PDA

View Full Version : Tietämätön kyselee yleistietoa nelivetoon koskien


Temehi
09.02.2014, 20:05
Eli sotkin itseni aikanaan näihin metsäkonealan hommiin, ja työautohan se oli laitettava. Päädyin sitten tuollaiseen vuoden 1991 Mitsubishi L200seen.

Autossani on alla kitkanakit eli toisinaan on liukasta meininkiä ajella tuolla teillä.

Aloinkin siinä kerran neliveto päällä ajellessani miettimään että mites tämä nelivetohomma kestää, saako sen kanssa ajella talvella rajattomasti hyvän pidon takaamiseksi, vai pitääkö sitä käyttää vain kun tarve vaatii ja suditella takavedolla?

Autossahan tosiaan pyöräytetään etunavoista vetarit kiinni ja olen toistaiseksi ajellut aina vetarit päälle pyöräytettynä ja 4H päällä.

Samoiten alkuun ihmetytti kun hitaasti, esim parkkiruutuun kääntäessä kun renkaat on linkussa ja neliveto päällä auto tuntuu kuin ajaisi jarrut pohjassa, taitaa vain olla nelivedon ominaisuuksia?

Renkaat allani on 265/75/R16 eli ei mitkään pizzalautaset.

Niin ja tässä pari viikkoa sitten meni takakardaanilta se joustava laakeri, en nyt hienoa nimeä sille muista, riekaleiksi jonka jälkeen aloinkin epäilemään että onko ajotavassani jotain väärää vai oliko lie alkuperäinen osa. Kilometrejä kuitenkin on jo 450tkm.

Kaikenlaiset muutkin "protipit" nelivetoihin ja l200:siin liittyvä on aina hyvä kuulla!

lavanelikko
09.02.2014, 20:26
Eli sotkin itseni aikanaan näihin metsäkonealan hommiin, ja työautohan se oli laitettava. Päädyin sitten tuollaiseen vuoden 1991 Mitsubishi L200seen.

Autossani on alla kitkanakit eli toisinaan on liukasta meininkiä ajella tuolla teillä.

Aloinkin siinä kerran neliveto päällä ajellessani miettimään että mites tämä nelivetohomma kestää, saako sen kanssa ajella talvella rajattomasti hyvän pidon takaamiseksi, vai pitääkö sitä käyttää vain kun tarve vaatii ja suditella takavedolla?

Autossahan tosiaan pyöräytetään etunavoista vetarit kiinni ja olen toistaiseksi ajellut aina vetarit päälle pyöräytettynä ja 4H päällä.

Samoiten alkuun ihmetytti kun hitaasti, esim parkkiruutuun kääntäessä kun renkaat on linkussa ja neliveto päällä auto tuntuu kuin ajaisi jarrut pohjassa, taitaa vain olla nelivedon ominaisuuksia?

Renkaat allani on 265/75/R16 eli ei mitkään pizzalautaset.

Niin ja tässä pari viikkoa sitten meni takakardaanilta se joustava laakeri, en nyt hienoa nimeä sille muista, riekaleiksi jonka jälkeen aloinkin epäilemään että onko ajotavassani jotain väärää vai oliko lie alkuperäinen osa. Kilometrejä kuitenkin on jo 450tkm.

Kaikenlaiset muutkin "protipit" nelivetoihin ja l200:siin liittyvä on aina hyvä kuulla!

Aikoinaan vastaavan -96 vuoden kinnerin omistin. Ei tykkää ajellelusta pitävällä alustalla neliveto päällä, kun ei ole laatikossa tasauspyörästöä. Napalukot saa olla päällä kyllä kokoajan, mutta kepistä annetaan nelivetoa ainostaan "ei pitävällä alustalla" (= ei asfaltti).

Temehi
09.02.2014, 20:28
Juu no nyt vasta talven lumien ja jäiden tullessa olenkin sitä alkanut käyttämään, viime keväänä auton laitoin ja kesän puottelin takavedolla tietty.

Lasketaanko kova, simmakoitu jää pitäväksi alustaksi? sehän ei kuiteskaan nyt NIIN liukasta ole.

lavanelikko
09.02.2014, 20:31
Lasketaanko kova, simmakoitu jää pitäväksi alustaksi? sehän ei kuiteskaan nyt NIIN liukasta ole. Ei lasketa. Lähinnä asfaltti ehkä jäinen ei luminen sorakin... Toisaalta kaikki missä pärjää takavedollakin on pitävää alustaa... Eli nelikkoa vain tarvittaessa. Menee heittämällä päälle vauhdissakin, jos napalukot on kiinni.

Kaitsu67
09.02.2014, 20:34
http://www.totuusnelivedosta.com/ss_pages.php?sivu=34

Temehi
09.02.2014, 20:43
Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..

Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen.

Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on.

H&K
09.02.2014, 20:46
Mun mielestä Ei jos selviät takavedollakin. Turha kuluttaa ylimääräistä polttoainetta, renkaita, välityksiä, kardaanin niveliä jne. jos ei ole pakko.

Kaitsu67
09.02.2014, 20:48
Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..

Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen.

Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on.

Ei pitäisi olla ongelmaa muuta kuin pitävällä alustalla = asfaltti, asfaltillakaan ei suoralla tiellä ole ongelma jos nelari päällä, eli jos jäisen tien suht suoralla pätkällä on sulaa, ei tarvitse vaihtaa takavedolle.

EDIT: kuten tossa edellä, kulutukseen tietysti vaikuttaa jonkun verran

sos
09.02.2014, 20:48
kyllä mun mielestä, ja ite ajan neliveto päällä talvella

Rölli
09.02.2014, 20:53
Mun mielestä Ei jos selviät takavedollakin. Turha kuluttaa ylimääräistä polttoainetta, renkaita, välityksiä, kardaanin niveliä jne. jos ei ole pakko.

Tuskin kukaan jaksaa montaa kertaa saman työmatkan aikana jumpata napoja auki ja kiinni niin nuo samat romuthan siellä mukana pyörii oli keppi sitten missä asennossa tahansa.

Temehi
09.02.2014, 20:53
Kulutus ei ole ongelma kun firman kiisseleillä huilaa :)

Renkaat ja nivelet on minusta kulutuskamaa ja ne korjataan/korvataan tarvittaessa, ennemmin turvallisesti kuin säästäväisesti on ollut mottona meilläpäin.

lavanelikko
09.02.2014, 20:55
Linkin nettisivu kertoi vain saman että ei pitävällä pinnalla..

Eli pyytäisin vastausta kyllä tai ei seuraavaan kysymykseen.

Kun ajan töihin ensin jäisiä, simmakoituja valtateitä pitkin, ja loppumatkasta lumisia sorateitä joka jossain vaiheessa muuttuu huonoksi talvitieksi, saanko ajaa koko matkan neliveto päällä? Kitkarenkaat tosiaan alla niin pito on mitä on.

Anna mennä vaan...

H&K
09.02.2014, 20:56
Tuskin kukaan jaksaa montaa kertaa saman työmatkan aikana jumpata napoja auki ja kiinni niin nuo samat romuthan siellä mukana pyörii oli keppi sitten missä asennossa tahansa.

No en sitä tarkottanutkaan että tarttis. Kirjoitin " jos selviää" takavedolla...

Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana.

sisua45
09.02.2014, 21:18
Lisäpainoa lavalla voi myös kokeilla, auttaa takaveto talvi autoiluun.

Timo_L
09.02.2014, 22:03
No en sitä tarkottanutkaan että tarttis. Kirjoitin " jos selviää" takavedolla...

Ja noi rojut kuluu paljon enemmän silloin kun on neliveto päällä kun ilman kun ei oo sitä nelivedon "pantetta" mukana.

On aika paljon nelivetoautoja missä ei ole napalukkoja ollenkaan. Hyvin ne etuperän ja jakiksen hilppeet silti kestää satoja tuhansia kilometrejä. Kun ei tule kardaanin kautta vetoa akselille, niin se vapaasti pyörivä systeemi ei itse asiassa paljoakaan kulu.


Mitä tulee tuohon kiinteä nelikko päällä ajamiseen, niin oikeastaan kaikki muut olosuhteet paitsi kuiva/ märkä asvaltti, tai kuiva/ märkä (hyvin pitävä) hiekkatie yms. vastaavat olosuhteet tiellä on ok. Ei ole niin pitävää jäätä tai lunta, joka mitenkään hirveästi kuluttaisi mitään voimansiirron osia liikaa kiinteällä nelikolla. Kuivalla hiekalla tai vastaavassikin jos vetokykyä tarttee, niin laittaa mielummin sen nelivedon päälle liian aikaisin, kuin liian myöhään..

moggirange
10.02.2014, 07:39
hiluksissa ln 110 (samanlainen voimansiirtosysteemi kuin mitsussa) olen ajanut kaikki talvet 500tkm etuveto päällä ja ei ole haitannut mitään. Toki jos paljasta pinnoitettua tietä alla niin kepistä 2H päälle. Nuo avolavat on aika holtittomia ajaa talvella ilman etuvetoa!

-MaTTi-
10.02.2014, 21:40
Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.

Ex_inkkari
10.02.2014, 22:20
Minen oikein ymmärrä miks kaikki uudetkin pickupit järkejään on osa-aikaisella nelikolla varustettu (pl. Lantikka). Kehitys polkenu paikoillaan vuosikymmeniä näissä. Niin paljon sujuvampaa on talviautoilu kun on jatkuva neliveto, ei stressaa paikkoja vaikka vähän hönömpikin käyttäjä ajelis parkkihallissa betonialustalla tiukkoja ympyröitä ihmetellen mikä oikein ahistaa.

Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.

Timo_L
10.02.2014, 22:37
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.

Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä :)


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.

Ex_inkkari
10.02.2014, 22:50
Kun on kerran ajanut kunnollisella jatkuvalla nelivedolla maantietä talvella, niin tietää miksi se on niin perhanan hyvä ja näppärä.. tai ainakin omasta mielestäni on. Minulla ei monesta merkistä tosin jatkuvan nelivedon suhteen kokemusta ole, mutta Jeepissä mitä nykyisessä oli tuo nopean puolen viskoneliveto, niin ihan pirun hyvä. Käytännössä takaveto kesällä/ normaalisti ajaessa, mutta liukkaalla jakaa vedon max. 50-50 suhteella jos takapää alkaa sutia. Reagoi reilusti alle puolella renkaan pyörähdykellä, mikä on kuitenkin juuri sen verran että neliveto ei ole luonteeltaan puskeva, vaan hieman yliohjaava - eli toisin kuin kiinteä neliveto. Se mitä omalla vermeellä tuli 32" mutikoilla testattua, niin tuolla nopean puolen viskonelivedolla meni lähes samat paikat kuin olisi mennyt lukollisella nopealla. ..ja toki löytyy sitten lukollinen hidas puoli, jos tartte enemmän menokykyä :)


Kiinteän nelivedon plussaksi voi laskea halvan rakenteen hinnan, yksinkertaisen ja kohtuullisen pomminkestävän konstruktion, sekä parhaan mahdollisen pidon. Huono puoli on monikäyttöisyyden puute ja ajo- ominaisuuksien huonontuminen maantieolosuhteissa.

Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä :)

Timo_L
11.02.2014, 09:25
Ainoa miinus tuosta yhtäpuuta 4wd:stä tulee kanittamisesta käännöksissä, muuten ominaisuudet vaan paranee, siis myös maantiellä. Loppuu se vähäinenkin levottomuus mitä ilmenee 2wd moodissa. Jostain syystä itse tykkään valita sen vetotavan, ainakin tietää miten sitä autoa tulee käskeä :)

No, kyllä se kiinteä neliveto vaan puskee aivan helvetisti, jos vertaa sellaiseen mikä "joustaa" keskeltä. Oikeastaan ainoa miinus Jeepin viskolaatikossa ja uudemmassa progressiivisen kytkimen sisältävässä laatikossa on se, ettei halutessaan saa takavetoa tai kiinteää nelikkoa. Toisaalta takaveto päällä ajamisesta ei oikein ole mitään hyötyä, koska kulutus ei käytännössä tipu yhtään (ei ole napalukkoja). Itse olisin kaivannut lähinnä kiinteää nopeata nelivetoa tarvittaessa. Parin talven kokemuksella kiinteästä nelikosta, ja pari talvea jatkuvalla viskolla, niin ylivoimaisesti parempi kaupunki- ja maantiekäytös on ollut jatkuvalla nelikolla. Nimenomaan kiinteä on ollut levottomampi/ tempoilevampi (ja puskee), koska ei anna yhtään periksi keskeltä.

Siinä mielessä Pajeron superselect on varmasti paras mahdollinen jakis, kun on takaveto, viskolla jatkuva neliveto, ja lisäksi nopea ja hidas kiinteä nelikko. Hidas puoli vaan saisi olla hitaampi.

Mutta, hyvä että jokaiselle on jotain. Itselle ottaisin mieluiten tuon mitsun laatikon.. jos sellaisen vaikka rakentaisi doubleripakettina Jeepin jakiksen puolikkaan perään ;)

-MaTTi-
11.02.2014, 10:00
Minen taas ymmärä mihin sitä jatkuvaa tarvitaan kuivalla ja pitävällä alustalla ? aika harvakseltaan on nyt talvellakaan tarvinnut kepistä kiskoa.

Ei mihinkään, mutta jos vaihtoehtona on tönkkö nelikko tai takapotku, niin mieluummin kuitenkin se. Voishan tuossa nykyisessäkin olla vielä takavetomahdollisuus, mut en oo osannu sitä kaivata, kuluupahan renkaatkin tasaisemmin.

En tuosta viskostakaan niin perusta, kuluva levypakka. FJ:ssä on planeettatasauspyörästö torsen-lukituksella, voimanjako normaalisti 40/60% suhteella eli hivenen takapainoinen, mutta voi muuttua hieman suuntaan ja toiseen. Keskilukko päällä sitten tietysti tönkkö 50/50%.

Timo_L
11.02.2014, 11:35
Juu, kyllä nuo viskot ajan myötä kulahtaa ja täytyy uusia. Hyvänä puolena se että voi olla liki takaveto vs. torsen, jos torsenissa haluaa voimanjaon lähelle 50/50 arvoa.

veijon-esso
11.02.2014, 13:38
NP203 FTW!!! :D:D:D

No olishan noissa joissain uusissa jakiksissa hienoja ominaisuuksia, niinkuin juuri tuo timon mainitsema palleron jakis. Mä testailin taas kulmakorvessa tönkkönelivetoa hetkittäin, eli keskilukko kiinni... ja kyllä menee auto tönköks ja puskevaksi ja lopputuloksena jälleen ehkä noin 1% ajosta tulee tehtyä lukko kiinni, siis metsäajossa.

D_Bar
11.02.2014, 14:49
Molemmista löytyy yhden auton verran kokemusta ja lisäksi tällä hetkellä on tuo Jeeppi, missä on molemmat ;)

Jatkuvan nelivedon etu on varsinkin talvikelillä, kun nelivedon tarve vaihtelee. Neliveto kun olis hyvä olla päällä risteyksistä lähtiessä ja lumisella / liukkaalla kelillä ihan maantielläkin, kun taas ahtaammassa paikassa vekslatessa saa auton helpommin taipumaan takavedolla.
Jatkuvalla nelivedolla ei tarvi kyseisestä asiasta käyttäjän huolehtia ollenkaan.
Sitten vasta kun mennään selvästi huonompaan paikkaan tai poistutaan tieltä, niin laitetaan keskilukko päälle.

Kesäkelillä asia on tietenkin eri, kun nelivedosta ei juurikaan ole etua ennen kun poistutaan tieltä.

Itellä ei ainakaan jatkuvalla nelivedolla varustetussa autossa ole tullut tarvetta saada pelkkää takavetoa päälle ;)

tekniikkamies
11.02.2014, 22:16
Jos tarvetta on ajella paljon neliveto kytkettynä, silloin kannattas valita ehkä ajopeli, joka siihen tarkotettu.

Toisaalta ihan perus pickupilla ajelee takaveto päällä ihan hyvin kun laittaa siihen pitävimmät renkaat mitä löytyy.

Itse valitsisin ehkä jotkut Nokian Hakkapeliitta LT2:set tai SUV 8:sit jahka sellaiset tulee saataville.

Ei neliveto pelkästään tee autosta turvallista ajaa.

Ite olen neliveto Hiluxin yhtenä parhaana puolena pitänyt alennusvaihteistoa. Siitä on hyötyä vielä useammin kuin nelivedosta.