View Full Version : Hj61 kardaanin rasvaus
Piti rasvata hojosta nuo kardaanin ristikat, mutta eihän tonne normaali prässin pää mee huonostikkaan. Millä te noita olette rasvailleet ja paljonko noihin pitää laittaa rasvaa kerralla, ettei tule äkkiä entiset ristikat? Sitten ohjekirjassa oli olka-akseleiden rasvauksesta, mites se tapahtuu?
Hakuakin yritin käyttää, mutta ei oikein löytynyt vastauksia..
Kyllä ne on ihan vakio prässillä rasvattavissa, pitää vaan kääntää ristikko sopivaan asentoon, joka vaihtelee.
Jos ristikko on koottu väärin päin, eli nippa murikkaan päin, on rasvaus vaikeaa.
Vaseliinia pumpataan sen verran, että vanha musta vedensekainen tulee varmasti pois ja väri muuttuu.
Liukuun senverran, että kardaani alkaa "venyyn"
Älä milloinkaan käytä paineilmaprässiä, lykkä helposti liikaa ja saa propun pullahtaan.
Liu`ut on rasvattu, nuo ristikat yritin vaikka miten, mutta en saanut passaamaan. Jostain luin tollaisista kardaaninrasvaus"ruiskuista", mitä ne on? IKH:sta visiin ainakin joskus sellaisia saanut.. Ja tuo olka-akseli mietityttää edelleen myös, kun omasta mitn tulppaa löytänyt, mikä ohjekirjassa mainittiin:)
Kyllä siinä navassa on yläosassa nelikantti tulppa, olikohan 1/2" jenka.
Prässin kärki sopii aukkoon, huoletta voi painella kammion täyteen.
Huono kuva, mutta tuossa se nelikantti on:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4519&pictureid=125923
vartiainen
26.01.2014, 19:12
Laitetaan toinenkin tarkentava kuva.
http://i157.photobucket.com/albums/t64/vesuriankka/hiluakseli_zps461820b5.jpg (http://s157.photobucket.com/user/vesuriankka/media/hiluakseli_zps461820b5.jpg.html)
Ikhlta joskus ostin yhden käden rasvaprässin. On näppärä rasvatessa alustaa.
Heikki L
26.01.2014, 19:49
En kyllä ole ikinä ymmärtäny miks tosta nelsikanttisesta tulpasta pitäs laittaa rasvaa täyteen?
Ei se kunnolla eksy ikinä sinne minnne sen pitäs. laitan aina maljan täyteen rasvaa ja pyörittelen käsissä. rasvaus kerran vuoteen. kardaanin liukuun vaan yks painallus.
Aika monta kertaa tullu vastaan sellasia kardaaneja jotka prässätty jumiin. Eli liuku täynnä vassua ja kardaani jumissa ei hyvä.
Aika nopee on ottaa kardaani etupäästä irti ni saa rasvattua ristikot. Joskus ollu se nippa nii päi v et joutunu noi tekee.
vaiskitin
26.01.2014, 21:24
Ja löytyy rasvaprässiin myös erilaisia kärkiä ahtaisiin paikkoihin, esimerkiksi vaikka biltemasta.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Oljyt-ja-rasvat/Rasvapumpun-sovitinsarja-8-osaa-191388/
BJ-40/76
27.01.2014, 02:11
..............
Vaseliinia pumpataan sen verran, että vanha musta vedensekainen tulee varmasti pois ja väri muuttuu.
Liukuun senverran, että kardaani alkaa "venyyn".................
Siis jos kardaanien kunnossa oleviin liukuihin pistää rasvaa em. ohjeen mukaan, niin pakkasessa pahimmillaan suuressa hypyssä voi kardaani saada kipeää, siis jos tivi liuku jäykkää rasvaa täynnä, niin se peltikorkki (ainakin joissain cruisereissa) pullahtaa pihalle... ja sitten on hiekka/suola-paskalle tuumanen reikä suoraa liukuun.... JA
Itse olen noita liukuja rasvannut (tb:n:confused:)Moly-vassulla, ja jos kardaanit eivät ui suossa, niin yksi rasvaprässin työliike/ vuosi, taikka 6kk kuluttua takakardaaniin toinen, jos takavedolla on tullut yli 10 tkm....
En kyllä ole ikinä ymmärtäny miks tosta nelsikanttisesta tulpasta pitäs laittaa rasvaa täyteen?
Ei se kunnolla eksy ikinä sinne minnne sen pitäs.
Tuo Heikki L Mainitsema olka laakerien rasvaus; siis tarkoitus olisi saattaa uutta vaseliinia vetonivelelle; ja kun se on väljä rasvaprässin nokan kokoinen niin sitä ei "voi-" täyttää liian täyteen.... ja jos tuo ylempi olka-laakeri saa osansa, niin hyvääääää....
Kaikki vetonivelet, mitä olen asentanut; olen hieronut täyteen VASSUA, samaa olen toteuttanut noissa olkatapin laakereissa, ja jos pitäs tulla hyvä, niin alkuperäisillä kulmilla nuo kartiorullalaakerit...
On toi melkosen hintava toi bilteman rasvarin kärkisarja. Mutta se bilteman yhden käden rasvari on helvetin hyvä ollu amatöörikäytössä. Hintaa en muista, alle 20e kuitenki.
Ite kokeilin ton ihan käytännössä, miten painetaa liikaa rasvaa kardaanin liukuu. Pullahti se peltilevy etukardaanin päästä jo ihan paikallaa rasvarässin kanssa. Onneks oli kyseessä semmonen ristikko, mikä piti muutenkin vaihtaa, niin sai painettua sen pellin kiinni. :D
Ton operaation jälkee kardaanit irti, rasvanipat irti ja painamalla kardaanit kasaa ja rasvat pihalle, sit liu'ut kokonaa auki ja putsailua. Pitäis olla jotai hiton ohkasta rasvaa, mitä tonne pistää. Noi molyrasvat tekee normaalista kardaanin liu'usta melko lailla ilmatiiviin varsinkin kylmällä kelillä.
On toi melkosen hintava toi bilteman rasvarin kärkisarja. Mutta se bilteman yhden käden rasvari on helvetin hyvä ollu amatöörikäytössä. Hintaa en muista, alle 20e kuitenki.
Ite kokeilin ton ihan käytännössä, miten painetaa liikaa rasvaa kardaanin liukuu. Pullahti se peltilevy etukardaanin päästä jo ihan paikallaa rasvarässin kanssa. Onneks oli kyseessä semmonen ristikko, mikä piti muutenkin vaihtaa, niin sai painettua sen pellin kiinni. :D
Ton operaation jälkee kardaanit irti, rasvanipat irti ja painamalla kardaanit kasaa ja rasvat pihalle, sit liu'ut kokonaa auki ja putsailua. Pitäis olla jotai hiton ohkasta rasvaa, mitä tonne pistää. Noi molyrasvat tekee normaalista kardaanin liu'usta melko lailla ilmatiiviin varsinkin kylmällä kelillä.
Perkele, tulikohan oppirahat maksettua, meinaan purattaako kardaanin; Tuli liukuun laitettua enemmän kuin yksi painallus:) Meneeko tollainen yhden käden rasvari sitten pienempään tilaan vai käynkö ostamassa irtopään rässiin ja rälläkällä hioa ohuemmaksi?
vaiskitin
27.01.2014, 17:21
On toi melkosen hintava toi bilteman rasvarin kärkisarja. Mutta se bilteman yhden käden rasvari on helvetin hyvä ollu amatöörikäytössä. Hintaa en muista, alle 20e kuitenki.
Vois kuvitella että kunnon työkaluliikkeestä esimerkiksi IKH:sta löytyis noita kärkiä joa yksitellen.
Meillä on duunissa noita yhen käden prässejä ja muutama akkuprässikin, on kyllä ahtaassa paikassa käteviä, ja tietty työnantajan kannalta hyvä ettei tartte enää kahta rasvaria :D
Onko tietoa, mistä saa pitkiä teräksisiä rasvaprässin kärkiä (ei letkua, vaan putkea)? Luokkaa 500mm pitkä. Traktorin etukuormain on siten asennettu, että sen takana olevaan nippaan ei mitenkään muuten pääse käsiksi.
Samoin tarttisi L-mallisen yhtä pitkän kärjen. Eli tiukka 90 asteen mutka siellä päässä.
Olen koittanut metsästää joka suunnalta, mutta ei löydy...
Tutkin tuota kardaania, etummaisesta kardaanista se peltilevy lentänyt päästä jo ajat sitten, taaemassa tullut liu`un välistä liika pois. Löyty nuo olka-akseleiden tulpat ja molempiin pistin parikytä painallusta vaseliinia.
En kyllä ole ikinä ymmärtäny miks tosta nelsikanttisesta tulpasta pitäs laittaa rasvaa täyteen?
Ei se kunnolla eksy ikinä sinne minnne sen pitäs. laitan aina maljan täyteen rasvaa ja pyörittelen käsissä. rasvaus kerran vuoteen. kardaanin liukuun vaan yks painallus.
Aika monta kertaa tullu vastaan sellasia kardaaneja jotka prässätty jumiin. Eli liuku täynnä vassua ja kardaani jumissa ei hyvä.
No sinnehän se nimenomaan menee, oikeaan paikkaan jos se täytetään kokonaan!
Ylempänä olevan rasvausohjeen mukaan olen itse tehnyt yli 35v,
siis katu autoon, kyllä se liika vaseliini kaulalta pois tulee.
Offi-BJ:ssä olen tehnyt 3mm levystä 35mm prikkoja, jotka on hepattu vakio tulpan päälle.
Tottakai se prujaus riittää, jos se tehdään tarpeeksi usein, tässä tapauksessa oletin, että on ollu pitkään huoltamatta.
Meneeko tollainen yhden käden rasvari sitten pienempään tilaan vai käynkö ostamassa irtopään rässiin ja rälläkällä hioa ohuemmaksi?
Yhden käden rässi on siitä näppärämpi esim. just tossa ristikon rasvaamisessa, kun se toinen käsi on vapaana pitelemään/painamaan sitä rasvarin suutinta mahdollisimman suorassa siihen nippaan nähden, niin ei ruiki ohi siitä nipan ja suuttimen välistä. Ja mahtuu tietty siinä mielessä pienempään väliin, ettei ole sitä pitkää käyttökampea. Välillä joutuu pyörittelemää kardaaneja sopivampaan asentoon, mutta takakardaanin kanssa se ei vaadi kun pari senttiä auton siirtämistä.
vaiskitin
28.01.2014, 17:44
Onko tietoa, mistä saa pitkiä teräksisiä rasvaprässin kärkiä (ei letkua, vaan putkea)? Luokkaa 500mm pitkä. Traktorin etukuormain on siten asennettu, että sen takana olevaan nippaan ei mitenkään muuten pääse käsiksi.
Samoin tarttisi L-mallisen yhtä pitkän kärjen. Eli tiukka 90 asteen mutka siellä päässä.
Olen koittanut metsästää joka suunnalta, mutta ei löydy...
http://www.redashe.co.uk/Macnaught%20Accessories%20ACK2%20aviation%20kit.ht ml
Tollasta settiä tulee duunissa käytettyä, kätevä kun nuo menee suoraan peruskärkeen kiinni, nopea vaihtaa aina tarpeen mukaan.
Sitä en tiedä mitä kautta löytyisi, melkee työkalu tukkurin juttusille ja kyselemään.
Juu tuollainen olisi kyllä hyvä. Olisi kaikki mutkat ja kulmat. Just annoin Toolsin kaverille tehtäväksi selvittää, saako tuon tyylistä tilattua. On kyllä monet paikat kyselty ja ei oo. Ebay pitäisi toki tutkia vielä.
Kellään olisi mulle myydä tota peltilätkää etukartaaniin, kun se on sieltä hävinny?
Hessu888
31.01.2014, 14:30
Kellään olisi mulle myydä tota peltilätkää etukartaaniin, kun se on sieltä hävinny?
Eiköhän siihen kelpaa mikä tahansa suorasta pellistä leikattu pala ja hepillä kiinni.
Eiköhän siihen kelpaa mikä tahansa suorasta pellistä leikattu pala ja hepillä kiinni.
Kannattaako tuota migillä heppailla, kartaani kuitenki kyseessä?
Hessu888
31.01.2014, 21:45
Kannattaako tuota migillä heppailla, kartaani kuitenki kyseessä?
Jos sen pellin käikäleen vetää yhdellä pisteellä kiinni reunasta, niin ei se kardaani siitä kieroudu, perkeleen paksua jöötiähän se on. Eihän sitä peltiä kannata ympäri tai edes parista kohtaa hitsata, kun muuten se läppä ei aukea enää jos rasvaa liikaa.