View Full Version : Huoltoautoista
Mites noi maksut menee et jos haluis muuttaa huotoauton takas henkilöautoks:confused:
Otetaan vaikka esimerkiksi joku HJ60/61 joka ois 2 tai 3 paikkanen huoltoauto ja takotus saaha ihan 5 tai 6 paikkaseks takasin. Googlettelinkin jo melko paljon mutta hidas savolainen ei oikein ota selkoo tosta kapula tekstistä. Ja järkeehän tossa nyt ei varmaan ole mutta jos sattuu oikein halvalla saamaan auton ja itse en pesueen koon vuoksi tee mitään huoltoautolla. :D:rolleyes:
vartiainen
05.02.2014, 18:49
Maksat uuden auton (palataan käyttöönottopäivään) verosta 35% tai 50% (riippuu onko ennen vai jälkeen 3.5.1993 tullattu) maksuun jos suomi-auto kyseessä. Eli HJ:n ollessa kyseessä n. 6-7 tonnia. Kannattaako?
Maksat uuden auton (palataan käyttöönottopäivään) verosta 35% tai 50% (riippuu onko ennen vai jälkeen 3.5.1993 tullattu) maksuun jos suomi-auto kyseessä. Eli HJ:n ollessa kyseessä n. 6-7 tonnia. Kannattaako?
Aah eli kyse onkin noin suurista summista.... Eli unohdetaan ajatus. :mad:
Minkä takia se muuten menee noin? Ite olisin ainaki valmis muuttamaan omani henkilöautoksi = valtio saisi enemmän vero tuloja.
Mutta kun se o tehty järjettömäksi ni ei kukaan muuta.
Maksat uuden auton (palataan käyttöönottopäivään) verosta 35% tai 50% (riippuu onko ennen vai jälkeen 3.5.1993 tullattu) maksuun jos suomi-auto kyseessä. Eli HJ:n ollessa kyseessä n. 6-7 tonnia. Kannattaako?
Ei se nyt ihan noin kalliiks kuitenkaan tule. Verot kun lasketaan verotusarvosta (verotusarvo oli n. 30% uuden auton (muistaakseni verollisesta) hinnasta) autoveroprosentin ollessa 35% VEROTUSARVOSTA 31.7.1990 asti, sen jälkeen 50%. Eli HJ:t kun maksoi uutena tuolloin n. 140-180 tmk niin veroja tulis n. 0,3x140000x0,35= 14700-18900 mk eli n. 2450-3150€ (olettaen että auto on tullattu ennen 1.8.1990).
Hintaesimerkkejä uutena:
HJ 60 DX 6 h. 139800 mk (kevät 1985), 176800 mk (kevät 1990)
HJ 61 TD 181700 mk (kevät 1990)
vartiainen
05.02.2014, 20:38
Joo, olen varmaankin hieman väärässä. Laskin noita jossain vaiheessa ja taisin lisätä alvin johonkin väliin. Oma HJ:ni hinta on kuittien mukaan ollut noin 200tmk ja käyttöönotettu 12/90 joten oon varmaan jotenkin laskeskelut pieleen. Tuommoinen kolme tuusaahan on halpaa kuin saippua takapenkistä...:)
Vähän odottelinkin matin kommenttia asiaan ja onhan tuo vieläkin turhan suolanen hinta takapenkistä. :D
Tuossa on kyllä yksi asia johonka pitäisi saada muutosta että olisi halvempi muuttaa takaisin.
ja tuolta vielä hiukan kompensaatiota ...
http://www.stat.fi/til/khi/2013/khi_2013_2014-01-15_tau_001.html
... auttaiskohan ???
0,2547 kertaa tuo -MaTTi- n laskelma alkais näyttää jo ihan toiselta...
vekkipappa
06.02.2014, 21:16
Mutta eikös se vaikuta tuohon asiaa että onko kyseinen ajoneuvo ollut suomeen ensirekisteröidessä maastohenkilöauto vai pakettiauto tai huoltoauto. Mitä trafin sivuilta tulkkasin niin jos autosta on maksettu vero jo kerran suomeen (maastohenkilöauto) niin toista kertaa ei pitäisk maksaa. Kysymällä siitä tietenkin selviää vaikka konttorilta
Mutta eikös se vaikuta tuohon asiaa että onko kyseinen ajoneuvo ollut suomeen ensirekisteröidessä maastohenkilöauto vai pakettiauto tai huoltoauto. Mitä trafin sivuilta tulkkasin niin jos autosta on maksettu vero jo kerran suomeen (maastohenkilöauto) niin toista kertaa ei pitäisk maksaa. Kysymällä siitä tietenkin selviää vaikka konttorilta
EI vaikuta, asiaa on jo puitu täälä ja juuri -Matti- totesi että puljaus hlö/monipaikainen paku -> huoltoauto -> hlöauto/monipaikkainen paku niin autovero maksuun ja .
Menee kaksoisverotukseen joka on kiellettyä mutta kun kyseess on auto niin se on sallittua, lain mukaan.
:D
Mitäs jos rekkaa sen huoltoauton vaikka Viroon 5-9 paikkaseks, ja käytettynä taas maahantuo Suomeen henkilöautona??
Mitäs jos rekkaa sen huoltoauton vaikka Viroon 5-9 paikkaseks, ja käytettynä taas maahantuo Suomeen henkilöautona??
Ei auta.
Uudemmissa kamppeissa saa olla varuillaan, joku saattaa leikkiä köyhää ja muutoskatsastaa esim. XC60 Volvon 2-paikkaseks pakuks. Sit joskus takasin henkilöautoks, mut hups, autopa täyttikin autoverolain 8§:n alemman veron pakuvaatimukset (mm. 680 kg kantavuus), joten muutos oli pienemmästä verotusluokasta suurempaan ja ei muuta kuin jo kertaalleen maksettua autoveroa n. 10t€ taas uudelleen maksuun. Hieno valtio tää Suomi näissä autoveroasioissa. :mad:
Me tuotiin esim. land cruisereita ja pajeroja alennetuilla veroilla 2-henkilön huoltoautoina ja ne sai ainakin viidelle rekattua ku maksoi täysveron ja alennetun veron erotuksen.. Tosin nyt puhutaan vuoden 2005 jälkeisistä asioista..
Me tuotiin esim. land cruisereita ja pajeroja alennetuilla veroilla 2-henkilön huoltoautoina ja ne sai ainakin viidelle rekattua ku maksoi täysveron ja alennetun veron erotuksen.. Tosin nyt puhutaan vuoden 2005 jälkeisistä asioista..
Näinhän se toimii.
Ei auta.
Uudemmissa kamppeissa saa olla varuillaan, joku saattaa leikkiä köyhää ja muutoskatsastaa esim. XC60 Volvon 2-paikkaseks pakuks. Sit joskus takasin henkilöautoks, mut hups, autopa täyttikin autoverolain 8§:n alemman veron pakuvaatimukset (mm. 680 kg kantavuus), joten muutos oli pienemmästä verotusluokasta suurempaan ja ei muuta kuin jo kertaalleen maksettua autoveroa n. 10t€ taas uudelleen maksuun. Hieno valtio tää Suomi näissä autoveroasioissa. :mad:
ei jumalau?a !!! ?ää melkein alkaa kuulostaa jo vi??uilul?a :eek:
... ei kyllä luulis kes?ävän oikeusas?eissa
... hiukan happea vetäneenä, miten tää nyt poikkeaa esim tuon meidän WJ Jeepin em. rutiinista ? (1999 mallia) joku vuosmallijuttu ??
Joo, em. pätee 1.4.2009 jälkeen tullattuihin. Vanhemmissa pitää olla se 3m3 tilaa jne. eli koskee vaan jotai Transporter/Hiace-kokoluokan autoja.
Joo, em. pätee 1.4.2009 jälkeen tullattuihin. Vanhemmissa pitää olla se 3m3 tilaa jne. eli koskee vaan jotai Transporter/Hiace-kokoluokan autoja.
Mites jos heittäytyy hankalaksi tullille koska maksuun pantava vero lienee se mikä aikoinaan alennettu, löytyykö jostain 80-luvun hj:sta verotus päätöksiä ?
Olikos niin että nämä alle -93 on saatu tuotua nolla verolla.. vieläkö muistais millä perusteella..? Voiman ulosotto siihen liittyy..
Oliko marraskuu -82 ja sitä vanhemmat voi muuttaa henkilöautoiksi ilman veroseuraamuksia. Eli ettimään vanhemman hojon runkonumeroa.
Oliko marraskuu -82 ja sitä vanhemmat voi muuttaa henkilöautoiksi ilman veroseuraamuksia. Eli ettimään vanhemman hojon runkonumeroa.
Soo soo ei silleen voi tehä mut ehkä miul ois :-)
Mites jos heittäytyy hankalaksi tullille koska maksuun pantava vero lienee se mikä aikoinaan alennettu, löytyykö jostain 80-luvun hj:sta verotus päätöksiä ?
Se on Trafi kuka niitä jälkiveroja karhuaa. Ja varmasti löytyy.
Olikos niin että nämä alle -93 on saatu tuotua nolla verolla.. vieläkö muistais millä perusteella..? Voiman ulosotto siihen liittyy..
On silloin kauan sitten. 0% vero oli 31.10.1983 asti, sen jälkeen 30% 31.7.1990 asti, 50% 1.8.1990 - 2.5.1993 (ei enää ulosottovaatimusta) ja armon päivänä 3.5.1993 maastureille tuli 100% autovero.
Oliko marraskuu -82 ja sitä vanhemmat voi muuttaa henkilöautoiksi ilman veroseuraamuksia. Eli ettimään vanhemman hojon runkonumeroa.
1.11.1983 vanhemman voi muuttaa ilman veroseuraamusta maastohenkilöautoksi.