseli pääsee paukuttamaan pultteja löysälle. Nyt kiinnitystä hoitaa 12.9 lujuuksiset pultit eli pitäisi ainakin niiden kestää.
Heikki L
28.02.2014, 03:15
Juu 2 ohjuritappia ja 6kpl m8 kartio prikoilla. Kandee porailla sinne lisää niitä ohjuritapeja ettei pyörähdä.
Viimeksi kun käytin sen vetoakselin irti niin siinä ei ollut yhtään ohjuri tappia paikallaan, enkä niitä silloin huomannut laittaakaan. No pitää nyt seuraavalla kerralla tehdä uudet ohjurit ja lisätä vaikka pari lisää. Saapiko niitä kartio prikkoja mistään?
Nyt kiinnitystä hoitaa 12.9 lujuuksiset pultit eli pitäisi ainakin niiden kestää.
Ei mulla ole ainakaan kestänyt tuollaiset kun puuttuu ne kartio prikat...:(
BJ-40/76
05.03.2014, 01:17
Jos on pilattu napa ja/tai vetari sillä, että kerran on kasattu huonosti/väärin, niin uutta napaa ja vetaria kehiin!
Siis jos kerran pääsee hakkaamaan tapit väljäksi, niin samalla hakkaantuu myös niiden PINNAPULTTIEN kierteet/navan kierteet, ja vetarista reiät myös.
-> ne pinnapultit, prikat ja kartiot, sekä vetari ja napa, ja navan reiät kannattaa putsata, ja pinnapultit kiristetään ensin napaan, sitten vasta vetari orkkis tiivisteellä kartioineen+prikkoineen paikoilleen.
-> siis ne kartioprikat pauristuu kierteettämän osan päälle.
Ja jos hyvän meinaa tehdä, niin kannattaa tarkistaa/kiristää huomattavan usein ensimmäisen tankin aikana.
Jos on pilattu napa ja/tai vetari sillä, että kerran on kasattu huonosti/väärin, niin uutta napaa ja vetaria kehiin!
Siis jos kerran pääsee hakkaamaan tapit väljäksi, niin samalla hakkaantuu myös niiden PINNAPULTTIEN kierteet/navan kierteet, ja vetarista reiät myös.
Olen harkinnutkin tuota navan ja vetarin vaihtoa, kun pitää samalla vaihtaa pyörän laakeritkin. Kuitenkin tuo akseliremontti jää vähän myöhemmäksi, kun nyt olen aloittelemassa korin paikkailua katsastusta varten.