PDA

View Full Version : Vitarasta


uju
13.01.2014, 19:10
Liittyneenä voorumille, täytyykait omastakin pelistä jokunen sana kirjoittaa..

Kaikkihan alkoi siitä kun emäntä halusi saada meganen tilalle jonkun isomman auton. Megane kun oli väkisellä ohjautunut ojaan toissavuoden vuodenvaihteessa, ajajalla tuskin mitään osuutta asiaan!

Nettiautoa selaillessa, vastaan tuli hyvältä kuullostava vitara. Hinta ei paha, ja meganenkin sai vaihdossa menemään. Liian hyvähän se lopulta olikin, niimpä ensimmäinen puoli vuotta meni enemmän ja vähemmän ajohommissa, toisaalla konetta elvyttäessä.

Jakopää tuli käytettyä auki kaikkiaan 3 kertaa, aina vähän uutta osaa ja lopulta, edelleen huonon käynnistyvyyden kanssa tapellessa ja hermot mennessä, irrottelin kannet. Sieltä perimmäinen syy huonoon käyntiinlähtöön löytyikin, venttiileistä n. puolet vuoti kuin seulat. Lisäksi kannet olivat kierrossa 30.

Nyt kuitenkin lähtökohta kunnossa, ainakin noin koneen osalta suurinpiirtein.. Emäntä ottikin itelle käyttöautoksi scoutin, ja minulle jäi vitara.

Kunhan saan kuvia siirreltyä, niin jatkoksi voisin laittaa karkeat ohjeet 2.0 V6, eli H20A koneen jakopään remontista, ja kansiremontista. Ihan hyvä oli harjoittelukohde näin ensimmäiseksi moottoriksi, vaikka (ulkomaisilta) foorumeilta saikin paljon varoituksia että vmäinen kone kaikenkaikkiaan.

Seuraavaksi pitäs löytää kesägummit, elikkä maastorenkaat. Ja kesällä sitten katotaan mitä kaikkien sivumuovien alta löytyy. Runko ja ulkopellit näkyvitlä osilta nyt kuitenkin vaikuttaa olevan kovia.

Stech
14.01.2014, 01:26
Laitahan toki lisää kuvia ja tarinaa. Vitaroista ei liikaa juttuja pyöri

uju
25.01.2014, 14:52
prkl ku löytyy voorumilta liikaa luettavaa, ja suskan pakoputken mutteritkin vtuilee, niin jää omat jutut kirjoittelematta:D

Startti lopetti viikko sitten toimintansa. Töihinkin piti päästä, niinpä pienien ensiapujen jälkeen piti nöyrtyä hakemaan isännältä auto lainaksi. Noo, töihin päästiin mutta sakotki tuli menomatkalla, kännykän käytöstä! Se oli sitten semmonen perjantai-aamu.

Päivällä pitikin metsästää uutta starttia vitaraan, mutta 135€ hinta tehdaskunnostetusta boschista ja vanha startti vaihdossa ei kiinnostanut. Niinpä tilasin ebayn ihmeellisestä maailmasta tämän (http://www.ebay.de/itm/Anlasser-Suzuki-Vitara-Grand-Vitara-1-4KW-NEU-/200954518157?pt=DE_Autoteile&hash=item2ec9d29a8d)
Viikonoppuna tuli sitten startti irrotettua, purettua, ja todettua että hiilisillan kannakkeet + maadoitus oli paskana. Korjuasosaksi tilasin sitten tämän (http://www.ebay.com/itm/291042319026?item=291042319026&viewitem=&vxp=mtr)

Vanhan startin sai kuitenkin toimintakuntoon, mutta vielä vähän auki odottelenko varaosat vai mälläänkö sellaisenaan kiinni koneeseen.

Samalla totesin että pakosarja ja pakoputken ensimmäinen liitos oli jäänyt kansiremontin yhteydessä vuotamaan. Naps ja kops ja pakoputki tuli kentälle, tai sitten ei. 3 mutteria oli päättänyt jäädä iäksi kiinni. kaksi lähti vähemmällä vaivalla, olivat työskentelyetäisyydellä. Kolmas muttri pakosarjan ja putken välissä sitten ei. miten voi olla mahdollista että mutteri ei irtoa vaikka ajoin sen dremelillä halki!? Lopuksi pultti poikki, ja putki irti. Tämmösistä "pikkuhommista ei tullut kuvia napsuteltua, alkoi sen verran kyrsimään auton alla maatessa. Nostin (TAI KORKEAMPI AUTO) ois TOSI kiva:)

Tiheäkierteiset pultit ja kierteet näytti olevan putkistossa, eikä nurkista tietenkään löytynyt sopivaa, että katkaistun pinnapultin tilalle olisi saanut uuden. Kasaaminen taitaa saada odotella siis myös startin varaosia.

Vuotoja näytti olevan öljypohjassa, etuperässä ja vaihdelaatikon kannessa. Sen verran pienet tihkuamiset että taitavat saada odotella ensi kesään. Autokin pitäisi yrittää säilyttää edes jokatoisessapäiväisessä ajossa.

uju
25.01.2014, 15:35
Back to back 2013, suzuki taloon ja renaultti taipaleelle.

Koeajossa auto pelsi hyvin, samaten kuin kotiintulomatkalla n. 200km. Ongelmia kuitenkin alkoi pikkuhiljaa ilmetä käyntiin laittaessa. Startata sai hyvinkin pitkän ajan, ja välillä sekään ei auttanut.

Ensimäisen diagnoosin jälkeen oli selvää, että jako ei ole kohdillaan, ajoituksen säätöön ei nokka-akselin tunnistimen liikevarat riittäny. Niinpä jakopää auki ja tutkimaan.

Moottorihan on tyyppiä H20A, joka on suzukin ja mazdan yhteistyössä kehittämä versio. Mazdalla jakopää on toteutettu hihnalla, suzukissa ketjuilla (4kpl!). http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6490&pictureid=147012http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=147012

Jakopäähän oli jossakin välissä vaihdettu uusi pisin ketju. Ehkäpä jaot olivat sen takia pielessä? Noo, jakopäätä yksi hammas aikaisemmaksi ja kasaan. Koekäyttö, ja sama paska vaiva.

Jakopää uudestaan auki, tällä kertaa lähteä sai myös imusarja, venttiilikopat ja kaikki muutkin hilppeet jotka edessä olivat.http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6490&pictureid=147013http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=147013

Sitten näkymä olikin tämä http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6490&pictureid=147014http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=147014

Noo, selvää vikaa ei löytynyt, joskus vänkärin puoleinen nokka-akselin hammaspyörän pultti oli antanut periksi, jakopään kopassa oli selvät nirmaumat tapahtuman jäljiltä. Koppa ja lohkon puoleiset osat oli muuten kuitenkin ehjä. Ebayhin jälleen, ja kotiin tulikin kohta yläpään tiivistesarja (http://www.ebay.com/itm/SUZUKI-VITARA-2-0-V6-24V-H20A-1995-98-HEAD-GASKET-SET-/310254269278?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item483c98735e) ja jakopään osat. (http://www.ebay.com/itm/99-07-2-5-2-7-SUZUKI-COMPLETE-TIMING-CHAIN-KIT-H25A-H27-/140480221566?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&fits=Make%3ASuzuki&hash=item20b546117e&vxp=mtr) Pienellä riskillä mentiin, en nimittäin löytänyt mistään varmuutta, onko 2.0, 2.5 ja 2.7 koneissa samat jakopäät tai yleensäkään mootorien yläpäät. OLI!

Jakopää uusilla osilla kasaan, ja testausta. Käynnistyminen ei vieläkään muuttunut helpommaksi. Samalla termari heitti aukeamasta, ja taisipa kone vähän kiehastakin, kotiin kun oli päästävä. Kolmas kerta toden sanoo. Nyt irti lähti myös kannethttp://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6490&pictureid=147016http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=147016

Pikainen löpötesti ja kannet koneistamolle. n. puolet venttiileistä vuotivat niin paljon että unohdin läppäykset. Venttiilityön ohessa kannet oikaistiin, ja siistiä tulihttp://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6490&pictureid=147019http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=147020
http://forums.offipalsta.com/album.php?albumid=6490&pictureid=147020
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=147019


Kone kasaa, ja kyllä oli hymy herkässä kun suska alkoi totella virta-avainta niinku kuuluu:)

Moottori hommat olivat itelle ensimmäiset, jos pv:n virittämisiä lasketa mukaan. Ja vaikka varotuksia suzukin foorumeilta tuli luettua työn mahdottomuudesta niin ihan normi moottori tässä on paikallaan.

Joskohan sitä lähtisi tekemään putkistoon uusia kierteitä niin pääsis ajeleen huomenna kettujen perään..

uju
31.01.2014, 21:33
Uusi startti asennettu. Kyllä oli ahtaat paikat. Pakosarjakin täytyi käyttää irti että sai virtakaapelin kirittyä starin päähän kiinni.
Vanha starttikin heräsi henkiin kun asenti postissa tulleen varaosan.

Tänään tuli sitten ajeltua scoutilla ulkomailla asti, nuuskavarastot ammottivat tyhjyyttä. Vaan eipä ollu turha reissu kun km-däckiltä jäi samalla reissulla peräkonttiin dotz dakar -vanteet 16x7.0 ET0. Jos jollakin toisellakin on tarvetta ko. vanteille, niin kannattaa pirauttaa ruotsiin. Muutamia sarjoja varastoon näytti vielä jäävän. Hintakaan ei ollut paha (400kr/vanne), olivat ostaneet maahantuojalta jonkun palautuserän. Vanteet olivat menossa grand vitaroihin, mutta eivät olleet sopineet pyörimään alla. Täytyypi huomenna sommitella alle, jospa samaa ongelmaa ei vanhemmassa vitarassa ole, ei ainakaan myyjän mukaan. Lupasi kyllä palauttaa, mikäli jostakin syystä eivät passaa alle.

Stech
02.02.2014, 01:53
Hyvin mahtuu. 16x8 et-10 235:lla tulee hieman kaarien ulkopuolelle

uju
02.02.2014, 14:54
Vanteethan sopivat passelisti, vähän ehkä jäävät kaarien ulkopuolelle mutta sou not
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148401

Ja vanteen tiedot
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148402


Sen jälkeen tulikin käytyä kämpällä katsomassa mitä näkyy, vähänlaisesti oli elämää
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148403

uju
02.02.2014, 15:08
Eilen tuli sitten vähän saunottua naapurikunnan puolella. Päänkin meinasi saada kipiäksi, mutta lähdettiin sitten käymään raittiissa ilmassa, suksilla kettujen perään siis.

Vitaran kone kuullosti vähän oudolta, päätimpä sitten antaa vähän runtua niin josko ne kolisevat hydraulinostimet vaikenesivat. Kolina vaikeni paukkeen saattelemana, latauksen merkkivalo syttyi ja höyryt nousi pellin alta. Pelti ylös ja tutkimaan vahinkoja. WTF eli suomeksi MV (Mitä Vittua)!?!?!?! (muukin kuin kuvan laatu)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148405

Mikä stana katkasee vesipumpun/viskokytkimen akselin??:confused::confused::confused::confused:: confused::confused:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148406

Jussi ei ummarra, auttakee??????

No kotimatka metästä päästiinkin sitten johtotähde vedossa. Johtotähtihän on kuuluisa siitä, että kaksi alaspäin osoittavaa sakaraa näyttää mistä vikaa kannattaa etsiä (joka puolelta) ja ylöspäin osoittava sakara näyttää mistä apua kannattaa pyytää. Pitäsiköhän tsutsukiinkin laitta tuommoinen merkki keulalle?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148404


Nyt on sitten vitara tallissa odottamassa elvytysä. Jakopään koppakait tuosta pitää purkaa, uusi syyläri pitää jostakin hommata, samaten kun flekti, kampuran hihnapyörä ja viskon hihnapyörä. Saivat kaikki vähän kipiää kun akseli antoi periksi. Toinen vaihtoehto ois tietenki jättää olemaan nuin ja asentaa sähköflekti tilalle. Kannattaako? Toisaalta ois vtun mielenkiintoista tietää mikä akselin katkaisi, löytyisikö jakopään puolelta vikaa..? Ei varmasti kun ite on koonnu, mutta silti, saatanan saatana ja vittu että vituttaa. Mukavaahan remontointi on mutta oispa mukava jos vehkeet pysy ajokunnossa edes vähän aikaa remonttien jälkeen. Nii saatana!:D

Stech
02.02.2014, 17:47
Tätä lukiessa ei voi välttyä ajatukselta että taisi olla hyvä valinta päätyä itse tuohon 2L neloskoneeseen (J20A) :D Vaikka täytyy koputtaa puuta, eihän sitä ikinä tiedä

Pajares
02.02.2014, 18:55
Ei sais pelotella,Mutta oisko jakopäänketjut/kone mennyt jumiin ja sitä kautta toi painava viskokytkin ei olis tykännyt äkki pysähdyksestä...
Toivotaan nyt kuitenkin että just rempatun koneen kohdalla ei olisi näin!

uju
02.02.2014, 19:19
Ei sais pelotella,Mutta oisko jakopäänketjut/kone mennyt jumiin ja sitä kautta toi painava viskokytkin ei olis tykännyt äkki pysähdyksestä...
Toivotaan nyt kuitenkin että just rempatun koneen kohdalla ei olisi näin!

Siinä mielessä tämä huonoin vaihtoehto on (kait) suljettu pois, että ajamalla talliin loput 20 metriä. Käyntiinlähtökin oli ihan normaali. Eikä minkäälaisia viitteitä löysistä rupellin pulteista tms..?

uju
02.02.2014, 21:48
Ehyeltä näytti jakopää, ihan vaan irtipoikki katkennut akseli, liekkö liian haurasta materiaalia vai mitä kun ei kestä. Taas saa jonku saturaisen puskia tuohon romuläjään, kun ebaysta varaosia kattelin.

uju
04.02.2014, 20:55
Heikostippa on tarjontaa varaosista tähän koneeseen. Tai no kyllä venäjän ja muidein itäeuroopan romuttamoilla on tarjontaa, ja kohtuu halvalla, mutta kielitaito sille suuntaan vähän heikompi:o

Kerranku vielä joku konehuoneen puoleleta porsii niin vaihtoon lähtee, ainakin kone. Onkohan kellään mitään tietoa, mikä kone menisi vähimmällä vaivalla tuon v6sen tilalle? Miten nämä yleisimmät vitaroiden 1.6, tai 2.0 suora nelonen?

Stech
04.02.2014, 22:41
Tuo 2.0 nelonen on käsittääkseni Grand Vitaran kone jota sai vanhan kopan viimeisinä vuosina Apache varustelutasona aiankin cabrioon. Liekkö koskaan kuulunut suomen tuontiohjelmaan, keskieuroopassa näitä näkyy jonkin verran olevan. Joten ei luulisi Grandin koneen istuttaminen jälkeenpäin Vitaran nokalle olevan mahdotonta

uju
11.02.2014, 13:22
Jaaha, taisi tämä varaosa-ongelma tulla ratkaistua. Tarkemmin tästä myöhemmin.

Myös jonkinlaista analyysiä murtumasta on
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6537&pictureid=148811

Tiiä sitten kuinka totta..? Voiko se laturin remmi niin lujalla olla että taivutusmurtumasta kyse? Tokihan tuossa akselissahan on voinut joku särö olla jo asennettaessa, jota ei paljaalla silmällä erota.
Onkohan nämä vesipumppujen akselit (läpi)karkaistuja?

SD 4.4 TD
11.02.2014, 18:36
Ei tuo ole mitään uutta, ittellä katkes samanlailla nissan cerrystä vespumpun akseli stefan huulen kohalta niinku ois sahalla vedetty. Rautaki väsyy vuosien mittaan ja kokoajanhan se hihna painaa sitä toiseen laitaan.

uju
11.02.2014, 20:34
Painaa painaa, mutta akselihan pyörii sitä mukaan ku kone kiertää. Meleko kova kireys saa hihnassa olla jotta särön saa aikaiseksi sammuksissa. Taivutusmurtumathan saadaan aikaiseksi kun väännetään kappaletta "myötörajan" yli tiettyyn=yhteen ja samaan suuntaan.
Ite ajattelin enemmän akselin laatua ja sitäkautta pikkuhiljaa syntyneen väsymissärön (tai olemassa olleen särön) kautta ilmenneeseen haurasmurtumaan. Pumppu GMB:n niin ihan paskakaan sen ei pitäsi kyllä käsittääkseni olla.?

uju
08.03.2014, 11:19
Varaosia ootellessa, muutaman viikon -ei kiinnosta yhtään- tauon jälkeen, ajattelin repästä muoviset helmasovisteet pois ja katsoa, kuinka ruosteessa paikat on.
Yllätyksekseni, kuskinpuolelta oli vaihdettu lähes koko helmakotelo jokuaika sitten. Samallahan se ois vaihtunut koko matkaltakin, niin ei olis itellä tarvinnut alkaa peltiä vääntelemään. Reikä ei ollut alunperin suuren suuri, mutta terveen pellin löytäminen vaati jonkunverran rälläköintiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6597&pictureid=150866

Sitten ei muuta kuin peltiä vääntelemään
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6597&pictureid=150869

Ja hitsiliimaa ja liimaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6597&pictureid=150870

Lopuksi maalit päälle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6597&pictureid=150873


Eiköhän tuokin kohta taas jonku vuoden kestä. Jyrskäytin uuteen paikkaan poralla reiän, josta tuhnuuttelin kotelomassat sisäpuolelle. Puuilosta hankittu tulppa sitten päälle, niin jospa vedet pysyisivät jatkossa ulkopuolella.

uju
08.03.2014, 11:31
Eilen olikin sitten taas yksi suska johtotähden perässä, tällä kertaa trailerin päällä. Eiköhän tästä ole vähäksi aikaa varaosia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6597&pictureid=150875

Kone oli ehyen näkoinen, riittää
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6597&pictureid=150876

Auto löytyi tampereen AVK:lta, pikkusen oli vänkärin puolen etukulma ja A-pilari saanut osumaa, sen verran että ehdollinen korjaus ennen tieliikennettä. Kone oli koekäytetty ja lisähuomiona että kytkin ei irrota kunnolla. Ei tätä rekisteriin olekaan tarkoitus saada. Vaikka pellit ovatkin ehkä vähemmän ruosteen syömiä kuin nykyisessä. Hinta oli noin sama kuin uudet hihnapyörät, tuulettimen siivet, syyläri ja vesipumppu varaosina. Käytettyjä osia ei tähän moottorimalliin tuntunut löytyvän millään.

Jos tälle päivää saisi purettua tarvittavat (ja ehkä muutakin mukavaa) osat pois ja asennettua toiseen. Tämä AVK:n auto oli muutoskatsastettu jousiston osalta, olisiko tuuman tai parin korotussarja? Häätynee sekin siirtää, samaten kuin kesäksi mukavuuslisävaruste - ilmastointi.

uju
10.03.2014, 20:27
AVK:n entinen auto olikin aikasta hyvässä kunnossa, eihän se kolo komiassa. Huoltokirjojakin löytyi, ja huoltoja oli myös tehty. Viimeinen merkintä oli: Paskana vittu että vituttaa:D

Viikonloppuna tuli sitten sirreltyä luovuttajasta luovutettavaan osia, purku oli vähän isotöisempää kuin vanhassa, ilmastoinnin osat meinasivat väkisellä tulla tielle. Ja tietenkin ammattilainen tyhjensi järjestelmän ennenkuin irrotin putkia:)

Nyt on suska kuitenkin taas ajossa, sen verran vähän on lunta tällä perällä että kiinni ei tälle iltaa saanu vaikka yritystä hellun (SPk) kanssa olikin!

Tuoreempi tulokas tuli koneelta testattua ennen elintenluovutusta, kyllä se sievemmin kävi kuin tuo rekisterissä oleva. Ei ois pitäny säästää satasta, vaan vaihtaa ne venttiilienpainimet samalla uusiin kun kannet oli pöydällä..

Kuinka tuo lie iso homma siirtää ilmastointi autosta toiseen? Konehuoneenpuolelta osat tietenkin, mutta meneeköhän kojelaudan alta paljon uusiksi? Ja sähköhommat? Ois tuossa tuo Suzukin manuaalikin, mutta ei millään jaksas alkaa lukemaan, yritys ja erehdys meinigillä?

uju
25.03.2014, 14:21
Kirjottelua nyt ja kuvat kunhan emäntä tuo hukkaamansa luurin ja läppärin välisen kaapelin kotia..

Tarvittemieni osien lisäksi uudesta tulokkaasta tuli vaihettua nykyiseen keskikonsoli, kuskinpenkki ja viimeisimmäksi tankki. Bolt-on hommaa, mutta kyllä eilen tankin kanssa meinasi mennä hermot kun jäi imuliitin vuotamaan. Tämäkin piti hoksata sen jälkeen kun kaikki oli jo kasassa, vittu. Tankki vielä irti ja kiristys, sen jälkeen piti. Nämä tuli tehtyä puoliksi taivasalla, vähän meinasi vaatteet olla märkiä, eikä pelkästään pensasta vaan tuosta loskapaskasta myös.

Sitten pitikin hinata varaosa-auto paremmille mestoille. Ulosjoustoa tähän on taakse lisätty. ko. auto oli siis muutoskatsastettu jousituksen osalta.
Kuvia vielä itestään hiljaisuutta pitävän hampin pyynnöstä. Vetokoneena toimi sporstmani.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152471

takaa:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152473

Phaiten kärsinyt vänkärin etukulma, ja kuva arvoituksena; mikä on taustalla?:eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152475

Mettästysmiehiä, kuka tunnustaa?
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152476

Ja takapään alustaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152477

Sen verran laiska olin, kun ei sitä nosturiakaan ole, että vetäsin kaikki letkut hohtimilla poikki:D

Jos nyt menen ja vaihdan romut nykyiseen, minkälaisia lappuja pitää olla katsastukseen mukaan?

Tästä joutasi nyt osia muillekin, koneen piän itelläni, mutta jos jollakin muita vitaran osien tarvis jollakin niin yvllä saa kiinni.

uju
25.03.2014, 14:35
Viime vkonloppuna piti käyä kokeilemassa vitaran maastoajoominaisuuksia. Aika hyvin rattorin mettäjälkiä pitkin pääsi, mutta käännöksen aikana tuli ongelmia. No ei muuta kuin puhelin käteen ja soitteleen rattoria hinaushommiin, paitsi että puhelin oli jäänyt kotiin.. Ja kävelymatkaa lähimmälle talolle n. 4 km...:D

Muutaman tupakkitauon -ilman tupakkia- jälkeen perälosteria auki, ainoa viksun oloinen vehe oli hinausköysi. Laitetaanpa rattoriaikaiset opit käytäntöön: hinausköyden toinen pää kiinni petäjään, toinen pää helevetin tiukkaan vetävän eturenkaan etummaiseen puolaan. Hyppäytyksellä tämä tunnettiin kun uponnutta rattoria vedettiin kuiville:) Silloin yleensä kyllä rattorissa oli kettingit ja helpompi hyppäytystaktiikka sitoa parin metrin pölli kettiinkiin kiinni.

Konsti pelasi sen verta että auton sai nytkymään muutamia 10ä senttejä ja se riitti. Mutta kyllä tuli lukkoja ikävä, samoin vinssiä. Vinssi pitäsi hankkia, ja tehdä peti tuon tuoreemman tulokkaan keulaan. Valmiin paketin siirto sitten käyttöpeliin ja homma luistaa.

Tapahtumistahan ei kuvia ole kun se puhelinkin kotiin jäi. Mutta ainoat vahingot ilmeni tankin vaihossa kun tankin suojaPELTI oli ottanut osumaa sen verran että tankkikin oli painunut vähän läjään. Kukalie jättänyt niin pitkiä kantoja mettään! Tankki meni vaihtoon, suojalle vähän vasaraa ja rostekkia hakattuihin kohtiin. Onko toiset suikkakuskit vahvistaneet alkuperäistä tankin suojaa, vai suoraan uus panssari vahavemmasta tavarasta?

uju
25.03.2014, 16:09
Amatöörejä kaikki palstan rakentelijat, todisteita tulossa:D:D:D
MOT
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152478

Mikset kääntäny näyttöä kyljelleen kun luit tätä?

uju
27.03.2014, 19:00
Vmäinen tuo melkein kanto hanki. Tai kantaahan se miehen mutta ei autoa.. Puhelin tällä kertaa mukana niin pääsi helpommalla, kello oli tuona päivänä jo kuitenkin hyvinki ilta ja kämpän saunan saunanraikkaana ei kovin paljoa jaksanu tuota haudankaivajalapiota heiluttaa. Pelkona vielä että tulis jäläkihien lisäksi hiki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6642&pictureid=152479

Kyllä ne molemmat renkaat pyörii, mutta toisella puolen olikin hiljasempaa..
Nyt auto sitten istuu 7 km päässä kirjoittajasta, saapi ootella viikonloppuun.

uju
27.03.2014, 19:05
Viikonloppun susukin irrotusta varten täytyyki varmaan ottaa wanha woima käyttöön. Tokihan pihasta intikka ja tuoreempikin MF löytyy, mutta tätä vanhinta on aikoinaan hartaudella tehty. Harmi kun ei puhelimesta kokonaista kuvaa löytyny, mutta alla vinkkiä mikä kysessä, joitakin kuvia lisäksi profiilin takana.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6643&pictureid=152480

Teme
27.03.2014, 23:20
Hyviä juttuja! Itellä tuommonen 2000 mallinen gv v6. Jatka samaan malliin.

aslakki
28.03.2014, 21:38
Mukavaa seurattavaa! Kaverilla kans tommonen, siihenkin kertaalleen kone vaihettu ku jakopäästä korkkas jotai :D

uju
29.03.2014, 15:25
Kiitokset, aina näitä mukavampi on lueskella kun ei ole pelkää yksinpuhelua:)

Seuraava ongelma tuli ilimi kun käytiin vetämässä suska pois jumista;
EVAP-säiliön alaosasta ruutasi pensaa maahan ihan reilusti. Tässä siis seuraavannäköinen mötikkä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6649&pictureid=152596


Tankinhan minä tähän vasta vaihdoin. Voiko ongelma johtua siitä että on väärinpäin liitetty bensanpaineensäätimen paluuletku ja tankin huohotusletku, siis alla olevasta kuvasta numerot 7 ja 8
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6649&pictureid=152597


Vai mistä tuon EVAPin tulviminen johtuu?? Irrottelin jo tuosta varaosa-autosta saman mötikän, ja samaantapaan toimivat. Kun puhaltaa tankin huohotusletkun liitäntään, ilmaa tulee sekä vapaana olevasta päästä että imusarjaan menevästä putkesta. Kun jommankumman tukkii niin ilma tulee (tietenkin) pelkästään toisesta putkesta.. Imusarjaan ei ole tullut nyt vähään aikaan koskettua, mutta johtuuko tulviminen tuosta mahollisesta letkujen ristiinkytkemisestä, vai ehkä säiliön jälkeen olevan yli/alipaineventtiilin toimimattomuudesta?

aslakki
29.03.2014, 19:33
Jos ei "roplota" kumpaankaan puhaltaessa ni eipä sieltä pitäs bensaakaan takaspäin tulla, kannattaa koittaa myös täyemmällä tankilla ;)

ps.. ei sattus äänetöntä 5 vaihteesta laatikkoa olee jouten? meteliä pitävän sais varmaan vaihossa.. kuulemma laakerit aikas harvakseltaan kasvavia yksilöitä :D

uju
29.03.2014, 21:01
Tankki on täynnä, pitihän se vaihettu tankki testata vaihdon jälkeen (ei tietenkään ennen:))

Tankkiinhan tulee käsittääkseni noin normaalisti alipaine kun pumppu imee pensaa koneeseen. Sitten tämän EVAPin kautta alipainetta tasoitetaan tuon auki olevan yhteen kautta, ja toisaalta tankista höyrystynyt ja aktiivihiiliin jäänyt pensa syötetään/imetään EVAP-venttiilin ja imusarjan kautta koneeseen..? Mutta miten säiliöön tulee niin paljon bensaa että tulvii yli? Vai olenko käsittänyt EVAPin toiminnan väärin?

Vaihelaatikkohan tuossa toisessa pirssissä on jouten, tiiä sitten onko äänetön vai ei kun ajettua ei ole vielä tullut. Katolleen ajon seurauksena oli tainnut kytkinnesteet mennä väärään paikkaan kun ei nyt irrota ollenkaan.. Jossakin vaiheessa kyllä tarkotus sen verta elvyttää että saa voimansiirron testattua.

/Niin se oli tosiaanki paluuletku ja huohotusletku väärinpäin tuossa/

uju
17.04.2014, 16:03
Huolettomia kilometrejä takana, pensaa tuntuu maistuvan n. 10l/100km. Tänään sitten huolettomat kilometrit oli täynnä. Töistä lähtiessä välillä kuulu eestä jurinaa, ja sitä vaille että toisen puolen eturenkaat ilmaan nousun jälkeen paukahuksen kans jurina lakkasi. Vikaa esiintyi jo heti oston jälkeen. Sillon purin napalukot atomeiksi ja siellä oli se kielekkeellinen lipare muotoutunut muodottomaksi. Vähän vasaraa ja viilaa ja matka jatkui tähän saakka. Paukahtaako napalukko vai mistähän tuo ääni tulee?

Töistä matka jatkui kuitenkin ihan hyvin, ku lykkäsin nelikon päälle. Napalukot kiinni ja jurinat/paukahukset loppui. Pääsiäisoluet piti hakia, ja kaupan pihalla hoksasin että kuskinpuolen lukko oli pari senttiä irti paikaltaan, ja puolet pulteistaki oli pudonnut matkan varrelle. Siinä sitten kauluspaita-työkamppeet päällä peräkontille pakille ja tarvittavat työkalut napalukon irrottamiseen. Kyllä siinä kylän porukat katteli että mitä h*ttiä se Jussi hommailee kontallaan auton vieressä:D Lukko ja avaimet takakonttiin ja matka sai jatkua kotiin.

Täytyypi illalla käyä elintenluovuttajan paikkeilla. Huomenissa kuitenkin tarkotus laittaa kärry+mönkijä perään ja lähteä pitkäperjantain viettoon. Sitä en tiiä tekeekö mönkijällä reissulla mitään, mutta varalta; niinku nunnalla nännit ja paavilla pallit!

Muuten on ollutkin hiljasta. Sillontällön käyny vähän purkamassa toisen auton konehuonetta. Tällä hetkellä koneen noston estää enään vaihelaatikon pultit, ja moottorin kannatinpultit. Konepeltikin on saanut väistyä tieltä.
// plus että tästä pitää ottaa pois myös etuveto kokonaan, jotta sopii moottori tulemaan eteenpäin. Samoin kuin tietenkin pakoputkia, jotka unohtu edellisestä. Service manuali käskee irrottelemaan myös ohjauksen osia, mutta ne ei kyllä tielle minun näkökyvyn mukaan tule//

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=153829


Sen verran -diagnoosini mukaan- venttiilin painimet edelleen naputtaa, että ajatuksena oli huoltaa tuo toinen kone iskuun, ja tehdä vaihto. Katsastaakkin auto pitäsi käyä, vikalista ei toivottavasti kovin pitkä. Niin ja vinssikin tuli ostettua. Kunhan sen saa tontille niin tuo toinen auto saa toimia mallikappaleena. Ensin peti ja kiinnikkeet tuon mukaan ja sen jälkeen toivottavasti bolt-on käyttöautoon.

uju
17.04.2014, 21:11
Napalukot vaihettu. Mikä se ihmisen mielessä liikkuu kun asentaa nuo lukot rasvauksen jälkeen paikalleen. Eikö sen kynnen vois laittaa hahloon, että ei taitu vetaria vasten mutkalle? Purkaahan nuoki piti ja kynnet oikoa, mutta silti parempikuntoset kuin vanhat. (Ei mulla tallissa parkettia oo, alko vaan sen verran kyrsimään, että piti tulla sisälle purkamaan (ja samallapa näki salatut elimet:p:p))
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6490&pictureid=153836

uju
21.04.2014, 19:47
Se pääsiäinen otti ja meni. Kovat oli halut irrottaa kone toisesta vitarasta, mutta kun pitkäperjantai meni pitkän kaavan mukaan, lankalauantai mönkijäsafarilla + pitkä kaava, ja sunnuntai aika pitkälle toipuessa, moottori asustaa edelleen konehuoneessa.

Kyllä oli hyvät safarointikelit, suollakin vai 10cm vettä, ja sen alla pohja jäässä. Vinssaushommiinkin päästiin, kun yhestä paikkaa löyty vielä liikaa lunta polariksille. Jälkeenpäin tuli hoksattua että kun kolomella mönkkärillä liikenteessä oltiin, 12 vedolle lunta ei ollut liikaa:D

Tänään sitte vähän navettaan auton kimppuun. Viimeistelin sähköjen erotukset moottorista. Sen jälkeen pakosarjojen jälkeiset putket irti. Tämä ottikin eniten aikaa kun pultit oli arvatenkin jumissa. Putkien irrotuksen jälkeen kartaani irti etuperästä, vasen vetari irti etuperän laipasta, etuperän kannakkeet irti ja vasemman vetarin pultit irti. Tuli taas kävä nosturia:o, mutta tämmöset osat tippu kentälle:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6649&pictureid=154093

Illan päätteeksi vielä scoutin alle kesärenkaat ja pikapesu autolle ja vanteille. Huomenna hyvin mielin taas kustannuspaikalle.

Ens viikolla kone irti, mutta vaihelaatikon kanssa vai ilman? Jos kukaan ei toisin neuvo, niin taitaa lähteä pelkkä kone. Vinssiäkin tässä ootellaan saapuvaksi..

amiantt
26.04.2014, 12:49
Onko mitään vinkkiä heittää miten nuo kylkien muovisomistukset saa ehjänä ja helpoiten irti ?
pitäisi myös tutkia mitä niitten alla onkaan.

uju
26.04.2014, 19:55
Onko mitään vinkkiä heittää miten nuo kylkien muovisomistukset saa ehjänä ja helpoiten irti ?
pitäisi myös tutkia mitä niitten alla onkaan.

Nuita ovien paneeleita ei ole tullut irrotettua.
Helmojen muovit lähtee irti ku ottaa pohjan puolelta pultit/ruuvit pois ja nostaa pakettia ylöspäin. Etulokareiden paneeleista kaikki ruuvit pois, sisälokarit pois, ja painamalla valkosista muoviklipseistä ujuttamalla rei´istä ulos. Lokareitten muovien klipsut tulikin tuhottua ku repimällä otin, mutta oli tilalle uusia. OEM-lookin säilyttämiseksihän nuo on hyvä pitää ehiänä, mutta kesän aikana taitaa lähtiä minun vitarasta muovit pois. Suzukin valtuutettujen korjausoppaassa nuita muoveja kutsutaan spalsh panel:iski. Parempi ku ottaa pois niin ei pääse ruoste muhimaan pellin ja muovin väliin. Multa löytyy tuo enklantilainen korjausopas, että jos Oulussa päin oot liikkeellä niin ota tikku mukaan niin saat itelleski.

Niin ja jos hyvin haluat takasi laittaa paneelit takasi, niin pittää rapata vanhat tiivistemassat pelleistä pois tarkasti, ja laittaa uudet massat ennen asennusta..

uju
03.05.2014, 19:48
Taaspa sitä tuli ajankiluksi käjet liattua.
Toinen sussuki sai luovuttaa moottorin. Oikein hyvin tallissa valmisteltu homma, paitti kaks pulttia jäi kiinni vaihelootan ja moottorin väliin, ja tietenkin pohjan puolelta. Ei navetassakaan mitään herkkua, mutta kun pukkasi romun tuohon liejulätäkköön niin kylläpä oli mukava selällään siellä maata:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=154988

Auto tuli pukattua siksi ulos, kun tallissa ei nosturia, ja mikkään vehe ei sopinu myöskään sisälle tarpeeksi hyvin. Proto-valametti toimi nostimena, ja voima riitti. Vähän hirvittikin aluksi kun luulin että kaikki pultit irti ja vähän riskimmästi piti yrittää vetää konetta ulos:)

Ja ihan kun vittuillakseen yhestä pinnapultista lähti mutteri irti koneen päästä, sekin vähän taisi vaikeuttaa poisottamista. Tyhyjäksi konetila kuitenkin jäi:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=154989


Tämän näköstä tuli ulostukseta:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=154991

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=154990

Vinssikin saapui, mutta ennen sovittelua pittää ottaa suska takasi tallin puolelle, jä käyä hakkeen 8mm läkkipeltiä niin pääsee sovittelemaan/tekemään alustaa.

Offtopic;
Ei ois kellään osia tähän?:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=154987

uju
07.05.2014, 19:14
Renkaatki tuli, johan tuo on aikaki päästä nastoista eroon:)
Vähän mallailua, tulikohan liian isot:eek:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155279

Noo, taitaa kuvakulma valehella, ja jos ei niin sitte pitää tehä lisää tilaa.. Huomenna vanteet ja kumit pajalle ja illalla alle, jos mahtuu!

uju
08.05.2014, 18:13
Aamulla kumit+vanteet paikalliseen rengasliikkeeseen ja iltapäivällä töistä tullessa naitetut kyytiin. Sitten pitiki jo alkaa testaileen sopivuutta.

Etutassut ilmassa sopivat pyörimään/kääntymään hyvin, mutta kun tunkin otti poies niin kääntäessä otti etupään muovipuskuriin kiinni.

Lähtökohta oli tämä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155352

Ja rälläkällä pois tämän verran
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155353

Joka riitti, paitsi että roiskeläpät sai kans lähtiä pois.

Takapää alkuun vaikutti helpommalta, jota se nyt tähän saakka olikin. Mutta kun hiekkakasassa testasin "joustoja:D", takakaaret ylsivät renkaan pintaan. Vähän pienemmällä ET:llä olevat vanteet ois ehkä paremmat, mutta taitaa kuitenkin saaha muovilevikkeet lähtiä, ja peltilipareille sitten pittää näyttää vähän rälläkkää. Ainiin, ne kuvat on kivoja, ainaki musta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155354

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155355

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155356

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155357

Kyllä tuolla normaalissa ajossa pärjää, mutta ennenku lähtee leikkimään, ainakin jotakin on tehtävä:
1. Asenna vinssi
2. Vaiha jouset&iskarit AVK:lta tulleesta pirssistä
3. Ota spalsh guardit pois
4. Käytä katastuksessa

Tuommonen siitä nyt normaali-ilmeeltään tuli
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=155358

Stech
08.05.2014, 19:58
Minkäs kokoset nuo on?

uju
08.05.2014, 20:05
Minkäs kokoset nuo on?

235/70r16, ja vanteitten ET 0

kawatus
09.05.2014, 08:21
Tuosta tulee hyvän näkönen kun nostat reilu 5cm. Itsellä ollut kaks tuommosta projekktia vm 91 pätkä vitara ja nyt 04 grand vitara joka on hyvin pitkälti samanlainen tekniikaltaan. Laitoin siihen kans 235/70-16 renkaat.Jousetkin taitaa olla just samat ainakin noissa lyhyissä malleissa.
Keulaan ite laittaisin uudet jouset(vähän löysemmät ja pidemmät) ja takapää menis vaikka palikka korotuksellakin kun sisään joustoa tuntuu takana riitävän kuitenkin. Iskarit vaan tarvii vaihtaa tai jatkaa.

uju
27.05.2014, 18:49
Tuosta tulee hyvän näkönen kun nostat reilu 5cm. Itsellä ollut kaks tuommosta projekktia vm 91 pätkä vitara ja nyt 04 grand vitara joka on hyvin pitkälti samanlainen tekniikaltaan. Laitoin siihen kans 235/70-16 renkaat.Jousetkin taitaa olla just samat ainakin noissa lyhyissä malleissa.
Keulaan ite laittaisin uudet jouset(vähän löysemmät ja pidemmät) ja takapää menis vaikka palikka korotuksellakin kun sisään joustoa tuntuu takana riitävän kuitenkin. Iskarit vaan tarvii vaihtaa tai jatkaa.

Kiitoksia ohjeista, jotakin pitää tälle kesälle tuolla korkeudellekkin tehä..

Mutta tänään sain intoa alkaa mallaileen vinssiä vitaran keulaan. Nyt olisi hyvät neuvot kalliit.
Alkutilanne etupuskuri paikoillaan tämä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156504

Tuon allekun vinssiä sommitteli niin jäi aivain liian alas. Seuraava vaihtoehto on heittää tuo puskin v*ttuun ja laittaa vinssi runkopalkkien väliin jotenkin näin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156505

Jääkö tuo vieläkin liian alas? Munsta jää..

Tehäkkö kokonaan uus puskuri, vai laittaakko vinssi puskurin etupuolelle jotenkin niinku tähän malliin (minun silmää ei vaan oikein miellytä):
http://i202.photobucket.com/albums/aa116/richiezook_photos/PHOT0005.jpg

Mikä käytön kannalta hyvin? Alla vai eessä?:confused:

Heguli
27.05.2014, 19:45
Ei ainakaan tuonne alas, tulee ihan kamala kantotutka :p Toi viimeinen vaihtoehto on hyvä.

uju
29.05.2014, 18:44
Tälle päivää tuli jotaki harrasteltua, pyhänä ku ei töitä saa tehä.:)

Aamusta ensimmäisenä pilteman moottoripukki kasaan. Ihan kohtuu jämerä tuntu olevan.

Sitte hahamottelu vinssin parissa jatkui.
Ensimmäisestä arvauksesta tuli tämmönen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156607

Runkopalkkeihin hitsattuna paskaloorin paskakoneen sylinterin tukirauta U-palkit, ja niiden päälle pilteeman vinssipeti. Tästä sitten jatkoin sorvailua, kun kaikki vaikutti ihan hyvälle. Alkuperäisistä puskureista reilulla käjellä tavaraa pois:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156609

Melkein jo ajattelin että tuli kerralla hyvä, kunnes hoksasin ajatella pitemmälle. Vinssin letkuliitäntä tulee relepoksi sivusta, jossa vastassa puskurijämät. Tuumailua, U-palkit irti ja 5 senttiä korkeammalle heppiin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156610


Tällä mennään. Illasta vielä vitaran keulasta pois tavaraa, huomista hitsuuta varten (//kaikki ei vaaterissa, ohjaustehostimen jäähytysputket tuli petin kannakkeiden eteen:))
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156613

Ja vinssipeteihin reikiä pultteja varten. Piti toiseen nakertaa pieni lovi, kun sattu vetopiste kannakkeiden kohille. Näille huomenissa pieni hionta, hitsaus ja maalaus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156612

uju
30.05.2014, 20:32
Vinssi piti saada tälle paikaa asemoitua keulille. Aamusta auto talliin(navettaan) kuivamaan. Sitä ootellessa pintatöitä kannakkeille ja romujen haalamista toiselta puolen tallia.

Keulasta rälläkän ja erilaisten laikkojen kanssa maaleja pois hitsuuta varten, ja eihän se ois susuki eikä mitään jos ei jotakin reikää löytys. Tämä siis runkopalkin loppupään kotelo-osaa, johon vinssin kannakkeet myös tulee hitsattua
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156690

Tähän piti kopistella 3mm pellistä pientä uusiopalaa. Kuskin puolella nuppineulan pään kokonen reikä, jonka vaan täytehitsasin umpeen. Joskus kun sais intoa niin käyttäsi kopan pois rungolta, saispahan kaikki mätähommat hoiettua kerralla:)

Pohjatöiden jälkeen, toinen kannake silmäkorkeuteen eli eilisen päivän asemointien mukaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156691

Ja toinen puoli silmällä samaan korkoon
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156692

Tässä toiselta puolen, jossa näkyy tuo aikasemmin hitsattu paikkapalakin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156693

U-palkit tuli hitsattua kiinni koteloihin kaikkialta, mihin magin suuttimella ylti hitsuumaan. Saapa nähä miten kestää...?

3 mm tuli eroa kannakkeiden korkoon, mutta tässä vaiheessa se ei enään tuntunu ittiä haittaavan. Varsinkin kun valmiiksi poratut pedin reiät oli tullu n. 20 mm liian sisään. Vinssi ei olisi sopinut paikalle ilman maskin pilkkomista, ja sitä ei ollu tarkotus tehä. Siis petiin uudet reiät oikeille paikoille. Peti tuli kiinni kannakkeisiin 4 pultilla per puoli. Vinssi kiinni petiin, paketti kannakkeille ja pulttaukset.

Seuraavaksi puskureita sommittelemaan. Oishan tuo pitäny jo aikasemmin tietää, kun kolariauton puskureista tekee osia ehyeen, pitää joillekin kohin näyttää myös vähän lekaa yms. Pitkien taisteluiden jälkeen alko kuitenkin näyttämään tältä
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156694

Sitte tältä päivää alko riittämään, paitsi että ei voinu olla testailematta miten karjarauta tuon eteen passaa. Pikkusen pittää jotakin välipaloja tehä ennenku voi kiinni asti ruuvata
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156695

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6717&pictureid=156696

Lopuksi vielä rekisterikilpi paikoilleen ja ulos. Pikkusen ois voinu sievemmin leikellä tuota muovipuskuria, mutta tuon verran piti ottaa että sai kaikki halkeamat pois:D Saapi nähä kuinka tuossa alkaa silmä sairastaan, että pittääkö tulevaisuudessa ehyt muovipuskin uhrata ja tehä vähän viksummat leikkaukset..

Seuraavaksi to-do listalla taisi olla auton nostohommat. Jossakin välissä kuitenki tuo karjapuskuri pitää saada keulalle. On muuten niin alastoman näkönen vitara:)

uju
08.07.2014, 18:20
Jaahas, ne alkaa kesälomat läheneen. Edellisen päivityksen välissä ei oo auton parissa paljoa tapahtunutkaan. Muutamia halkokuormia on tullut haettua ja muuten vaan kowaa ajoa pikitiellä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6681&pictureid=158469


Viikonloppuna sen verran sai aikaseksi, että valmistelin autosta valot siihen kuntoon että maanantaina saattoi niiden suhteen mennä hyvillä mielillä katastukseen:D
Samalla piti vähän tutkailla, että mistä vitusta auto kusee sadevedet vänkärin jalkotilaan. Ongelma paikantui tuonne tuulilasin alakulmaan, todennäköisesti. Ihan ku ei ois ollu mitään liimaa alareunassa koko matkalla. No nyt on ja tuloksen näkee seuraavan vesisateen jälkeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6681&pictureid=158468


Katastusmies kehu vinssiä komiaksi (varmaan vittuilua:)) ja pohjaa kovaksi (ehkä jopa tosissaan). Tokihan se hylsynkin sai, mutta vikalista oli minun luulemaa lyhyempi. Etujarrurempalla saa taas vuoden kurvailla menemään.

Heinähommatkin alkoi ja kunhan niistä selviää niin lomapäivillä jarrut kuntoon, ja eiköhän tuohon jotakin muutakin pidä keksiä.

Mikko81
08.07.2014, 19:39
Tokko tuolla kuuluu liimaa ollakkaan. Mulla kusee kanssa vettä vänkärin jalkotilaan kovemmalla sateella ja lasin alareunaa epäilin itekkin, näyttää ihan samanlaiselta eli ei oo liimaa tuossa munkaan ropposessa tuulilasin alareunassa.

uju
12.07.2014, 17:38
Se ois tämän kesän heinänteko bueno. Pääsee kesäloman pyhittämään harrastuksille!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6681&pictureid=158565

uju
25.07.2014, 15:41
Varaosavitura sai luovuttaa loput kovasta tekniikasta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6681&pictureid=159427

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6681&pictureid=159428

Taka-aksula piti vielä antaa olla rauhassa, että saa siirrettyä pois tuosta remonttitallin puolelta johonkin vähän vähemmän haittaavaan paikkaa.

Lämpiäis vaan vielä vähän nuo ilmat niin tarkenis enemmän touhuilla. Muistaa vaan pitää nestetasapainon kunnossa:)

uju
29.07.2014, 14:35
Tälle päivää sen verta, että purin vielä toiseen kertaan etujarrut osiksi. Ensimmäisen elvyttelyn jälkeen tuntui yhä puoltavan. Pikkusen olis männissä koloa kun nyt ne ulos asti otin, mutta eikai se kolo siinäkään komeassa, kun ei vielä nestettää sylkenyt ulos:)

Sen verran pittää suzukia kehua, että yksinkertaisimmat liukutapit jotka olen nähnyt! Kuvat ois kivoja, mutta puhelin vittuilee, ei yhistä enään tietokoneeseen.

Vieläkö tälle päivää kävis näppäämässä rautaa lisää keulaan, saapi nähä.

uju
08.11.2014, 20:53
Pienen hiljaiselon jälkeen, jotaki on tullu näperrettyä, viimeksi pari tuntia sitten velipojan seatista takajarrut kuntoon..

Nostatustahan sitä piti vitaraan saaha, tästä lähettiin:

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163380

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163378

Takapään noston jälkeen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163379

Ja molemmat päät ylennettyinä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163382

Keulii keulii, kaikkiin nurkkiin jätin kumilipareet paikolleen, ois ehkä pitäny kawatusta uskoa ja jättää eestä pois. No, nykysellään palat on tasottunu, eikä tuo ennään silimää häiritte, tasottunu on.

Ihan iliman taisteluja ei nuitakaan paikalle saanu, taka-akseli ei ollu ku vaihtaa + pitemmät iskarit varaosasussukista. Etupäästä vänkärin puoli meni ok, mutta samalla jousen puristimiet korkkasi kierteistä. Jos neuvon jotakin, niin kuunnelkaa neuvoja :D Elekäkään tehkö niinku minä teen, tehkää niinku se oikista pittää, muuten voi tulla ikävää jäläkiä:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163381

Tässähän piti saaha vaan jousi läjjään jotta uuet pultit yltää kynsien välliin. Onnistuhan se.

Ja lopputulokseksi korotusta tuli aika palijon:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163383

Takapäästä pari senttiä vähemmin. Nykyään etunenki on tasottunu ainaki tuon 2 senttiä.

uju
08.11.2014, 21:02
Ja tokkiinsa eturenkaat risukeulasta jäi aika huonoon asentoon:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7021&pictureid=163386

Ebaysta sitte camberi pultit, asennus, ja nyt näyttää, ja varsinki on ajjaa jo palijon parempi. Seuraavaksi sitte varakoneen kimppuun, nyt on aikaa... Tällä hetkellä kansia myöten purettu. Osat työpaikalle pesukoneeseen, tiivisteet tilaukseen, kalijaa, kokoaminen, kalijaa, vanhan koneen irrottaminen, kalijaa, uuen koneen asennus, kalijaa, ja kovvaa ajua.

MLempinen
18.03.2015, 16:40
Moro. Millä jousilla korotus tehty? itsellä samanlaine vitara ja mahan alle pitäis saada lisää tilaa.:)

uju
19.03.2015, 19:26
Moro. Millä jousilla korotus tehty? itsellä samanlaine vitara ja mahan alle pitäis saada lisää tilaa.:)

http://www.ebay.com/itm/271804908669
Tuommosilla palikoilla.

Aluksi oli ajatus vaihtaa jouset avk:n ostosta, mutta jotenki ei mieli tehny laittaa katkastuja jousia alle, korotusta ois niilläki tullu n. samanverran. Takaiskarit joudut noiden palikoiden lisäksi vaihtamaan pitempiin.

MLempinen
15.01.2016, 18:40
Onko mitään helppoa ja nopeaa konstia miten tutkia onko etuperässä palalukko? Nyt talvikelillä neliveto päällä puskee aivan älyttömästi ja jos toinen pyörä pitää kuuluu naksutus.. Etuperään on vaihdettu kesällä öljyt( Mobil shc 75w-90).

uju
03.06.2016, 18:34
Pitkän tauon jälkeen, vitara kävi tänään ktsastuksen jälkitarkastuksessa ja leima tuli. Yksi katsastusjakso tuossa väliin jäi.

kk sitten kävin hakemassa vikalistan, joka yllättäen ei ollukkaan pitkä, alapallonivelet molemmilta puolilta väljät mutta muuten OK. Tarviketorilta uudet alapallot viikko sitten kyytiin ja lauantaiksi pikku remontti. No, eihän se tämäkään onnistunu, tässä ei ollu vaihdettavia alapalloja vaan koko alatukivarren joutu vaihtamaan.

Mister-autosta pikatilauksella viime viikon alusta uudet alatukivarret tilaukseen, pienellä riskillä kun en saanut varmistettua käykö nämä pultattavalla alapallolla olevat suoraan alkuperäisten paikalle. Kävi, ja jos joku joskus samaa miettii niin osanumerot on J4918007 ja J4908007.

Tänään sitten vapaata töistä kun viimeinen päivä jälkitarkastukseen ja tukivarret irti, uudet paikalleen ja konttorille. Muutama kuvaki tuli näpättyä.

Toinen puoli valmis
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7975&pictureid=193457

Ja toinen puoli odottaa
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7975&pictureid=193459

Ainut muutos mikä piti tehdä oli kääntää kallistuksenvakaajan koiranluut toisinpäin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7975&pictureid=193456

Ja valmis
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=7975&pictureid=193458

Katsastus hyväksytty ja ehkä tätä pitää ulkoiluttaa nyt vähän enemmän.

Edellisen viestin kysymykseen myöhäinen vastaus, nosta auto ilmaan ja pyöritä toisen puolen eturengasta, jos toinen pyörii erisuuntaan lukkoa ei ole mutta jos pyörivät samaan suuntaan niin joku lukko siellä on. Neliveto päällä kun testaat sitä. Nuin minä muistaakseni omani testasin ilman purkamisia.

uju
14.07.2018, 14:22
Pitkästä aikaa..
Sussuun on edellisen kirjotuksen jäläkeen tehty muutamia pieniä huoltotoimenpiteitä, mm. jarrut, niveliä, ja moottori :D

Tuo edellinen ei yrityksistä huolimatta kestäny kovin pitkään. drive-inissä sain kommenttia että ei kuule tilausta kun auto ääntää niin kovasti. Jakopään kotelo halki ja ketjut rallatteli iloisesti. Tuon jälkeen auto ajamalla remonttipaikalle ja elinluovuttajan moottori tilalle. Siinäpä ei ihmeellistä, motonetistä moottorinostin ja yksi viikonloppu aikaa.

Kone toimi paljon paremmin kun entinen, MUTTA nyt kun käytin ensi kertaa katsastuksessa uudella tuli hylätty, toki muitakin vikoja oli:)

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8561&pictureid=214146

Nuo päästöt nyt eniten ajaa mieltä kohti epätoivoa. Mistä nuo voisi johtua?
Tulppien vaihto ensimmäiseksi, ei omaan silmään tällaista ennemmin.. Onko vuotanut tulppien kautta ulospäin? Ja meneekö päästöt rajojen sisään tulppien vaihdolla? :O

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8561&pictureid=214147

https://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=8561&pictureid=214148

Mistä tuo häkä ja hiilivedyt, toinen kierroksilla ja toinen tyhjäkäynnillä, johtuu??

mobil2
14.07.2018, 22:40
Näyttäs vettä päässeen tulpanreikiin.
joudut tulpien lisäksi mahdollisesti puolia uusimaan

MiKo
15.07.2018, 05:31
Nuo päästöt on palamatonta polttoainetta eli huono sytytys voi hyvinki olla vikana?

Jos muuten kaikki kunnossa eikä meinaa puhtaita papereita saada niin esim. etanolia tankkiin 25-50% seoksena ennen mittausta.