Kirjaudu sisään

View Full Version : HJ61 Moottoritilan johtosarjan kaksi kaapelia ja käyttötarkoitus?


jahveli
03.01.2014, 20:57
Tuossa moottoriremonttia tehdessä huomasin että oli kaksi kuvan mukaista paksua kaapelia irti ja teipattu päät umpeen. Teipin alla rengasliittimet. Kaapeli tulee moottoritilaan auton alta, jossa on muutkin johdot vänkärin puolen kytkentöihin. Nousee tuohon imusarjan keskikohtaan. Osaako kukaan kertoa mitkä ovan 1 ja 2 kaapelin tarkoitukset autossa? Ilman kaapeleiden kytkemistä auto on pelannut ilman epäilyksiä, mutta olis hyvä nuokin kytkeä, jos niillä on jokin virka autossa.

0ltzi
03.01.2014, 21:42
Imusarja hehku. Hehku pelaa ja käy savuttamatta kylmänä? Joku voi kertoa lisää.

Jeep-Ukko
03.01.2014, 22:57
Toinen kaapeli on normi hehku ja toinen jälki hehku.

Hehkun releitä taasen ohjaa "äly laatikko", joka usein lie mykkä tai muuten viallinen (vaarana, että jättää hehkut jatkuvasti päälle).

Laatikossa oli muistaakseni jokin ajastin, kauanko on päällä.
Ja ottiko se moottori lämpötila tietoa, että milloin hehkua tarvii.

Tai jotain.
joku joka oikeasti muistaa, nin kertoo ;)

BJ-40/76
04.01.2014, 00:06
Hehkun piuhat, löytyy keskustelua nimellä GRILLI....

Ja nuo nimenomaan auttaa pakkasessa käyntiin lähtöä, ja tasoittaa käyntiä heti startin jälkeen.

Yhdestä hj-61:stä olen tuota grilliä/imusarjaa jäähdytellyt kastelukannulla, sai päähänsä olkaa hehkuttelemaan omia aikojaan.... Onneksi konehuone/sammutusläpän ympäristö ei ollut öljypaskan vallassa, olis voinut palaa kynsiin....

Ja tuo 12h-t kone, mikä hj-61:ssä, on aika hyvä lähtemään käyntiin vielä yli 500tkm ajettuna, myös ilman k.o hehkua/grilliä, mutta suosittelen kuitenkin talvikäytössä kytkemään esim. painopapin kautta; 30 asteen pakkasessa tuohon tehokkaampaan 10-20 sekunttia, ja sitten kun hörähtää alle kahden sekunnin startilla käyntiin, niin painelua tahtiin sekuntti päällä toinen pois....

Oikea kytkentä löytyy tältä palstalta, joko "hj ja grilli" taikka "12h-t ja grilli" haulla, jos osaa käyttäääää (minä en löydä koskaan mitään, joku heittomerkki +-merkki tai joku muu syynä, mutta kun pistää googleen "offipalsta hj grilli" niin löytyy helpommin, saa neuvoa hakemista, joko julkisesti taikka privaattiviestillä :confused:)

jahveli
04.01.2014, 13:14
Jos tekee nappikytkennän, jolla todennäköisesti pääsee helpommalla ku polttamalla koko auton, kun timerboksista ei tietoa onko kunnossa niin voisiko joku vinkata missä tämän grillin ohjausrele sijaitsee ja mihin johtoon kytketään suoraan napin kautta 24v virta? Pelaa kyllä tällä ajatuksella ku lähtee pyörimään hyvin ilman hehkuakin, mutta talvella tekee parempaa hehkun kanssa.

BJ-40/76
04.01.2014, 16:49
Latasin tuonne minun profiiliin sekalaista kansioon kytkentämallia.....

Ei ole enää k.o autoa, en ole varmistanut, että onko oikein.

Itse katselisin tuota englanninkielistä kuvaa, ja nimenomaan 24v osiota (tuo 12v jostain kumman syystä sotkettu kuvaan)

pistäsin vaan tuon esilämmityksen, ja painelisin sormella tarvittaessa vajaan sekunnin kerrallaan jälkihehkuna.

Ja se rele on muistaakseni lokasuojassa, ja semmoinen pienehkö, mutta tulee paksut johdot.

JOS ei muuten ala purkaantumaan:

-> kytke johdot grilliin, ja testaa milloin tulee jännitettä, kun releelle tarjoaa 24 volttia.

HUOM! olikohan konehuoneessa myös starttimoottorin rele, siis kokeile vaihde vapaalla/sormet pois hihnoista/siipiistä.

BJ-40/76
04.01.2014, 16:51
Ja sitten kumpi grillin ruuveista on kumpikin: KUN esihehkuun pistää kaapelilla tms. 24v, niin jälkihehkun pultissa on myös 24v.

Ja kun jälkihehkun pulttiin 24v, niin esihehkun pultissa paljon alle 24v.

jahveli
04.01.2014, 20:45
Pitää ruveta tutkii hehkuja ja kytkentojä tarkemmin ku aikaa siunaantuu. Onkos tuohon timer boksin testaukseen mitään keinoa, muuta kuin laittaa johdot kiinni ja seurata mitä tekee hehkutuksen ja startin jälkeen.