PDA

View Full Version : Ristinivel vai CV


khager
16.01.2014, 19:19
Auttakaa viisaammat. Grand Cheroke vm-97 myydään kahta eri etuvetoakselia. Kumpi on kestävämpi? Alkuperäinen on ristinivelellä toinen on CV-akseli.

Timo_L
17.01.2014, 12:09
Auttakaa viisaammat. Grand Cheroke vm-97 myydään kahta eri etuvetoakselia. Kumpi on kestävämpi? Alkuperäinen on ristinivelellä toinen on CV-akseli.

Jos lähinnä ajat maantiellä niin CV sen mukavamman käytöksen takia.


Jos ajat metsässä ja rengaskoko on 31" tai enemmän, niin vahvasti harkitsisin ristikollista vetaria. Nuo alkuperäisetkin CV:t on kohtuu heikot (vetari on juuri ennen CV- niveltä n.6mm ohuempi kuin muu osa vetarista), ja tahtoo napsahtaa rikki. Tarvikevetarit CV- mallisena sitten yleensä vielä orkkiksiakin huonompia laadultaan :D

Ristikollinen vetari on tasapaksu vetarin päästä päähän, ohuin kohta spoorien kohdalla kuten pitääkin.

khager
17.01.2014, 17:03
Kiitos vastauksesta. Pysyttelen ristikoissa.

Timo_L
17.01.2014, 20:28
..tietysti jos rahkeet riittää RCV:n vetareihin, niin sitten ehdottomasti CV:t ;)

khager
19.01.2014, 09:24
..tietysti jos rahkeet riittää RCV:n vetareihin, niin sitten ehdottomasti CV:t ;)
Rahasta se aina on kiinni. Kuvista olen katsonu kun isot pojat laittaa noita punaisia vetareita. Odottelen lottovoittoa :D

Mase
19.01.2014, 11:50
Lainataan hieman topikkia, kun otsikkokin sopii suoraan: mikäs tehonkesto Jeepin tms. CV nivel kardaaneilla on? Jokusen niitä olen vaihtanut rikkinäisen suojakumin takia, mutta meneekö ne muuten silpuksi. Värinättömyyden takia tekisi mieli laittaa sellaiset kardaaneihin.

Timo_L
19.01.2014, 13:09
Ei kait se kauheasti ristikkoa heikompi ole, mutta monet valittavat että korotuksen yhteydessä niistä loppuu liikevara -> kuluu äkkiä loppuun tai hajoaa.

Edit: mutta eihän ristikollinenkaan oikeastaan värise, kunhan on kardaanikulmat kohdallaan. Tarvittaessa tuplaristikollinen niin saa pinionin käännettyä ylemmäs.