View Full Version : Yleistä sytytyspuolista. Toiminta.
Terve,
mitenpä? Pitääkö koneen ollessa pois päältä magnneetolta tulla maa kumpaakin piuhaa pitkin.
Nostokurki
03.02.2014, 19:31
vähän helpottaisi, jos tietäisi mistä laitteesta puhut...
No tälläkertaa työnalla olisi 2-tahtinen moottorikelkka (Skidoo) 1980-l alusta.
+johto puolaan magneetolta sytytysvirtakäämiltä.
-johto puolaan magneetolta katkojankärjiltä.
Maa tulee miinusjohtoon jos kärjet on kiinni,pitäis katkoa maata jos pyörität konetta.
Plus johdon välissä ehkä virtalukko (jos on) periaatteessa maa tulee sytysyskäämin läpi myös plusjohtoon jos yleismittarin piipparilla testaat.
Ohmi alue vois olla parempi jos virtakäämin eheyttä mittaat.
Selvensi.
Jos kone ei pyöri, niin onko mahdollista että piiparilla katsoen maata vasten kummastakin puolan navasta + ja - löytyy yhteys maahan.
Ja koneen pyöriessä (narusta nykien) pätkii.
Mittalin yleismittarilla seuraavaa.
Sytyspuola
ensiöpuoli noin 2 ohm.
toisiopuoli noin 6 kohm.
Lienee ok?
Sytyspuolan mittasin tulevan puolanjohdon ja maan välistä 3.4 ohm.
Vedettäessä pätkii ja hetkellisesti vastus noisee noin 5 ohmiin.
Tämäkin lienee ok?
Silti tulppa ei anna kipunaa. Mitäpä tuosta pitäisi vielä sitten katsoa?
Nostokurki
04.02.2014, 18:12
Arvot on ok.
Katso että katkojan kärjet on puhtaat, ne on aika arkoja ottamaan yhtään hiiltymää tai korroosiota ja silloin kipinä häviää. Myös kondensaattori voi olla tiensä päässä.
Tulppa uusi? Jos kyllä niin johto ja hattu vaihtoon, noissa ainakin alunperin taisi olla häiriönpoistajalla varustettu tulpanhattu.
murkula_
04.02.2014, 19:31
Tuleeko muuulla tulpalla kipinää? Esim vanhalla tai jollain auton tulpalla?
Joskus tein kelkkaan huollon kesken ajokautta, vaihtelin tulpat tms. Uusilla tulpilla ei luvannutkaan mutta vanhoilla lähti heti tulille. Hain uudet tulpat jotka myyjä kaivoi samasta isosta rasiasta, kotiin ja uudet tulpat vaihtoon ja taas sama vika. Kolmannella kerralla sain toimivat tulpat kun pyysin eri lootasta kaivamaan.
Olisiko ollut joku viallinen erä??
Tulpalle ei tule kipinää. Testattu useammalla eri tulpalla runkoa vasten.
-Captain-
04.02.2014, 23:23
onko katkojankärkien kärkiväli kunnossa? Eli menee kiinni ja aukee myös? Joskus mopo aikoina tuli kärkien välii semmone piikki...
Näissä virtalukko ja tappokytkin maattaa puolan, vikatestauksen ajaksi saat vitalukon ja tappokytkimen pois pelistä irrottamalla kaasareiden alta kolminapaisen liittimen. Tämän jälkeen kone saa käymään mutta pitää sammuttaa imulla.
Näissä virtalukko ja tappokytkin maattaa puolan, vikatestauksen ajaksi saat vitalukon ja tappokytkimen pois pelistä irrottamalla kaasareiden alta kolminapaisen liittimen. Tämän jälkeen kone saa käymään mutta pitää sammuttaa imulla.
No niinpä näyttää tekevän.
Vika löytyi.
Diagnosoimalla rajattiin muut viat pois, niin vika löytyi katkojan kärjistä. Koneen purkamiseen meni joku kolme tuntia. Santapaperilla kärkiä puhtaammaksi ja jo pelittää.
Kirjoitellaan nyt tuokin tänne, jos joku jossain myöhemmässä vaiheessa ihmettelee vastaavaa.
Kyllä muuten onkin parin sadan euron laitteesta paljon hupia! :)
onko katkojankärkien kärkiväli kunnossa? Eli menee kiinni ja aukee myös? Joskus mopo aikoina tuli kärkien välii semmone piikki...
Päällisin puolin näyttivät tosiaan olleen kunnossa. Kärkiväli oli alle luottokortin paksuinen. Karstaa ei näkynyt, mutta santapaperilla putsaaminen silti auttoi.
Nostokurki
10.02.2014, 20:42
Päällisin puolin näyttivät tosiaan olleen kunnossa. Kärkiväli oli alle luottokortin paksuinen. Karstaa ei näkynyt, mutta santapaperilla putsaaminen silti auttoi.
Sama vika oli omassa ikivanhassa moottorisahassa, kärkien viilaamisen jälkeen rupesi iloisesti papattelemaan :) Hyvä että vika löytyi.
Tänään jäi vetonaru käteen. Mennyt poikki. Tuon ehjää varmaankin ihan vaan ostamalla uuden nartsan (jostain?).