PDA

View Full Version : Mb OM605 sähköjen selvittelyä


kivinen
23.12.2013, 19:13
Ei ole minulle kovin tuttu moottori, joten kysellään hieman sähköjen perään. Tämä on vapaasti hengittävä versio, ollut manuaali ja ilmastoinnilla.

Vähän tuli tietoa mistä on kyse, mutta kysellään lisää, jotta ei tarvi TAAS mennä takaperin puuhun.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4973&pictureid=144868
1. Imusarjan alta paljastui tuollaista. Ilmeisesti tuo valkoisen muovin keskelle tuleva alipaineletku on sammutin? Sammuttaako moottorin alipaineen hävitessä vai saadessaan alipainetta?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4973&pictureid=144869
2. Koneen etupäässä dieselsuotimen vieressä on lämpöanturi, jolle menee ruskea-keltainen ja sini-valkoinen johto. Olisiko hyvä aftermarket -lämpömittarin anturi? Vai pitäisikö laittaa toinen anturi?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4973&pictureid=144870
3. Koneen takapäästä, hehkun vierestä löytyy myös toinen anturi, tälle piuhat vihreä ja valkoinen, menevät hehkun ohjauslaatikon luo. Sopisiko ylläoleva paremmin tähän?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4973&pictureid=144871
4. Syöttöpumpun takapäähän tulee tuollainen useampinapainen plugi, johdot ruskea-vihreä, ruskea-musta, ruskea ja ruskea-punainen. Tämä ja kuvan alipainesysteemi, johon tulee kaksi letkua on kiinni kaasuvivun akselissa. Alipaineletkut menee moottorin etuosaan, jossa alipainepumppu ja toiselle puolelle EGR:n releille. Nämä voinee purkaa pois ilman muita murheita?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4973&pictureid=144873
4. Sama juttu kuvattuna sivusta?

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=4973&pictureid=144872
5. Tämä plugi on pumpun takapäädyssä, kahdella piuhalla, punainen-sininen ja ruskea-valkoinen. Ilmeisesti tyhjäkäynnin korotus liittyen ilmastointiin?

6. Ja sitten tuo hehkun ohjauslaatikko, virran syöttö on aika selkeä, mutta mitenkäs ohjausjohdot menee? Värit musta, ruskea, valkoinen, puna-valkoinen ja lila-valkoinen. Vähän tekisi mieli kietoa hehkun syöttöjohdot nippuun ja ohjata käsipelissä päävirtakytkimellä.

Mika_T
23.12.2013, 19:33
Minkälaiseen käyttöön moottori on tulossa?

Hehkujen johdotukset säästä. Muut voi purkaa huoletta pois.
Alipaineista kannattanee jättää käyttöön tuo pumpun perässä ylhäällä oleva "kello" se säätää tyhjäkäynti mm. koneen ollessa kylmä.
Sitä ohjaava lämpötilaan reagoiva alipaineen kytkevä anturi pitäisi olla kannessa kiinni.

Syöttöpumpun kaasuvivulla olevat mikrokytkimet liittyy ilmastoinnin ja EGR:n ohjaukseen. Samalla akselilla oleva "alumiinimäykky" säätää mm. automaattivaihteistolle menevää alipaineen voimakkuutta.

turbodiesel
23.12.2013, 20:43
Minkälaiseen käyttöön moottori on tulossa?

Hehkujen johdotukset säästä. Muut voi purkaa huoletta pois.
Alipaineista kannattanee jättää käyttöön tuo pumpun perässä ylhäällä oleva "kello" se säätää tyhjäkäynti mm. koneen ollessa kylmä.
Sitä ohjaava lämpötilaan reagoiva alipaineen kytkevä anturi pitäisi olla kannessa kiinni.

Syöttöpumpun kaasuvivulla olevat mikrokytkimet liittyy ilmastoinnin ja EGR:n ohjaukseen. Samalla akselilla oleva "alumiinimäykky" säätää mm. automaattivaihteistolle menevää alipaineen voimakkuutta.
Samalla akselilla oleva "alumiinimäykky" säätää mm. automaattivaihteistolle menevää alipaineen voimakkuutta.

Mitäs tämä tekee jos se esim on rikki tai letku hajalla? siis automaatti mersusa?

BryGgi
23.12.2013, 21:02
Kuten Mika sanoi, hehkuja vaille kaikki pois. Ja hehkujen ohjaus napilla, ei mitään sähkölämpövivitelmiä. menee sillä uudenmallin releellä hienosti, virransyöttö ja yksi heräte niin pelaa. meseforumilla taisi se ohje löytyä.

Pumpuntakaosaan alipaine siihen kelloon sen kannen takareunassa olevasta vihreästä 2nippaisesta vahapatruunasta. kylmänä päästää alipaineen läpi ja nostaa tyhjäkäyntiä, ja kuumana jälleen sulkeutuu.
Pumpusta ylimääräiset mäkeen. ja jos esim tuohon alumiini möykkyyn ei mee alipainetta automaagilla niin polttaa pakat nopsaan laatikosta

Mika_T
23.12.2013, 21:10
Mitäs tämä tekee jos se esim on rikki tai letku hajalla? siis automaatti mersusa?

Ilman alipainetta laatikko "potkii" vaihteet päälle eli vaihtaa nykäisemällä. Täydellä alipaineella luistattaa levypakat äkkiä paskaksi.

Säätimen tarkoitus on säätää laatikolle menevä alipaine sopivaksi kulloisenkin kaasun asennon mukaan.

pee
23.12.2013, 22:34
... ja koht -kivinen- kertoo boldattuna jotta tuo on manuaalista :p


vastaus 1. = sammuu alipaineella

vastaus 2. = pumpun takapäässä alipainetoiminen tyhjäkäynnin korotus (ei ELR sähköistä tässä mallissa ihme kyllä)

vastaus 3. = pumpun päällä "alppiventtiili", hienosäätää syöttöä ilmanpaineen mukaan


miten mä muistelisin että näissä ois ollu "nykimisen esto" pumpulla manuaaleissa ... ???

Mika_T
24.12.2013, 03:06
miten mä muistelisin että näissä ois ollu "nykimisen esto" pumpulla manuaaleissa ... ???


Siellähän on. Syöttöruuvin päässä on magneettikela.

pee
24.12.2013, 03:13
Siellähän on. Syöttöruuvin päässä on magneettikela.


eli se alempi mokkula persuspuolella ... (?)

Mika_T
24.12.2013, 03:30
Jep.

"ELR" sähköinen tyhjäkäynninsäädin olisi takakannen yläreunassa.
Ja silloin tuossa tyhjäkäynnin hienosäätöruuvissa ei ole tuota alipainekelloa.

kivinen
24.12.2013, 10:39
Nyt kyllä vastaukset on tulkinnanvaraisia. Laitoin numerot kuvien alle tekstien eteen, koittakaa jotenkin sitoa niihin.

1. Kuvassa näkyvä, 5:sen syöttöputken vieressä oleva musta kello, jossa valkoinen alusta. Eli tästäkö sammuu alipaineella?

Mika_T
24.12.2013, 12:29
Jep.
Siitä sammuu kun alipaine kytketään.

Kuten ensimmäisessä vastauksessa kerroin.
Pura kaikki muut pois pl. hehkujen johdotukset.
Paljon helpompaa lisätä ne pari tarvittavaa johtoa kuin ihmetellä vanhoja katkottuja johtoja.
Tuo moottori kun toimii pelkillä startin johdoilla ja käydäkseen ei tarvi edes niitä.

Lämpömittarin johdot on siellä kannessa kuvassa 3.
Toinen nasta mittarille ja toinen hehkureleenohjaukseen.

Kuva2. anturi ohjaa ilmastointia. (Puhaltimien ohjaus moottorin kuumentuessa)
Hyvä paikka mittarin anturille mutta ei tainnut muistaakseni tuolla orkkis anturilla mittari toimia.

smgt
25.12.2013, 08:57
Jos ja kun laittaa aftermarket lämpömittarin niin kannattaa laittaa mukana tullu anturi.
Se toimii oikealla vastus alueella eli näyttää oikein ja paketissa on niin monta adapteria yleensä että passaa autoon kuin autoon.

kivinen
25.12.2013, 10:33
6. Ja sitten tuo hehkun ohjauslaatikko, virran syöttö on aika selkeä, mutta mitenkäs ohjausjohdot menee? Värit musta, ruskea, valkoinen, puna-valkoinen ja lila-valkoinen.

Olisiko tuohon mitään kättäpidempää? Miten tuo releen ohjaus kytketään. Musta voisi olla maa, ruskea plussa ja sitten jollakin piuhalla rele vetämään? Vai vetääkö rele jo noiden kahden välillä?

pee
25.12.2013, 10:50
MB käyttää maadoituksissa ruskeaa ...

katteles tuota kuvaa:

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Mercedes-Benz/1992/300D/SYSTEM%20WIRING%20DIAGRAMS/4106.pdf


tai näin on tuolla Gee jutusteluissa joskus pähkitty wanhan releen peruskytkös, eipä tuohon enempiä tarvinne:

31= maihin (-)
15= virtalukon takaa +
50= startin heräte +
30= jatkuva "paksu"sähkö +
LA= hehkun merkkivalo