PDA

View Full Version : Pakopaine ja Pakolämpö mittareista


joa
22.01.2014, 19:28
Tarvisi kyseiset mittarit muuanmuassa lisätä Ramiin.
Mistä arvon raati on hommannut mittareita ja käyttökokemukset olisi kiva kuulla.
Itseä ei pahemmin AutoGauget yms. ole vakuuttanut.

VOLIATTI
22.01.2014, 20:16
pakolämpö mittari löytyy motonetista oisko ollu 120e
kestävyydestä ei tietoa pitäis olla ihan perus hyvä vissiin,
ja painemittariks nesteensisältävä mittari hydromarketista tai muista alan liikkeistä. noita nestekelloja/mittareita tuntuu olevan jokaisella tuning turbo miehellä hytissä:D mittarin sisällä oleva neste poistaa värinän mittarin neulasta siksi suosin itse noita.

Repro
22.01.2014, 20:26
Ihan nestevaimennettua hydrauliikkamittaria on tullut käytettyä, jos tekee pakopaineen liitoksen helmiliitoksella niin on odotettavissa että liitos löystyy ajastaan, itse sain ainakin edellisessä autossa liitosta tiukkailla jatkuvasti.
Ajatuksena oli että olisi tehnyt jarruputkiliitoksen pakosarjaan, josko siinä ei lämpölaajeneminen niin paljoa vaikuttaisi.

joa
22.01.2014, 21:02
Ihan nestevaimennettua hydrauliikkamittaria on tullut käytettyä, jos tekee pakopaineen liitoksen helmiliitoksella niin on odotettavissa että liitos löystyy ajastaan, itse sain ainakin edellisessä autossa liitosta tiukkailla jatkuvasti.
Ajatuksena oli että olisi tehnyt jarruputkiliitoksen pakosarjaan, josko siinä ei lämpölaajeneminen niin paljoa vaikuttaisi.


Joskus lueskelin että löystymiseen vaikuttaisi eri materiaalit?

Repro
22.01.2014, 21:04
Joskus lueskelin että löystymiseen vaikuttaisi eri materiaalit?

Joo eipä siihen oikein muuta syytä löydy. Mut jarruputken kartio pitää putken ainakin paikoillaan eikä pääse putki holahtamaan mutterin läpi. :D

VOLIATTI
22.01.2014, 21:40
eikä hydrauli/kierre liima ainakaan pitäny sitä mutteria paikallaan kun kuumenee sen verran, kokeiltu joskus samaan vaivaan keksiä ratkaisua

Nikuzai
22.01.2014, 23:35
En nyt muista tarkelleen, mut mun mielestä englantilaiset juotti jollain 10-20cm pitkän putken jonka päähän sitten se mittarin putken/letkun liitin niin ei kuulemma ole löystymis ongelmia


Ainoo, et jos pakolämmöt huitelee jossain 600 luokassa niin ei taida kovin montaa juotetta olla joka "ikuisesti" pysyy???



Olikos jossain tehdas turbossa pakolämmön tunnistimen putki downpipe;ssa ja sieltä putki pakoputken sisällä turbon lähelle :confused:

joa
23.01.2014, 10:23
En nyt muista tarkelleen, mut mun mielestä englantilaiset juotti jollain 10-20cm pitkän putken jonka päähän sitten se mittarin putken/letkun liitin niin ei kuulemma ole löystymis ongelmia


Ainoo, et jos pakolämmöt huitelee jossain 600 luokassa niin ei taida kovin montaa juotetta olla joka "ikuisesti" pysyy???



Olikos jossain tehdas turbossa pakolämmön tunnistimen putki downpipe;ssa ja sieltä putki pakoputken sisällä turbon lähelle :confused:



Voisihan sitä koittaa hopealla juottaa. Sulamispiste on 960°c

Mutta auttaako juottaminenkaan koska tulee eri metalleja ja kaikki laajenee lämmetessään erilaillla?

revu
23.01.2014, 10:44
6L hydrauli nippa hitsaten pakosarjaan kiinni ja 6mm hydrauli putkea siihen vaikka 50cm jatkoksi teräksisellä helmiliitoksella(hydrauliikka tarvikkeita) toisesta päästä voi sitten soveltaa ihan miten kukakin itse haluaa. Näin oli itselläni pakopaine mittari liitetty pakosarjaan eikä ole ollut ongelmia missään vaiheessa sen jälkeen. Aluksi oli kupari putkea jne mutta ne löystyi aina. Teräs nipa, putki ja helmi toimii keskenään suosittelen.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1188&pictureid=79745
Tuolla tavoin kun pyöräyttää putken kierteelle niin mahtuu pieneenkin alaan pitkä putki. Tuossa toki on varmasti hieman liioiteltukkin mutta laitoin siinä toivossa pidemmän pätkän ettei noki etenisi niin herkästi mittariin asti. tähän auttaisi varmaan myös ohuempi putki.

Edit: Jos valurautapakosarja niin tuollaisia 6L nippoja löytyy myös sellaisia että toisessä päässä on esim 1/8" kartio kierre sellaisen sais ihan poraamalla ja kierteen tekemällä pakosarjaan.

-MaTTi-
23.01.2014, 11:13
Tarvisi kyseiset mittarit muuanmuassa lisätä Ramiin.
Mistä arvon raati on hommannut mittareita ja käyttökokemukset olisi kiva kuulla.
Itseä ei pahemmin AutoGauget yms. ole vakuuttanut.

AutoMeterin pakolämpömittari metrimallisena oli ex-KZJ:ssa:
http://www.autometer.com/img/products/3344-M_d.jpg

Toimi ok n. vuoden, kunnes alkoi pätkimään toisinaan, etenkin isommilla lämmöillä. Aloitti joskus pitemmän vedätyksen aikaan kun lämmöt seilas jossain likemmäs 800 C. En tiedä mitä ihmettä kummaa siellä tapahtui, viisari nimittäin välillä hakkas vilkun tahdissa. :eek: Jotain maadoitusongelmaa kai, en tullu purkaneeks muuta kuin että käytin anturin irti ja se näytti ihan ookoolta.

tdi
09.06.2014, 11:07
Onko muuten bilteman pakolämpömittarista kellään kokemusta ? Hintahan ei päätähuimaa 32€ ? Lähinnä budjettiprojekteihin jos edes jotenkin toimii?

Rak
09.06.2014, 13:38
Joskus kytkin metalliputken pakosarjaan ihan vaan puristusliitoksella.
Sopiva reikä sarjaan ja lyömällä putkenpätkä siihen.
Lienee vieläkin paikallaan.

Tuomo
09.06.2014, 19:49
Onko muuten bilteman pakolämpömittarista kellään kokemusta ? Hintahan ei päätähuimaa 32€ ? Lähinnä budjettiprojekteihin jos edes jotenkin toimii?

Mäkin joskus bilteman pakolämpömittaria meinasin kun halpa hinta houkutti, 10min googletuksen jälkeen totesin että en mää sellasta tartte. Kuulemma aivan liian hidas reagoimaan, ja tarkkuus nätisti sanottuna suuntaa antava.

Lopulta totesin että tieto lisää tuskaa, niitä lämpöjä on varmasti tolla kombinaatiolla vähintäänkin riittävästi joten jätin laittamatta kokonaan :). Hyvin on kuitenkin menny 6v/150tkm eikä oo männissä reikää..

tdi
09.06.2014, 23:56
Mä itseasiassa kokeilin tänään tuota bilteman mittaria, niin ei tarvii arvailla. Anturinpaikka oli valmiina asennusta ei tarvinnu stressaa..
Kyllä se tuntuu suht "järkevää" lukua antavan. Mutta on se hias voi herrajumala! Johonkin "veturiin ihan ok suuntaa antavaksi, esim ylämäkivedoissa se varmasti pysyy mukana. =Viisi tähteä

Minkäslaista kuraa se autogauge tekee? Hintahan pomppaa jo 100€ luulis näkyvän jossain ? :confused:

smgt
10.06.2014, 08:40
Ite ajatellu niitä autogaugen mittareita. Kalliimmissa malleissa ois vielä kätevä hyppyjohto millä saa virrat ja maat seuraavalle mittarille.
Jos jollaki ois vaan kokemuksia niiden toiminnasta että uskaltasi ostaa.

pee
10.06.2014, 09:30
Eiks diGi mallinen ois reaaliaikaiseen seurantaan optimi... Eikä viiveellä toimiva kertomaan jo sulaneista männänpäistä

tdi
10.06.2014, 16:23
On ja suht edullisen saakin yleismittarista ja laadukkaasta anturista. Kiinteä automittari ois vaan mukavampi taustavaloineen. Laatuvaan maksaa... :(
Nopeuteen kai lähinnä vaikuttaa anturin mittapään "ohuus" miten nopeasti se pystyy reagoimaan?
Noista halpamittareissa monissa on muuten samat sisukset, ainakin niin olen käsittänyt? swoosh = prosport = autogauge

tdi
10.06.2014, 19:03
Tuli tuo autogaugekin testattua ja ihan positiivinen yllätys. Näyttää niinkun pitääkin, pysyy ihan hyvin perässä ym. Ihan warning valolle en normaaliolosuhteissa saa että se jäi testaamatta (kesy vehje).:rolleyes: Mutta tuota nyt uskaltaa jo jollekkin suositella.