Kirjaudu sisään

View Full Version : hilux kopin lämpiäminen


tyhtis
17.01.2014, 17:52
terve nyt alkaa tympimään kun tämä härveli ei lämpiä termarin olen vaihtanut ja lämpöanturin mittari ei koskaaan nouse puoleen väliin vaikka webasto huutaa kaverina. Mutta moottori lämpenee letkut menee kuumaksi ja lämmitys laitteen letkut menee kuumaksi ettei kättä kestä. Silti kabinettiin ei tule kuin onneton lehmän henkäys (kuplakin lämpimämpi talvella) Mikä piru tuota vaivaa läppien vaijerot ei toimi joten senverta purin että näin kääntää raitis ilma läpän asentoon että pitäisi tulla lämmintä. Kennossa tuntuisi kiertävän vesi.... Olen kääntänyt lämpöhanan täysille konehuoneesta. Miten saan purettua että pääsen puhdistamaan kennon evustan
havuista tms kököstä ihan kuin ei ilma kulkisi nyt sen läpi niin ei tarkene siksi.

karisa
17.01.2014, 18:04
Mulla tarvike tuulettimen moottorilla oli kuin lehmän henkäys, vaihdoin alkuperäisen ja nyt pakkasilla lämmönsäädin puolessa välissä.

Marso
17.01.2014, 18:14
Jos systeemi on yhtään niinkuin lj:ssä on niin silloin pääsee siihen kennoon hyvin käsiksi poistamalla se lämmityslaitteesta lähtevä ensimmäinen putki, joka menee sinne kennolle. Lj:ssä se kennon puoleinen putkenpää on ainakin sen verran iso, että siitä mahtui ihan kädellä ja imurilla tavaraa poistamaan. Apparin jalkotilassa on ainakin lj:ssä tuo tuulettimen moottori. Itsellä oli juurikin tuolla kennon edessä sellaista tavaraa, joka oli jo mullaksi osittain muuttunut :)

Kannattaa samalla vaihtaa alkuperäisten vaahtomuovi putkentiivisteiden paikalle esimerkiksi paksua ikkunantiivistettä, itsellä parani ilmamäärän "tuotto" huomattavasti, kun ei vuotanut ilma tiivisteistä kojelaudan taakse.:D Saa tuulilasinkin auki nopeammin.

pt.
17.01.2014, 22:33
Äkkiseltään tuntuu, että ei tuota kennoa oikein helpolla pääse putsaamaan?

Mutta yksihän on kokeilla putsata se sisältä huuhtelemalla. Ainakin omasta tuon putsasin ja jonkunlaista alkulimaa sieltä lähti liikenteeseen.. Vielä koeponnistamatta toiminta ja ei muistikuvaa kuinka aikaisemmin toiminut.

Mutta kenno oli itsellä irrallaan ja samalla pääsi putsaamaan nuo lehdet ja muut pois, joten voinee toimia kuin uudessa tai ainakin liki :D

Kettu_
17.01.2014, 23:09
Sisäkenno tukossa. Omassa just oli sama vika. Virmärin avaus aineella lähti kaikki töhnä pois.

Jappi
18.01.2014, 02:05
Kennon vaihto auttaa, ei muu. Tieten noilla myrkyillä voi aueta mutta jos edellinen on paikannut taika-aineilla niin yllätys....

Viipo
18.01.2014, 02:33
Jep, toyotassa on aina tehokas lämppäri, mut vuosien saatossa kennot tukkeentuu. Jos ei aukee vastakarvaan painehuuhtelulla, niin kennon vaihto.

tyhtis
18.01.2014, 12:16
eli toisin sanoen palellaan tämä talvi tällä kotturalla kun pihalla kylmä vaihtaa ja toisakseen kun ei ole aikaa seisottaa autoa yhtään pitempään kun päivittäin pitää kukkia kotturalla yli 100km..... Tänään purin sen verta nään kyllä kennon ja kenno lämpiää kuumaksi kauttaaltaan mutta ilmeisesti ei ilma huilaa läpi....
pitääkö tuosta pitää koko halvatun kojetaulu poies että pääsee irroittamaan kennon poies. Täältä Kemin perän tarvikeliikkeistä saa ainakaan uutta kennoa... Mistähän löytyisi uusi kenno jos joutuu ostamaan.
hää jatkaa tutkimuksia kun tämä 25 pakkanen lauhtuu... Heh yli 10 pakkasta ei enään meinaa lasit pysyä sulana kaasujalka lämpenee vähän kun hönkii siihen edes lämpöä hiukan.

bluevan
18.01.2014, 12:31
Puhaltaako ilmaa kunnolla se moottori suuttimista. Kun eiks noissa ollut ongelma että joku tarvikeropelli pyörii väärinpäin ??

tyhtis
18.01.2014, 13:11
nukun alan miettimään että miten päin tuon kuuluisi pyöriä kun lämppärin kenno menee niin kuumaksi että poltin sormeni siinä ja silti ei tule koppiin lämpöä puhallus on semmoinen onneton hönkäys vaikka puhallin on täysillä.
purin puhaltimen ja kennon välisen putken poies siitä hansikas lokeron alta. Ja siinä kun puhallin oli täysillä niin lippalakki pysyny päällä eli puhaltaa kennoon päin eikös se silloin ole oikein mutta miksi ilmavirtaus loppuu kennoon ?? Onko tässä muita läppiä sitten jotka voi estää puhalluksen kennon jälkeen ??? Son ihan sama yrittääkö puhallusta ohjata jaloille tuulilasille tai suulakkeisiin niin mikään ei muutu puhalluksessa läpät kyllä losahtelee sielö sisällä kun vivusta kääntää. Ja näkyy kuskin jalkatiöasta katottuna ne valkoiset tangot liikkuvan.
jännä homma kun järki sanoo että pitäisi tuon lämmetä ku kenno menee noin kuumaksi ja oli melko uuden näköinenkin kenno. Onko käyny joku käpy etellisellä jos on vaihtanut kennon...

Marso
18.01.2014, 13:40
Pistä se kennolle menevä putki kiinni ja kokeile kädellä ne kaikki liitoskohdat. Itsellä tosiaan ne vanhat tiivisteet vuosivat niin paljon, että kaikki ilma tuli niistä ulos. Itsellä auto -86, joten on siinä ollut tiivisteillä aikaa hapertuakin.

Nikuzai
18.01.2014, 14:46
Yks vois olla et rautalangalla kokeilisi onko ne putket auki, jostain autosta muistaakseni jouduin repimään sen "ilmanvirtaus lämmönsäätö" läpän vaahto eristeen pois ilmaputkesta kun oli irronnut ja putkeen tilkkiytynyt kaikkialle muualle tuli ilmaa kunnolla muttei lasille :mad:

tyhtis
18.01.2014, 15:27
tässä yksikössä on turhankin tiiviit nuo tivisteet kun meinaa saaja paikoillee tuota yhtä putkea minkä käytin irti.... Eikä tunnu käteen että vuotaiso mistää ilmaa.
Tuota ilman virtaus lämmönsäätö läppä??
missä sijaitsee!!!! Kun tuo yksi läppä joka on ennen kennoa vissii raitis ilmaa ohjaa myös sen pönkkäsin koivun oksalla lämpö asentoon alkoi vähän paremmin tulee lämpöä mutta puhallus on onneton vieläkin :eek:
hittolainen eihän tämä ole tojellista....
onko tuo kojetaulun irroittaminen mimmoinen savotta ???
otan Amazonin ajoon ja alan tosissaa tutkii tuota miksi ei puhalla......
ärsyttää ku ollu hiluksi ja isällä hj sun toyotia yksikää ole talvellä ollu kylmä!!!

Nikuzai
18.01.2014, 16:01
Tuota ilman virtaus lämmönsäätö läppä??
missä sijaitsee!!!! Kun tuo yksi läppä joka on ennen kennoa vissii raitis ilmaa ohjaa myös sen pönkkäsin koivun oksalla lämpö asentoon alkoi vähän paremmin tulee lämpöä mutta puhallus on onneton vieläkin :eek:
hittolainen eihän tämä ole tojellista...


Se saattaa olla et sulla on jo se läppä auki, mutta oisko et kaikki ilmasuuttimelle virtaus läpät on kiinni asennossa jos vaijerit on irti?

hj-75 cruiserissa se vipu on apparin jalkatilasta nähtävissä kardaanitunnelin päällä
ja muistaakseni se oli sellaisessa heiluri häsmäkässä valitsin vivustossa, et jos hanan vaijeri on irti/jumissa niin se heiluri kääntyilee ja irtoaa, mutta läpän ohjaus vaijeri ei liikkunut senhän vois kokeilla et kiskoo hanan vaijerista liikkeen ääripäähän ja kattoo kabiinista liikkuuko vipu koko matkan vai vain osan matkaa ja luontevasti vai nytkähtämällä


Ainakin cruiserissa se läppä "lukittuu" puhallus voimasta toiseen asentoon eli heiluttelee vipuja ilman puhallusta ja se joka on veltto kääntää sen toiseen asentoon ja puhallin 3;selle jos läppä jää asentoon ja kuumaa tulee niin siihen sopivaa lukitinta.

Se nimittäin ainakin porukoilla kääntyy kylmälle sopivassa heitossa ja jos hana on jumittu auki tai kuten porukoilla korvattu 90° kulmalla niin valintana on pysähtyminen ja täysin kuumaa tai sit kylmää :rolleyes: pitäis jaksaa viritellä sopiva vaijeri jolla ohjata sitä läppää kun tuttu lainasi autoja murjoi koko helvatin valinta vivuston vituiksi :mad:

tyhtis
18.01.2014, 16:37
eli ymmärsinkö nyt oikein että on kaksi läppää ennen kennoa se läppä joka sekoittaa raitista ja kuumaa ilmaa (jonka olen pönkännyt asentoon kuumaa kaikki kennolle)
sitten on vielä toinen läppä joka ohjaa ilmaa kennon jälkeen etiä päin ?
kun makasin sielä jalkatilassa ja kartaani tunnelin "päällä" näkyi joku vivun akselin pää mutta en keksiny mihin vaikuttaa ja millä liikkuu.... Jos kokeilen jollain liikutella tuota niin voisi alkaa lämpeämään ??
sen tutkin että tuon vivun nokasta lähtee kaksi vaijeria toinen hanalle (ei liiku vissii poikki) toinen tuolle läpälle jonka pönkkäsin koivulla. Vaikuttaako nuo kaksi vaijeria vielä kolmanteenkin paikkaan ?
hittoko olisi kuva mistä näkisi mihin kaikki menee ja vaikuttaa.....

Porvoon Hilma
18.01.2014, 17:07
En tiiä oisko noista apua, mutta tuolla räjäyttelykuvia:

http://www.toyodiy.com/parts/g_E_1997_TOYOTA_HILUX_LN110L-CRMDSW_4.html

Ittelläni lämpöä tulee, mutta puhalluspuolta epäilen myös. Koska kikottimessa ei ole raitisilmauodatinta, voi puhaltimess olla kaikkea oravista lähtien...

Marso
18.01.2014, 19:07
Ittelläni lämpöä tulee, mutta puhalluspuolta epäilen myös. Koska kikottimessa ei ole raitisilmauodatinta, voi puhaltimess olla kaikkea oravista lähtien...

Pirkka vinkki: :D

Raitisilmasuodattimen saa tehtyä kätevästi ohuesta isompireikäsestä alumiinisesta koristeverkosta ja ilmansuodatin kankaasta/vanusta mitä lie onkaan. Kiinnitys vaan laittamalla korin ja puhaltimelle menevän putken väliin (kangas korin puolelle ja verkko puhaltimen putken suulle) niillä putken omilla pulteilla. Itsellä toiminut hyvin, estää oravat ja suurimman osan pölystä ja ei ole myöskään kerännyt kosteutta alun peloista huolimatta. Tosin en ole autoa upottanut kertaakaan :(

Kettu_
18.01.2014, 19:16
veikkaan että on imenyt kennon eteen havua niin paljon ettei puhalla läpitte, itsellä oli vastaava vika joskus vanhassa 360 volvossa, irrotin vain puhaltimelta menevän putken ja imuroin ylimääräiset roskat poijes, ja taas omassa ln65 hilussa kyllä kenno lämpesi kauttaaltaa mutta puhalti lämmintä vaan kun oli lämppäri hetken kiinni ja kun lämppäriä piti päällä minuutin verran niin rupes työntämään kylmää, irrotin kone huoneesta kennon letkut puhaltelin sinne ilma ei kulkenut läpitte?? laitettiin kide(soodaa)suolaa miten sen nyt kukin haluaa lausua ei lähtenyt sillä, kokeiltiin ihan k-raudan viemärin avaus raetta sopivan lämpösellä vedellä, niin rupes porina vaan kuulumaan ja lähti kaikki töhnä kennosta, jokanenhan tietää että mitä kuumempaa vettä tuon rakeen kanssa käyttää niin sitä enemmän se lämpeää, tällä lähti auki hyvin ja vesi letku kiinni vaan kennon letkuun ja huljuttelin semmoisen 10minuuttia niin hyvä tuli, oma riskihän tässä on jos on syyläri sementtiä laitettu sen takia että kenno sökö niin tod näkösesti rupeaa vuotamaan, mutta eipähän tarvinnut irrottaa koko kennoa ja liekkö tuommoseen ln65 kennoa herkästi mistään olis saanut?

KarvaTurpa
18.01.2014, 20:56
Mikä termari siinä on paikallaan? En nyt ota kantaa pitääkö "huhu" paikkansa vai ei, mutta jostain syystä omat Toyotat ei ole lämmenneet tarviketermostaatilla sisältä läheskään niin hyvin kuin alkuperäisellä. Tästä syystä itse ostin toyota-liikkeestä runneriini uuden termostaatin:D.

Lämppärin kennoon mahtuu yllättävän paljon paskaa sisälle. Pari vuotta sitten runneriin syyläriä vaihdoin ja vanhaa syyläriä tuli sen verran tutkittua, että tukossahan se oli sen lisäksi, että viimein alkoi vuotamaan. Kävi siinä ajatus, että mitenkähän tukossa lämppärin kenno on, jos syyläristäkään ei enää ylösalaisin käännettynä vesi meinannut läpi virrata. Laitoin letkut kennosta ämpäriin, lasinpesurin pumppu väliin ja pumppailin lyhyehköjä sarjoja kennosta läpi. Sankon pohjalle tuli melkoinen määrä möhnää.

Porvoon Hilma
18.01.2014, 21:13
Mikä termari siinä on paikallaan? En nyt ota kantaa pitääkö "huhu" paikkansa vai ei, mutta jostain syystä omat Toyotat ei ole lämmenneet tarviketermostaatilla sisältä läheskään niin hyvin kuin alkuperäisellä. Tästä syystä itse ostin toyota-liikkeestä runneriini uuden termostaatin:D.

Lämppärin kennoon mahtuu yllättävän paljon paskaa sisälle. Pari vuotta sitten runneriin syyläriä vaihdoin ja vanhaa syyläriä tuli sen verran tutkittua, että tukossahan se oli sen lisäksi, että viimein alkoi vuotamaan. Kävi siinä ajatus, että mitenkähän tukossa lämppärin kenno on, jos syyläristäkään ei enää ylösalaisin käännettynä vesi meinannut läpi virrata. Laitoin letkut kennosta ämpäriin, lasinpesurin pumppu väliin ja pumppailin lyhyehköjä sarjoja kennosta läpi. Sankon pohjalle tuli melkoinen määrä möhnää.

Termostaatti tarvikkeena ei ole originaalin kaltainen. Se on täällä todettu muutamaankin kertaan.

Itte putsailin koko jäähdytysjärjestelmän konetiskiainepesulla. Pesun jälkeen vaihdoin nesteet ja syylärin, mutta tuo kenno voisi olla hyvä kevätsiivouskohde.

TimJus
18.01.2014, 21:37
tarvike keskipako puhaltimien kanssa pitää aina kokeilla pyöriiks se oikenpäin. toisin päin pyörii vimmatusti muttei puhalla ja toisin päin taas puhaltaa niin pirusti.

ei kannata luottaa siihen että jos on alkuperänen liitin käy suoraan puhaltimeen piuhat ois oikein päin siinä tarvike malissa

Nikuzai
18.01.2014, 22:37
tarvike keskipako puhaltimien kanssa pitää aina kokeilla pyöriiks se oikenpäin. toisin päin pyörii vimmatusti muttei puhalla ja toisin päin taas puhaltaa niin pirusti.

ei kannata luottaa siihen että jos on alkuperänen liitin käy suoraan puhaltimeen piuhat ois oikein päin siinä tarvike malissa



Eikös tässä vielä ole se et se ei rupea imemään vaan puhaltaa helvetin huonosti

Sekin kannattaa kattoa ja kestääkö sitä syöttää väärin päin virralla jos niin johdot pyöräyttää ympäri




Voisi kokeilla jollain suitsukkeella tai vaikka ihan savukyniä ostaa ja katella miten se savu kulkee puhallin päällä.

tyhtis
19.01.2014, 11:05
Moro tänehän on tullut paljon neuvoja kiitoksia vain pakkohan tuon kohta on alettava lämpeämään :)

Eli listataan nyt tapahtuneet ja tehdyt toimenpiteet.

-termostaatti vaihdettu (tarvike 88 astetta) moottori lämpenee ja lämppärin letkut on tosi kuumat! (webasto kaverina vielä kuumemmat)
-lämmityslaitteen hana käännetty auki asentoon (vaijeri poikki)
-hanskalokeron alta puhaltimen ja kennon välinen "putki" irroitettu ei ollut mitään köhnää havuja tms tuossa välissä. Kenno oli oikein harvinaisen kirkas ja puhtaan näköinen onkohan vaihdettu joskus???
-puhallin pyörii minusta oikein päin (puhaltaa kennoon päin ja tehokkaasti)
-ennen kennoa oleva läppä (raitis ilma/lämitys??) käännetty ja lukittu asentoon lämmitys että puhaltaa kaiken ilman kennoa kohti.
-testattu auton käydessä ilman webastoa ajon jälken lämppärin kenno kuumuu että poltin sormen pään:D:D ja kauttaaltaan.
-olen tiivistänyt puhaltimen ja kennon välisen putken liitokset.
- tarkistanut että vipu joka ohjaa ilmavirran lattialle, tuulilasille, suulakkeille jne.... liikuttanut vipua katsonut kuskin jalkatilasta näkyviä valkoisia tankoja kaikki liikkuu herkästi ja kolahus kuuluu joka asennolla kun läpät kääntyy.

Eli käytännössä pitäisi tulla kabiiniin kuumaa niin pirusti noilla antimilla.
Mutta ihmetyttää vaikka puhallin on täysillä niin tuulilasilla ei kädellä tunne puhallusta (puhallus pelkästään sinne)
Puhallus suulakkeille puhallin täysillä pienoinen henkäys tuntuu käteen.
Jaloille tuntuu vähän voimakkaampi puhallus muttei hääppöinen sinnekkään.
ja ilma mitä sieltä tulee on lämmintä.
Ihmetelly että mikä tässä on kun isännällä on tosiaa hj60 ja jos puhallin täysillä vaikka jalkatilaan ja väännäyttää tuulilasille kuuluu kolahus ja lippalakki lentää takapenkille:D

Niin ja pirkule tärkein näköjään jäänyt laittamatta heti alkuun (minun moka) auto on vuodelta 88 oleva ln65 hilux dieeseli.
tarvike liikkeestä ei näyttänyt saavan enään uutta lämppärin kennoa.
Ja syyläri oli jottain 300 luokkaa (hikkoilee yläreunasta hyvin vähän pitäisi vaihtaa)

Toimenpiteitä teen:
-käyn vielä hakemassa toyotalta uuden alkuperäisen termarin (jos nousisi se lämpömittari puoleen väliin nyt jää vähän vajaaksi)
Mutta ylä ja alavesi letku kyllä lämpiää normisti nytkin..... (mittari vika??)
alkaa suunitteleen kun ilmat lauhtuu kennon puhdistusta varuilta.
Millä kokeilen kennon JÄLKEEN onko tuolla putkissa jotain tukoksia tai läppiä poikittain???

ISO KIITOS KAIKILLE JOTKA VIITTII MIETTIÄ JA AUTTAA TÄMÄN HÄRVELIN KANSSA

Porvoon Hilma
19.01.2014, 12:36
Moro tänehän on tullut paljon neuvoja kiitoksia vain pakkohan tuon kohta on alettava lämpeämään :)

Eli listataan nyt tapahtuneet ja tehdyt toimenpiteet.

-termostaatti vaihdettu (tarvike 88 astetta) moottori lämpenee ja lämppärin letkut on tosi kuumat! (webasto kaverina vielä kuumemmat)
-lämmityslaitteen hana käännetty auki asentoon (vaijeri poikki)
-hanskalokeron alta puhaltimen ja kennon välinen "putki" irroitettu ei ollut mitään köhnää havuja tms tuossa välissä. Kenno oli oikein harvinaisen kirkas ja puhtaan näköinen onkohan vaihdettu joskus???
-puhallin pyörii minusta oikein päin (puhaltaa kennoon päin ja tehokkaasti)
-ennen kennoa oleva läppä (raitis ilma/lämitys??) käännetty ja lukittu asentoon lämmitys että puhaltaa kaiken ilman kennoa kohti.
-testattu auton käydessä ilman webastoa ajon jälken lämppärin kenno kuumuu että poltin sormen pään:D:D ja kauttaaltaan.
-olen tiivistänyt puhaltimen ja kennon välisen putken liitokset.
- tarkistanut että vipu joka ohjaa ilmavirran lattialle, tuulilasille, suulakkeille jne.... liikuttanut vipua katsonut kuskin jalkatilasta näkyviä valkoisia tankoja kaikki liikkuu herkästi ja kolahus kuuluu joka asennolla kun läpät kääntyy.

Eli käytännössä pitäisi tulla kabiiniin kuumaa niin pirusti noilla antimilla.
Mutta ihmetyttää vaikka puhallin on täysillä niin tuulilasilla ei kädellä tunne puhallusta (puhallus pelkästään sinne)
Puhallus suulakkeille puhallin täysillä pienoinen henkäys tuntuu käteen.
Jaloille tuntuu vähän voimakkaampi puhallus muttei hääppöinen sinnekkään.
ja ilma mitä sieltä tulee on lämmintä.
Ihmetelly että mikä tässä on kun isännällä on tosiaa hj60 ja jos puhallin täysillä vaikka jalkatilaan ja väännäyttää tuulilasille kuuluu kolahus ja lippalakki lentää takapenkille:D

Niin ja pirkule tärkein näköjään jäänyt laittamatta heti alkuun (minun moka) auto on vuodelta 88 oleva ln65 hilux dieeseli.
tarvike liikkeestä ei näyttänyt saavan enään uutta lämppärin kennoa.
Ja syyläri oli jottain 300 luokkaa (hikkoilee yläreunasta hyvin vähän pitäisi vaihtaa)

Toimenpiteitä teen:
-käyn vielä hakemassa toyotalta uuden alkuperäisen termarin (jos nousisi se lämpömittari puoleen väliin nyt jää vähän vajaaksi)
Mutta ylä ja alavesi letku kyllä lämpiää normisti nytkin..... (mittari vika??)
alkaa suunitteleen kun ilmat lauhtuu kennon puhdistusta varuilta.
Millä kokeilen kennon JÄLKEEN onko tuolla putkissa jotain tukoksia tai läppiä poikittain???

ISO KIITOS KAIKILLE JOTKA VIITTII MIETTIÄ JA AUTTAA TÄMÄN HÄRVELIN KANSSA

Kiitettävän hyvä kuvauksesi ei oikeastaan jätä enää muuta vaihtoehtoa, kuin että ilmanohjausläppäsysteemi ei kolahteluista huolimatta toimi oikein. Masinisti-foorumilla kerrottiin, että lämmönsäätövivusta säätyy myös ohipuhallusläppä. Se on sulla ilmeisesti jäänyt väärään asentoon. Kurki sinne apukuskin puolelle ja keskikonsolin taakse, missä ne vivut ja läpät asustaa... :)

tieros
19.01.2014, 12:41
Kokeileppa antaa virtaa jostain johosta sille puhaltimelle suoraan ja kokeile johtoja molemmin päin puhaltimeen. Ite työpaikalla 92vm hiacessa sama vika, tuntu että puhaltaa mutta ei puhaltanutkaan tarpeeksi. Vika korjaantu ku laitoin tulemaan suoraa virtaa katkasijan kautta eli jätin sen auton oman säätimen pois siittä välistä. Hiace ei ole siis rekisterissä niin ei sen väliä, kuhan puhaltaa mutta kannattaa kokeilla noin jos vaikka vika selviäis, että ei puhallakkaan tarpeeksi.

Nikuzai
19.01.2014, 12:59
Melkein kyllä kannattaa kokeilla sitä puhaltimen suuntaa josse kuitenkin olisi väärinpäin, mutta kaikki puhaltimet EI KESTÄ pyörittää väärinpäin



Ja se tuntuu selvästi kovalta se puhallus vaikka pyörisi väärinpäin sit kun pyörii oikein päin tulee sellainen "valaistuminen" et noinko kovaa sen kuuluu puhaltaa

ja kans jossei ole kotelossa se puhallin niin puhallus on voimakkaampi väärinpäin pyöriessä


Muistelisin, et toyotassa olikohan joku carina sama puhallin kuin hj 75 kaikki sopii paikalleen ja koot on samat vaan pyörii väärin päin (siivikko eripäin) ja ei kestänyt vaihtaa johtoja nurinkurin.
Oli pakko "rempata" vanha puhallin



Mites saatko puhallinta kouraan kuin helposti jos joku muu kans kattoisi et miten päin sillä on siivikko puhaltimessa

Lohre
19.01.2014, 14:15
Kiitettävän hyvä kuvauksesi ei oikeastaan jätä enää muuta vaihtoehtoa, kuin että ilmanohjausläppäsysteemi ei kolahteluista huolimatta toimi oikein. Masinisti-foorumilla kerrottiin, että lämmönsäätövivusta säätyy myös ohipuhallusläppä. Se on sulla ilmeisesti jäänyt väärään asentoon. Kurki sinne apukuskin puolelle ja keskikonsolin taakse, missä ne vivut ja läpät asustaa... :)

Joo, läppävika. Taitaa Runnerissa olla sama lämmitysjärjestelmä, ja kyllä ilma liikkuu reilusti kun täysille veivaa vivut.

tyhtis
19.01.2014, 16:31
morjens sen verta tutkin että tuo ohipuhallusläppä on ilmeisesti tuo joka on ennen kennoa jonka olen lukinnut jos kääntää toiseen asentoon niin alkaa tulemään kapinettiin kylmää ilmaa pelkästään....
saahan tuon puhaltimen moottorin irti nättiin tuosta pirhana en ole hokannu kattoa onko alkuperäinen tojota vai ei....
perhana kun tuo on noin tyhmästi rakennettu yhteen koteloon kenno ja kaikki läpät ja tuo laatikko ei purkaudu kuin sahalla kappaleina toinen ehto purkaa kojetaulu poies....

astalo
19.01.2014, 16:42
Muuttuukos muuten puhalluksen voima jos käännät sen läpän sinne kylmälle puolelle. Jos ei niin silloin voisi olettaa että kenno ei ole tukossa.

tyhtis
19.01.2014, 17:39
moniin tutkimuksia jatkettu puhallin on mallia taiwan tarvike ja voi pyörittää molemmin päin toiseen suuntaan pyöritin loppu puhallus kokonaan. Ja alkuperäiseen suuntaan puhaltaa kuin tähänni asti....
jos kääntää kylmälle puhallus ei merkittävästi muutu hieman saattaa parantua mutta ei paljoa justiin huomaa eron kädellä...
eli pahasti näyttää että vika on tyolla lootan sisällä jossa on kaikki läpät ja se meinaa että purkaa kojetaulu irti autosta että pääsee käsiksi läppiin.....

Porvoon Hilma
19.01.2014, 19:50
moniin tutkimuksia jatkettu puhallin on mallia taiwan tarvike ja voi pyörittää molemmin päin toiseen suuntaan pyöritin loppu puhallus kokonaan. Ja alkuperäiseen suuntaan puhaltaa kuin tähänni asti....
jos kääntää kylmälle puhallus ei merkittävästi muutu hieman saattaa parantua mutta ei paljoa justiin huomaa eron kädellä...
eli pahasti näyttää että vika on tyolla lootan sisällä jossa on kaikki läpät ja se meinaa että purkaa kojetaulu irti autosta että pääsee käsiksi läppiin.....

Kolme vaijeriahan tuonne ilmakanavalootaan menee räjäytyskuvan mukaan. Yksi niistä Air inlet damper control on moottorin päällä, seuraava Air mix damper control on keskivaiheilla ja kolmas menee äärilaitaa, nimeltää Defroster damper control. Noista se on pakko ratketa tämä ilman tulo, jos kerrat puhallin puhkuu ja ottaa kierroksia. Ei muuta kuin kokeilemisen iloa :)

Ipa
19.01.2014, 20:15
Säädetäänkö Ln65sessa tota lämmintä ilmaa jollain muullakin kuin sillä vesiventtiilillä? ..siis lämmönsäätövivusta ei mee vaijeri kuin tolle vesiventtiilille?

tyhtis
19.01.2014, 20:40
jaaha nyt menee jännäksi kun en löydä tuosta lämmön säätö nupikan perästä kuin kaksi vaijeria eli yksi menee konehuoneeseen vesiventtiilille ja toinen vänkärin jalkatilaan tuonne kennon eteen raitista ja kuumaa ilmaa läpälle.
eli tässä on niinkin hieno tämä järjestelmä että jos kääntää kuumalle kokonaan vesi venttiili menee täysille ja samalla kääntyy läppä kennolla niin että kaikki ilma puhaltaa kennoon sitten jos tahtoo kylmempää niin hanikkaa käännetään vesi venttiili kutistuu ja samalla aletaan ohjaamaan kylmää ilmaa kennon ohi suoraan kapiiniin.
mutta jos on vielä kolmas läppä jonka pitäisi kääntyä vika on löydetty!!!! Defroster damper Control. (eikös tuo ole joku huurteen poiston jo ku hommeli)
tuon läpän häätyy siis olla kiinni siksi puhallus on heikko.
näkyykö kuvasta lähteekö heti vivulta kolme vaijeria vai miten ne menee ????

kiitoksia Porvoon Hilma tämä auttoi paljon mahdollisen vian löytymisessä.

Porvoon Hilma
19.01.2014, 21:31
jaaha nyt menee jännäksi kun en löydä tuosta lämmön säätö nupikan perästä kuin kaksi vaijeria eli yksi menee konehuoneeseen vesiventtiilille ja toinen vänkärin jalkatilaan tuonne kennon eteen raitista ja kuumaa ilmaa läpälle.
eli tässä on niinkin hieno tämä järjestelmä että jos kääntää kuumalle kokonaan vesi venttiili menee täysille ja samalla kääntyy läppä kennolla niin että kaikki ilma puhaltaa kennoon sitten jos tahtoo kylmempää niin hanikkaa käännetään vesi venttiili kutistuu ja samalla aletaan ohjaamaan kylmää ilmaa kennon ohi suoraan kapiiniin.
mutta jos on vielä kolmas läppä jonka pitäisi kääntyä vika on löydetty!!!! Defroster damper Control. (eikös tuo ole joku huurteen poiston jo ku hommeli)
tuon läpän häätyy siis olla kiinni siksi puhallus on heikko.
näkyykö kuvasta lähteekö heti vivulta kolme vaijeria vai miten ne menee ????

kiitoksia Porvoon Hilma tämä auttoi paljon mahdollisen vian löytymisessä.

Niin, tuossa mun kuvassa on vielä yksi vaijeri ja se on just se joka menee konehuoneeseen vesiventtiilille. Eli kolme veijaria menee puhallinyksikkökanavayhdistelmään.

Defroster on melko varmasti huurteenpoisto, joka ohjaa puhalluksen ikkunoille, kun sen valitsee eli kääntää valintanappulan ihan täysin oikealla.

Oisko se mix venttiili kylmällä, kun ei tule lämmintä tupaan? Siis keskellä sitä kanavistoyhdistelmää.

Kuva vielä
Http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1988_TOYOTA_HILUX_LN65L-MDCW_8715.html

Toivottavasti valitsin sulle oikean automallin. Sorry jos ei onnaa. Mä koetan auttaa täältä etänä ja ittellä on hiukka uudempi eikä voi verrata suoraan. Kyllä se siitä:)

Nikuzai
19.01.2014, 23:43
jaaha nyt menee jännäksi kun en löydä tuosta lämmön säätö nupikan perästä kuin kaksi vaijeria eli yksi menee konehuoneeseen vesiventtiilille ja toinen vänkärin jalkatilaan tuonne kennon eteen raitista ja kuumaa ilmaa läpälle.
eli tässä on niinkin hieno tämä järjestelmä että jos kääntää kuumalle kokonaan vesi venttiili menee täysille ja samalla kääntyy läppä kennolla niin että kaikki ilma puhaltaa kennoon sitten jos tahtoo kylmempää niin hanikkaa käännetään vesi venttiili kutistuu ja samalla aletaan ohjaamaan kylmää ilmaa kennon ohi suoraan kapiiniin.
mutta jos on vielä kolmas läppä jonka pitäisi kääntyä vika on löydetty!!!! Defroster damper Control. (eikös tuo ole joku huurteen poiston jo ku hommeli)
tuon läpän häätyy siis olla kiinni siksi puhallus on heikko.
näkyykö kuvasta lähteekö heti vivulta kolme vaijeria vai miten ne menee ????

kiitoksia Porvoon Hilma tämä auttoi paljon mahdollisen vian löytymisessä.



Tätä yritin turhan mutkikkaasti selittää eli siellä on lämmönohjaus läppä joka sulla on koivuttu auki ja sit hana

Ne vivut saatta sitten liikkua yli rajoitteesta jolloin liike muuttuu kiinni ja lisää kiinni malliseksi eli puhallin päällä vipuja käännellä niin jossain vaiheessa pitäis ruveta lasillekkin puhaltamaan jos näin ei auta niin sitten ilman puhallusta kokeilee niin saattaa liikkua paremmin

Eikös sulla oli kaikki vaijerit irti?

tyhtis
20.01.2014, 05:34
juu mulla on lämmön ohjaus läppä koivuttu auki eli tulee kaikki puhallus kennolle.(tältä vaijjeri myös irti joten ei käänny kylmälle)
sitten konehuoneesta on vesi venttiili käännetty manuaalisesti kuuman asentoon koska vaijeri on poikki...
testasin vielä tuon hanan toimivuuden kun webasto laitettiin letku irti ja webaston pumppu päälle hana toiseen laitaan heitti vesi huilaamasta kennon läpi ja toiseen asentoon jolloin vesi alkoi huilaan ja kenno lämpenee.
tuota vipua joka ohjaa puhalluksen eri paikkoihin olen käännellyt hitaasti puhallukselöa ja ilman mutta ei oikein ala puhaltamaan hyvin missään asentoa..... Mihinkään ehkä parhaiten puhaltaa jaloille??
Noo pitää taasen tässä kun työn ohessa kerkiäää tutustua paremmin tuon sielun elämään...
vanhassa 82 hiluksilla ei ollu näin hienosti (tyhmästi) rakennettu tätä lämmitys hommaa siinä oli vain mahdollisuus lasille tai jalkoille lämpöä ja vesi hana. Talveksi käänsin läpän asentoon jaloille vähän ja loput lasille konehuoneessa oli sitten alkuperäisen venttiilin tilalla pallohana josta säädettii lämpö täysillebtai kylmälle.... Tuo vanha malli kun ei puhaltanut kuin kylmää kojetaulun suulakkeista ja ne piti sitten tukkia aina talveksi että ei viima käyny koppiin:cool: anteeksi mahdolliset virheet kun puhelimella vastaan

amatyyr
09.01.2018, 09:00
Lainataanpa vanhaa ketjua, kun sellainen on olemassa aiheesta.

Minulla on myös ongelma tuon lämmityslaitteen kanssa, Hilux -07:n (mittarissa 317tkm) hytti ei tahdo lämmetä, vaikka moottorin lämmöt nousee suhteellisen nopeasti viisaria vaille puoleen väliin. Pitkälläkään matkalla ei autossa tarkene ilman pitkähihaista enää kymmenen asteen pakkasella, muutamankin asteen pakkasella pitää lämmöt olla lähes täysillä. Puhalluskin on kuin lehmän henkäys, vasta kolmosella alkaa sen verran hönkimään, että tuntuu selkeästi jotain puhaltavan ja ilma vaihtuvan. Metelikin alkaa jo silloin olemaan sen verran äänekästä, ettei sitä jatkuvasti jaksaisi kuunnella.

Puhaltimen pyörimissuunta on kohti kennolle menevää kanavaa, eli moottorin alta päin katsottuna myötäpäivään. Mutta kummin päin noiden siipien pitää olla, ilmeisesti niiden pitäisi osoittaa pyörimissuuntaan nähden ulospäin ('myötäkarvaan'), eli imee sisältä ja työntää ulospäin? Nykyisessä moottorissa ne ovat juuri toisinpäin, eli tavallaan sieppaavat ilmaa puhaltimen akselia kohti. Kokeilin myös vaihtaa pyörimissuunnan, ja puhallus loppui lähes kokonaan, ei tullut enää edes sitäkään vähää. Saako näitä siipirattaita jostakin erikseen, vai pitääkö hankkia koko moottori? Romuttamoiden listoja mitä olen katsonut, niin niissä moottoreissa on myös siivet samaan suuntaan kuin minunkin, mutta paikallisen autosähköliikkeen tilausvalikoimasta löytyisi moottori, jonka siipirattaassa siivet ovat toisinpäin.

Toinen asia mitä ihmettelen, on rööreistä tuleva lämpimän ilman määrä. Kokeilin kennolle meneviä putkia, ja ainakin sisään menevä putki lämpeni niin kuumaksi, ettei siinä sormia viitsinyt sekuntia pidempään pitää kiinni. Kakkosella kun hönkii, niin mittasin nollakelillä ulostulevan ilman lämpötilaksi yli 53 astetta eli kenno kyllä lämpenee, mutta kun kääntää puhallusta isommalle, niin ilman lämpötila vaikuttaisi putoavan niin paljon, että sen voi kädelläkin todeta. Pidemmällä reissulla ei ole ollut mittaria mukana että näitä lämpötiloja olisi enemmän voinut seurata, mutta jos sieltä kuumaa tulisi, niin luulisi hytinkin lämpenevän. Tähän on tarkoitus perehtyä tarkemmin sitten, kun puhallinpuoli on kunnossa, mutta ajattelin jo etukäteen tästäkin kysyä, josko jollakin olisi aiheesta kokemusta, eli paraneeko tilanne jo puhaltimen myötä tms?


- amatyyr -

amatyyr
09.01.2018, 15:04
Puhalluskin on kuin lehmän henkäys, vasta kolmosella alkaa sen verran hönkimään, että tuntuu selkeästi jotain puhaltavan ja ilma vaihtuvan. Metelikin alkaa jo silloin olemaan sen verran äänekästä, ettei sitä jatkuvasti jaksaisi kuunnella.

Puhaltimen pyörimissuunta on kohti kennolle menevää kanavaa, eli moottorin alta päin katsottuna myötäpäivään. Mutta kummin päin noiden siipien pitää olla, ilmeisesti niiden pitäisi osoittaa pyörimissuuntaan nähden ulospäin ('myötäkarvaan'), eli imee sisältä ja työntää ulospäin? Nykyisessä moottorissa ne ovat juuri toisinpäin, eli tavallaan sieppaavat ilmaa puhaltimen akselia kohti. Kokeilin myös vaihtaa pyörimissuunnan, ja puhallus loppui lähes kokonaan, ei tullut enää edes sitäkään vähää. Saako näitä siipirattaita jostakin erikseen, vai pitääkö hankkia koko moottori? Romuttamoiden listoja mitä olen katsonut, niin niissä moottoreissa on myös siivet samaan suuntaan kuin minunkin, mutta paikallisen autosähköliikkeen tilausvalikoimasta löytyisi moottori, jonka siipirattaassa siivet ovat toisinpäin.

Sen verran itse itselleni vastaten, että näin päin ne siivet kuuklen mukaan keskipakopuhaltimissa näyttäisivät olevankin, eli puhalluskanavaa kohti ja eteenpäin taitetut.

Eli onko tuolla röörit tai lämppärin kenno sitten tukossa? Onko näissä 'uudemmissa' myös joku ohivirtaussysteemi raittiille ilmalle, eli voiko jotain sulkea pois kääntämällä puhalluksen kylmälle tai sisäkierrolle?


- amatyyr -

nurtsa
09.01.2018, 15:11
Mahtaako tossa olla raitisilma suodatin, joka olis tukossa

amatyyr
09.01.2018, 16:04
Mahtaako tossa olla raitisilma suodatin, joka olis tukossa
Sepä se onkin, kun ei ole koko suodatinta. Villi veikkaus onkin, että siellä on kahden koivun kymmenen vuoden tuotanto eristemattona kennon päällä.
Miten tuonne kennoon pääsisi helpoimmin käsiksi?


- amatyyr -

amatyyr
09.01.2018, 16:30
Eli onko tuolla röörit tai lämppärin kenno sitten tukossa? Onko näissä 'uudemmissa' myös joku ohivirtaussysteemi raittiille ilmalle, eli voiko jotain sulkea pois kääntämällä puhalluksen kylmälle tai sisäkierrolle?


Mahtaako tossa olla raitisilma suodatin, joka olis tukossa

Sepä se onkin, kun ei ole koko suodatinta. Villi veikkaus onkin, että siellä on kahden koivun kymmenen vuoden tuotanto eristemattona kennon päällä.
Miten tuonne kennoon pääsisi helpoimmin käsiksi?

Nyt kun pääsi kokeilemaan, voi jälleen vastata itselleen, että joku siellä puhalluksessa muuttuu kun käänteli säätimiä. Teho parani kummasti kun käänsi kylmälle, ja vielä edelleen kun pyöräytti sisäkierrolle.

Eli siellä taitaa olla sittenkin suodatin tukossa, ja se on mallia luonnonmukainen, jonka mieluusti vaihtaisin synteettiseen. Miten sinne siis pääsisi käsiksi helpoimmin? Grammarin ympäristöön jo hieman lisävaloja asennellessa tutustuin, kun tuhkakuppi sai väistyä kytkimien tieltä, mutta kuinka paljon siitä pitää purkaa eteenpäin, että pääsee paikkoja puhdistamaan?


- amatyyr -

Mika_T
09.01.2018, 18:19
Perus tojota niin hanskalokeron takaa lähtisin paikkoja tutkimaan...

amatyyr
09.01.2018, 18:47
Perus tojota niin hanskalokeron takaa lähtisin paikkoja tutkimaan...
Näin oli ajatus, mutta kuinka syvälle pitää edetä tai purkaa tavaraa pois edestä, että jotain pääsee puhdistelemaan? Soittimen ja säätimien ympäriltä jo paneelin käytin irti valojen kytkimiä asennellessa, siitä ei tullut hullua hurskaammaksi.
Yritin jo service manualiakin netistä etsiä, että selviäisi mitä tuo on syönyt, mutta toistaiseksi ei tullut kuin maksullisia vastaan..


- amatyyr -

Vilkutin
01.03.2018, 17:47
Löytyykö ln65 mistään sisäkennoa uutena?
Onko kukaan purkanu irti tuota kennoa?
Mitä purattaaa... Onko mitään oikotietä onneeen?
Vikana on myös että lämmintä ei juuri tule.

hiluvitkutin
02.03.2018, 07:54
Löytyykö ln65 mistään sisäkennoa uutena?
Onko kukaan purkanu irti tuota kennoa?
Mitä purattaaa... Onko mitään oikotietä onneeen?
Vikana on myös että lämmintä ei juuri tule.

Onko muutakin vikaa kuin lämmön tulo?
Mulla oli puhallin täynnä puun lehteä.
Puhaltimelta ku ottaa myös väliputken mikä menee kennolle. Saa lämppärinkin imuroitua.

jmk
02.03.2018, 08:26
Kennon pesu vois auttaa, jostain lueskelin juttua joskus niin oli ollut ruskeaa liejua täynnä. Olikohan konetiskiainetta ja kuumaa vettä seoksena ensin ei meinannu mennä edes vesi läpi ja sitten oli tullut putken täydeltä paskaa...tietysti muut on tarkastettu ennen et vesi kiertää lämmön säätimet ei ole jumissa jne. Puhaltaako puhallin muuten?

moggirange
03.03.2018, 06:26
Noissa hilukseissa on ollu tyyppivika että kennosta irtoaa jokin sisälevy ja neste ei kierrä kunnolla kennossa. Mulle vaihettiin tuohon -06 kun valitin ettei tarkene. tiesivät korjaamolla heti missä vika.

liero
03.03.2018, 12:26
Onko hiluksissa millainen poisto sisäilmalle? Onko puhallus heikko myös jos avaat oven/ikkunan?
Minä taistelin aikanaan kylmän ja huurteisen Astran kanssa ja vika löytyi viimein jumiintuneesta poistoilman läpäistä.
Pulloon ei ole helppoa puhaltaa...

HAILUXI-07
04.03.2018, 11:05
Omassa Hilussa -07 ei ole sisälämpöjen/puhalluksen kanssa ollut ongelmia vielä ainakaan.
Raitisilmasuodatinta olen käyttänyt 6.5 vuoden aikana mitä se on mulla ollut.
Toki voisi kyllä tarkistaa puhaltime ja kennon puhtauden kunhan kevät tästä vähän lämpiäis.

amatyyr
16.05.2018, 09:58
Kennon pesu vois auttaa, jostain lueskelin juttua joskus niin oli ollut ruskeaa liejua täynnä.
Tämä oli tarkoitus tehdä nyt kelien lämmettyä. Suuttimista tuleva ilma on selkeästi viileämpää isolla puhalluksella kuin pienellä, eli kenno ei jaksa pysyä kuumana isommalla ilmamäärällä, tämä viittaisi huonoon nesteen kiertoon.

Noissa hilukseissa on ollu tyyppivika että kennosta irtoaa jokin sisälevy ja neste ei kierrä kunnolla kennossa. Mulle vaihettiin tuohon -06 kun valitin ettei tarkene. tiesivät korjaamolla heti missä vika.
Mistä sisälevystä mahtaa olla kyse?

Onko hiluksissa millainen poisto sisäilmalle? Onko puhallus heikko myös jos avaat oven/ikkunan?
Minä taistelin aikanaan kylmän ja huurteisen Astran kanssa ja vika löytyi viimein jumiintuneesta poistoilman läpäistä.
Pulloon ei ole helppoa puhaltaa...
Oven avaamalla puhallus selkeästi helpottuu. Avasin doppelkupin kuskin puolelta takaverhoilua ja otin turvavyön rullan pois, ja sieltä löytyi ulkoseinän poistoilma-aukosta joku n. 60 x 40 x 250 mm kokoinen, ainakin endoskoopilla tutkien alhaalta ja kaikilta sivuilta umpinainen muovitötterö, yläpintaan en nähnyt. Tötteröä heiluttelemalla liikkuu ilmakanavan poistoritilä takaseinässä lavan edessä, ja koko paketti on muovikynsillä ulkopellissä kiinni. Mikä ihme tämä tötterö on? Irti sitä ei mahdu ottamaan ellei nosta ensin lavaa pois edestä.
Vänkärin puolelta en ole vielä takaverhoilua avannut, koska siellä ei sisäverhoilussa ole mitään ritilää, vaikka ulkopellissä poistoilmaritilä onkin. Käytän kyllä senkin auki ja tutkin mitä kotelon sisältä löytyy.

Omassa Hilussa -07 ei ole sisälämpöjen/puhalluksen kanssa ollut ongelmia vielä ainakaan.
Raitisilmasuodatinta olen käyttänyt 6.5 vuoden aikana mitä se on mulla ollut.
Toki voisi kyllä tarkistaa puhaltime ja kennon puhtauden kunhan kevät tästä vähän lämpiäis.
Minkälaista suodatinta olet käyttänyt? Näissä ei ilmeisesti ole suodatinta laisinkaan tehtaalta lähtiessä.


- amatyyr -

amatyyr
25.05.2018, 09:54
Hiljaista on.. tojotan pitäisi ilmeisesti olla 80- tai 90-luvulta 35-tuumaisilla eikä tämmönen 'uudenkarhea' (-07, 322tkm) 31-tuumaisilla kottikärryn renkailla, että ketään kiinnostaisi jelppiä nöösiä.


- amatyyr -

2,4TD
27.05.2018, 11:09
Sepä se onkin, kun ei ole koko suodatinta. Villi veikkaus onkin, että siellä on kahden koivun kymmenen vuoden tuotanto eristemattona kennon päällä.
Miten tuonne kennoon pääsisi helpoimmin käsiksi?


- amatyyr -


Vanhempi toi oma kulkine, mutta tuskin on eroa. Koko kojelauta purettava että pääsee käsiksi ainakin noissa vanhemmissa,erittäin mielenkiintoisessapaikassa

jmk
27.05.2018, 11:19
Ja kojelaudassa on tietysti airbagit ym. Purkamista hidastavat jutut...yritä kuitenkin kurkistella alakautta jos aaisi vinkkiä missä sijaitsee mitäkin.

amatyyr
27.05.2018, 19:52
Sen verran noita ilmakanavia sain talven mittaan raoteltua, että imurin letkukahvaan liitetyllä kapeammalla letkulla pääsin imuroimaan kennolta lehdet, neulaset yms. Mutta eihän se hienojakoinen pöly lähde kennon pinnalta lamellien raoista mihinkään, kun ei pääse edes kohtisuoraan letkua suuntaamaan. Vaahdotkin tuonne kanaviin huollossa ruutattiin, hiukan näistä ehkä oli apua, mutta ei paljoa. Pitää vielä joskustaina koittaa endoskoopilla tilannetta tutkia.
Seuraava operaatio on tosiaan järjestelmän sisäinen puhdistus. Tuo kennon sisältä irtoava levy sekä ilman ulostuloaukon tötterö ovat edelleen kysymysmerkkejä. Mistään en ole löytänyt mikä muovikotelo siellä c-pilarissa on, liekö sitten jonkinlainen perhosventtiili tms.


- amatyyr -

2,4TD
28.05.2018, 04:44
Aika paljon tuli purettua, kenno näytti suht hyvältä,paineilmalla sitten puhalsin pölyt pois.Jos viertaa Hiaceen niin suuri ero miten kuumaa puhaltaa. Talvella saa olla isommalla puhallin, ajossa -20 pakkasessa jäähtyy autot.

Jugi96
23.10.2019, 19:03
Mikähän vaivaa hiluxia kun puhaltaa kuskinpuolelle lämmintä mutta vänkärille kylmää? Lämmityksen säädön läppä menee normaalisti kiinni kennon eteen kun vääntää lämmöt täysille. Voisko kenno olla niin tukossa vänkärinpuolen laidasta ettei vesikierrä kuin kuskinpuolen laidassa?

osilpi
02.11.2019, 17:56
Tämä nyt ei liitt hiluxiin, eikä edes toyotaan, mutta esimerkiksi kuitenkin. 406 Pösö on lämmin auto, ollut useita. Yhdestä alkoi lämppärin kenno vuotamaan, joten uusittiin se. Tarvikeosa oli, melko edullinenkin. Päällisin puolin ei eroa alkuperäiseen, kun vertailin vierekkäin.

MUTTA: kennon vaihdon myötä lämmitysteho putosi radikaalisti ja pakkaskelit piti ajaa käytännössä aina lämppäri täysillä... Jotain eroa oli kennon rakenteessa tai materiaalissa.