View Full Version : Kokemuksia Powerbox:eista?
Dacia Duster
26.12.2013, 22:05
Heitetäänpä kysymys tänne "Bolt-On" Powerboxeista, esim.
http://www.ebay.com/itm/Dacia-Sander-1-6-powerbox-chip-tuning-/281043057429?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item416f78bb15
Yllä olevasta,
Eli kyseessä on käytössä ole va Dacia Duster jossa 1.6 L Renaultin K4M 606 moottori, joka lähtee kaasua painaessa kuin "Mummo Mustikkaan"
Onko tuollaisilla linkissä mainituilla Powerboxeilla minkäänlaista vaikutusta liikkumiseen, eli lupaavat n. 9 hv ja vähän vääntöä lisää, näillähän siis on tarkoitus jollakin tavalla huijata moottorinohjausta?
Jos kyseessä olis Diesel moottori, niin sitähän pystyis optimoimaan yms. tehon lisäyksiksiä tekemään, mutta nyt kyseessä kun on bensaversio, niin varmaankin pitäisi ruveta moottoria virittämään perinteisillä tavoilla, joka vaatisi jo hieman enemmän manuaalista työtä.
Mutta kannattaako tälläisiä edes ajatella vai vaihtaa auto suoraan Dieseliksi ja piuhan perässä ohjelmoida uudestaan?
Minkä tahansa vapaasti hengittävän moottorin tehopoksit ovat melko tyhjän kanssa. Poksi voi antaa koneeseen lisää polttoainetta, mutta ilmaa se ei pysty antamaan. Poikkeuksena Volvon 5 syl, 140 hv versiosta saa lastulla 170 hv version, ja vähän yli.
Turbo koneiset, sekä bensat ja dieselit, vastaa huutoon paljon paremmin. Helposti kymmeniä hevosvoimia lisää. Koska ne saavat ilmaa sillä ahtimella.
Tuo 9 hv lisäys on paljon luvattu 1.6 litraiselle moottorille. Oman käyttöauton 2.8 litraiseen moottoriin saa myös "teho" lastua, ja sekin oli 9 hv luokkaa.
helmapelti
26.12.2013, 22:48
Se ilo mitä kaivat koneesta, ole valmis maksamaan moninkertaisesti lompakosta.
Vilkutin
26.12.2013, 23:09
empä lähtis pensa vapariin laitteleen moista, lisäksi takuut vaarantuu?
muutenkin lastujen kanssa kannattaa tarkistaa ahtopaineet ennen ja jälkeen , halpis lastut vetäny aika rajuja lukemia pariin autoon.
Perhebussille paikallinen poppoo ois ollut tarjolla +15 hp / + x Nm setti sopuhintaan 600 egee... oli sitä mieltä ettei edes kannata myydä kun tod näk tuottaisi asiakkaalle pettymystä... :D samalla pohdittiin mikäli throttle response ois pystynyt säätää "fly by wire" koneelle, jollekkin malleille joo mutta sen vaikutus ajettavuuteen eivät halunneet ottaa kantaa... joten jätettiin sikseen... nooh sakemannit myy sille ahdinsarjan joka luvataan jopa +240 hp... :D ...ehkä sitten kun toi kulkine on tehnyt virkansa vois... ...tai sitten ei... ;)
joka tapauksessa en ole oikein vakuuttunut noille viritelmäviritys sun muut piggyback systeemeille, ainakin vaparille...
Ex_inkkari
26.12.2013, 23:49
Juu ei ja älä kuten on jo mainittu, osta mielummin v power bensaa.. vaikutus sama :)
teho filtteri ja pakoputki poikki, jo tulee samaa tehon "lisäys" :D
Dacia Duster
28.12.2013, 16:12
Eipä ajatusta itselläni olekaan tuollaista hankkia, tosiaan saattaisi olla mahdollisuus vain saada tuollainen kokeeksi lainaksi.
Takuuhan ei tietenkään ole voimassa noiden aiheuttamista ongelmista, mutta osaakos joku sanoa jääkö tuollaisen kytkemisestä ja kokeilusta jonkinlaista jälkeä tuonne OBD puolelle?
En kyllä itse moiselle idealle lämpee mutta jos tuota haluaa testata en siitä kovinpaljoa maksais...
Vikavalon saatat saada syttymään jonkun nollaajan hommaat jos haluat kokeilla, ja edes joku obd gauge ois hyvä millä näkisit vähän ajotusta ja seosta ajaes..
Saattaa tuosta jäädä jälki eculle eriasia tarkasteleeko niitä kukaan :confused:
http://www.fuelsaver-mpg.com/simple-map-maf-enhancer
Juu ei ja älä kuten on jo mainittu, osta mielummin v power bensaa.. vaikutus sama :) V-power pensassa on oikeasti vaikutusta, meillä oli kaverin kanssa samanlaiset mk1 susuki altot, mulla kulki perusbensalla 117 ja sillä 120 nii v-poverian tankkii nii mulla nous huiput sinne vähä yli 120kmh ja sillä melkein 130kmh :D
Joo kyl siin vaihees kannattaa unohtaa powerboxit ! :D
V-power pensassa on oikeasti vaikutusta, meillä oli kaverin kanssa samanlaiset mk1 susuki altot, mulla kulki perusbensalla 117 ja sillä 120 nii v-poverian tankkii nii mulla nous huiput sinne vähä yli 120kmh ja sillä melkein 130kmh :D
Valitettavasti tämän testin lopputuloksesta ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että huippunopeuden nousu on polttoaineen ansiota. Muuttujia on liikaa eikä niitä kenttäolosuhteissa voi kontrolloida.
Valitettavasti tämän testin lopputuloksesta ei voi tehdä sitä johtopäätöstä, että huippunopeuden nousu on polttoaineen ansiota. Muuttujia on liikaa eikä niitä kenttäolosuhteissa voi kontrolloida.
Toihan koe olis helppo tehdä ja konkereettisesti kaks sähköpumppua molemmille oma tankki ja paluu yhteis tankkiin eikun mekaaninen cruise päälle ja maantiellä vaihtelee tankkeja
Powerilla pitäis kulkea pirteemmin samassa kaasun asennossa
VAik jotain motaria kun niistää aineita vaihdellen 10 kertaa edes takaisin niin saadaan jo aika konkreettinen tulos, jos sääoloista riipumatta power;illa kulkee vaik 3kmh gps nopeutta lujempaa niin sit voi sanoa et tehoa se lisää :D
Eli testi pitäisi tehdä niin, että jaetaan ajettava matka etappeihin ja aloitetaan powerilla sit vaihdetaan normaalille ja vaihdetaan jne. jne.
seuraava kierros aloitetaan normaalilla ja samaan malliin toistetaan sen 10 kertaa niin saa aika todellisen eron
Nuhapumppu
29.12.2013, 23:38
Eipä ajatusta itselläni olekaan tuollaista hankkia, tosiaan saattaisi olla mahdollisuus vain saada tuollainen kokeeksi lainaksi.
Takuuhan ei tietenkään ole voimassa noiden aiheuttamista ongelmista, mutta osaakos joku sanoa jääkö tuollaisen kytkemisestä ja kokeilusta jonkinlaista jälkeä tuonne OBD puolelle?
Ehkä jättää ehkä ei,nuo "teho" boksithan vääristää vain jotain parametriä sen verran että moottoriin saadaan vaikka lisää ruokaa,vaikutus varmaan jossain +1-2l huiteilla keskikulutuksessa. Yhtäpaljon nämä kuin nuo ohjelmoinnit on aika helvetillistä huuhaata,penkissä testattuna erään optimointipuljun +25hv/50nm ohjelma oli todellisuudessa -5hv/+30nm,vääntö ja teho tuli vakioon nähden todella alhaalla joten kyllähän se tuntui että nyt on vetoja,penkki vaan oli erimieltä. Testiautona oli ollut e39 530D uusimmalla ohjelmistopäivityksellä.