PDA

View Full Version : fj 40 vaihteisto, mikä kierre pulteissa?


matti.v
14.01.2014, 14:59
tuli tos ajatus että istuttas tuommoisen 3 vaihteisen fj40:n lootan ja jakolaatikon omegan lootan jatkoksi.:o
eli onko tuo nyt J30 vaihteisto tyypiltään?

onko millaisia kokemuksia tuollaisesta vaihteistosta/jakolaatikosta keston suhteen:confused:

jakolaatikosta kuitenkin löytynee nuo normaalit takaveto, neliveto ja hidas neliveto ja vapaa?

Bj Andy
14.01.2014, 15:23
Tulee kyllä pähee ooppeli talven liukkaille...:D

matti.v
14.01.2014, 15:31
Tulee kyllä pähee ooppeli talven liukkaille...:D

ei kun suzuki :p

RIPAX
14.01.2014, 20:29
Kyl mä luulen et kestää,riippuu toki mikä moottori ompi. Mut jos toi Fjn loota kompleksi painaa jotai 100+ kiloa ja sihen se Opelin loota ja joku kone, ni riittääks suizassa kantavuus?

matti.v
14.01.2014, 21:20
Kyl mä luulen et kestää,riippuu toki mikä moottori ompi. Mut jos toi Fjn loota kompleksi painaa jotai 100+ kiloa ja sihen se Opelin loota ja joku kone, ni riittääks suizassa kantavuus?


tommonen 2l 8v ruiskukone siinä on. onhan siinä vissiin joku 115hv.:)
tuon fj:n lootan jus kävin hakee ja kyllä sen yksin jaksaa kantaa ilman kytkinkoppaa. pituutta vain n 62cm kytkinakselin päästä takakardaanin lähtöön missä kardaanijarru on.
tota laitosta ei tulla koskaan leimaa eikä ajaa tiellä:rolleyes: ja akselit on patrollista,jospa se alle 1500kg sais jäämään niin olis ok..

sais vaan nii ihanat välitykset tuolla lootapaketilla niin vois vaikka automaattiakin sit harkita..:o

RIPAX
14.01.2014, 21:56
Juu ja eniten kai riippuu minkälaiset renkaat on alla ja moni muukin homma. Jos jotku lisut ni ei saa millään rikki,jos hirmuset Boggerit ni akselit kai ensimmäisenä antautuu,ei se oikeestaan oo hevosvoimista kiinni ku se voima kertaantuu niin moneen kertaan ku välitys putoaa,ajotapakin vaikuttaa paljon. Noita FJ/HJ jakiksia on käytetty Formula offroad autoisskin ja niis on alk. 300hv ja yläraja on ties mitä joten kestää,jos tarvii kestävämmän ni sit mennään paljon isompiin ja paljon painavampiin.

matti.v
15.01.2014, 22:36
Noita FJ/HJ jakiksia on käytetty Formula offroad autoisskin



eli onkos toi fj:n jakis nyt sit sama kuin bj:n tai hj:n :confused:
ainakin tässä on kardaanikäsijarru, onko sit bj:ssäkin

mites tollaiseen sit saa osia,stefat laakerit jne,tuskin yleismitoilla kuitenkaan ovat..

fanito
16.01.2014, 00:31
fj:ssä tiheempi pikkupuoli. täysin pommin kestävä.

BJ-40/76
16.01.2014, 23:01
fj:ssä tiheempi pikkupuoli. täysin pommin kestävä.

Oliko siis: 3 vaihteinen 3.8L F-moottorin perästä olevassa pikkupuoli n. 15% tiheämpi?
Ja tuo jakis ei ole lähimainkaan samanlaisilla/levyisillä hammasrattailla kuin nuo uudemmat, oliko mallivuosi -76, vai jo 5v aikaisemmin....

BJ-40/76
16.01.2014, 23:17
fj:ssä tiheempi pikkupuoli. täysin pommin kestävä.

Oliko siis: 3 vaihteinen 3.8L F-moottorin perästä olevassa pikkupuoli n. 15% tiheämpi?
Ja tuo jakis ei ole lähimainkaan samanlaisilla/levyisillä hammasrattailla kuin nuo uudemmat, oliko mallivuosi -76, vai jo 5v aikaisemmin....

matti.v
16.01.2014, 23:27
Oliko siis: 3 vaihteinen 3.8L F-moottorin perästä olevassa pikkupuoli n. 15% tiheämpi?
Ja tuo jakis ei ole lähimainkaan samanlaisilla/levyisillä hammasrattailla kuin nuo uudemmat, oliko mallivuosi -76, vai jo 5v aikaisemmin....

olisko mahdollista että toi mulle kulkeutunut 3-vaihteinen oli jopa 71vm autosta. jostain netistä kattelin et tuo pikkupuoli olis 1:2.31
no kestää se aikansa.:p
pitää huomenna se purkaa ja suuniteltava miten sen yhdistäs tuon omegan lootan jatkoksi.. kytkinakseliin yksi tukilaakeri lootan ulkopuolelle ja siihen joku kardaaninlappa ehkä. tarkoitus on jättää tuo irralleen ensimmäisestä vaihteistosta.

vexi4x4
17.01.2014, 11:32
olisko mahdollista että toi mulle kulkeutunut 3-vaihteinen oli jopa 71vm autosta. jostain netistä kattelin et tuo pikkupuoli olis 1:2.31
no kestää se aikansa.:p
pitää huomenna se purkaa ja suuniteltava miten sen yhdistäs tuon omegan lootan jatkoksi.. kytkinakseliin yksi tukilaakeri lootan ulkopuolelle ja siihen joku kardaaninlappa ehkä. tarkoitus on jättää tuo irralleen ensimmäisestä vaihteistosta.



jos en aivan hakoteillä oo tuosta sun laatikon alkuperästä niin se on 3.9l pensakoneen perästä ja 75vm;)

matti.v
17.01.2014, 13:20
jos en aivan hakoteillä oo tuosta sun laatikon alkuperästä niin se on 3.9l pensakoneen perästä ja 75vm;)

no joo, sun auton alkuperäinen lootahan toi on. ai se onkin 5 vuotta nuorempi:)

Eskimo
17.01.2014, 14:00
Mun mielestä näissä kolmilovisissa ei oo synkronoitu ykkönen.

Ainaki ne pari mitkä oon nähny ei ollu synkkaa....

matti.v
17.01.2014, 16:35
Mun mielestä näissä kolmilovisissa ei oo synkronoitu ykkönen.

Ainaki ne pari mitkä oon nähny ei ollu synkkaa....

tuolla ei onneksi oo mitään merkitystä kun toi tulee periaatteessa alennuslaatikoksi..;)

BJ-40/76
17.01.2014, 19:05
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118977

Toki tuo vanha jakis on muistaakseni ohuella pääakselin päällä?

matti.v
17.01.2014, 20:54
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=118977

Toki tuo vanha jakis on muistaakseni ohuella pääakselin päällä?

nii mut tässä otetaankin käyttöön koko fj:n vaihteisto.. eli tuon kytkinakseliin pitäs liittää jotenkin ooppelinkardaani:D pitäs tulla riittävästi vaihteita ja välityksiä.:p

fanito
17.01.2014, 21:45
kytkinlevystä keskiö ooppelin laippaan hitsuulla kiinni. hj:ssa tais olla sama poori. niitä poltettuja levyjä varmaan löytyy.

matti.v
07.07.2014, 20:20
no niin.

nyt olis vaihteistot yhdessä ja molemmat sopi suzukin akseleiden väliin ihan hyvin.:p
mut mikäs tuon fj:n vaihteiston kytkinkopan kiinnityspulttien kierre on?
m12x1.5 siihen menee ihan sormin mut on liian väljä,14x1.5mm liian paksu eli jotain 13mm ehkä pitäs olla.. voiko se olla joku tuumainen tojotassa:confused:

miten toi fj:n vaihteisto muuten alkujaan on kiinnitetty runkoon? onko se vaan kytkinkopasta kiinni kun tossa sitä ei oo tallessa eikä kyllä laatikossa oo mitään pulttien paikkoja jossa vois korvakoita olla..

bj45lava
08.07.2014, 07:05
Kytkinkopasta muistaakseni joo, ei oo korvia ite lootassa ollenkaan, muutenkin roikkuu vaan muistaakseni 2 kumilla rungossa sivuistaan.

Muistithan että se 1.vaihde fj lootassa on sit synkkaamaton, eikä rikki, niinkuin yleensä kuvittelis.

matti.v
08.07.2014, 18:00
Kytkinkopasta muistaakseni joo, ei oo korvia ite lootassa ollenkaan, muutenkin roikkuu vaan muistaakseni 2 kumilla rungossa sivuistaan.

niin mä epäilinkin. nyt siihen tulee laippa kytkinkopan tilalle ja siitä kiinikkeet runkoon. myös jakiksen takapäästä lähtee peltikoppa pois ja sen tilalle levystä laippa ja siitäkin kiinikkeet runkoon.

mut eipäs löytyny ensimmäisellä kerralla kainuun pultistakaan sopivia pultteja. jotku tuumaiset ne antoi,halkaisia oikea mut kierre lähempänä 1,25 kuin 1.5mm. noo huomenna uus yritys.

edit, eipäs löytyny soppeleita. ongelma ratkaistu ja laippa kiinnitetty laatikkoon läpipulteilla ja muttereilla.

BJ-40/76
09.07.2014, 13:41
Bj-42:n vauhtipyörän pultit on 13mm, nousua en muista, vois olla 1,5?

p.s käy ostamassa marmoritiskiltä, jos tiedät mistä autosta tuo loota on.
uskoisin löytyvän tuommooiseen 40:seen (siis yli 40v vanhaan) vielä osia.
Ja jos maksaa muutaman euron kpl, niin kilohintahan on hirveä, mutta 10e lisäsatsaus saattaa säästää monta ajokilometriä ja tunteja aikaa...