View Full Version : Ruotsin tuonti auton kilvistä poistaminen
tapsa4x4
05.01.2014, 23:36
Mitenhän toi virallisesti pitäis tehä? ei oo tarkoitus kilvittää suomeen,pitäis vaan saada poistettua ruotsin rekisteristä että ei kerry maksuja.
tulliin viedä kilvet ja paperit?
entäs saako ruotsin kilpisellä autolla ajaa suomessa satamasta kotiin jos autoon on suomalainen liikenne vakuutus ja auto on katsastettu ruotsiin?
toinen sanoo että ei saa ajaa ja toinen sanoo että saa "vapaan kauppatavaran liikkuvuuden takia kun ollaan eu:ssa?
ruåttalainen ois kyl kovinkin halukas ottamaan ne kilvet siel ruåttin satamassa sulta ...
vai joko toit yli ?
tapsa4x4
05.01.2014, 23:43
ei kukaan mitään kysellys kilpien perään.
Ruotsin rekisteriotteen keltaisella osalla mun käsittääkseni sen saa "avstellattua" eli poistettua rekisteristä.
Saat ajaa sen rajalta kotiin Ruotsin kilvillä, kunhan siinä on jonkin valtakunnan vakuutus voimassa ja täytät ja leimautat tullissa tullessas ilmoituksen auton käyttöönotosta: http://www.tulli.fi/fi/yrityksille/sahkoinenasiointi/lomakkeet/autoverolomakkeet/lomakkeet/083s.pdf Sillä saat 3 kk ajolupaa, mikä tosin raukeaa 5 päivän päästä jos et jätä autoveroilmoitusta.
Edit: Ja älä ota suomalaista liikennevakuutusta jos ei ole pakko, on nimittäin jokseenkin työlästä ja jonkin vakuutusyhtiön tätin mielestä mahdotonta katkaista/lopettaa/laittaa edes seisontaan, jos autoa ei rekisteröidä Suomeen.
Mitenhän toi virallisesti pitäis tehä? ei oo tarkoitus kilvittää suomeen,pitäis vaan saada poistettua ruotsin rekisteristä että ei kerry maksuja.
tulliin viedä kilvet ja paperit?
entäs saako ruotsin kilpisellä autolla ajaa suomessa satamasta kotiin jos autoon on suomalainen liikenne vakuutus ja auto on katsastettu ruotsiin?
toinen sanoo että ei saa ajaa ja toinen sanoo että saa "vapaan kauppatavaran liikkuvuuden takia kun ollaan eu:ssa?
Itte sanoisin et anna mennä äläkä jää kiinni
ja haaparantaan katsastus asemalle voi kaiketi viedä kilvet samoin kuin suomeen ja saattaa jopa saada jotain ruottalaisia verojakin takaisin
tapsa4x4
05.01.2014, 23:50
Näin tein ja jatkossakin teen jos en meinaa kilvittää suomeen.keltaisen osan tahtoi myyjä pitää,näytti takakontin maton alla ja sanoi että ei hätää jos poliisit/tulli vie kilvet kun maton alla oli uuden kilvet paketissa lisää.
mut tullissa kun käyn tekemässä ilmoituksen niin poistuu ruotsin kilvistä?
tapsa4x4
05.01.2014, 23:52
Edit: Ja älä ota suomalaista liikennevakuutusta jos ei ole pakko, on nimittäin jokseenkin työlästä ja jonkin vakuutusyhtiön tätin mielestä mahdotonta katkaista/lopettaa/laittaa edes seisontaan, jos autoa ei rekisteröidä Suomeen.
Lähitapiolan asiakkaan onnistui tehdä puhelimella liikenne vakuutus paikanpäällä kun vaan runko numeron tietää ja saa poikki kun vaan soittaa,hintaa tosin en tiedä vielä.
mut tullissa kun käyn tekemässä ilmoituksen niin poistuu ruotsin kilvistä?
Ei se sillä poistu. Se sun myyjä poistanee sen kilvistä kerran sillä on se kakkososa millä homman voi tehdä. Kilvillä ei väliä missä on.
BJ-40/76
06.01.2014, 00:05
Itte sanoisin et anna mennä äläkä jää kiinni
ja haaparantaan katsastus asemalle voi kaiketi viedä kilvet samoin kuin suomeen ja saattaa jopa saada jotain ruottalaisia verojakin takaisin
JA tuo; "äläkä jää kiinni" on se kallein yksityskohta: jos jäät kiinni, niin maksat autosta suomeen verot samaan tapaan kuin maahantuotaessa liikennekäyttöön, ja ei auta vaikka polttaisit tuon varaosa-aihion siihen paikan päälle, vaikka kilometrin suomen puolelle...:o
Toki niinhän se on monessa muussakin asiassa, silloin kun jää kiinni, niin yht`äkkiä voi kirpaista yllättävän kalliisti... vaikka kuvitteellisesti: notskilla paistat salakaadettua karhua tuoreeltaan, ahmannahka lakki päässä ja ilveskinttaat uuden moottorikelkan penkillä kiväärin kanssa....
toyota4x4
06.01.2014, 00:10
juu yhteen autoon koitin siirtolappuja ja vakuutusta muttei onnistunut kun oli ruotsin kilvet!! autossa ei saa olla 2 kilpiä kun joku idiootti oli siitä valittanut eu tuomio istuimeen.tullissa kehoitti vaan ajamaan varovasti kun ei sit ole mitään vakuutuksiakaan. samoin joku idiootti oli valittanu suomen auto veroista eu tuomio istuimeen niin auto vero nousi 24%!!!!!
muutama vuosi sitten alvi yhistettiin auto veroon ja sen päälle tulee sit vielä alvi.. jihaa..
Tullin luvalla voi ajella Ruotsin kilvilläkin 3 kk, jos ne autossa on, kunhan vaan tuo em. ilmoituskaavake on leimattu ja autossa vakuutus päällä täällä tai Ruotsissa + Green Card.
Byrocrat
06.01.2014, 13:44
http://www.autoliitto.fi/tietopankki/auton-osto-ulkomailta/auton-osto-ulkomailta-yleiset-ky/
...niin auto vero nousi 24%!!!!!
muutama vuosi sitten alvi yhistettiin auto veroon ja sen päälle tulee sit vielä alvi.. jihaa..
kerros tästä lisää .. ??
Minä en tapiolasta saanu vakuutusta poikki ilman kirjallista anomusta. Mutta sillä kyllä kävi hyvinki helposti.
Kysytään nyt täältäkin.....
Toin tuon FC:n, Kilvet ja ilmoitusosa jäi myyjälle. Mutta jostain nyt pitäisi saada todistus siitä että auto on Suomessa rekisteristä poistoa varten. Tulli sanoo ettei ole sellaista lomaketta heillä, Eikä katsastuskonttorillakaan ollut tietoa.
Eikä tuota nyt oikein pysty vielä rekisteröintikatsastamaankaan että siitä saisi lapun minkä lähettää Ruotsiin.
Eli mikä avuksi? Vai joutuuko myyjä odottelemaan niin kauan paperia kunnes Jeep on kilvissä:confused:
Ohjeet:
Alternative 2: Deregistration through export
If one sells a used vehicle to a person living in another country and is unable to choose Alternative 1 above, this will involve greater responsibility on the part of the Swedish seller. This is because the matter will be regarded as an export and not a change of ownership. If the vehicle is to be deregistered, the seller must send the following to the Swedish Transport Agency, SE-701 81 Örebro, Sweden:
both of the vehicle's number plates; if the vehicle only has one number plate (for example a motorcycle, tractor, Class I moped, all-terrain quad bike, other off-road vehicle, snowmobile, mobile machinery or trailer), only that number plate should be sent in)
the original copy of Part 2 of the last registration certificate issued for the vehicle, if one has been issued. Otherwise you will need to send in the registration certificate that you currently have. You can check whether a new registration certificate has been issued by contacting the Swedish Transport Agency. The seller should indicate on the document that the vehicle is to be deregistered, stating the reason ('export'), and should sign the document. As no registration of change of ownership will be made owing to the buyer not having a Swedish personal identity (ID) number, there is no requirement for the buyer to provide their signature or to be named, but of course this is a good opportunity to note the name of the buyer if you subsequently need to get in contact with them for other reasons.
a copy of the recipient country's customs document clearly showing that the vehicle in question has been cleared for customs, or a copy of a registration certificate issued by the recipient country when the vehicle was registered there instead.
The vehicle will be deregistered when the Swedish Transport Agency has received all three of these items. If any of the documents is missing, the vehicle will not be deregistered but will remain in the Swedish Road Traffic Registry (until all of the requirements have been satisfied) with the seller still entered as the registered owner. It may take some time for the buyer to get the vehicle registered in the recipient country and consequently obtain a copy of the registration document. There may also be difficulties if the vehicle is going to be renovated or put in order first, which may all consequently take a long time.
http://www.transportstyrelsen.se/en/road/Vehicles/Export-and-temporary-registration1/Exporting-vehicles/
Byrocrat
13.01.2014, 23:07
[QUOTE=Jeeper;1091641]Kysytään nyt täältäkin.....
Toin tuon FC:n, Kilvet ja ilmoitusosa jäi myyjälle. Mutta jostain nyt pitäisi saada todistus siitä että auto on Suomessa rekisteristä poistoa varten.
Tulli sanoo ettei ole sellaista lomaketta heillä, Eikä katsastuskonttorillakaan ollut tietoa.
Eikä tuota nyt oikein pysty vielä rekisteröintikatsastamaankaan että siitä saisi lapun minkä lähettää Ruotsiin.
Eli mikä avuksi? Vai joutuuko myyjä odottelemaan niin kauan paperia kunnes Jeep on kilvissä:confused:
Ohjeet:
Alternative 2: Deregistration through export
both of the vehicle's number plates; if the vehicle only has one number plate (for example a motorcycle, tractor, Class I moped, all-terrain quad bike, other off-road vehicle, snowmobile, mobile machinery or trailer), only that number plate should be sent in)
the original copy of Part 2 of the last registration certificate issued for the vehicle, if one has been issued.
a copy of the recipient country's customs document clearly showing that the vehicle in question has been cleared for customs,
Tuo jälkimmäinen tarkoittaa suomeksi, että tarvitaan tullista tuonitodistus (maahantuontitodistus) että on auto "tulliselvitetty" suomeen!!! :) Ei se sen ihmeellisempi paperi ole!
Tuo jälkimmäinen tarkoittaa suomeksi, että tarvitaan tullista tuonitodistus (maahantuontitodistus) että on auto "tulliselvitetty" suomeen!!! :) Ei se sen ihmeellisempi paperi ole!
Sellaista kävin tullista kysymässä
toyota4x4
14.01.2014, 00:49
Sellaista kävin tullista kysymässä
pululta voi kysyä ettei ruotsi auton suomee rekisteröinti onnistu ilman tuota luovutus osaa jonka jätit ruotsiin. myyjän hyvän tahdon asia viittiikö lähettää suomeen muuten voi olla vain varaosa auto. voi sen katsastaa mutta kilpiä ei saa ennen kuin paperit on autoon.
pululta voi kysyä ettei ruotsi auton suomee rekisteröinti onnistu ilman tuota luovutus osaa jonka jätit ruotsiin. myyjän hyvän tahdon asia viittiikö lähettää suomeen muuten voi olla vain varaosa auto. voi sen katsastaa mutta kilpiä ei saa ennen kuin paperit on autoon.
Paitsi oikeesti menee niin, että katsastaja tekee kyselyn ruotsiin että onko kaikki kunnossa. (Kun 2-osa puuttuu.)
Kysytään nyt täältäkin.....
Toin tuon FC:n, Kilvet ja ilmoitusosa jäi myyjälle. Mutta jostain nyt pitäisi saada todistus siitä että auto on Suomessa rekisteristä poistoa varten. Tulli sanoo ettei ole sellaista lomaketta heillä, Eikä katsastuskonttorillakaan ollut tietoa.
Eikä tuota nyt oikein pysty vielä rekisteröintikatsastamaankaan että siitä saisi lapun minkä lähettää Ruotsiin.
Eli mikä avuksi? Vai joutuuko myyjä odottelemaan niin kauan paperia kunnes Jeep on kilvissä:confused:
Kyllä minusta tuolla ilmoitusosalla tai sen kopiolla pitäisi saada pois Ruotsin kilvistä. Siihen pitäisi riittää ihan luovutustodistus, jossa näkyy, että myyty Suomeen. En ole ainakaan kuullut, että tuohon olisi tullut muutoksia. Voin tietty varmistaakin tuon, jos on tarpeen.
Tuo odottelunkaan ei pitäisi olla mikään ongelma, kun siellä voi pitää autoa täysin ilman vakuutuksia eli ei pitäisi tulla mitään maksuja.
Ilmoitusosan, sen keltaisen, kyllä tarviit täällä kilvitystä varten. En ole ilman kokeillut, mutta ainakin helpottaa elämää.
Kyllä minusta tuolla ilmoitusosalla tai sen kopiolla pitäisi saada pois Ruotsin kilvistä. Siihen pitäisi riittää ihan luovutustodistus, jossa näkyy, että myyty Suomeen. En ole ainakaan kuullut, että tuohon olisi tullut muutoksia. Voin tietty varmistaakin tuon, jos on tarpeen.
Tuo odottelunkaan ei pitäisi olla mikään ongelma, kun siellä voi pitää autoa täysin ilman vakuutuksia eli ei pitäisi tulla mitään maksuja.
Ilmoitusosan, sen keltaisen, kyllä tarviit täällä kilvitystä varten. En ole ilman kokeillut, mutta ainakin helpottaa elämää.
Juu, Ilmoitusosasta on mulla kopio + kauppakirja.
Tässä oli jotkut vanhat rekisteripaperit, Sitä keltaista ei ollut ollenkaan. Oli vain sininen ilmoitusosa + tekninen osa (joka mulla nyt).
Laittelin just postia myyjälle että soittaa ja kysyy sieltä että millaisen paperin tarviavat.
Ruotsissa on ilmeisesti jotain ongelmaa saada auto pois rekisteristä. Omistajan pitää todistaa että auto on viety ulkomaille ja jos se menee vaikka varaosa käyttöön niin hankala sitä on todistaa kun sitä ei tullata eikä rekisteröidä suomeen.
Yhdestä volvosta riitti kun lähetin suomalaisen kauppakirjan kopion kun olin myynyt volvon jo eteenpäin.
Toinen volvo joka meni suoraan viroon käymättä suomen rekisterissä niin myyjä sanoi että tuttu jolla on firma voi kirjoittaa ulkomaan romutus lapun se oli sillä ok.
Mutta todistus siitä että auto on tuotu suomeen pitää myyjälle toimittaa
Ilmoitusosan, sen keltaisen, kyllä tarviit täällä kilvitystä varten. En ole ilman kokeillut, mutta ainakin helpottaa elämää.
Ei tarvii, kuten baxxter jo tuossa mainitsikin, riittää että konttorilta laitetaan sähköpostikysely (RETU) Ruotsiin, vastaus tulee parissa päivässä. Tämä korvaa kakkososan (keltaisen). Sen kopiota ei tarvita, sillä ei tee mitään.
Mites jos ois ostamassa esim. virosta kuorma-autoa ja ilmoituksessa on kohta ALV 0% ... pitääkö alvi maksaa viroon? Ja jos ei niin näkyykö se jossain eli näkyykö suomeen tuotaessa jossain että on alviton auto ?
Källbacka
15.01.2014, 10:52
Siis mikä näissä kilpihommissa on muuttunut? Toin itse (ostin firman swedukonttorin liisarin) auton Suomeen, luovari kylläkin matkassa, tullista maahantuontilappu käsiin ja SE-kilvet suomalaiselle katsakonttorille (josta otin tarrat verotuspäätöstä odottaakseni, mutta ei liity kilpien palautukseen). Sieltä sitten lähtivät swedulaan, vaikka kuulemma voi hetken kestää eli maksut juoksevat toisella puolella joitain päiviä. Tosin nämä tuontiukot väittävät, että poisto käy jollain "kilpikoodilla" kuulemma verkossa, mutta lienee joko höpöhöpöä tai joku pro-homma, koska kysyessäni sain vastauksen tyyliin "siitäkatosittenjasitonnistuu" eli kukaan ei oikeasti tiennyt yhtään mitään.
toyota4x4
15.01.2014, 15:49
Mites jos ois ostamassa esim. virosta kuorma-autoa ja ilmoituksessa on kohta ALV 0% ... pitääkö alvi maksaa viroon? Ja jos ei niin näkyykö se jossain eli näkyykö suomeen tuotaessa jossain että on alviton auto ?
älä ny missään nimessä sinne maksa ,jos sulla on firma niin se tuodaan suomeen ja alv maksetaan aikanaan kun auto myydää täällä suomessa.