View Full Version : Mistä Optima Halvimmalla?
Löytyykö tosta edullisemmin?http://lapinakkumaailma.fonectanverkkokauppa.fi/product/834/optima-akku-yellow-top-yt-u-42-12v-55ah
Malli:keltanen 55ah sivunavoilla
KAttelin että jossain puljussa joku hassu pyysi 450e samasta akusta:D
Mun mielestä toi on jo aika halpa optima paikallisessa akku liikkeessä saman lainen melkeen huntin kalliimpi
Hyvä hinta on. Edes saksan Ebaystä ei saa halvemmalla.
http://www.ebay.de/itm/Optima-YT-U-4-2-12V-55Ah-AGM-Gel-Batterie-fur-extreme-Einsatze-/331065968801?pt=DE_Autoteile&hash=item4d1511c8a1
Tänään uuden akun ostoon, vanha kaput..
Mistä sellanen+90ah akku edullisesti ja mikä merkki?
Tänään uuden akun ostoon, vanha kaput..
Mistä sellanen+90ah akku edullisesti ja mikä merkki?
Osta varta tai bossi. Älä ainakaan sellasta halpaa snäidriä! :D se on meinaa sitte vuoden tai jopa kahden akku.
Osta varta tai bossi. Älä ainakaan sellasta halpaa snäidriä! :D se on meinaa sitte vuoden tai jopa kahden akku.
:D heh, joo sitä motonetin snäideriä katselin jo, näin pihinä miehenä... Onkohan siinä takuuta? Olis vaan hinta miellyttävä, n.100€ se 100ah-aggu.., mutta joo, pitäisi tässä iässä kyllä jo oppia se vanha lause, oli muutes tarrana kerran vaalimaan jonossa hienossä mersussa; Joka halpa osta, se paska saa ;)
Kekkeruusi
17.01.2014, 07:20
konehuoneeseenko laitat akun ?
ite laitoin omaan susukiin mersun geeliakun (95ah) takakonttiin ja sieltä paksulla kaapelilla eteen jakoblokkiin, ei oo ainakaan virta loppunut ikinä kesken.
kattelin että motonetissä oli bossin 95 akku jonku vähä päälle 200e.
eikö sellanen kannattais ?
mettäparoni
17.01.2014, 08:43
Sznajderilla on Motonetissa kahden vuoden takuu, ihan kuin Boschillakin.
Sznajderiltahan on nyt just tullu uutena ne Premium-akut, mistä ainakin käynnistystehoja irtosi paljon enemmän kuin pakettiin on merkattu.
Omassa autossa snaideri on toiminut moitteetta jo vuosia ja premium-snaiderin laitan seuraavaksi, jos vinssi vaatii tehokkaampaa.
Ettei mee ihan myyntipuheeks, ni Boschi on aina Boschi ja sitä suosittelen asiakkaillekin.
Mulla vois olla Exiden Nautilus akkuja jouten.
Laittelenpa ilmoituksen illemmalla :)
Sznajderilla on Motonetissa kahden vuoden takuu, ihan kuin Boschillakin.
Sznajderiltahan on nyt just tullu uutena ne Premium-akut, mistä ainakin käynnistystehoja irtosi paljon enemmän kuin pakettiin on merkattu.
Omassa autossa snaideri on toiminut moitteetta jo vuosia ja premium-snaiderin laitan seuraavaksi, jos vinssi vaatii tehokkaampaa.
Ettei mee ihan myyntipuheeks, ni Boschi on aina Boschi ja sitä suosittelen asiakkaillekin.
Onkos muilla tuo sznajderi käytössä? Yhden Boschin hinnalla sais vaa molemmat akut uusittua.. :confused:
:D heh, joo sitä motonetin snäideriä katselin jo, näin pihinä miehenä... Onkohan siinä takuuta? Olis vaan hinta miellyttävä, n.100€ se 100ah-aggu.., mutta joo, pitäisi tässä iässä kyllä jo oppia se vanha lause, oli muutes tarrana kerran vaalimaan jonossa hienossä mersussa; Joka halpa osta, se paska saa ;)
Eilen kävin Vartan tuolta eka postauksen liikkeestä, 100 Ah ja 149€. Ei paha.
Land Cruiser
18.01.2014, 08:53
Volvolla on omasta mielestä edukkaat ja hyvät akut... Mulla on LJ:ssä kaksi 70Ah Volvon akkua ja hyvin pyörii;) Olisikohan valmistaja Varta?
Volvo viestissä sivulla 38-39
http://www.digipaper.fi/volvoviesti/118676/
Ei ole sznajderin akuissa ollu mitään valittamista. sensijaan sinikantisia boscheja saanut itse ja muutama muukin palautella takuuseen.
GaryRock
18.01.2014, 11:49
Onkos muilla tuo sznajderi käytössä? Yhden Boschin hinnalla sais vaa molemmat akut uusittua.. :confused:
reilu kaks vuotta ja kaks talvea ollu suzukissa kaks szanjderia, toinen isompi vinssaukseen ja käynnistystä varten vähän pienempi. Ei mitään vikaa toistaiseksi.
konehuoneeseenko laitat akun ?
ite laitoin omaan susukiin mersun geeliakun (95ah) takakonttiin ja sieltä paksulla kaapelilla eteen jakoblokkiin, ei oo ainakaan virta loppunut ikinä kesken.
kattelin että motonetissä oli bossin 95 akku jonku vähä päälle 200e.
eikö sellanen kannattais ?
Samalla lailla täälläkin,Ainoa että konttiin tulee vielä toi toinen keltanen optima kaveriksi sit ois 110ah optimaalista virtaa ja laturina oli joku 80-90ah,että luulis riittävän touhua!
Ja konehuoneessa "kumeilla" eristetty kuparinen järeä latta josta virta jaoteltu
ja virta kaapeli sitä 50mm2 ja kummaltakin akulta 2x50mm2 maadoitusta(toinen runkoon ja toinen koriin)..
konehuoneeseenko laitat akun ?
ite laitoin omaan susukiin mersun geeliakun (95ah) takakonttiin ja sieltä paksulla kaapelilla eteen jakoblokkiin, ei oo ainakaan virta loppunut ikinä kesken.
kattelin että motonetissä oli bossin 95 akku jonku vähä päälle 200e.
eikö sellanen kannattais ?
Konehuoneeseen joo.. Apparin puolella joku 70ah akku kyl pitää virtaa muttei starttaa kai kun toiselta akulta. Pitänee sijoittaa sen verran että ostaa motönetista ne 114€/kpl maksavat 100ah snäiderit...
Mitenköhän sais kytkettyä tuon toimivan vielä apuriksi taakse? Itse niin tunari noiden kytkentöjen kanssa, että saapi joku muu sen sitten asennella :)
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1313.TR0.TRC0.Xoptim a+batterie&_nkw=optima+batterie&_sacat=0&_from=R40''
löytyy 75ah optimaa 189+kulut
55ah 156€
Pitäs jaksaa laittaa sähköpostia toimituksesta ja sen kuluista.
Omat akut tällä hetkelle vänkärin penkin takana, vaihtuu yhteen 75ah optimaan ja siirtyy vänkärin penkin ja lukkopellin väliin. Tuurilla saa istutettua jalkatilan päällä olevan hyllyn tilalle.
Täällä myös ihan käypäisen hintaisa Optimoita, hinnastot vaan parin vuoden takaa, pitäneekö paikkaansa...? http://www.j-mat.fi/
Ja sit löytyy http://akkunetti.fi/lyijyakut/optimaakut
Ei ollut oikeanpuoleista (-+) 100ah huoltovapaata snaitzeria enää motönetissä.., boschiin ei riitä massit. Tarjouksessa olisi ollut, oisko hinta ollu 89,90€ 80ah akut, mutta onko mitään suositeltavaa ratkaisua ja tarviiko tuo hj60 edes niitä 100ah akkuja..? Onko nuo nyky-ajan huoltovapaat akut ylipäätänsä parempia kuin vanhanmalliset akut??
Nyt toisena akkuna n.4v vanha exide?, jossa kuitenkin virrat aamulla vielä 13,4v. Ei viitsisi turhia hankintoja tehdä, mutta kun tuo auto on tarkoitus tosiaan säilyttää iäti, niin millaiset akut nyt ois hinta/laatusuhteeltaan hyvät?
Mittojen puolesta ei monikaan 100ah akku mahdu edes. Hong kongissa ois ollu tarjouksessa 100ah akut alle satasen mutta kun merkki on AKKU?!?
mutta kun tuo auto on tarkoitus tosiaan säilyttää iäti, niin millaiset akut nyt ois hinta/laatusuhteeltaan hyvät?
75ah keltaset optimat. Sopii vakio paikallekki ku muokkaa päälle tulevaa rautaa.
Metrossa oli mainos Akkupojat helsinki 55 keltanen 185€. Ja punanen 50ah 149€
Metrossa oli mainos Akkupojat helsinki 55 keltanen 185€. Ja punanen 50ah 149€
Nettisivuilla tuplahinnat: http://www.akkupojat.fi/index.php/site/akut/henkiloeautoakut:5
Nettisivuilla tuplahinnat: http://www.akkupojat.fi/index.php/site/akut/henkiloeautoakut:5
Näköjään :D noissa on kyllä hinta haitaria. Kate kohillaan jos joku ei noista osaa tinkiä.
Kaks 75 keltasta oli sisäänosto hintaan 450e en enää muista oliko alvi 0.
Ei ole sznajderin akuissa ollu mitään valittamista. sensijaan sinikantisia boscheja saanut itse ja muutama muukin palautella takuuseen.
Joskus oli HJ.ssa Boschin akut kun ostin auton, akut olivat ½v vanhat ja kuitinkin sain niistä, no tuo kesä meni ja talvi tuli, akutkin vaihdoin puolelta toiselle tasaisen latautumisen takia. Pakkaset iski ja akut tyhjät, ladattiin moneen kertaan mutta ei vaan tullut kalua, kuittia ei sitten enään löytynyt mistään, hinta moisissa älytyn ja jotkin Kätsyn halpikset hain mitkä pelasi moitteitta seuraavat 3v ja olivat kunnossa kun auton myin.
Varmaan ollu juttua aikasemminki mutta mihin nuo optimat on niin hyvät että niistä kannattaa tuommosta hintaa maksaa?
Töisä laitetaan vartan akkuja vehkeisiin enkä aina oo oikeen vakkuutunu niistä.
EXIDE akkujen kans ei vielä koskaan oo ollu ongelmaa. Suosittelen.
IironSika
24.01.2014, 10:49
No minulla ainakin omaan kokemukseen Optimasta. Kaksi keltaista ostin vuonna 2004 tai -05 ja ovat siitä lähtien olleet käytössä ties kuinka monissa autoissa, pitkissäkin vinssauksissa, huonolla hoidolla ja parhaimmillaan vuoden päivät lataamatta ja käyttämättä, myös pakkasessa. Toinen niistä edelleen oikein hyvässä iskussa, toinenkin ihan hyvässä käyttökunnossa. Maksoivat muuten silloinkin 350 euroa/2kpl.
veijon-esso
24.01.2014, 11:13
Mulla oli keltainen optima autossa kun se tuli mulle 2008, en tiedä oliko kuinka kauan ollut jo silloin käytössä. Auto purkaa akkuja jos kengän unohtaa kiinni, tyhentynyt täysin tyhjäksi useita kertoja ja paljon on vinssailtukin. Vieläkin pelaa hienosti. Olis helppo valinta jos tarvis uuden akun joskus, niin hienosti tuo on pelannut.
Varmaan ollu juttua aikasemminki mutta mihin nuo optimat on niin hyvät että niistä kannattaa tuommosta hintaa maksaa?
Tähän on helppo vastata. Olen vuosien saatossa ostanu seuraavat optimat:
-06 2x punainen Hiluxiin
-06 2x punainen Emännän pajeroon
-06 2x punainen veneen starttiakuiksi
-07 1x punainen faijan autoon
-08 2x sininen LJ:hin
-08 2x sininen MOGGI:n suzumoggiin
Nää kaikki on edelleen käytössä ja toimii moitteetta.
Exide:istä sen verran että viime keväänä uusittiin kaivuriin ja traktoriin akut, laitettiin exidet kun sai tingittyä kolme akkua "sopivaan" könttähintaan. Toinen kaivurin isoista akuista hajos melkeen heti, takuuseen tuli uusi. Joulukuussa traktorin exide hajos, napajännite tippu 10,5 volttiiin eli yks kenno paskana. Ostettiin 75ah optima siihen tilalle, pyörittää muuten iloisesti näilläkin pakkasilla. Exide odottaa tallinurkalla että kävis takuuseen parkumassa uuden tilalle.
EDIT: Noi mainitut Exidet oli ihan tavallisia työkonekäyttöön tarkoitettuja lyijyakkuja
Mulla oli keltainen optima autossa kun se tuli mulle 2008, en tiedä oliko kuinka kauan ollut jo silloin käytössä. Auto purkaa akkuja jos kengän unohtaa kiinni, tyhentynyt täysin tyhjäksi useita kertoja ja paljon on vinssailtukin. Vieläkin pelaa hienosti. Olis helppo valinta jos tarvis uuden akun joskus, niin hienosti tuo on pelannut.
Samoja kokemuksia.. Optima ei myöskään tunnu räjähtävän silmille kovin helposti vaikka lyö navat oikosulkuun :D Kuoret kyllä vähän suli kun oli kennot vissiin aika lämpimät :o
Tuon tilalle tuli silloin Exiden hyytelöakku, ei se huono ollut mutta ei jäänyt vaikutelmaa ihan yhtä pitkäikäisestä ja rankaisua kestävästä akusta. Exide leipoi lopulta viime talvena -20 asteessa kun ei vaan enää suostunut auto starttaamaan, vaikka oli edellisenä päivänä ajettu pitkät pätkät.
IironSika
24.01.2014, 13:38
Unohtui myös mun sanoa, että noi mun akut on USEITA kertoja menneet niin tyhjiksi, ettei avaimesta tapahdu yhtikäs mitään. Aina ne siitä vaan elpyvät.
artsi777
24.01.2014, 13:45
Ei kannata kahtakertaa miettiäkään jos hyvä akku pitää ostaa, ni kyllä se on optima.
Olen noita optimoita laitellut eri vehkeisiin, eikä koskaan ongelmia ollu, vanhimmat optimat mitä mulla on käytössä, on vuodelta -06 ja edelleen pelittää. Esim .Diesel trukissa mulla on tällä hetkellä optima mikä on 2006 vuodelta ja palveli alkuunsa parissakin kilpurissa suunnistus käytössä= vinssattu aivan perkeleesti ja monta kertaa jääny virrat päälle niin että on ollu täysin hengetön ja aina vaan tuntuu paukkua olevan kun lataa täyteen, eli ainakaan henk. koht en muun merkkisiin rahojani laita :)
Eli se on vaan yksinkertasesti hyvä. No miten niisä riittää virta kun aika pienet nuo ilimotetut amppeerimäärät? Kun välillä kuormitus voi olla monen tunnin ajan vähän kovempi mitä lattaus, venneesä siis.
Tuommosiaha pittää venneeseenki harkita jos nykyset exidet joskus vässyy. Ovat aina paikallaa eikä tuu talavella ladattua vaikka kylymäsä ovat. Eppäilen kyllä ettei niitäkään nyt vielä 10v tarvii olla vaihtamasa.
Casesa sais kyllä olla hyvä starttiakku ja ei haittas vaikka ois normi työkone akkua pienempi. Punakantinenko oli starttiakuksi vai miten? Eikö muuten exidellä oo vastaavia akkuja ku optima? Niistä kokemuksia?
Eikö muuten exidellä oo vastaavia akkuja ku optima? Niistä kokemuksia?
Eräs kaivoislaitteita valmistava yritys asentaa valtaosaan laitteista normaalit exiden työkoneakut, mutta jossain laitteisssa on tilanpuutetta joten niihin ovat suunnitelleet käytettäväksi fyysisiltä mitoiltaan pienempiä akkuja. Alkuun laittoivat Exiden Deep cycle- akut, mutta ne korvattiin aika alkuvaiheessa optimoilla. Jokainen voi itse päätellä ja arvailla minkä takia, ei ainakaan hinnan sillä optimat on kalliimpia...
Eli se on vaan yksinkertasesti hyvä. No miten niisä riittää virta kun aika pienet nuo ilimotetut amppeerimäärät? Kun välillä kuormitus voi olla monen tunnin ajan vähän kovempi mitä lattaus, venneesä siis.
Tuommosiaha pittää venneeseenki harkita jos nykyset exidet joskus vässyy. Ovat aina paikallaa eikä tuu talavella ladattua vaikka kylymäsä ovat. Eppäilen kyllä ettei niitäkään nyt vielä 10v tarvii olla vaihtamasa.
Punakantinenko oli starttiakuksi vai miten?
Tuolla selitetään nuo erot normaali akkuihin vs. AMG akku:
http://www.flinkenberg.fi/batteries/material/optima/8s_optima.pdf
Veneisiin paras on toi sinikantinen.
Missä liikkeessä Suomessa hyllyssä 34R Optima, tarvisin yhden kappaleen pikaisesti?
Tilasin pari pikkusta Optimaa Saksasta (http://www.mt-tuning.com/advanced_search_result.php?XTCsid=4qvq3gs80t9jhoq3 tj50elj8r4&keywords=optima&button_dsqchmseoocjexsbfdgg.x=0&button_dsqchmseoocjexsbfdgg.y=0), punakantinen 3,7 44Ah 135,90€, keltakantinen 3,7 48Ah 155,90€. Postikulut 21 €.
Meinasin laittaa rinnakkain (http://i244.photobucket.com/albums/gg39/yeackley/IMG_4029.jpg) yhen isomman, nyt paikallaolevan 75Ah Optiman tilalle.
Pahus, pitäiskö sitten laittaa toiseksi punainen 50ah Optima? Kuskin puolelle sain survottua ylipitkän snäitserin kun sain kaverilta moisen ilmatteeks. Optimia oli kaverilla 3 punaista, mutta ah:t vain 50 niin en edes ottanut. Riittääkö tollaset punaset optimat silti, vaikka toi ah noinkin pieni. Saisin ne kolme punaista Optimaa kaverilta halvalla.
Osta pois jos on edullisia ja ehjiä!
Onko se nyt niin että optimoissa, punaisissa lähinnä, on paljon isompi käynnistysvirta vrt. ah lukuun, jos siis tavis akkuihin vertaa?
Itellä on v. - 05 Vaniin asennettut optimat, kun toinen akkukotelo suli alta pois (siis ruostui..) jätin koko ala akun pois ja hyvin lähti diisseli 6.2 käyntiin silläkin.
- eihän se vanha diisseli tarvi sitä virtaa kun käynnistykseen enemmän?
Käsittääkseni jossain on korvattu traktoireiden isoja 100-120ah akkuja yhdellä optimalla.
meijän isäntä laitto case ih 956 alkuperäsen ison olikohan 145ah akun tilalle yhden punasen optiman ja on jo kaksi talvee lähtenyt hyvin käyntiin. ilosesti starttaa.
Punakantisethan on käynnistysakkuja (=antaa kerralla paljon virtaa), keltainen taas kestää paremmin syväpurkua.. siniset sitten venekäyttöön, oliskohan ne nyt sitten lähinnä keltaista vastaavia mutta optimoitu kosteuteen?
Mitä mieltä. nyt vinssi akkuna toiminu 100 ampeerinen joku mikä lie redlinen äläpähättäile akku. niin mietin tässä nyt että riittäsiköhän yks 75ah optima korvaamaan ton tai jopa pistämään paremmaks. vai laitanko tilalle 2 x 55ah
artsi777
28.01.2014, 18:13
Mitä mieltä. nyt vinssi akkuna toiminu 100 ampeerinen joku mikä lie redlinen äläpähättäile akku. niin mietin tässä nyt että riittäsiköhän yks 75ah optima korvaamaan ton tai jopa pistämään paremmaks. vai laitanko tilalle 2 x 55ah
Riittää 1kpl 75ah ja tulee aivan varmasti parempi
BJ-40/76
29.01.2014, 00:17
Ei ollut oikeanpuoleista (-+) 100ah huoltovapaata snaitzeria enää motönetissä.., boschiin ei riitä massit. Tarjouksessa olisi ollut, oisko hinta ollu 89,90€ 80ah akut, mutta onko mitään suositeltavaa ratkaisua ja tarviiko tuo hj60 edes niitä 100ah akkuja..? Onko nuo nyky-ajan huoltovapaat akut ylipäätänsä parempia kuin vanhanmalliset akut??
Nyt toisena akkuna n.4v vanha exide?, jossa kuitenkin virrat aamulla vielä 13,4v. Ei viitsisi turhia hankintoja tehdä, mutta kun tuo auto on tarkoitus tosiaan säilyttää iäti, niin millaiset akut nyt ois hinta/laatusuhteeltaan hyvät?
Mittojen puolesta ei monikaan 100ah akku mahdu edes. Hong kongissa ois ollu tarjouksessa 100ah akut alle satasen mutta kun merkki on AKKU?!?
Siis JÄNNITE: "aamulla vielä 13,4v." -> ei käytännössä mahdollista: Mittari näyttää omijaan? täysi hyväkuntoinen akku; napajännite max n. 12.8 volttia. TÄMÄ halpismittarien(?) epätarkkuus aiheuttaa paljon ongelmia/mielipahaa/ylimäärästä työtä: JOS käytätte "halpoja" mittareita, niin kysykää kellä kaverilla/tutulla on ns. laadukkaampi mittari; ja sitten mittaatte yhdessä latausjännitettä esim ABC:n pihalla:D Siis tässäkin vain vajaan voltin poikkeama muuttaa tilanteen täysin päinvasteiseksi:eek::eek:
Itse olen ostanut aikapaljon noita exiden akkuja, siitä alkaen, kun oulun akku heitti Super Power- akkujen myynnin pois, olikohan -90 luvulla? Ja noita halvimpia "Lada/saab" 60 Ah akkuja tuli käytettyä mm. oman bj:n starttiakkuina, ja myös hj-61:sse, ja useampi Land Cruiseri noiden välistä, kuten myös veneen hupiakkuina (jotka edelleenkin toimii n. 10v jälkeen, toki kuormitettavuus on huomattavasti heikentynyt), JA näihin 60 Ah halpisakkuihin "en ole saanut takuuta", toki yhtään ei ole tarvinnut vaihtaa alle 6 Vuoden...
Nyt nuo exidet on uusiutuneet; on 3? eri mallia? esim. nyt laitettiin isän traktoriin, Fordson major, 2 kpl halvinta/keskimmäistä exideä, alkuperäisen akun tilalle, 60 vuodessa on tapahtunut kehitystä...
Siis käyttötakoitus, ja nimenomaan käyttö! määrittelee millainen akku RIITTÄÄ k.o autoon; Se yleisesti luultu, että "jaksaa käynnistää" onnistuu tänäpäivänä kahvipaketin kokoisella akulla!
Mutta tämän lainaamani vastauksen auto on HJ-60, ja koska siinä on mekaaninen vinssi (ainakin ollut) niin kyseessä lienee normaali tieliikenne käyttö? ja k.o autossa on varmaan 25 A laturi, siis sähköä ei ole yhtään liikaa, ja jos kylmillä pienillä akuilla käynnistetään monta kertaa peräkkäin, niin se, että kylmät akut ei ota virtaa vastaan kuin vähän, niin jos akkujen kapasiteetti puolitetaan, niin myös latausvirran vastaanotto puoliintuu... ja se satunnainan pietempi ajoreissu ei enää kerkeä tulla kohdalle, vaan akut on "kontallaan"
Ja selvyyden vuoksi: Nuo optimat on aivan eri hintaluokassa, siis ei voi odottaa samoja ominaisuuksia kuin vähintääm 2x kalliimmmista (vastaajalla oli tavoite halvempiin akkuihin..)
Mutta jos akuilta vaaditaan paljon, esim vinssatessa: tuo halpis exide ei pysty luovuttamaan/varaamaan sähköä samalla lailla kuin erikoisakut, kuten optima, joiden hinta on moninkertainen kapasiteettiin verrattuna.
Ja itse olen "sisäistänyt" akun kestoiäksi 5 vuotta, sen jälkeen kun tuntuu, ettei kaikki ole kunnossa, niin uutta akkua kehiin! noista hylätyistä on sitten apua b-luokan käytössä...
[QUOTE=BJ-40/76;1097799]Siis JÄNNITE: "aamulla vielä 13,4v." -> ei käytännössä mahdollista: Mittari näyttää omijaan? täysi hyväkuntoinen akku; napajännite max n. 12.8 volttia. TÄMÄ halpismittarien(?) epätarkkuus aiheuttaa paljon ongelmia/mielipahaa/ylimäärästä työtä: JOS käytätte "halpoja" mittareita, niin kysykää kellä kaverilla/tutulla on ns. laadukkaampi mittari; ja sitten mittaatte yhdessä latausjännitettä esim ABC:n pihalla:D Siis tässäkin vain vajaan voltin poikkeama muuttaa tilanteen täysin päinvasteiseksi:eek::eek:
Auton ollessa käynnissä, tuo Exide näyttää 13.92v ja parin tunnin jälkeen 13,8v ja aamulla tuon 13,4v. Jos auto viikonlopun ajamati, niin lukemat siinä 12.82-12.92v, toista akkua mitatessa käynnissä 13,56v ja aamulla 12,88 (tämä siis nyt uusittu, mutta käytetty, kaverilta saatu 100ah snäitser.
Oma mittari parinkympin luokkaa, eikä paikallisessa akkuhuollossa lukemat poikenneet kuin sadasosissa.
khonkonen
01.02.2014, 11:42
Onko optima akun koodeissa jossain vuosimalli?
Päivitystä näistä optimoista. Suzumoggin akut on nykyään MOGGI:n Jimnyssä ja toimii loistavasti. Ex- emännän pajerossa punaiset vielä lostavassa kunnossa. Traktorin sininen loistava. Muut onkin sitten jo rikottu sillä että on annettu olla liian pitkäät kytkettyinä ilman käyttöä jolloin pääseet aivan tyhjiksi. Viimeisenä meni LJ:n siniset joita olen yritelly elvyttää ctekin älylaturilla huonoin tuloksin.
Eli ei nämäkään sitten ikuisia ole jos ei ymmärrä pitää huolta akuista.
Tähän on helppo vastata. Olen vuosien saatossa ostanu seuraavat optimat:
-06 2x punainen Hiluxiin
-06 2x punainen Emännän pajeroon
-06 2x punainen veneen starttiakuiksi
-07 1x punainen faijan autoon
-08 2x sininen LJ:hin
-08 2x sininen MOGGI:n suzumoggiin
Nää kaikki on edelleen käytössä ja toimii moitteetta.
Exide:istä sen verran että viime keväänä uusittiin kaivuriin ja traktoriin akut, laitettiin exidet kun sai tingittyä kolme akkua "sopivaan" könttähintaan. Toinen kaivurin isoista akuista hajos melkeen heti, takuuseen tuli uusi. Joulukuussa traktorin exide hajos, napajännite tippu 10,5 volttiiin eli yks kenno paskana. Ostettiin 75ah optima siihen tilalle, pyörittää muuten iloisesti näilläkin pakkasilla. Exide odottaa tallinurkalla että kävis takuuseen parkumassa uuden tilalle.
EDIT: Noi mainitut Exidet oli ihan tavallisia työkonekäyttöön tarkoitettuja lyijyakkuja
Mulla 2005 ostettu punanen Optima on alkanut osoittaa hyytymisen merkkejä, ei varastoi energiaa kuten uutena. Aika hyvin akulta, kesti 10 vuotta huonoa ylläpitoa ja ajoittain kovaa käyttöä.
Viimeisenä meni LJ:n siniset joita olen yritelly elvyttää ctekin älylaturilla huonoin tuloksin.
Minkä kokoisella Ctekillä? Joskus jotain tyhjää akkua (ei tosin ollu Optima) yritin latailla päivän pikku 3.6A Ctekillä, ei vaan saanu ottamaan virtaa. Isompi 7A Ctek osas lähteä lataamaan heti ja akku elpy käyttökuntoon.
Viimeisenä meni LJ:n siniset joita olen yritelly elvyttää ctekin älylaturilla huonoin tuloksin.
Minkä kokoisella Ctekillä? Joskus jotain tyhjää akkua (ei tosin ollu Optima) yritin latailla päivän pikku 3.6A Ctekillä, ei vaan saanu ottamaan virtaa. Isompi 7A Ctek osas lähteä lataamaan heti ja akku elpy käyttökuntoon.
Tuo ctek on xs7000 eli juurikin 7A kone. Alkuun meni heti suoraan vikatilaan niin laitoin rinnalle normaalin lyijyakun pariksi päiväksi. Optimat alkoivat ottamaan virtaa vastaan mutta ei vaan mene reconditilla tai normaalilatauksella yli toisen varaustilaledin, siihen jää ja akut alkaa lämpenemään. Tällöin napajännite on noin 12v ja kun ottaa laturin pois niin vuorokauden päästä alle 10v.
Löytyykö tosta edullisemmin?
http://lapinakkumaailma.fi/product/834/optima-akku-yellow-top-yt-u-42-12v-55ah
Malli:keltanen 55ah sivunavoilla
KAttelin että jossain puljussa joku hassu pyysi 450e samasta akusta:D
Rovaniemeltä hain kanssa kesällä 16 uudet keltaiset 55:set. olivat reilusti edullisimmat kuin kilpailijoilla. Suosittelen.
Vanhat kesti 6 vuotta vinssausta ja satunnaisia tyhjennyksiä milloin invertterillä tai VHF puhelimella ja huonoa laturia.
tekniikkamies
11.11.2016, 12:24
Minkä kokoisella Ctekillä? Joskus jotain tyhjää akkua (ei tosin ollu Optima) yritin latailla päivän pikku 3.6A Ctekillä, ei vaan saanu ottamaan virtaa. Isompi 7A Ctek osas lähteä lataamaan heti ja akku elpy käyttökuntoon.
Itel esimerkiksi on CTEK MXL 25 ja se vaikuttaa melkeen minimivaatimukselta jos lataan päälle 300 ampeeritunnin akustoa kellotolpalla, josta tulee pari tuntia virtaa kerrallaan. Laite kuitenkin lämpeää jonkin verta ja jos olen oikein ymmärtänyt, siinä vissiin joku puhallin kierrättää ilmaa vehkeen päädyistä.
Jos akusto olis miehekkäämpi, niin varmaan suuremmallekin laturille olis käyttöä. Kun ampeerit kerrotaan volteilla, tulokseksi ei tule kovin suurta tehoa.
Minkä kokoisella Ctekillä? Joskus jotain tyhjää akkua (ei tosin ollu Optima) yritin latailla päivän pikku 3.6A Ctekillä, ei vaan saanu ottamaan virtaa. Isompi 7A Ctek osas lähteä lataamaan heti ja akku elpy käyttökuntoon.
Itse pistän tavallisen laturin muutamaksi minuutiksi päälle tai boostaan se akku että jännite ylittyy 10 volttia , sen jälkeen pikku Cetek toimii ongelmitta.
jan tammi
14.11.2016, 22:00
laitoin GrandCherokeehen Exide hyytelöakun halpisakun tilalle talvea varten ,mutta kyllä se pelkäs pakkasta ,sain takuuseen uuden ja sama juttu. Halpis Biltema takasi ja taas pelas. Exiden heitin kesäCorvetteen ja Jeepiin osti punasen Optiman , nyt starttaa molemmat
laitoin GrandCherokeehen Exide hyytelöakun halpisakun tilalle talvea varten ,mutta kyllä se pelkäs pakkasta ,sain takuuseen uuden ja sama juttu. Halpis Biltema takasi ja taas pelas. Exiden heitin kesäCorvetteen ja Jeepiin osti punasen Optiman , nyt starttaa molemmat
Nii. Esim. 56 A geeliakussa on 460 A kylmäkäynnistysvirta ei siis pal mittää. 60 A normi exidessä se näkyy olevan 600 Amppeeriaaa....
Vaan Iso T kantoi Neljä vuotta wanhan yelloutopin tontille joka ilmeni vainajaksi. laturi lataa sitä hetken ja kuittaa täydeksi eli napajännite nousee reiluun 14 volttiin eikä papua että Katti edes pyörähtäisi. Mitä teen? Jätän sen laturiin? Verkon painon? Postilaatokon jalan? vai vaihdan kahvipakettiin?(saludo)...muuta.mitä?
T.SuomenVirallinenLyijyAkkuSkepsisRyyyn OptimaEpäileväisVastaava Antsa...
Tilanne elää. Jätin keltahatun laturiin ja ny se on ruvennu kiertämään sykliä tyhjä-täysi-ylläpito ja aina alusta n.minuutin-kahden tahdilla...latausvirran mittasin ja se on maksimissaan pikkasen yli amppeerin ja siitä sitten laskee kunnes sykli alkaa alusta...
Tilanne elää. Jätin keltahatun laturiin ja ny se on ruvennu kiertämään sykliä tyhjä-täysi-ylläpito ja aina alusta n.minuutin-kahden tahdilla...latausvirran mittasin ja se on maksimissaan pikkasen yli amppeerin ja siitä sitten laskee kunnes sykli alkaa alusta...
Mä olen elvytelly akkuja ja niiden muisteja seuraavaan tapaan.
Tyhjennys.
1. H4 polttimolla niin kauan kuin palaa.
2. Ledillä vielä viimeisetkin pois.
Lataus.
1. Älylaturilla lataukseen ja samalla käynnistyspulssi täydellä lyijyakulla.
2. Varmistu ensin että älylaturissa on ylijännite suojaus jos starttaat ylijännitteellä. Joskus on startti annettu jopa kahdella täydellä lyijyakulla 24vdc jotta saatu henkiin. Huhujen mukaan toiset on jopa heitelleet akkuja pehmeelle alustalle, pyöritelleet, kolistellet ym.
3. Kun lähtee ottaan virtaa sisään niin lyijyakku irti latauspiiristä.
Tän proseduurin jälkeen tiedät onko akusta vielä käyttöön vai joutaako romunkeräyksen.
Ja kaikki tää vain tekijän omalla vastuulla. :D :D :D
Onnea ja menestystä. :D :D :D
Alkuperäiseen otsikkokysymykseen vastaten, en tiedä, mistä halvimmalla, MUTTA
tänään posti kantoi IKH:n kone- ja traktorimiehen uutiset, jossa punainen Optima Red top 50 Ah , hinta 199; ja keltainen Optima Yellow top 75 AH, hinta 299 €., siis IKH.fi
Mä olen elvytelly akkuja ja niiden muisteja seuraavaan tapaan.
Tyhjennys.
1. H4 polttimolla niin kauan kuin palaa.
2. Ledillä vielä viimeisetkin pois.
Lataus.
1. Älylaturilla lataukseen ja samalla käynnistyspulssi täydellä lyijyakulla.
2. Varmistu ensin että älylaturissa on ylijännite suojaus jos starttaat ylijännitteellä. Joskus on startti annettu jopa kahdella täydellä lyijyakulla 24vdc jotta saatu henkiin. Huhujen mukaan toiset on jopa heitelleet akkuja pehmeelle alustalle, pyöritelleet, kolistellet ym.
3. Kun lähtee ottaan virtaa sisään niin lyijyakku irti latauspiiristä.
Tän proseduurin jälkeen tiedät onko akusta vielä käyttöön vai joutaako romunkeräyksen.
Ja kaikki tää vain tekijän omalla vastuulla. :D :D :D
Onnea ja menestystä. :D :D :D
Luulen vahvasti etten löydä onneani saati luo itselleni menestyjän leimaa tämänkään akun elvytysyrityksellä.
Ällikkälaturi menee ylläpitotilaan kun jännite nousee 14,8 volttiin eli alkaa antamaan n.13 voltin sykettä.
No tämän hetkinen tilanne on että laitoin analogisenvintagelaturin hommiin ja säädin latausjännitteen tuohon 14,8 volttiin. Olkoon siinä yön ja jos ei tokene niin sitten taidan marssia akkukauppaan...
Tilanne päivitys. Wanhat asenteet 1 - älylaturi/optima 0.
Sen sijaan eilen laitoin Katissa olleen romuakun pariksi tunniksi yli 15 v lataukseen ja se elpyi siinä ajassa hieman eli sen verran että jaksoi laiskasti pyörittää Deutzia tätä toki jeesaa myös lähellä nollaa oleva keli joten ei vielä sinnekkään salkoon lippua vedetä voiton merkiksi. Niin ja aamulla n.12 tunnin laturista irtiolon jälkeen oli romuakun lepojännite 12,78 eli sen perusteella täysi.
Tästä uutta virtaa ropelihattuun saatuani päätin jättää keltahatun ja romuakun käsikädessä analogilaturin hellään murinaan nauttimaan...
Ja arvoisa juhlaväki. Tällä päivämäärällä meitsikin on liittynyt Optimakerhoon uuden Punapään kera. Huomenissa asennus ja odotan että homma pelaa. Niin ia Akku arkasta hain...
jan tammi
16.11.2016, 21:36
Nii. Esim. 56 A geeliakussa on 460 A kylmäkäynnistysvirta ei siis pal mittää. 60 A normi exidessä se näkyy olevan 600 Amppeeriaaa....
Vaan Iso T kantoi Neljä vuotta wanhan yelloutopin tontille joka ilmeni vainajaksi. laturi lataa sitä hetken ja kuittaa täydeksi eli napajännite nousee reiluun 14 volttiin eikä papua että Katti edes pyörähtäisi. Mitä teen? Jätän sen laturiin? Verkon painon? Postilaatokon jalan? vai vaihdan kahvipakettiin?(saludo)...muuta.mitä?
T.SuomenVirallinenLyijyAkkuSkepsisRyyyn OptimaEpäileväisVastaava Antsa...
niin ei mitään ampeereja eikä paljon volttejakaan ,tyhjä=tyhjää pelkää kylmää ja pimeää
veijon-esso
29.03.2018, 09:22
Onkos mitään uutta tietoo edullisimmasta keltasen optiman ostopaikasta? 75Ah olis akkunetissä 275+ toimituskulut, IKH:ssa sama akku 335...
googlella löytää aina jotain missä ne akut on sitten poistunu valikoimasta tms..
offroadjouni
29.03.2018, 10:13
Aditasta saa ainakin sinistä hintaan 285€. https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuote/1230134343-optima-blue-top-75ah-bt-dc-5-5-325x165x238 .
Edit: Ja sieltä saa 10 € alennuskupongin jos liittyy postituslistalle.
Ja keltaista 269€ samasta paikasta. Mitä eroa sininen vs. Keltainen?
offroadjouni
29.03.2018, 10:48
Ja keltaista 269€ samasta paikasta. Mitä eroa sininen vs. Keltainen?Käsittäkseni sininen on kuten keltainen, mutta kestää paremmin iskuja. Tuolta -> https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/1183-optima-akut
BLUE TOP Optima on erityisesti venekäyttöön suunniteltu syväpurkauksen kestävä käynnistysakku. Se kestää veneen keinunnasta ja aalloista johtuvia iskuja paremmin tavanomaiseen akkuun verrattuna.
RED-TOP Optima on tehokas, ammattikäyttöön tarkoitettu käynnistysakku erityisesti suuriin maatalous- ja rakennuskoneisiin. Akku on erityisen tärinänkestävä V-Tech®-pohjalevyn ansiosta. V-Tech® lisää akun kestoikää vaikeissa olosuhteissa
YELLOW TOP Optima on ammattikäyttöön tarkoitettu, syväpurkauksen kestävä akku tilanteisiin, joissa tarvitaan luotettavaa tehonlähdettä. Se on ihanteellinen ajoneuvoihin, jotka vaativat suuren käynnistystehon lisäksi normaalia enemmän akkutehoa.
veijon-esso
04.04.2018, 21:36
275€ sininen 75Ah optima aditasta oli lopputulemana. Kiitos vinkeistä!
Vilkutin
10.04.2018, 13:59
Eukon korollaan laitoin talvella 74ah snaiderin joku silveri se oli.. ei se minusta selkeesti mikää superhalpa ollu mutta oon kuullu ihan ok palautetta nuista. No aika näyttää..
Ei sen puoleen empä voi mitään laatumerkin akkua huonoksi moittia ikä tullu kaikissa vastaan.
Osta varta tai bossi. Älä ainakaan sellasta halpaa snäidriä! :D se on meinaa sitte vuoden tai jopa kahden akku.
Vilkutin
10.04.2018, 14:04
Kaskun tuota redtoppia ei oo 75ah... Moni konemies naureskelee 55akulle millä ei tee mitää ku edellinen oli 100ah siinä ei monestikkaan katella kylmäkäynnistys tai muitakaan starttivirtoja.
Hyvänä esimerkkinä setämiehen okerman7 missä ollu 4än vakioakun sijasta 2kpl 10v vanhoja 55ah redtoppeja joka kevät se vuovaa volvon käymään ku talven olleet lumenalla.
Käsittäkseni sininen on kuten keltainen, mutta kestää paremmin iskuja. Tuolta -> https://www.adita.fi/verkkokauppa/tuotteet/1183-optima-akut
Olikohan akkunetti tai joku vastaava niin sininen 280€
Tuo red toppi optima on kyllä hyvä akku.. Itellä oli hiluxissa ainaki 5vuotta pelkästään yks ainoa 55ah akku vaikka pitäs olla kaks olikhan nyt 75ah ja aivan hyvin pärjäs tuolla yhelläki
Lapin akkumaailmassa kaikki akut tän päivän -20%, myös optimat:
https://www.lapinakkumaailma.fi/category/8/optima-akut