PDA

View Full Version : Hilux ravistaa !

jupasierra
13.02.2014, 10:47
Tiedän että voi johtua monesta asiasta, mutta mielipiteitä/kokemuksia mistä lähtisi etsimään.
Eli -94 4wd naku hiluxi ravistaa aika paljon. Alkaa siinä 80kmh ja loppuu 90kmh. Tai ravistaa muissakin nopeuksissa mutta ei niin pahasti. Alustasta ei kuulu kuoppateillä mitään erikoista eli löysää ei tunnu nivelissä olevan. Nyt toiset 235x85x16 renkaat alla, mutta ravisti toisilla pienemmillä myös. En nyt muista missä nopeuksissa pahin ravistus toisilla renkailla mutta kuitenkin. Ehdotuksia kiitos, ja jos kokemuksia löytyy niin ne ovat tervetulleita.

Ex_inkkari
13.02.2014, 10:53
Death wobble ?

Jappi
13.02.2014, 12:21
Tukilaakerin kumi rikki?

PunisherFIN
13.02.2014, 13:50
siis ravistaa ohjausta, vai jyrisee "jostain"?

jupasierra
13.02.2014, 17:18
siis ravistaa ohjausta, vai jyrisee "jostain"?

Koko auto tärisee/ratti heiluu. Tuossa jo veikattiin tukilaakerin kumia. Eli onko se se kumi minkä läpi kardaani kulkee, siinä kardaanien jatkokohdassa. Sitä kun heiluttelin niin klappia oli melkoisesti. Mistä saa edullisesti, muualta kuin motonetistä. Työttömän budetille sopivaan hintaan, ja millainen vaihtaa :)

2,4TD
13.02.2014, 20:12
Mulla oli moista ongelmaa ja vikaa haettiin pitkään. Renkaatkin tasapainotettiin uusiksi mutta vaan ajan mittaan oire paheni. Kipu tuli sitten ulos kun kartaanin ristinivel korkkaas yhtenä päivänä.

Swoop
13.02.2014, 21:08
Kardaanin kannatinlaakerille antaisin äänen minäkin. Tai sitte ristikolle niinkun yllä jo mainittiinkin. Viime kesänä kaupungissa porsi kuormurin kannatin laakeri ja aiheutti kyllä kaikenmoista ylimääräistä hälinää. Oli jännä ajella pajalle kun valoista lähdettäessä alko sellanen jyskytys mikä ei loppunut kun vasta neljässä kympissä. 80-90km/h alkokin sitten taas seuraava erä.

-JoNe-
13.02.2014, 21:33
ääni myös täältä ristikolle.

Ambula
13.02.2014, 22:15
Kannatinlaakeri oli ainakin mulla ihan niks-naks vaihtaa. Perustyökalut riittää. Ei ainakaan jäänyt mieleen mitään dramaattista, joten taisi liukua irti ja takas ihan itsekseen.. :)

jupasierra
13.02.2014, 22:56
Sitä kun heiluttelin niin klappia oli melkoisesti. Mistä saa edullisesti, muualta kuin motonetistä. Työttömän budetille sopivaan hintaan, ja millainen vaihtaa ?

Eli se laakeri menee jokatapauksessa vaihtoon. Ristikoissa ei tuntunut väljää väännellessä/heilutellessa. Eli mistä edullisimmin ??

saaman
13.02.2014, 23:05
Ei ristikoissa väljää välttämättä tunnu mutta kun toisen puolen laakerit siellä ahistaa niin taatusti ravistaa. Puota kardaani laakereineen alas ja nitkuta ristikot läpi niin vika kyllä selviää.

jupasierra
14.02.2014, 07:07
Ei ristikoissa väljää välttämättä tunnu mutta kun toisen puolen laakerit siellä ahistaa niin taatusti ravistaa. Puota kardaani laakereineen alas ja nitkuta ristikot läpi niin vika kyllä selviää.

Unohtakaa nyt ne ristikot, niiden aika tulee sitten jos tulee. Nyt puhutaan siitä tukilaakerista joka on HAJALLA. Mistä halvimmalla, löytyykö tietoa vai onko motonet sen hankintapaikka ?!?

Bj Andy
14.02.2014, 13:19
Vastaan että siitä tarvikeputkasta mistä sen saa samalla reissulla käteen. Motonetti on melko nettohintainen kauppa eli tuskin ainakaan paljon halvemmalla mistään löytyy.

2,4TD
14.02.2014, 15:42
Unohtakaa nyt ne ristikot, niiden aika tulee sitten jos tulee. Nyt puhutaan siitä tukilaakerista joka on HAJALLA. Mistä halvimmalla, löytyykö tietoa vai onko motonet sen hankintapaikka ?!?

Tuo tukilaakeri antaa periksi jos kartaania painelee, omakin joustaa aika lailla mutta rikki se ei ole, 420000km päästetty tuolla ja sama laakeri.
Ristiniveliä on vaihdettu useampia.
Kiivastua ei kannata jos itse kyselee ja toiset koittaa auttaa...

wikke
14.02.2014, 20:18
Kiivastua ei kannata jos itse kyselee ja toiset koittaa auttaa...

No ei, varsinkaan tapauksessa jossa sitten lukitaan mieluisin/helpoin vastaus ratkaisuksi mahdollisesti moninaisempaan brobleemaan.

lavanelikko
14.02.2014, 20:48
No ei, varsinkaan tapauksessa jossa sitten lukitaan mieluisin/helpoin vastaus ratkaisuksi mahdollisesti moninaisempaan brobleemaan.

Tokihan ensin voi vaihtaa liudan osia, jotka ei vaikuta ongelmaan mitenkään:rolleyes: Ja sitten vasta korjata ongelman:cool: Kuullostaa merkkihuollolta:eek:

jupasierra
15.02.2014, 07:23
Tokihan ensin voi vaihtaa liudan osia, jotka ei vaikuta ongelmaan mitenkään:rolleyes: Ja sitten vasta korjata ongelman:cool: Kuullostaa merkkihuollolta:eek:

Näin juuri. Eli teidän mielestänne minun pitäisi vaihtaa ne ristikot, ja jättää hajalla oleva tukilaakeri vaihtamatta. Sille viisaalle joka sieltä jostain kaukaa näki että se tukilaakeri ei olekaan rikki, ehdottaisin työpaikkaa vakuutusyhtiön lääkäriksi. On senverran selvännäkijän vikaa. En minä niin hölmö ole ettenkö vaihtaisi selvästi hajalla olevat osat, voin minä vaihtaa vaikka koko akseliston jos joku sen maksaa. Voi poijjaat teidän juttujanne :) Kertokaa nyt saivartelematta onko kokemuksia motonetin tukilaakerin kestävyydestä, vai kannattaako tilata luotettavammasta paikasta vaikka tuolta tamgearsilta ?

KarvaTurpa
15.02.2014, 09:04
Näkisin, että olipa rikki mikä hyvänsä niin purkamaan joutuu koko hoidon ja samalla vaivalla tarkistaa (itse vaihtaisin) ja rasvailee ne ristikotkin.

PunisherFIN
15.02.2014, 09:19
ristikot maksaa kympin kappale ja se tukilaakeri ehket max 20 vaikka fixus kaupasta.. ei ne hilun rojut sen kalliimpia ole kun nissaninkaan (terrano) ja jos kerran kardaani on irti ni ihe vaihtasin kaikki kerralla JOS on missään väljää.. Tamgears jos haluat ok hinnalla hyvät osat, ne myös tietää nuo koot kerralla oikein, ei tartte arpoo moponetin paskaosien kanssa, niiko itelle et 2x viärän kokoset ristit tullu nissaniin :D

ja oikiasti jos se tukilaakeri tuntuu käsin paskalta, ni todnäk siel ei oo ristikotkaan täysin ehjät, paikallaan ei tunne sivuheittoa tai takertelua kovin hyviten. vaan se on käytettävä väkisin irti et tietää todellisen tilanteen ja sittepä se onkii matka varaosakauppaan jos siel on jompa kumpa paskana.. eli suosiolla varaisin ne kympin ristit ja asennuskaljaa enne ko alat puottelee kardaania veks :D

hiluvitkutin
15.02.2014, 09:31
Näin juuri. Eli teidän mielestänne minun pitäisi vaihtaa ne ristikot, ja jättää hajalla oleva tukilaakeri vaihtamatta. Sille viisaalle joka sieltä jostain kaukaa näki että se tukilaakeri ei olekaan rikki, ehdottaisin työpaikkaa vakuutusyhtiön lääkäriksi. On senverran selvännäkijän vikaa. En minä niin hölmö ole ettenkö vaihtaisi selvästi hajalla olevat osat, voin minä vaihtaa vaikka koko akseliston jos joku sen maksaa. Voi poijjaat teidän juttujanne :) Kertokaa nyt saivartelematta onko kokemuksia motonetin tukilaakerin kestävyydestä, vai kannattaako tilata luotettavammasta paikasta vaikka tuolta tamgearsilta ?

Kirjoitat että kommentit on tervetulleita ja myöhemmin vaikuttais ettei olekaan.?
Ei porukkaa kohta kiinnosta yrittääkään auttaa jos asenne tuommonen.
Mut kyllä määki vaihtasin sinne kaikki romut kerralla.
Osta osas mistä ostat, tuskin ehotus kelpaa kuitenkaan...ehe ehe.

jupasierra
15.02.2014, 10:21
ristikot maksaa kympin kappale ja se tukilaakeri ehket max 20 vaikka fixus kaupasta.. ei ne hilun rojut sen kalliimpia ole kun nissaninkaan (terrano) ja jos kerran kardaani on irti ni ihe vaihtasin kaikki kerralla JOS on missään väljää.. Tamgears jos haluat ok hinnalla hyvät osat, ne myös tietää nuo koot kerralla oikein, ei tartte arpoo moponetin paskaosien kanssa, niiko itelle et 2x viärän kokoset ristit tullu nissaniin :D

ja oikiasti jos se tukilaakeri tuntuu käsin paskalta, ni todnäk siel ei oo ristikotkaan täysin ehjät, paikallaan ei tunne sivuheittoa tai takertelua kovin hyviten. vaan se on käytettävä väkisin irti et tietää todellisen tilanteen ja sittepä se onkii matka varaosakauppaan jos siel on jompa kumpa paskana.. eli suosiolla varaisin ne kympin ristit ja asennuskaljaa enne ko alat puottelee kardaania veks :D

Kaljaa en juo kun olen absolutisti, ja mistä saa kympin kappale ristikot ?

PunisherFIN
15.02.2014, 13:48
jaa prkl, anteeks miun moka, parisen kymppiä about kappale, tottuna nissanin varaosahintoihin ;) heittoa etu/taka välillä pari euroa/kpl.. http://www.tamgears.com löytyy näköjään kaikki, tosin rankasee jos etusen tuplanivel on pienemmällä kupilla ni pompsahtaaki sit kuuteen kymppiin :o sitte myös moponetti http://motonet.fi/fi/varaosat/589/autot/toyota/hilux-89-05?vuosimalli=1994#Voimansiirto mut mie olisin TODELLA varovainen et suat oikeen kokoset kalikat, nimim kokemustaonPERKELE.

jos et ota asennuskaljaa, ni silloha niillä olutrahoilla suapkii kierroksen ristejä vaikka ois tuo kalliimpikii osa :) toiseksee jos halluu hommat tehtyä, ni liialla liukasteella on iso vaara siihen et jiäpi asennukset vaiheeseen :D

Bj Andy
15.02.2014, 14:36
Kato se on tua kymäläisen ja varsinkin jos on,niinkuin tuo nicci antaa ymmärtää eli cosworth miehen luonne semmonen että pitää olla valmis haastamaan kuka tahansa,missä tahansa,millä tahansa ja syystä mistä tahansa...:D:D:D

Vaan vaiha se laakeri ja rasvaa samalla kardaanit ja korjaa sitten lisää kun tarvii...

PunisherFIN
15.02.2014, 14:52
Cossumiehellehän pitäs olla laakeri ja ristikkojumpat ja muutki "pikkurenpat" tuttua koneen pe iltasen täysremontinki tekemisen suhteen tuttua ja ns normi perjantai-ilta :D eikös ne fordin sähkörempat tehha ihan sujuvasti liikennevaloissa jo? ;)

jupasierra
15.02.2014, 17:23
Cossumiehellehän pitäs olla laakeri ja ristikkojumpat ja muutki "pikkurenpat" tuttua koneen pe iltasen täysremontinki tekemisen suhteen tuttua ja ns normi perjantai-ilta :D eikös ne fordin sähkörempat tehha ihan sujuvasti liikennevaloissa jo? ;)

Eipä ole cossua ollut eikä ole, muuten kuin nuorempana pullon muodossa. Mutta siihen ravistukseen. Niin paljon heräsi mielenkiinto että pitihän se kardaani ottaa irti ja tukilaakeri ruuvipenkkiin. Painoin sen laakeriosan sieltä kumin sisältä pois, ja syy klappiin löytyi. Laakeri oli aikansa elänyt kumin sisällä ja syönyt kumiin urat, näkyy kuvissa. Urat olivat vain pystysuunnassa, sivuilla ei uraa ollut. Leikkasin kangasvahvistetusta 50mm kumiletkusta siivut ylä ja alapuolelle ja puristin laakerin pesään silikonipastalla. Kasasin kardaanin ja koeajolle, ja yllätys ei ravista enää. Eli ristikot ehjät, ja siinä tukilaakerihässäkässä se vika oli. Aion kuitenkin tilata uuden laakerin, koska tuo minkä rakensin on vain väliaikainen kokeilu. Mutta todisti sen etä siinä se vika oli !

http://i17.photobucket.com/albums/b89/jupasierra/Dodge/la1.jpg (http://s17.photobucket.com/user/jupasierra/media/Dodge/la1.jpg.html)
http://i17.photobucket.com/albums/b89/jupasierra/Dodge/la2.jpg (http://s17.photobucket.com/user/jupasierra/media/Dodge/la2.jpg.html)

wikke
15.02.2014, 19:48
Vaan oliko tuo seurausta jostakin? jos ei, niin aiheuttiko tuo mahdollisesti jotakin johonkin muaalle?

jesse89
15.02.2014, 20:44
Itsellä oli lj70 samat ongelmat niin homma korjaantu sillä kun laittoi alustaan uuden pusla sarjan kokonaan etu akseliin kuskinpuolen riipukkeet puslat oli ainakin 2/3 sellaisia että puuttu kokonaan se sisäkooli sieltä :D

saaman
15.02.2014, 22:04

Kuka tässä on käskenyt osia vaihdella? Neuvottu vaan tarkistamaan tietyt asiat. Esim ristikkojen kuntoa ei pysty satavarmasti todentamaan kardaanin paikallaan ollessa heiluttelemalla. Ristikon laakereista voi osa olla juntturassa ja silti voi tuntua heilutellessa että "ei ole väljiä". Kehotin puottaan kardaanin alas ja venkuttelemaan ristikot läpi. Koska kysyjä on luultavasti tämän tehnyt kannatinlaakerin irroituksen yhteydessä niin ok.

Sillä jos jonkun ristikon joku laakerin on juntturassa niin taatusti ravistaa ja siinä kärsii kannatinlaakerikin. Kannattaa vaan tarkistaa kaikki asiat että ei vain vaihdeta jotain rikkoontunutta osaa jonka joku toinen rikki oleva osa on rikkonut.

PunisherFIN
16.02.2014, 10:35
Eipä ole cossua ollut eikä ole, muuten kuin nuorempana pullon muodossa. Mutta siihen ravistukseen. Niin paljon heräsi mielenkiinto että pitihän se kardaani ottaa irti ja tukilaakeri ruuvipenkkiin. Painoin sen laakeriosan sieltä kumin sisältä pois, ja syy klappiin löytyi. Laakeri oli aikansa elänyt kumin sisällä ja syönyt kumiin urat, näkyy kuvissa. Urat olivat vain pystysuunnassa, sivuilla ei uraa ollut. Leikkasin kangasvahvistetusta 50mm kumiletkusta siivut ylä ja alapuolelle ja puristin laakerin pesään silikonipastalla. Kasasin kardaanin ja koeajolle, ja yllätys ei ravista enää. Eli ristikot ehjät, ja siinä tukilaakerihässäkässä se vika oli. Aion kuitenkin tilata uuden laakerin, koska tuo minkä rakensin on vain väliaikainen kokeilu. Mutta todisti sen etä siinä se vika oli !

http://i17.photobucket.com/albums/b89/jupasierra/Dodge/la1.jpg (http://s17.photobucket.com/user/jupasierra/media/Dodge/la1.jpg.html)
http://i17.photobucket.com/albums/b89/jupasierra/Dodge/la2.jpg (http://s17.photobucket.com/user/jupasierra/media/Dodge/la2.jpg.html)

hyvä että vika löyty :) tuossa jumpatessa sie varsin pyörittelit ristikotki läpi, että tiiät ettei niissä ilimennynä vaihtotarvetta? :)

jupasierra
16.02.2014, 13:01
Kuka tässä on käskenyt osia vaihdella? Neuvottu vaan tarkistamaan tietyt asiat. Esim ristikkojen kuntoa ei pysty satavarmasti todentamaan kardaanin paikallaan ollessa heiluttelemalla. Ristikon laakereista voi osa olla juntturassa ja silti voi tuntua heilutellessa että "ei ole väljiä". Kehotin puottaan kardaanin alas ja venkuttelemaan ristikot läpi. Koska kysyjä on luultavasti tämän tehnyt kannatinlaakerin irroituksen yhteydessä niin ok.

Sillä jos jonkun ristikon joku laakerin on juntturassa niin taatusti ravistaa ja siinä kärsii kannatinlaakerikin. Kannattaa vaan tarkistaa kaikki asiat että ei vain vaihdeta jotain rikkoontunutta osaa jonka joku toinen rikki oleva osa on rikkonut.

Ei varsinaisesti käskenyt kukaan, mutta kommenteista pystyi päättelemään tietyn irvailun. En tiedä miten kukin autojaan korjailee, mutta minä laitan kuntoon ensin selkeän vian mikä löytyy. Siinä yhteydessä kuten tässä tapauksessa tietenkin tarkistus että ristikot ovat kunnossa. Ristikoissa ei tuntunut missään väljää vaikka väänteli kuinka, varmaan jo pariin kertaan vaihdettu. Rasvaprässillä jokaisesta nipasta kasauksen jälkeen laakerirasvaa niin paljon että vanhat tuli ulos, ja hyvältä tuntuu pientä ravistusta määrätyssä vauhdissa lukuunottamatta. Seki toivottavasti korjaantuu uuuden tulilaakerin vaihdon jälkeen, jos ei niin sitten katsotaan uudelleen tilannetta.

Joku tuossa edellä kirjoitti puslien vaihdosta. Mitkä puslat on kyseessä ja millainen homma ?

Vaan oliko tuo seurausta jostakin? jos ei, niin aiheuttiko tuo mahdollisesti jotakin johonkin muaalle?

Se oli seurausta siitä, kun siinä kumissa on ylhäällä yksi pyöreä, ja alhaalla kaksi pienempää reikää josta on ajan saatossa päässyt laakeripesän ja kumin väliin likaa, hiekkaa yms. Ja se on syönyt kumiin urat. En tiedä mitä reikiä lienee, tehtaalta lähtöisin kuitenkin. Tuossa jo aiemmin mainitsin attä ne urat olivat vain ylhäällä ja alhaalla kumia, ja väljäkin silloin pystysuunnassa.

2,4TD
16.02.2014, 19:36

En tiedä oletko nirppanokka vaiko tollo vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Minä ainakin oletin että se tukilaakeri ei olisi hajalla, noita hiluja tuossa ollut tutuilla ja itselläkin käytössä eikä tukilaakereita ole tarvinnut vaihtaa. En tiedä onko Offiautoissa noi sitten kovemmalla kun kulmat on korotusten takia erilaiset.
Ristikoita sen sijaan kuluu ja joutuu vaihtelemaan, ei ole kalliitakaan ja josko kartaanin ottaisin itse irti ravistuksen takia niin vaihtaisin nuo.
Noita ravistusoireita on useammalla ollut ristikoiden takia.
Mutta onnea autonkorjaus urallesi :rolleyes:

hilux 4x4 tdic
16.02.2014, 19:55
Mulla on 360tuhatta mittarissa niin 1tai2 tukilaakeria on särkynyt ja on niitä pitänyt koknaisuudessaa vaihtaa silti ainakin 3kpl. Se kumi menee väljäksi/löysäksi niin rupee alle 30 vauhis ravistaan kiihyttäessä eli riseyksestä lähdettäessä. Tosin mulla on 4tuuman alustasarja niin tulee vähän kulmaa kartaaniin niin varmaan se vaikuttaa asiaa ja tehoa n.200hp. Ristikoita on kans vaihettu yks sankollinen :) et ihan on kulutus tavaraa ainakin minun hilussa tukilaakeri ja ristikot.

jupasierra
16.02.2014, 21:49
En tiedä oletko nirppanokka vaiko tollo vai etkö ymmärrä lukemaasi?
Minä ainakin oletin että se tukilaakeri ei olisi hajalla, noita hiluja tuossa ollut tutuilla ja itselläkin käytössä eikä tukilaakereita ole tarvinnut vaihtaa. En tiedä onko Offiautoissa noi sitten kovemmalla kun kulmat on korotusten takia erilaiset.
Ristikoita sen sijaan kuluu ja joutuu vaihtelemaan, ei ole kalliitakaan ja josko kartaanin ottaisin itse irti ravistuksen takia niin vaihtaisin nuo.
Noita ravistusoireita on useammalla ollut ristikoiden takia.
Mutta onnea autonkorjaus urallesi :rolleyes:

Vai että oletit. Oikeassa tosin olet, laakerissa ei olekaan vikaa vaan siinä kumissa. Se olisi selvinnyt jos olisit vaivautunut seuraamaan ketjua alusta, ei olisi tarvinnut oletella. Edellä olisi selvinnyt myös että ristikoissa ei ollut vikaa, eli en vaihtanut niitä sori vaan. Mitä autonkorjaus uraani tulee, en vaihtele turhaan osia kuten merkkiliikkeillä on tapana. Vaihdan vain hajalla olevat ehjiin. Kun 35v sitten ajoin kortin, on sen jälkeen tullut omistettua melkoinen määrä erilaisia kulkineita. Jonkin ajan kauppiaana toimineena erilaisia pick uppeja usea, joihin niitä ristikoita tuli muutama vaihdettua. Nykyään teetän kaikki isommat kone/laatikko remontit, koska ei ole paikkaa eikä terveys salli. Nuorempana tuli muutama koneremppakin tehtyä. Eli ollaan tässä jotain tehty ja jotain myös ymmärrän. Ja se tuntuu joitain ärsyttävän. Mielipiteesi luonneanalyysistä ei merkkaa minulle paskan vertaa, sinullakin on varmaan peili kotonasi vilkaise siihen !

2,4TD
17.02.2014, 08:25
Vai että oletit. Oikeassa tosin olet, laakerissa ei olekaan vikaa vaan siinä kumissa. Se olisi selvinnyt jos olisit vaivautunut seuraamaan ketjua alusta, ei olisi tarvinnut oletella. Edellä olisi selvinnyt myös että ristikoissa ei ollut vikaa, eli en vaihtanut niitä sori vaan. Mitä autonkorjaus uraani tulee, en vaihtele turhaan osia kuten merkkiliikkeillä on tapana. Vaihdan vain hajalla olevat ehjiin. Kun 35v sitten ajoin kortin, on sen jälkeen tullut omistettua melkoinen määrä erilaisia kulkineita. Jonkin ajan kauppiaana toimineena erilaisia pick uppeja usea, joihin niitä ristikoita tuli muutama vaihdettua. Nykyään teetän kaikki isommat kone/laatikko remontit, koska ei ole paikkaa eikä terveys salli. Nuorempana tuli muutama koneremppakin tehtyä. Eli ollaan tässä jotain tehty ja jotain myös ymmärrän. Ja se tuntuu joitain ärsyttävän. Mielipiteesi luonneanalyysistä ei merkkaa minulle paskan vertaa, sinullakin on varmaan peili kotonasi vilkaise siihen !

Lähinnä tuo kun kyselet tietämättömyyttäsi kuten moni muukin, ihan ok homma.
Kuvauksesi mukaan esiintyvää vikaa koitti useampi tarjota vaihtoehdoksi, eihän se netissä kirjoittamalla aina oikea analyysi ole, tuo että alkaa sen jälkeen vittuilemaan toisille ja kehumaan kuinka on itse oikeassa on kyllä niin että siellä Kotkassa on syytä mennä peilin eteen.
Josko hauppamiehenä noihin helkkarin hyvin tiedät ja ymmärrät niin ei kai silloin tarvi kysellä?

jupasierra
17.02.2014, 15:42
Lähinnä tuo kun kyselet tietämättömyyttäsi kuten moni muukin, ihan ok homma.
Kuvauksesi mukaan esiintyvää vikaa koitti useampi tarjota vaihtoehdoksi, eihän se netissä kirjoittamalla aina oikea analyysi ole, tuo että alkaa sen jälkeen vittuilemaan toisille ja kehumaan kuinka on itse oikeassa on kyllä niin että siellä Kotkassa on syytä mennä peilin eteen.
Josko hauppamiehenä noihin helkkarin hyvin tiedät ja ymmärrät niin ei kai silloin tarvi kysellä?

Kauppamies en ole enää ollut vuosiin, ja sekin selvisi tuossa edellä. Tukilaakeria alettiin kyllä heti tarjoamaan vian aiheuttajaksi, ja kun se selvisi itsellenikin aloin kyselemään mistä sellaisen halvimmalla saisi. Sitten jotkut alkoivat epäillä ristikoita ja kehottivat pudottamaan kardaanin alas sitä varten. Miksi tekisin niin ennen tukilaakerin hommaamista, no en tehnyt vaan otin sen kardaanin alas ja korjasin vian. Siinä välissä minun mielestäni minulle vittuiltiin, vihjailemalla kaikenlaisilla jutuilla. Kuka minkäkin vittuiluksi käsittää, mielestäni minä en sitä tehnyt vähän kyllä kiivastuin kun mentiin aiheesta sivuun. Mielestäni se mitä itse kirjoitit: En tiedä oletko nirppanokka vaiko tollo vai etkö ymmärrä lukemaasi? on sitä vittuilua, eli pysähdy sen peilin eteen vähän pidemmäksi aikaa. Tukilaakeri on tilattu ja varmaan ylihuomenna jo paikallaan, ja kuten mainitsin sitten katsellaan uudelleen niitä värinöitä. En enää kommentoi aiheesta, koska tähän ei ole enää mitään kommentoimista. Riidellä voi vaikka naamatusten jos se helpottaa. Täällä ei kannata v....ttuilla !

Swoop
17.02.2014, 17:17
Kyl tää on nyt pojat silleen et tarvii hakee uus pussi poppareita.:D

HeikkiH
17.02.2014, 18:58

Jeps. On noita ristikoita vaihdettu ku kardaani on ollu muusta syystä lattialla, ja sit on ohimennen kokeiltu kuppeja niin ovat pykineet, jotku enemmän jotku vähemmän.

2,4TD
18.02.2014, 07:37
Varokaahan vaan, pian saatte tekin kommenuksen vakuutusyhtiön lääkäriksi ja pitää katella peiliin. Tukilaakeri tai sen kumi on viallinen kuten arvon herra itse tiesi:D

jupasierra
18.02.2014, 08:38
Varokaahan vaan, pian saatte tekin kommenuksen vakuutusyhtiön lääkäriksi ja pitää katella peiliin. Tukilaakeri tai sen kumi on viallinen kuten arvon herra itse tiesi:D

Kylläpä kirvelee :D

Bj Andy
18.02.2014, 13:49
Kylläpä kirvelee :D

Ne on kuule ihan toiset jutut mitkä kirvelee...:D:D

Porvoon Hilma
19.02.2014, 17:07
Voittaa taistelu, mutta hävitä sota.....

Mä meen kanssa tekemään lisää poppareita.., ne ei kirvele ;)

pahvi_
19.02.2014, 19:58
Bravo, olit oikeessa!

Temehi
23.02.2014, 14:02
L200 mitsu teki samaa. Kardaanin tukilaakeri oli riekaleina. Uusi osa maksoi 60e ja asennukseen meni 40min kun työkalut oli tunnetusti hukassa.

RIPAX
24.02.2014, 22:19
Aika jännä et ratti vipajaa vaik tukilaakeri rikki,no kai se senki voi tehä. Semmonen omituisuus on joskus tullu eteen et ku etukardaanin luistiin ruuttaa liikaa rasvaa ni hetken aikaa tutisee ratti ja koko keula,ja hetken päästä asettuu. Mut noin nyrkki sääntönä et kaikki mikä on rikki ni uusiks ku joutuu kuitenki koht uusimaan. Nuuka mies voi vaihtaa osan kerrallaan,eihän sitä kartaania kauan irrota. Ensiks pidä napalukot auki et varmistuu ettei johdu etupään vetovehkeistä,sit ihan nippeli tietona et etupään vipatukseen vaikuttaa kans ohjaus iskarin kunto,sit simpukkaa voi kiristää jos on välystä,seki vaikuttaa.

jupasierra
02.03.2014, 13:04
Aika jännä et ratti vipajaa vaik tukilaakeri rikki,no kai se senki voi tehä. Semmonen omituisuus on joskus tullu eteen et ku etukardaanin luistiin ruuttaa liikaa rasvaa ni hetken aikaa tutisee ratti ja koko keula,ja hetken päästä asettuu. Mut noin nyrkki sääntönä et kaikki mikä on rikki ni uusiks ku joutuu kuitenki koht uusimaan. Nuuka mies voi vaihtaa osan kerrallaan,eihän sitä kartaania kauan irrota. Ensiks pidä napalukot auki et varmistuu ettei johdu etupään vetovehkeistä,sit ihan nippeli tietona et etupään vipatukseen vaikuttaa kans ohjaus iskarin kunto,sit simpukkaa voi kiristää jos on välystä,seki vaikuttaa.

Jossain vauhdissa vipattaa ohjauspyörä vähän, mutta se johtuu varmaan noista 235x85x16 renkaista. Se ravistus mistä puhuin koko ajan loppui sillä tukilaakerin pikakorjauksella, ja varmaan osaksi sillä kun painoin rasvaprässillä uudet rasvat jokaiseen nippaan mitä kardaanista löytyi. Löysää siis ei ollut missään ristikossa. Tuntuu vaan kiusaavan joitakin niin peevelisti että satuin olemaan oikeassa :)

saaman
02.03.2014, 21:33
Monesti vaan nuo viat ei korjaannu vain yhden vian korjaamalla.

Esimerkki (näin voi myös käydä):
ristikko jumittelee (ei kummoisia oireita) -> tukilaakeri kärsii ja lopuksi porsii(kunnon oireet alkaa). -> Asentaja vaihtaa rikkinäisen tukilaakerin, taas mennään kunnes kohta taas tukilaakeri porsii.

Jos on joku vika niin kannattaa korjatessa miettiä mikä mahdollisesti on aiheuttanut vian niin ei tarttee kohta taas "korjata" ;)

Tästä syystä tässä on monikin koittanut arvon OP:tä neuvoa josta hän meinas vetää herneet nenuun.

lavanelikko
02.03.2014, 22:38
Eiköhän tää ole loppuun käsitelty kun vikakin jo löyty.

2,4TD
03.03.2014, 16:42
Tuota omaa tukilaakeria heiluttelin kun renkaat vaihtelin sama muutaman millin "klappi" mikä ollut viimeiset 200 000km mutta ei ravista missään nopeudessa.
Pohjassa olevaa reikää kun katseli niin samanlaisesti on ainakin tuo kumi kulunut tuossakin mutta onhan se jo sen 420 000km pyörinyt.

jupasierra
04.03.2014, 17:52
Tuota omaa tukilaakeria heiluttelin kun renkaat vaihtelin sama muutaman millin "klappi" mikä ollut viimeiset 200 000km mutta ei ravista missään nopeudessa.
Pohjassa olevaa reikää kun katseli niin samanlaisesti on ainakin tuo kumi kulunut tuossakin mutta onhan se jo sen 420 000km pyörinyt.

Minulla se klappi oli sentin. Eli varmaan hiekkateillä enemmän ajettu vuosien mittaan ja kulunutkin sen mukaan.

Logman
27.02.2016, 13:45
Moro

Mulla vähän samoja ongelmia. Navara meinaan alkaa ravistamaan ihan tolkuttomasti kun vauhti nousee noin 60km ja käytännössä loppuu noin 65km. Ja tämä pelkästään takavedolla. Voiko tuollainen tärinä johtua kardaanista vai missä piilee?

2,4TD
27.02.2016, 21:08
Moro

Mulla vähän samoja ongelmia. Navara meinaan alkaa ravistamaan ihan tolkuttomasti kun vauhti nousee noin 60km ja käytännössä loppuu noin 65km. Ja tämä pelkästään takavedolla. Voiko tuollainen tärinä johtua kardaanista vai missä piilee?

Mulla oli takakardaanissa yksi ristikko piukka ja teki samaa, vikaa haettiin ja renkaita tasapainotettiin.
Olin jo hakemassa toisia renkaita vanteineen lainaan kun vika tuli pihalle ja ristikko ampui sisukset ulos.