View Full Version : suuttimen tiivisteen irrotus ongelma
hopeahuoli
26.01.2014, 12:08
moro.
hei onko kokemusta 1kz-t(e) moottorin suutin rempasta?
perhanavieköön rupesin tekee suutin rempaa.. kokemusta oli hdj,n suuttimien irrotuksesta ja asennuksesta.. no joskus myös pajeroon tehneenä oletin olevan ihan läpihuuto juttu. suuttimet kävi porvoon diesel huollossa.. maksoi sitten ihan kivasti! 660e!! noo elämä on.(oli taas jotku maailman harvinaisemmat suutin kärjet:eek:)
sitten asenus hommiin eilen lauantaina. ensimmäiset tiiviste renkaat lähti nätisti pois, eli liekkirengas, mutta se isompi ilmeisesti messinkinen rengas ei lähde sitten millään!!? oisko joskus kasattu ihan liian tiukkaan momenttiin tai jotain. eli toi eka rengas on jo teetättänyt työtä koko päivän. alkaa olla aika rajun näköinen koko rengas..
onko tuohon olemassa jotain ulosveto työkalua tiedätkö?
sitten löytyyko suutinkoloon mitään mittoja? nyt on sitä ihan raakasti jyrsitty pois bilteman suutin kolojen pushdistukseen tarkoitetulla kalulla. uusi messinki(ei kuparinen tässä vehkeessä, kun o alumiini kansi) rengas on 2,5jotain paksu. liekkirengas 1,5jotain joten sen perusteella 5,8mm ois sen suutin kolon syvyys, eli suutin reiän pohjalta ekaa pykälään. silloin molemmat tiiviste renkaat törmää yht aikaa tiiviste pinnoille. yhtäkään en ole viel saanu irti joten ei ole mittaus kohtaa. dammet.
ei kehtais jyrsiä liiankaan syvälle.. ei haluttais nyt ostaa uutta kantta tähän palaan. :)
kaikki info ois tervetullutta..
Eikös just noissa ole ongelma että se suuttimen pohja vuotaa. Sinne pitää tehdä uusi pinta et saa tiiviks. Tuttu yritti tollaisella piilteman kalvaimella mut jäi kusemaan. Parempi laatuisella kalvaimella vai mikä se nyt nimeltään on. Käsien välissä pyöritetää.
Toinen tapaus käytti koneistuksessa, mut tulee hintoihin jos ilmankin saa pitämään.
hopeahuoli
26.01.2014, 13:06
joo nyt ei suuttimen pohja ole ongelma.. sinne ei bilteman kalvain setti mahtuisikaan.. 12mm on se reikä halkaisijaltaan.. nyt o se isompi tiivistys pinta, eli noin 18mm halkaisijaltaan oleva tiivistepinta ongelma.
ja miksi sitten haluan sinnekin uudet tiivisteet: suuttimien mukana tuli uus setti renkaita ja nyt vanhalla ylemmällä tiivisteellä kasatessa jää 0,5mm väliä ennenkun suuttimen kärki etes ottaa liekkirenkaaseen kiinni. eli vanhan messingin tarvis painua reilusti kasaan, että varsinaisesta liekkirenkaasta sais mitään hyötyä.
tiiviste jumissa siellä kannen kuopassa ? auttasko kylmäkuumakylmä ? napautus ja paineilma ??
kylmäspray on joskus hyvä puteli tallissakin ...
uusi messinki(ei kuparinen tässä vehkeessä, kun o alumiini kansi) rengas on 2,5jotain paksu.
Suutinkolon mittoja ei enää tarvii kenenkään kaivella kun annoin yhden vanhan kannen hopeahuolelle tutkittavaksi.
Näyttää tulevan saman halkaisijaiset alumiiniset ja kupariset (vai messinkiset) tiivisteet uusien suuttimien mukana.
http://i.ebayimg.com/t/TOYOTA-LAND-CRUISER-3-0-TD-1KZ-T-NEW-INJECTORS-SET-OF-4-23600-69105-/00/$%28KGrHqUOKooE3EozljvgBN2i8BcmGw~~_12.JPG
Nyt kun tarkemmin muistelen niin oliskohan mulla ollu noi alumiiniset tiivisteet siinä välissä, näyttäis niin tutuilta. Messinkisistä kun ei oo mitään mielikuvaa vaikka kahteen kertaan noita purkanut. Voisko olla erilaiset eri sovelluksissa ja tuohonkin kuuluis alumiiniset?
Tomppaa_
26.01.2014, 15:22
Noi alumiiniset on paluukiskon tiivisteet, ja kupariset on sitte "liekkirenkaat"
Noi alumiiniset on paluukiskon tiivisteet, ja kupariset on sitte "liekkirenkaat"
Niinpä muuten olikiin, 5 vuotta remontista ni ei enää taho muistaa. Liekkirenkaathan on sellaset kokoonpainuvat näissä, ei näy kuvassa.
onko tuohon olemassa jotain ulosveto työkalua tiedätkö?
Joskus dieselmiehen pöydällä nähny omatekoisen ulosvetimen suuttimen tiivisteelle.
Oli pieneen liukuvasaraan hitsattu hienokierteinen jenkatappi. Tapin sai liukuvasaran kahvasta kiertämällä tarttumaan tiivisterikan sisäreikään ja varovaista naputtelua puntilla,ni tiiviste nousee reijästä.
hopeahuoli
27.01.2014, 00:43
Kiitos Matille kannesta!! Ois vaan het pitänyt olla kyseinen mallikappale pilkottavana..
Koetan saada kuvat projektista lähipäivinä. On ihan hyvää opetus materiaalia..
Eihän siellä sit tässä konheessa ole muita renkaita kun pikkunen liekkirengas suuttimen kärjessä. Vanhemmissa ilmeisesti myös kupari tai messinki Prikka lisänä rungon ja kannen välissä. Ihme että korjausopas ei anna mitään kuvia tästä suuttimien tiivistyksistä??! Suuttimesta kyllä o hajotus kuvia.
Liekkirenkaalle on hyvä työkalu olemassa. Mut tästä lähti ne ihan helposti koukuilla pois.
Remppa muuten hyvin loppujen lopuksi, van nyt on imusarja halki! Voihan vitura.. Hyvin suhisee Ahdon alla. Ei kellään loju nurkissa tähän sopivaa imusarjaa??
JOs en ihan vaarin muista on eri materiaaleja kaytetty eri vuosimalleissa.
Omaanikin on tietaakseni vaihdettu oikein takuuseen eri materiaalin tiivarit kuin alkuperaiset.
hopeahuoli
27.01.2014, 21:02
non ni kuvat ladattu omaan kansioon.. käykää kahtoo.http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6524
koetin kovasti testi sektorilla saada kuvaa näkymään suoraan, mut ei tää näytä!?
linkki tähän väliin systeemillä, mutta ei toimi.. do tuolta kansiosta ne löytyy. :rolleyes:
harjotellaan taas kuvien laittoa kun on nukuttu kunnolla yks yö. :D
Kiitos Matille kannesta!! Ois vaan het pitänyt olla kyseinen mallikappale pilkottavana..
Koetan saada kuvat projektista lähipäivinä. On ihan hyvää opetus materiaalia..
Ollos hyvä, katoitko ees mistä ja miten se oli halki? Nyppäses 2. tai 3. pytyn esikammio irti jos saat.
Tekaisin oman topikin aiheesta, jos vaikka sattuu joskus tulevaisuudessa jonkin asiasta kiinnostuvan hakuun:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1097354#post1097354
Laitappa Porvoon Dieselillekkin kuva niin eivät suotta myy ylimääräisiä tiivisteitä, mitenhän mahtais toimia sellaisten kanssa... ei kovin pitkään.
Remppa muuten hyvin loppujen lopuksi, van nyt on imusarja halki! Voihan vitura.. Hyvin suhisee Ahdon alla. Ei kellään loju nurkissa tähän sopivaa imusarjaa??
Eikö tuon hitsaamalla sais aika näpsästi korjattua?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6524&pictureid=148052
hopeahuoli
27.01.2014, 22:41
Ollos hyvä, katoitko ees mistä ja miten se oli halki? Nyppäses 2. tai 3. pytyn esikammio irti jos saat.
Joo tarkistan jahka saan tehtyä ulosveto työkalun. :)
Tekaisin oman topikin aiheesta, jos vaikka sattuu joskus tulevaisuudessa jonkin asiasta kiinnostuvan hakuun:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1097354#post1097354
Laitappa Porvoon Dieselillekkin kuva niin eivät suotta myy ylimääräisiä tiivisteitä, mitenhän mahtais toimia sellaisten kanssa... ei kovin pitkään.
Tarvis varmaan laittaa ihan perinteinen kuva niille.. Vai onko niil s,posti? :D
En halua mollata todellakaan paikkaa. Helvetin asiallinen palvelu oli kyllä ja poristiin tovi kaikista dieseliinliittyvistä judansseista.. Paljon tuli uutta tietoa.
Tää tiiviste Prikka juttu meni vaan pieleen. :rolleyes:
Paljon kun tekee, niin joskus tulee myös mokia. Tälläkertaa mun kohdalle. :cool:
Eikö tuon hitsaamalla sais aika näpsästi korjattua?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6524&pictureid=148052
Pitänee yrittää tikkailla kasaan joo.
Taustalla kuvassa näkyy PCV venttiili, eli joku power control valve.. Rajoittaa pumpun tehoa(syöttöä) pakilla ja ykkösellä.. Liekö miten yleinen härpätin suomi vehkeissä? Yllätyin kun löysin tästä sellasen! Ihmettelinkin kun ykkösellä tuntuu niin puutuneelta ja kakkoselle vaihdettaessa vasta vetää kunnolla.