View Full Version : Traktorin moottorivauriosta.
Täältä kun tuntuu löytyvän tietäjiä myös raskaampiin koneisin, niin heittäkääs arvauksia tai faktaa siitä mitä on tapahtunut. Kyseessä Ford 6610 ahtamaton nelisylinterinen dieselmoottori. Tehty täydellinen koneremontti, jonka jälkeen ajettu 10-15 tuntia. Lohko putkitettu ja kaikki liikkuvat kampiakselia lukuunottamatta uusittu. Suuttimet kunnostettu. Osina käytetty agrilineproductsin osia. Moottori alkoi huohottaa ja moottoriöljyt lisääntyä.
Tänä iltana laitoin moottoria sen verran osiksi, että pääsin näkemään vauriot. Kaikissa sylintereissä noin viisi senttimetriä leveät värjääntymät moottorin oikealla laidalla, eli imusarjan puoleisella laidalla. Lisäksi mäntien yläpäissä pystysuunnassa noin viisi milliä korkeita naarmuka muutamassa kohdassa. Sylintereissä ei tunnu minkäänlaisia naarmuja. Tummat värjäymä jäljet eivät ole sylinterien yläreunoihin saakka, vaan ylimmän männänrenkaan reunaan saakka. Sitten se pahin vaurio: Nelossylinterin mäntä murentuu palasiksi hiukan noita värjäymiä leveämmältä kaikkien männänrengasurien välistä.
Mikä hemmetti tuon on aiheuttanut? Mäntiä liikuttelemalla ei vaikuttaisi liian tiukaltakaan. Kamera jäi kotiin, joten kuvia täytyy laittaa esille myöhemmin.
onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?
ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ...
Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?
onks männät laeltaan minkä väriset ? voiks ne olla väärinpäin ? onks koneessa öljysuihkut mäntien alle ?
ihan kuin menis tiukaks yläpäästään ...
Männänlaet mustat. Männät oikein päin. Ei ole öljysuihkuja, ainoastaan turbomallissa on. Yläpäät tuntuu löysiltä,männät lienee kartionmalliset. Jälkiä ainoastaan imusarjan puolella. Luulin että liian tiukka sovite piirtäisi ensin männäntapin suuntaisesti?
Oisko renkaat ja männät eriparia, mittasitko välyksiä ?
Renkaat tuntuu istuvan mäntiin hyvin ja tulivat samassa täydellisessä koneremonttisarjassa. Koneistamo kasasi alakerran, joten en tiedä männänrenkaiden päittäisvälystä. Mäntien välys sylintereihin tuntuu käsikopelolta normaalilta.
Suuttimet kusseet läpi?
Suuttimet kävi varmuuden vuoksi penkissä vielä uudestaan ennen kuin aloin purkaa konetta hajoamisen jälkeen, kaikki kunnossa. Yks kylänukko kertoi samanmerkkisestä traktorista josta olis pumppuvika tuhonnut yhden männän hieman samalla tavalla. En tiedä uskoisko? Konerempan jälkeen tää moottori kyllä kävi hieman huonosti tyhjää ja oire poistui uudella siirtopumpulla.
Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.
Mistäs se moottoriöljyn lisääntymine muute johtuu, joha se huohotus lisääntyy siintäkin, yhes Valmetis joskus tehostajan pumppu kusi öljyt koneeseen ja hiukka huohotti ja kävi vaikeesti kun öljyt alko kurkkia mittatikun reiästä.
Löpöä siellä oli seassa. Vaihettiin öljyt kertaalleen ja heti alkoi lisääntyä kun käytti hetken aikaa.
Löpöä siellä oli seassa. Vaihettiin öljyt kertaalleen ja heti alkoi lisääntyä kun käytti hetken aikaa.
Siirtopumppu vuotanu koneen sisää ? Melkei ite veikkaisin et vauriot tullu tost liiallisest öljyn määräst ?
Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?
Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois.
Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
Ja jos minimecillä, niin onko sillä oma öljytila, vai onko mukana moottorin öljyissä? Molempia tyylejä on valmeteissa.
Mikä on minimec? Tää on voortin kone, onks siin samanlaiset systeemit ku valmeteissa?
http://farm8.staticflickr.com/7012/6783684209_13fcd427c3_b.jpg
Simms/CAV/Lucas Minimec pumppu, siinä on siirtopumppu kylessä.
On siin tuollane pumppu ku sisua45 kuvassa.
Jos minimecissä on oma öljytilansa (pitää vaihtaa pumppuun öljyt, noin 2-3 dl), niin silloin vuotava siirtopumppu ei kuse polttoainetta moottoriin.
Jos taas se on mukana moottorin öljynkierrossa, niin polttoaine kulkeutuu tietysti myös moottoriin.
Valmeteissa on tosiaan molempia systeemejä käytetty minimecin kanssa. Valmetin pumppu on vaan toisella puolella moottoria, kuin foorteissa.
Onko tuossa kuivat vai märät putket?
Onko tuossa kuivat vai märät putket?
Kuivat
Olisko jäänyt ahtaaksi syystä tai toisesta sovitus, lohko kylmänä männänlaki leikannut männänlaen laajennuttua lämmitessä...
Liekkihehku kusee läpi...? Tai sit paluu ei vedä.
Ei oikein muuta tule mieleen. Pumpus taitaa olla omat öljyt.
Liekkihehku kusee läpi...?
Tuo thermostartti vika selittäis nopean oljymäärän lisääntymisen. Lisäks jos vuotaa ihan kusemalla huuhtelee sylinterit aikalailla tehokkaasti,eli voitelu on puutteellista.
Just korjatulla moottorillahan voitelun pitäis olla parhaimmillaan,ku mitkään pinnat ei oo vielä sovittunu toisiinsa.
Pitäs näkyä normaalista poikkeavana savutuksena ku kone oli käynnissä heti rempan jälkeen.
Ei oo ollu ihan ongelmaton juttu tuo foortin lohkojen putkittaminen. Lähinnä se minkälaisen välyksen koneistaja on lohkon ja putken väliin jättäny.
Jos välystä on liikaa putket lähtee elämään ja lämmön siirtyminen putkesta lohkoon ontuu.
Tän ei pitäis kyl ilmetä näin äkkiä,vaan ennemminkin myöhempien aikojen ongelma.
Mikä muuten oli koneremontin syy alunperin?
Syöttöpumpun öljyt näyttää vielä öljyltä, mutta saattaa olla aavistuksen polttoainetta seassa.Siirtopumpussa on kalvo ehjä. Ruiskutusumppu lähtee huomenna dieselhuoltoon tutkittavaksi. Hehku vaikuttaa ehjältä. Suuttimien paluulinja avoin.
Ongelma ilmeni ensin lievänä huohotuksena sellaisena päivä kun moottorilämmitin oli ollut päällä kuusi tuntia ennen starttia ja pakkasta oli noin 15 astetta. Käynnistyi normaalia huonommin ja puhalsi heti huohottimesta.
Alkuperäisen moottorin vika oli just tuo huohotus, kun kone oli niin väljä. Koneistamolla kysyttiin kun vein lohkoa, että eikö traktorissa ole ollut lainkaan ilmansuodatinta :) Oli kuulemma väljimmät sylinterit mitä oli koskaan nähty.
Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.
Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois.
Onko nuo fordin putket mallia valmiit (niinkuin esim leyland), vai niin sanotut raakaputket (mallia valmet 411 A ja B-sarja)? Raakaputket tarvitsee koneistaa lohkoon asentamisen jälkeen.
Tuota minäkin epäilen, että polttoaine on huuhtonut öljyn pytyistä pois.
Putket on porattu lohkoon sovittamisen jälkeen. Huomenna saan koneistamon näkemyksen asiaan kun käyn esittelemässä hajonnutta ja ehjää mäntää. Kuulostaa loogiselta tuo polttoaineen huuhtelu sylintereille ja sitä kautta viivat sylinteriseinämissä painepuolella. Mikä sen nelossylinterin männän on murtanut? Millä varmistan että hehku on syyllinen jos pumpusta ei löydy vikaa? Ei huvittaisi purkaa konetta enää kolmatta kertaa.
Vaikka puhaltamalla siihen nippaan mistä löpö menee hehkutulppaan. Tulpan pitää olla kiinni,kun se on jännitteetön ja kylmä.
OT: Puolipuristinta käytetty koneen käynnistykseen :-)
Tomppaa_
20.02.2014, 20:43
Oletko jo nostnu männät pytyistä? Männän kylki kertoo jo paljon, ja niitä kuveja :)
Liekkihehkulla lienee oma pieni säiliö, kuten valmetissa? (täytyy kysellä tyhmiä fordista, mutta kun en ole niitä pidellyt...) Ruuvaa hehku irti imusarjasta, ja jätä roikkumaan letkun varaan. Vedä vaikka kortsu hehkun päälle. :D Varmista että säiliössä on polttoainetta. Jos hehku vuotaa, niin se löytyy myöhemmin kortsusta.
Jos tuo on fordin systeemi on valmetin mallinen, niin hehkulla ei ole painetta oikein mitään. Säiliö on 15-25 cm korkeammalla, siitä se paine tulee.
Meillä vuoti hehku 411 BS valmetin koneesta. Käynnistettäessä kone huusi muutaman sekunnin täyttä laukkaa, vaikka veti sammuttimen päälle. Hehku vuoti yön aikana säiliön tyhjäksi imusarjaan, josta se käydessä meni koneeseen. Vuoto oli niin pieni, ettei se muuten haitannut menoa.
Vaikka puhaltamalla siihen nippaan mistä löpö menee hehkutulppaan. Tulpan pitää olla kiinni,kun se on jännitteetön ja kylmä.
Tuokin kertoo jo totuuden ilman kortsu-kikkailuja.
Suuttimien paluuputki tukossa? Onko tuo muuten minimecillä?
Se tekee uskomattomoman vaikeita oireita. Saattaa käydä tyhjäkäyntiä ok, mutta sitten vedossa teho tippuu. Saa liikaa ainetta pyttyyn, kun ei ylimääräinen polttoaine pääse pois.
Joo, liika aine haittaa joskus tosiaan erikoiseti.
Olin viime talvena lumitöissä ja kone alkoi käyttäytyä oudosti, välillä puutui ihan kokonaan ja välillä pelasi hyvin. Sitten huomasin sattumalta tuulen sattuessa sopivasta suunnasta, että putken päästä tulee kunnon kumisaappaan vartta aina, jos on hetkenkin ajanut pienemmillä kieroksilla. Se siis puutui, kun sai liikaa ainetta, mutta kun ajoi reilulla kaasulla, niin toimi hyvin.
Tutkin sitä sitten tarkemmin siinä aurattavalla parkkiksella, niin löpöä tiputtaa tyhjäkäynnillä sakkakupin lasin tiivisteestä ihan solkenaan. Luulin siinä, että tiiviste on poikki ja lähdin ajamaan sitä takaisin tallille, ettei jää tien päälle sillä. Tallilla hölläsin sakkakupin kiinnitystä, niin ruuttasi löpöä kaaressa sieltä välistä. Miten voi olla paine siinä, kun tankki on sakkakupin alapuolella...
...tankin korvausilmareikä oli tukossa. Kun kone lämpeni, tankki lämpeni ja teki ylipaineen koko PA-järjestelmään. Oireet väheni, kun ajoi reilulla syötöllä, koska suutinten läpi meni enemmän ainetta. Otin täyttöputkessa olevan varatankin sokean tulpan pois ja laitoin siihen korvausilmaputken.
Olisko kuvista apua diagnoosiin. Alan vahvasti kallistua sille kannalle, että jostain syystä (luultavasti pumpusta johtuen) sylintereihin on päässyt liikaa polttoainetta. Pa on sitten huuhdellut sylinterien seinämät ja männät alkaneet leikata kiinni tuolta painepuolen reunalta. Meneeköhän ihan metsään?
Voisko pumpun ajoitus vaikuttaa asiaan? Laitoin vaan rattaiden merkit kohdakkain, kuten oli ollut ennen remonttiakin. En kuitenkaan ymmärtänyt tarkastaa varsinaista pumpun ajoitusta. Kone kuitenkin kävi nätisti. Nyt jälkeenpäin kun muistelee, niin ihmettelin kerran remontin jälkeen kauhasta puun oksia sahaillessani hajua tyhjäkäynnillä. Varsinaisesti kone ei kitenkaan savuttanut.
Hehkun hankin varmuuden vuoksi uuden. Syöttöpumppu on dieselpajalla huollossa. Siirtopumppu tarvii varmaan kanssa uusia varmuuden vuoksi. Uudet männät ja renkaat sekä sylintereille kevyt hoonaus. Tuleeko mitään muuta mieleen mitä kannattaisi uusia, ettei tarvitse purkaa moottoria kolmatta kertaa?
Raju on mäntävaurio, kun on ylimmäisen männänrenkaan valurautaisen vahvikkeenkin syönyt.
Oliko noi männänrenkaat tuolla tavalla, vai ootko käännellyt niitä? On vaan kaikki katkosraot samalla kohdalla.
PS: Testaa sitten se uusikin hehkutulppa. Mikä tahansa uusikin osa voi olla viallinen. Jos sulle sattuu se huono osa, niin se on toki todella huonoa säkää. Kun osia kuluttaa vuodessa 50000 moottoriin, niin viallisia löytyy viikoittain...
Raju on mäntävaurio, kun on ylimmäisen männänrenkaan valurautaisen vahvikkeenkin syönyt.
Oliko noi männänrenkaat tuolla tavalla, vai ootko käännellyt niitä? On vaan kaikki katkosraot samalla kohdalla.
PS: Testaa sitten se uusikin hehkutulppa. Mikä tahansa uusikin osa voi olla viallinen. Jos sulle sattuu se huono osa, niin se on toki todella huonoa säkää. Kun osia kuluttaa vuodessa 50000 moottoriin, niin viallisia löytyy viikoittain...
On tuota mäntää pyöritellyt jo useampi ukko, joten renkaat on siirtynyt jo moneen kertaan.
mitenkä se suutin noissa suihkuttaa, missä asennossa ja mihin ...
kuumahan sillä takimmaisella männällä lienee kuitenkin ollu, mut miks vaurio on siellä imusarjan puolella ?? onks nelosella imusarja lyhimmillään vai pisimmillään ?? ja missä kohtaa se liekkihehku on - lähimpänä nelosta ko ??
onks pakosarja kuinka märkä sisältä ??
Ei oo tullu diesel vehkeitten kans kovinkaan palijoo pelattua niin ihimetyttää että männän laki nuin puhas ja renkaat/sylinteri ruosteesa? Vai onko koneen aukasusta jo aikaakin ja saanu kosteutta? Tuli vaan mieleen että onko jostaki voinu päästä vuotaa nesteet konneesee?
onks pakoputkessa sade hattua tai kannessa halkeemaa mistä saa vettä koneeseen välillä ja tekee vesipuristuksen joka tuhoaa renkaiden välisen kannaksen.
jos ois voitelu ongelma. männän helmat ja laki ois varmaan täynnä hankaumia
Miten noi putket ja männät on noin ruosteessa,ulkona rempassa? Asiaan,männässä ei näy ollenkaan selvää sumutus kohtaa ja mun villi veikkaus yhden männän perusteella on että sulla on suuttimissa väärän kärjet ja suihku tulee männän ja putken väliin,eikä männän palokuoppaan.
Olisko kuvista apua diagnoosiin. Alan vahvasti kallistua sille kannalle, että jostain syystä (luultavasti pumpusta johtuen) sylintereihin on päässyt liikaa polttoainetta. Pa on sitten huuhdellut sylinterien seinämät ja männät alkaneet leikata kiinni tuolta painepuolen reunalta. Meneeköhän ihan metsään?
Jotenkin vaikee kuvitella et suuttimien kautta olis kulkeutunu moottoriin liikaa polttoainetta,koska se dieselissä johtaa auttamatta kierrosten kasvuun ja savun tummumiseen. Ennemmin uusilla kärjillä ja vanhalla syöttöpumpulla käy päin vastoin,eli syöttömäärät on alkuperäisiä pienemmät.
Eikä syöttöpumppu pysty oikein mistään muualta tuuppaamaan polttoainetta palotilaan ku suuttimien kautta. Ainoastaan jos suuttimet vuotais ihan tiputtamalla vois löpöä kertyä sylinteriin sellaisia määriä että alkais huuhtelemaan sylinterin seinämiä ja lisäämään öljyä,mut tuon pitäis jo näkyä ja kuulua käynnissä ja käynnistyvyydessä.
Mittaile huviksesi männänrenkaiden välys uraansa. Tämä tapaus taitaa kuitenkin olla ns. henkimaailman hommia...
luppakorva
23.02.2014, 09:38
Onko männänrenkaan päittäisvälystä mittailtu. Minustakin jälki olisi toisenlaista, jos mäntä olisi liian pienillä välyksillä.
BJ-40/76
23.02.2014, 19:52
On aika vaakasuorassa nuo hoonausjäljet, jos muukin koneistus on tuota laatua, niin kannattaa todella tarkistaa kaikki mahdollinen.
siis ota yksi männänrengas, mahollisimman hyvä, ja mittaa kaikkien sylintereiden halkaisijat useammasta kohtaa (siis männänrengas suoraan sylinteriin, ja rakotulkillä päittäisvälys) ja vertaa valmistajan ohjearvoon
Samalla vois mitata sylinterin soikeuden: hio poranterä pyöreäpäiseksi molemmista päistä, ja justiinsa sen mittaiseksi, että juuri ja juuri sopii kääntymään sylinterissä, ja muista että poranterä lämpiää ja kasvaa pituutta hiottaessa:o (muutaman kerran tullut itsellä hiottua liian lyhyeksi)
siis pitäisi sopia kääntymään jokakohdassa sylinteriä.
Jos olisi sisäpuolinen mittakello, niin sillä onnistuu helpommin, mutta aika harvalla harrastajalla taitaa olla...
Ja tuo männänrenkaan uran vaurio voisi johtua myös nesteiskusta, tarkista kiertokannen suoruus, ja että kampiakselin pukit on oikeassa momentissa.
(siis jos tulee nesteisku, niin runkolaakeripukin pultit voi jopa venähtää)
Onhan männänrenkaat oikein päin, ja oikeassa järjestyksessä?
edelleen samoilla ajatuksilla, voisko se nesteisku tulla siitä liekkihehkusta, joka lorottelee ... onks se lähellä nelosta ??
... vielä en usko henkimaailman hommiin tässä, yleensä löytyy mekaaniseen vikaan analoGinen selitys
EDIT: tuollapa on tapailtu juurikin saman kaltaista loGiikkaa jossain muusa yhteydessä, ettei olis just näin:
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=32397.20;wap2
Samppa79
23.02.2014, 20:17
Oliko kansipahvi minkänäkönen? Minkälainen fordissa on suuttimien tiivistys kanteen?
Samppa79
23.02.2014, 20:26
Tämmösen raamatun mukaan oireet voisi viitata myös siihen että männänrenkaat ja männät ei ole vielä asettuneet ja konetta kuormitettu liikaa sisäänajettaessa.
http://www.boosttown.com/engine/piston_damage.pdf
6610 forttonissa ei ole ainakaan yhdessäkään tullu vastaan kupillista hehkua ja lähimpänä 1 sylkkää se hehku
tuosta huohotuksesta ne on nuot 10 koneet kaikki semmosia että huohottelee :D
oliko tuossa sileä lohko vai onko ruudukko lohkolla näissähän tyyppivikana ollu se lohkon heikko valu tullu myöhemmissä -10 sarjassa se verkko lohko
kuvaista päätellen vaikuttaa että olis käyny aika kuivana putket
syöttö pumpun kautta ei pääse nafta meneen lohkoon jos ei ole akselin stefa hajonnu
kävikö kuinka "terävästi" ku saitta käyntiin
kuvassa silelohko nyt ei heti löytyny sitä vahvistettua lokia
eli, jos peli on parkissa nokka ylämäkeen, itkevä liekkihehku vuotaa annoksensa imusarjaan, josta se valuu neloselle, ja jää männän päälle tai imuventtiilin taakse odottelemaan kunnes pyöräytetään ... ???
Ruoste iski ku seisoi viikon ilman kantta ulkona. Uudet männät tilattu ja välykset mittaillaan vielä uudestaan kun osat tulee. Syöttöpumppua odotellaan pajalta. Ei ole kuormitettu konetta, eikä käytetty pilottia. Pumpun ajoitus oli snadisti aikaisella. Hehku kunnossa. Rempan jälkeen ei huohottanut ja kävi normaalisti. Käänsin aavistuksen syöttöä lisää, eikä silti savuttanut isommin.
Vanhat männät tutkittu ja niissäkin oli ylimmät renkaat poikki? Pumppu edelleen pajalla odottamassa vuoroaan.
Samppa79
02.03.2014, 12:18
eli, jos peli on parkissa nokka ylämäkeen, itkevä liekkihehku vuotaa annoksensa imusarjaan, josta se valuu neloselle, ja jää männän päälle tai imuventtiilin taakse odottelemaan kunnes pyöräytetään ... ???
Onko liekkihehku aiheuttanut joskus konerikkoa? Oma kokemus liekkuhehkuista on sellainen että tuntuu aika kaukaa haetulta. Säiliöt on aika pieniä ja niistä ei hetkessä kerkeä koko tilavuus hölähtämään ulos. Onhan se tietysti teoriassa mahdollista, mutta männät on tuon näköset.
Onko liekkihehku aiheuttanut joskus konerikkoa? Oma kokemus liekkuhehkuista on sellainen että tuntuu aika kaukaa haetulta. Säiliöt on aika pieniä ja niistä ei hetkessä kerkeä koko tilavuus hölähtämään ulos. Onhan se tietysti teoriassa mahdollista, mutta männät on tuon näköset.
^^^
ei oo mulla tietoa eikä kokemusta, pohdiskelua ja pelkkää teoriaa
Tomppaa_
09.03.2014, 12:27
Mittaa onko sylinteriputki soikea. Yhdessä kohtaa näkyy selkeät naarmut mutta siellä on myös pienempää kiinnileikkaumaa kun tarkemmin katsoo. Minusta tuo ei ole polttoaineen aiheuttamaa eikä voitelun puutosta. Tuon pyörrekammion suihkutuskuvio paljastuu yleensä kevyellä pesulla.
Edit. Onko syylärin lähtö tuossa nelossylinterin lähellä? Yksi vaihtoehto voisi olla ns. kylmäshokki (moottori on kuuma -> termostaatti aukeaa ja päästää kylmää nestettä sylinteriryhmään -> kaikenlaisia muutoksia välyksissä lämpötilaeroista johtuen), etenkin kun moottori on noin tuore eikä ole vielä sisäänajettu. Siinä korostuu myös koneistustarkkuus jne. Sitte yks vaihtoehto on myös juutalaisen tekemä mäntä..
Selvisi. Ruiskutuspumpunajoitus aikaisella.
luppakorva
27.03.2014, 07:14
Oliko hampaalla pielessä vai minkä verran? Eipä olisi arvannut jos käynti oli kumminkin ok.
Oliko hampaalla pielessä vai minkä verran? Eipä olisi arvannut jos käynti oli kumminkin ok.
Hampaalla joo heitti. Rattaissa on merkinnät silleen että viereisillä hampailla merkit on ihan yhtä oikein kohdallaan, molemmissa rattaissa piste uran pohjalla. Pumpun pyörällä riittää säätövara kohdalleen kummassa asetuksessa tahansa. En tajunnut katsoa ennakkoa vauhtipyörältä eka kerralla konetta kasatessani. Aina oppii ku epäonnistuu :)