View Full Version : HDJ jänniteropleemi. Nyt tapahtui kummia!
Elikkä ongelma liittyy noihin äänentoistotouhuihin. Ensin varmaan pitää laittaa pari speksiä-
erkkasarja ja takadiskantit stereoilta
200w vahvari 8" ovisubbareille.
700w vahvari 12" subille
1faradin konkka.
Akut väliaikaisesti 53ah ja 60ah
Sitten ongelma:
Kun kuuntelee metallimusiikkia "kunnolla" nii mittaristo sekoilee ja jännite tippuu väliin alle 12v :confused::eek:
Kuitenkin teknojytke ja räppi ym hinttimusa (anteeksi:D) soi ilman ongelmia.
Eli kun on matalat bassot ja basari soi TRRRRRRRRRR nii sitte jännite tippuu, kierroslukumittari droppailee ja vitutus on suuri. kuitenkin akut kestää käyttää vepastoa, ja latausjännite 14,4V ilman tereoita ja valoja. Tämä ongelma on tullut noin viikon sisällä.
Eli Onko mulla joku subbari jotenki tullu tiensä päähän VAI laturissa hiiliongelma VAI voiko akut olla liian snadit/rikki? Ei kehtais kaikkia kerralla uusia. Vai onko tuo 12" liian iso metallimusiikkiin ja puhekela jotenki menee paskaksi?
No ekakskin 50ah akut hodarissa kuulostaa homoilulta, orggispaikoille menee helposti 95ah millaiset siellä alunperin lienee ollutkin?
Onko soittopeleillä kunnolliset johdotukset?
No ekakskin 50ah akut hodarissa kuulostaa homoilulta, orggispaikoille menee helposti 95ah millaiset siellä alunperin lienee ollutkin? Se voi olla, nuo ryöstin muutama kk sitten kingkäpistä :( Voisko olla niin että nuo akut on nii snadit että äkkinäiset purkaukset vieny tehoo entisestään...
Vai onko tuo 12tuumanen vähä kovilla tälläsen musiikin kanssa? :D
xCYY9tLaG0Q
Onko soittopeleillä kunnolliset johdotukset? Paksulla akkukaapelilla tulee takalokasuojaan vahvareille&kattovaloille. konkalta vahvareille matkaa 20cm ja toiseen metri
Kävin lunttaamassa nii kinkäpistä ryöstetyt akut onki 53 ja 60 a joten ne on vielä eri pariakin.
Ei pitäis vielä noilla vehkeillä kyykätä akkujen, varsinkin kun siellä on kondensaattori välissä. (Vaikka onkin alimitotetut akut hodariin)
Jossain johdotuksessa/liitoksessa siellä nyt on vikaa.
Eiköhän tuollaisen musiikin kanssa pää ole ensimmäinen kohta mikä on tiukilla :D
Vastaavan tehoisia soittimia tuli junnuna soiteltua kunnossa olevalla ihan vaan 55ah akullakin ilman ongelmia.
Onko ne johdotukset varmasti kunnossa? Ilmeneekö ongelma heti kun alat soittelemaan musiikkia vai vasta sitten kun olet luukuttanut akut tyhjiksi ja jatkat mölyttämistä?
Niin alkaako vika heti vai hetken päästä? Lämmöt nousee vahvarissa?
Eiköhän tuollaisen musiikin kanssa pää ole ensimmäinen kohta mikä on tiukilla :D
Vastaavan tehoisia soittimia tuli junnuna soiteltua kunnossa olevalla ihan vaan 55ah akullakin ilman ongelmia.
Onko ne johdotukset varmasti kunnossa? Ilmeneekö ongelma heti kun alat soittelemaan musiikkia vai vasta sitten kun olet luukuttanut akut tyhjiksi ja jatkat mölyttämistä? No heti kun valot räpsäyttää päälle ja viimeistään kun tarjoaa pitkiä valoja tai puhallusta kovemmalle. Ja luulis johdotuksien olevan ok kun vehkeet kuitenki pysyy päällä mutta jännite putoo ja mittaristo sekoaa eli virtaa ei vaa piisaa Johdotuksia kävin läpi ja kaikki on kunnossa. Iso subbari pärisee kummasti kun läheltä kuuntelee.
Pitää ens viikolla vissii mennä akkukaupoille ja kattoo sitte vikaa uusiksi. pitkien valojen johdotuksia pitää kans tutkia jos vikaa on siellä koska silloin ihan varmasti ongelmat alkaa
ookkko ihan jännitemittarilla kattonu akuilta, virranjakopisteistä, vahvareilta mitä siellä näkyy ?
Villi veikkaus että korin/rungon/akkujen -piuhoissa liian vähän neliöitä tai huono liitos...?
Käynnistyskaapeli akusta - navasta vahvarin miinukseen ja todeta toiminta?
Mr_Peace
25.12.2013, 02:43
Onko konkka varmasti kunnossa ja oikein kytketty?
Onko konkka varmasti kunnossa ja oikein kytketty?konkka on toiminu melki puol vuotta tosi hienosti eli oikeen on kytketty. tereot ollu kiinni 2vuotta moitteetta. peikalonpaksuinen akkukaapeli tulee akulta jakopisteelle lähelle vahvareita. tosiaan toiminu kauan ja kuunneltu paljon ja nyt onkelmat alkoi. epäilen vahvasti että laturissa/akuissa on vika. Jännite häviää KOKO MATKALTA, akuilta näyttää samoja voltteja kyykätessä kuin konkan volttimittari
Sitten ongelma:
Kun kuuntelee metallimusiikkia "kunnolla" nii mittaristo sekoilee ja jännite tippuu väliin alle 12v :confused::eek:
Enpä ihmettele lainkaan... :eek::p
Akut varmaankin finaalissa, mutta kannattaa tutkia laturikin. Jos kokonaiskulutus ylittää laturin tuoton, niin akkuja puretaan. Sipit akut ei jaksa ja ongelmat alkaa. Kun mittasit, että akun navallakin jännite putoaa, niin akut lienee aika sipit.
Latausjännite valot päällä ja ilman sitä metallikidutusta on kai mitattu ja hyväksi havaittu?
Kun olisi pihtivirtamittari, niin näkisi laturin johdosta, mitä se antaa kovan kuorman aikana. Jos laturilta ei tule tarpeeksi, ei kytkentä toimi ainakaan väsyneillä akuilla.
Porvoon Hilma
25.12.2013, 09:47
Enpä ihmettele lainkaan... :eek::p
Akut varmaankin finaalissa, mutta kannattaa tutkia laturikin. Jos kokonaiskulutus ylittää laturin tuoton, niin akkuja puretaan. Sipit akut ei jaksa ja ongelmat alkaa. Kun mittasit, että akun navallakin jännite putoaa, niin akut lienee aika sipit.
Latausjännite valot päällä ja ilman sitä metallikidutusta on kai mitattu ja hyväksi havaittu?
Kun olisi pihtivirtamittari, niin näkisi laturin johdosta, mitä se antaa kovan kuorman aikana. Jos laturilta ei tule tarpeeksi, ei kytkentä toimi ainakaan väsyneillä akuilla.
Jees. Lataa akut täyteen akkulaturilla ja kokeile sitten.
BJ-40/76
25.12.2013, 16:30
Siis jollain maltillisilla kierroksilla tuo orkkis 80 A laturi ei lataa 80 amppeeria, vaan vähemmän!
Ja sitten kun siitä otetaan pitkille valoille (orkkis) n. 20A, Puhaltimelle n. 10 A, parkeille, mittareille yms. n. 10A ja jos vielä lisävaloja, takalämppäriä, penkinlämmittimiä yms. Tuon HIVI- kulutuksen lisäksi, niin kulutus vaan on suurempaa kuin tuotto!
Ja vaikka latausjännite on 14,4v niin akut eivät uutenakaan jaksa juurikaan antaa sähköä yli 13v jännitteellä, hetken seisomisen/purkamisen jälkeen tuo 12,5 - 12,87 V on aivan normaalia.
Ja kuten joku jo tetesi, niin nuo akut ovat aivan liian pienet, ja jos ne on vanhat, niin oikeastaan ihme että toimii edes noin hyvin.
Ja jos hodarin (taikka minkä tahansa muun vastaavan auton) akut on lähes tyhjät, niin niiden täyteen lataaminen arkiajossa ottaa aikaa, varsinkin talvella, kun kylmät akut eivät ota sähköä vastaan juuri paskaakaan. ja jos sähköä riittää 200 ah akkupatterille vaikka keskimäärin 20 Amppeeria, niin menee 10 tuntia että ovat täynnä, jos lähtökohta on lähes tyhjät akut:eek:
p.s Omassa hdj:ssä 120 Amppeerin laturi ja 2x n.95 Ah akut, ja pelkästään Webaston takia...
joo ääni akuille täältäkin ...
mistä oot muuten nuo sähköt napannu noille hifi himmeleille
joo ääni akuille täältäkin ...
mistä oot muuten nuo sähköt napannu noille hifi himmeleille apparin puolen akulta lähtee starttikaapeli rungon sisällä taakse lokasuojan sisään
Jos ton mallisia/tyyppisiä kappaleita luukuttaa kuten kunnon vehkeillä kuuluu et maapölisee auton alla niin veikkaan, ettei yks konkka oikeen jaksa tasata piikkejä ja laturikin rupeaa sekoilemaan :D
Ja akut mahtaa olla aika nopeesti finaalissa, meinaan kun käsittääkseni ne jotka kilpailee audiovehkeillä vaihtaa akut kauden jälkeen, eikä niitä kannata itelle rahdata kun ovat totaalisen kuolleita
En muista mistä olin lukevinani, et se subbarin pärinä/prötääminen olisi virran vähyyttä ja se käsittääkseni tappaa puhekelan aika nopeesti
Itellä ei kovin kummonen autostudio vahvistin ole ja akku on niin iso kuin käyttikseen mahtuu eli jotain 90A luokkaa
Ja melkein kappale kuin kappale aiheuttaa diskoefektin valoihin
(tiiän et konkkaa se huutaisi, mukkun köyhällä ei ole varaa :o)
Jörmelö_2
27.12.2013, 22:09
Itellä oli kolmas 220Ah akku kontissa(oli vähän iso). 50mm2 johdoilla pituus alle metrit vahvareille,niin ei tarvinut konkkaa ollenkaan. Ei vilkkunut valot.Latausjohto oli vaan jotain 10mm2 luokkaa,jolla vaan saatiin akkua latailtua matka ajossa. Kannattaa laskea miten pitään oikeasti pitää ajella että akut latautuu täyteen. Radio toosan orkkis virtajohtoja ei kannata käyttää ollenkaan, tulee useampi jännitehäviövoltti niitä naruja pitkin.. :D
parin kympin pakkasesta lähtiessä, kylmillä akuilla kun latausvirta on luokkaa 1 Ah voi joutua ajelemaan aika pitkään ...
tuonkin kokoisilla pattereilla vois olla akkulämmitys aika perusteltua, muuten ne ei tuu ikinä täysiks ...
Ton kokosilla humppavehkeillä heittäisi tanssilava/ravintolakeikkaa ihan kevyesti..:D
Ei tuossa oo muuta kun siulla jää laturi pieneksi. Hommaa joko isompi tai toinen kaveriksi. Vaikka se konkka tasailisikin niitä tällejä niin ei sekään ilmaiseksi lataannu vaan vaatii oman energiansa sekin.
Ja mie en näistä hifihommista tiiä hittojakaan...