Kirjaudu sisään

View Full Version : Opel Frontera 2.2dti -99


Turossuutari
17.01.2014, 14:00
Tervehdys

Tuli tuommoinen otsikon mukainen Ronttonen ostettua. Mittarissa oston hetkellä 370tkm, itse ajanut nyt kymppitonnin lisää. Auto tuli hommattua alunperin mehtuuautoksi, mutta työajoa on pääasiassa tullut, mitä nyt muutaman kerran vähän heikonpikuntoisia polkuja päässyt kokeilemaan. Ensimmäinen neliveto miulla ja jo nyt kolmen kuukauden jälkeen ihmettelee miten on ennen tullut toimeen.

Autoa tarkoitus pikkuhiljaa ehostaa ja kunnostella. Maantie ajettavuus on pyrkimys säilyttää, mutta korotusta tuo ehottomasti kaipaisi.

Takaiskareiden yläpäät oli lahonneet rungosta irti, joten niihin tuli uudet korvakot turattua ja laitettua kiinni. Jarruissa ollut ongelmaa, vasemmalla puolen molemmat laahasi pahasti, uusin tiivisteet mutta etunen jäi vielä vähän vuotamaan ja takalevy kiero. 7.3m pitkä jarruputki meni iskareita hitsattaessa puhki ja vaihdon jälkeen seuraavalla ajolla se löyty kardaanin ympäriltä.

Alipaineletkuja konehuoneessa vaihtelin ja sain moottorin vikavalon sammumaan. Ihmeellinen nykiminen ja kaupunkiajossa häiritsevä savutus hävisi kun puhistin imusarjan, kuten kuvasta näkyy, niin hiukka oli EGR-tehnyt tuhojaan.

Renkaat tällä hetkellä 235/80 15, ajatus ois etsiä 16" vanteet ja laittaa ainakin talvikumeiksi 205/ 15, mieluummin jonkin verran korkeanpana kuin nykyiset. Liian leveät nykyiset renkaat, hirveä peli ajaa sohjossa ja muutenkin perä lähtee liukkaalla irti äärimmäisen helpolla.

Sitten kysymystä näiden kanssa telkunneille:

Miten korottaminen fiksuinta? Etupäässä ilmeisesti vääntösauvat ja niitä kirimällä, mutta meneekö sitten liian kovaksi alusta? Takapäässä kierrejouset, löytyykö jäykenpiä jousia vai onko kaikkein yksinkertaisinta alkaa korin ja rungon väliin latikkaa laittamaan?

Sanotaan jos 30- 50mm sais molenpia päitä nousemaan, niin antaisi ryhtiä lisää. Lisäksi muutaman sentin korkeammat renkaat niin luultavasti miulle riittävästi ois siinä.

Kylkiputket, valo/ karjarauta, paremmat lisävalot ja lasin tummennukset on seuraavaksi työlistalla. Rungossa paikoin ruostetta ja jossain vaiheessa jo ajattelin nostaa korin pois ja runkoon hiekkapuhallus+hitsaus+polttomaalaus, mutta voi olla että kasvaa liian suureksi projektiksi...

h.hartikainen
17.01.2014, 20:18
jahas onhan täällä muitakin sortuneita.:D
omasta kirrasin etusauvoja sen mitä sai ilman mulikan kääntöä ja eihän tuo kovaksi menny. ei kyllä paljoa noussukkaan.
taakse saa jousia mutten nyt muista että mistä niitä kattelin.
onko sulla takaperässä lukkoa?

Turossuutari
20.01.2014, 07:57
Kyllä siinä kitkalukko on ja tuntuu jopa toimivankin. Takapää on jo nyt keulaa alenpana, joten sitä pitäs ensin saaha ylemmäs. Mitenkäs ja mistäkäs tuota keulaa nostetaan? Ei ainakaan oo vielä sattunut säädöt silmään...

Lipposelta Juuasta löytyy 35mm korottavat jouset hintaan 250€ pari.

ITP
20.01.2014, 15:08
Kyllä siinä kitkalukko on ja tuntuu jopa toimivankin. Takapää on jo nyt keulaa alenpana, joten sitä pitäs ensin saaha ylemmäs. Mitenkäs ja mistäkäs tuota keulaa nostetaan? Ei ainakaan oo vielä sattunut säädöt silmään...

Lipposelta Juuasta löytyy 35mm korottavat jouset hintaan 250€ pari.

Pulttia nro 12 kirraamalla nousee keula.

https://www.autonvaraosa.fi/vaantosauvaetujousitusoikea-p-273281.html

Tuossa alla muistaakseni 265/70?-16 renkaat

Auto vakio korkeudella

http://i43.tinypic.com/14watkm.jpg

Turossuutari
21.01.2014, 08:32
Hyvä juttu! Pittääpä tuota alkaa nostamaan kuhan saapi jouset ostettua.

Lämppärin kenno alkoi vuotamaan näköjään kanssa, minkälainen homma on vaihtaa? Ilmastointi on, vaikuttaneeko asiaan. Tuossa netin syövereistä löysin tuollaisen
http://www.mister-auto.fi/fi/lammityslaitteen-kenno/bolk-bol-31110009_g467_a999BOL-31110009.html
Onko kellään kokemusta tekeekö noilla mitään, hinta ainakin on halpa. Jos on helppo vaihtaa niin vois kokeillakkin, mutta jos teet päivän tahi kaksi töitä, niin saisi mielellään kestää muutakin kuin pyhättömän viikon.

h.hartikainen
21.01.2014, 20:23
kannattaa kattoa että minkä mallinen kenno siellä majailee.
niitä on kahta tyyppiä fronteroissa ja omassa sattu olemaan se harvinaisempi jota ei ainakaan syksyllä saanut suomesta kuin teettämällä. eli noin 400e plus 8 viikon odotus.:eek:
saksasta möivät kans monesta paikkaa ei oota ja teettämällä noin 10 viikon sisällä.
saksasta se lopen sitte löyty ja tais olla noin 120e.
mutta lämmitysteho onneton. arvasin jo kun kennon sain kouraan että kylmä tulee mutta eipä juuri kiinnostanut kun oli auto 2 viikkoa sitä odotellut levällään. kuvassa vanha ja uus vierekkäin.

Turossuutari
22.01.2014, 06:07
kannattaa kattoa että minkä mallinen kenno siellä majailee.
niitä on kahta tyyppiä fronteroissa ja omassa sattu olemaan se harvinaisempi jota ei ainakaan syksyllä saanut suomesta kuin teettämällä. eli noin 400e plus 8 viikon odotus.:eek:
saksasta möivät kans monesta paikkaa ei oota ja teettämällä noin 10 viikon sisällä.
saksasta se lopen sitte löyty ja tais olla noin 120e.
mutta lämmitysteho onneton. arvasin jo kun kennon sain kouraan että kylmä tulee mutta eipä juuri kiinnostanut kun oli auto 2 viikkoa sitä odotellut levällään. kuvassa vanha ja uus vierekkäin.

Hoplaa, sepäs kuulosti hienolta! Tosin kysyin paikallisesta varaosaliikkeestä ja tuli vastaus, että heidän toimittajilta ei löydy, mutta alkuperäisenä löytyy hintaan 986€.

Laitoin nyt rakeet sinne sisään ensiavuksi ja sillähän tuo asettui. Joulun aikaan vaihdoin nesteet ja sieltä tuli sellaista "kelmua" mukana, eli on tainut olla jo aiemmin oireita =)

Onko tallessa paikkaa mistä sen tilasit?

Karppaj
22.01.2014, 10:19
Ebay:stä löytyi pari kennoa. Käviskö tuollaiset? Jos vaan myyjät postittavat tänne.

http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Frontera-B-Isuzu-Trooper-Car-Heater-Matrix-/161198190082

http://www.ebay.co.uk/itm/Vauxhall-Frontera-B-Isuzu-Trooper-heater-matrix-New-with-warranty-/291058764462#vi-ilComp

h.hartikainen
22.01.2014, 18:18
tuolta tilasin mutta näkyy saatavuus olevan heikko.
http://www.pkwteile.de/autoteile/opel-ersatzteile/frontera-b-6b/9992/10447/warmetauscher

kannattaa kurkata kumpi siellä luuraa. luultavasti näkee jo kun kurkkaa hantin jalkotilaan että miten ne putket siitä lähtee.

ITP
22.01.2014, 23:18
Originaali osat on kyllä synkän hintaisia näihin fronteroihin, mutta jos ulkomailta onnistuu tilailemaan edukkaasti niin säästää satas.. tonneja :D

Turossuutari
25.01.2014, 15:15
No kieltämättä hinnat kohillaan. Merkkiliikkeestä kysyin etujarrusatulan tiivistesarjaa, hinta 96€! Varaosaliikkeeltä sais melkein jo koko satulan sillä rahalla! Motonetistä Isuzu Trooperin sarja 6,90€

Takapenkit otin tänään irti, niille jos jollakin tarvetta niin joutavat pois. Ensi viikolle tarkoitus käydä pakuksi leimauttamassa.

Turossuutari
14.03.2014, 21:14
No nythän se kenno sitten antautui lopuilleen. Höyryä tulee kiitettävästi jos lämmöt päälle laittaa. Irrotin tänään kennon putket konehuoneen puolelta ja laitoin ne yhteen, kaitpa tuolla nyt tarkenee ajella ilman lämpöäkin. Rupesin sitten kahtelemaan sitä kennoa... Autohan on varmaan rakennettu sen kennon ympärille! Tunnin purin ja sitten loppui usko ettei se ihan puottamalla käsiin tule. Kenno on tietysti se harvinaisenpi, eli ei ainakaan se malli joka mister autolta löytyy 27 euron hintaan hyllystä... Putket lähtee rinnakkain päätyä pitkin.

Huomenna jatkan ja jos näyttää siltä ettei se sieltä helpolla malliksi tule, niin sitten pitää tilata riskillä ja kun uus on tullut, niin sitten purkaa koko kojelauta. Onko ketkä tuon tehnyt, niin onko mitään vinkkiä hommaan ryhtyvälle?

Byrocrat
15.03.2014, 18:41
http://www.mediafire.com/?nz1rbzzm8vt8d16


No nythän se kenno sitten antautui lopuilleen. Höyryä tulee kiitettävästi jos lämmöt päälle laittaa. Irrotin tänään kennon putket konehuoneen puolelta ja laitoin ne yhteen, kaitpa tuolla nyt tarkenee ajella ilman lämpöäkin. Rupesin sitten kahtelemaan sitä kennoa... Autohan on varmaan rakennettu sen kennon ympärille! Tunnin purin ja sitten loppui usko ettei se ihan puottamalla käsiin tule. Kenno on tietysti se harvinaisenpi, eli ei ainakaan se malli joka mister autolta löytyy 27 euron hintaan hyllystä... Putket lähtee rinnakkain päätyä pitkin.

Huomenna jatkan ja jos näyttää siltä ettei se sieltä helpolla malliksi tule, niin sitten pitää tilata riskillä ja kun uus on tullut, niin sitten purkaa koko kojelauta. Onko ketkä tuon tehnyt, niin onko mitään vinkkiä hommaan ryhtyvälle?

Turossuutari
23.04.2014, 09:07
Wuhuu, auto on läjässä ja pitävä tuosta tuli. Tuolta tilasin, kaikkine postikuluineen satasen maksoi ja tuli ihan postilaatikkoon.

http://www.autonosat24.fi/7269075-schlieckmann-lammityslaitteen-kenno

Ohuenpi tuo uusi oli ja eii ihan muokkaamatta sopinut paikoilleen, mutta sen muovikopan veistelyllä selvisi. Vanha oli muovipäätyinen ja tämä uusi perinteinen messinkipäätyinen.

Hommana iso ja aikaa vievä, onneksi sopi omaan talliin ja oli kupla vara-autona, eli sai pari kolme viikkoa seisoa auto levällään tallissa. Käytännössä purattaa kaiken kojelaudasta. Kojelauta itessään pois ja jos murjomatta haluaa muovikopan pois, niin myös poikittainen tukiputki pitäs ottaa kanssa, mutta ite en enää sitä alkanut irrotamaan, joten pari lohkeamaa ja katkennutta vipua tuli saldoksi.



Sitte seuraavaa askarta ajattelemaan, millainen homma tuommosesta on ottaa kori irti? Rungossa on hapanta kuiteskin sen verran paljon, että jos hyvän haluaisi, niin pitäs ottaa kori irralleen ja sais turata sitten väljemmin. Mutta onko sitten itestä sen tekijäksi, on toinen asia... Viime viikolla putosi ylikäytävän yli ajaessa tankin takapää...