View Full Version : xj cherokeehen pyörät
Kertokaapa fiksummat meneekö cherokeen alle 31" 10,5" kumit ilman korotusta? Auto on vielä ainakin ihan normi korkeudessa ehkä hieman väsyneillä takajousilla.. ja siis kyseessä vm 90 cherokee 4.0...
Menee, jos rajoitat vähän joustoja, laitat ne enemmän levittäville vanteille ja leikkelet peltiä pois lokareista. Alkuperäisillä tukivarsilla tosin joutuu myös rajoittamaan kääntyvyyttä, ettei ota rengas kiinni tukivarteen tapiin kääntäessä.
Ilman leikkelyä ja turaamista 235/75 R15 menee sellaisenaan, ja 245/75 R16 varauksin. Jälkimmäinen on siinä ja tässä, uusi mutakuvioinen ottanee kiinni, joku enemmän katutyyppinen saattaa mahtuakin. Itsellä oli väsähtäneellä alustalla oleva XJ, 16" x 7" vanteet 0ET:llä, kuluneet 245/75 R16 mutiaiset päällä ja ne siellä kyllä mahtui pyörimään juuri ja juuri.
Meinasin ite pyyhkästä auton alla oleville alession alumiineille ( et; stä ei tietoo ennenkuin käypi vanteista kytistämässä) 31"10,5" 15" fediman extreme evot.. Ja kaaria en aikonu sirkkelöidä kun just saanu ne hitsattua...
Ei mahdu, nuo uusiorenkaat kun tahtoo olla vielä nimelliskokoaan suurempia.
Mitä sirkkelöitävää niissä kaarissa sen enempää, jokunen sentti pois edestä lokarin reunasta (sehän on pelkkää peltiä ilman mitään kotelorakennetta), ja takana "cut 'n fold" tyyppisesti kaaren reuna (ei tarvitse leikata mitään irti). Siitä mitään haittaa siis ole vaikka olisit juuri jotain hitsannutkin.. ;)
takantahan siis on poistettu "ylimääräset" helmakotelot, helmat on nykyään palkkia yms...
Tuossa kuvassa kun katsoo takakaaren reunaa ja siinä olevia reikiä, niin säteittäin pistehitsisaumojen välistä rälläkällä viillot, vasaralla ja/tai pihdeillä kääntää ne palat lokarin sisään ja maalia/ massaa päälle. Sitten mahtuu pyörimään melkeinpä mikä vain tarvitsee (no, yli 35" on sitten jo hankala, mutta 35" pyörii pienellä korotuksella & sisäänjouston rajoituksella vielä ihan mukavasti).
Edessä vähintään pokkauksen reunaa myöden pois niin menee siltä osin. Ongelma on sitten enää vanteen ET:n kanssa, eli leveämpi rengas osuu helposti alatukivarteen.
on tuotakin pikkasen modattu..
Siis näin.. ja nuo lipat sitten kääntää sisään. Edessä vaan rälläkällä kaikki pois sitä myöden kun itse parhaaksi katsoo.
http://i428.photobucket.com/albums/qq1/19JeepJunk89/cutfold002.jpg
Vielä vähän samaan aiheeseen mikä et sattus n.8" leveelle olemaan passeli nuille 31"10,5" gummeille ettei ottas eessä ohjaukseen?
-12 (eli ulospäin levittävä), muistat vain että periaatteessa tuo ei ole laillinen ratkaisu koska levittää alkuperäisestä raideleveydestä liikaa. Toisaalta harva on valittanut että ei olisi kelvannut leimalle. Noillakin vanteilla tosin voi ottaa tukivarteen kiinni, riippuen vähän renkaan profiilista ja sivunappuloiden koosta.
Voi olla, että joudut myös mätkimään edessä ne lokasuojien takareunassa olevat pistehitsilipat sisään korin myötäiseksi. Niille sitten sama maali + alustamassakäsittely.