View Full Version : Tututkin asiat tehdään amerikassa erilailla
Uppouduin taas youtuben uumeniin ja rupesin ihmettelemään, miten jenkeissä tehdään lumityöt...
BaVHi9Mq56I
Voisin melkein väittää, et lumen sulattamiseen menee enempi dieseliä, kun sen roudaamiseen vaikkapa 100km päähän. Riippuu tietty lumen lämpötilasta, mutta...
Noita on koitettu kaupitella suomeenkin. Kuluttää vähemmän polttoöljyä, mitä kuorma-autot veisivät dieseliä lunta pois viedessä.
Mutta ei ilmeisesti riittävä säästö, että kannattaisi täällä sulatusvehkeen ostaa. Ja kesällä tuolla ei tee mitään, kuorma-autoilla tekee... :D
Tein sitten kännipäissään kalkulaatioitakin:
Veden sulamislämpö 333kJ/kg
Dieselin energiasisältö 42,7MJ/kg
Esimerkiksi 60T täysperään mahtuu 40t jäätä (huonosti, mut kokeillaan vaikka turvelaidoilla)
40t jäätä (liki sulamislämmössä, joten ei ominaislämpökapasiteettia) tarvitsee sulaakseen 13,32 GJ
Jotenka 13,32 / 0,0427 = 311kg
dieselin tiheus on 0,8-0,9 kg/dl eli
1 / 0,9 * 311 =345
Eli 40t sulamispisteessä olevan lumen sulattamiseen menee 345 litraa dieseliä.
Jos täysipainoinen täysperä haukkaa 50l/100km (volvo, scanialla menis alle 40l/100km) niin lunta kärsis roudata 345 km päähän!
sori, unohdin hintaeron, kun pienkuluttajalle ne on samanhintaisia löpö ja diisseli
No, jos hintaerokin olis löpö 1e/l ja diesel 1,5e/l niin silti kannatta roudata 230km päähän
Ja ei oo ees huomioitu sitä, et auto vie vähemmän tyhjänä takasin
mutta ajan käyttö ja kuskin palkka vielä vähän lisää muuttaa... mutta silti!
e. ja se kuormaaja.
-Jarkko-
18.01.2014, 00:59
Kuskin palkka.
Auton kustannukset.
Hitaus.
Pakkasilla lapiointihommia purkupäässä.
Noh, taitaa olla noiden suurkaupunkien ongelma tuo lumi, niinkuin Helsinki ja muut miljoonakaupungit :)
Tollainen kun olisi vielä itsekeräävä ni a-vot sentään.
Kesäksi festareille hippipesuriksi tai offikisoihin hippi- ja autopesuriksi...:D
Jumalauta juu, kylpytynnyrinä lumettoman kauden. :D No niin, nyt alkaa olemaan kannattavuus kohillaan, tilaukseen.
Ehkä kaikkein tyhmintä on suomaliassa kun suomessa valmistetaan, mutta virossa myydään lumen kerääjää joka asennetaan kuorma-auton kylkeen ja lappaa lumet suoraan lavalle
Miksi helvatissa niitä ei ole kaupungeilla käytössä :confused: :confused:
Ei tartteis miettiä minne kasaa
koukkulava laite kuorma-auton keulaan sopiva aura joka tekee makkaraa sivulle josta "linko" lappaa lavalle
ja kuorma-autot tai yhdistelmät ajaa sulatus paikalle
pari keruu autoa eikä "missään" olisi kasoja
Sopivasti jos onnistuisi kaiken tekemään yhteen niin jalkakäytävät auraisi tielle ja siitä keruu laitteella pois
Jos sopivasti vielä kehittäsi niin pakun korkeuden ylittävä kuljetin ja keruu kone jalka käytäville jóka lappaisi suoraan kuormurin lavalle :cool:
Venäläiset tekee kuulemma niin, että keruu koneen perässä peruutetaan kuorma-autolla ja lava täynnä vaihetaan lastattavaa autoa
Ehkä kaikkein tyhmintä on suomaliassa kun suomessa valmistetaan, mutta virossa myydään lumen kerääjää joka asennetaan kuorma-auton kylkeen ja lappaa lumet suoraan lavalle
Miksi helvatissa niitä ei ole kaupungeilla käytössä :confused: :confused:
Ei tartteis miettiä minne kasaa
koukkulava laite kuorma-auton keulaan sopiva aura joka tekee makkaraa sivulle josta "linko" lappaa lavalle
ja kuorma-autot tai yhdistelmät ajaa sulatus paikalle
pari keruu autoa eikä "missään" olisi kasoja
Sopivasti jos onnistuisi kaiken tekemään yhteen niin jalkakäytävät auraisi tielle ja siitä keruu laitteella pois
Jos sopivasti vielä kehittäsi niin pakun korkeuden ylittävä kuljetin ja keruu kone jalka käytäville jóka lappaisi suoraan kuormurin lavalle :cool:
Venäläiset tekee kuulemma niin, että keruu koneen perässä peruutetaan kuorma-autolla ja lava täynnä vaihetaan lastattavaa autoa
En tiiä muusta suomesta, mut ainakin joensuussa ne "makkarat" kerätään teiden varsille, joista ne pyöräkoneisiin sovitetuilla lingoilla mätetään autojen lavoille ja ajetaan parin kilometrin päähän lumenkaatopaikoille odottamaan kevättä.
En tiiä muusta suomesta, mut ainakin joensuussa ne "makkarat" kerätään teiden varsille, joista ne pyöräkoneisiin sovitetuilla lingoilla mätetään autojen lavoille ja ajetaan parin kilometrin päähän lumenkaatopaikoille odottamaan kevättä.
Tuol pietarissa mie näin semmosen häkkyrän jonka eessä meni puolikas, heitti lavalle niinku linko mut tosi hitaasti. Meren rantaan kipillä puokki tyhjäksi ja jotain ratasepelin tapaista takasin kaupunkiin päin.
tuleeks kenellekään mieleen HelsinGin lumensulattamo projekti ??
Esimerkiksi 60T täysperään mahtuu 40t jäätä (huonosti, mut kokeillaan vaikka turvelaidoilla)
Eli 40t sulamispisteessä olevan lumen sulattamiseen menee 345 litraa dieseliä.
Laskit 40 tonnia jäätä, mutta onko kuormana siis vedestä jäädytetty 40 tonnin jääkalikka vai lingolla/pyöräkoneella lastattua lunta lavan täydeltä? Olisiko lumikuorma kevyempi kuin jääkuorma, mahtuuko lunta kyytiiin 40 tonnia?
khonkonen
18.01.2014, 09:05
Amerikassa ei vissiin ole pakkasta, kun sulamisvesi valutetaan suoraan parkkipaikalle? Eihän tossa ole mitään järkeä!
Porvoon Hilma
18.01.2014, 09:15
Onkos kukaan kokeille lumen paalaamista, vähän niinkuin jätepaalina. Tiheys kasvaa ja tarpeeksi kun puristaa, niin vedeksihän se lumikin muuttuu. :confused:
veijon-esso
18.01.2014, 09:29
Amerikassa ei vissiin ole pakkasta, kun sulamisvesi valutetaan suoraan parkkipaikalle? Eihän tossa ole mitään järkeä!
Ehkä niillä on viemärit?! :D
Venäjän versio samasta aiheesta :D:rolleyes:
http://2.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/TA0iimBk7OI/AAAAAAABNFw/3FDABU9vdb4/s1600/133.jpg
Ehkä niillä on viemärit?! :D
:D:D
Laskit 40 tonnia jäätä, mutta onko kuormana siis vedestä jäädytetty 40 tonnin jääkalikka vai lingolla/pyöräkoneella lastattua lunta lavan täydeltä? Olisiko lumikuorma kevyempi kuin jääkuorma, mahtuuko lunta kyytiiin 40 tonnia?
Sorakasettiin ei välttämättä mahdu, mutta kun laatikoita suurennetaan, niin turveautoon ainakin mahtuu.
Sorakasettiin ei välttämättä mahdu, mutta kun laatikoita suurennetaan, niin turveautoon ainakin mahtuu.
milläs tyhjäät
Nostokurki
18.01.2014, 12:36
Äkkiseltään katsottuna tuo on kyllä ihan fiksu idea. Tuon lämpimän vesimäärän kun vielä laskisi hallitusti sadevesiviemäriverkostoon, niin ei sekään pääsisi jäätymään ja keväällä välttyisi tulvilta kaupunkialueilla.
Ja tuo erottelee samalla öljyn, hiekan ja roskat pois lumen seasta, joten nekään eivät joudu viemäriverkostoon.
Jos vielä polttoaineen kulutus on pienempää tuolla kuin lumen kärräämisellä lumenkaatopaikalle, niin miksikäs ei? No tietty siksi, kun polttoainekartelli vaatii suurempaa kulutusta, ja pitäähän viherpiiperöiden päästä jostain valittamaan :D
Venäjän versio samasta aiheesta :D:rolleyes:
http://2.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/TA0iimBk7OI/AAAAAAABNFw/3FDABU9vdb4/s1600/133.jpg
Suomalaisversio Kallan moottoritietyomaalla oli Fouga Magisterin suihkuturbiini öljypolttimona pohjien sulatuksessa asfalttikoneen edella.
Venäjän versio samasta aiheesta :D:rolleyes:
http://2.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/TA0iimBk7OI/AAAAAAABNFw/3FDABU9vdb4/s1600/133.jpg
Tästä voinee sanoa, että aika kyrväkäs laite! :D
En tiiä muusta suomesta, mut ainakin joensuussa ne "makkarat" kerätään teiden varsille, joista ne pyöräkoneisiin sovitetuilla lingoilla mätetään autojen lavoille ja ajetaan parin kilometrin päähän lumenkaatopaikoille odottamaan kevättä.
Tätä en tiennytkään, että jossain voidaan järkeäkin käyttää :D
eikös suomessa ole jotain proomuja mitkä lastataan lumella ja sitte ne sulatellaan merivedellä ?
Olikohan viime talvena kun kippasivat lumikuormat suoraan mereen Hernesaaren päädystä. Siellä oli hinaaja vielä sotkemassa sohjoa kauemmaksi rannasta. Saattaa olla aika paljon fillareita pohjassa.
Sorakasettiin ei välttämättä mahdu, mutta kun laatikoita suurennetaan, niin turveautoon ainakin mahtuu.
milläs tyhjäät
Turvelaatikosta en tiedä, mutta rehu/pska kärrystä ketjupohjalla lumikuorma ainakin tyhjenee ihan hyvin. Se tulee kokonaisena jöötinä ulos ja murtuu paloiksi ulkopuolella. Eiköhän turvalaatikkokin sen verran laitojaan heiluta ajon aikana, ettei lumi ole laidoissa ihan kiinni?
Ketjupohjahan turvekärryssäkin on. Miksipä ei tulis jos edes pari km matkaa niin painuu ja irtoaa laidasta.
Olikohan viime talvena kun kippasivat lumikuormat suoraan mereen Hernesaaren päädystä. Siellä oli hinaaja vielä sotkemassa sohjoa kauemmaksi rannasta. Saattaa olla aika paljon fillareita pohjassa.
Eikös tää ollut yhes vaihees kiellettyä, ettei itämeri sotkeennu :confused:
Samsonite
18.01.2014, 17:16
Imatralla kippaavat Vuokseen ja sinne alamäkkeen nekin menee.:)
Ketjupohjahan turvekärryssäkin on. Miksipä ei tulis jos edes pari km matkaa niin painuu ja irtoaa laidasta.
Sisäpuolella on liukas laminaattipinta ellei tilattaessa ole valittuna kulutusvanereita.
Toinen vaihtoehto on sivukippaava jossa on kaatopressu.
Tervetuloa ostoksille. :D
www.toplift.fi
Mulle on jostain jäänyt sellanen muistikuva, tai muistan kerrotun että näitä tän tyyppisiä "lumikoneita" on käytetty ainakin Helsingissä joskus -60 luvulla. Muistaako kukaan?
Faijakin joskus kertoili että jossain toreilla tms. oli tän tyyppisiä isoja masuuneita mihin se kaduilta tullut lumi kerättiin ja sulatettiin viemäriverkkoon.
...tiiä sitte...
wuntzikka
18.01.2014, 21:19
satamassa ei saa kipata suoraan mereen, vaan rantaan oli tehty reipas hehtaarin alueella kivimuuri ympärille. joskus tulee ehkä laituri aluetta, maatäyttöä harrastivat myös samaiseen monttuun kuin lumet. kylläkin merivesi seilasi siinäkin montussa...
miksei voi joku suunnitella noukinvaunusta lumenkerääjää traktorin perään? jotku harjat vaan talveks tilalle pöllyttää lunta lavalle... ei tartteis noukintavaunun odottaa seuraavan kesä rehua tallissa
Helsingissä ja pks. myytiin vuosia sitten tiekarhut ja muut lumenluontiin tarkoitetut koneet pois, viheralarmistit kun väittivät ilmastonlämpenevän ja tänne tulevan välimerellisiä talvia ilman lunta! :eek:
-Muutama edellinen talvi oltiinkin ihan kusessa.... :mad:
juu hyvin ilmasto lämpee pentuna en muista että olis ollu likempänä 30 pakkanen ja nyt ihan normaalia jahka se pakkas aika alkaa...
noukin vaunu ei niin helppo muutettava mutta entä silppuri vaunu tarkkuussilppurin noukin piikkeihin harjakset kunnon lietro millä puhaltaa ja muhentaa niin menee mölekyylit poikittain :D
No jos ekoja haluttais olla niin miten olis sähkökäyttönen tai kaukolämmöllä käyvä lumensulatusmonttu helsingissä.
No jos ekoja haluttais olla niin miten olis sähkökäyttönen tai kaukolämmöllä käyvä lumensulatusmonttu helsingissä.
... Harde on jyvällä, eiks kukaan muu oo lukenu uutista aiheesta ??
offroadjouni
19.01.2014, 10:38
Lumen käyttäminen kaukokylmään kuulostaa fiksulta -> http://yle.fi/uutiset/helsinki_aikoo_sailoa_lumiroykkiot_kesan_viilennyk seen/5303026 .
Viime talvena näin jossain käytössä pyöräkuormaajan minkä nokalla oli linko, mistä lumi lingottiin suoraan kuorkin lavalle. Perin pätevää. Samaa vimpainta näki myöhemmin käytettävän ihan auraukseen niin että ne lumet lingottiin tien yli pellolle. Vain talojen kohdilla tuli kuorkki siihen vierelle.
Mut perin pätevähän nuo olisi suoraan sulattaa tuolla tavalla. Ja voihan siellä käyttää muutakin lämmitystapaa kuin diesel/polttoöljy. Esim. Pelletti taitaa olla melko edukasta? Sehän voisi sopia tuollaiseen. Ei kyllä hajuakaan paljon pellettiä mahtaisi kulua ja voiko sitä kuinka säilöä.
Eikös se helpoin tapa ole matkia Raumlaissi ja laittaa lämpöputket katujen alle. Sulaa lumet just siihen mihin tippuu!
Olikohan viime talvena kun kippasivat lumikuormat suoraan mereen Hernesaaren päädystä. Siellä oli hinaaja vielä sotkemassa sohjoa kauemmaksi rannasta. Saattaa olla aika paljon fillareita pohjassa.
Useampanakin vuonna ollut. Koomista vain että Hietalahden telakka ei saa lykätä vähiä lumiaan altaisiinsa ja sulamis vesillekkin pitäisi olla jonkun sortin varoalue, mutta sadan metrin päässä 24/7 kuorkki ralli joka puolelta kaupunkia. Ja siihen päälle se non stoppina ympyrää pyörivä hinaaja.
Samsonite
20.01.2014, 13:10
No jos ekoja haluttais olla niin miten olis sähkökäyttönen tai kaukolämmöllä käyvä lumensulatusmonttu helsingissä.
Kohtahan se käynnistyy jumalaton jätteenpolttolaitos siinä Kehä 3:sen varrella Vantaan Energialla, kait siellä sais lumetkin sulateltua, ja Kehälle pikkasen trafiikkia lisää.....helvetin pieni risteys tällä hetkellä siinä.:D
kait siellä sais lumetkin sulateltua
Ei niiltä jouda hukkalämpöä, kun sen pyörittämiseen tullaan ronttaamaan Virostakin roskia, kun omat ei riitä...
Niin ja lapsetkin tehdään erilailla ameriikassa kuin muualla, tai ainakin lapsenteon harjoitteleminen. :D
-Jarkko-
20.01.2014, 14:32
Tarpeeksi syvä monttu niin maalämpöhän ne lumet sieltä sulattaa pikkuhiljaa.
Mutta mihin mahtuu niin iso tunnelikuoppa kun koko Helsingin alus alkaa olemaan jo täynnä tunneleita.
Kehäratatyömaalla kateltiin yhden vanhan tunnelirotan karttaa missä oli kaikki tunnelit merkattuna niin olihan melkoinen sokkelo:D
Siinä oli nuo viralliset tunnelit ja sitten vähän vähemmänkin viralliset mitkä ei ole edes olemassa jos lähtee enempi kyselemään ;) Yllättäen ei antanu kopiota autokuskille :p
Venäjän versio samasta aiheesta :D:rolleyes:
http://2.bp.blogspot.com/_i_AovfzNXgQ/TA0iimBk7OI/AAAAAAABNFw/3FDABU9vdb4/s1600/133.jpg
Saattaisi ne autojen siirtokehotukset tehota ihan erilailla, kun porukka tietäisi että sieltä ollaan tulossa tuollaisella tohottimella. :eek:
Jälkipoltin tuohon vielä niin samalla saa asfaltinkin sileeksi :)
Tuo satama- alueelta lumen mereenkippaamisen kielto on jotain niin täydellistä ituhippien ja viherpiipertäjien hulluutta kun vain voi olla. Esim. Vuosaaren satamassa, missä laivat voisi vispilöidä lumimössön meriveden sekaan ja homma olisi siinä, niin sen sijaan kuljetetaan tuhansia kuorma- autolastillisia talvessa lunta ensin sataman ulkopuolelle, missä se uudelleen puretaan ja läjitetään kauhakuormaajilla kentälle, missä se sitten sulaa ja samat suolan- ja hiekansekaiset paskat valuu maaperään ja sitä kautta edelleen kuitenkin mereen/ pohjaveteen.
Mitä vitun järkeä siinä on, kun meressä siitä suolavedestä olisi paljon vähemmän haittaa? Öljyä ei satama- alueelta juurikaan tule nykyisin (ei enempää kuin katuverkon lumistakaan); koneet on huollettava heti jos öljyä vuotaa vähänkin, kaikki hajonneet automaattilaatiokn yms. öljyt on pakko imeyttää ja siivota pois. Nyt siis tilanne on se että käytetän hirvittämä määrä turhaa aikaa, vaivaa (=rahaa) ja polttoainetta (=rahaa, ja tuprutellaan sitä ituhippien vihaamaa CO2:ta ja muuta myrkkyä taivaalle) ilman mitään järkevää syytä, kun homma voitaisiin tehdä vähemmillä päästöillä, helpommin ja nopeammin jos käytettäisi järkeä.
Jossain oli joskus tuosta sulatuksesta asiaa. Suomessa ei vissiin yleisty sen takia kun sitä saamarin vettä ei saanut laskea viemäriin. Sama lumi saa olla pihassa kasassa ja sulaa keväällä siinä iteksiään ja valua samaan viemäriin.
http://www.janmet.fi/ tuolla on tuollainen marsupilami vekotin.
Jossain oli joskus tuosta sulatuksesta asiaa. Suomessa ei vissiin yleisty sen takia kun sitä saamarin vettä ei saanut laskea viemäriin. Sama lumi saa olla pihassa kasassa ja sulaa keväällä siinä iteksiään ja valua samaan viemäriin.
http://www.janmet.fi/ tuolla on tuollainen marsupilami vekotin.
Nokun jos sitä lunta kannetaan kauhalla se on sen jälkeen ongelma jätettä, mutta ei jos se vaan työnnetään kasaan.
Tollanen janmetin laite tais virossa olla 3000€ kpl