Kirjaudu sisään

View Full Version : Mazan Bertta


mss
27.02.2014, 12:40
Vihdoin ja viimein pääsin BJ:tä rakentelemaan. Itse auton ostin jo muutamia vuosia sitten. BJ kuitenkin jäi seisomaan talonrakennus puuhien painaessa päälle. Ajan mittaan kaikkea osaa on tullut kasattua nurkkiin sitä varten että kun se aika tulee että ehtii aloittamaan projektin niin on sitten osaa mistä väännellä. Autosta on tarkoitus tehdä ensisijaisesti maantielle sopiva kruisailu auto, mutta myös metsään ja safareille käyvä metsäpeli.

Speksejä mitä olen tekemässä:
- Auto siis -80 BJ40:n
- HJ61:n lukkoakselit, takaakselille HJ:h levyt partollin satuloilla
- Trailgearin histeer varret
- HDJ:n tukivarret eteen ja nelilinkki taakse.
- Defe90:n jouset ja iskarit
- 3B kone
- Lasikuituflippi.


Hommaa on aloiteltu sen verran että runko on käynyt hiekkapuhalluksessa ja maalattu. Nyt on alkanut alustan suunnittelu ja mallailu. Kone on avattu ja todettu että kampiakseli on sökö.... Koppa on lähdössä luukkuineen hiekkapuhallukseen lähiviikkoina. Saas nähdä mitä nörtti tästä saa aikaiseks =)



http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149862

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149861

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149860

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149859

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149858

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149856

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149855

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149854

Pientä pähkäilyä miten ohjausvarret mahtuu paikalleen kun alusta ei tule olemaan mitenkään poskettoman korkea... Oli pakko hankkia kartiokalvain että saa siirrettyä tangot histeer varsien alapuolelle..

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=149853

lepa77
27.02.2014, 17:47
kyllä noilla spekseillä tulee varmasti ihan hyvä tiellä mennä ja safaroida.mitkä renkaat tulee?? saako 3b puhaltimen kylkeen?:)

mss
28.02.2014, 09:09
Renkaiksi varmaan alkuun tulee 33x12,5 ku sellaset sattuu olemaan nurkissa mutta kun budjetti antaa periksi niin 35x12,5 tilalle.

Joo puhallin saattaapi kylkeen eksyä. Yksi ystävällinen cosworth sierra on luovuttanut T03:n joka tuohon on tarkoitus istuttaa, kunhan sen oikea kunto tutkiessa selviää.

mss
28.02.2014, 13:29
Olen yrittänyt etsiä tietoa siitä miten muut on noita nelilinkkejä toteuttanut. Teoriaa on väännetty ja käännetty moneen kertaan mutta sitä miten varsinkin ylimmäiset varret on sijoiteltu ei oikein selviä, varsinkaan kuvia ei löyty.

HannuN
28.02.2014, 17:21
tuleeko taka-akselille panhardtankoa...ei taida muuten sivuttaistuenta noilla ylätukivarsien kulmilla olla riittävä.

SD 4.4 TD
28.02.2014, 18:18
Eikös ylä tankojen pitäs tulla akselin keskeltä runkoon päin ja aikas paljo pisemmät. Eikös netistä löydy mittoja ja kuvia ? Laita kuukkeliin four link suspension calculator, ni löytyy kaikkee kivaa kuvaa ja mittaa.

mss
28.02.2014, 18:24
On tulossa panhardi, eli ei noiden ylempien olekkaan tarkoitus pitää akselia poikittain. Tuon vinouden on tarkoitus vaan tuoda tilaa. Rungon sisäpuolelle nuo ei mahdu tankin ja jousien takia.

mss
04.03.2014, 17:39
Tuli taas hieman käytyä ropeltamassa tätäkin rojektia. Viikonloppuna laittelin takajousien paikat heppiin että pääsee vääntelemään ja kääntelemään akelia ja toteamaan onko paikat hyvät. Panhardi tarvitsee vielä tehdä kokonaan uusiksi ja hakea sille paikka. Nyt testissä LJ:n alkupetäinen tanko.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150521

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150520

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150518

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150517

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150516

Eilen sitten pääsin mallailemaan etujousten paikkaa:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150514
Tässä on trail-gearin histeer varret joihin kartiokalvaimella on vedetty toisinpäin kartiot, muutenei olisijäänyt kuin muutama sentti joustovaara.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150512

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150509

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150508

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=150507

mss
31.03.2014, 07:13
Taas on vähän ehditty puuhastelemaan... Kone (vol 2. kun ensimmäisestä hankitusta 3B koneesta oli niin pahasti mennyt kampiakseli ja pari kiertokankea..) on purettu palasiksi ja pesty. Osia on tilailtu pitki ja poikin että saadaan tuo 3B laakeroitua ja tiivisteltyä. Lisäksi tilailin ebaysta uuden öljypumpun varanvuoksi. Ainakin pitäisi öljynpaineiden riittää. Menee ensiviikkoon että konetta päästään kasaamaan kun nokka-akselin laakerit tulee japanista asti.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152776

Myös alustaa on taas pikkusen tullut ihmeteltyä...

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152777

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152770

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152772

Etujousen kiinnike on ainakin yritetty tehdä niin että korkeus on kolmen sentin välein korkeussäädettävissä, että saadaan auto kulkemaan suoraan. Kun eihän tuota tässä vaiheessa osaa sanoa että mihin asentoon tuo asettuu kun paino saadaan päälle.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152773

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152774

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152775

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6579&pictureid=152768

mss
15.10.2015, 18:15
Pikkuhiljaa on taas tullut nakerreltua. Koppa on hiekkapuhallettu ja melkolailla jo hitsailtu. Seuraavaksi ohjelmassa on koneen ja vaihdelaatikon sovittaminen rungonpäälle, että pääsee ihmettelemään akselien asennot lopulliseen paikkaansa. Myös koppa on tarkoitus käyttää rungon päällä että pääsee poraamaan kiinnitysten uudet reijät sekä mallaamaan lasikuitukaaret kohdalleen. Kun mallailut on tehty,niin pääsee vielä hiekkapuhaltamaan pinnat , kittaaamaan ja maalaamaan. Samalla tulee varmaan luukut yms. puhallettu a ja maalattua. Koppaa hitsaillessa on sovitettu HJ61:n tehostettu kytkimen pääsylinteri ja hj:n jarrupääsylinteri. Samalla sovittelin HJ:n rattiakselin, jonka paikka oin vielä hieman viimeistelemättä.

Mela-Antero
15.10.2015, 21:13
Hienoa tekemistä :) !

Jousen puristumanhan vois laskeekkin "hujakoille", mutta säätövarat on aina parhautta :)

MiKo
16.10.2015, 06:22
Hienoa puuhastelua!
Meinaatko etunapoja kääntää kun ainakin kuvasta katsottuna näyttää, että voipi tulla hiukan haukkaileva ohjaus jos nuin jättää?

Heguli
17.10.2015, 06:30
Tyhmä kysymys mutta mikä on noiden lyhyiden ylimääräisten tukivarsien funktio taka-akselilla ? Normaalit tukivarret pitää akselin paikoillaan pituussuunnassa ja panhardi poikittaissuunnassa. Ja jouset tietty joustaa :D

burton
17.10.2015, 07:16
Tyhmä kysymys mutta mikä on noiden lyhyiden ylimääräisten tukivarsien funktio taka-akselilla ? Normaalit tukivarret pitää akselin paikoillaan pituussuunnassa ja panhardi poikittaissuunnassa. Ja jouset tietty joustaa :D
mitähän sä nyt sekoilet? :D normi nelilinkki tuenta, vai menikö kuvat sekasin ku edessä tossa on jakarit ja takana nelilinkki.

Heguli
17.10.2015, 08:12
mitähän sä nyt sekoilet? :D normi nelilinkki tuenta, vai menikö kuvat sekasin ku edessä tossa on jakarit ja takana nelilinkki.

Muotoillaan kysymys toisella tavalla, miksei takapäässä ole normisti jakarit + panhard ? Nyt siellä on nelilinkki + panhard.

hiluvitkutin
17.10.2015, 08:57
Muotoillaan kysymys toisella tavalla, miksei takapäässä ole normisti jakarit + panhard ? Nyt siellä on nelilinkki + panhard.

Ku ei niillä jakareilla pääse ees lehtijousten joustoihin.😉

Maajussi
17.10.2015, 11:23
Takana:

Jakarit=kompromissi=hanurista
Linkit=paras

Heguli
17.10.2015, 11:35
Ku ei niillä jakareilla pääse ees lehtijousten joustoihin.😉

Tämä lienee vitsi ? Vai eikö sun mielestä esim. Rangen / Discon alusta jousta hyvin ? Mutta joo, anteeksi topicin sotkeminen, kiitos ja loppu.

Heguli
17.10.2015, 11:38
Takana:

Jakarit=kompromissi=hanurista
Linkit=paras

Nelilinkki + panhard = jaahas :D

Maajussi
17.10.2015, 14:00
Nelilinkki + panhard = jaahas :D

Älä sekota neli linkkiä,x linkkiä ja ns v linkkiä mikä rangeski on...;):o

Heikki L
17.10.2015, 16:45
Kyllä toi hdj nelilinkki vaan panhardin tarvii ja noin se hdj:ssäkin on. Jos ylävarret jättäs veke niin pinjoni murhaantuu heti.

hitoy
17.10.2015, 17:13
Kyllä toi hdj nelilinkki vaan panhardin tarvii ja noin se hdj:ssäkin on. Jos ylävarret jättäs veke niin pinjoni murhaantuu heti.

Kuten patrolissakin. Jakarithan on kiinni kahdesta pisteestä ja tuo varret yhdestä. Jos ylemmät jättäisi pois niin ei tarvis montaa senttiä ajaa kun akseli olisi nutullaan. :p ainakin patrolissa perä toimii hienosti verrattuna tönkköön jakari keulaan.

piipari
17.10.2015, 21:03
Asiallisen näköstä. Tein justiin HJ:hin samalla tavalla takajousien lautaset ja sisäboksaukset tuli 6mm tavarasta, aattelin että kestää. Ekalla venäjän testisafarilla kuitenki tuli molempiin runkoaisoihin hiusmurtumat jousen kohalle, eli kannattaa vahvistaa valmiiks jo ulkopintakin siitä kohalta...HJ:ssa toki puhutaan n. tonnista enemmän painoa takana. :)

mss
19.10.2015, 08:20
On tätä projektia yritetty asiallisesti tehdä, ettei tarvitsisi moneen kertaan tehdä.. :) Ja tosiaan etujousille tuo korkeuden säätö oli sen verran helposti tehtävissä, että halusin sen toteuttaa. Tuon säädön kanssa on helpompi säätää "vaateriin" tuo auto. Taakse korkeuden säätökin olisi tehtävissä, mutta melkein vaatii että "rojut" tulee lattiasta läpi ja kun tästä tulee enempi sellainen siisti katuauto takapenkeillä, niin ei viitsinyt sitä tehdä.

Etunavat on tarjoitus tarkistaa kohdilleen kunhan akselit itsessään löytää kohtansa. Tuontaki juuri kone ja loota löysi viimein tiensä rungon päälle ja akseleihin tasauspyörästät, että pääsisi katsomaan kardaanien kulmat kohdilleen. Tämäkään ei sitten mennyt ihan suunnitelmien mukaan. Kun perät ei ollut akselin kiinnikkeitä ja jousilautasia sijoitettaessa paikallaan niin hutihan siitä tuli. Taka-akselin lukon kytkentä ottaa sekä alemman tukivarren kiinnikkeisiin että jousen lautaseen. Eli näiden osalta tulee siirto eteen. Onneksi osat on vasta pisteillä kiinni niin siirto ei tuota sen osalta vaivaa.
http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=64545&stc=1&d=1445233990

Mulla on muutenkin ollut päänvaivaa takapään rojujen sijoittamisesta kun iskarit ei meinaa mahtuna minnekään fiksusti. Mutta eiköhän niillrkin paikkansa löydy. Ny taikankin jousi on siirrettävä tasauspyörästön takia akslin etureunan kanssa tasan, eli "akselin takareunalle" etureunalta.

Nelilinkki on käsittääkseni tehtävissä ilman panhardia, mutta se vaatii että ylemmät tukivarret on aikalailla 90 asteen V asennossa, eikä sekään kumipuslaisissa rakenteissa kait oikeen hyvä ole. Periaatteessa kaksi V asennossa olevaa erillistä tulivartta korvaa sen rangemallisen kolmiotukivarren.... Jos vain oikein olen ymmärtänyt. Ja topicciahan saa tottakai lainata keskusteluun... Ajatuksia herättämäänhän näitä tehdään :)

Tosiaan nuo akselit on vain heppailtu kiinni kun ihan varmaa asettelu ei vielä ole. Sitten kun ne löytää oikeat paikkansa niin sitten hitsataan kunnolla ja vahvistellaan paikkoja ja laitellaan lälitukia mm. takajousien boksien väliin. Ihan hyvä idea tukea tuo runko lisätuella..

Nyt viikonloppuna nosteltiin koppa rungonpäällä käymään että saadaan kiinnitysreikien paikat kun kaikki kiinnikkeet on jouduttu tekemään uusiksi niin yhtään treikää ei enää ollut jäljellä :) Samalla yritin keksiä että mihin kohtaan levikkeet takana mahtaisi tulla. Periaatteessa ei haittaisi vaikka vähän ylemmäksi laittaisi kun mitä kuvassa, Mutta sitten kaaren alareuna nousee helman yläpuolelle. Toisaalta yleensä renkaan joustaessa paljon auto on jonkinlaisessa ristiriipunnassa, joten rengas varmaankin pääsee kaaren sisäpuolelle. Tarvii varmaan heittää flippi malliksi paikalleen että näkisi että etu ja taka kaari tulisi edes lähelle samaa korkeutta.

Kone ja lootapaketti tuli heitettyä samalla paikalleen, mutta loota kun nyt tulee 45:ta niin eipäs kiinnikkeen paikat enää sopineet. 40 vs 45 lootassa on kiinnike noin 13cm eri kohdssa.

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=64546&stc=1&d=1445235236

Olikos nyt miten noilla uusilla muutoskatsastus säännööillä: saikos auto levitä 100mm / puoli? Nyt levikkeet olis n 80mm, mutta kuvio taitaa jäädä juuri tuon 20mm ulkopuolelle. Mietin että josko sahaisi levikkeen keskeltä halki ja levittäis ton 20mm lisää. Toinen että saakos jo BJ:hin 35 laillisesti alle. noi 35x12,5 olis tuohon tulossa. 33 leimarenkaatkin kyllä tarvittaessa löytyy...

http://forums.offipalsta.com/attachment.php?attachmentid=64551&stc=1&d=1445234159

Häänrik
28.11.2015, 22:41
Ootkos saanu etupanhardin jo asemoitua? Itsellä hieman hankaluuksia saada ohjauskilkkeiden kanssa mahtumaan :(

mss
30.11.2015, 08:44
En vielä ole edes yrittänyt. Pari kertaa on tuota kyllä tullut mietittyä, mutta tällä hetkellä etenee vähän hitaasti ja työnalla on peltiosat ennenkuin jatkan tuon alustan kanssa.

Samppi
30.11.2015, 12:25
Auto saa levetä yhteensä 100mm, eli 50mm puoleltaan. Vähän turhan leveä on tulossa.:D

Pajares
30.11.2015, 16:35
1.10.2015-->

4.5Korimuutokset

"Ajoneuvon korin leveyden suurentaminen enintään 200 mm:llä on sallittu. Tämä ei kuitenkaan koske kuormakorin leventämistä, johon sovelletaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun ase-tuksen (1257/1992) 45 §:n 1 momentin rajoitusta"

mss
30.11.2015, 17:00
1.10.2015-->

4.5Korimuutokset

"Ajoneuvon korin leveyden suurentaminen enintään 200 mm:llä on sallittu. Tämä ei kuitenkaan koske kuormakorin leventämistä, johon sovelletaan ajoneuvojen käytöstä tiellä annetun ase-tuksen (1257/1992) 45 §:n 1 momentin rajoitusta"


Olin just vastaamassa samaa :)

Häänrik
30.11.2015, 18:14
Olin just vastaamassa samaa :)

JA beejiin kokonaisleveys on leveys astinlaudoista (leveemmällä) mitattuna, ei takakyljistä ;)

Samppi
01.12.2015, 21:46
Eli on nyt vasta muuttunut, hieno homma. Vai oliko mulla vuosikausia väärää tietoa?:)

mss
25.04.2016, 09:36
Tästä olis nyt ajanpuutteen takia myynnissä tämä koko projekti... Mukaan saa hinnasta soveittaen kaikki bj osat ja romut nurkista... myynti ilmo löytyy myytävien autojen puolelta.