View Full Version : ISO M, MAN KAT1 8X8
MikkoVuorsola
31.12.2013, 01:37
Nyt tosiaankin se on sitten aloitettu, eli ison ämmän rakentaminen.
Viime lauantaina poistin laitoksesta lavan ja nosturin. Sunnuntai menikin mukavasti kun luttasin 40 litraa liuotinta ja pesin rungon 10 kertaa höyryllä, ja sain kuin sainkin rungon, akseleiden ja oikeastaan kaikkien alustakomponenttien pinnasta poistettua erikoisen vahatökötin, koka muuten oli suojannut komponentit ruostumiselta lähes täydellisesti.
Kuviakin tulee piakkoin mutta pidetään hiukan hulluja jännityksessä.
Niin juu, speksejä pitää tietenkin olla...
Kierrejousi alusta
8x8
12,7 litrainen tuplaturbo
Kahluusyvyys vakiona 120cm
... Ja nätti kuin sika pienenä.
Katsastusmiehen mukaan Suomen ainoa kyseisen mallinen laite, ja on muuten jo kotimaisissa kilvissä
kuulosta ilmajäähdytteiseltä kuormurilta?
Kuulostaa vuoden 2014 maasturiprojektilta.
tepa250d
31.12.2013, 08:57
äläs mikko pantaa kuvia:D
Tatra T815? :D
Eiköhän se Mersu kuitenki oo, rakentajasta ja otsakkeesta päätellen.
Speksien mukaan voisi olla MANnikin ja kirjainkin kävisi. :)
http://www.gruzoviki.com/upload/photoads/big/29963_3.jpg
MAN Kat A1???
onks magiruksia 8 pyöräsenä? milloin kuolaan? ;)
Mä kattelin pariviikkoa sitte kun vein koivuja siihen asemalle et opintomatkan tulos seiso pihalla, vai onko jo aiemmin ollu mielessä. Siin on kiva käyntiääni.
E:Minkä ikänen kapistus tää on?
http://www.konedata.net/Traktorit/IMT5160.htm <-- melkein sopis kuvaukseen om400. mut veikkaan kans tuota mannii ? :D
tuomaritulee
31.12.2013, 16:30
MAN Kat 4540 8X8
Mut minä mallina ?
Varmaa kahella kääntyvällä kuitenki.
vm. 71, niinköhän se johtaja kertoi kun oli meillä työmaalla nosturihommissa...
Pistin eilen yöllä kahden maissa Mikolle yksityisviestinä arvauksen autosta, saas nähdä kuinka oikein meni. En viitsinyt heti pilata toisten arvauksia. :)
Mutta ei kai se niin vanha ole kuin 1971..? Tais tulla tuotantoon vasta muutamaa vuotta myöhemmin?
Tällanen??
http://www.wotol.com/5-m-a-n-8x8-cat-a1-cargo-truck-with-hiab-crane-mob/second-hand-machinery/prod_id/652888
Eiköhän se Mersu kuitenki oo, rakentajasta ja otsakkeesta päätellen.
No Man kat:han se on varmasti mutta kunhan vaan heitin läpällä :D Tatrassa tai sitä paitsi olla 12,6ltr kone eikä 12,7? en muista..
Ylikessu
31.12.2013, 23:23
Laite on majaillut tuossa juna-aseman liepeillä jonkin aikaa ja ihaillen olen siitä useasti ohi ajanut, hyvin kiinnittää ohikulkijoiden huomion.
MikkoVuorsola
01.01.2014, 17:02
Hyviä arvauksia ja osaltaan ihan oikeitakin, kyllä huomaa että porukat on perehtynyt asiaan kun mm. Desilitran ero moottoritilavuudessa on tiedossa, ja juuri oikenlainen kuvakin löytyi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145766Eli MAN KAT1 A1 8x8. Valmistusvuosi 1977 ja käyttöön otettu 1979.
Ajokilometrit oli ostettaessa melko tarkkaan 12000, nyt hiukan yli 14000.
Hyttiin niitatattu kilpi kertoi että 2006 olisi tehty täydellinen peruskorjaus MAN:in tehtaalla.
Tämä auto on todellinen sotakone, aina hajautettua tuotantoa myöten. Akselit ovat Mersun valmistamat, vaihteisto ja momentin muunnin ZF:n, moottori Deutzin, ja runko sekä ohjaamon MAN: in.
Tällaisen hankinta oli jo vuoden päivät kummotellut mielessä, lokakuussa läksimme sitten JV73:sen kanssa eurooppaan tekemään hankintoja, ja sieltähän laitteita löytyi. Tämä vaikutti ulkoisesti heti siisteimmältä.
Auto oli muutenkin todella hyvässä kunnossa, ja ostohetkellä kun saimme neljästäkymmenestä samanlaisesta valita niin paras sieltä tietenkin pyrittiin poimimaan.
Suomeen saapumista seuraavana päivänä ajoin auton katsastuskonttorille, armeijan papereista löytyi kaikki tiedot näillä uudenaikaisilla kirjainkoodeilla, ja paperityöt sujuivat sutjakkaasti. Alustassa ei ollut mitään väljää missään eikä mitään muutakaan huomauttamista, mm. Kaikki heijastimet löytyi oikeilta paikoiltaan.
Jarruista katsastusmies totesi että on todella tehokkaat, ja jos jarrun painaa kerrasta pohjaan saakka niin tuulilasista lähdetään pihalle ilman turvavyötä.
Leima lappuun ja kilvet päähän, aikaa meni koko reissuun alle kaksi tuntia.
Tästä on siis tarkoitus rakentaa offi kilpureille huolto ja kuljetusauto. Päälle täytyis löytää jostain käytetty, eritetty umpikori, pituutta saisi olla 7,5 - 8m, korkeutta apurungon altan, kopin katolle maksimissaan 2,7 metriä, ja kopin ulkoleveys maks, 2,55m. Laittakaahan vinkkiä jos tiedätte jossain lojuvan sopivan käytetynja suht siistin umpikaapin, mielellään jostain alle 250 km etäisyydeltä Porista. Soittaakin sopii ja tarjota 0400307223.
Täytyypä käydä hakemassa kamera autosta sisälle niin saadaan muutamia kuvia näkyville.
Käytettyä umpikoria ei löydy, mut uus voidaan tehdä.:rolleyes:
Osoitteen jo tiedätkin.
Arctic Rhino
01.01.2014, 19:13
jeps, kyllä tämä on sellanen projekti jota tulen seuraamaan sekä livenä että täällä foorumilla suurella mielenkiinnolla :D
-Joel
MikkoVuorsola
01.01.2014, 19:19
Käytettyä umpikoria ei löydy, mut uus voidaan tehdä.:rolleyes:
Osoitteen jo tiedätkin.
Kyllähän uusi aina hieno olisi mutta taitaa valitettavasti budjetti ylittyä, nämä vehkeet kun valitettavan harvoin tuottaa mitään, yleensä on vain kuluja.
Tulee varmaan mielenkiintonen projekti, eipä ainakaan oman palstalla olon aikana ole toista vastaavaa tullu vastaan, joko löytys kuvia:)..
Osui silmiin ilmoitus Virossa olevasta kopista melkein heti sen jälkeen kun olin lukenut tän topicin :)
http://fin.auto24.ee/used/1624134
Islannissa nähny tän livenä, joten :eek::eek::eek::eek: odotan valmistumista...
Tossahan olis ollu tuo masiina, kun olisit valinnu siitä kasasta...
http://www.modsurplus.co.uk/site/files/man8x8ice_1-20100525-124503.jpg (http://www.modsurplus.co.uk/index.php?option=com_joodb&view=article&joobase=4&id=32914)
Kuvaa klikkaamalla aukee myynti ilmoon... ;)
ajatuksissani kirjoittelin tuon vuosimallin päin mettiä, saatan kanssa tietää yhden umpikaapin, täytyy käydä kattomassa sen mittoja
MikkoVuorsola
01.01.2014, 22:19
Tää islannin peli on hiukan leveä, näitä on ollut tiettyihin käyttötarkoituksiin hiukan normaalia leveämpinä alustoina, mm. silta-autoina. Niitä ei saa vaan rekisteriin, ehkä työkoneiksi jossa olisi jokin sopiva varuste, vaikkapa nosturi, mutta sillä ei saa sitten kuljettaa enään mitään.
Katotaas jos saisin huomenna kuvia.
Tuommoinen kuorkki minuakin himottaisi, mutta pitää odotella lottovoittoa ensin ja siihen asti vaan tyytyä pienempään.
2900 leveänä noita on ainakin ohjuksien alustana. Olikohan 2700 leveitäkin olemassa..?
Tuon auton tyyppi MANnin mallimerkinnöillä on vissiinkin 30.360 VFAEG.
Kirjallisuudessa kulutukseksi ilmoitetaan 50 litraa sataselle. Sitä ei kyllä sanota, onko täydellä kuormalla. Varmaankin on, kun samaa ilmoitellaan sellaisillekin, missä ohjusjärjestelmä päällä. Vaikuttiko niin paljon vievän?
2900 leveänä noita on ainakin ohjuksien alustana. Olikohan 2700 leveitäkin olemassa..?
Selailin vähän Bundeswehr kirjaa. 8x8 Manneja on ollut Saksan armeijalla 2500, 2550, 2750, 2900mm leveinä.
Tuolta löytyy sama kirja:
http://www.ebay.de/itm/Typenkompass-Radfahrzeuge-der-Bundeswehr-NEU-LKW-PKW-Panzer-/370811926589?pt=Sach_Fachb%C3%BCcher&hash=item56561cf83d
lantikka
01.01.2014, 23:22
Asiaa mistä puäin hommasit laitteen? Entä jos ostat mun mannista kopin?
Raakakone
01.01.2014, 23:23
Sattumalta näin jo joku aika sitten kyseisen MAN:nin livenä.. On se kyllä melkoisen pedon oloinen (vaikka katselinkin sitä oman MAN:nin kopin sisältä turvasta, niin vähän jännitti että koska mahtaa alkaa leijona murisemaan.. heh heh..)
Eikö tuo nyt olis kannattanu vetää kunnolla överiks ja ottaa samantein semmonen tuplamoottorinen MAN FAUN vaikka? Tietty jos moottoreita on kaksi, niin tehoakin on tuplat(470kw)... ja kun on päästy päättelyssä tähään asti niin vois helposti olettaa että kulutuskin on sitten mitä on. Kyllä, yövuorot degeneroi ihmisen.
MikkoVuorsola
02.01.2014, 16:10
Kulutus oli 42 litraa satasella kun mentiin pääasiassa autobahnalla 80-90km/h, ja oli muuten uskomattoman hyvä ajaa, ratista voi irrottaa kun tie oli suoraa eikä auto pyrkinyt yhtään mihinkään.
Lempäälässä oli yksi koppi jota menen varmaankin huomenna katsomaan, tietenkin muitakin voi vielää tarjota kun kauppoja ei ole mistään tehty.
slipoveri
02.01.2014, 17:08
Laita ny niitä kuvia .Mistä tuon ostit
Kulutus oli 42 litraa satasella kun mentiin pääasiassa autobahnalla 80-90km/h, ja oli muuten uskomattoman hyvä ajaa, ratista voi irrottaa kun tie oli suoraa eikä auto pyrkinyt yhtään mihinkään.
Olikos renkaitten paineentasaus venttiilit ajo/auki asennossa, tuttu sanoi et useita litroja lisäsi kulutusta zil-131;dessä kun ei ollut samat paineet kaikissa
MikkoVuorsola
02.01.2014, 18:40
Perskules...yksi reply meni jonnekin hukkaan, mutta kirjoitellaas uudelleen.
Eli Hollannin eteläkärjessä Kerkrade nimisessä kylässä oli yksi kauppuri joka oli ostanut näitä 40 kappaletta Bundeswehrin poistoista. Oli siinä paikalliset mammat ihmeissään kun vedettiin Man:eilla koeajoa paikallisen Cittarin ympäri talla pohjassa.
Katsokaas vaikka Mobilesta hyötyajoneuvopuolelta haulla MAN KAT, jo alkaa laiteita löytymään, kaksi akseliset alkaen 5000€.
Eikös ne lavetinveturi FAUN:it ollut ainakin osaksi MTU:n isolla pannulla, olisko ollut 27 litrainen V12, ja tehoa jotain 700 hepan luokkaa. Eipä silti, kyllä nämä Man:in tehot tuntui ihan hyvin riittävän niin tiellä kun maastossakin, ja vaihdelaatikossa on sopivan pieniä vaihteita joita momentinmuunnin vielä auttaa, eikä tarvitse turhanpäiten kytkintä sotkottaa.
Minkälainen koppi sulla Lantikka olisi? Ostan kyllä jos on tarkoitukseen sopiva.
Vieläkin töissä ja kamera edellen autossa.
Ex_inkkari
02.01.2014, 18:52
Vieläkin töissä ja kamera edellen autossa.
Se nyt on vaan niin että kuvat otetaan ensin, nyt on höpötetty jo 2 sivua :)
MikkoVuorsola
02.01.2014, 19:29
Se nyt on vaan niin että kuvat otetaan ensin, nyt on höpötetty jo 2 sivua :)
Juu juu, kyllä kuvat on OTETTU ensin ;)
MikkoVuorsola
02.01.2014, 21:45
Testataas saanko kuvat näkyviin.
Mitenkäs ne laitettiin että näkyvät suoraan isoina tässä viestissä ilman erillistä avaamista.
Yritin etsiä ohjetta mutta en osannut.
EDIT, kiitos Pee:n ohjeiden, fiksasin kuvat näkyviin.
Ekassa kuvassa vielä kokonaisena, hiukan kyllä harmitti rikkoa kun oli niin siisti ja hieno laite.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145777
Toisessa kuvassa 15 minuutin touhuamisen jälkeen. (yksinään)
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145767
Kolmannessa kuvassa lava on jo irti
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145768
Neljännessä kuvassa näkyy päällirakenteen sähköliitin, kaikki lavarakenteisiin menevät sähköt tulee tästä. Tällainen pitäisi olla lakisääteisenä jokaisessa vehkeessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145770
Viides kuva antaa hiukan mittakaavaa iskareille ja jousille. Kuvassa ei ole mitkään elektroniikka sivuleikkurit ja nuken käsi vaan meikäläisen kokoa 12 oleva vantus.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145769
Viimeisessä kuvassa kaunotar on jo melko alaston, tästä tämä sitten jatkui liuottimella joka paljasti hienon vihreän ja ruosteettoman rungon
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145771
slipoveri
02.01.2014, 22:16
Saattaa olla aika ylivoimanen olo ku tuolla huristelee.Hieno peli.
asiallista ! nyt on vehkeet Äijän kokoa vastaavat !
mee Mikko siellä omassa kansiossa avaamaan kuva, ja sen alle ilmestyy BB CODE otsikolla hakasulkeinen IMG osoite kuvalle, sen kopsit topicciin ja jo näkyy isona, sitten vielä enteriä kuvien väliin niin hyvä tulee vaikka ihan tavallista koitat ;)
MikkoVuorsola
02.01.2014, 22:44
asiallista ! nyt on vehkeet Äijän kokoa vastaavat !
mee Mikko siellä omassa kansiossa avaamaan kuva, ja sen alle ilmestyy BB CODE otsikolla hakasulkeinen IMG osoite kuvalle, sen kopsit topicciin ja jo näkyy isona, sitten vielä enteriä kuvien väliin niin hyvä tulee vaikka ihan tavallista koitat ;)
Kiitti Pee, kokeilen seuraavalla kuvaerällä.
Katsotaan jos saan huomenna hommattua kaapin jostain niin nikkaroin viikonloppuna sitä rungolle.
No nyt alkaa olee vehkeillä kokoo :eek:
ISO peukku tälle rojektille!!!!
Ompa aika hurja kapistus, hieno!
veispuukkia lainaten TYKKÄÄn! :D
suzukilla kun ajelen, väkisin tulee mieleen sanonnat auton koosta suhteessa kuskin…… :)
ei vaan mahtavaa, että tännekkin noita isoja hirmuja, toivottavasti kuvia ja kertomusta tulee.
eli huoltoautoko tästä tulossa? mihin touhuihin?
MikkoVuorsola
03.01.2014, 13:43
suzukilla kun ajelen, väkisin tulee mieleen sanonnat auton koosta suhteessa kuskin…… :)
ei vaan mahtavaa, että tännekkin noita isoja hirmuja, toivottavasti kuvia ja kertomusta tulee.
eli huoltoautoko tästä tulossa? mihin touhuihin?
Eli tosiaankin offikaluston ja äijien huolto ja kuljetusauto.
Ohjaamossa on rekisteröidyt paikat neljälle. Kopin etuosaan tulee tupa jossa jääkaappi ja keittomahdollisuutta sekä pöytä jonka ympärille pääsee istumaan, hiukan kaappitilaa, ilmalämpöpumppu, jne. Takaosa auton kuljetusta ja huoltoa varten, työpöytä, varaosahyllyt, kompura, hitsauslaiteet, pillit jne työkalut ja rungon kylkeen diesel generaattori.
Kopin perään ajateltiin laittaa koko perän kokoinen perälautanosturi.
jotain tämän tyyppistä.
meinaatkos mikko hävitää ton nostimen?
MikkoVuorsola
03.01.2014, 16:24
Juu, kyllä nosturi on myynnissä. Mielestäni se sopisi oikein hyvin moneen käyttöön, esim johonkin proomuun tai pienempää autoon koska se on ympäripyörivä ja suht kevyt ja siinä on hyvä vinssi. Nostovoimaa oli 1200kg/4,2m. Tämä ei tarvitse muuta kuin paine ja tankkilinjat, lisäksi on yksi 2-napainen sähköjohto tuntimittarille ja tunteja ei ole muuten paljoa, hiukan yli 300 tuntia oli mittarissa mutta mittari pyörii aina kun on ulosotto päällä. Nosturin korkeus nipussa 160cm, kiinnitystaso n. 60 x 60 cm, Myös tukijalat löytyy.
Tässä kuvia nosturista.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145772
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145774
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145775
Niin juu, koppi ja perälauta löytyi, mutta saan ne vasta ensi viikolla. Koppi oli täynnä tavaraa ja se täytyy tyhjentää ensin.
Täytyisköhän aikansa kuluksi viikonlopun aikana maalata hytti ja runko?
Arctic Rhino
03.01.2014, 17:05
Vois tulla huomenna päivällä poikkeilee ja ihastelee jos olet pelipaikalla.
-Joel
MikkoVuorsola
03.01.2014, 21:03
Paas poiketen jos olet liikkeellä. Jos sprintteri on oven edessä niin minut löytää sisältä, tai soita jos portti on kiinni.
Tässä vielä kuvatus pestystä rungosta
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=145776
Eikä ole kovin pahassa kunnossa
MikkoVuorsola
06.01.2014, 21:23
Tämä prokkis ei viikonlopun aikana edistynyt muuten kuin ajatustasolla. Kilpa-auto (crossi Mersu) oli kuitenkin aktiivisten käsien pideltävänä joten avaan siitä erillisen topicin, jatkossa näitä tehdään molempia samaan aikaan.
Topi1982
08.01.2014, 04:31
Upea laite!
Mita verot ja vakuutukset kustantaa?
Paljonko kuormatilaa on orkkis kunnossa?
MikkoVuorsola
08.01.2014, 18:20
Verot oli muistaakseni jotain 350€ ?? en ny tole ihan sata varma mutta jotain sinne päin.
Vakuutuksetkin oli ihan sopivat.
Lavan mitta oli vakiona n. 7,4m
Verot oli muistaakseni jotain 350€ ?? en ny tole ihan sata varma mutta jotain sinne päin.
Vakkutuksetkin oli ihan sopivat.
Lavan mitta oli vakiona n. 7,4m
Epäreilua et henkilöautossa on korkeemmat verot kun tollasessa :mad:
Katselin juuri käynnissä olevaa Dakar-rallia netistä. http://www.dakar.com/index_DAKus.html Videoiden seassa oli pätkiä vanhoista Pariisi-Dakar ralleista. Siellä vilahti 80-luvun Porsche tallin huoltoauto.
http://img84.imageshack.us/img84/2048/1984man8x8porschemr7.jpg
http://www.flickr.com/photos/65005481@N06/8571908336/in/photostream/
"Aavikkojuna".
Donatello
12.01.2014, 21:46
Siinä on kulkine kohillaan!:cool:
MikkoVuorsola
13.01.2014, 22:21
Koppi on saatu omalle verstaalle ja kopin runko on jo hiekkapuhallettu, mahdollisesti huomenna sitä sovitellaan MAN:in rungolle. Tänään poistettiin autosta vetokytkin ja pakoputkistot kokonaisuudessaan. Tilalle tulee pystyputket. Oli kohtuu vihellykset kun kävin tankkaamassa huoltiksella talvilaatua ja pakoputkistoa oli juuri kahden pakopesän verran.
Oli kohtuu vihellykset kun kävin tankkaamassa huoltoksella talvilaatua ja pakoputkistoa oli juuri kahden pakopesän verran.
Viteoooo:D:D:D
offi_äijä
14.01.2014, 13:58
Viteoooo:D:D:D
x2:cool:
MikkoVuorsola
14.01.2014, 21:24
Ei oo ihan yksinkertainen juttu mulle, meinaan se video. Mutta täytynee pyytää joku kaveri jolla on hommaan sopiva puhelin.
Täytyihän sillä hiukan tänäänkin ajaa kun siirsin sitä hallista ulos, ja tuntui noin tyhjiltään vetävän mukavasti 8-pyörä sladissakin
Täytyihän sillä hiukan tänäänkin ajaa kun siirsin sitä hallista ulos, ja tuntui noin tyhjiltään vetävän mukavasti 8-pyörä sladissakin
tästä myös videoo !!!
ajamalla afrikkaan ?
MikkoVuorsola
16.01.2014, 08:54
Eilen oltiin taas MAN:in kimpussa.
JV73 rasvasi alustan.
Pylvis purki hytistä kaiken ruuveilla irtoavan ja hioi pinnan epäkeskolla.
Viikonloppuna vedetään hyttiin väri päälle. Päädytiin matta valkoiseen, tällaiset sotakoneet, vaikka kuinka olisi suorahyttinen, ei ole ihan samalla tasolla pelleiltään mitä siviiliautot.
AP Parta poikkesi hämmästelemässä tekosiamme ja kuvasi puhelimellaan pienen pätkän videota kun käänsin MAN:in ulkona. Ekan videon alussa nostellaan hetken aikaa paineita.
http://youtu.be/F3qhCEMHbcY
http://youtu.be/4kgpVJGpZHI
Katsotaan jos tännä ehditään sovittelemaan koppia rungolle. Kopin apurunko on jo hiekkapuhallettu puhtaaksi, ja kiinnityskorvat tehty valmiiksi.
Lord of flies
16.01.2014, 13:41
KOMEE!!! Makeet äänet (tähän nyt semmonen helevetin leveellä virnistyksellä oleva hymy)
Automaatti :eek:
Se hieman selittää kulutusta, onko "manuaalista" turbiini lukkoa :confused:
Automaatti :eek:
Se hieman selittää kulutusta, onko "manuaalista" turbiini lukkoa :confused:
Vai onko turbiini ja kova laatikko?
Vai onko turbiini ja kova laatikko?
Näin minustakin. Samalla tavalla kuin vaikkapa RASIssa.
MikkoVuorsola
18.01.2014, 09:18
Juu, kova 6-vaihteinen laatikko ja ZF:n WSK400 muunnin (turbiini) joka lukittuu kun kierrokset on yli 1500 (muistaakseni) Paikaltaan kolmonen tupaan kytkin ylös ja kaasu pohjaan, kun kierrokset nousee jossain vaiheessa tuntuu että laatikko heittää "isompaa pesään" mutta todellisuudessa turbiini lukittuu. Helppo ajaa ja tosi hyvä metsässä, ei tarvitse kytkintä sotkea joukkoon.
Eikä tuo kulutus nyt loppuviimeksi kovin paha ole, jatkuva 8X8 ja painoakin on kuitenkin tyhjiltäänkin sen 15 tonnia, toki aerodynamiikka on kohdallaan :)
Tuolla näytttäs olevan muutama Unimoggi ja pari Mannia.
http://www.youtube.com/watch?v=5NS11fNQisI
MikkoVuorsola
18.01.2014, 20:57
Perjantaina puuhasteltiin hiukan töitten jälkeen.
Pylvis jatkoi hytin purkamista ja hiomista sekä pyyhki pinnan vielä lopuksi karhun kielellä maalauskuntoon.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147341
JV73 vaihtoi synteettiset öljyt napoihin ja periin, vanhat öljyt oli puhtaat eikä metallia ollut missään
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147342
Rungon alla on onneksi reilusti tilaa touhuta.
MikkoVuorsola
18.01.2014, 21:13
Tänään aloitettiin heti aamupäivällä MAN:in kimpussa.
Pylvis puhelteli pölyt pois ja pyyhki pinnat tinnerillä. Sitten teippattiin aukot umpeen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147343
Samaan aikaa JV73 + meikäläinen oltiin kopin kimpussa. Kopin apurungosta poistettiin kaikki ylimääräiset kokastukset. JV73:nen tykkäsi että pillit sopivat hänen käteensä parhaiten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147345
Myös apurungon etupää sai lähteä koska se leveni kopin etupäätä kohden, tehdään kanttikoneella uudet suorat palkit tilalle.
Itse olen enemmän "Plasma" miehiä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147346
Kopissa on lämpölattia, ja vanhat kokoojakanavat oli päässeet hiukan pehmeiksi. Poistetaan!
Sillä aikaa Pylvis oli jo alkanut myrkyttämään hyttiä. Pohjalle vedettiin PPG:n DP40 happomaali, niin ei ainakaan tule yllätyksia armeijavärien kanssa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147347
Hytissä oli muuten jokin erikoinen matta lakka, hiottaessa pöly oli vaaleaa eikä vihreää kuten luulisi.
Samalla vedettiin ovet ja luukut myös sisäpuolelta uuteen väriin, tulee siistimpi lopputulos eikä ainakaan ala kukkimaan mistään tiivisteiden alta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147348
Hytti oli kyllä purettunakin todella hyväkuntoinen, ihan muutamia pieniä ruostekohtia löydettiin mutta ne sai poistettua helposti.
Huomenna jatketaan kopin kimpussa.
tsot tsot, varmistamaton kuorma..
ei vaan, pitää koittaa joku röi keikka keksiä sinnepäin niin vois kävästä jv73 sen audienssilla tätäkin vakoileen..
" jatkuva 8X8 ja painoakin on kuitenkin tyhjiltäänkin sen 15 tonnia"
Mikä ihme painaa tuossa noin helvetisti?
MikkoVuorsola
19.01.2014, 00:13
Se paino oli nosturin ja lavan kanssa, kuten tietysti mitattu kulutuskin. Kuorma-autot on painavia, ne on vahvaa rautaa, esimerkiksi jokainen isompi kuorkin moottori painaa vähintään tonnin apulaitteineen jne...
Jos vaikka tuosta ihan arviolta laskeskelisi...
Akselit pyörineen 1,5 t kappale.
Moottori 1 t
vaihteisto, jakis, kardaanit 1t
runko 1t
hytti 1 t
lavarakenteet ja nosturi 3 t
No tuossa jää vielä pari tonnia johonkin osiin, mutta eiköhän tuo jakaumaltaan suunnilleen noin ole?
Truck trialista tuttu Tatra 813 8x8 painaa 14 tonnia. Kappaletavara lavalla, pitkällä ohjaamolla, ja ilman nosturia.
Jos vaikka tuosta ihan arviolta laskeskelisi...
Akselit pyörineen 1,5 t kappale.
Moottori 1 t
vaihteisto, jakis, kardaanit 1t
runko 1t
hytti 1 t
lavarakenteet ja nosturi 3 t
No tuossa jää vielä pari tonnia johonkin osiin, mutta eiköhän tuo jakaumaltaan suunnilleen noin ole?
Niin? Mitä vaaka näytti?
Niin? Mitä vaaka näytti?
No viisi tonniako tuon Mannin pitäisi painaa? :D
Niin? Mitä vaaka näytti?
Enpä tiedä, kunhan koitin arvailla, mikä tuossa painaa. Sulla voi olla parempi kokemus arvioida sitä. Ehkä sitten sen kerrot, kun omistajan ilmoittama susta tuntui isolta.
No viisi tonniako tuon Mannin pitäisi painaa? :D
No ei ainakaan viittätoista :D
No ei ainakaan viittätoista :D
Omapainoja tyhjänä:
Sisu A-45 painaa 5500 kg. 4x4, lava, eikä juuri muuta.
URAL-375 painaa 8400 kg. 6x6, lava, eikä muuta.
KRAZ-255B painaa 12000 kg. Samat hommat kuin yllä.
MAZ-537 painaa 22000 kg. 8x8, vetopöytä, ei muuta.
Sisu E13TP painaa 16000 kg. 8x8, ei päälyrakenteita.
Kyllä se iso rauta vaan painaa...
Omapainoja tyhjänä:
Sisu A-45 painaa 5500 kg. 4x4, lava, eikä juuri muuta.
URAL-375 painaa 8400 kg. 6x6, lava, eikä muuta.
KRAZ-255B painaa 12000 kg. Samat hommat kuin yllä.
MAZ-537 painaa 22000 kg. 8x8, vetopöytä, ei muuta.
Sisu E13TP painaa 16000 kg. 8x8, ei päälyrakenteita.
Kyllä se iso rauta vaan painaa...
Entäpä se MAN, paljonkas se painaa?
No ei ainakaan viittätoista :D
Teliveto napaperä rautajousilla 530 ärrä Scania alusermi ja aluapurunko sekä 4 kpl teräspankkoja ja nosturi painaa 14-15t
Entäpä se MAN, paljonkas se painaa?
15400 kg minun kirjani mukaan. Sis siis lavan ja nosturin.
Teliveto napaperä rautajousilla 530 ärrä Scania alusermi ja aluapurunko sekä 4 kpl teräspankkoja ja nosturi painaa hyvin lähelle ton 15t
Tämän miekin tiedän kyl..
Tämän miekin tiedän kyl..
Ja kun varmaan tiedät Mannin painon myös, niin sanoppas se, ettet pidä tyhmiä ja hulluja jännityksessä koko ehtoota?
" jatkuva 8X8 ja painoakin on kuitenkin tyhjiltäänkin sen 15 tonnia"
Mikä ihme painaa tuossa noin helvetisti?
Viistoistatonnia, missä?
Ja kun varmaan tiedät Mannin painon myös, niin sanoppas se, ettet pidä tyhmiä ja hulluja jännityksessä koko ehtoota?
Mikä siellä ilman lavaa ja nosturia painaa noin paljon? Pelkät rungonrimpulat? Hytti? Mikä?:D
Mikä siellä ilman lavaa ja nosturia painaa noin paljon? Pelkät rungonrimpulat? Hytti? Mikä?:D
15 tonnia alkuperäisen auton paino, lavan ja nosturin kanssa. Ilman niitä paino lienee 12 tonnin pintaan. Joko nyt kuulostaa sun mielestä hyvältä?
Tää on jo vähän niinkuin tuuleen huutais.
15 tonnia alkuperäisen auton paino, lavan ja nosturin kanssa. Ilman niitä paino lienee 12 tonnin pintaan. Joko nyt kuulostaa sun mielestä hyvältä?
Tää on jo vähän niinkuin tuuleen huutais.
Huutele sie vaan tuuleen, kunhan puntarissa käyttäävät. Ei mitään herneitä nenukkiin sisulle, eikä muilekkaan.. puntari on puntari :D
Topi1982
19.01.2014, 04:57
Mukava seurata johdonmukaista ja perusteellista tekemista!:)
Ihan sama paljonko painaa!:cool:
MikkoVuorsola
19.01.2014, 08:23
Juu, ei sen painon kanssa nyt niin kovin tarkkaa ole, kokonaispaino oli muistaakseni 25800 eli meidän koppi lastattuna kaikilla mahdollisilla työkaluilla ym. + autolla niin kantavuutta jää vielä reilusti joka tapauksessa.
Euroopassa kaverit kertoi että nämä taka-akselit ovat todellisuudessa 13 tonniset ja he ovat muutoskatsastaneet näitä autoja isommalle kokonaispainolle. Jotain muutoksia ovat kyllä tehneet mutta painot on saatu korotettua huomattavasti. Käydään vaakalla kunhan laite valmistuu.
Tästä taas seuraavaksi kopin kimppuun ja repimään teipit pois hytistä.
Oiskohan kuitenki niin että tätä topiccia lukevia ei pätkääkään kiinnosta mitä painaa kasettiautot, scaniat, sisut tai muut asiaan liittymättömät? Tai ylipäätänsä nämä yölliset kiukuttelut, privailkaa toisillenne älkääkä sotkeko projekti-osiota?
Oiskohan kuitenki niin että tätä topiccia lukevia ei pätkääkään kiinnosta mitä painaa kasettiautot, scaniat, sisut tai muut asiaan liittymättömät? Tai ylipäätänsä nämä yölliset kiukuttelut, privailkaa toisillenne älkääkä sotkeko projekti-osiota?
Tosiaan voishan ton juupas eipäs inttelyn modet poistaakkin asiaan liitymättömänä :rolleyes:
MikkoVuorsola
22.01.2014, 22:37
Nyt on taas saatu jotain näkyvääkin aikaiseksi.
Maalarimestari aloitti hytin ääni ja lämpöeristyksen sekä verhoilutyöt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147657
Itse asensin rungon päälle 80mm rhs palkit, joiden kylkiin hitsasin alkuperäisen lavan kiinnityksiin sopivat kiinnityskorvat. Kopin apurunko hitsataan sitten palkkeihin kiinni.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147658
Koppi saatiin kiinni ja piti käydä hiukan ulkona kurvailemassa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147659
Kiskoissa on toki vielä hitsaamista mutta sen verran on kiinni että varmasti pysyy nytkin.
Huomenna jatketaan.
Kyllä terminaalilla muut jätkät pyörittelis päitään, ku tuommosen peruttaas laituriin :P
kai tohon tulee talon tyylin mukaisesti paljon punastakin :)
Janne1986
23.01.2014, 06:05
Olisiko tuohon apurunkoon kannattanut laittaa jouset noihin vaikka
kahteen etunmaiseen kiinnikkeeseen?
Pääseekö runko kiertymään kovasti..?
MikkoVuorsola
23.01.2014, 11:26
Olisiko tuohon apurunkoon kannattanut laittaa jouset noihin vaikka
kahteen etunmaiseen kiinnikkeeseen?
Pääseekö runko kiertymään kovasti..?
Siihen tulee jouset juurikin kahteen etummaiseen kiinnikkeeseen mutta asennuksen vuoksi siinä on vielä pelkät pultit.
Runko ja koko alusta tulee tietenkin punaiseksi, ovat sitten hiukan samaa perhettä kilpurin kanssa.
Tulee kyllä hieno!! koko yhdistelmästä!!
joojoo71
23.01.2014, 15:04
jep jep! tässä laitteessa on sitä munaa ja paljon!!!
MikkoVuorsola
23.01.2014, 21:50
Tänään oltiin kaverin kanssa kopin kimpussa, poistettiin alumiinilattian päältä 30mm vaneri, ja kopin etupäästä sidontakiskot ja potkulistat. Myös etutilan ovi ja sivuikkuna tuli hommattua, katsotaan jos saisi viikonlopun aikana paikalleen. Myös väliseinän runko, ja perälautanosturin asennus olisi viikonlopun haaveina.
Pääseekö runko kiertymään kovasti..?
Tuo on ainakin yritetty rakentaa jäykäksi tuo runko (kirjallisuuden mukaan). Ja eiköhän se olekin, kun esim. ohjusjärjestelmien alustana käytetään, niin kovin kiertyvä runko ei varmaan siinä käytössä olisi hyvä.
MikkoVuorsola
23.01.2014, 22:00
Tämän runko on eräänlainen suljettu kotelorakenne jossa on poikittaisia vahvoja putkia yhdistämässä runkoaisat toisiinsa, vähän samaan tyyliin kuin G-mersussa, mutta mittakaava on aavistuksen suurempi. Erittäin jäykän oloinen runko kyllä oli kun kävin metsässä ja kallioilla kokeilemassa, jostot perustuu pitkiin kierrejousiin ja hyvin toteutettuihin tukivarsiratkaisuihin.
Orkkis lavassa oli kahdessa etummaisessa kiinnikkeessä väkevät jouset, otin ne talteen ja laitan tähän jos vaikka runko hiukan kiertyy niin ei ainakaan käy niin paljon kopin päälle.
Tämän runko on eräänlainen suljettu kotelorakenne jossa on poikittaisia vahvoja putkia yhdistämässä runkoaisat toisiinsa, vähän samaan tyyliin kuin G-mersussa, mutta mittakaava on aavistuksen suurempi. Erittäin jäykän oloinen runko kyllä oli kun kävin metsässä ja kallioilla kokeilemassa, jostot perustuu pitkiin kierrejousiin ja hyvin toteutettuihin tukivarsiratkaisuihin.
Orkkis lavassa oli kahdessa etummaisessa kiinnikkeessä väkevät jouset, otin ne talteen ja laitan tähän jos vaikka runko hiukan kiertyy niin ei ainakaan käy niin paljon kopin päälle.
"Rigid box frame" on tainnut lukea ja siltähän se ihan kuulostaakin. Onko sattunut kameraan jäämään yhtään kuvaa, missä runko näkyisi ylhäältäpäin, kun lava oli pois?
MikkoVuorsola
24.01.2014, 23:17
"Rigid box frame" on tainnut lukea ja siltähän se ihan kuulostaakin. Onko sattunut kameraan jäämään yhtään kuvaa, missä runko näkyisi ylhäältäpäin, kun lava oli pois?
Ei varmaankaan tullut kuvattua mutta otamme kopin vielä kerran pois päältä maalausta varten, voin siinä yhteydessä näpätä paljaasta rungosta muutaman kuvan.
Eilen poistettiin etuosasta sidontakiskoja sekä vanhat lattiavanerit, joiden alta paljastui suht siisti alumiinilattia.
Tänään tehtiin taas kovasti hommia.
Sahailin kopin etuosaan oven ja ikkunan reiät, Japi poisti lattiasta kaikki ruuvit ym, sekä katkaisi palkit väliseinää varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147723
Pylvis jatkoi hytin verhoilua, nyt alkaa olemaan jo paljon ihan valmista pintaa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147724
Katossa on verhoilun alla 25mm Armaflex, se vastasi muistaakseni eristyskyvyltään yli 100mm vuorivillaa.
Pylvis halusi verhoilla myös penkin aluset ja lähestulkoon koko hytin muutenkin. Pehmeä huopa syö tietenkin myös melua pois hytistä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147725
Seuraavaksi siirryin kopin alle ja hitsailin kaverin tekemät kolmiotuet rungosta poikittaispalkkeihin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147726
JV73:nen siirsi ilmankuivaimen ja välisäiliön heti 2. akselin taakse. jotta rungonkylkeä saadaan vapautettua mahdollisimman pitkä pätkä laatikoille ja tankeille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=147727
En tiedä onko kolmiojäykkärit tarpeelliset mutta minusta tuntui että sellaiset olisivat hyvät kun koppi heiluu rungon päällä.
Huomenna aamulla jatketaan taas.
komeeta jälkeä, kerropa tuon verhoiluhuovan (?) kiinnitysjuju ?? sprayliima ja lämpö kö ??
MikkoVuorsola
24.01.2014, 23:37
Juu, ruiskuliimaa Etrasta, pohjamaaliruiskulla pistemäisenä vaan pinnalle ja huopaa päälle, eikä kannat ostaa sitten mitään halpaa Bilteman huopaa vaan kunnon paksua tavaraa koska sen saa venytettyä lähes mihin tahansa muotoon. Lämppäri nopeuttaa toimitusta koska meillä ei ole hallissa näillä keleillä kovin lämmin kun joku ovi on vähän väliä auki.
ok, jep
wanhat kujeet siis toimii edelleen ... ;)
Perkule kun on komea laite ja tulee nättiä jälkeä. Jäähän Tuo auton vinssi käyttökuntoiseksi vielä laatikoiden ja tankkienkin kanssa?
MikkoVuorsola
25.01.2014, 08:10
Perkule kun on komea laite ja tulee nättiä jälkeä. Jäähän Tuo auton vinssi käyttökuntoiseksi vielä laatikoiden ja tankkienkin kanssa?
Tottakai, sehän olisi rikos jos vinssin purkaisi pois. Eteen ja taakse pystytään edelleen vetämään, ja päähän paukahti villi ajatus että jos tekisi kopin lattiaan luukun ja pylpyrän, voisi samalla vinssillä vetää vaurioituneen auton kyytiin.
Tottakai, sehän olisi rikos jos vinssin purkaisi pois. Eteen ja taakse pystytään edelleen vetämään, ja päähän paukahti villi ajatus että jos tekisi kopin lattiaan luukun ja pylpyrän, voisi samalla vinssillä vetää vaurioituneen auton kyytiin.
Olikos siinä nosturissa joku vinssin tyylinen? Tahtoo tuon kokoluokan vinsissä olla niin vahvaa vaijeria ettei minkään kolon läpi pujottaminen ole mitenkään pieni homma, varsinkin jos pitäis mutka tehdä samalla.
Harmi ettei nosturi mahtunut tohon hytin ja takakopin väliin. Olis ollut helppo nostaa auto pukeille korjaukseen :D :D
lantikka
26.01.2014, 19:12
Kyllähän tulee hienoo, ja fasiliteetit tosi makeet!
Jossain kattelin, et oli pylväs nostin takanurkassa, hieman söi oven leveyttä, mutta osa karmista oli nostimen tolppaa
Hessu888
27.01.2014, 15:06
Juu, ruiskuliimaa Etrasta, pohjamaaliruiskulla pistemäisenä vaan pinnalle ja huopaa päälle, eikä kannat ostaa sitten mitään halpaa Bilteman huopaa vaan kunnon paksua tavaraa koska sen saa venytettyä lähes mihin tahansa muotoon. Lämppäri nopeuttaa toimitusta koska meillä ei ole hallissa näillä keleillä kovin lämmin kun joku ovi on vähän väliä auki.
Hienon näköistä jälkeä kaikki mitä saatte aikaan! Haluatko paljastaa mistä tuollaista armaflexiä ja hyvää huopaa saa ostaa/mistä ostitte?
Löytyisköhän tuollaista huopaa kumipohjallakin lattiamaton tekoon?
MikkoVuorsola
30.01.2014, 19:43
Hienon näköistä jälkeä kaikki mitä saatte aikaan! Haluatko paljastaa mistä tuollaista armaflexiä ja hyvää huopaa saa ostaa/mistä ostitte?
Löytyisköhän tuollaista huopaa kumipohjallakin lattiamaton tekoon?
Armaflexiä ollaan ostettu Onniselta, se on siellä halvinta, mutta samaa tavaraa saa varmasti kaikista putkilliikkeistä tilaamalla. Armaflexiä on saatavissa eri paksuisia ja liimalla sekä ilman.
Se on hiukan arvokasta mutta eristävyys on mahtava.
Huopaa otetiin paikallisesta Autohifi liikkeestä, Hifi Konex:ista, huopa on paksua mutta sitä voi venyttää paljon joka suuntaan, ja sen saa painettua kaikkiin mahdollisiin muotoihin eikä siihen tule reikiä niikuin halppishuopiin, lisäksi se on erittäin kestävää ja helppo puhdistaa.
Kumipohjaisesta huovasta en osaa sanoa mutta kyllä sellaistakin varmasti jostain löytyy kun kyselee tai surffailee.
Tänään asennetiin perälautanosturi, heräteltiin hiukan tappeja sekä vaihdettiin siihen muutama tappi ja nivelpää. Akut oli vielä kiinni starttikaapeleilla mutta saatiin ajeltua testiksi ylös - alas ja haettua paikka optimaaliseksi nostokorkeuden kannalta.
Lähden lauantai aamulla viikoksi lomailemaan joten projektipäivityksiin tulee viimeistään silloin pieni tauko, onneksi kaverit lupasi nikkaroida sinä aikana vehkeitä parempaan kuosiin.
Katossa on verhoilun alla 25mm Armaflex, se vastasi muistaakseni eristyskyvyltään yli 100mm vuorivillaa.
Armaflexiä ollaan ostettu Onniselta, se on siellä halvinta, mutta samaa tavaraa saa varmasti kaikista putkilliikkeistä tilaamalla. Armaflexiä on saatavissa eri paksuisia ja liimalla sekä ilman.
Se on hiukan arvokasta mutta eristävyys on mahtava.
Josko asia on niin kuin se näyttäisi pikaisella netin selauksella olevan, eli sekä vuorivillan, että armaflexin laskennallinen lämmönjohtavuus on 0,036 W/(mK), niin eikös silloin 25mm armaflexin pitäisi vastata eristyskyvyltään 25mm vuorivillaa?
Sitä en kyllä epäile hetkeäkään, etteikö armaflex olisi tuossa sovelluksessa ylivoimaisesti kätevin eriste asennettavaksi. Ja jälkikin näyttää olevan aivan ensiluokkaista. Hatunnosto.
Josko asia on niin kuin se näyttäisi pikaisella netin selauksella olevan, eli sekä vuorivillan, että armaflexin laskennallinen lämmönjohtavuus on 0,036 W/(mK), niin eikös silloin 25mm armaflexin pitäisi vastata eristyskyvyltään 25mm vuorivillaa?
Jep, kyllä se todellisuudessa menee juurikin noin! En tiedä mistä tuo yleinen kuvitelma on peräisin, että tuo solukumi muka olisi eristyskyvyltään noin valtavan ylivertainen verrattuna tavalliseen villaan...
En tiedä millaista valaistusta olit koppiin ajatellut tai oletko ajetellut minkäänlaista mutta tuli tässä mieleen kun pari päivää sitten asentelin yhteen kuorma-autoon sisävalot koppiin. Tässä siis ei ollut minkäänlaisia valoja ja harmaalla huovalla topatut seinät jotka siis imevät valoa jossain määrin.
Eli ennen on tämmösissä näkymissä koitettu tusata.
http://aijaa.com/img/b/00983/13015525.jpg
Ja nykyään on vähän valoisampaa.:cool:
http://aijaa.com/img/b/00132/13015526.jpg
Kattoon laitettiin 3kpl 18w halpis työvaloja. Kontin pituus 8-9m. Tämä vain tällaisena vinkkinä.:)
MikkoVuorsola
31.01.2014, 17:01
Josko asia on niin kuin se näyttäisi pikaisella netin selauksella olevan, eli sekä vuorivillan, että armaflexin laskennallinen lämmönjohtavuus on 0,036 W/(mK), niin eikös silloin 25mm armaflexin pitäisi vastata eristyskyvyltään 25mm vuorivillaa?
Sitä en kyllä epäile hetkeäkään, etteikö armaflex olisi tuossa sovelluksessa ylivoimaisesti kätevin eriste asennettavaksi. Ja jälkikin näyttää olevan aivan ensiluokkaista. Hatunnosto.
Laskennallinen on aina laskennallista... taulukon arvot vuorivillalle perustuu siihen että se on suljetussa diffuusiotiivissä tilassa eli muovi ympäri saumat teipattuna tms. todellisuudessa tilanne on useimmissa tapauksissa vähän toinen. Armaflexistä tulee itsestään höyrytiivis ja ilmanvirtuakselle tunteeton ja kosteutta imemätön eristys. Autokäytössä vuorivilla kerää itseensä kosteutta ja eristävyys on vähän sinne päin mitä taulukossa lukee, armaflex ei muutu, tosin ajan mittaan auringonvalo suoraan pintaan haurastuttaa kyllä sitäkin.
Niin tai näin, asennettavuuden kannalta ylivoimaista ja eristävyys riittävä.
Kopin valaistusta täytyy miettiä, vielä ei ole uhrattu juurikaan ajatuksia mutta kiitoksia vinkeistä.
Kopin valaistusta täytyy miettiä, vielä ei ole uhrattu juurikaan ajatuksia mutta kiitoksia vinkeistä.
Kirkasta ledinauhaa molemmille reunoille koko kopin pituudelta niin ainakin valoa piisais. Asennuskorkeur <5mm ja pieniruokainen virran suhteen :D
Kirkasta ledinauhaa molemmille reunoille koko kopin pituudelta niin ainakin valoa piisais. Asennuskorkeur <5mm ja pieniruokainen virran suhteen :D
Jep:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=SMD+Led+String+Waterproof+Flexible+St rip+Light+white+12V&LH_BIN=1&_sop=15&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.XSMD+Led+Stri ng+Waterproof+Flexible+Strip+Light+white+12V+5+m&_nkw=SMD+Led+String+Waterproof+Flexible+Strip+Ligh t+white+12V+5+m&_sacat=0
Ledi nauhaa nähty töissä kuormatiloissa ja eivät ole pitkä ikäiset. Kestävät muutaman hassun kuukauden. Laittaisin itse spotteina led lamppuja. Tämä vain oma mielipide...
Led nauhoissa hinta ja laatu menee käsikädessä.
Kiinasta saa tilata just sen hintaista led nauhaa kuin haluaa ja se kestää kust sen verran kuin
Siitä on maksanut. Ostaa kunnon nauhaa niin kestää.
Onko laadukkaalle ledivalolle muuta tunnistamiskeinoa kuin hinta? Juuri noinhan se menee vielä, että hyvä maksaa....mutta ei tarvi enää kauaa odottaa kun joku "keksii" bisneksen ja myy sitä halvinta pa*kaa huippu hinnalla ja loistavilla kehuilla, ja tehdään kuluttajasta väärinkäyttäjäsyyllinen jos ei kestä :(
Noita halpoja kiinan p*skoja laittaa vaikka 6 raitaa kattoon, alle 50e. Ja varmasti joku rimpsu pelaa vielä kotiin tullessa. :D
Onko laadukkaalle ledivalolle muuta tunnistamiskeinoa kuin hinta? Juuri noinhan se menee vielä, että hyvä maksaa....mutta ei tarvi enää kauaa odottaa kun joku "keksii" bisneksen ja myy sitä halvinta pa*kaa huippu hinnalla ja loistavilla kehuilla, ja tehdään kuluttajasta väärinkäyttäjäsyyllinen jos ei kestä :(
Eiköhän siperia opeta, se joka työkseen tilaa ledejä kiinasta ja myy niitä eteenpäin niin ei jaksa kuunnella
Reklamaatioita ja käydä itse vaihtamassa paskoja ledejä uusiin.
Niin silloin on pakko panostaa laatuun.
Onko laadukkaalle ledivalolle muuta tunnistamiskeinoa kuin hinta? Juuri noinhan se menee vielä, että hyvä maksaa....mutta ei tarvi enää kauaa odottaa kun joku "keksii" bisneksen ja myy sitä halvinta pa*kaa huippu hinnalla ja loistavilla kehuilla, ja tehdään kuluttajasta väärinkäyttäjäsyyllinen jos ei kestä :(
Osta vaikka sähkötukusta tai joltain suomalaiselta led/valaistus firmalta.
En nyt muista merkkejä mitä ollaan asennettu töissä, mutta yli 5v ovat jo kestäneet esim keittiökaappien alla. Tutun Hiacessa ollut myös yli 3v.
Ei ole ainakaan asiakkaat reklamoineet että olisi huonoa kamaa.
Arctic Rhino
11.02.2014, 18:34
Noh, mkkäs tän tilanne on? Vai täytyykö mun tulla häirittee taas joku kerta ;-)
Armaflexiä ollaan ostettu Onniselta, se on siellä halvinta..
Luulisin samasta paikasta löytyvän valaistukseen ratkaisun :D
Toki, halvimpia led-nauhoja ei hakkaa varmasti hinnassa, mutta kohtuudella toivottavasti parempia..
Osta vaikka sähkötukusta tai joltain suomalaiselta led/valaistus firmalta.
En nyt muista merkkejä mitä ollaan asennettu töissä, mutta yli 5v ovat jo kestäneet esim keittiökaappien alla. Tutun Hiacessa ollut myös yli 3v.
Ei ole ainakaan asiakkaat reklamoineet että olisi huonoa kamaa.
Eikös tärinä ole aika paha myös ledeille? Ainakin meillä työkoneisiin asennetut (mm. vetomestareissa ja järeissä trukeissa, sekä lukeissa), työkoneisiin tarkoitetut ledivalot tuntuu olevan aika kulutustavaraa varsinkin vetomestareissa jotka saa aikamoisia tällejä milloin mistäkin syystä. Tosin, kestää nuo ledit silti varmaan kymmenkertaisesti sen mitä vanhat halogeenityövalot kesti..
MikkoVuorsola
15.02.2014, 00:26
Noh, mkkäs tän tilanne on? Vai täytyykö mun tulla häirittee taas joku kerta ;-)
Totta kai pitää tulla.
Olin tosiaankin viime viikon lomalla mutta tämä viikko on lekotettu taas voimakkaasti laitteita.
Tässä hiukan maistiaisia puuhista.
Koppiin on rakenneltu väliseinää varten tukeva runko 60mm RHS putkesta jossa 4mm seinämä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148962
Ja koska tähän haluttiin kunnollinen hitsaus ja sähkötyökalujen käyttö mahdollisuus, päätettiin asentaa hiukan isompi agregaatti. Nurkista löytyi tarkoitukseen sopiva 12KVA:n GenSet jossa kylkiäisenä 400A:n puikkohitsaus. Genusta poistettiin aisa, tankki ja akseli, kuvasssa myös äänieristetty kotelo puuttuu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148963
Pylvis halusi ehdottomasti lekoa hiukan reissuissa rähjääntyneen kotelon uudelleen muotoonsa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148964
Sillä aikaa rakentelimme Timpan kanssa agregaatille telineen auton runkoon, oikealle puolelle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148965
Kun Timppa vielä viimeisteli agregaatin telinettä, me Ruben kanssa lisäsimme auton polttoainekapasitettia kuudella sadalla litralla.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148966
Runkopalkkeja jatkettiin hiukan takapäästä ja sinne kiinnitettiin perälautanosturi. Lauta oli kuitenkin niin säälittävän kokoinen että sitä piti hiukan suurentaa. tekemisessä oli sen verran vauhtia että kuvia ei paljon ehditty näppäilemään.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148967
Alkuperäinen kevytrakenteinen (n. 25kg) rullakita piti tietenkin siirtää runkopalkin takapäähän. Perälautanosturin vuoksi siellä alkoi olla hiukan ahdasta joten kita jouduttiin upottamaan palkkiin. Kolvasin runkopalkkeihin vielä kunnolliset korvakkeet vetoa varten, ja rungon alle vastaavat laivaan kiinnitystä varten.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=148968
Aamulla koppi pois rungolta, kevyt hiekkapuhallus uusille raudoille ja hitsaussaumoille, väri kopin pohjaan ja auton runkoon. Eiköhän siinä huominen kulu mukavasti.
Eiköhän siperia opeta, se joka työkseen tilaa ledejä kiinasta ja myy niitä eteenpäin niin ei jaksa kuunnella
Reklamaatioita ja käydä itse vaihtamassa paskoja ledejä uusiin.
Niin silloin on pakko panostaa laatuun.
Totta tuokin ja noinhan se menee....mutta tarkoitin että voiko oikeasti laadukkaan ja paskan erottaa päälleppäin silmämääräisesti muusta kuin että ostaa joltain "luotettavalta"!?
Tuntuu vain olevan niitä "luotettavia" huipputavaraa kauppaavia jo kohtuu reilusti maailmalla ja luvataan vaikka mitä takuita yms. Mutta ei löydy enää vuodenpäästä koko putiikkia mihin antaa palautetta, vaan "vaihtanut" vähän nimeä ja sitärataa.... :D (tarkoitan ihan yleisesti tämän kiina-ilmiön myötä putkahtelevia tähdenlentoja)
miten iso tankki saa olla ettei tarvii vaarallisten aineiden lupia olla?
Hautalintu
15.02.2014, 14:43
miten iso tankki saa olla ettei tarvii vaarallisten aineiden lupia olla?
olkohan 800L se maksimi... en mene ihan varmaksi sanomaan mut tommonen luku tuli muistin syövereistä vastaan..
Oikein asiallinen prokkis äijil menossa, pisti tosin silmään (ei kovaa) tuo perälaudan pituus.. meinaan vaan et olisko ideaa hiukan lyhentää (joku 5cm.) ja tehdä tuonne kontin kattoon pieni lippa joka tulis ton laudan päälle silloin ku lauta on kiinni... Meinaan vaan ettei tuu kaikki vesi katolta konttiin sisälle... Voi toki olla et kuva vääristää hiukan todellisuutta...
olkohan 800L se maksimi... en mene ihan varmaksi sanomaan mut tommonen luku tuli muistin syövereistä vastaan..
Oikein asiallinen prokkis äijil menossa, pisti tosin silmään (ei kovaa) tuo perälaudan pituus.. meinaan vaan et olisko ideaa hiukan lyhentää (joku 5cm.) ja tehdä tuonne kontin kattoon pieni lippa joka tulis ton laudan päälle silloin ku lauta on kiinni... Meinaan vaan ettei tuu kaikki vesi katolta konttiin sisälle... Voi toki olla et kuva vääristää hiukan todellisuutta...
Muistakaa sit polttoaineen määrä kun ylitätte rajoja. Tarkotan tällä sitä ettei tuu ylimääräsiä varoja maksettavaksi.
miten iso tankki saa olla ettei tarvii vaarallisten aineiden lupia olla?
Saahan sitä olla kaikkiaan 1500 litraa autossa, mutta yhessä tankissa ei enempää kuin 1000 l.
MikkoVuorsola
16.02.2014, 00:22
Tänään riehuttiin taas oikein kunnolla.
Aamulla heti ensimmäiseksi irrotettiin koppi rungolta ja Rube hiekkapuhalsi kaikki pohjaan tehdyt muutokset ja takapään oven pielet.
Sitten tietenkin perälautanosturi ja kaikki runkoon tehdyt muutokset saivat myöskin hiekkaa osakseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149075
Koppi valmistui puhalluspaikalta ensin, joten se siirrettiin välittömästi takaisin halliin pukkien päälle, ja Pylvis veti epoksit kopin pohjaan.
Hetkenkuluttua myös runko tuli puhallettua joten se otettiin pesuhalliin, pukeille ja pyörät pois. Myös tänne myrkytettiin reilusti epoksia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149077
Maalari maalaa... ja niin pois päin
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149076
Ja kun pohjaväri oli sopivasti jässähtänyt, päälle vedettiin uretaani pintaväri.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149078
Perälauta jäi odottamaan vielä huomista koska pintaan vedetään karhennusmassa ennen pintamaalia. Huomenna olisi myös tarkoitus maalata vanteet ja tietenkin tarkastella ettei minnekään ole jäänyt "laiskan paikkoja"
Nyt alkaa olemaan äijästä veto pois, unta kuulaan että jaksaa taas huomenna aamulla mennä verstaalle.
Eikö se oo takalaitanostin, eikä perälautanostin? Vähä sama ku ero ku vetokoukulla ja peräkoukulla. ;) Vai onko se teitin murteessa noin?
Hienoo työtä, jätkät tekee eikä meinaa, ja viimeisen päälle.
MikkoVuorsola
19.02.2014, 23:03
Lauta mikä lauta, meillä päin se on ainakin puhekielessä perälautanostin.
Tässä iso Ämmä on välillä hiukan ulkoilemassa työhommien tieltä. Pylvis veti sunnuntaina vanteet hopean värisiksi ja maanantaina aamulla ne lyötiin jälleen alle ja revittiin autosta suojamuovit ja paperit pois. Hiukan muuttui ulkonäkö.
¨http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149341
Taka-perälaitanostimen pinnassa on karhennusmassa mutta pintamaali puuttuu vielä. Sileät kohdat ovat ruuvipenkin kiinnityspaikkoja
Timppa rakenteli eilen pakoputkien lähdöt turboilta ja asensi pakokaasujarrut.
Minä puolestani tein tänään oman näköiset pakoputket, ei pitäisi ainakaan ahdistaa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149342
Koppi on taas välillä laskettu lattialle.
Rube ja Kake laittoivat oikean puoleiseen kylkeen markiisikotelon jonka Timppa ja Pylvis olivat aikaisemmin valmistaneet. Markiisi saadaan upotettua kokonaan kyljen sisään joten toiveissa olisi että se pysyy paremmin ehjänä kuin katto tai seinä asennuksissa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149343
Perhana että näyttää hyvältä! Meillä on tuo kuljetuskalusto vähän keskeneräisempää, tänään vasta saaneet kontin päälle ja jotain sisustustakin pitäisi keretä värkätä ennen lähtöä mutta ei kovin ihmeellistä aikapulasta johtuen. Pääasia että saisi kilpurin ja varaosat kyytiin.
On kyl komeeta jälkee!!!!!!!!!!!!!!!!
On kyl komeeta jälkee!!!!!!!!!!!!!!!!
x2
laita Mikko vielä läpät torvien päähän ettei sateella mee vesi pesään ;)
x2
laita Mikko vielä läpät torvien päähän ettei sateella mee vesi pesään ;)
Tulee mukavasti erikoismaalausta kun sateisen yön jälkeen päräyttää dieselin käymään. Nokisia vesipisaroita sataa 10m säteellä. Mulla oli kerran lavalla käsinveistettyjä uusia hirsiä kyydissä ja perillä äijät ihmetteli miksi puut oli täynnä mustia pilkkuja... en mää vaa tiedä:o
Kauhee vauhti äijillä ja silti pro jälkeä! Ja onnea kisaan!! Sanomattakin on selvää että täällä odotellaan sitten paikanpäältä tunninvälein päivityksiä ja kuvia ja videoo;)
tepa250d
21.02.2014, 20:37
Koska Mikko on lähtö?
lantikka
21.02.2014, 23:26
Tilaan muuten hollannista aluvanteita vrakkingilta olisko intoa samaan pakettiin ottaa? Meillä jo 20kpl tulossa. Hudshinssonin "käytettyjä" kuin uusia.. Mitä ny olen yhtä hypistelly aika hyviltä vaikuttaa ja näyttää...
MikkoVuorsola
22.02.2014, 00:26
Koska Mikko on lähtö?
Tossa viikon päästä olis tarkoitus laittaa kuormuri liikkeelle.
Taas on tullut vietettyä porukalla aikaa pajalla.
Agregaatin kotelo hiekkapuhallettiin ja maalattiin. Joni asensi 50mm palovillalevyt kotelon sisään ääntä tappamaan
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149423
Vetäistiin tänään Ruben kanssa kopin etuosaan ihka aidot Korea paneelit seinille ja kattoon. Rakennusliimaa kampalastalla pohjalle ja viimeistelynaulaimella levyt "heppiin"
Eemeli tuli konsultoimaan keittiön asennuksessa, Timppa ja allekirjoittanut oppipoikina.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149424
Eero asensi uudet perälaudan tiivisteet ja Jorkki maalasi kopin peräosan sisältä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149425
Hiukan muuttuu vanha koppi kun seinistä tulee jälleen valkoiset. Lattia maalataan tietenkin punaiseksi.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149426
Tässä hiukan näkymää oviaukosta "miesten huoltotilan" puolelle.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149427
Keittiö alkaa olla valmis. työtason taustalevy ym pikku hifistelyä vielä puutuu.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149428
Ovi oli vielä pois paikaltaan että kaikki kalusteet mahtuivat varmasti sisälle.
Paku on täynnä sohvatyynyjä joista olisi huomenna tarkoitus huomenna rakentaa kulmasohva ja alaslaskettava yläsänky, ja katsotaan jos saataisiin myös markiisi paikoilleen
eikai tuota raski muualla käyttää kuin caravaanari alueella :D
Kekkeruusi
22.02.2014, 11:26
eikai tuota raski muualla käyttää kuin caravaanari alueella :D
Juu ihan samaa mietin :)
james_III
22.02.2014, 19:22
Jälki on kyllä hyvää, mutta välihuomiona esitettäköön että onhan keittiön kaapeissa lukot?? Ilman mekaanista salpaa voi tulla huoltomiesten huollosta grandegatastroof ja kaikki on lattialla :o
MikkoVuorsola
22.02.2014, 23:04
Aamulla jälleen aloitettiin nikkarointi. Nyt on se mukava vaihe kun kaikki mitä kiinnität, menee viimeistä kertaa paikalleen ja valmistuminen alkaa näkyä.
Timppa aloitti aamulla tekemään sohvan runkoa. "Miesten huoltotilaan tulee kulmasohva jota voi käyttää myös sänkynä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149542
Mersuana ja Jorkki hiukan fiksailivat kopin perässä olevaa ylälippaa, työkaluina mm. 10kg leka ja 12 tonnin pullotunkki.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149543
Lipan valmistuttua Jorkki tempaisi huoltotilan lattiaan värin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149544
Opalapa oli pesuhallin puolella johtotehtävissä. Hän veti 17 napaisen kaapelin kojelaudan alta perään jotta kaikenlaiset työvalot jne saadaan järkevästi kytkettyä. Lisäksi samaan nippuun laitettiin 50mm2 syöttökaapeli lisäakuille.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149545
Valitsimme akkukoteloksi FH-Volvon kotelon koska sinne mahtuu kaikkein suurimmat, toisin sanoen 220Ah:n akut. JV73 asensi akkukotelon. Runkopalkkien välistä takapäästä löytyi sopiva ja varmasti suojaisa paikka.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149546
Puuseppä on silmin nähden tyytyväinen työnsä tulokseen, ja sohvalla on vielä oikein hyvä istuakin.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149547
Seuraavaksi Timppa aloitti yläsängyn valmistuksen. Ajatuksena on että päiväsaikaan yläsänky on käännettynä seinälle pois tieltä, ja sängyn pohja toimii tussitauluna.
JV73:nen tuli tarkastamaan meikäläisen oviasennuksen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149548
Huomenna jälleen jatketaan.
Hautalintu
23.02.2014, 01:17
Oivoi! Passaaks tulla poikkee joku ehtoo ja ihastella ääneen? Saan ton oman auton taas omatoimisesti liikkuvaksi ni voisin tulla tarjoamaan auttavaa kouraakin! Oon kuulemma pätevä lampputeline :D
MikkoVuorsola
24.02.2014, 01:46
Oivoi! Passaaks tulla poikkee joku ehtoo ja ihastella ääneen? Saan ton oman auton taas omatoimisesti liikkuvaksi ni voisin tulla tarjoamaan auttavaa kouraakin! Oon kuulemma pätevä lampputeline :D
Terve tuloa vaan, kyllä kaikenlainen apu kelpaa ja valon näyttäjiäkin tarvitaan.
Tänään yritettiin jälleen olla ahkeria.
Asensin aamulla oviin uusia tiivisteitä, ym pientä, ja varmuuden vuoksi heti aluksi rälläköin millisellä katkaisulaikalla vasemman käden pikkusormen toiseen niveleen.
Timpan kanssa aloitimme asentamaan markiisia. Jonkin aikaa meni suunnitteluun, mittaamiseen ja reikien poraamiseen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149618
Muutaman tunnin ahertamisen jälkeen palkitsimme itsemme parilla lonkerolla jotka tietenkin juotiin markiisin varjossa. Ihan täyttä levitystä ei voitu käyttää koska hallissa olevat muut tavarat tulivat eteen.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149619
Vielä löytyy muutamia vihreitäkin osia. Opalapa päästi koko päivän höyryllä loppuja osia puhtaiksi Bundeswehrin suojamassasta. Suurin osa tavaroista oli maalauskunnossa mutta tämä työkalulaatikko vaatii vielä hiukan hitsausta enne väriä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149620
Myös generaattori löysi viimein tiensä auton rungolle, polttoainelinjat täytyy vielä vetää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149621
JV73:nen johdotti perälautanosturia ja lisäakkuja, ja Pylvis maalasi nostimen laudan sekä Opalapan pesemät osat pintaväriin.
Timpan kanssa tehtiin vielä lopuksi peräosaan hyllyt.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149622
Myös muutama kela on löytänyt sijoituspaikkansa markiisikotelon alta.
Huomenna jälleen jatketaan, koppi nostetaan auton rungolle ja jatketaan viimeistelyä
ai Juma ! kaikki on niin sävy sävyyn, ja sitten juodaan sinisistä tölkeistä lonkeroa ;)
no, kyllä joka rojektissa joku tyylirikko pitää olla :D
onko markiisissa riittävästi kaatoa, ettei vesi jää pusiille siihen, ja itelle laitettiin kulmiin paikat tolpille, ettei tuuli revi sitä rikki. tolpat siks, että estää myös alaspäin taipumista kovalla tuulella
Tää on kyl hieno projekti, tapahtuu samaan tahtiin ku Van Dammen elokuvissa.
MikkoVuorsola
24.02.2014, 23:22
onko markiisissa riittävästi kaatoa, ettei vesi jää pusiille siihen, ja itelle laitettiin kulmiin paikat tolpille, ettei tuuli revi sitä rikki. tolpat siks, että estää myös alaspäin taipumista kovalla tuulella
Kuvassa markiisi oli lähes vaakasuorassa, mutta tässä markiisissa on kulman säätö kammella, eli kulman voi helposti säätää haluamakseen. Mekin ajateltiin laittaa jotkin vaijerit tai tangot etukulmiin mutta homma on vielä kehitys asteella.
Tänään saatiin rungon viimeistelyhommat siihen malliin että alkuillasta nostettiin koppi jälleen rungon päälle. Se oliin aika operaatio, työssä käytettiin siltanosturia, trukkia ja pyöräkuormaajaa, ja kaikkia tietenkin samanaikaisesti. Homma kuitenkin onnistui hyvin, kaikki sopi paikalleen eikä tullut kolhuja. Tekemisen tahti oli sen verran kova että kuvia ei tullut otettua lainkaan.
Teami oli tänään jakautuneena, osa oli jo kilpa-auton kimpussa ja osa teki vielä huoltoautoa.aaa
Support paidat oli tänään painettavana, joten huomenna niiden pitäisi ehkä olla valmiina.
Huomenna uudet kujeet, ja ehkä valokuviakin.
Näihin teitin rojekteihin tarvittas kyllä "tykkää" nappula! On komiata jälkeä ja autot valmistuu vielä nopeasti :)
kannattaa tehä säädettävät tolpat, kun ainahan ei tasasella olla, ja vaijeri/naru ei estä alaspainumista. meillä on muistaakseni 8mm pultit kulmissa joihin tolppien päihin hitsatut mutteri saa kierrettyä kiinni.
ja jos ei ole sähköllä toimiva, ni kannattaa tehdä ns suora kampi jonka saa akkuporaan kiinni toimii hyvin, äkkiseltään luulis ett
eihän se paha ole käsin kammeta, mutta varsinki jos lyhyehkö manuaali kampi, ni vittumainen veivata
edit: toinen vaihtoehto olis laittaa tolpat viistoon alapäästä autoon kiinni, huonopuoli on, että haittaa kulkemista, mutta hyvää olis, että autoa voi siirtää tolppia irroittamatta
MikkoVuorsola
26.02.2014, 00:21
Ei tullut kuvia tänäänkään. Jotain kuitenkin saatiin aikaiseksi vaikka jouduinkin lähtemään iltapäivällä häiriköimään liikennettä Raisio - Rauma akselille. ( 8m leveän erikoiskuljetuksen kanssa) Invertteri syöttää sähköä pistorasioihin, ilmalämpöpumppu toimii, kylkivalot on kytketty, lokarit, jerrykannutelineet jne on asennettu, maalaushommia tehty ja lisävalotelinekin valmistettu. Josko sitten huomenna niitä kuvia.
Sehän meinaa valmistua käsiin! Hienoa jälkeä :)
Ei tullut kuvia tänäänkään. Jotain kuitenkin saatiin aikaiseksi vaikka jouduinkin lähtemään iltapäivällä häiriköimään liikennettä Raisio - Rauma akselille. ( 8m leveän erikoiskuljetuksen kanssa) Invertteri syöttää sähköä pistorasioihin, ilmalämpöpumppu toimii, kylkivalot on kytketty, lokarit, jerrykannutelineet jne on asennettu, maalaushommia tehty ja lisävalotelinekin valmistettu. Josko sitten huomenna niitä kuvia.
abb juttuja siellä taas häkkiseltä tietysti raahattu... mites tuleeko tohon koppiin millasta ilmanvaihtolaitesta muuta kun ilpo, miettii vaan että kuinka paljon pölyä se nielee sisäänsä siellä hiekkalaatikolla ajaessa, varmaan tulee johonkin kohtaa perää jonkinsortin (ali) paine-eroja, käykö niin että kaikki tomu sisällä...
MikkoVuorsola
27.02.2014, 00:20
abb juttuja siellä taas häkkiseltä tietysti raahattu... mites tuleeko tohon koppiin millasta ilmanvaihtolaitesta muuta kun ilpo, miettii vaan että kuinka paljon pölyä se nielee sisäänsä siellä hiekkalaatikolla ajaessa, varmaan tulee johonkin kohtaa perää jonkinsortin (ali) paine-eroja, käykö niin että kaikki tomu sisällä...
Suodattimella varustettu tuloilma olisi tarkoitus rakentaa, katsotaan ehditäänkö.
Iso Ämmä alkaa olla kasassa. Eero hioi vielä kyljet hienolla paperila ja kaverit kävivät autolla pesuhallissa jotta huomista teippausta varten olisi mahdollisimman puhdasta ja pölytöntä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149846
Tässä vielä http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149847.
Ewerglade
27.02.2014, 00:27
Tsiisus notta on komia laitos. Ei muuta!
tepa250d
27.02.2014, 07:27
Hyvä pojat,komee laitos tuli:)
Vuorsola teippaukset vielä kopin kylkiin;)
Tää on niinku ihan mieletön.
Hienoa kun joku panostaa myös harrastelaitteiden kuljetus kalustoon, tai tämähän on jo harraste auto itsessään.
Kirsikaksi kakun päälle MAN-teksti keulaan vielä punaiseksi. (ihan niin ku ei olis muuta tekemistä.)
Reissusta sitten kunnon päiväkirja (vai onko se bloki nykyään) jonnekin.
nyt ei voi sanoa kuin
IxAKFlpdcfc
Kaitsu67
27.02.2014, 09:39
Sanattomaks vetää, ei voi muuta kuin hattua nostaa!!! ja ihmetellä kuinka nopeesti tämänkokoinen projekti valmistui! :eek: ja työn jälkikin on parasta A-luokkaa.
On kyllä pirun komea peli :D
SeppoHovi
27.02.2014, 11:28
Tätä kun katselee niin näyttäis olevan vuorokaudessa enemmän tunteja kuin tavallisilla harrastelijoilla. Kyllä tuo oma tallissa heiluminen on aika muniin puhaltelua tuphon tahtiin verrattuna. :D Komeeta jälkeä kaikin puolin!
Tuulihöylä vielä katolle, niin tiputtaa polttoaineenkulutusta jonkunverran.
Laittaa sellasen alaslaskettavan, jos haluu vaikka risukossa offailla.. :cool:
Komea laitos on!
tekniikkamies
27.02.2014, 12:22
Tuo on kyllä jotain todella huimaa! :)
Jos Suomen kaunein koti tulee uudestaan, tämähän voisi olla yksi ehdokkaista liikkuvien kotien sarjassa...
On kyllä asiallinen laitos. http://www.btcf.fi/forum/images/smilies/palvoa.gif
Tätä kun katselee niin näyttäis olevan vuorokaudessa enemmän tunteja kuin tavallisilla harrastelijoilla. Kyllä tuo oma tallissa heiluminen on aika muniin puhaltelua tuphon tahtiin verrattuna. :D Komeeta jälkeä kaikin puolin!
Samaa mietin juuri.. Oma rojekti joka on sata kertaa pienempi valmistuu tuhatkertaa hitaammin. :eek: :o :D Vaikka kuinka vääntäs ei tuu noin nopeesti. Iso hatun nosto koko porkukalle! Hienoa jälkeä ja NOPEASTI! Komee on koko 8 pyörä.
http://cdn.niketalk.com/c/ce/200x200px-ZC-ced01df6_applause5gif2.gif
Äijät on käyttäny varmaan saman verran aikaa projektiin kuin ite oon käyttäny oman projektin speksaamiseen netissä! Jotkut vaan tekee eikä meinaa.
MikkoVuorsola
28.02.2014, 01:39
Kiitoksia kommenteista, niistä saa vielä tarvittavaa lisäpotkua viimeiseen rutistukseen.
Eero värkkäsi Manin nokalle hiukan lisävalaistusta, koska Afrikassa on yöllä ihan pirun pimeää.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149930
Meidän emäntä suunnitteli kopin kylkiin teipit jotka BrandId:n tehdas Porissa tulosti.
Teipparit oli tänään hommissa ja tässä lopputulos.
Japi tutkiskelee ammattimiesten teippausjälkeä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149924
Tässä sama kylki hieman lähempää, väsytti enkä jaksanut ajaa enää autoa ulos jotta olisi saanut parempia kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149925
Tässä oikea kylki, hiukan on romua edessä.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=6455&pictureid=149926
Halli kaipaa perusteellista siivoamista, kuka lienee sekoittanut niin kamalaan kuntoon :)
Huomenna vielä pikku viimeistelyt ja reissukamat kyytiin.
PeteTurku
28.02.2014, 07:08
Onnea matkaan.
AIVAN SAATANAN KOMEET TEIPPAUKSET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
kyllä on sitten viimesen päälle tehty manni, iso peukku.
joojoo71
28.02.2014, 08:42
odotinkin hienoa,mutta että nuin komia!! suorastaan kaunis!!
Ei tässä kyl enää tiedä kuinka tätä kehuis paremmin, kyl on niin upee !
onpa kyllä viimesenpäälle komea. peukku koko rakennus porukalle, ja onneatulevaan koitokseen
Eipä tuota voisi enää varmaan paljon paremmin tehdä!! Meillä ei ole ihan noin siistiä jälkeä kuljetuskaluston osalta, mutta saatiin edes kaikki sopimaan kyytiin:). Tunisiassa nähdään!
petkelej
28.02.2014, 11:24
Näyttää ihan tehdastiimin työltä! :eek: Upeaa! 10+
En malta odottaa kuvia tästä tositouhuissa. :)
On kyllä niin helvetin komea laite, ettei tiedä miten kehuis! 10+
khonkonen
28.02.2014, 12:26
Komeaa jälkeä kaluston suhteen! Onnea kisoihin.
Kuinka muuten menette tunisiaan?
Toistan edellisiä ja totean komiaks. Teippi on kyllä kirsikka kakun päälle. Ens syksynä Power Parkiin??
Jumalauti ku o komee Manni!!!:cool::cool::cool:
Kalusto on kyllä niinkuin olis vähän isompikin tehdastiimi kyseessä. Hienoa työtä ja onnea kisaan.
tepa250d
28.02.2014, 23:59
Ja kärry perään ja toinen kilpuri:D
Jumalauti ku o komee Manni!!!:cool::cool::cool:
Kyl näi on, ei uskois että 35-vuotiaasta (museoautoikäisestä) kamppeesta kyse, kuvissa kaikki näyttää uudelta. :)
Mukavaa Afrikan reissua ja onnea matkaan!
tuomaritulee
01.03.2014, 11:39
Ottakaas semmonen kunnon kuva, että voi taustakuvaks vaikka laittaa :)
Maukia laite vielä kuva missä on kisa ja kuljetus kalusto oikein edustus asemissa. Onnea Tunisiaan toivottavasti viime vuoden opintomatkasta olis apuja paljon nyt tositoimiin kun menettä
Ps. niin kuin naamakirjassa (tykkää nappula ja perässä saatanan moisen kokoinen peukku)
tuolla voi osoittaa suosiotaan haluamalleen Suomalais Teamille:
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=121423
MikkoVuorsola
02.03.2014, 13:34
Toistan edellisiä ja totean komiaks. Teippi on kyllä kirsikka kakun päälle. Ens syksynä Power Parkiin??
Juu. Kyllä olis tarkoitus tuoda kamppeet Power Truck Show:uh, kaksi tai kolme autoa on alustavasti puhuttu järjestävän organisaation kanssa.
Myös Finmetkoon ollaan tulossa Man:in ja Mersun kanssa.
Pojat päästelevät tällä hetkellä Jönköpingin maisemissa E4:sta alspäin, ja Trellebog:ista on varattu laiva Travemundeen. Ei pitäsi olla edes mikään kiire kun laiva seuraava laiva lähtee Genovasta 5.3 aamulla.
tepa250d
02.03.2014, 16:01
Joko Mikko paitoja tuli?
MikkoVuorsola
03.03.2014, 21:05
Juu juu, täällä on paitoja, pipoja ja lippiksiä. Pistetäänkö tulemaan vai tuutko käymään?
tepa250d
03.03.2014, 21:45
mää voin tulla käymään kun menee jokunen paita kaverillekin:D
MikkoVuorsola
18.04.2014, 18:25
Kiitoksia kysymästä.
Iso "Ämmä" vamistautuu täällä lähtöön, viikon kuluttua oleviin Honkakosken suunnistus ja officrossikisoihin.
Afrikan reissu meni mukavasti, ja M pelasi täysin murheetta koko kierroksen. Kilometrejä kertyi n. 6500. 20T menee mittarissa juuri rikki.
Kulutus kopin kanssa täyteen lastattuna oli n. 53L/100km.
Alustavien suunnitelmien mukaan elokuussa tullaan Power Truckiin ja syksyllä FinnMetkoon, tai näin sponsorit ainakin meinasivat.
Facebookista voi kurkata afrikan reissulta muutamia kuvia jne. osassa esiintyy myös iso M (ei vaadi kirjautumista) www.facebook.com/vuorsola.motorsport
Paas Tepa poiketen ja otas se Miikka mukaas, ei tarvi koko pääsiäistä niitten munien kans räplätä.
tepa250d
18.04.2014, 21:23
Täytyy painaa kohti helsinkiä ainakin huomenna,
Mutta tullaan kyl tässä poikkeamaan.
Moi.hienosti on projekti viety alusta loppuun,kaikki maanpäälliset laatusanat on jo käytetty ja on vaikea keksiä muuta,kuulostamatta kliseiseltä apinalta.
Tuli tuos mieleen,kun käytiin viikon reissu just vastaamassa velipojan huutoon belgiassa,eli vip linkkarin hakureissu.autohan ei tietty lähtenyt ihan avaimesta käyntiin ja vastapäätä huutokauppatoimistoa seisovasta hallista tuli the man avuksi akkuineen ym.palautin sit akut halliin ja tällanen harrasteluola sielt paljastu.(pari kuvaa,en tie onnistuinko kämmimään ne)näkyy ylähyllyllä jokunen saavutettu pokaaliki..
Ajattelin vain,josko jossain olisit törmänny kaveriin laitteineen,ku kerto itsekin kiertävän jonkin verran maailman laitoja..
harmissaan kertoi olleensa huutosilla mukana ja olis rakennellu vipistä kunnon kuljetusyksikön tien päälle.esitin asiaankuuluvasti osan ottoni tapahtumien kulkuun ja kaveri totes vain,no no,its good for you brothers,hieno tyyppi oli hän.Tai vaihto ehtoisesti halus auton nopeesti pois silmistä siit halliansa vastapäätä;)
MAN näkyi olevan hänelläkin varikkopilttuuna.
Ajokki kyl taitaa olla lähempänä Jaren ajokkia,tahi paremminki siit välist,officros meininkii...mut mut..
editt..vai harrastaako ne officrossissa ollenkaan jäykkiä akselei??edes belgiassa;)
Ajokki kyl taitaa olla lähempänä Jaren ajokkia,tahi paremminki siit välist,officros meininkii...mut mut..
editt..vai harrastaako ne officrossissa ollenkaan jäykkiä akselei??edes belgiassa;)
http://offroadterror.be
http://offroadterror.be
ja hitollako sä sen väänsit auki;)??joku helevatan pilikku jääny multa huomaamatta,ku en ite saanu millään näkyy.Thanksista vain:))
Jeps,samat hemmot on kabiinissa.kerto heillä olvan kolme tänkaltasta ajokkia aina reissus mukana..
Moi.hienosti on projekti viety alusta loppuun,kaikki maanpäälliset laatusanat on jo käytetty ja on vaikea keksiä muuta,kuulostamatta kliseiseltä apinalta.
Tuli tuos mieleen,kun käytiin viikon reissu just vastaamassa velipojan huutoon belgiassa,eli vip linkkarin hakureissu.autohan ei tietty lähtenyt ihan avaimesta käyntiin ja vastapäätä huutokauppatoimistoa seisovasta hallista tuli the man avuksi akkuineen ym.palautin sit akut halliin ja tällanen harrasteluola sielt paljastu.(pari kuvaa,en tie onnistuinko kämmimään ne)näkyy ylähyllyllä jokunen saavutettu pokaaliki..
Ajattelin vain,josko jossain olisit törmänny kaveriin laitteineen,ku kerto itsekin kiertävän jonkin verran maailman laitoja..
harmissaan kertoi olleensa huutosilla mukana ja olis rakennellu vipistä kunnon kuljetusyksikön tien päälle.esitin asiaankuuluvasti osan ottoni tapahtumien kulkuun ja kaveri totes vain,no no,its good for you brothers,hieno tyyppi oli hän.Tai vaihto ehtoisesti halus auton nopeesti pois silmistä siit halliansa vastapäätä;)
MAN näkyi olevan hänelläkin varikkopilttuuna.
Ajokki kyl taitaa olla lähempänä Jaren ajokkia,tahi paremminki siit välist,officros meininkii...mut mut..
editt..vai harrastaako ne officrossissa ollenkaan jäykkiä akselei??edes belgiassa;)
Eihän ollut doubledecker VanHool? Mahdollisesti samaa kuolasin...
Eihän ollut doubledecker VanHool? Mahdollisesti samaa kuolasin...
Sama epeli,värikoodi Royal Blue..
Sama epeli,värikoodi Royal Blue..
Sama laite, onneksi olkoon, hienon härvelin saitte. Onneksi en alkanut huutamaan vastaan.
Ajokki kyl taitaa olla lähempänä Jaren ajokkia,tahi paremminki siit välist,officros meininkii...mut mut..
editt..vai harrastaako ne officrossissa ollenkaan jäykkiä akselei??edes belgiassa;)
Iso kiitos kohteliaisuudesta:D
Mutta kyllä toi kilpuri haisee paaaaaaaaaaaaaaaaaaljon rahakkaammalle, kun meidän autot edes yhteensä;)
Miten se sanonta menikään.....ne piirtää, kellä on liitua:D:D
Iso kiitos kohteliaisuudesta:D
Mutta kyllä toi kilpuri haisee paaaaaaaaaaaaaaaaaaljon rahakkaammalle, kun meidän autot edes yhteensä;)
Miten se sanonta menikään.....ne piirtää, kellä on liitua:D:D
Ollos hyvä vain,mut oikeutetusti hattu pysyy nosteessa,kun tiedetään kuinka suurinpiirtein takapihojen romukasoista on löydetty tekniikkaa joka ei hipaisekkaan areaa millä liikutaan ja silti niistä on yks jos toinenkin vääntänyt omilla "säädöillään" toimivia osakokonaisuuksia ajokkeihinsa..se loputon oivalluksien määrä,sellaista ei ehkä em. tiimi monesti pääse kokemaan ja kaikesta näkikin että budjetti oli harrastepuolella kohdillaan.Joku logistiikkafirma,näin ymmärsin.itselle selvis vasta tääl kotosuomes,millä levelillä terrori teami liikkui ja olin yllättyny,ku molemmat kaverit oli niin älyttömän avuliaita ja vaatimattomia..oon tottunu näkemään enempi toisenlaista käytöstä tääl norbottenin läänissä;)Viel sen verran hattua sinne,et kaverithan etenee suorilla aksuloilla,toisin ku siel,on siin etenemiseen aikanen merkitys..hmm,niin no on siin tietysti oikein pitkäjoustoisella porttaalilla painopiste väliin korkealla,noo ajokit tietyst rakennetaan kaikkien omien tarpeiden mukasiksi.
Liitujutun vois tähän rupeamaan sopivaks ajatella, et hiilestäki jää jälki,ja sitäki voi löytyy sielt takapihalta romukasan vierest ex makkaranpolttopaikalta;)
Sama laite, onneksi olkoon, hienon härvelin saitte. Onneksi en alkanut huutamaan vastaan.
Välitän onnittelut asianosaiselle.Itse olen otsaani joutun lääkärissä käyttään ku erinäisiin "kuumeisiin"vanhana toimivana kikkana tyhjällä pörssillä sitä kolikkopuolen vetoketjua vasten hangannu,tummeli halvinta hoitoa siihen.Sainpa sen 2600km leikkiä VIP kuljettajaa ja hieno olikin ajokki ajella.Velipojan huutoja.
edittiä sen verra,et kuvassa aidantakana vasemmalla näkyy pien kappale offiterrorien hallikomplektia.Olihan se mun mittapuun mukaan aika valtava rakennelma kaikkinee.linkkarin keulan kohdilta suoraan,oli tää offiosio ihan omana areana.laitanpa viel kuvan heidän kuljetuskaluston helmestä..huomioon otettavat seikat: kolmen poljettava,linkkuohjaus,tuulilasinpyyhkijä..
https://yle.fi/uutiset/3-11276557?fbclid=IwAR21yj1sJy0U8uvS9HM07qkBvoiasU9X 7SYJeGuSixh86ypgENaWkBEHVTM
Bundeswehrin uuden sukupolven ajoneuvot vuonna 1977:
https://www.youtube.com/watch?v=OV7FrDOvqaU
Vuorsola, ketkäpä muut ...
https://areena.yle.fi/1-50486102
Kuten myös pari postausta ylempänä...