PDA

View Full Version : Miksi akku latautuu huonosti kylmänä?


SALIASTAJA
28.01.2014, 16:53
Jos lataan -30 lämpöistä akkua 4A laturilla 2 tuntia paljonko voi olettaa akkuun varautuneen energiaa? Optimi olosuhteissahan varautuisi vajaa 8Ah.
Onko kylmän akun ongelma, että jännite nousee eikä laturi pysty antamaan 4A virtaa vai meneekö 4A akkuun, mutta akun hyötysuhde on huono osa muuttuu esim. lämmöksi?:confused:

-MaTTi-
28.01.2014, 17:01
Voi olla että se akku ei 4A:ia ota virtaa noin kylmänä. TM:n testissä -20C pakkasessa 14,4V jännitteellä on saatu 10 minuutissa menemään virtaa 0.88-1,83 Ah riiippuen akusta: www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf
Lämpötilan laskiessa varmasti heikkene vastaanottokyky tuostakin ja käytetyssä akussa muutenkin.

SALIASTAJA
28.01.2014, 17:35
Voi olla että se akku ei 4A:ia ota virtaa noin kylmänä. TM:n testissä -20C pakkasessa 14,4V jännitteellä on saatu 10 minuutissa menemään virtaa 0.88-1,83 Ah riiippuen akusta: www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf (http://www.airistonveneilijat.fi/Akkutesti-TM-2009.pdf)
Lämpötilan laskiessa varmasti heikkene vastaanottokyky tuostakin ja käytetyssä akussa muutenkin.

Tuossa jutussa ei oteta latausvirtaan mitään kantaa vain varautuneeseen energiaan.

Eli huononeeko akun hyötysuhde kuinka paljon kylmänä, jos jännitettä nostamalla pidetään virta vakiona?

karisa
28.01.2014, 17:47
Tuon kun luet olet paljon viisaampi ;)
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/slaominaisuudet.pdf

SALIASTAJA
28.01.2014, 18:42
Kiitokset vastanneille.

Ymmärsinkö oikein että kylmän akun lataamisessa ei ole mitään ongelmaa jos latausjännite on riittävän korkea?

Jappi
29.01.2014, 01:36
Kyllä, joissakin älylatureissa on myös pakkastoiminto ja varoitus ettei sitä saa käyttää jos akun lämpötila pääsee plussalle.

BJ-40/76
30.01.2014, 01:35
Kiitokset vastanneille.

Ymmärsinkö oikein että kylmän akun lataamisessa ei ole mitään ongelmaa jos latausjännite on riittävän korkea?

Siis jos latausjännite nousee tolkuttoman suureksi, niin akku alkaa saamaan kipeää.... Ei mitään tietoa nyky akuista, mutta 16 V kuulostaa aika rajulta jopa 30 asteen pakkasessa? ja vaikka virta olisi 1/10 nimelliskapasiteetista, toki tuo 1/10 osaa on ehkä liian pieni?

P.S Noissa akkulatureissa on eroja, jo huoneenlämpoisessä toinen lataa reilun 10% siitä, mitä toinen vastaava....

sos
30.01.2014, 07:33
onko eroja lyijy/geeliakuilla virran ottokyvyn suhteen pakkasella

temmi_hoo
30.01.2014, 10:30
Geeliakku on lyijyakku, siinä on vaan elektrolyyttineste geeliytetty. Ihan samallailla kalsiumakut ja hopea-akut ja spiraalikennoakut ja jotakuinkin kaikki muutkin ajoneuvoihin tavalla tai toisella liittyvät akut on lyijyakkuja, vaikka mainosmiehet muita nimityksiä keksiikin.

Latureissa on tosiaan eroja, joku vanha peltiheikki vailla minkään sortin regulaatiota ei osaa tehä mitään järkevää, mutta yleensä toimii mäihällä jos on kesä ja kärpäset. Talvella tai tyhjänä käyneen akun kanssa tai muuten tarvii olla joku älyttömyydellä varustettu modernimipi laturi.

-MaTTi-
01.02.2014, 13:20
Täällä myös hyvä sepustus akuista: http://exide.fi.loopiadns.com/wp/wp-content/uploads/2009/05/Exide_fi_Teknisk_info.PDF