knucklebone
24.12.2013, 13:54
Auto tuli myytyä lokakuussa 2014, joten mun osalta auton vaiheista kertominen loppuu tähän.
No niin, ajattelin ensin aloittaa tuonne Tekniikka ja jutusteluun topicin aiheella "Broncot tänne", mutta on vähän sellainen kutina varpaiden välissä, että siitä olisi tullut lyhyt viestiketju, koska ainakaan full size Broncoja ei taida kotimaassa paljon olla?
Laitan sitten kostoksi omaa läppää tästä noin vuoden omistamastani FSB:stä, kuvat näkyy sisäänkirjautumalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=350&pictureid=133765\uc0\u8236
Perustiedot on 302 kaasari+C6, eli ei mikään kiihdytysauto. :D
Keskikulutus maantiellä 80-100km/h n. 19L/100km.
Etuperä on erittäin hämärä (mutta mukava ajossa) Dana 44 twin traction beam ja takana Fordin 8.8 perä johon vaihdettu Ford Racingin kitkalukko.
Manuaaliset napalukot ja alennusvaihteisto löytyy, mikä on plussaa. Uudemmissa taitaa olla sähköiset napalukot?
Joku ex-omistajista on tehnyt koneelle "jotain". Ainakin kampura on vaihdettu?
On joskus maalattu ainakin kerran yli, tolla mustalla. Takavetarit vaihdettu joskus. Muuta historiaa ei sit olekaan tiedossa...
Autolla ajettiin viime kesänä väli HKI-Finnmark-HKI, eli käyttövarmuus ihan kohdillaan.
Reissussa myös mentiin sellaisista paikoista ylös ja alas, mistä en olisi uskonut ainakaan Broncolla pääseväni.
Vääntöä tuntui piisaavan (tosin aina vois olla +200hp enemmän) eikä kaasarikaan vuotanut yli, vaikka keula oli kohti taivasta ja maata mitä erikoisemmissa kulmissa.
Kunnioitus amerikanrautaa kohtaan nousi todella paljon.
...Ja se V8:n laulu, kun jyrkkää hiekkaista ja kivistä mäkeä nousee ylös lati lähes pohjassa. :):)
Ennen reissua poistin varmaan satoja metrejä entisten omistajien piuhavirityksiä ja releboxeja, sekä tein pitkää reissua silmälläpitäen osien vaihtoa.
Oli jonkun vanhan Kapro-hälyttimen johtoja poikkastu tuosta vaan, kun itse hälytin oli otettu pois.
Eikös Kaproa saanut tyyliin jostain Citymarketeista 80-90-luvulla tsi-sarjana?.
Ihan ok toteutettu johtojen vedot muuten, paitsi muutamia "mihis v*ttuun ne sähköt hävis" -hetkiä koettiin, kun oli virtaa ryöstetty jo pariin kertaan ryöstetyiltä piuhoilta.
Tässä oli myös lattialla takapenkin edessä Webaston sisätilan lämmitin, jonka piuhat oli liitetty "yhdistä-pyöritä-älä suojaa" menetelmällä.
Hyvä ettei auto palanut ton takia, koska piuhat oli lähellä metallista varapyörätelinettä ja muovista limupulloa, joka toimitti lämmittimen tankin virkaa.
Pari kipinää ja juhannuskokko olisi roihunnut.
Uutta osaa:
Kaasari ja imusarja sekä ilmanputsarin kotelo Edelbrockia.
Rough Countryn 4" alustasarja drop bracketteineen jne sekä korin korotus nylontangolla.
33x12.5x15" BFG A/T:t.
Uusi laturi ja ot-pumppu.
Ohjaustehostimen lähtö- ja paluuletkut.
Amuliini hihnapyöräsarja CVF Racing ja kaikki hihnat.
High flow vesipumppu FlowKooler sekä termari ja kaula.
Laatikon isompi alumiininen öljypohja ja suodatin B&M + laatikon lämpömittari.
Kaikki kardaanien ristikkonivelet. Kardaanien liu'ut rasvattu samalla ja kupit täytetty vassulla.
Ratti ja rundimittari.
Etu- ja takaperien stefat.
Takaperän alumiininen koppa TA Performance 1806A ja ARP stud kit.
Tiivisteitä oviin ja takaluukkuun.
Takajarrukengät ja sylinterit.
Öljyt joka paikkaan, suodattimia, tulpat/johdot ja sytkäosat on vaihdettu myös, perusjuttuja aina kun "uuden" auton ostan.
Jakis tuli rempattua, koska öljynvaihdon yhteydessä satuin kurkkaamaan tyhjennyspropun reiästä sisään,
ja siellä oli 1/3 drive sprocket springistä neljän sentin paloina jakiksen pohjalla.
Selitti lonksuvaa ja tunnotonta jakiksen kepin käytöstä. Eli hidas neliveto laitettu joskus lennosta päälle...ja minähän sen pääsin remppaamaan. :rolleyes:
Ketjukin oli ottanut siipeensä kun hilut pyörineet öljyjen seassa ties kuinka kauan, joten sekin vaihtui samalla.
Aika helppo homma loppujen lopuksi, vaikken ollut ennen jakista avannut.
Uutta osaa jakiksessa siis:
Ketju
Drive sprocket spring
Output bearing
Range fork (alum.)
Takapään stefa,
O-rengas vetotavan valitsimen aisaan jakiksen kyljessä <- tää useasti vuotaa
Näistä kaupoista oon Broncoon löytänyt osia:
Kotimaassa: Tuumacid (<- erittäin asiallinen paikka!) ja US-Parts, jossa saanut kanssa hyvää ja asiallista palvelua, vaikka ford-homo olenkin, sekä osat HYLLYSSÄ.
Jenkeissä: Jeff's Bronco Graveyard, Summit Racing sekä Cobra Transmission josta tilasin jakiksen kilkkeet halvalla jopa jenkkien hintoihin nähden. Tavaraa löytyy muidenkin jenkkiautojen laatikoihin, suosittelen!
Siinähän sitä näin jouluaattona. Haaveissa on istuttaa 408-421CID crate motor keulille joskus.
Hintaa vaan tulee niin paljon, että ei hetkeen tapahdu, jos koskaan. Olishan se kiva...
Tämän tarina jatkuu, jos tälle jotain tehdään. Kuvia latailen lisää noista tehdyistä rempoista ja ehkä pari kuvaa reissusta.
Maalipinnan naarmuttamista on tarkoitus jatkaa ja peltiä klommotetaan jatkossakin...
No niin, ajattelin ensin aloittaa tuonne Tekniikka ja jutusteluun topicin aiheella "Broncot tänne", mutta on vähän sellainen kutina varpaiden välissä, että siitä olisi tullut lyhyt viestiketju, koska ainakaan full size Broncoja ei taida kotimaassa paljon olla?
Laitan sitten kostoksi omaa läppää tästä noin vuoden omistamastani FSB:stä, kuvat näkyy sisäänkirjautumalla:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=350&pictureid=133765\uc0\u8236
Perustiedot on 302 kaasari+C6, eli ei mikään kiihdytysauto. :D
Keskikulutus maantiellä 80-100km/h n. 19L/100km.
Etuperä on erittäin hämärä (mutta mukava ajossa) Dana 44 twin traction beam ja takana Fordin 8.8 perä johon vaihdettu Ford Racingin kitkalukko.
Manuaaliset napalukot ja alennusvaihteisto löytyy, mikä on plussaa. Uudemmissa taitaa olla sähköiset napalukot?
Joku ex-omistajista on tehnyt koneelle "jotain". Ainakin kampura on vaihdettu?
On joskus maalattu ainakin kerran yli, tolla mustalla. Takavetarit vaihdettu joskus. Muuta historiaa ei sit olekaan tiedossa...
Autolla ajettiin viime kesänä väli HKI-Finnmark-HKI, eli käyttövarmuus ihan kohdillaan.
Reissussa myös mentiin sellaisista paikoista ylös ja alas, mistä en olisi uskonut ainakaan Broncolla pääseväni.
Vääntöä tuntui piisaavan (tosin aina vois olla +200hp enemmän) eikä kaasarikaan vuotanut yli, vaikka keula oli kohti taivasta ja maata mitä erikoisemmissa kulmissa.
Kunnioitus amerikanrautaa kohtaan nousi todella paljon.
...Ja se V8:n laulu, kun jyrkkää hiekkaista ja kivistä mäkeä nousee ylös lati lähes pohjassa. :):)
Ennen reissua poistin varmaan satoja metrejä entisten omistajien piuhavirityksiä ja releboxeja, sekä tein pitkää reissua silmälläpitäen osien vaihtoa.
Oli jonkun vanhan Kapro-hälyttimen johtoja poikkastu tuosta vaan, kun itse hälytin oli otettu pois.
Eikös Kaproa saanut tyyliin jostain Citymarketeista 80-90-luvulla tsi-sarjana?.
Ihan ok toteutettu johtojen vedot muuten, paitsi muutamia "mihis v*ttuun ne sähköt hävis" -hetkiä koettiin, kun oli virtaa ryöstetty jo pariin kertaan ryöstetyiltä piuhoilta.
Tässä oli myös lattialla takapenkin edessä Webaston sisätilan lämmitin, jonka piuhat oli liitetty "yhdistä-pyöritä-älä suojaa" menetelmällä.
Hyvä ettei auto palanut ton takia, koska piuhat oli lähellä metallista varapyörätelinettä ja muovista limupulloa, joka toimitti lämmittimen tankin virkaa.
Pari kipinää ja juhannuskokko olisi roihunnut.
Uutta osaa:
Kaasari ja imusarja sekä ilmanputsarin kotelo Edelbrockia.
Rough Countryn 4" alustasarja drop bracketteineen jne sekä korin korotus nylontangolla.
33x12.5x15" BFG A/T:t.
Uusi laturi ja ot-pumppu.
Ohjaustehostimen lähtö- ja paluuletkut.
Amuliini hihnapyöräsarja CVF Racing ja kaikki hihnat.
High flow vesipumppu FlowKooler sekä termari ja kaula.
Laatikon isompi alumiininen öljypohja ja suodatin B&M + laatikon lämpömittari.
Kaikki kardaanien ristikkonivelet. Kardaanien liu'ut rasvattu samalla ja kupit täytetty vassulla.
Ratti ja rundimittari.
Etu- ja takaperien stefat.
Takaperän alumiininen koppa TA Performance 1806A ja ARP stud kit.
Tiivisteitä oviin ja takaluukkuun.
Takajarrukengät ja sylinterit.
Öljyt joka paikkaan, suodattimia, tulpat/johdot ja sytkäosat on vaihdettu myös, perusjuttuja aina kun "uuden" auton ostan.
Jakis tuli rempattua, koska öljynvaihdon yhteydessä satuin kurkkaamaan tyhjennyspropun reiästä sisään,
ja siellä oli 1/3 drive sprocket springistä neljän sentin paloina jakiksen pohjalla.
Selitti lonksuvaa ja tunnotonta jakiksen kepin käytöstä. Eli hidas neliveto laitettu joskus lennosta päälle...ja minähän sen pääsin remppaamaan. :rolleyes:
Ketjukin oli ottanut siipeensä kun hilut pyörineet öljyjen seassa ties kuinka kauan, joten sekin vaihtui samalla.
Aika helppo homma loppujen lopuksi, vaikken ollut ennen jakista avannut.
Uutta osaa jakiksessa siis:
Ketju
Drive sprocket spring
Output bearing
Range fork (alum.)
Takapään stefa,
O-rengas vetotavan valitsimen aisaan jakiksen kyljessä <- tää useasti vuotaa
Näistä kaupoista oon Broncoon löytänyt osia:
Kotimaassa: Tuumacid (<- erittäin asiallinen paikka!) ja US-Parts, jossa saanut kanssa hyvää ja asiallista palvelua, vaikka ford-homo olenkin, sekä osat HYLLYSSÄ.
Jenkeissä: Jeff's Bronco Graveyard, Summit Racing sekä Cobra Transmission josta tilasin jakiksen kilkkeet halvalla jopa jenkkien hintoihin nähden. Tavaraa löytyy muidenkin jenkkiautojen laatikoihin, suosittelen!
Siinähän sitä näin jouluaattona. Haaveissa on istuttaa 408-421CID crate motor keulille joskus.
Hintaa vaan tulee niin paljon, että ei hetkeen tapahdu, jos koskaan. Olishan se kiva...
Tämän tarina jatkuu, jos tälle jotain tehdään. Kuvia latailen lisää noista tehdyistä rempoista ja ehkä pari kuvaa reissusta.
Maalipinnan naarmuttamista on tarkoitus jatkaa ja peltiä klommotetaan jatkossakin...