JuhaP
20.07.2005, 20:19
Ostin vuoden 80 mallisen BJ40:n Suomesta tänne Viroon pari vuotta sitten.
Asun Tallinassa. Auto seisoi yli vuoden. Aloitimme korjaamisen joulukuussa 2004.
Kerron tässä hieman kokemuksia siitä, millaista oli saattaa auto takaisin käyttökuntoon.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JuhaP-bjpic1.jpg
Kun auto oli purettu osiin selvisi heti, että runkopalkit ovat täysin loppu.
Tilanne oli pahin moottorin kohdalla. Vain pintaruoste piti moottoria paikallaan.
Olihan sitä ruostetta aivan käsittämättömän paljon joka paikassa.
Ensimmäinen päätös oli tehdä uudet runkopalkit. Palkit tehtiin 14*6 U-palkista, jonka
materiaalin paksuus oli 6 mm. Suoraan palkkiin tehdyt taitteet vahvistettiin
ulko- ja sisäpuolelta 5 mm erikoisteräksestä tehdyillä tukipaloilla. Uuteen runkoon
irroitettiin vanhasta kaikki moninaiset varret, joilla esim. kannatettiin iskareita.
Mitään ei ostettu Toyotalta. Viron Toyotan hinnat ovat Suomalaisiakin kovemmat. Toisaalta,
Koivusen hintataso tuntuu olevan halvempi täällä. Kun tarvittiin valtavasti esim.
erilaisia kumitukia moottorille, jousille ja rungolle etsimme sopivia osia Venäläisten
traktoreiden ja kuorma-autojen varaosaliikkeestä. Kaikkea löytyi:
etuiskarit UAZ, takaiskarit GAZ-53, polttoainesäiliö GAZ-66, vaihdelaatikon kumituet Lada,
pakoputki Belarus.
Moottori purettiin ja siihen vaihdettiin sylinteriputket, kaikki laakerit ja tiivisteet (Koivunen).
Putket porattiin ja hoonattiin vanhojen mäntöjen mukaan Tallinassa. Rikkinäinen laturi
käämittiin uudestaan.
Kuinka suuri työ tämä oli:
6 miestyökuukautta
15 kiloa migin lankaa
20 kiloa erilaisia pultteja ja muttereita
Oliko kallista?
Ruostunut BJ40 maksoi 1200 EUR
Varaosat oli halvat.
Viron palkkataso mahdollistaa sen, että itse ei tarvinnut tehdä paljon mitään.
Asun Tallinassa. Auto seisoi yli vuoden. Aloitimme korjaamisen joulukuussa 2004.
Kerron tässä hieman kokemuksia siitä, millaista oli saattaa auto takaisin käyttökuntoon.
http://www.petrisimolin.net/gallery/data/images/JuhaP-bjpic1.jpg
Kun auto oli purettu osiin selvisi heti, että runkopalkit ovat täysin loppu.
Tilanne oli pahin moottorin kohdalla. Vain pintaruoste piti moottoria paikallaan.
Olihan sitä ruostetta aivan käsittämättömän paljon joka paikassa.
Ensimmäinen päätös oli tehdä uudet runkopalkit. Palkit tehtiin 14*6 U-palkista, jonka
materiaalin paksuus oli 6 mm. Suoraan palkkiin tehdyt taitteet vahvistettiin
ulko- ja sisäpuolelta 5 mm erikoisteräksestä tehdyillä tukipaloilla. Uuteen runkoon
irroitettiin vanhasta kaikki moninaiset varret, joilla esim. kannatettiin iskareita.
Mitään ei ostettu Toyotalta. Viron Toyotan hinnat ovat Suomalaisiakin kovemmat. Toisaalta,
Koivusen hintataso tuntuu olevan halvempi täällä. Kun tarvittiin valtavasti esim.
erilaisia kumitukia moottorille, jousille ja rungolle etsimme sopivia osia Venäläisten
traktoreiden ja kuorma-autojen varaosaliikkeestä. Kaikkea löytyi:
etuiskarit UAZ, takaiskarit GAZ-53, polttoainesäiliö GAZ-66, vaihdelaatikon kumituet Lada,
pakoputki Belarus.
Moottori purettiin ja siihen vaihdettiin sylinteriputket, kaikki laakerit ja tiivisteet (Koivunen).
Putket porattiin ja hoonattiin vanhojen mäntöjen mukaan Tallinassa. Rikkinäinen laturi
käämittiin uudestaan.
Kuinka suuri työ tämä oli:
6 miestyökuukautta
15 kiloa migin lankaa
20 kiloa erilaisia pultteja ja muttereita
Oliko kallista?
Ruostunut BJ40 maksoi 1200 EUR
Varaosat oli halvat.
Viron palkkataso mahdollistaa sen, että itse ei tarvinnut tehdä paljon mitään.