View Full Version : Nasan miehen mietteitä
http://www.digitoday.fi/tiede-ja-teknologia/2014/02/01/sanoista-tekoihin-curiosityn-kuritus-saa-loppua-marsissa/20141603/66
Kaveri meinaa, että 6 pyöräkoneen renkaat saa vähemmän runtua kun ajetaan vain nelivedolla. Nyt raadin mielipiteitä. Mulle toi ajatusmalli ei sovi ollenkaan.
Nooo....kieltämättä kuulostaa hieman oudolta teorialta ja tuntuu että Richard on ihan yhtä pihalla kuin nuo mönkijätkin, mutta saatan olla itse väärässä, kun vastassa kuitenkin tuon tason avaruus jermu! :D
Mutta silti ainakin tuo matkalaukku vertaus ontuu niin maan per*eleesti! On ihan pikkanen ero työntää/vetää käsin laukkua rivasta, jossa vapaasti pyörivät pyörät kynnyksen yli, kuin että jos ne renkaat vetäisi itse, niinkuin tuossa mönkijässä....
kyllähän ne renkaat ja vanteet kuluu jo herkästi viiden kilometrin matkalla? :eek:
kyllähän ne renkaat ja vanteet kuluu jo herkästi viiden kilometrin matkalla? :eek:
Varmaan jostain kopiopaperista tehty renkaat. Miksei vois laittaa vaikka vanhoja kunnon Creepyjä, kestäs antaa runtua kivikossa vaikka sitten kuusvedolla :D:p
Nasa ei aina ole kaikkein viisain instituutio
mutta jos ajatellaan täysin jäykkää nelikkoa ilman välyksiä ja vaikka 30cm korkea kivi niin kyllähän se rasittaa
Matkalaukku selitys ei ole väärin maallikolle tai hieman ymmärtävälle koska jos takapäällä työnnetään se laukku kynnyksestä yli niin kyllähän se siihen tökkää kuin, että eturenkaat nostaisi sen akselin yli siitä kynnyksestä eli kahvasta vetäminen
Sitä en ymmärrä, et lähetetään laitteita tuonne jonnekkin, niin miksei niitä testata joissain äärioloissa
ajellaan gobin poikki ja siperia talvella lännestä itään ilman, että laitetta huolletaan lainkaan ja sit gobi uudestaan. Sitten puretaan ja katellaan missä on kulumaa tai ongelmaa niin olettaisin et aika huoletta toimisi laite marsissakin
Aurinko paneelien kanssa on käsittääkseni pöly ongelmaa, miksei niistä tehdä kääntyviä ne kun on taitettuna siinä kapselissa millä se sinne marssiin menee.
Ainiin olikos tässä uusimmassa suomalaisen-nokian valmistama äly-yksikkö ja jossain oli juttua et se olsi samanlainen kuin 3210;pissä vai mikä se mailman kestävimpiä oleva nokia oli?
Homman vaikeus on se, että kyseinen mönkijä on kuussa. Ja sinne ei lähetetä yhtään turhaa grammaa, vaan tuonkin laitoksen jokainen osa on niin paljon kevennetty kun vaan ikinä mahdollista. Ja se tietty näkyy kestävyydessä. Onhan tuota härveliä testattu vaikka kuinka mutta näemmä yllätyksiä tulee vastaan. Jostain luin juttua tästä projektista mutta ei äkkiseltään löydy netin syövereistä. Esim. erilaisia pyöriä testattiin satoja eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyttiin nykyiseen ratkaisuun.
Homman vaikeus on se, että kyseinen mönkijä on kuussa. Ja sinne ei lähetetä yhtään turhaa grammaa, vaan tuonkin laitoksen jokainen osa on niin paljon kevennetty kun vaan ikinä mahdollista. Ja se tietty näkyy kestävyydessä. Onhan tuota härveliä testattu vaikka kuinka mutta näemmä yllätyksiä tulee vastaan. Jostain luin juttua tästä projektista mutta ei äkkiseltään löydy netin syövereistä. Esim. erilaisia pyöriä testattiin satoja eri vaihtoehtoja ennen kuin päädyttiin nykyiseen ratkaisuun.
Jossain oli juttua, et ne testit tehdään lavastamalla, että saadaan kontrolloitua olo suhteita :eek:
Jotain dokkaria katoin ja siinä ne korjasi vikoja sitä mukaa kun niitä tuli, mun mielestä se pitäis ajaa niin pitkälle kuin se kulkee ja sit katellaan mitä kaikkea hajosi,
mut kun se on kallista. En tosin usko, että se laitteen alusta maksaa miljoonia siihen pari akkua ja marketti aurinkopaneelit niin saa sen kuluvan osan kateltua et monta kilometriä se kestää :rolleyes:
Eikä oikeen voi sanoa, et kovin kattava testi ois ollut jos samalle matkalle kuin meiltä keskustaan pettää renkaat :o
Jos ite tekisin tollaisen vehkeen joka kulkee karkealla soralla ja kivikossa niin en ensimmäisenä vaihtoehtona lähtisi alumiini kulutuspinnalla liikkeelle
Avaruus nortit ilmeisesti on unohtanut sen, että mars;issa ei ole sää kuluttanut kiviä "pyöreiksi"
Renkaathan on siis tämän näköiset.
http://i.space.com/images/i/000/035/484/i02/mars-rover-curiosity-wheel-wear.jpg
Ja tuo itse mönkkärihän painaa melkein tonnin, joten kyllä nuo ihan varmasti kuluu nopeasti sen painoisen vehkeen alla kivikossa kun suditellaan kilometri tolkulla. Mutta mikä tuossa sitten on vaarassa pettää, että häviääkö noista kuvio, vai alkaako itse runko ottamaan damagea? Vaikea sanoa kuvien perustellaa minkä paksuista kamaa on käytössä...
EDIT: itseasiassa kun tarkkaan katsoo, niin näyttäisi että tuolla renkaan yläosassa olisi sinne kuulumaton reikä, että ehkä terävät kivet puhkoo sitten tuon rungon pilalle.
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D
toyota4x4
02.02.2014, 12:20
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D
marssin pinta lämpötila +20.. -150C hieman rajottaa rengas vaihto ehtoja.
Matkalaukku selitys ei ole väärin maallikolle tai hieman ymmärtävälle koska jos takapäällä työnnetään se laukku kynnyksestä yli niin kyllähän se siihen tökkää kuin, että eturenkaat nostaisi sen akselin yli siitä kynnyksestä eli kahvasta vetäminen
Niin, tottakai mutta mitä sillä matkalaukkuteorialla on tekemistä mars-mönkijän kanssa, jonka renkaat vetävänä liikuttaa mönkijää....ei siellä ole mitään kättä joka kahvasta sitä mönkijää kiviä vasten tökkii! Nehän on kaksi täysin eri asiaa....sitten ymmärtäisin jos se matkalaukku kulkisi myös itsenäisesti omilla vetävillä pyörillään, ja siinäkohtaa olisi richard myös tajunnut olla hiljaa ;)
Eihän se autokaan mielellään esim. 35" kumeilla kiipeä 40" korkean kiven päälle jos sitä nyt vaikka työnnettäsiin toisella autolla, mutta ávot että alkaa nousemaan kun omilla vetävillä tassuilla sinne kiivettää....you know! :)
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D
Niinhän sitä vois luulla, että eihän se oo ku pari killoo. Mitenkäs, paljonkos pitää rakenteita vahvistaa raketista, että saadaan pari kiloa kumia matkaan. Paljonkos enemmän polttoainetta tarvitaan, että saadaan kaikki kamat perille asti? Äkkiä alkaa kertaantua tuo massa. Ja minkälaisella kertoimella se vaikuttaa hintaan.
mikkoimp
02.02.2014, 23:18
kuinkahan paljon noilla pyörillä on painoa? eikös titaani ole noin 2x alumuunin painoista, kuvittelisi että esim tuon lisäpainon tuoma varmuus olisi sen arvoista...??
edittiä: titaani on 66% amuliinia painavampaa... tosin en tiedä mitä seosta nuo pyörät ovat...
Kyllähän sitä sanotaan että kun insinöörit suunnittelee niin siitä on järki kaukana...
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia...
Luulisi että juurikin lämpötila tai sen vaihtelu tekee täällä toimivista matskuista avaruudessa ongelmallisia. Kuussakin auringon puolella tais olla +100:n paremmalla puolella auringossa, varjossa saman verran alle nollan tai jotain. Normikumin käytös tossa antaa jotain osviittaa haasteista, "joustaa" kuin lasi nestemäiseen typpeen (-196 astetta) upotettuna. http://www.youtube.com/watch?v=ciS6RLSECw4. Marsissa on tosin parikyt astetta lämpimämpää talvisinkin.
Muistelen aikanaan ekojen tänne tuotujen ranskalaisten rakennusnosturien kohdalla ettei meinattu saada mitään lujuusvarmuuksia -20 asteen pakkasillekaan, puomiristikoissa käytetty teräs oli sen laatuista. Eli avaruusvehkeissä tuotekehittely sikakallista, materiaalit ennennäkemättömiä ja osat yksittäiskappaleita jolloin rahat tahtoo loppua vaikka teoriatietoa voiskin olla.
BJ-40/76
03.02.2014, 19:46
Siis tuolla marssissa on aikalailla erilaiset olosuhteet, kuin maassa; esim. vetovoima on noin 1/3 mitä maassa, siis tarkoittaakohan tämä sitä, että tuota mönkijää on roikotettu kumiköydellä testeissä maassa?
Ja onhan noissaa demokappaleissa aina ongelmia, ja kun se kömmähdys sattuu tuommoiseen aparaattiin, niin sitä seuraa koko maailma!
Matkapuhelimissa testaus siirretään kuluttajalle, ja hekoitetaan ottamaan akku irti, kun käyttäytyy omituisesti...
Siinä suhteessa ei käy kateeksi noita NASA:n suunnittelijoita, että yksi virhe voi romuuttaa koko projektin, ja sitä ei voi korjata...
temmi_hoo
03.02.2014, 19:46
Eli avaruusvehkeissä tuotekehittely sikakallista, materiaalit ennennäkemättömiä ja osat yksittäiskappaleita jolloin rahat tahtoo loppua vaikka teoriatietoa voiskin olla.
Kaiken muun hyvän lisäksi asioitten testaaminen kohdeolosuhteissa on mahdotonta, jollei testaamiseksi lasketa edellisen mission purusta opittuja asioita. Siperia ei vastaa Marsia, edes Kuu ei vastaa Marsia ja Kuuhunkin olisi turhan kallista lähettää mitään testimielessä.
Kaiken muun hyvän lisäksi asioitten testaaminen kohdeolosuhteissa on mahdotonta, jollei testaamiseksi lasketa edellisen mission purusta opittuja asioita. Siperia ei vastaa Marsia, edes Kuu ei vastaa Marsia ja Kuuhunkin olisi turhan kallista lähettää mitään testimielessä.
Vaan jos se selviää siperiasta vesisateisesta 50°C pakkasesta ja pari kertaa aavikosta niin ei se varmaan ensimmäiseen varjoon mars;issa kuole :D
Eikös se edellinen mars mönkijä ajanut nurin itsensä?
Lie olisiko kannattavaa lähettää seuraavaksi sinne jokin korjausasema mille vois nykyinen mönkkäri hakea sen ensimmäisen ja korjailisi sen ja kans vaihtelisi renkaat nykyiseen :p
Eikös se edellinen mars mönkijä ajanut nurin itsensä?
Toinen edellisistä mönkkäreistä jäi pehmeään hiekkaan jumiin, mutta toinen kyllä ajelee edelleenkin jossain päin palloa.
Nehän meinaili, että tuolla toisella vanhemmalla härvelillä voisi testailla reittejä etukäteen, ennen kuin tuo uusi ja hieno Curiosity lähtee minnekään pehmeämpiin paikkoihin jumittamaan. Oli ilmeisesti suunnitelmissa ajella hiekalla kivikon sijasta, renkaita säästellen, mutta pelkäävät että jää jumiin tuokin.
Toinen edellisistä mönkkäreistä jäi pehmeään hiekkaan jumiin, mutta toinen kyllä ajelee edelleenkin jossain päin palloa.
Nehän meinaili, että tuolla toisella vanhemmalla härvelillä voisi testailla reittejä etukäteen, ennen kuin tuo uusi ja hieno Curiosity lähtee minnekään pehmeämpiin paikkoihin jumittamaan. Oli ilmeisesti suunnitelmissa ajella hiekalla kivikon sijasta, renkaita säästellen, mutta pelkäävät että jää jumiin tuokin.
Vinssiä vinssiä vois nasan poijjille vittuilla :D
Onhan niissä vehkeissä ne näytteenottokädet, et en oikeen tiedä miksei onnistuisi kaapelia/vaijeria kiinnittää etummaiseen ja ohjelmoida siihen, et jos sutii niin höllää vedon pois ja toisella nyppää taaksepäin pehmeästä kohdasta
tai sitten ajelisi vaan etuvedolla jos uppoaa niin telipäälle ja pakilla pois
tekniikkamies
04.02.2014, 09:12
Kyllähän sitä sanotaan että kun insinöörit suunnittelee niin siitä on järki kaukana...
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia...
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi.
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi.
varovaisesti samoilla linjoilla mutta,
eiköhän ameritiikassakin ole muutamia kohtuu kokeneita "offi" ukkoja
ihan valmistavan aseteollisuuden puolellakin.
usein vaan joudutaan tekemään johtopäätökset vajaavaisten tietojen perusteella.
informaatiota varmasti on paljon,mutta ketkä sitä saa ja ketä lukee tai vielä ymmärtää kaiken saadun tiedon. ;)
kuitenkin lähes aina rajoittava tekiä on rajallinen budjetti :(
Mutta kyllä tollakin mönkiäisellä on budjetti ollu sitä luokkaa että pelkästään niitä renkaitakin on testattu varmaan satakertaisella budjetilla mitä offipalstalaisten projektit ikinä on yhteensä ja suunniteltu miljoona kertaa isommilla aivoilla :D että tuskinpa tarvitsevat offipalstalaisten parannusehdotuksia...
No mutta höpsis! Jos NASAlaiset olisivat täältä tajunneet apua kysyä, niin tuon mönkkärin budjetilla marssissa olisi jo pysyvä miehitetty tukikohta.
Mä olen kyllä siinä mielessä eri linjoilla, että kuka vaan voi keksiä paremman tavan toimia. Tietotekniikan saralla esim. avoimen lähdekoodin ohjelmat pistää aika hyvin asioita uusiksi.
Eipä taida nyt ohjelmien koodaaminen auttaa renkaiden kestävyydessä.... ???
Ei tuon luokan projekteihin oteta tavan rivimiestä töihin vaan vain alan parhaat tekijät kelpaa.
Nasalla siivojatkin on varmaan siivousalan insinöörejä :)
No mutta höpsis! Jos NASAlaiset olisivat täältä tajunneet apua kysyä, niin tuon mönkkärin budjetilla marssissa olisi jo pysyvä miehitetty tukikohta.
Välillä kun noita maasturiprojekteja kattelee niin on jo suoranainen ihme että ne toimii edes täällä maassa :D:D:D
No mutta höpsis! Jos NASAlaiset olisivat täältä tajunneet apua kysyä, niin tuon mönkkärin budjetilla marssissa olisi jo pysyvä miehitetty tukikohta.
Eihän sitä tiiä, jos NASA:n heput parastaki aikaa Google-kääntäjän kanssa tavailee jotain rakentelutopikkia täältä ja miettivät, että mikä meni vikaan :D
Kaitsu67
04.02.2014, 12:47
Eihän sitä tiiä, jos NASA:n heput parastaki aikaa Google-kääntäjän kanssa tavailee jotain rakentelutopikkia täältä ja miettivät, että mikä meni vikaan :D
Eiköhän auteta Nasan miehiä mäessä ja avataan vuoden 2014 maasturiprojektin rinnalle vuoden 2014 mönkkäriprojekti niin voivat vapaasti kopioida ideat sieltä :D
Eipä taida nyt ohjelmien koodaaminen auttaa renkaiden kestävyydessä.... ???
Ei tuon luokan projekteihin oteta tavan rivimiestä töihin vaan vain alan parhaat tekijät kelpaa.
Nasalla siivojatkin on varmaan siivousalan insinöörejä :)
Vaan montako viikkoa kuukaudessa se nasaylisuperinsinööri rymyyttää metässä maasturilla laitteiden rajoja etsien ja sit hitsailee niitä kasaan illasta et aamusta voi ajella kehittämään mars-mönkijää :confused: :confused:
Ehkä ongelma tässä on siinä, että siellä on ne parhaimmista parhaimpien parhaimmat jotka ei edes osaa manuaalilla ajaa :rolleyes:
Vähän sama kuin M.I.B;ssä parhaimmista parhaimmat ei siirtänyt pöytää, et vois kirjoittaa
Saati tiedä mitään siitä todellisuudesta, et miten auto käyttäytyy maastossa jos on kemppi lukot akseleissa ja keskitasauspyörästössä
Mistä ne muuten tietää sen et mars;issa ei ole kuin 3osa maan vetovoimasta?
Vaan montako viikkoa kuukaudessa se nasaylisuperinsinööri rymyyttää metässä maasturilla laitteiden rajoja etsien ja sit hitsailee niitä kasaan illasta et aamusta voi ajella kehittämään mars-mönkijää :confused: :confused:
Ehkä ongelma tässä on siinä, että siellä on ne parhaimmista parhaimpien parhaimmat jotka ei edes osaa manuaalilla ajaa :rolleyes:
Vähän sama kuin M.I.B;ssä parhaimmista parhaimmat ei siirtänyt pöytää, et vois kirjoittaa
Saati tiedä mitään siitä todellisuudesta, et miten auto käyttäytyy maastossa jos on kemppi lukot akseleissa ja keskitasauspyörästössä
Mistä ne muuten tietää sen et mars;issa ei ole kuin 3osa maan vetovoimasta?
No voi justiinsa...
Ne insinöörit tuskin suunnittelee mitään vitun kemppilukkoja tollaseen mönkiään. Eiköhän niissä ole ihan sähkömoottorit joka renkaassa, tai jotain muuta hienoa tekniikkaa
Sit tollee fyysikko pystyy KUULEMMA laskemaan vetovoiman ku tietää vähän tiheyttä ja halkasijaa.
No voi justiinsa...
Ne insinöörit tuskin suunnittelee mitään vitun kemppilukkoja tollaseen mönkiään. Eiköhän niissä ole ihan sähkömoottorit joka renkaassa, tai jotain muuta hienoa tekniikkaa
Miimpä ja niillähän ei ole ongelmana renkaiden rikkoontuminen kiviä vasten hieroontumisesta
http://cdn1.dottech.org/wp-content/uploads/2013/11/nasarejection.jpg
Nonniin "fiksut". Ei ku hakemusta sisään vaan nasalle. Kai te parempaan pystytte...
:D
Miimpä ja niillähän ei ole ongelmana renkaiden rikkoontuminen kiviä vasten hieroontumisesta
No se sun ehdottama kumirengas olis todennäköisesti sulanu korpuks siinävaiheessa kun koko paska laskeutuu sinne, mutta ei se välttämättä ole helppoa tehdä laitetta jolla voi surrata puolimiljoonaa olosuhteisiin josta käytännön tietoa ei ole yhtään. Se että MIB:t ajelis jossain siperiassa kemppilukollisella mönkkärillä testaten kuinka kestää niin siitä tuskin on yhtään mitään hyötyä marssiin menevän mönkiän suunnittelus, ja kaikki myös varmaan jo ymmärsi sen miksi sinä et ole ollut sitä suunnittelemassa :D
No se sun ehdottama kumirengas olis todennäköisesti sulanu korpuks siinä vaiheessa kun koko paska laskeutuu sinne,
kaikki myös varmaan jo ymmärsi sen miksi sinä et ole ollut sitä suunnittelemassa :D
Tuskin se hieno elektroniikka mitä siinä mönkijässä on kovin montaa sataa astetta lämpöä kestää.
Vituiksihan se meni kyllä ilman minuakin, eikä se liiemmin edes haittaa.
En jaksa väitellä osaisinko ite tehdä paremman, mutta ei se nasaltakaan näy nappiin menevän
Vaan mikset sinä ollut sitä suunnittelemassa, palkkaa siitä varmasti tulee sen verran, et ajan puutteeseen ei varmaan voi vedota :confused:
Sen elektroniikan voi suojata lämmöltä mut kerros miten vitussa meinaat suojata renkaat? Entä jos kumi menis puhki? Taitaa olla pikkusen vittumaisempi ku huomata et pyörä on kulunu.
En jaksa väitellä osaisinko ite tehdä paremman, mutta ei se nasaltakaan näy nappiin menevän
Ai että siitä oikein väitellä pitäisi? Newsflash: Et osaisi tehdä parempaa. Sinä olisit vain ja ainoastaan edessä, ja hidasteena tuollaista suunnitellessa. Eiköhän nuo NASAn insinöörit hommansa osaa :)
Tuskin se hieno elektroniikka mitä siinä mönkijässä on kovin montaa sataa astetta lämpöä kestää.
Vituiksihan se meni kyllä ilman minuakin, eikä se liiemmin edes haittaa.
En jaksa väitellä osaisinko ite tehdä paremman, mutta ei se nasaltakaan näy nappiin menevän
Vaan mikset sinä ollut sitä suunnittelemassa, palkkaa siitä varmasti tulee sen verran, et ajan puutteeseen ei varmaan voi vedota :confused:
Taidetaan puhua tuhansista asteista mitä sen lämpösuojat tarvii kestää.
Vituikshan tuo ei nimenomaan ole mennyt, eiköhän se ole hoitanut jo kaikki sille suunnitellut tehtävät hyvin.
sinänsä hauskaa että edes mietit pystyisitkö tekemään paremman. Se että vuoden kommentoi offipalstalla joka topikkiinn ei vielä tee susta marssimönkiä suunnittelijaa...
ja miksen minä menny, no kun eivät kutsuneet töihin, ehkä niillä joku selitys siihenkin on.... :)
ja kyllä se nasa on alansa viisain ja kokenein instituutti vielä toistaiseksi, ehkä kinuskit menee jossain vaiheessa ohi.
sinänsä hauskaa että edes mietit pystyisitkö tekemään paremman. Se että vuoden kommentoi offipalstalla joka topikkiinn ei vielä tee susta marssimönkiä suunnittelijaa...
:D
Ihmettelen että tähän mönkiä "ongelmaan" ole tarjottu ratkaisuksi K 1500
veijon-esso
05.02.2014, 14:22
Ihmettelen että tähän mönkiä "ongelmaan" ole tarjottu ratkaisuksi K 1500
HD alustalla vai tavallisella? ;-)
tekniikkamies
05.02.2014, 14:53
Eipä taida nyt ohjelmien koodaaminen auttaa renkaiden kestävyydessä.... ???
Ei tuon luokan projekteihin oteta tavan rivimiestä töihin vaan vain alan parhaat tekijät kelpaa.
Nasalla siivojatkin on varmaan siivousalan insinöörejä :)
Ei ne Nasan tyypit pyörää ole keksinyt, tiede ja keksinnöt on vähän kuin yhteistä yli sukupolvien menevää pääomaa!
Täältäkin joku voi joskus keksiä jonkin ihan uuden asian ja se hyödyttää jotain mitä keksijä ei edes tiedä...
Ei laiteta tuonne uhoamistopickiin, mutta taidan olla porukan ainoa, joka on jutellut nasan mars-tutkijan kanssa livenä. Vuosi oli varmaan 2002. Sellainen otus punkkasi kesää Islannissa samalla vuokraemännällä, kuin oma vaimoni. Nasa teki sinä kesänä analogioita, eli tiimi tutki jäätikköjokia Islannissa ja toinen porukka aavikkojokia Tunisiassa.
Eipä tuo miltään supersankarilta vaikuttanut, kova mimmi toki. Köyhän perheen penskana kävi ensin armeijan, taisi palvella persianlahti kakkosessa tukialuksella tutka-aliupseerina. Valtion stipendillä luki sitten fysiikkaa.
Kivalta kesäpuuhalta nasan homma vaikutti, sai ajella Hiluxilla 38" renkailla pitkin poikin Islantia. Uskoisin, että ainakin Devonilla on offikokemusta enemmän, kuin monilla täällä huutelijoilla.
Taidetaan puhua tuhansista asteista mitä sen lämpösuojat tarvii kestää.
Sen elektroniikan voi suojata lämmöltä mut kerros miten vitussa meinaat suojata renkaat?
Eiköhän ne renkaat ole samassa suojassa kuin koko mönkijä laskeutumisen aikana
Varmaan jostain kopiopaperista tehty renkaat. Miksei vois laittaa vaikka vanhoja kunnon Creepyjä, kestäs antaa runtua kivikossa vaikka sitten kuusvedolla :D:p
veikkaan, et jos sinne tonni saadaan rahdattua niin luulisi, et kilo-kaks olisi voinut kumia valaa noitten renkaitten päälle niin saattais, et kulkisi jopa 10 km :D
No se sun ehdottama kumirengas olis todennäköisesti sulanu korpuks siinävaiheessa kun koko paska laskeutuu sinne
Entä jos kumi menis puhki? Taitaa olla pikkusen vittumaisempi ku huomata et pyörä on kulunu.
Missä kommentissani ilma täytteisiä renkaita laitteeseen ehdottelin??
sinänsä hauskaa, että edes mietit pystyisitkö tekemään paremman. Se että vuoden kommentoi offipalstalla joka topikkiin ei vielä tee susta marssimönkiä suunnittelijaa..
Yhteisön pyynnöstä lopetan kommentoinnin viikon loppuun mennessä :)
esan pojilla on mönkiän ilmakumi pyörät tosin prototyypissä, discoveryllä näyttivätpätkän mars puvun kehityksestä, ni siinä ajeli eurobotilla
HD alustalla vai tavallisella? ;-)
No kun jos miettii painovoimaa, niin tavan varmaan riittää kantavuudeltaan. Saattaisi passata ottaa pari latia vekekkin. Vaan mikä tonninen se sitten marssissa olisikaan...
Tämän palstan mietinnät aiheesta on vähän niinku maa tuolta marsista katottuna. Kärpäsen paska.
http://static.iltalehti.fi/ulkomaat/maajuttu7214mp_ul.jpg
tekniikkamies
07.02.2014, 11:20
Tämän palstan mietinnät aiheesta on vähän niinku maa tuolta marsista katottuna. Kärpäsen paska.
Oiski aika hauska yllätys kun Nasan tyypit on vaivalla päässyt Marssia tutkimaan, siellä tuliskin vastaan joku Offipalstan projektin näkönen, vaikka 2000 euron HJ, joka olisi julkisuudelta salassa päätynyt Marssia tutkimaan! :p
aito ensin afrikkaan uitettu kattokoro hj, allaan maaailman parraat maastorenkaat, kaks,nolla,viis, kuustoista hakkapeliitat, lukkovanteilla..
vaikka 2000 euron HJ, joka olisi julkisuudelta salassa päätynyt Marssia tutkimaan! :p
Mutta tuskin murrosmyymälä olisi pysynyt salassa :p
Gravedigger
07.02.2014, 17:46
Oiski aika hauska yllätys kun Nasan tyypit on vaivalla päässyt Marssia tutkimaan, siellä tuliskin vastaan joku Offipalstan projektin näkönen, vaikka 2000 euron HJ, joka olisi julkisuudelta salassa päätynyt Marssia tutkimaan! :p
Vielä suurempi yllätys olisi varmasti. Jos siellä vastaan tulisi Neuvostoliittolainen tutkia Uazin kanssa. Meinaan mistä ne sitä gasoa on saanu siellä :eek:
Porvoon Hilma
07.02.2014, 18:02
Vielä suurempi yllätys olisi varmasti. Jos siellä vastaan tulisi Neuvostoliittolainen tutkia Uazin kanssa. Meinaan mistä ne sitä gasoa on saanu siellä :eek:
Juu, ja polttelis hapen sijasta.....:confused:
Vielä suurempi yllätys olisi varmasti. Jos siellä vastaan tulisi Neuvostoliittolainen tutkia Uazin kanssa. Meinaan mistä ne sitä gasoa on saanu siellä :eek:
http://www.denisovets.ru/luaz/luazprototips/LUAZ1901_1.jpg
Seikkailin sosialistisessa mediassa, ja vastaan tuli tämä LuAZ-1901 "Geolog". Melkein valmis Mars-mönkijä? :D Eikä tartte gasoa saada, kun perälaatikossa puksuttaa kolme pyttynen diesel.
Ei laiteta tuonne uhoamistopickiin, mutta taidan olla porukan ainoa, joka on jutellut nasan mars-tutkijan kanssa livenä. Vuosi oli varmaan 2002. Sellainen otus punkkasi kesää Islannissa samalla vuokraemännällä, kuin oma vaimoni. Nasa teki sinä kesänä analogioita, eli tiimi tutki jäätikköjokia Islannissa ja toinen porukka aavikkojokia Tunisiassa.
Eipä tuo miltään supersankarilta vaikuttanut, kova mimmi toki. Köyhän perheen penskana kävi ensin armeijan, taisi palvella persianlahti kakkosessa tukialuksella tutka-aliupseerina. Valtion stipendillä luki sitten fysiikkaa.
Kivalta kesäpuuhalta nasan homma vaikutti, sai ajella Hiluxilla 38" renkailla pitkin poikin Islantia. Uskoisin, että ainakin Devonilla on offikokemusta enemmän, kuin monilla täällä huutelijoilla.
No mitäs mimmuli totes ku ekan kerran nosti Hilun komentosillalla kytkintä ja tyrkkäsi rönttösen konehuoneeseen???
No?:confused::confused:
Ei tällä kyllä kuuhun mennä.... muohahahahahaha.....:eek::D
Vielä suurempi yllätys olisi varmasti. Jos siellä vastaan tulisi Neuvostoliittolainen tutkia Uazin kanssa. Meinaan mistä ne sitä gasoa on saanu siellä :eek:
Mitä gasoa? Sen kun kytkee uakkerin voimakoneen avaruuspuvun rejectioilmaventtiiliin ja käyttää polttoaineena eväinä olevan synteettisen hapankaalikeiton lopuutuotetta...Neuvosto-marssilaista atomiavaruuspiarua....
Porvoon Hilma
10.02.2014, 07:26
Niin, mitä jos ostettaisiin Neuvostoliiton ylijäämävarastosta joku hiukan edullisempi avaruusraketti, sellainen pikkuvikainen jossa on vähän hitsattavaa ja pientä laittoa. Tähän offipalstan tarrat kylkeen, Geolog ja HJ kyytiin, Punkalta laukaistaisiin ja mentäisiin auttamaan Nasaa tonne? Pari viikon keikka. Työkaluja ja vararenkaat mukaan. Pirkkaa pari kopallista. Niin ja notskitarpeet sekä makkaraa.
Niin, mitä jos ostettaisiin Neuvostoliiton ylijäämävarastosta joku hiukan edullisempi avaruusraketti, sellainen pikkuvikainen jossa on vähän hitsattavaa ja pientä laittoa. Tähän offipalstan tarrat kylkeen, Geolog ja HJ kyytiin, Punkalta laukaistaisiin ja mentäisiin auttamaan Nasaa tonne? Pari viikon keikka. Työkaluja ja vararenkaat mukaan. Pirkkaa pari kopallista. Niin ja notskitarpeet sekä makkaraa.
Joo ei välttämättä huono keikka. Ei tuo 150 astetta pakkasta oo paha. Mie oon käyny semmosessa käänteissaunassa missä oli 190 raatia pakkasta eikä tuntunu missää...
Millähän tuon offarille morsian, ketjun saisi linkitettyä sinne joko marssiin tai nasalle? Nsa sen on jo varmaan kolunnukki läpi ja jo valinnu parhaat urhot kansakunnan kehitys hankkeeseen.
Niin, mitä jos ostettaisiin Neuvostoliiton ylijäämävarastosta joku hiukan edullisempi avaruusraketti, sellainen pikkuvikainen jossa on vähän hitsattavaa ja pientä laittoa. Tähän offipalstan tarrat kylkeen, Geolog ja HJ kyytiin, Punkalta laukaistaisiin ja mentäisiin auttamaan Nasaa tonne? Pari viikon keikka. Työkaluja ja vararenkaat mukaan. Pirkkaa pari kopallista. Niin ja notskitarpeet sekä makkaraa.
Muuten hyvä mutta pari koppaa olvia ei riitä pojille edes alkumatkaksi :D:D
Muuten hyvä mutta pari koppaa olvia ei riitä pojille edes alkumatkaksi :D:D
Ota huomioon raketin alkuperämaa, eiköhän sen kylkiäisenä tule jokunen litra matkaevästä offinauteille. :D
Nyt ois offinauteille hyvä sauma
http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014021118028586_ul.shtml
Porvoon Hilma
11.02.2014, 18:14
Mä nysväsin tällaisen postin valmiiksi, jos haluaa lähettää Nasan miehelle.
Email to: public-inquiries@hq.nasa.gov
Dear sirs,
We at Offipalsta.com in Finland, in Europe, have been worrying about the tyre problems of your Mars- rover Curiosity and started a discussion thread trying to solve this issue.
The Offipalsta.com has several hundreds of OffRoad specialists with hundrerds of years of accumulated experience in constructing, operating and servicing offroad vehicles. Most of that experience is of operating vehicles on Earth, but with a little bit of imagination, the principles might be used in Mars as well.
We offer our help in case you have ran out of ideas with the problem.
Sincerely yours
Signed
Www.offipalsta.com : Nasan miehen mietteitä - discussion topic
Laita Hilma menemään ja heti :D:D:D:D
lavanelikko
11.02.2014, 18:38
Mä nysväsin tällaisen postin valmiiksi, jos haluaa lähettää Nasan miehelle.
Email to: public-inquiries@hq.nasa.gov
Dear sirs,
We at Offipalsta.com in Finland, in Europe, have been worrying about the tyre problems of your Mars- rover Curiosity and started a discussion thread trying to solve this issue.
The Offipalsta.com has several hundreds of OffRoad specialists with hundrerds of years of accumulated experience in constructing, operating and servicing offroad vehicles. Most of that experience is of operating vehicles on Earth, but with a little bit of imagination, the principles might be used in Mars as well.
We offer our help in case you have ran out of ideas with the problem.
Sincerely yours
Signed
Www.offipalsta.com : Nasan miehen mietteitä - discussion topic
Loistava:D:D:D
Porvoon Hilma
11.02.2014, 18:44
No mie laitoin tuon Nasaan, pyysin rekisteröitymään ja toivotin Nasan miehen tervetulleeksi.:)
Sit vaan ootellaan.
Mut sillä välin voitais miettiä vaikka raketin speksejä :D
No mie laitoin tuon Nasaan, pyysin rekisteröitymään ja toivotin Nasan miehen tervetulleeksi.:)
Sit vaan ootellaan.
Mut sillä välin voitais miettiä vaikka raketin speksejä :D
Raketin moottoriksi ainoa käypänen kone on tietysti 12H-T. Ohjaamokabiini vois olla suikan koppa, ni ei aiheuttais kovin isoa ilmanvastusta nousussa. Säästyis naftaa.
Kellään tietoa miten ydinreaktorin syöttöä lisätään? Saisi siihen kömpijään vähän menohaluja lisää...
on-off road
11.02.2014, 19:51
Siinä reaktorin vasemmalla puolella on ne 2 ruuvia. Takimmaisesta lisätään syöttöä ja etummaisesta säädetään tyhjäkäynti.
Tuollainen varttikierros myötäpäivään pitäisi riittää...
Kellään tietoa miten ydinreaktorin syöttöä lisätään? Saisi siihen kömpijään vähän menohaluja lisää...
Anatoli Djatlov olis tienny, mutta kuoli vuonna 1995.
Raketin moottoriksi ainoa käypänen kone on tietysti 12H-T. Ohjaamokabiini vois olla suikan koppa, ni ei aiheuttais kovin isoa ilmanvastusta nousussa. Säästyis naftaa.
eikun 2h jälkiahettuna, saa paremman alavääännön.
Porvoon Hilma
12.02.2014, 00:33
Anatoli Djatlov olis tienny, mutta kuoli vuonna 1995.
Säätäessään syöttöä? :D
Säätäessään syöttöä? :D
Kyseinen heppu sääti syöttöä Tšernobylissä 26.10.1986. Hän oli insinöörinä johtamassa reaktorin testaamista, ja eihän se ihan putkeen mennyt...
Äijä sai säteilyä niin että riittää ja piisaa, mutta kuoli vasta vuosien päästä. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun sai säteilyä, oli jo aiemmin sohlannut sukellusvene tukikohdassa. :eek:
Djatlov oli puolueen miehiä, joten hän ei saanut juurikaan mitään rangaistusta. Sen sijaan onnettomuus aikana kotonaan nukkunut tehtaan johtaja pääsi siperiaan retkeilemään muutamaksi vuodeksi.
on-off road
17.02.2014, 19:10
Nyt telkku kanavalle 1. Ohjelmassa kuuauton suunnittelua :-D
BJ-40/76
17.02.2014, 21:32
Kyseinen heppu sääti syöttöä Tšernobylissä 26.10.1986. Hän oli insinöörinä johtamassa reaktorin testaamista, ja eihän se ihan putkeen mennyt...
Äijä sai säteilyä niin että riittää ja piisaa, mutta kuoli vasta vuosien päästä. Eikä ollut ensimmäinen kerta kun sai säteilyä, oli jo aiemmin sohlannut sukellusvene tukikohdassa. :eek:
Djatlov oli puolueen miehiä, joten hän ei saanut juurikaan mitään rangaistusta. Sen sijaan onnettomuus aikana kotonaan nukkunut tehtaan johtaja pääsi siperiaan retkeilemään muutamaksi vuodeksi.
Joo, Ne pojat kokeili nimenomaan ottaa tehoja irti; Olivat sitä mieltä että tuo grafiitti(?)sauvojen vähimmäis määrä ei koske heitä!
Ja kyllähän he saivatkin sikapaljon enemmän tehoa reaktorista irti, kun kukaan muu k.o reaktorista! ja kukaan ei tule rikkomaan k.o reaktorilla k.o ennätystä.
Harmi vaan, että tuo mekaniikka (ja sähköpuoli) ei pysyneet nipussa, vaan levitoitu pitkin maapalloa:rolleyes:
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
Korjaus: testasivat varajärjestelmien toimivuutta, ja nimenomaan PIENILLÄ tehoilla!
Joo, Ne pojat kokeili nimenomaan ottaa tehoja irti; Olivat sitä mieltä että tuo grafiitti(?)sauvojen vähimmäis määrä ei koske heitä!
Ja kyllähän he saivatkin sikapaljon enemmän tehoa reaktorista irti, kun kukaan muu k.o reaktorista! ja kukaan ei tule rikkomaan k.o reaktorilla k.o ennätystä.
Harmi vaan, että tuo mekaniikka (ja sähköpuoli) ei pysyneet nipussa, vaan levitoitu pitkin maapalloa:rolleyes:
Vähä niiku jälkiturbo vehkeijenkii kanssa. Just ku alkaa mopo keulimaan ni kiertokanki tulee kyljestä ulos...:D
Joo, Ne pojat kokeili nimenomaan ottaa tehoja irti; Olivat sitä mieltä että tuo grafiitti(?)sauvojen vähimmäis määrä ei koske heitä!
Ja kyllähän he saivatkin sikapaljon enemmän tehoa reaktorista irti, kun kukaan muu k.o reaktorista! ja kukaan ei tule rikkomaan k.o reaktorilla k.o ennätystä.
Harmi vaan, että tuo mekaniikka (ja sähköpuoli) ei pysyneet nipussa, vaan levitoitu pitkin maapalloa:rolleyes:
Itse asiassa kokeilivat reaktorin ajamista osateholla ja sitähän tuo reaktorityyppi ei kestä. Lisäksi turvajärjestelmä oli laitettu pois päältä, se kun olisi estänyt kyseisen kokeen.
[QUOTE=sisua45;1102968]Kyseinen heppu sääti syöttöä Tšernobylissä 26.10.1986. Hän oli insinöörinä johtamassa reaktorin testaamista, ja eihän se ihan putkeen mennyt...
Pieni tarkennus päivämäärään joka oli 26.4.1986
Nyt telkku kanavalle 1. Ohjelmassa kuuauton suunnittelua :-D
Tuo oli hyvä dokkari. Suunnittelivat 3 tonnia painavaa ensin kuuautosta. :D Tuolta löytyy ohjelma vielä: http://areena.yle.fi/tv/2131087
Itse asiassa kokeilivat reaktorin ajamista osateholla ja sitähän tuo reaktorityyppi ei kestä. Lisäksi turvajärjestelmä oli laitettu pois päältä, se kun olisi estänyt kyseisen kokeen.
Juu, niin tapahtuma eteni.
Pieni tarkennus päivämäärään joka oli 26.4.1986
Mulle tuli kuuden kuukauden vahinko.
BJ-40/76
18.02.2014, 21:13
Itse asiassa kokeilivat reaktorin ajamista osateholla ja sitähän tuo reaktorityyppi ei kestä. Lisäksi turvajärjestelmä oli laitettu pois päältä, se kun olisi estänyt kyseisen kokeen.
Joo, nimenomaan kokeilivat ajaa "liian" pienellä teholla! (siis reaktori "sammutetaan" ajamalla tehot hallitusti alas)
Siis testasivat varajärjestelmiä, ja koska niitä on monta "päällekkäin" jopa tuossa murheenkryynissä, niin osa niistä piti asiasta tehden ottaa pois päältä.
Ja sitten kun se viimmeinenkin, säätö/hidastesauvat oli nostettu liian ylös, vastoin kaikkia määräyksiä, lähti mopo käsistä... (reaktori kuumeni niin paljon, että suli, paloi, höyrystyi ja levisi ympäri maapalloa.
tuossa lisää: http://fi.wikipedia.org/wiki/T%C5%A1ernobylin_ydinvoimalaonnettomuus