View Full Version : hj lataus.
Elikkäs olis laturin kanssa on vähän ongelmia.. elikkäs auton oireet 1000 kieroksilla lataa 27,4v valot päälä sama.. mut kun käynin puottaa tyhjäkäynille niin valot päällä lataa vain 25v ja vähän alle et onko laturi sökö??
onx maadotus kunnolla..???
mul korjaantu tos vihrees ku laitoin lisämaadotuksen laturille..
Remmi on kiini..ja maadotus kaapeli on uusittu vasta..
ei muuta kun nopan-autolta uusi tilaukseen. muistaakseni on halvempi
kuin nuo startaxin korjatut..
Ei se välttämättä muutu miksikään uudellakaan laturilla.
Sulla on pirssissä tyhjäkäynti niin pienellä ettei laturin kierrokset riitä lataamaan jos siellä on kuormaa päällä.
Yleensä vaihtovirtalaturit vaatii noin 3000rpm että lataavat 80-90% kapasiteetistaan. = reilu 1000rpm koneessa.
BJ-40/76
16.01.2014, 21:27
Paljonko jännite on sammuksissa täysillä akuilla Ilman kulutusta? Siis onko tuo sinun mittari tarkka? jos valehtelee niin että tuo 25 V onkin todellisuudessa 26 Volttia, niin alkaa näyttämään normaalilta....
Ja onko akut varmasti täynnä? Tyhjenneiden 100 Ah akkujen lataaminen täyteen normaalissa ajossa vaatii aikaa uskomattoman paljon! siis nurkkapyöritystä ajaessa ei välttämättä riitä tankillinen dieseliä, varsinkaan jos jotain vikaa tai istuinlämmittimiä, taikka takalasinlämmitin jatkuvasti päällä....
Ei se välttämättä muutu miksikään uudellakaan laturilla.
Sulla on pirssissä tyhjäkäynti niin pienellä ettei laturin kierrokset riitä lataamaan jos siellä on kuormaa päällä.
Yleensä vaihtovirtalaturit vaatii noin 3000rpm että lataavat 80-90% kapasiteetistaan. = reilu 1000rpm koneessa.
Tuo on tosi. Ja varsinkin k.o ongelma koettelee vanhimpia hj:tä, pahimmillaan niissä on vain 15 A laturi! ja pyörii huomattavan hitaasti, koska paksu remmi vaatii ison hihnapyörän... joskus mittasin tuon "välityssuhteen", ja oli reilusti alle 3.
Ja kun siellä on myös 2x puhallin, paljon parkkeja jne, niin jo alkuperin tuo lataaminen tyhjäkäynnillä on vähän niin ja näin...
Ja noita latureita on ollut minulla HJ:ssa (20A? en varma), 25A ja 40A
Minkä kokoinen laturi sinulla on, ja onko mikä korimalli? ja onko mitä kulutusta?
P.S Nyt hdj:ssä "nopeaksi välitetty" 120 A laturi, toki 12v, mutta tekee tyhjäkäynnillä enemmän sähköä, kuin tuo aikoinaan minun HJ-61:n 40A laturi suurimmalla sallitulla nopeudella tienpäällä...
Paljonko jännite on sammuksissa täysillä akuilla Ilman kulutusta? Siis onko tuo sinun mittari tarkka? jos valehtelee niin että tuo 25 V onkin todellisuudessa 26 Volttia, niin alkaa näyttämään normaalilta....
Ja onko akut varmasti täynnä? Tyhjenneiden 100 Ah akkujen lataaminen täyteen normaalissa ajossa vaatii aikaa uskomattoman paljon! siis nurkkapyöritystä ajaessa ei välttämättä riitä tankillinen dieseliä, varsinkaan jos jotain vikaa tai istuinlämmittimiä, taikka takalasinlämmitin jatkuvasti päällä....
Tuo on tosi. Ja varsinkin k.o ongelma koettelee vanhimpia hj:tä, pahimmillaan niissä on vain 15 A laturi! ja pyörii huomattavan hitaasti, koska paksu remmi vaatii ison hihnapyörän... joskus mittasin tuon "välityssuhteen", ja oli reilusti alle 3.
Ja kun siellä on myös 2x puhallin, paljon parkkeja jne, niin jo alkuperin tuo lataaminen tyhjäkäynnillä on vähän niin ja näin...
Ja noita latureita on ollut minulla HJ:ssa (20A? en varma), 25A ja 40A
Minkä kokoinen laturi sinulla on, ja onko mikä korimalli? ja onko mitä kulutusta?
P.S Nyt hdj:ssä "nopeaksi välitetty" 120 A laturi, toki 12v, mutta tekee tyhjäkäynnillä enemmän sähköä, kuin tuo aikoinaan minun HJ-61:n 40A laturi suurimmalla sallitulla nopeudella tienpäällä...
autossa 40a laturi sisäisellä säätimellä ja auto on hj60 v.82..se on muutettu sille sisäiselle säätimelle kun vaihoin ton isomman niin alko käret hitsautua kiini siitä erillisestä säätimestä joka oli 25a laturille..
onkse sillein et vaihtaa ton hihna pyörän niin sit se rupeis tekee enmmän virtaa? pitää tuo kuluts mitata viel mut ei oo mitään ihemitä vakio kulutuksia..yrittänyt karsia kaikki ylimääräiset..autoon asennettu 12v lisälaturi jonka kautta toimii kaikki ylimääräiset vehkeet esim mankka, lisämittarit ym muut sellaiset..pitää laittaa yöksi nyt akut latautumaan ja mitata täytenä sit mikä on kullutus.
Ei se välttämättä muutu miksikään uudellakaan laturilla.
Sulla on pirssissä tyhjäkäynti niin pienellä ettei laturin kierrokset riitä lataamaan jos siellä on kuormaa päällä.
Yleensä vaihtovirtalaturit vaatii noin 3000rpm että lataavat 80-90% kapasiteetistaan. = reilu 1000rpm koneessa.
mulla on se käsikaasu sillein et tyhjäkäynti on se reilu 600 et latais jotain..
pitää tuo kuluts mitata viel mut ei oo mitään ihemitä vakio kulutuksia..yrittänyt karsia kaikki ylimääräiset..autoon asennettu 12v lisälaturi jonka kautta toimii kaikki ylimääräiset vehkeet esim mankka, lisämittarit ym muut sellaiset..pitää laittaa yöksi nyt akut latautumaan ja mitata täytenä sit mikä on kullutus.
pitäs helposti riittää 40a laturi kun mulla patrollissa riittää 25.nkin ihan hyvin.
virtapihdillä sitä kulutusta kerran kattelin ja saikohan siihen jopa 10-15a kulutusta kaikki laitteet täysillä ja lisävalot päällä.
BJ-40/76
18.01.2014, 17:37
pitäs helposti riittää 40a laturi kun mulla patrollissa riittää 25.nkin ihan hyvin.
virtapihdillä sitä kulutusta kerran kattelin ja saikohan siihen jopa 10-15a kulutusta kaikki laitteet täysillä ja lisävalot päällä.
Aika resu mittari? Siis jo h-4 pitkät on 75w, ja apupitkät 70w, siis pelkät valot 290w, suuruusluokkaa 12A...
Ja siihen sitten 1-2 lämppärin puhallinta noin 3-6 A/kpl, parkkeja ja mittarivaloja reipas 10 kpl, ja takalasin lämppäri noin 10 Amppeeria...
Mutta onhan tuo 15A mahdollista, kun pari pikää valoa rikki ja/tai takalasinlämppäri rikki myös...
Mutta totuus on se, että esim. BJ-40 15A laturillakin pärjää, pitää vaan muistaa säästää sähköä.
Ja topiikin aloittajalle; kun kuulostaa että tuo sinun laturi on joku tee-se-itse versio, niin kannattas tarkistaa vielä kertaalleen kaikki, mukaanlukien mitata tuo laturin ulostulovirta; siis onko syynä vaan alhainen jännite, vai poteeko puutetta latausvirrasta.
Aika resu mittari? Siis jo h-4 pitkät on 75w, ja apupitkät 70w, siis pelkät valot 290w, suuruusluokkaa 12A...
Ja siihen sitten 1-2 lämppärin puhallinta noin 3-6 A/kpl, parkkeja ja mittarivaloja reipas 10 kpl, ja takalasin lämppäri noin 10 Amppeeria...
Mutta onhan tuo 15A mahdollista, kun pari pikää valoa rikki ja/tai takalasinlämppäri rikki myös...
Mutta totuus on se, että esim. BJ-40 15A laturillakin pärjää, pitää vaan muistaa säästää sähköä.
Ja topiikin aloittajalle; kun kuulostaa että tuo sinun laturi on joku tee-se-itse versio, niin kannattas tarkistaa vielä kertaalleen kaikki, mukaanlukien mitata tuo laturin ulostulovirta; siis onko syynä vaan alhainen jännite, vai poteeko puutetta latausvirrasta.
siis laturihan on peräisin hj61 ja siihen oma sisäinensäädin..saako tuota virran syöttöä säädettyä mitenkään muuten kuin hihnapyörän vaiholla?? ja eiks niissä ole vakiona saman kokoiset hihnapyörät 25a ja 40a latureissa?? en ole nyt saanut kuin ton 27,4v ulos tuolta laturista et eikös sen pitäisi olla lähempänä 28 ja vähän yli sen et se toimis oikein..ja ne johto sulakkeetkin on uusittu siitä akun luota vai alkaako olla vain johtosarjassa vika et on mustunut et ei yksin kertisesti virta liiku..olen myös kokeilut et suoraan laturista 35neliön kaapeli akun plussaan et on suora yhteys mut ei ole hyötyä etonko sitä vai ei..
BJ-40/76
18.01.2014, 23:04
siis laturihan on peräisin hj61 ja siihen oma sisäinensäädin..saako tuota virran syöttöä säädettyä mitenkään muuten kuin hihnapyörän vaiholla?? ja eiks niissä ole vakiona saman kokoiset hihnapyörät 25a ja 40a latureissa?? en ole nyt saanut kuin ton 27,4v ulos tuolta laturista et eikös sen pitäisi olla lähempänä 28 ja vähän yli sen et se toimis oikein..ja ne johto sulakkeetkin on uusittu siitä akun luota vai alkaako olla vain johtosarjassa vika et on mustunut et ei yksin kertisesti virta liiku..olen myös kokeilut et suoraan laturista 35neliön kaapeli akun plussaan et on suora yhteys mut ei ole hyötyä etonko sitä vai ei..
Ja auton kytkentä on muutettu sisäiselle säätimelle?
Tuota Maksimi Virran tuottoa ei voi säätää mitenkään, laturi jaksaa työntää sen pikkasen reilu 40 Amppeeria 28 Volttiin, kun kierrokset on keltaisella/punaisella. Jos välittää nopeammaksi, niin tuotto nousee pienillä kierroksilla, mutta nyt ei liene kyse siitä, vaan alhaisesta jännitteestä?
Onko tuo sinun Jännitemittari kuinka tarkka? (olen itse tehnyt päivän töitä yleismittarin takia, näytti juurikin 27.3? volttia, kun oikea tulos olisi ollut 28.2 Volttia)
Tuo ns. hj-61 laturi on tyypiltään 4+4+3 diodeinen, ja nuo 3 pienempää tasasuuntaa sähköä säätimelle, en ole törmännyt yhteen palaneeseen "magnetointidiodiin", mutta ei vaikuttaisi olevan tuokaan syynä vähäiseen lataukseen.
-> Olisiko sinulla mahdollista käydä jossain mittauttamassa tuo latausjännite ja -virta?
Kerroit että johtosarja on mustunut, ja lanka/johto sulakkeet on uusittu; Onko sulla palanut nuo "johto/lanka" sulakkeet? tai onko jossain vaiheessa käynyt akun kenkä irti käydessä? tai muuta tapaturmaa? JA onko autossa päävirtakytkintä?
Ja auton kytkentä on muutettu sisäiselle säätimelle?
Tuota Maksimi Virran tuottoa ei voi säätää mitenkään, laturi jaksaa työntää sen pikkasen reilu 40 Amppeeria 28 Volttiin, kun kierrokset on keltaisella/punaisella. Jos välittää nopeammaksi, niin tuotto nousee pienillä kierroksilla, mutta nyt ei liene kyse siitä, vaan alhaisesta jännitteestä?
Onko tuo sinun Jännitemittari kuinka tarkka? (olen itse tehnyt päivän töitä yleismittarin takia, näytti juurikin 27.3? volttia, kun oikea tulos olisi ollut 28.2 Volttia)
Tuo ns. hj-61 laturi on tyypiltään 4+4+3 diodeinen, ja nuo 3 pienempää tasasuuntaa sähköä säätimelle, en ole törmännyt yhteen palaneeseen "magnetointidiodiin", mutta ei vaikuttaisi olevan tuokaan syynä vähäiseen lataukseen.
-> Olisiko sinulla mahdollista käydä jossain mittauttamassa tuo latausjännite ja -virta?
Kerroit että johtosarja on mustunut, ja lanka/johto sulakkeet on uusittu; Onko sulla palanut nuo "johto/lanka" sulakkeet? tai onko jossain vaiheessa käynyt akun kenkä irti käydessä? tai muuta tapaturmaa? JA onko autossa päävirtakytkintä?
kyllä sisäiselle säätimelle..tänään sain täydet akut konepellin alle ja lataus oli 27.2v ilman rasitusta..joo entisellä laturin asennuksessa unohtu ottaa plus johto irti niin poltti sen sulakeen sieltä akun luota..tässä autossa ei ole päävirtakatkaisiaa..en kyl tedä tosta mittarista et onko miten tarkka ei varmaankaan ku on halppis malleja.
paljonko on hj 60 tyhjäkäynti??
Paljonko näyttää täydestä akusta mitattu jännite?
Tyhjäkäyntejä:
MT 650rpm
at 2h 750rpm
at 12h-t 770rpm
Paljonko näyttää täydestä akusta mitattu jännite?
12.4v kun ladattu täyteen
Ei tuo mittari paljo heitä, pitäis olla 12.6V.
BJ-40/76
20.01.2014, 21:02
12.4v kun ladattu täyteen
Kuinka pitkään seisonut latauksen jälkeen? pari-kolme tuntia pitäis vähintään odottaa, kun laturin liittimet irroitettu. vuorokausi olisi vielä parempi, jos meinaa mittarin kalibraatiota tarkistella...
Ei tuo mittari paljo heitä, pitäis olla 12.6V.
Riippuu paljonko on paljon? siis tuo heitto 12,6-> 12,4 volttia on 1,6%
Minulla on mielikuva, että tuo 12,6v on hivenen matala HYVÄN täyden akun jännitteeksi, mielikuva että 12,7 tai 12.8 Volttia....
Mutta tuolla 1,6% heitolla 28 voltin todellinen latausjännite näyttää vain 27,55 volttia... (ja jos heitto olisi 3%, niin 28v näyttäisi 27,16 volttia)
Siis aikalailla mittarin heiton varassa, lataako vai ei... toki pakkasella lataus saisi olla reilusti yli 28 Volttia, jopa 29...
pitää käydä mittauttamassa jossain liikkeessä..niin saa todellisen tuloksen..akut seiso parisen tuntia..kauvempaa ei kerennyt seisottaa kun tuli auton tarvis..