PDA

View Full Version : Ford F350 vm84


esco_73
01.01.2014, 16:33
Päivää, onkohan kellään tietoa että onko F350 maastokuorma-autoon mahdollista laittaa 40/17 r16.5 renkaat laillisesti, katsastusmiehen mukaan ei saa laittaa vaan pitää jostain fordin maahantuojalta saada vertailu laput että minkälaiset renkaat alkujaan on ollut kun tehtaalta tullut ja myös korotuksiin katsuri puuttu kun takana lehtijousen ja akselin välissä on 120mm palaset ja niistä pitäis kanssa saada selvitys, turbo myös lisätty niin siitä pitää saada helvetinmoiset selvitykset. Kun oon alkujaan ymmärtänyt että maastokuorma-autossa on vähän vapaammat säännökset mutta kuulemma noudatetaan paketti ja henkilöautojen säännöksiä. Että mitä mieltä olette asiasta? Pitääkö vaihtaa konttoria vai mitä tehä? Auto on määräaikaiskatsastettu ennempää suomessa kyseisillä romppeilla mutta otteeseen niitä ei oo merkitty ja nyt auto hylättiin niitten takia.

Mase
01.01.2014, 17:53
Vaihda konttoria;) Eikai, samat säännöt muissakin paikoissa on :mad: Eikai ton ikäisen turbottaminen ole mikään ongelma, ainakin kun kyselin 89 mallisen vastaavan turbottamista ei ongelmia pitänyt olla, solmu paikalle ja penkityksen kautta muutoskatsastamaan (oiskohan se jopa onnistunut ilman penkitystä??):) Eikös se mennyt niin että jos teho nousee alle 20% niin muita toimenpiteitä ei tarvita. Tehokkain motti tohon on ollut 460cid 225hp/495nm ja vakio 6.9dsl tekee 170hp/427nm, joten varaa on ja vakio idi dieseliin ei suuria paineita kannata laittaakaan. Konttori setä saattaa vaatia jarruista jne kilppeistä todistuksia vaikka ovat samat lähes kaikissa F350:sissä.

Miten auto on muuten korotettu, jousien ja akselin välissä saattaa palikka olla jo tehtaalta. Onko siinä palikassa pohjaanlyöntikumille "parveke" kyljessä?

Isoimmat renkaat on varmaan ollut 235/85r16, 31,7" korkeat, joten yli 33" pyöriä tuskin saat muutoskatsastettua:( En tiedä onko tuohon aikaan ollut jotain esim army malleja korkeammilla 16.5" renkailla.

H&K
01.01.2014, 18:00
Isoimmat renkaat on varmaan ollut 235/85r16, 31,7" korkeat, joten yli 33" pyöriä tuskin saat muutoskatsastettua:( En tiedä onko tuohon aikaan ollut jotain esim army malleja korkeammilla 16.5" renkailla.


Toi sun tulkinta koskee varmaankin henkilö- ja pakettiautoja? Kuorma-autot on sitten ihan eri juttu. Esim. tossa on sitä asiaa käsitelty:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85336

Nikuzai
01.01.2014, 18:01
Toiselle konttorille niin saatta helpommin selvitä


Muistelisin et joku konttori olikohan peräti tampereella niin mikään ei käy sit kun toiselle menivät niin kelpasi

Mase
01.01.2014, 18:08
Toi sun tulkinta koskee varmaankin henkilö- ja pakettiautoja? Kuorma-autot on sitten ihan eri juttu. Esim. tossa on sitä asiaa käsitelty:

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=85336

Ikävä kyllä ei mee enää noin, trafin mukaan kuorma-autoihin sovelletaan henkilöautojen muutos säädöksiä:eek::eek::eek::eek: Tuo yksi tapaus onkin todellinen lottovoitto joka ei hevillä vissiin enää toistu:o

tdi
01.01.2014, 20:51
Renkaat pistät katsastuksen jälkeen.
Vaihdat konttorii ja turbosta et puhu mitään :D
Niihin koro palikkoihin kirjotat valkosella tussilla E-Hyväksytty.

esco_73
02.01.2014, 12:37
Rengas laki pätee nykyään kaikkiin kalustoon mutta tolle korotukselle ei ole rajaa kun selvitin asioita. Nyt vaan pitäis selvittää alkuperäinen rengaskoko mitä on saanut tehtaalta tullessaan ja verrata siihen sitten. Ei vaan huvittais viedä tota vehjettä penkkiin mutta kai se on pakko ellei sitten jotenkin kepulikonstilla sitä yritä saada läpi. En tiedä piisaisko sitten selvitys turbosarjasta että mitä se lupaa tehonlisäystä.

Viipo
02.01.2014, 15:45
Ton ikäsissä vehkeissä ei pitäs tarvita todistella mitenkään, vaikka onkin jälkiasennus, kun ei oo mitään käryä, millon se on sinne laitettu.
Esim. Korpivaaran jälkiturbottamissa HJ:ssa ei ole mitään merkintää ahtimesta, mutta kummasti ne kelpaa leimalle sellaisenaan vuodesta toiseen.
Väittäsin, että vuonna -85 ei oo tarvinnu muutoskatsastaa kuorma-autojakaan, jos ne on jälkiahdettu esim. maahantuojan toimesta. Näin ollen niistä ei oo jääny otteisiinkaan merkintöjä.
Sama juttu jousikorotusten kanssa: 80-luvulla jousikorotuksia ei tarvinnu muutoskatsastaa. Joten ne kelpaa sellasenaan. Ja todennäkösesti ne korotuspalikat on vieläpä alkuperäset.

esco_73
02.01.2014, 17:39
On niin itsepäinen katsastaja että jos uusintanäyttöön sen vien sinne takasin niin ei kelpaa selitykseksi ettei tiedä koska se ahdin sinne on laitettu. Mistäköhän ton muutoskatsastus homman sais selvitettyä noin vanhan vehkeen osalta? En ainakaan äkkiseltään löytänyt mistään tietoa.

esco_73
02.01.2014, 18:25
Ja toi auto on tosiaan tullut ahvenanmaalta 2012 ja rekisteröintikatsastettu silloin ja mitään ei ole nähtävästi sanottu, mutta tosiaan mitään muuta tietoja autosta ei ole muutakuin että otteeseen on merkitty 77mm korin korotus ja levikkeet.

Timo_L
02.01.2014, 19:18
Tuntuu taas kerran että katsastaja on ihan täysin kuutamolla niistä asioista, mitä ko. henkilön pitäisi työnsä puolesta tietää ja osata. Vaihda konttoria, tuskin on ainoa tampereella?


Kuten jo sanottua, monissa tuon ikäisissä (kuten on vielä nykyisissäkin!) jenkki pick-upeissa on tehtaalta vakiona korotuspalikat akselin ja jousen välissä, usein se on jopa 10cm paksu. Ei niistä ole mitään mainintaa otteessa, eikä tarvitsekaan. Edessä ei yleensä korotusblokkeja tehtaalta lähtiessä ole, mutta ei sekään ole aivan mahdotonta.


Rengaskokoasia on tosiaankin niin vittumainen, että näihin täyskokoisiin pickuppeihin sovelletaan Trafin käsittämättömästä tulkinnasta johtuen henkilöautosäännöksiä, vaikka lakikirja ja/tai asetukset ei mitään sellaisesta puhukaan. Se mitä turboista puhutaan, niin en usko että tuon ikäisessä kuorma- autoksi rekisteröidyssä jälkikäteen asennettu ahdin aiheuttaisi mitään toimenpiteitä; jos ei muuta niin nykypäivänä ehkä merkinnän otteeseen. Ei sille ahtamiselle kuitenkaan pitäisi olla mitään esteitä.

esco_73
02.01.2014, 19:27
Noilla korotuksilla ei ole mitään virkaa tohon autoon vaikka katsastusmies niin väittikin, korotuksista ei ole mitään mainitaa kuorma-auto puolella. Toi rengas asia on tosiaan vittumainen mutta täytyy laittaa toiset pyörät katsastuksen ajaksi. Ei tossa turbo asiassa oo muuten mitään muttakun täällä toi penkityspaikan oviaukko on sen verta matala ettei taida auto mahtua niin vituttaa lähteä viemään se jonnekin helvetin kauas.