PDA

View Full Version : ilmastoinnin täyttö pakkaus?


tonnisata
18.02.2014, 21:40
Jossain ulkomaalaisten foorumeilla mainittu tee se itse ilmastoinnin täyttöpakkauksista- mahtaako moisia olla Soomessa? Eli kyseessä lienee pelastus operaatioon tarkoitettu homma missä ei selkeää vikaa ole niin että vuotaa heti ulos kylmäaineet, vaan tuolla setillä saanee tarkistettua+lisättyä mömmöjä järjestelmään.

Tietääkseni Suomi kylmäaine huollot tänäpäivänä tekee sillä automaatti koneella koko baletin läpi aina, helppo kun se on. Joskus, kuten nyt omassa kotterossa- riittäisi kun lisää muutaman sata gr sitä r134a ta. Semmonen pieni painepullo oisi kätevä, ja volttimittauksella saa painekytkimeltä mitattua oikean määränkin tuossa, tai joissain niissä ulkomaan seteissä lienee painemittari myös.

khager
18.02.2014, 21:45
Eipä saa itse mennä täyttämään ilmastointia. Luvanvaraisia hommia nuo ilmastointi hommat.

Calmari
18.02.2014, 21:59
Eipä saa itse mennä täyttämään ilmastointia. Luvanvaraisia hommia nuo ilmastointi hommat.
Voi kyynel

tonnisata
18.02.2014, 22:28
Onhan se täällä Somaliassa kiellettyä tietenkin täällä kun ei osata ja nii-in pal on ilmastoituja autoja- toisin kuin pienessä Amiriikassa, ei siellä tällasta kannata kieltää, muutama hassu auto missä ilmastointi on :)

http://www.youtube.com/watch?v=-p2WzuoSHHA

BJ-40/76
18.02.2014, 22:29
Tietääkseni Suomi kylmäaine huollot tänäpäivänä tekee sillä automaatti koneella koko baletin läpi aina, helppo kun se on. Joskus, kuten nyt omassa kotterossa- riittäisi kun lisää muutaman sata gr sitä r134a ta. Semmonen pieni painepullo oisi kätevä, ja volttimittauksella saa painekytkimeltä mitattua oikean määränkin tuossa, tai joissain niissä ulkomaan seteissä lienee painemittari myös.

Siis ei onnistu oikean määrän mittaaminen painekytkimeltä volttimittarilla, ei ainakaan niissä kapineissa, mitä itse olen rassannut.
Toki tuolla tavalla saa "arvattua" täytöksen määrää, ja kun pitää huolen, ettei täytä liikaa, onnistuu ilmastoinnin toimintakuntoon saattaminen....
Hyötysyhteesta ja tehosta ei mitään takeita.

Mutta kun tuo koko prosessi maksaa tarjouksessa reippaasti alle satasen, niin ei varmaan kannata paljon asian kanssa riskeerata?

Ja tuo saatavuuteen/laillisuuteen: Eipä taida saada mistään, ja noissa kolina maali pullon kokoisissa on ollut kylmäainetta muutama sata grammaa, joka sekään kaikki ei siirry järjestelmään...

Ja ainut kylmäaine, (mitä noissa pienemmissä on/tulee olemaan) mitä voi hankkia laillisesti, on hiilidioksidi, ja sillähän ei voi korvata tuota R134a :ta

p.s jos järjestelmä on ollut auki/paineeton, tuo alipaineistus on huomattavan tärkeä.... Ja tuon täytön määrän arviointi: hyvään tulokseen pääsee mittaamalla ala- ja yläpaineen, sekä lämpötilat; ja vertaamalla niitä k.o kylmäaineen (ja -laitteiston) spekseihin....

sako
18.02.2014, 22:53
Ei paineen mittauksella tiedä paljonko on kylmäainetta.
Kylmäaineen määrähän mitataan grammoina tai kiloina.
Paineesta näkee jos on aine vajausta järjestelmässä.

Tyhjiö ja kosteus on aika tärkeitä asioita kylmäkoneissa.

tonnisata
18.02.2014, 22:54
Siis ei onnistu oikean määrän mittaaminen painekytkimeltä volttimittarilla, ei ainakaan niissä kapineissa, mitä itse olen rassannut.
Toki tuolla tavalla saa "arvattua" täytöksen määrää, ja kun pitää huolen, ettei täytä liikaa, onnistuu ilmastoinnin toimintakuntoon saattaminen....
Hyötysyhteesta ja tehosta ei mitään takeita.

Mutta kun tuo koko prosessi maksaa tarjouksessa reippaasti alle satasen, niin ei varmaan kannata paljon asian kanssa riskeerata?

Ja tuo saatavuuteen/laillisuuteen: Eipä taida saada mistään, ja noissa kolina maali pullon kokoisissa on ollut kylmäainetta muutama sata grammaa, joka sekään kaikki ei siirry järjestelmään...

Ja ainut kylmäaine, (mitä noissa pienemmissä on/tulee olemaan) mitä voi hankkia laillisesti, on hiilidioksidi, ja sillähän ei voi korvata tuota R134a :ta

p.s jos järjestelmä on ollut auki/paineeton, tuo alipaineistus on huomattavan tärkeä.... Ja tuon täytön määrän arviointi: hyvään tulokseen pääsee mittaamalla ala- ja yläpaineen, sekä lämpötilat; ja vertaamalla niitä k.o kylmäaineen (ja -laitteiston) spekseihin....


Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu. Ja tässä oli kyse sellasesta missä normaali aineen karkaaminen vaikka kompuran tiivisteestä seisonnan aikan tms siis ei vika tai harakan mentävä reikä putkessa. Silloin tuntuu että satanen hommasta on kovaraha, tietysti köyhällehän se vaan on kallista... pieni lisäys tuollasesta pullosta voisi olla paikallaan näin DIY tyyliin kun joitakin asioita pitäs saada ihanite tehtyä. Tehköön ne ammattilaiset sitten ne isommat hommat :)

sako
18.02.2014, 23:04
Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa
järjestestelmässä eli ei se ole tiivis :D

tonnisata
18.02.2014, 23:12
Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa
järjestestelmässä eli ei se ole tiivis :D

Ite vanhempien ilmastoitujen kanssa törmännyt asentajiin jotka liittää koneen kiinni ja antaa hoitaa. Keskimäärin se n 80 ekee, ja sitten käytössä testataan oliko vuotoja. Vois kait tuon testata itekkin. Halvemmalla vähän. Ominaisuushan se on monessa että tiivari kompuralta vuotaa jos auto pitempiä aikoja seisoo käyttämättä- ei aina vika? Jos vuotoja etsitään eikä löydetä niin tuohan se selitys on- vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Ihan takuun alaisessa autossa liike noin on kertonut ettei kuulu "firman piikkiin". Miten on, kuuluisko ? Vaikkei tässä nyt takuu asioita pitänyt käsitellä...

Rytari
18.02.2014, 23:37
no mä oon ainakin noihin jenkkeihin pariinkin ostanut niitä täyttöpulloja aikoinaan ebaystä, jopa r12 "korvaavaa" ainesta, nimeä en muista, yhdestä farmarista kuiteski oli se täyttyöventtiilin "sielu" sökö ja pääsi aineet pihalle, koko systeemin tiivistesarja makso ehkä kympin ja täyttösatsi öljyineen yms ehkä 50 ja kummasti tuli kylmää oli se sitte hiilidioksidia tai mitä lie... pariin muuhun oon vaan lisännyt kun ei ole ollut tarpeeksi ainetta että olis lähtenyt kompura käymään.

jeepin, caminon ja pontiackin oonki sitte täytättänyt yhdessä firmassa kun tuota "r12" ei enään saa vaan joutuu käyttämään muita kylmäaineita.

vmt
18.02.2014, 23:56
Olisihan tuollainen täyttöpakkaus hyvä joissain tapauksissa. Esim. omassa XJ:ssä on ollut alunperin R12 kylmäaineella jäähdytys. Se oli sieltä ajan kanssa vähentynyt niin paljon, että jäähdytys ei lähtenyt päälle. Tuttu kylmäkonemies kävi sitten imaisemassa loput aineet pois, tyhjiöimässä järjestelmän ja tyhjiöllä katsottiin, että vuotoja ei ole. Sitten korvaava kylmäaine sisään. Hyvin toimi yhden kesän ja seuraavana keväänä sitten taas enää ei. Käsittääkseni nuo korvaavat aineet ovat molekyylikooltaan niin paljon pienempiä ja siten poistuvat esim. tuolle R12:lle alkujaan tehdystä ehjästäkin järjestelmästä turhan nopeasti. Tuossakin tapauksessa voisi lisätä kylmäainetta sen verran, että jäähdytyksen saisi toimimaan. Turhalta tuntuu sekin, että saman huoltohomman teettäisi joka kevät ja kun ollenkaan joka paikassa ei edes löydy tarvittavia aineita ja jos löytyykin, niin yhtälailla ne samaa tahtia sitten sieltä taas poistuu...

BJ-40/76
19.02.2014, 00:06
Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu. Ja tässä oli kyse sellasesta missä normaali aineen karkaaminen vaikka kompuran tiivisteestä seisonnan aikan tms siis ei vika tai harakan mentävä reikä putkessa. Silloin tuntuu että satanen hommasta on kovaraha, tietysti köyhällehän se vaan on kallista... pieni lisäys tuollasesta pullosta voisi olla paikallaan näin DIY tyyliin kun joitakin asioita pitäs saada ihanite tehtyä. Tehköön ne ammattilaiset sitten ne isommat hommat :)

Siis Mistä Autosta(?) kyse? k.o alan viimmeisimmästä koulutuksesta on muutama vuosi, ja silloin ainakin kaikki "painekytkimellä" olevat oli ns. perinteisiä, mukaanlukien nuo muuttuvatilavuuksiset kompurat? Noita ECU:jen ohjaamia oli jo silloin... mutta kun jäi käsitys, että oisi kyse jostain vanhemmasta, koska : " tietysti köyhällehän se vaan on kallista..."

Kylmäkone järjestelmän pitää olla tiivis silloin ei karkaa ainetta.
Jos kompuran tiivisteen takia häviää ainetta, niin sillonhan on vikaa
järjestestelmässä eli ei se ole tiivis :D
Valitettavasti nuo autopuolen kompurat vuotaa aina, ja nimenomaan tuo hihnan sisääntuloakseli.
Kokeileppa vaatia takuukorjausta autosta, missä ilmastointi ei toimi; siis noin 10% kylmäaineesta häviää joka vuosi normaalina "hävikkina", huoltokirjan mukaan huollettuihin "panostetaan" kylmäainetta jokaisessa ilmastointi? huollossa, mikä sisältää ilmastoinnin huollon:D

-MAKE-
19.02.2014, 08:25
Kyllä R134a:ta saa tavan pulliainenkin ostaa vaikka Biltemasta. Siinä pullossa lukee vaan "paineilma" tai palamaton paineilma. Tuoteselosteeesta tarkistaa, että siinä lukee tetrafluorietaani tai ihan suoraan toi 134a.

Pykälien mukaan jäähdytyslaitteisiin käytettäväksi sitä ei saa myydä kuin luvan haltijoille. Jos vilpittömänää tarkoituksena on ruiskia se ilmakehään vaikkapa poistaakseen pölyä niin se taas on ihan ok:rolleyes:

Siinä on aito DIY vinkki:p

hutikka
19.02.2014, 09:04
Ainakin meillä töissä kone ekaks tyhjentää vanhan kylmäaineen ja mittaa sen määrän.Sitten testaa tiiveyden ja lisää manuaalisesti asetetun määrän kylmäainetta ja sitten vielä kompuran öljyn sekä väriaineen.Tosin nyt on ollu käytössä sitä öljyä missä on väriaine mukana.Eli UV-valolla ja keltasilla laseilla pystyy tutkimaan mahdolliset vuotokohdat
Kylmäaineen määrä lukee yleensä konehuoneessa jossain tarrassa ja auton teknisissä tiedoissa.

BJ-40/76
19.02.2014, 12:36
Kyllä R134a:ta saa tavan pulliainenkin ostaa vaikka Biltemasta. Siinä pullossa lukee vaan "paineilma" tai palamaton paineilma. Tuoteselosteeesta tarkistaa, että siinä lukee tetrafluorietaani tai ihan suoraan toi 134a.

Pykälien mukaan jäähdytyslaitteisiin käytettäväksi sitä ei saa myydä kuin luvan haltijoille. Jos vilpittömänää tarkoituksena on ruiskia se ilmakehään vaikkapa poistaakseen pölyä niin se taas on ihan ok:rolleyes:

Siinä on aito DIY vinkki:p

Ei meinaa mahtua minun päähän.....

Siis Aikuisille ihmisille pidetään "rippikoulua" aineen vaarallisuudesta (mitä se aivan oikeasti on) ja sitten persesilmättömät kakarat kantaa kaupasta selkä vääränä...
-> Tuo r134a on "kuulemma" hirmu vaarallista http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/repositorybyalias/2teollisuus_r134a/$file/tetrafluorietaani%20(r134a).pdf ,mutta AT-palamaton paineilma "ei" :eek:
http://tullinpultti.fi/files/2013/11/AT-3416-palamaton-paineilma.pdf

Ja maailmalla poltetaan miljoonia siihen, että tuosta a134r päästään siirtymään "turvallisiin" aineisiin (eikö tuo r134a käyttökielto uusiin laitteisiin tullut voimaan näinä aikoina, oliko että uusissa utomalleissa ei enää saa käyttää, ja kohta ei enää vanhoissakaan)

Räjä
19.02.2014, 12:52
Juu ja myös airsoft kaasut on r134a:ta

tonnisata
19.02.2014, 14:20
Juu ja myös airsoft kaasut on r134a:ta


ja ylipäätään monet spray pullojen ponne aineet. Siksi en nyt oikein ole ymmärtänyt sitä vaahtoomista että homma on luvanvaraista ja pitää käyttää sitä "ammattilaista" joka sinällään välttämättä ei aina ymmärrä ilmastointien toiminnasta juurikaan, vaan osaa liittää ne kaksi letkua siihen automaatti huolto koneeseen. Ulkomailta pitää pullo tilata jos haluaa ottaa itse riskin ja lisätä pienen määrän sinne järjestelmään. Ilmeisesti siis näitä ei myy kukaan Suomessa.

Timo_L
19.02.2014, 16:55
EU ja pyhä urpoilu. Siitähän se vain on kiinni eikä mistään muusta. Kun ei osata ajatella asioita loppuun asti.


Ituhipit kunniaan :D

Jappi
19.02.2014, 17:14
Ei meinaa mahtua minun päähän.....

Siis Aikuisille ihmisille pidetään "rippikoulua" aineen vaarallisuudesta (mitä se aivan oikeasti on) ja sitten persesilmättömät kakarat kantaa kaupasta selkä vääränä...
-> Tuo r134a on "kuulemma" hirmu vaarallista http://www.aga.fi/international/web/lg/fi/like35agafi.nsf/repositorybyalias/2teollisuus_r134a/$file/tetrafluorietaani%20(r134a).pdf ,mutta AT-palamaton paineilma "ei" :eek:
http://tullinpultti.fi/files/2013/11/AT-3416-palamaton-paineilma.pdf

Ja maailmalla poltetaan miljoonia siihen, että tuosta a134r päästään siirtymään "turvallisiin" aineisiin (eikö tuo r134a käyttökielto uusiin laitteisiin tullut voimaan näinä aikoina, oliko että uusissa utomalleissa ei enää saa käyttää, ja kohta ei enää vanhoissakaan)

Ainoa oikeasti vaarallinen asia tuossa aineessa on ilman syrjäyttäminen suljetussa tilassa, muut tuossa käyttöturvallisuustiedoissa on normaali huttua paineenalaisille aineille.

Se mahd. tuleva kielto taitaa koskettaa yleisesti fluorattuja kaasuja erittelemättä mitään sen tarkemmin. Eikä sekään taida olla kuin ympäristösyistä tulossa.

Jeep-Ukko
19.02.2014, 18:00
R12 oli otsoonille varallista. Päättäjät suuressa viisaudessaan keksi suojella luontoa ja kieltää se ja tilalle uusi aine R134A, joka osoittautui viälikin vaarallisemmaksi...

R134a on palaessaan hermomyrkkyä.
Vedäppä tupakkaa samalla, kun päästät ilmastoinnista mömmöt ilmaan ja siitä sitten henkosia.
En musita lämpötilaa missä muuttuu myrkyksi, mutta se on totta.

mm. kiinteistöjen ilmastointi koneissa ei saa käyttää R134A, juurikin tuon palo/hermomyrkky asian takia.
Talo järjestelmissä käytetään muita korvaavia aineita.

R134A on tosiaan myös poistumassa.
Uusista myrkyistä en osaa kertoa.

---
Jos ilmastointi on kunnossa, niin kyllähän se periaatteessa voi pelata useitakin vuosia.

Työkone puolella ehjäkin ilmastonti järjestelmä kuuluu määräaikais huoltaa kerran vuodessa.
Ja kyllä henkilöauto ilmastointikin olisi hyvä huoltaa säännöllisesti.

Meillä työkoneissa kuivain pitäisi vaihtaa muistaakseni 2000 h käyttötunnin kohdalla tai kerran vuodessa (kumpi ensin täyttyy).

Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.

Jos järjestelmässä on vikaa, toimii jotenkin, niin paine mittareilal pystyy vikaa selvittämään.
On olemassa ohje arvoja, joissa paine ja imu puolen paineet pitäisi noin suunnilleen olla, en niitä rupea tähän kertoileen.
Toki saattaa olla myös järjestelmiä, jotka poikeaa ohje arvoista.

---
Väriaineella varustetut öljyt on nykyään kielletty.
(fluorisoiva, jonka UV-valoilla ja laseilla näkee, vian hakua helpotta vuotojen kanssa)
Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn.
Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään.
TÄMÄ on uusin ohjeistus väriaineesta, jonka olen kuullut.
Ja öljy on ehdottomasti säilytettävä tiivissä purkissa, imee kosteutta itseensä, ja vastaavasti ilmastointi järjestelmässä kosteus huono asia.

Jos järjestelmä vuotaa reilusti, niin paras vian haku on typpi.
Usein väriaineen kanssa pitäisi olla pimeä halli, tai sitten meillä on huono valo/lasit, kun hallinvalot tai varsinkin aurinkoinen keli on perseestä.

---
Alipaineistus sattaa hyvinkin antaa vuoto ilmoituksen yli 10 000h ajettuun työkoneeseen.
Mutta silti paineistettuna järjestelmä toimii ja paine pysyy hyvin sisällä.
Johtuu kompressorin akselin tiivisteestä, alipaine vetää huulen välistä ilmaa, mutta paine painaa huulen tiiviisti akseliin.

Vanhoja R12 järjestelmiä, toimii kyllä R134A:lla, mutta keväällä täyttää, niin jo syksyllä saattaa teho olla poissa.
mm. letkujen kudos liian harvaa, josta R134a pääsee lävitse ulkoilmaan.
Ja esim. komprossoreissa on hivenen eroja, en ole tarkemmin sielun elämään perehtynyt, koska meillä viallinen kompressori vaihdetaan automaattisesti uuteen, niitä on turha remontoida, mutta kuuleman mukaan josain päin kompressoria on kuristin, joka olisi R134A:lla pinenempi, joten paine alueet lie eri, tai jotain?

---
Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella.
Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää.

----

Jokainen ammattilainen/yritys, joka ottaa rahaa vastaan, pitää olla käynyt kurssit. Jos asentaja ei tiedä mitä tekee (ei ole käynyt kurssia), niin silloin firma on kusessa...
Kaikilta pitää löytyä omalla nimellä varustettu paperi.

Periaatteessa yksityisiltä kielletty. Mutta silti laki sanoo, jokainen voi omille koneilleen tehdä mitä haluaa...
Kaverille ei saa tehdä.

Jeep-Ukko
19.02.2014, 18:13
Mites nuo ulkomailta tilattavat kaasut.

Lentikoneessa ei saa paine pakkauksia lennättää.
Joten ne tulee lie aina maa rahtina/laivalla.

Lähettävä pää tietänee tämän ja osaavat valita oikean lähetys tavan ja laittavat lähetyksen pakkaus materiaalin päälle kaasupullon kuvalla varustetun painepakkaus tarran...

BJ-40/76
19.02.2014, 23:28
Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.

---
Väriaineella varustetut öljyt on nykyään kielletty.
(fluorisoiva, jonka UV-valoilla ja laseilla näkee, vian hakua helpotta vuotojen kanssa)
Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn.
Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään.

---

Vanhoja R12 järjestelmiä, toimii kyllä R134A:lla, mutta keväällä täyttää, niin jo syksyllä saattaa teho olla poissa.
mm. letkujen kudos liian harvaa, josta R134a pääsee lävitse ulkoilmaan.
Ja esim. komprossoreissa on hivenen eroja, en ole tarkemmin sielun elämään perehtynyt, koska meillä viallinen kompressori vaihdetaan automaattisesti uuteen, niitä on turha remontoida, mutta kuuleman mukaan josain päin kompressoria on kuristin, joka olisi R134A:lla pinenempi, joten paine alueet lie eri, tai jotain?

---


muutama kommentti: tuohon ensimmäiseen; "huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton" siis jos liittimet ja tarra kertoo laitteessa olevan R134a-kylmäainetta, niin "kuinka kaukana ongelmajätesäiliö" on siitä säiliöstä, josta pistetään "uudet" kylmäaineet kulkuvälineeseen? siis nuo huoltolaitteet kierrättä kaasun suoraan sudattimen läpi tankkiin, ja jonkin verran olen seurannut tuota hommaa, alkaen -80 luvulta, ja yhtään pönttöä en ole nähnyt, joka olisi lähtenyt tuhottavaksi (siis todella toimitettu), toki viimmeaikoina en ole asiaa seurannut, kuuleman mukaan "valistuneet" toimijat vaatii tuhoamaan nuo vanhemman polven aineet, kuten esim. R12, ja vaatii siitä todistuksen. (yhden tarjouspyynnön olen nähnyt, mikä käytännössä tarkoitti tuota) Olisi kiva tietää, paljonko suomessa on tuhottu esim. R12:sta?

Väriaineet: jos öljy huononee tuosta väriaineesta niin paljon, ettei voi sekoittaa öljyyn teollisesti (noihin immenkalvo useampikerros muovipulloihin) niin mitenhän se merkkiaine tuhoaa öljyn tuolla kylmäkoneikossa?)
Ja tosiaankin tuo vuotojen hakeminen on helpointa pimeässä, 10e lamppu ja säästökuopan keltaiset/oranssit puun- ja metallintyöstöön tarkoitetut ovat olleet minun silmille parempia, kuin esim. huoltolaitteen mukana tulleet lasit:rolleyes:

ja R12 korvaaminen R134a:lla

Nuo vanhat ilmastoinnin kompuran oljyt, siis noissa -80 luvun (ja -90 alun) autoissa: Öljy ei lähde liikkeelle tuon R134a kanssa riittävän hyvin, vaan öljy tuppaa jäämään kennoihin. ja kompurasta vähenee öljy, tiivistys kärsii (öljytiivisteisiä-) ja paine, ja sita kautta virtaus kärsii... ja öljy jää entistä pahemmin välille... ja kompura leikkaa kiinni voitelun puutteesta.
p.s ilmastoinnin kuivain on aikalailla erilainen mekaaniselta rakenteeltaan, jos verrataan R12 ja R134a kuivareita....
p.s.s tuo R134a "mönkii läpi" noista R12 letkuista ja O-renkaista kudos-tason sijaan molekyylitasolla (meniköhän oikein?)

Ja noista vaaroista: esim. Tuo R134a: se AT-kolinaton paineilmapullo, pieni ruikkaus silmään, niin tilanne on sama, kuin pakkasella kalastavalla luonnonsuojelijalla; se taimen, mikä nostettiin pakkaseen omasta +1 asteisesta vedestä, punnittiin ja mitattiin ja kuvattiin, niin silmän pinta jäätyi, ja päästettin takaisin ja taimenella on aika vaikea selvitä, kun näkökyky meni...
ja luonnonsuojelijat korostaa, että on vaan terävät koukut, jotka voi poistaa repimättä....

Ja nuo korvaavat kylmäaineet on aika vaikeita kehittää, kun vaatimukset on mitä on.... ja tuo palamattomuus on nimenomaan turvatekijä! En halua grillaantua ajaessa....

Jappi
20.02.2014, 04:52
Jos on uutisia uskominen niin tulevaisuudessa kylmäaine olisi CO2.

HeikkiH
20.02.2014, 11:28
Jos on uutisia uskominen niin tulevaisuudessa kylmäaine olisi CO2.

Ja tuon kanssa suurin ongelma on käyttöpaine, mikä on jossain 200 barin nurkilla.

BJ-40/76
20.02.2014, 17:45
Jos on uutisia uskominen niin tulevaisuudessa kylmäaine olisi CO2.

Jo nyt on noita hiilidioksidilaitteita, ja paineet tosiaan aikapaljon nykyisiä suurempia.....

Kyllä siellä on tulossa (pari valmistajaa "lähes" valmiita) myös lähes r134a:n paineille oleva kylmäaine, huhujen mukaan valmistaminen on vaan "sika" kallista...

Jeep-Ukko
20.02.2014, 19:44
Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.

---
Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella.
Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää.


muutama kommentti: tuohon ensimmäiseen; "huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton" siis jos liittimet ja tarra kertoo laitteessa olevan R134a-kylmäainetta, niin "kuinka kaukana ongelmajätesäiliö" on siitä säiliöstä, josta pistetään "uudet" kylmäaineet kulkuvälineeseen? siis nuo huoltolaitteet kierrättä kaasun suoraan sudattimen läpi tankkiin

Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.

Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.

Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa. Toki kannatava bisnes alkaa siinnä vaiheessa, kun koneen hinta on kuolletettu, mutta ilmastointi huoltokonettakin täytyy huollattaa säännöllisesti, jne, joten on käyttö kulujakin, muutakin kuin tarvittava kylmäaine ja öljy.

Periaatteessa meidän talossa ei edes myydä pelkkää ilmastointi huoltoa, meillä myydään koko koneen määräsiaikais huoltoja, jotka sisältää ko toimen piteen automaattisesti.
Ja usein muun remontien yhteydessä, joudumme lauhdutinta irroittaan, hyttiä nostaan, jne, jolloin kylmäaineet on pakko ottaa järjestelmästä pois, jolloin huoltokin tulee tehtyä samalla "ilmaiseksi".
Toki eihän se siinnäkään vaiheessa ilmasta ole, siinnä vaiheessa laskun loppu summa alkaa olla useampia tonneja/kymppi tonneja, jolloin se kuittaantuu siinnä...

Henkilöauto puolelta löytyykin enempi näitä bisneksen tekijöitä.
Yks mies laittaa useamman koneen yhtäaikaa pöhisemään useampaan autoon, kaikilta laskutetaan joku kiinteä ilmastointi huollon hinta, mutta ei tarvi palkkaa maksaa kuin yhdelle miehelle joka seuraa kaikkien laitteiden toimintaa. Samalla saattaa tehdä muuta tuottavaa asiakas palvelu työtä, varaosamyyntiä, jne.
Sitten kun löytyy vikaa, niin sitten hinta pomppaa, kun toinen mies alkaa vikaa etsiä tunti hinnaston mukaisesti...

---

R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään.

Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...

BJ-40/76
20.02.2014, 21:50
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.


Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa.
---

R-12 järjestelmät itselleni vähemmän tunnettuja, kun työrintamalla työkoneet jo sen verta tuoreita, että R134a:n kanssa pelataan. Museo koneissa on nuita vanhoja, mutta ne ei meidän "marmoritiskille" juurikaan tule kyselemään.

Muutamaan omaan harrasteautoon on tullut R-12 järjestelmään R134a:ta kokeiltua...


Siis kun tämä topiikki venyi "ulos" aloituksesta, niin yritin kommentoida "auki" tuota sinun vastausta; en milläänmuotoa tarkoittanut/yrittänyt syyttää sinua epärehelliseksi.

Mutta koska tällä palstalla on huomattavan paljon tee-se-itse ihmisiä (siis hyvä piirre että vielä ihmiset tekee/kokeilee!) niin sen takia kommentoin tuon R12 korvaamisella R134a:lla.
Siis minä olen nähnyt käytännössä noita ongelmia, että sekä japsien että saksalaisten R12 kompurat on kuluneet/leikannut kiinni, kun taannoin tuo R12, ja sen korvaajat, maksoi moninkertaisesti tuohon "tusinatavaran" R134a:n verrattuna.
Mulla on sekä 4-matic mersussa, että tuossa HDJ-80:ssä ollut alunperin tuo R-12, ja nyt molemmissa on R134a, toki tuli aikanaan "pestyä" tuota järjestelmää huoltolaitteella (että saisi öljyn pois) ja ladattua sinne öljyä, jonka pitäisi olla sekoittuvaa noihin alkoperäisiin.... Molemmissa edelleen R12 kuivain, helpottaa tuota mahdollista pikavianhakua. (Molemmat kuivarit käytetty irti)
Siis nuo omat ovat toimineet paremmin kuin ei ollenkaan, vaikka vain osa öljystä ja kylmäaine on vaihdettu. toki tuo r134a tuppaa tihkumaan ulos....

p.s Minusta Tuo R134a ei ole hirveä myrkky, mutta vaarallinen nesteenä/juuri kaasuuntuneena!

MUTTA tuo vajaa 100 euroa ilmastoinnin huollosta on kohtuu hinta!

Jeep-Ukko
21.02.2014, 23:14
Siis kun tämä topiikki venyi "ulos" aloituksesta, niin yritin kommentoida "auki" tuota sinun vastausta; en milläänmuotoa tarkoittanut/yrittänyt syyttää sinua epärehelliseksi.

Mutta koska tällä palstalla on huomattavan paljon tee-se-itse ihmisiä (siis hyvä piirre että vielä ihmiset tekee/kokeilee!) niin sen takia kommentoin tuon R12 korvaamisella R134a:lla.

MUTTA tuo vajaa 100 euroa ilmastoinnin huollosta on kohtuu hinta!
Juu, en minä herneitä ottanutkaan, heitin vain tarkentavan kommentin.
Tää netti kirjoittelu usein vain saa moninaisia piirteitä, toiset heittää tarkoituksella vettä lisää kiukalle pilke silmä kulmassa, toiset ottavat asioita liiankin tosisaan ja toisia ei edes jaksa kiinnostaa.

Ja oikeastaan yritin tuoda esille joitakin ajatuksia siinnä mielessä, että jos jonkun mielestä 100e on kallista, niin todellisuudessa se on halpa hinta, kun tietää mitä se hinta oikeasti sisältää ja että ilmastointilaite sen jälkeen taas toimii kunnolla. Ja kun vie sellaiseen liikkeeseen joka oikeasti tietää mitä tekee, eikä vain sellaiselle joka luulee tietävänsä.
Toki, joku voi ymmärtää tuonkin tekstin väärin, että haukun bisneksen tekijöitä ja heitän paska heidän niskaan.

Enkä minäkään paljon mitään tiedä, mutta jonkin verta perusteita ja sitten joskus tulee vähän kokeilu mielessä kokeiltua omiin vehkeisiin kaikkea mahdollista.
Yhteen R-12 järjestelmään yritin R134a kompressoria, mutt akun eivät magneetti kytkimet käyneet ristiin ja just sillä hetkellä ei ollut R134A kompuraa jossa olisi ollut oikeanlaista hinna pyörää.

Toisille ihmisille ilmastointi on pyhä laite, ja siihen ei itse kosketa.
Ja toiset ei edes omaan autoon halua tai poistavat käytöstä, jos ja kun eivät ole perehtynyt toimintaan ja kokevat laitteen ongelmalliseksi (ja kalliiksi). jne.
Mutta onneksi löytyy juurikin näitä tee-se-itse-miehiä jotka uskaltaa kokeillakin, se on ihan hyvä, ihmisen tekemää tekniikkaa, ottaa vaan asioista vähän selvää.
Ja pikkusen kun pellepelottomana tekee, niin pystyy itsekkin värkkään ilmastointihuoltokoneen, alipainepumppu, digi vaaka, vähän letkuja ja sopivia liittimiä ja jostain kylmäaine pullo...mutta ei siitä sen enempää ;)

rane58
21.02.2014, 23:56
Olisko pks ilmastoinnin ammattilaista joka tekisi Jeeppiini ilmastoinnin vikaselvityksen nopeasti asiakkaan odottaessa? :o
-Ammattilaista joka ei vaihdata turhia osia....:p

Nimim. epätietoinenespoosta.

tonnisata
22.02.2014, 01:12
Olisko pks ilmastoinnin ammattilaista joka tekisi Jeeppiini ilmastoinnin vikaselvityksen nopeasti asiakkaan odottaessa? :o
-Ammattilaista joka ei vaihdata turhia osia....:p

Nimim. epätietoinenespoosta.


Ei mene ot n puolelle, tässä on hyvä ja ihan ok pähkiä näitä miltäkannalta tahansa ja koittaa löytää ongelmiin apuja :)

Tähän omaan juttuun tosiaan senverran, että harmittais sen satasen maksu huollosta, ja parinpäivän tai x ajan (lyhyehkön) päästä järjestelmä taas tyhjä, homma siis kusi ja aineet karkas, jossain oli vuoto ja se jäi selvittämättä. Tuppaa olemaan mun kokemukset kaveripiirissä tätä luokkaa. Tollasella täyttöpullolla tämä asia selkeisi kivuttomammin?

-MAKE-
22.02.2014, 01:23
Miten se vuotopaikka selviää aina vaan täyttämällä?
Kattele missä on öljyn tahraama liitos tai kenno. Ellei nyt koko konehuone ole öljyssä jo muutenkin.
Jos siellä järjestelmässä on vielä painetta niin fairyvettä vaan epäiltyyn kohtaan niin pitäis näkyä vuodon.
Ite etsisin ensin elektronisella vuodonetsimellä mutta kun DIY on aihe niin...

AsA
23.02.2014, 12:17
Ite on tullut tuota vanhan toitsun ilmastoinnin korjausta haaveiltua, mutta ongelmaks tuli nuo putki/letku liitokset joista korkkas kierteet irrotellessa. No nyt olis ideana korjailla pari liitosta hitsaamalla putket yhteen ja yks liitos korjataan sellasella puristus jutulla.

Mutta asiaan eli kyllä tuli ihan lentorahtina tuommonen ilmastoinnin täyttö paketti jenkeistä, ei siinä kyllä tainu lukee mitä se sisälti. Siinä tuli kolme purkkii kylmä ainetta ja yks tais olla öljyy,sit siinä oli ne mittarit/letkut ja uuvet venttiilit niihin täyttö liittimiin samalla muuttuu ne rengasventtiilit näihin uuvempiin. Ja tulihan siinä oikein käyttö ohjeet tvt-levyllä.
Tilasin kyllä vielä lisäks ne täyttö päät mitkä käypi noihin huoltokoneisiin, ja tiiviste sarjan myös josko ne aineet pysyis paremmin siellä sisällä.
Tää aine paketti oli just sellanen R12 aineille tarkotettu korvaava aine.
Ongelma tuli kun eivät suostu paikallisella ilmastointi huollolla sotkemaan koneitaan tuohon R12 eli eivät edes tyhjiötä suostu tekemään kun pelkäävät jotain jäämiä vaikka tuo järjestelmä on ollu auki pari vuotta. Noo velipoika lupas vetästä sen tyhjäks tuollasella tyhjiö koneella mikä vetää kaikki suoraan pihalle...

2x4WD
24.02.2014, 20:22
Ite vanhempien ilmastoitujen kanssa törmännyt asentajiin jotka liittää koneen kiinni ja antaa hoitaa. Keskimäärin se n 80 ekee, ja sitten käytössä testataan oliko vuotoja. Vois kait tuon testata itekkin. Halvemmalla vähän. Ominaisuushan se on monessa että tiivari kompuralta vuotaa jos auto pitempiä aikoja seisoo käyttämättä- ei aina vika? Jos vuotoja etsitään eikä löydetä niin tuohan se selitys on- vai olenko jotain ymmärtänyt väärin? Ihan takuun alaisessa autossa liike noin on kertonut ettei kuulu "firman piikkiin". Miten on, kuuluisko ? Vaikkei tässä nyt takuu asioita pitänyt käsitellä...

Ei Pitäis törmätä. Ilmastointifirmasta mulle sanottiin, että 1.7.2010 alkaen ei vuotavaa järjestelmää saa täyttää.

tonnisata
25.02.2014, 01:16
Ei Pitäis törmätä. Ilmastointifirmasta mulle sanottiin, että 1.7.2010 alkaen ei vuotavaa järjestelmää saa täyttää.


Jepjep- totta sinällään. Mutta kun se vuoto ei aina ole variksen läpilennettävän kokoinen reikä. Tuppaa olemaan vuotoja jotka muutamanpäivän, viikon tai kuukauden kuluttua tulee vasta esiin, kun kylmää ei laitteesta enää ulos saadakkaan. Silloinhan se on täytetty, no- ilmeisen asianmukaisesti kuitenkin mutta onhan se noin satku rahaa palanut.

Taas sitten eiku täyttämään, ja vuotoa etsimään uudella innolla ja lompakko auki vaan. Minua ainakin kiinnostaisi joissaintapauksissa ominvoimin pikkusen lisätä sinänsä vaaratonta kylmäainetta järjestelmään ja kokeilla omatoimisesti pysyykö sen kuukauden paineet sisällä.
Tämä kokohomma on vähän sellanen "fifti sixti" juttu.
Suomesta ei vaan saa noita puteleita, pakko siirtyä ruotsin maahan josta taitaa löytyä, vaikka sielläkin samaa kieltolakia taitavat elää, tai merta edemmäs niin näyttää olevan helposti saatavissa.

Jeep-Ukko
25.02.2014, 20:25
Jepjep- totta sinällään. Mutta kun se vuoto ei aina ole variksen läpilennettävän kokoinen reikä. Tuppaa olemaan vuotoja jotka muutamanpäivän, viikon tai kuukauden kuluttua tulee vasta esiin, kun kylmää ei laitteesta enää ulos saadakkaan. Silloinhan se on täytetty, no- ilmeisen asianmukaisesti kuitenkin mutta onhan se noin satku rahaa palanut.

Taas sitten eiku täyttämään, ja vuotoa etsimään uudella innolla ja lompakko auki vaan. Minua ainakin kiinnostaisi joissaintapauksissa ominvoimin pikkusen lisätä sinänsä vaaratonta kylmäainetta järjestelmään ja kokeilla omatoimisesti pysyykö sen kuukauden paineet sisällä.
Tämä kokohomma on vähän sellanen "fifti sixti" juttu.
Suomesta ei vaan saa noita puteleita, pakko siirtyä ruotsin maahan josta taitaa löytyä, vaikka sielläkin samaa kieltolakia taitavat elää, tai merta edemmäs niin näyttää olevan helposti saatavissa.
Jos huoltofirmalla on tiedossa, että järjestelmä on vajunut lyhyessä ajassa, niin pitäis alkaa tutkia mistä tulee ulos.
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...

tonnisata
26.02.2014, 22:05
Jos huoltofirmalla on tiedossa, että järjestelmä on vajunut lyhyessä ajassa, niin pitäis alkaa tutkia mistä tulee ulos.
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...


Noilla automaatti kone huoltofirmoilla, esim V kirjaimella alkavalla rengasliikkeillä on sitten sitä typpeä niissä koneissa että voi tarkistaa? Tai jollain muulla- millä? Kysyn kun en tiedä :)

-MAKE-
26.02.2014, 22:46
Typellä on kyllä hyvä koeponnistaa ja ettiä kuplia. Se vaan, että siinä tarttis ihan omin pikku kätösin tehdä muutakin kuin laittaa huoltolaitteen pikaliittimet kiinni ja painaa starttinappulaa. Se taas on jo liikaa niille kirjekurssin käyneille "hyväksytyille asentajille"

Kai sieltä sun nurkilta löytyy joku oikea kylmäseppä joka vois töräyttää painetta koneeseen tai jopa etsiä sen vuodon. Ja sen jälkeen täyttää sen.

Ootko muuten edes koittanut jäljittää sitä öljyä? Kylmäainevuodon mukana tulee öljysumua ja se jää kiinni tahmeana vuodon ympäristöön. Onko esim. lauhduttimessa märän näköinen kohta? Pikaliittimien ympärillä saattaa olla jäämiä mutta ne on voinut tulla letkujen liittämisessä. Korkit pois ja kuplia liittimiin. Tai sitten katso kohta 2.

Jeep-Ukko
02.03.2014, 22:46
Noilla automaatti kone huoltofirmoilla, esim V kirjaimella alkavalla rengasliikkeillä on sitten sitä typpeä niissä koneissa että voi tarkistaa? Tai jollain muulla- millä? Kysyn kun en tiedä :)
Erilliseen typpi pulloon paineen alennin. Sopiva letku ja ilmastoinnin venttiilin hana, eli ei ajeta ilmastointihuoltokoneen kautta typpeä, ainakaan meidän laite ei kykene.

Ja jos öljyn sekaan on laitettu väriainetta, niin typpi ajaa öljyä/väriä ulos samalla tavalla kuin kylmäaine, jolloin vuoto kohtaa etsitään UV-valon ja lasien kanssa.
Toki tarpeeksi ison vuodon näkee ilmankin.
Ja erilaisia vuodon ilmaisin laitteita on, antaa piipauksen kun viedään sensori pää vuotavaan kohtaan.
Tai ruikataan vuodon paljastajaa, reagoi vuotoon kuplina tai muulla tavoin esim värjäytyy. (köyhän miehen tapaan vesi ja pesuaine seos, mutta "oikeat" aineet on joskus herkempiä ilmaisemaan).

Myös V-kirjaimella alkavan rengasliikkeenmiehen pitäisi reagoida asiaan, mutta ilmeisesti he ei tee korjauksia?, vain "perushuoltoa", joten tarvitsee viedä johonkin oikeaan korjaamoon jossa ottautuvat asiaan.
Mutta silti Vor mainostaa että tekevät huoltoja/katsastusremontteja/ym.

Mikki
18.03.2014, 18:41
Tosin nyt on ollu käytössä sitä öljyä missä on väriaine mukana.Eli UV-valolla ja keltasilla laseilla pystyy tutkimaan mahdolliset vuotokohdat
Ei tartte edes UV valoa, vaan tehokas LED fikkari ja sillä "tutkii", koska väriaine näkyy vihertävänä. UV-valolla kun tuppaa naama ja kädet palaa pidemmän päälle, eikä silmätkään siitä tykkää....

Kyllä se uusimmissä volttimittaus paineanturilta kertoo minkä verran ainetta järjestelmässä on, jos tietoa hommasta on riittävästi, vanhemmissa eeri juttu.
Paine muutetaan sähköarvoksi, joka luetaan massana??? Menee fysiikka uusiksi tai sitten meille ei koulussa opetettu ihan kaikkea...

Paineanturi mittaa painetta.

Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar.

Ilmastointilaite toimii nesteellä ja kaasulla. Kun neste höyrystyy (kylmäkenno matkustamossa) saadaan ilmaa jäähdytettyä. Kaasu kun puristetaan nesteeksi kompressorissa, syntyy lämpöä, joka jäähdytetään ulkoilmalla jäähdyttimellä.

Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki).
Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar
Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar)

Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä.

Käytännössä huolto sisältää vanhojen myrkkyjen talteen oton.
Samalla pihalle tulee öljyä.
Järjestelmän alipaineistus (alipaineella järjestelmästä kuivataan kosteus pois ja selviää vuodot).
Uuden kylmäaineen laitto (painon mukaan, mutta vian haussa painellakin on merkityksensä, joten paineellakin pystyy aineen määrää arpoa, mutat hyöty suhde kärsii, jos ainetta on liikaa/liian vähän), (alipaine helpottaa aineen sisälle santiakin...)
Uutta öljyä tarpellinen määrä, cl.

Jos järjestelmässä on vikaa, toimii jotenkin, niin paine mittareilal pystyy vikaa selvittämään.
On olemassa ohje arvoja, joissa paine ja imu puolen paineet pitäisi noin suunnilleen olla, en niitä rupea tähän kertoileen.
Toki saattaa olla myös järjestelmiä, jotka poikeaa ohje arvoista.
---
Mutta väriaineen saa lisätä jälkikäteen öljyyn.
Öljyn koostumus varastossa huononee, jos siinnä on väriaine, joten väriainetta EI saisi laittaa vasta kuin juuri silloin kun öljy käytetään.
---
Huoltoa ei saa tehdä, muuta kuin talteen ottavalla huoltokoneella.
Vapaaseen ilmaan ei saisi päästää.
----
Jokainen ammattilainen/yritys, joka ottaa rahaa vastaan, pitää olla käynyt kurssit. Jos asentaja ei tiedä mitä tekee (ei ole käynyt kurssia), niin silloin firma on kusessa...
Kaikilta pitää löytyä omalla nimellä varustettu paperi.

Periaatteessa yksityisiltä kielletty. Mutta silti laki sanoo, jokainen voi omille koneilleen tehdä mitä haluaa...
Kaverille ei saa tehdä.
Huollossa kylmäaine poistetaan ja erotetaan mukana tuleva öljy. Kylmäaine palautetaan järjestelmään ja LISÄTÄÄN PUUTTUVA ainemäärä. ELI MITÄÄN EI LAITETA ROSKIIN, vaan öljykin menee jäteöljynä kiertoon!!!

Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine.
Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä.

Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua.

Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!
Ja kaverin autoa saa luvanhaltija kyllä tehdä, ja kannattaa muistaa, jotta ilmastointilaitetta saa ihan itsekkin LAILLISESTI korjata, kun kylmäaineet on siitä poistettu!

Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.

Mutta asiakastahan ei kuseteta, että myymmepä sinun omat aineet sinulle takaisin ja tehdään sillä rahaa. Ilmastointi huoltokoneetkin maksaa, ja huollon hinnalla kuoletetaan koneenkin hintaa, ei pelkän myrkyn osto hintaa. Toki kannatava bisnes alkaa siinnä vaiheessa, kun koneen hinta on kuolletettu, mutta ilmastointi huoltokonettakin täytyy huollattaa säännöllisesti, jne, joten on käyttö kulujakin, muutakin kuin tarvittava kylmäaine ja öljy.

Periaatteessa meidän talossa ei edes myydä pelkkää ilmastointi huoltoa, meillä myydään koko koneen määräsiaikais huoltoja, jotka sisältää ko toimen piteen automaattisesti.
Ja usein muun remontien yhteydessä, joudumme lauhdutinta irroittaan, hyttiä nostaan, jne, jolloin kylmäaineet on pakko ottaa järjestelmästä pois, jolloin huoltokin tulee tehtyä samalla "ilmaiseksi".
Toki eihän se siinnäkään vaiheessa ilmasta ole, siinnä vaiheessa laskun loppu summa alkaa olla useampia tonneja/kymppi tonneja, jolloin se kuittaantuu siinnä...

Henkilöauto puolelta löytyykin enempi näitä bisneksen tekijöitä.
Yks mies laittaa useamman koneen yhtäaikaa pöhisemään useampaan autoon, kaikilta laskutetaan joku kiinteä ilmastointi huollon hinta, mutta ei tarvi palkkaa maksaa kuin yhdelle miehelle joka seuraa kaikkien laitteiden toimintaa. Samalla saattaa tehdä muuta tuottavaa asiakas palvelu työtä, varaosamyyntiä, jne.
Sitten kun löytyy vikaa, niin sitten hinta pomppaa, kun toinen mies alkaa vikaa etsiä tunti hinnaston mukaisesti...

JUURI NÄIN, mutta saa sen rahan ottaa remontissa siitä huollostakin. Näin menetellään ihan "järjestelmällisesti", mutta kun valitat siitä, niin poistuu kyllä laskusta todella liukkaasti...

Miten se vuotopaikka selviää aina vaan täyttämällä?
Kattele missä on öljyn tahraama liitos tai kenno. Ellei nyt koko konehuone ole öljyssä jo muutenkin.
Jos siellä järjestelmässä on vielä painetta niin fairyvettä vaan epäiltyyn kohtaan niin pitäis näkyä vuodon.
Ite etsisin ensin elektronisella vuodonetsimellä mutta kun DIY on aihe niin...
Paineilma käy, mutta tarvii ajaa kuivaajan läpi. 5bar on oikein hyvä paine!!!! Ja saippuahan kuplii kivasti, joten siinä teille ihmeainetta ilmastoinnin vuodonhakuun!!!!

Elektroninen haistelija on ihan kiva, se haistaa myös pierun vahvuuden!!! Sekä pahan hengityksen!!!!:D:D

Jos huoltofirmalla on tiedossa, että järjestelmä on vajunut lyhyessä ajassa, niin pitäis alkaa tutkia mistä tulee ulos.
Typpi on paras siinnä vaiheessa, halpaa tavaraa ja ei ole sinäänsä myrkyllistä ja tulee erittäin pienestä reiästä ulos...
Typpi on parasta, kun siinä ei ole kosteutta. Jos tallissa on hitsausvehkeet, niin hiilidioksidi on erinomaista myös, KUNHAN muistaa pitää ovet auki. Muuten voi tulla vähän huono olo...

MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia :
- paineanturi
- kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata)
- mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar)
- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)
Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta.

Ja ilmastointeja on kahdenlaisia:
- presostaatti ohjattuja (99%)
- orifice venttiilillä kuristettuja (harvinaisempia, paitsi jenkit ja VAG)

Siitä sitten tutkimaan ja tuhoamaan alumiini/teräs liitoksia, joihin TVH on antanut liimanestettä ilmaiseksi!!!:D:D:D

T:Mikki

Calmari
18.03.2014, 19:29
Saaneen huomauttaa, että missään vaiheessa en maininnut, että myrkyt viedään ongelmajäte laitokselle.

Kyllä, myrkyt otetaan talteen, ilmastointi huoltokone puhdistaa epäpuhtaudet ja laittaa samat mömmöt sisään.

Periaatteessa asiakas kuvittelee maksavansa uusista myrkyistä.
Mutta todellisuudessa asiakas maksaa vanhojen puhdistuksesta ja jos järjestelmässä on ollut vajausta, niin silloin sisälle menee myös uutta.
Järjestelmästä irtoaa itsestään epäpuhteuksia, letkujen sisäpinnasta liukenee, kompressorista lähtee metallia, jne.
Puhdas aine toimii paremmin, kuin vanha epäpuhdas.
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi

Luke86
18.03.2014, 19:47
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi

Eti netistä Tauno Kuosmanen/Manoil, niin löytyy ohjeet jäteöljyn uusiokäyttöön :D

BJ-40/76
18.03.2014, 23:56
Ei tartte edes UV valoa, vaan tehokas LED fikkari ja sillä "tutkii", koska väriaine näkyy vihertävänä. UV-valolla kun tuppaa naama ja kädet palaa pidemmän päälle, eikä silmätkään siitä tykkää....

Ei kannata normaalin harrastajan kerätä harmaita hiuksi tuon takia, auringosta ja loisteputkista saa moninkertaisen annoksen joka päivä , jos 5 minuuttia hakee vuotoa, ja puhuttiin myös noista laseista...

p.s arvaappa minkä aallonpituista valoa nuo nykyiset Led-taskulamput tuottaa, ennenkä se muokataan "valkoiseksi"? ja osa valosta karkaa läpi/ohi...

Paine muutetaan sähköarvoksi, joka luetaan massana??? Menee fysiikka uusiksi tai sitten meille ei koulussa opetettu ihan kaikkea...

Paineanturi mittaa painetta.

Ja noissa ilmastointi järjestelmissä NUO paineet on kaiken A ja O, ja ne saadaan aikaan pumppaamalla, kylmäaineen määrällä ja lämpötilaeroilla, kuten itse kerrot seuraavaksi. sitä en tiedä, onko autoissa käytössä/kuinka laajasti noiden paineiden mittaus...

Ilmastointilaite toimii paine-erolla. Toimiakseen pitää muodostaa paine-ero. Jos järjestelmässä on R134a kylmäainetta, on tasapaineessa siellä +20C lämpötilassa 4,8bar paine kaikkialla. Kylmäaineen määrällä ei vaikutusta tähän paineeseen. -29C lämpötilassa R134a nesteytyy ja paine tällöin 1bar.

Siis jos järjestelmässä on paine +20 asteessa alle tuon 4,8 Bar (Muistaakseni alle 4,7 bar) niin silloin kylmäainetta on aivan liian vähän.
Ja tuo R134a kiehumispiste normaalipaineessa on (ainakin joillakin valmistajilla) huomattavasti korkeampi, kuin tuo -29C, esim. -26,5c; siis tuo kylmäaine on normaalipaineessa, ja -29C lämpötilassa nestemäistä, samalla lailla kuin vesi huoneenlämmössä. siis voi kantaa esim. sankolla.

Jos kylmäainetta on liikaa, höyrystimessä ai saada aikaan muutosta, vaan neste virtaa takaisin kompressorille kovalla paineella, jolloin tuho on väistämätön (jotain paukahtaa rikki).
Korkeapainepuoli suojattu yleensä rajapaineventtiilillä ~50bar
Matalapainepuoli kestää n. 10-20bar letkuistaan. (käyttöpaine 1.0 - 2.5bar)

Jos kylmäainetta ei ole riittävästi, kaasua ei saada nesteeksi ja järjestelmä ei tuota kylmää. Mitään ei hajoa, eikä kompressoriakaan silloin pyöritetä.

Siis jos kylmäainetta on liikaa, niin höyrystimessä on niin suuri vastapaine, että kylmäaine ei höyrysty, vaan palaa kompuralle nesteenä, ja yhdistettynä tuo höyrystyminen imutahdin aikana, (jos kylmäaine pääsee nesteenä sylinteriin) siis raju lämpötilan lasku; ja osittainen nesteisku, niin kompura leipoo kiinni. ja jos kylmäainetta himppu vähemmän, niin se höyrystyy kompurassa; siis kompura käy tosi kylmänä.


Huollossa kylmäaine poistetaan ja erotetaan mukana tuleva öljy. Kylmäaine palautetaan järjestelmään ja LISÄTÄÄN PUUTTUVA ainemäärä. ELI MITÄÄN EI LAITETA ROSKIIN, vaan öljykin menee jäteöljynä kiertoon!!!

Ensiksi järjestelmään imaistaan (alipaineella) öljyt, sitten ladataan kylmäaine ja viimeiseksi väriaine.
Mutta VÄRIAINE SÄILYY IKUISESTI kun se sinne kerran on laitettu, joten sitä ei tarvitse joka perhanan kerta sinne lisätä.

Taitaa päätyä tuo ulostettu öljy Riihimäen taivaalla? (siis ekokemi polttaa hallitusti, toki pieniä epävirallisia "kilpailijoita" lienee....)


Sitten tarkasteaan järjestelmän toiminta ja tähän tarvitaan mittareita, jotta LP ja HP saadaan luettua.
Tästä olen täsmälleen samaa mieltä!

Ja homma on luvanvaraista, ihan sen takia, kun Kioton sopimus näin vaatii kasvihuonekaasujen kanssa. Ja Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!

Siis olet oikeassa, enemmän kuin arvaatkaan: lainaus: "Suomessa KYLMÄAINETTA ei saa ostaa kuin luvanvarainen yritys. Yksityisille ei sitä myydä!"
MUTTA: Tuota R134a :ta käytetään muuallakin, kuin kylmäaineena!
Ja sitä saa ostaa aivan vapaasti, olikohan edes ikäräjaa?, parhaimmillaan sekatavarakaupasta!
Minuakin yllätti tieto; näin meitä kustaan silmään!

Typpi on parasta, kun siinä ei ole kosteutta. Jos tallissa on hitsausvehkeet, niin hiilidioksidi on erinomaista myös, KUNHAN muistaa pitää ovet auki. Muuten voi tulla vähän huono olo...

Ja Jotkut "kurjajussit" hitsaa puhtaalla hiilidioksidilla! esim. 1o litraa/min ilmaan! ja ovet kiinni! toki tuolla seoskaasulla tilanne ei ole sanottavasti eri, ja puhtaalla/seos argonilla polttaa paljaan nahan varmaan tuhat? kertaa nopeammin, kun tuolla aikaisemmin -Mikki- varoitteli tuosta vuodon etsinnästä UV- valolla? (siis arvaus!)

MUTTA tarkoituksenani ei ole nokittaa ketään, vaan antaa tarkkaa tietoa tuosta mystisestä laitteesta, joka on niin yber-simppeli kuin olla ja voi. Toimiakseen se tarvitsee ainoastaan paineen R134a kaasusta. Jos painetta on, niin silloin kannattaa ekaksi tutkia :
- paineanturi
- kompressorin magneettikytkin (jos muuttuvatilavuuksinen, niin onneksi olkoon! Ei voi mitata)
- mitata paineet ekaksi LP, koska pitää olla alle 5bar. Sitten HP paljonko tulee painetta (norm. yli 10bar)
- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)
Sen jälkeen alkaa kotikonstit olla jo syöty ja kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta.

Noita paineita en kommentoi (tullut "murehdittua" viimmeaikoina molemmin puolin tuota R134a olevia kylmäaineita omiin tarpeisiin)

Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan?
mutta tuo viimmeinen; OSITTAINEN lainaus;" ....kannattaa KYSYÄ ammattilaisilta." on asiaa.

Siis tuolla kylmäaineella on se huono ominaisuus; että jos sitä jostain tihahtaa nesteenä silmään tippa, niin Silmä, ja koko muu harrastaja pääsee leikkauspöydälle, ja jos näkökyky saadaan palautettua puoleen alkuperäisestä, niin leikkaus ei liene epäonnistunut...

Ja jos tämänkin topiikin jäsenillä on vaikeuksia käyttää momenttiavainta tms. niin tuo ilmastoinnin toimintaperiaatteen, ja vianetsintä, olisi varmaan syytä jättää ainakin "asiaan perehtyneen" huoleksi.

p.s minäkin maksoin oman hodarin ilmastoinnin R12 "huollosta/täytöstä" monin kertaisen hinnan, mitä nämä "uudemmat" R134a käyttävät autot saa "heräteostoina", ja kaikkein tumpeloin kylmä-"asentaja" sattui tekemään huoltoa, nortti suupielessä, farkut jalassa, t-paidassa, ja esim. suojalaseista ei tietoakaan... suu ympyrkäisenä katseli R12 liittimiä, ja totesi ettei koskaan ole nähnyt tuommoisia... (lähes kaikki alle vm. 1990 on niitä...)
Oli pikkasen vaikea olo, silloin ei ollut edes tuota R134a:ta ns. käden ulottuvilla... ja tuo ?isecon49? maksoin reippaan 10x sen, mitä tuo R134a hetken myöhemmin, ilman alennuksia!
Tulipa neuvottua vajaa 100e/tunti, Alv 0%, mutta laskuttaja/maksaja oli väärinpäin! puhallin pelin poikki, heti kun kävi ilmi, että kylmää ei tule...

Mikki
19.03.2014, 02:37
Mutta tuo: lainaus: """- nestekuivain tarkastaa ettei pohja ole jäässä (eli kosteutta järjestelmässä ja tekee jäätä putkistoon!)""" jäi pikkasen mietityttämään, että miten tarkistetaan?

juuri niinkuin siinä lukee, pohja jäätyy kun kuivaimen massa jäätyy ja johtaa kylmän läpi.;)

Noh, nusnus alko taas...
Olkoot......:rolleyes:

Jeep-Ukko
26.03.2014, 23:09
Voiskohan öljynvaihtoja tehä samalla metodilla :-) putsais vaan vanhat öljyt suodattimen läpi
Toiset ajaa öljyjä keinomunuiasen läpi puhdistaakseen, mutta eipä ne voitelu ominaisuudet parane, epäpuhtaudet vain poistuu.
Lähinnä hydrauliikka pumpun täystuhon yhteydessä, jne, muissa vastaavissa tilanteissa.
Tosin, silloinkin tulee uudet öljyt sisään ja keinomunuaisen tarkoitus on vain yrittää saada epäpuhtaudet pois siitä osasta joka "pakosta" jää vanhaa öljyä. Kaivinkoneessakin säiliö on helppo tyhjätä, mutta sylintereissä, letkuissa, jäähdytin kennossa, jne, on paljon öljyä jota ei kaikkea pois saa.

Mutta tuohon aikasempaan, "myrkyt puhdistetaan", lauseessa viitattiin lähinnä kylmä-aineeseen, ei ilmstoinnin öljyyn.

Tuo UV-väriainetta sisältävä öljy on melkoista ongelma jätettä.
Meillä erotellaan kirkaat ja mustat jäteöljyt erilleen ja kontit on tuhannen litran.
Pelottelivat joskus, että jos tuhannen litran konttiin lurauttaa ilmastointikoneen keräys säiliön jäte öljyt, niin puhdistus prosessin yhteydessä pieninkin määrä UV:ta tunnistetaan ja tulee kallis lasku.
En ole kertaakaan kuullut, että kenellekkään olisi laskua ko syyn takia erikseen tullut "normaali" jäte öljystä.
Mutta silti meillä ilmastoinnin öljyt kerätään erilleen pienempään öljy astiaan...

tonnisata
27.03.2014, 16:08
Huomenna viedään yks perusauto automaatti koneiseen ilmastointi"huoltoon". Vajausta järjestelmässä tässäkin, pikkusen paineita lie järjestelmässä onneksi sisällä, ainakin suhahtaa kun venttiilistä painasee, mutta kompressori ei lähde pyörimään.

Soitin ja kyselin vähän aikaa varaillessa, kysymykseeni ;tehdäänkö homma läpi vaikka huomataan että vuotelee- sanottiin että kone menee työnsä läpi, siinähän ne viat selkenee jos on. Homma laskutetaan kokonaan, ja kun on sitten korjattu(muualla), uudelleen sama konehoito ja maksaa puolet.

Näinkö se menee? Eikös tuossa karkaa aineita otsooniin yläilmoihin, joskin eihän se siellä haittaa sen enempää kuin ne kylmäspreit ym mitä saa tupsutella vapaasti.

Niin siitä paineanturilta voltteja mittailusta- joissain autoissa on kolme piuhaa sinne anturille. 1 johto syöttelee sinne n 5 volttia- paluu voltit toiseen johtoon pitää olla n-3-4 välillä, alle 3 ei käynnisty kompura, yli ei käynnisty kompura myöskään. Eli volttimittarilla voi mitata sopivan määrän kylmäainetta järjestelmässä, kun on ns säätyvä se paineanturi. Tarkalleen ottaen en muista noita volttimääriä, ne oli tarkempia kuin tuo voltin heitto minkä mainitsin, oli 3.jotain suuntaan olevia, mutta se ei nyt ole tärkeintä tässä- vaan se- että ko tavalla joissain voi määritellä sopivan kylmäaine määrän.
Paine anturilla meno virta+tulo virta signaali+maa. Can väylä ja ecu ohjaus. Itse olen jopa nähyt tehdyn "jatkojohdon" sieltä anturilta alhaalta kontilasta ylemmäs, sokeripalaan, josta sai kätevästi mitattua voltit ja senmukaan onko sopiva määrä kylmäainetta systeemissä säilynyt. Kuullostaa todelliselta DIY tarkistukselta, mutta sinänsä hyödyllinen? Auto italialainen urheiluauto, että onko olleet siellä viisaampia kuin monet muut ilmastointien tekijät. Mittaamalla voltit saa käsityksen onko edellytyksiä toimintaan, jos vika on muualla jossain mahdollisesti- eikä tartte suhautella paineita ulos kokeillakseen, ainakin sellasen hyödyn keksin yhtäkkiä moisesta.