View Full Version : Kallistuksen vakaajat vesakkoon..
LöpöLassi
23.12.2013, 05:30
Eli soa hj:in tekeillä ni mietin että jos pyyhkis vakaajat vesakkoon kun ei ne haittaa kun menoa siellä. Mitä mieltä popula saako leimattua ilman murinoita jos sheivaan ne pois kokonaan.? 88vm HJ kyseessä..
Mulla ei ainakaan sanottu katsastuksessa mitään kun puuttu vallan
wuntzikka
23.12.2013, 08:26
ei parilla leimalla ole ollut ongelmia, tai sitten ei ole huomattu.
ei siis huomattu, eli ei saa poistaa, ellei mallisarjasta löydy ilman olevaa
Mutta eikös ainaki huolto autosta saa poistaa jos on syynsä sille, appiukon paherosta ainaki poistettii ja katsuria ei asia haitannu.
ei muuta huoltoautoks rekkaaminen asiaan, se että katsuri ei huomaa on yleisin syy, ettei asiaan puututa
helmapelti
23.12.2013, 15:24
Kokeile tehdä väistöliikkeitä ilman etuvakaajaa jossain pellolla.
Mää oon tekemässä helpommin irroitettavat koiranluut eteen kun ne on hyvässä paikassa irroittaakkin.
Tanko kiinni jollain mustekalalla ettei roiku alla.
Vaikka olen ajellut ilman etuvakaajaa jäykällä jousituksella niin kaupunkiajettavuus on niin paljon parempi vakaajalla että haluan pitää sen. Ottaisin jopa jäykemmän tilalle.
Takavakaajaa ei ole tarvinnut.
Jos etuvakaaja on irroitettava niin yhdystanko voi olla lyhyempikin ja rajoittaa ulosjoustoa, ei sitä kaupungissa tarvita.
Jos kolaroit pahasti niin vakaajan puuttuminen voi ilmetä siinäkin..Toki ne ylisuuret renkaatkin..
LöpöLassi
23.12.2013, 17:03
Ei ne täälläpäin varmaan huomais vaikka pois sheivattu mutta täytyy varmaan keksii joku kompromissi ni eipähän tule änkyttämistä.. miel tekis kyllä sheivata..
BJ-40/76
23.12.2013, 22:33
Siis tuo HJ:n korotus maltillisella (laillisella) SOA:lla on niin suorilla/veltoilla jousilla, että muuttuu tuo kallistelu aikalailla agressiivisemmaksi verrattuna perus- läsähtäneeseen.
Ja jos sulla on hj, vm -88, niin siinä on jo korpivaaran maahantuomana lukkoakselit, jotka puolestaan auttaa maastossa aikalailla.
Ja noista kallistuksen vakaajista: nehän saa poistaa k.o hj:stä trafin luvalla, samalla tapaa kuin lisätä pari vetävää akselia, taikka vaihtaa 16 Litran dieselin...
Ja jos k.o maininta puuttuu otteesta/tiedoista, niin joskus joku katsuri voi olla valveentuneempi, siis leima jää saamatta:mad: ja vaikka oli vuosi sitten juuri katsastettuna ostettu auto:o
p.s itsekkin olen katsastanut useampia 4wd autoja "disabloidulla" kallistuksen vakaajalla, toki mm. hj-61:ssä oli vakaaja edessä, takaa koiranluu irti, ja kun oli dobinsonin korotus alusta, niin pieni pyörähdys pihalla, ja katsuri ei muistanut merkitä:( (Ei kaivannut kallistuksenvakaajaa taakse, edestäkin olis voinut olla pois....)
Pikakiinnitteiset koiranluut eteen, sillähän tuosta hommasta helpolla selviää.. voi ajaa vakaaja kiinni kadulla, ja metsään mennessä nappaa ennen polulle kääntymistä koiranluut auki. Menee ehkä minuutti.
Vähän autosta ja takavakaajan paksuudesta riippuen se joko voi olla paikallaan tai sitten sillä ei tee mitään. Esim. itsellä Jeepissä takavakaaja on niin ohut, että sen vaikutus joustojen rajoittuvuuteen on aika vähäinen, mutta kuitenkin sen verran että auttaa korin kallisteluissa metsässä -> kannattaa pitää kiinni. Edellisessä Jeepissä taasen oli (jäykähköt) lehdet takana niin takavakaaja oli varsin turha, mäkeen vain. Siitä onneksi sai sen ihan laillisesti poistaakin kun mallisarjasta löytyi ilman takavakaajaa oleva versio.
edit: Kannattaa näistä vakaajien poistamisista muistaa, että niin kauan kun sen voi tehdä luvallisesti ja saa merkinnän otteeseen, ei huolta. Sen sijaan jos ottaa vain irti, ja syystä tai toisesta löytää autonsa pötköttämästä tassut taivasta kohti sen jälkeen kun on kolaroinut toisen auton kanssa väistöliikkeestä johtuen, niin voi vakuutusyhtiöt alkaa vittumaisiksi -> pahimmillaan itselle todella iso lasku kolarista, mikä menisi vakaajat paikallaan vakuutusyhtiön laskuun.
Katsurilta aiheesta tiedustelin,ei saa poistaa. Ja väitti viel et vaik mallisarjassa on ilman vakaajia olevia ni ko. autosta ei saa poistaa jos alunperin ollu. Tuota hieman epäilen mut enpä oo trafista varmistanu ja ku tää ko. katsuri on aina asiansa osannu.
Jos mallisarjassa on vakaajaton versio, niin saa poistaa. Ei siinä mitään epäselvää ole.
t.haapala
25.12.2013, 23:26
Jos teet soan ja auto tulee tieliikenteeseen ni laita vakaajat paikoilleen.
Ne puuttuvat joustothan korvataan lukoilla, vai miten se meni :D.
LöpöLassi
26.12.2013, 09:55
Joo kyllä tulin siihen tulokseen että vakaajat menee paikoilleen mutta modifioin helposti irrotettaviks.. mulla on ollu semmonen mielikuva että alle 88vm hj:ssä ei ois ainakaan takana kallistuksenvakaajaa ja että tostakin vois takaa sheivata pois..
No laitetaan paikoilleen niin on ainakin inssille mieliksi :)
helmapelti
26.12.2013, 18:38
Joo ja ihan järkevää pitää tiellä se etunen vaikkei laki vaatisikaan, talvella urissa soutaessa tuntuu välillä että sais olla jäykemmätkin. Maantiellä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista eikä kaikkea voi ennakoida.
Oma peli ollut harrasteauto kesällä mutta nyt käyttöautona ajettavuudesta ei voi tinkiä.
Harvoin maastossa poiketaan niin kiireellä ettei yhdystankoja ehdi poistaa.