PDA

View Full Version : bl-vanteeseen "kurasuoja"


mäksä
07.01.2014, 17:38
eli suunnitelmissa tehdä uusiin bl-vanteisiin sellaset suojat tai miksikäs niitä kuuluukaan kutsua..?:eek:

eli ulkokehään pelti pulteilla kiinni ettei pyöränmutterit, venttiilit ja navat ole paskanpeitossa :cool:

ja kysymys että mites rajusta tavarasta porukka on sellasia väsännyt..??

sos
07.01.2014, 18:21
ei tietoa mutta jos sellaset tekee ni kannattaa tulpata myös sitte vanteen reiät, ettei paska tule sitä kautta, ite en kyllä keksi vastaavaa hyötyä, eikös ne kehät kuitenki suojaa venttiiliä katkeamasta?

mäksä
07.01.2014, 21:48
ei tietoa mutta jos sellaset tekee ni kannattaa tulpata myös sitte vanteen reiät, ettei paska tule sitä kautta, ite en kyllä keksi vastaavaa hyötyä, eikös ne kehät kuitenki suojaa venttiiliä katkeamasta?

no tää mun idea onkin se ettei tarttis niin saakelisti kaivaa sitä paskaa sielt vanteen keskeltä :eek:
eikä ainakaa mun tietääkseni nois vanteis oo mitää muita reikiä kuin venttiilin,, pulttien ja keskireikä.. :D:D

sami_k
07.01.2014, 21:59
no tää mun idea onkin se ettei tarttis niin saakelisti kaivaa sitä paskaa sielt vanteen keskeltä :eek:
eikä ainakaa mun tietääkseni nois vanteis oo mitää muita reikiä kuin venttiilin,, pulttien ja keskireikä.. :D:D


eikai sinne mitää paskaa pääse menemään jos ne reijät tossa oli:D

mäksä
07.01.2014, 22:01
eikai sinne mitää paskaa pääse menemään jos ne reijät tossa oli:D

pilkun viilaaja :rolleyes::rolleyes:
tietysti ulkokehään tulee se suoja :cool:

Rytari
07.01.2014, 22:31
ei ihan helpolla saa vesitiiviiksi, eli täynnä turvetta hetken päästä

Repro
07.01.2014, 23:30
Jos on kovin ohutta peltiä niin taipuukohan reuna ruttuun kuinka nopeasti? :confused:

mäksä
08.01.2014, 00:45
ei ihan helpolla saa vesitiiviiksi, eli täynnä turvetta hetken päästä

ei tarkotus olekkaan saada ihan tiiviix,, kunhan isommat kurat pysyy pois..

3-4mm pellistä ajattelin noi kyhätä..

Rytari
08.01.2014, 00:51
ei tarkotus olekkaan saada ihan tiiviix,, kunhan isommat kurat pysyy pois..

3-4mm pellistä ajattelin noi kyhätä..

pienepää sinne jokatapauksessa joutuu joten milläs putsaat pois.

sisua45
08.01.2014, 08:35
eli suunnitelmissa tehdä uusiin bl-vanteisiin sellaset suojat tai miksikäs niitä kuuluukaan kutsua..?:eek:

Pölykapselit. :D

Nikuzai
08.01.2014, 08:46
Miksei traktori mallisia venttiili suojia eli putken pätkät joihin sisäkierre ja siihen korkki
tosin vanteen joutuu tasapainottamaan

-Captain-
08.01.2014, 09:18
no tää mun idea onkin se ettei tarttis niin saakelisti kaivaa sitä paskaa sielt vanteen keskeltä :eek:
eikä ainakaa mun tietääkseni nois vanteis oo mitää muita reikiä kuin venttiilin,, pulttien ja keskireikä.. :D:D

onks nuo sit jotkut umpinaiset vanteet? yleensä kuitenki siin pulttien ja ulkokehän välis jonkunlaisii reikii tuppaa olemaa, toisis pyöreet ja toisis kolmiot yms.... ainoast täysin umpinaisel keskiöl mitä oon nähny livenä on ollu jotkut jenkkialut :)

Reetu
08.01.2014, 14:18
Mangelseit on ainakin täys umpinaisena olt.

mäksä
08.01.2014, 14:49
onks nuo sit jotkut umpinaiset vanteet? yleensä kuitenki siin pulttien ja ulkokehän välis jonkunlaisii reikii tuppaa olemaa, toisis pyöreet ja toisis kolmiot yms.... ainoast täysin umpinaisel keskiöl mitä oon nähny livenä on ollu jotkut jenkkialut :)

no noi oli tai on viel hetken pyöree reikäset kromi mangellssit

Samsonite
08.01.2014, 18:01
Mangelseit on ainakin täys umpinaisena olt.

Ja oikeen romatut !!:D

Late_
08.01.2014, 18:15
Aika monta kertaa ehtii siinä ajassa vanteet pesemään mitä menee kun hitsaa keskiöstä reiät umpeen.

Pörö
08.01.2014, 18:56
Tunkee jtn tyynyjä niihin tai mamman päiväpeittoja :D

Tollanen joku ratkasu vois olla parempi kun peltiviritykset jotka sit silpoavat ja leikkaavat ....

sisua45
08.01.2014, 20:15
onks nuo sit jotkut umpinaiset vanteet? yleensä kuitenki siin pulttien ja ulkokehän välis jonkunlaisii reikii tuppaa olemaa, toisis pyöreet ja toisis kolmiot yms.... ainoast täysin umpinaisel keskiöl mitä oon nähny livenä on ollu jotkut jenkkialut :)

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=142345

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3278&pictureid=142127

Ohan näitä, mulla on niitä myynnissäkin. ;)

Huuto-Olli
08.01.2014, 22:58
eli suunnitelmissa tehdä uusiin bl-vanteisiin sellaset suojat tai miksikäs niitä kuuluukaan kutsua..?:eek:

Eikös tuo ole "full moon" kapseli tms nimellä tunnettu vanhan liiton kustomkikka. Ainakin tinarekiosasto käyttää jenkkivehkeissä. Vaan on noita näköjään matalalava-autoilijatkin laittaneet:
http://www.s10forum.com/forum/f14/full-moon-hubcaps-380629/

VOLIATTI
08.01.2014, 23:22
Mietin yhtä laiskan tota samaa kun ei jaksais millään vaihtaa renkaita/vanteita konttontorille käyntiä varten sais bl.vanteet piiloon ja oishan ne louheet pölykapselit, onhan noi foffi tytöt noita tehneet ja kokeileet tulosta en vaan ole koskaan kuullu että toimiiko.

-Jarkko-
09.01.2014, 01:09
Sama tulos kuin "suojatuissa" konehuoneissa: Paska pääsee sinne mutta aina vittumaisempi puhdistaa mitä "tiiviimpi"... ;)

helmapelti
10.01.2014, 20:37
Mitä jos tekis sen kehän 10mm aineesta niin ei tarvis tehdä sellaista kurakaukaloa?

Toisilla on hienoja kehiä joissa nyrkinmentävä reikä keskellä.. mut ei ne taidakkaan ajella maantiellä:)

HeikkiH
11.01.2014, 16:16
Mitä jos tekis sen kehän 10mm aineesta niin ei tarvis tehdä sellaista kurakaukaloa?

Nyt ei aukene, et miten tolla 10mm matskulla ei synny kurakaukaloa?

hj 60/61
11.01.2014, 16:23
Onhan se totta, et on tosi vittumaista pestä bl-vanetta sisältä, ku se on autossa paikallaan. Mäksällä kait tarkoituksena minimoida se shaishe, ettei oo lärvi täynnä kurapilkkuja, ku sinne paineperurilla päästelee vettä...:D:D:D:D:D

offroadjouni
11.01.2014, 16:45
Nyt ei aukene, et miten tolla 10mm matskulla ei synny kurakaukaloa?Tekee umpinaisen beadlock-kehän. Ainoa ongelma että pitää ensin pistää vanne kiinni akseliin ja sitten vasta laittaa rengas vanteelle. Ja rengaskin täytyy ampua kiinni että saa paineet sinne sisään. :D

Mun mielestä ihan turha ajatus normaaliin maasturiin. Amfibiovehkeessä tämä olisi tietysti hyödyllinen jos sisätila täytetään styroksilla tms.

hj 60/61
11.01.2014, 16:51
Eipä tuo tän topcin seppäkään mikään ihan normaali oo...:D:D:D:D:eek: Mut jos painaa BL-kehään sisäreunaan muutaman reijän ja kierteet, ja askartelee normikehän kiinnityspulttien sisäkehää pienemmän lautasen, ja sinne viel joku gummitiiviste väliin, ni luulis pitävän sen minkä tarvii. Ujosti jäykemmästä kamasta ku tekee, ni ei tarvii olla 30 pultilla kiini...:eek:

HeikkiH
11.01.2014, 17:41
Vesihän valuu pois reiästä.

http://www.dirtwheelsmag.com/ME2/Sites/dirmod.asp?sid=&nm=&type=news&mod=News&mid=9A02E3B96F2A415ABC72CB5F516B4C10&SiteID=DE3FC9B03BE64BD880513D33820A9D4D&tier=3&nid=2D906501C5EC43EBAF7A9A7D8515E9E0

Eihän tuosta paksumpi kura mahdu, mutta pesua helpottaa kun liemi pääsee valumaan reiästä sen sijaan että sitä yrittää saada pesurilla pois sieltä kaukalosta.

hj 60/61
11.01.2014, 17:48
Vesihän valuu pois reiästä.

http://www.dirtwheelsmag.com/ME2/Sites/dirmod.asp?sid=&nm=&type=news&mod=News&mid=9A02E3B96F2A415ABC72CB5F516B4C10&SiteID=DE3FC9B03BE64BD880513D33820A9D4D&tier=3&nid=2D906501C5EC43EBAF7A9A7D8515E9E0

Eihän tuosta paksumpi kura mahdu, mutta pesua helpottaa kun liemi pääsee valumaan reiästä sen sijaan että sitä yrittää saada pesurilla pois sieltä kaukalosta.

No jumalauta, noihan näyttää hyviltä...ja halvoilta...:eek::eek::eek::eek: Ei noista mun kehistä kyl pääse vesi karkaamaan....:o

sisua45
11.01.2014, 17:53
Toisilla on hienoja kehiä joissa nyrkinmentävä reikä keskellä.. mut ei ne taidakkaan ajella maantiellä:)

http://www.cherokeeforum.com/attachments/f11/51820d1307838558t-15x8-diy-beadlock-wheels-jeep-center-caps-image-3200912008.jpg

http://www.4x4offroads.com/image-files/toyota-4runner-beadlock.jpg

Kyllähän tuolla ulko kehän mallilla vaikutusta on, että paljonko mutaa sopii kyytiin.

hj 60/61
11.01.2014, 17:54
Vesihän valuu pois reiästä.

http://www.dirtwheelsmag.com/ME2/Sites/dirmod.asp?sid=&nm=&type=news&mod=News&mid=9A02E3B96F2A415ABC72CB5F516B4C10&SiteID=DE3FC9B03BE64BD880513D33820A9D4D&tier=3&nid=2D906501C5EC43EBAF7A9A7D8515E9E0

Eihän tuosta paksumpi kura mahdu, mutta pesua helpottaa kun liemi pääsee valumaan reiästä sen sijaan että sitä yrittää saada pesurilla pois sieltä kaukalosta.

Mitenkäs noi muuten saa tasapainoon, ku venttiiliä vastapäätä ei oo jyrsitty? Painaaks venttiilinvarsi ja sielu tuon jyrsinnän verran...:confused:

HeikkiH
11.01.2014, 18:15
Mitenkäs noi muuten saa tasapainoon, ku venttiiliä vastapäätä ei oo jyrsitty? Painaaks venttiilinvarsi ja sielu tuon jyrsinnän verran...:confused:

Taitaa mennä aika yksiin venttiilin paino ja jyrsimätön kohta, koska nuo kehät on alumiiniä.

Nythän mä huomasin että nuo on mönkkärin vanteet, mutta ei mikään estä tekemästä tollaisia reikiä auton teräskehiin.

hj 60/61
11.01.2014, 18:47
Taitaa mennä aika yksiin venttiilin paino ja jyrsimätön kohta, koska nuo kehät on alumiiniä.

Nythän mä huomasin että nuo on mönkkärin vanteet, mutta ei mikään estä tekemästä tollaisia reikiä auton teräskehiin.

Juu, kehäsepille on siinä kyl ihan ristuksen hyvä malli... Mulle tulee uudet vanteet ja kehät, jos joku tuon tyylisiä kehiä askartelee kohtuu hintaan...:o:eek:

helmapelti
11.01.2014, 19:01
Tällä ei ole ollut kuraongelmia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=70640

hj 60/61
11.01.2014, 20:01
Tällä ei ole ollut kuraongelmia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=70640

Onpas uljaat!!!:eek::cool: Mut noi gummit ainakin tarviikin lukon... Mulla oli viime vuonna talvisodassa noi kumhon KL-71 35"12.5"15.... Kaks rengasta tyhjeni metsään... Syynä se, että jäätä meni renkaan ja vanteen väliin... Nyt on kyl creepyt pitänet ilmansa, vaik onkin vittumaiset pestä...:D:D:D:D:D

helmapelti
13.01.2014, 07:58
Renkaina on 38 creepyt mutta niistä ei ole lähikuvaa, noi hylkäsin liian heikkokylkisinä.
Renkaan sisällä on muoviputki niin pysyy vanteella.

kippo86
13.01.2014, 17:04
Tällä ei ole ollut kuraongelmia.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=70640

Eihän satu olemaa enempiki kuvia vanteiden teosta..? :rolleyes:

helmapelti
14.01.2014, 20:04
Sori nyt taas topicin sotkemisesta :o

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=128173

Vanteet oli alkuperäiset 7" jotka levitin 13" ja siirsin keskiöt.
ET oli joku -90 ja keskiöt alkoi näyttää heppoisilta niin tein pulttijaolle 8mm vahvikkeen ja puoliin kulmapalat.
Kehät tilasin laserleikkeinä yksiosaisina ja 24 pultinreikää merkattuina.
Porasin reiät ja kierteytin sisäreijät.
Sisä ja ulkoreunassa on pyöröteräsvahvike.

Hirveä sohlaus kun kahvitunnilla ne tein, kaverit vittuili kuukausia kun kannoin vanteita ympäri hallia eestaas.
Noissa ilmeni sattumalta yksi yllätys. Maalasin vanteen sisäosan paksulla puolihimmeällä uretaanimaalilla.
Kun vuodenpäästä yritin iroittaa renkaita vanteelta niin hjn keula alkoi nousta ilmaan maastotunkilla painaessa, maali ei ollut kovettunut täysin renkaita kootessa ja ne istui kiinni kuin liimattuna.

Nyt pitäisikin kokeilla toisten renkaiden lukitusta toisille vanteille samalla maalauksella, ehkä niitä lukkoja ei tarvikaan? Vanteen "humppiakin" voi kasvattaa maalilla kun niissä tuntuu olevan eroja, toiset vanteet on ihan löysiä ja toiset pirun kireitä.

(Oon muuten melkein ylpee tosta kohtauskulmasta mekaanisen vinssin kanssa)

Tomppaa_
17.01.2014, 18:35
Pirun siistit! Nää on vissiin vielä aika hyvin tiellä ajettavissa?

Nikuzai
18.01.2014, 00:18
Sori nyt taas topicin sotkemisesta :o

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=128173


(Oon muuten melkein ylpee tosta kohtauskulmasta mekaanisen vinssin kanssa)


Pakko kysyä, et onko muuten noi puskurin päät yläviitossa et voi pillarilla nostella :confused:
ja ennen ollut mekaaniset lukot akseleissa?

helmapelti
18.01.2014, 14:02
Puskurin päistä ei voi nostella mutta keskeltä voi tunkata, ei ole vielä koskaan tarvinnut.
Vanteilla ajaa tielläkin mutta kyllä ne tasapainoitusta pyytää..
Lukot on akseleissa edelleen, tarkoitin vanteen lukkoa.
38x13" ottaa vain hipoen joustokäännössä kiinni eli toimii loistavasti. Vakio -44et vantella raapisi kiinni pahasti.

Mielestäni noilla pyörillä voi antaa muulle tekniikalle sellaista runtua että paikat poksuu, rengas pysyy vanteella vaikka nollapaineilla. Muutenkin rengas on vahvakylkinen eikä mene vahingossa rikki.
Palasin kerran ajoista kotiin 0,5bar paineilla ja nappuloiden juuret halkeili. Tarvis kunnon kompuran että viittii täyttää 0,5->2bar.
Ei kannata ajella tiellä alipaineilla kun paksu jäykkä kumi ei sitä siedä.

kippo86
18.01.2014, 16:04
Puskurin päistä ei voi nostella mutta keskeltä voi tunkata, ei ole vielä koskaan tarvinnut.
Vanteilla ajaa tielläkin mutta kyllä ne tasapainoitusta pyytää..
Lukot on akseleissa edelleen, tarkoitin vanteen lukkoa.
38x13" ottaa vain hipoen joustokäännössä kiinni eli toimii loistavasti. Vakio -44et vantella raapisi kiinni pahasti.

Mielestäni noilla pyörillä voi antaa muulle tekniikalle sellaista runtua että paikat poksuu, rengas pysyy vanteella vaikka nollapaineilla. Muutenkin rengas on vahvakylkinen eikä mene vahingossa rikki.
Palasin kerran ajoista kotiin 0,5bar paineilla ja nappuloiden juuret halkeili. Tarvis kunnon kompuran että viittii täyttää 0,5->2bar.
Ei kannata ajella tiellä alipaineilla kun paksu jäykkä kumi ei sitä siedä.

Menee vähän ot, mut paljon sulla on ET? Tai helpompi varmaa mitata kuinka kaukana kiinnityspinta on vanteen reunasta...

helmapelti
18.01.2014, 16:19
n.75mm, ulkoreunaan onkin sitten n. 280mm.

sisua45
18.01.2014, 16:46
n.75mm, ulkoreunaan onkin sitten n. 280mm.

Noilla mitoilla ET -102. :)

helmapelti
20.01.2014, 17:04
No ainaski se -90, siihen tais tulla myöhemmin lisää laippojen 20mm+saumaraot
Toi takaetäisyys oli tarkempi. Silti kaapii massoja lokareista sieltätäältä muttei kuitenkaan rajoita kääntöä edes joustoissa. Kulutuspinta jää levikkeiden alle kun levikkeet on n. 90mm orkkispellistä.. ehkä-tai jotain, ainaskin.
Perustelin levikkeet itselleni siten että vakioleveyttä sais lisätä +50mm ja vakiona saa +50mm levikkeet.
Sentin jätin pelivaraakin kun tehdessä en paljoa mittaillut mutta vannesuunnitelma oli jo tekeillä.

Ne kuitenkin kelpasi konttorilla ja kirjattiin otteeseenkin. Amatöörin ensivanteiksi ne kuitenkin on ihan hyvät ja toimivat. Pyöränlaakerit pidän kireällä kun noi lisää kuormaa. Voisivat olla painoitettuna ihan "maantieajettavat" , kesällä , neljältä aamulla, metsäautotiellä, neljääkymppiä :D

Voi niillä ajaa painoitamatta sataa jolloin kulutus ehkä 30L/100. Joskus niillä eksyin motarille ja jollotus pyysi kuulosuojaimia, ohittajien niskat meinas niksahtaa eli kuului heillekin että tässä ei vierintävastuksella kilpailla.
Jarrua ei tarvinnut painaa poistuttaessa konetieltä.

Välillä tuntuu etten noita 38" lukkopyöriä tarvitse kun perus kaljut 35" pyörät on testaamatta kuivalla kelillä mutta kun ne perät on jo 5.29 niin vaihdetaan tarvittaessa alle jos alan jäämään letkassa hinattavaksi.

Jos nämä kiinnostaa niin ottaa yhteyttä ja ainakin koekyytiin pääsyä sovitaan jollei ihan koeajoakin.

helmapelti
20.01.2014, 17:20
Nyt muuten toisissa vanteissa kuivuu paksu 2-komponenttimaali kun imuroin niistä tasapainoituskuulat.
Jostainsyystä ne lopetti toimintansa ja mun kuulakokeilut loppui siihen.
Testasin paineet 0,8-2,7. auraus vähän, reilusti. nolla, haritus ja taas vähän.
Caster 3,5 , 5, 6, 7,1 8,5 eikä mikään auttanut.
Vaihdoin eturenkaat taakse, tarkistin kaikki välykset ja kusipäinen vatkaus paheni vain.

Piti vaihtaa leimarenkaat ja luoja mikä helpotus, kosla menee kuin juna eikä suostu voblaamaan yhtään vaikka yritin sitä kuopista herättää. Nyt on pieni auraus, nollasta pikkanen poikkeama. caster 7,1 mitattuna ja toimii täydelisesti. Noissa mettäkumeissa on varmaan jotain runkovikaa joka ei ilmene ilman kuormaa.

Siis noissa välimallin 35"leikatuissa creepyissä, noi aiheen pyörät ei ole päässyt alle kun kaveri rikkoi auton jo pikkurenkailla liukkaalla. Olen alkanut pelätä 38 kumeja jos tekniikka ei kestä pienempiäkään.
Budjetti ei ainakaan kestä :(