PDA

View Full Version : Kemppi perään


kellukka
29.01.2014, 19:57
Laitanko kemppi perän suzukiin,Auto täysin metsäkäytössä 35 renkuloilla. auttaako etenemiseen ratkaisevasti ja mitä sieltä hitsataan kiinni ja miten? kattelin noita vanhempia viestejä aiheesta mutta siellä oltiin puolesta ja vastaan. eli tuoretta tietoa kaivataan:D

sami_k
29.01.2014, 20:34
rohkeesti vaan kemppiä perään

jotenkin tähän tyyliin
http://www.offroaders.com/tech/images/Lincoln-Locker.jpg

eli tikut irti perä pöydälle ja puikko palamaan

kellukka
29.01.2014, 20:50
rohkeesti vaan kemppiä perään

jotenkin tähän tyyliin
http://www.offroaders.com/tech/images/Lincoln-Locker.jpg

eli tikut irti perä pöydälle ja puikko palamaan
Höh! ei suostu näyttää tuota liitettä:confused:

jyrze
29.01.2014, 21:26
Kirjota googleen differential welding ja kuvahaku. Alkaa idea hahmottumaan.

popo99
29.01.2014, 21:27
ehdottomasti liimaa kiinni vaan, menee paljon paremmin.
jeepissä onkin näin helppoa liimailla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1347&pictureid=144583

Morjenz
29.01.2014, 21:32
Pakko laittaa tää kuva pirate4x4 -sivuston puolelta :D

Ei siis näin.

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/530018d1276882298-homemade-case-spreader-fail-welded-gear-fail.jpg

hutikka
29.01.2014, 21:40
ehdottomasti liimaa kiinni vaan, menee paljon paremmin.
jeepissä onkin näin helppoa liimailla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1347&pictureid=144583

Aika rohkea maadotus,tuohan on kuitenkin hyvä hitsata isolla virralla
(ja putsata tietty öljyt ja rasvat tarkkaa että sauma tarttuu)

popo99
29.01.2014, 21:49
Aika rohkea maadotus,tuohan on kuitenkin hyvä hitsata isolla virralla
(ja putsata tietty öljyt ja rasvat tarkkaa että sauma tarttuu)

ja muistaa sit kanssa antaa sen brake cleanerin haihtua enne hitsausta:D
300 migillä vedettiin kahva lämpimäx tossa tapauksessa, maadotuksen kanssa ei ongelmia...

karvanoppa
29.01.2014, 22:03
Ei tuossa muuta käy, kuin huonolla tuurilla maadoittaa laakereiden kautta.

HannuN
29.01.2014, 22:04
katsastukseen jos tarvii mennä kemppiperällä niin pitää muistaa jättää toinen vetari kotia :D

popo99
29.01.2014, 22:12
Ei tuossa muuta käy, kuin huonolla tuurilla maadoittaa laakereiden kautta.

tästä joskus joku varoitellutkin muttei yhtään vielä mulle tullut vastaan käytännössä, kellään käynyt näin oikeasti?

lampola
29.01.2014, 22:16
Pakko laittaa tää kuva pirate4x4 -sivuston puolelta :D

Ei siis näin.

http://www.pirate4x4.com/forum/attachments/general-4x4-discussion/530018d1276882298-homemade-case-spreader-fail-welded-gear-fail.jpg

nyt kyl hajos :D pajalekako tuosta tulee :D

vepele
29.01.2014, 22:25
tästä joskus joku varoitellutkin muttei yhtään vielä mulle tullut vastaan käytännössä, kellään käynyt näin oikeasti?

Maadottaahan se tossakin laakereiden kautta,mut jos tuuria niin ei "kipunoi"siellä välissä ja tuhoo kuulia.

Tapsala
29.01.2014, 23:28
Täällä kans jo toista vuotta vain hyvää kokemusta, kun XJ Jeepin perän kemppasin. Silloin sain vinkiksi, että hitsaa vain pikkurataat toisiin, eikä yhtään kiinni tasasupyöätön "runkoon". Ne kun ovat eri materiaali, niin tarttuminen on niin ja näin. Ja kunnon voimavirta mig tai puikko koneeksi, et saa riittävästi lämpöä!

Nuhapumppu
29.01.2014, 23:38
Laitanko kemppi perän suzukiin,Auto täysin metsäkäytössä 35 renkuloilla. auttaako etenemiseen ratkaisevasti ja mitä sieltä hitsataan kiinni ja miten? kattelin noita vanhempia viestejä aiheesta mutta siellä oltiin puolesta ja vastaan. eli tuoretta tietoa kaivataan:D
Ainakin SJ410 kannattaa hitsata vaan poskirattaat kiinni kuoriin tähän tyyliin,näin tulee kuulema kaikkein paras. Tosin en tiedä mikä susnuki on kyseessä.http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/HCK%20Safari%2024-26.8%202012/DSC_0023.JPG?img=smaller

http://nuhapumppu.1g.fi/kuvat/HCK%20Safari%2024-26.8%202012/DSC_0024.JPG?img=small

Morjenz
30.01.2014, 08:42
Kyllä tuo kaveri hitsasi oikeasti lukon tuolleen ja ihmetteli miksi auto ei tule peruuttamalla ulos autotallista :D

nyt kyl hajos :D pajalekako tuosta tulee :D

veijon-esso
30.01.2014, 10:27
Kyllä tuo kaveri hitsasi oikeasti lukon tuolleen ja ihmetteli miksi auto ei tule peruuttamalla ulos autotallista :D

Vitsinähän tuo on hitsattu uunojen höynäyttämiseksi ja näyttää toimivan edelleen..! :D

Morjenz
30.01.2014, 10:52
Ainakin vitsiin oli nähty kohtuullisesti vaivaa :D

http://i69.photobucket.com/albums/i52/jatkbay/2410242210104836601S425x425Q85.jpg

Vitsinähän tuo on hitsattu uunojen höynäyttämiseksi ja näyttää toimivan edelleen..! :D

Kaitsu67
30.01.2014, 11:12
:D Onkohan monikin mennyt halpaan ja tehnyt perässä? :D :D :D

wikke
30.01.2014, 11:26
:D Onkohan monikin mennyt halpaan ja tehnyt perässä? :D :D :D

Eiköhän eräskin.

Jappi
30.01.2014, 12:32
Ainakin vitsiin oli nähty kohtuullisesti vaivaa :D

http://i69.photobucket.com/albums/i52/jatkbay/2410242210104836601S425x425Q85.jpg

HPotterilta lainaus tuolta linkkipuolen ketjusta jossa samaa Piratesin juttua käsiteltiin:

Spoileri niille jotka ei haluu lukee koko topikkii. Alottaja myöns homman olevan läppä siellä puolessa välissä mistä hauskuus vasta alkaa.

Jos jenkit jotain taitaa niin se on chit chat!!

kippo86
30.01.2014, 14:14
Minust paras on ollu hitsata c-klipsi perästä vielä se keskitapin holkki kiinni...
Ei muuten mitää, mut oli vaa vittumainen ylläri ku piti perä irrottaa... :mad:

hutikka
30.01.2014, 18:28
Vähän offtopic mutta jonku jutun oon kuullu että joskus ovat rallimiehet tehneet takavetoseen lukon niin että perästä öljyt pois ja toinen rengas ilmaan.sitten "ajetaan" niin kauan että pikkurattaat leipoo kiinni = lukkoperä on valmis. :eek:

En tiedä sitten kuinka paljon tuossakin tarinassa on totuutta.. :rolleyes:

hiluvitkutin
30.01.2014, 18:37
Vähän offtopic mutta jonku jutun oon kuullu että joskus ovat rallimiehet tehneet takavetoseen lukon niin että perästä öljyt pois ja toinen rengas ilmaan.sitten "ajetaan" niin kauan että pikkurattaat leipoo kiinni = lukkoperä on valmis. :eek:

En tiedä sitten kuinka paljon tuossakin tarinassa on totuutta.. :rolleyes:

todennäköisesti pitää paikkansa.
epäilen että perä on lukossa. ;)

kellukka
30.01.2014, 20:56
Kiitoksia vastauksista! Eiköhän pitäne laittaa kolvi lämpiämään:D

Kekäläinen
31.01.2014, 19:47
Omasta Patrollista (160) laikkasin perän takapuolen auki hitsaamista varten ettei tarvinnut purkaa koko perää, vetareita, yms.

Kettu_
31.01.2014, 20:52
itsekkin juuri liimasin kaverin 340 volvon perän ku ei kuulemma tahtonut mennä enää, ja liimasin vain 4 pientä ratasta ja hyvin pelittää, ja joo kannattaa tosissaan antaa sen rasvanpoisto aineen haihtua jos naamakarvat on tärkeät, itse poistin rasvat ja rasvasin vaseliinilla tuon päärattaan jotta ei nuo hitsi pallerot roiskuessa jämähä siihen, rupee muuten kuulumaan sellanen vittumainen ulina sieltä perseestä.

Hautalintu
01.02.2014, 14:51
tuossa eräs kaveri haasteli et aikanaan jäärata golffiin tekivät lukon sikaflexillä, ei vetarit kestäny hitsattua mut koko tasauspyörästö täyteen possumassaa ohuina kerroksina ja kerroksien välissä kuivattaen ni men keula lukkoon ja jousti sen verran et vetarit ei poikinu.. Hitsattu kuulemma kesti niin pitkään et löi piikit alle, sen jälkeen alko kestävyysongelmat.. Tiedä sit luottaisko mokomaan tarinaan vai ei... :D

Kekäläinen
02.02.2014, 14:37
Oon kans kuulu et jokkiksessa olis laittaneet sikaa tai muuta sellaista perään ja kestäisi aina yhden kisan, tiiä sit totuutta jokkiksessa nyt autoille tehdään iha mitä sattuu.

kellukka
26.03.2014, 19:36
Nyt päästy tuohon vaiheeseen.. mites tuosta jatketaan? eli miten tuo puretaan?

kellukka
26.03.2014, 20:28
Nyt päästy tuohon vaiheeseen.. mites tuosta jatketaan? eli miten tuo puretaan?

eli varmaan tinataan noi 4 pikkuratasta tuohon keskelle ja toisiinsa mahdollisuuksien mukaan?

BJ-40/76
27.03.2014, 00:28
eli varmaan tinataan noi 4 pikkuratasta tuohon keskelle ja toisiinsa mahdollisuuksien mukaan?
Ja sitten semmoinen käytännön yksityiskohta: kiilaa nuo pikkuiset hammaspyörät mahdollisimman tiukkaan tuota kuorta vasten, ja tuo allaoleva poskipyörä myös kuorta vasten; esim. metallin kappaleilla, ennen hitsaamista. toki tuo lämpökrymppi imasee rattaat irti kuorista...
Jos hitsaat "hammaspyörät irti kuorista", niin koko hoito on hitsaussaumojen varassa, ja kun saumat on eripaksuiset ja nuo hammaspyörät pyrkii karkuun toisistaan, niin hitsaus/hammaspyörä rajasta alkaa murtumaan, kun rasitus ei ole jokapaikassa tasainen.

Ja kuten kellukka totesi, niin tuossa voi hitsata "vain" nuo keskitapit ja niiden hammaspyörät, toki tuon "maljan"pohjalla olevan voi myös "turata"

Itse olen "kempittänyt" muutaman bj/hj lukottoman murikan; paras? tuli siten, että plasmalla avarrettiin yhtäsuuri "luukku", kun sillä toisella puolen on, sinne toisellekkin puolen; ja rälläkällä leikattiin noin 3 mm kovasta levystä kiilat, millä pienet pyörät ahdistettiin mahdollisimman ulos, sitten poskipyörien välys vetosuuntaan pois, ja rautanaulat kiilaamaan poskipyörät kuoreen.
Ja sitten migillä (puikkoa ei ollut) hitsattiin hammaspyörät yhteen, itseasiassa hitsasin tuota kulutuslevyä niin suurina paloina, että C-sokat (bj-40) sai juuri ja juuri paikalleen! tuo tasauspyörästön akseli meni tosi nihkeäksi.

VOLIATTI
27.03.2014, 20:33
Mun mielestä esab perä on paaljon parempi:D

psk123
27.03.2014, 21:30
No hei, jo vuodesta 1949 ;)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=95531