View Full Version : Vaihteisto nosturi Tee-se-itse.
Tossa ähkiny kaikkien tunkkien ja klapien ja liinojen ja ties mitä romua apuna käyttäen vaihteistoa kiinni,ei se nyt helppoa ole mut aina onnistunu lopulta. Auton alla makoillessani mietin et millanen olis hyvä nosturi tähän hommaan,teollisia mallejahan on mut ku lattialla kun työskennellään ja KO. loota on niin pirun pitkä et ei oikeen perinteinen malli käy,joskus niitä käyttäny takavetosen lootaa asentaessa eikä ollu oikein hyvä siihenkään. Ku pitäs olla semmonen mihin sais tukevasti kiinni rasian ja silti pitäis saada säädeltyä ja lukittua joka asentoon,ja nostettua ilman apinan raivoa,ja koko hökötyksen pitää mahtua auton alle ilman et autoa nostaa kovin paljon. Onks kellää ideoita? vallan fotograahveja aiheesta?
mä oon muutamaan otteeseen käyttäny mp-nostinta aiheessa ihan menestyksellä, tuon tapainen (mallikuva biltema):
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ1Zz4uRVcJxcJdsxhoI4G26iHaa3TFh FnxyLnBEQNcpQQiLQkC9g (http://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=images&cd=&cad=rja&docid=d8S5yzi5eEGP9M&tbnid=D9vqUyp1HjvQxM:&ved=0CAUQjRw&url=http%3A%2F%2Fwww.biltema.fi%2Ffi%2FAutoilu---MP%2FMoottoripyorat%2FKorjaamovarustus%2FMoottorip yoran-nosturi-680-kg-82414%2F&ei=nJjyUpuONc_34QSxyIGIBg&bvm=bv.60799247,d.bGE&psig=AFQjCNGl6706UtObD82drrd6rcpQNO7f4w&ust=1391716881061944)
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Moottoripyorat/Korjaamovarustus/Moottoripyoran-nosturi-680-kg-82414/
BJ-40/76
05.02.2014, 22:27
kolme mekaanista saksitunkkia, jotka ruuvattu 2 levyn väliin niin, ettei pääse kaatumaan: Ja ennen laatikon alaslaskua kuviosahalla tehdään sopiva "peti" esim. lankusta, että laatikkopaketti sijaantuu tukevasti VAAKASUORASSA olevalle ylä vanerilevylle.
Tunkeissa on nostovaraa noin 25 cm, ja nimenomaan voi kallistellessa nostaessa.
Viimmeksi otin/laitoin tuon cruiserin laatikon paikoilleen normaalilla rahtareiden pumppukärryllä, ja metri kanttiinsa olevalla valeripalalla ja noin 60 laudan/lankun pätkällä. (tuo minun pumppukärry laskee varmaan monta milliä minuutissa, jos kuormaa on 200 kg:( siksi mekaaninen olisi kiva) siis jos pudjetti olisi satasia, niin tilanne olisi toinen....
Itellä toiminu TEE SE ITSE nosturina ketjutalja ja nostoliina/puunsuojaliina. Etuikkunat auki ja kakkosnelonen avattujen ikkunoiden varaan. Nostoliina vaihteistopaketin alta ja ketjutaljaan jonka yläpää lankussa. Taljalla helppo nostaa/laskea vaihdekeppien reijästä ja kevyt pyöritellä taljan varassa kytkimen booreille. Toimii! En ole tunkkeja kaipaillu senkoomin kun kokeilin.
Hallitunkki mihin on hitsailtu nostokäpälän päälle pulttikiinnitteinen V-hahloilla varustettu taso.
Jatkojalostukseen kallistus kumpaankin sektorisuuntaan kierretangoilla, sellaisella isojen volvojen laatikoita mallattiin paikalleen ja oli ihan tehdaskampe...
hiluvitkutin
06.02.2014, 08:17
Itellä toiminu TEE SE ITSE nosturina ketjutalja ja nostoliina/puunsuojaliina. Etuikkunat auki ja kakkosnelonen avattujen ikkunoiden varaan. Nostoliina vaihteistopaketin alta ja ketjutaljaan jonka yläpää lankussa. Taljalla helppo nostaa/laskea vaihdekeppien reijästä ja kevyt pyöritellä taljan varassa kytkimen booreille. Toimii! En ole tunkkeja kaipaillu senkoomin kun kokeilin.
Ja jos ei satu olemaan ketjutaljaa ni voi veivailla ikkunoilla. Sähkölasit tässä tapauksessa aika luxusta ;-)
Kaitsu67
06.02.2014, 08:56
Samat kujeet kuin Pee:llä, Rangen automaagi tässä menossa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3034&pictureid=116296
Discon kanssa roikotin myös sisältä norsulla
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4301&pictureid=133763
Samppa79
06.02.2014, 09:04
Ja jos ei satu olemaan ketjutaljaa ni voi veivailla ikkunoilla. Sähkölasit tässä tapauksessa aika luxusta ;-)
Monesti toimii myös pölkyt jalkatilassa ja sen päällä lankku poikittain. Vaihteiston etu- ja takapäähän kuormaliinat runkopalkista runkopalkkiin varmistukseksi.
hattuvesku
02.03.2014, 15:45
Mulla oli kanssa kolme saksi, tai haitari tunkkia kun piti ottaa BJ:stä vaihteisto pois. Hitsasin ne kiinni rullakon pohjan pälle niin, että voiman ulosoton pohjapropun kohal yks ja jakolaatikon propun kohal toine. Kolmas keskelle eteen kytkinkopan alle.