PDA

View Full Version : jakolaatikoista/ vaihteisto jakis paketeista ja lisäksi kardaanin pituudesta.


Tossavainen
22.12.2013, 19:30
Tarkoituksena olisi talven aikana asennella cedricin 2,8d moottori daihatsu rockyyn.

Akseleina hj lukkoakselit ja renkaat 35-15,5-15

Muuten suunnitelmat ovat selvillä mutta tuo vaihteisto ratkaisu mietityttää, helpoinhan olisi käyttää cedricin omaa vaihteistoa (manuaali) ja jotain erillistä jakolaatikko mutta mitä?

Välityksen pitäisi olla mahdollisimman tiheä ja saisihan se jotain kestääkkin varsinkin jos ja kun tuo moottori tullaan vielä joskus ahtamaan.

Eli mistä löytyis erillinen tai helpohkosti erilliseksi tehtävä jakolaatikko tuohon käyttöön?

Tai toinen vaihtoehto olisi sovittaa kokonaan toinen vaihteisto/jakis paketti cedricin moottorin perään, Mutta taas mikä? Mielellään saisi olla tiheä ykkönen ja jakiksessa mahdollisimman hitaat välitykset. Vaihtoehtoja??

Olen myös miettinyt tupla vaihteistoa mutta sen kanssa ongelmaksi käy tuo tila, rocky kun ei ole mikään pitkä ja painoahan tuossa tulisi myös melkoisesti mutta myös välitykset hidatuisivat paljon. Tässä kokoonpanossa voisi käyttää cedricin omaa vaihteistoa ja jotain todella lyhyttä vaihteisto/jakis pakettia. Mitä?

Ehdotuksia, kokemuksia, mielipiteitä?

BJ-40/76
22.12.2013, 20:03
Olethan mitannut tuon 28 LD/RD:n pituuden?
Mulla on ollut molemmilla laatikoilla olevat LD28:t ja pitkät ovat nuo paketit. toki eihän pituus ole ongelma, jos ei tarvitse kilpien väliin vääntää.
Jos roskaan katselisin itse konetta tuon orkkiksen tilalle, niin mersun 20v 250d olisi varmaan se kone jossa olisi potentiaalia, ja manuaaliaskikin suhteellisen lyhyt, ja muistikuva että 1:nen on aika tiheä?

Tossavainen
22.12.2013, 20:11
Olethan mitannut tuon 28 LD/RD:n pituuden?
Mulla on ollut molemmilla laatikoilla olevat LD28:t ja pitkät ovat nuo paketit. toki eihän pituus ole ongelma, jos ei tarvitse kilpien väliin vääntää.
Jos roskaan katselisin itse konetta tuon orkkiksen tilalle, niin mersun 20v 250d olisi varmaan se kone jossa olisi potentiaalia, ja manuaaliaskikin suhteellisen lyhyt, ja muistikuva että 1:nen on aika tiheä?

Kyllähän tuota ld28 on tullut mittailtua, tällähetkellä cedric ja rocky seisoo vierekkäin eli kyllä se tuo moottori olis tarkoitus sinne pellin alle sovittaa. Ja ei ole kilpiin tulossa tämä kokoonpano.

cedric maksoi mulle 150e joten ei oikein nuo mersun moottorit ole senkään takia harkinnassa (vaikka hyviä ovatkin) muutenkin olisi tarkoitus selvitä pienemmällä budjetilla niin mersut ei mahda tähän sopia..

Calmari
22.12.2013, 20:40
Kyllähän tuota ld28 on tullut mittailtua, tällähetkellä cedric ja rocky seisoo vierekkäin eli kyllä se tuo moottori olis tarkoitus sinne pellin alle sovittaa. Ja ei ole kilpiin tulossa tämä kokoonpano.

cedric maksoi mulle 150e joten ei oikein nuo mersun moottorit ole senkään takia harkinnassa (vaikka hyviä ovatkin) muutenkin olisi tarkoitus selvitä pienemmällä budjetilla niin mersut ei mahda tähän sopia..
mites lie patrollin lootapaketti ? onko noissa kytkinkopan pultit lähelläkää ?

Tossavainen
22.12.2013, 20:55
Epäilen että patrollin laatikko paketti ei ainakaan suorilta mene ld28 moottorin perään. Viisammat voi varmaan tästä valaista?

Painavahan tuo paketti varmasti on ja miten lie välitykset?

88
22.12.2013, 21:41
Mulla olis sovitelevy ja kaikki tarvittavat palikat rd28 ja zf 4hp22 yhteen naittamiseen jos vaan löydän muuton jäljiltä. Saisit automaatin ja jakikseks tulis lt230

Tossavainen
22.12.2013, 21:44
Suzukin jakolaatikothan ovat erillisiä ja niihin saa tiheitä välityksiäkin, pieniäkin ja kepeitä ne olis myös. Mutta ei mahda sellainen tuossa kokoon panossa kestää, vai onko kokemusta suzukin jakiksen kestosta?

Välityksiä pitäisi saada merkittävästi hitaammaksi kun tuo hj:n 3,7 perävälitys ja 35 pyörät eivät myöskään sovi oikein yksiin. (perävälityksiä en nyt ryhdy vaihtamaan)

Tossavainen
22.12.2013, 21:48
Mulla olis sovitelevy ja kaikki tarvittavat palikat rd28 ja zf 4hp22 yhteen naittamiseen jos vaan löydän muuton jäljiltä. Saisit automaatin ja jakikseks tulis lt230

paljonkos tuossa zf4hp22 laatikossa olisi välitys ja entäpä tuon lt230 jakiksen välitykset ja kestävyys? Automaattihan auttaisi välitysten kanssa. Miten lie muuten tuollaisten laatikoitten saatavuus, täysin tuntemattomia minulle.

Calmari
22.12.2013, 21:48
Välityksiä pitäisi saada merkittävästi hitaammaksi kun tuo hj:n 3,7 perävälitys ja 35 pyörät eivät myöskään sovi oikein yksiin. (perävälityksiä en nyt ryhdy vaihtamaan)
varmaan tiiätkin jo et tuo yhistelmä on raskaal kaasujalal melko raaka vetareille/kartaaneille mut sitähän täs ei kysytty :-) ja oha tuo taikahattu toisaalt kevyt, mites nuo volvon 303 tai 306 paketit akselittomia romuja luulis jossain olevan vai onko kaikki jo paalattu

Tossavainen
22.12.2013, 21:54
varmaan tiiätkin jo et tuo yhistelmä on raskaal kaasujalal melko raaka vetareille/kartaaneille mut sitähän täs ei kysytty :-) ja oha tuo taikahattu toisaalt kevyt, mites nuo volvon 303 tai 306 paketit akselittomia romuja luulis jossain olevan vai onko kaikki jo paalattu

Joo, tiedossa on että raskasta leikkiä on muulle voimansiirrolle, volvon lootapaketti tai pelkkä jakis vois myös toimia jos jostain sellaisen tosiaan löytäisi.
Mitähän välityksiä noissa lienee?

Arpe
22.12.2013, 22:05
olisi tarkoitus selvitä pienemmällä budjetilla niin mersut ei mahda tähän sopia..

Mut silti. G-Mersussa olis erillinen jakis ja hiukan järeempi ku suzukissa.

tapsa4x4
22.12.2013, 22:06
mulla olis tollasen rd28 automaatti vois sopia aika helposti tohon koneeseen ja siihen perään patrollin jakis,aika helppo muuttaa erilleseksi.

Tossavainen
22.12.2013, 22:15
Mut silti. G-Mersussa olis erillinen jakis ja hiukan järeempi ku suzukissa.

Kyllä kyllä. G-Mersun jakiksia vain näyttää olevan aika vähän kaupan.. ja olikos joissain näissä jotain ongelmaa pyörimis suunnissa vai kuvittelenko omia.

Tossavainen
22.12.2013, 22:20
mulla olis tollasen rd28 automaatti vois sopia aika helposti tohon koneeseen ja siihen perään patrollin jakis,aika helppo muuttaa erilleseksi.

Hmm.. oliskos sulla muutkin laatikon asentamiseen tarvittavat osaset vai vain pelkkä vaihteisto? välitys ois myös hyvä tietää. Automaattia jotenkin vielä vierastan mutta ei todellakaan huono vaihtoehto.

Mitkäs on muuten patrollin jakiksen välitykset näitäkin taitaa olla erillaisia?

tapsa4x4
23.12.2013, 15:00
Hmm.. oliskos sulla muutkin laatikon asentamiseen tarvittavat osaset vai vain pelkkä vaihteisto? välitys ois myös hyvä tietää. Automaattia jotenkin vielä vierastan mutta ei todellakaan huono vaihtoehto.

Mitkäs on muuten patrollin jakiksen välitykset näitäkin taitaa olla erillaisia?

Taitaa lootaan olla myös turbiini ja vetolevy ja muut oheis hilkkeet,2.220 patrolin jakiksen välitys.

Tossavainen
23.12.2013, 19:53
Taitaa lootaan olla myös turbiini ja vetolevy ja muut oheis hilkkeet,2.220 patrolin jakiksen välitys.

Pidetään tämä mielessä, sen verran jo selvittelinkin että ei tuo laatikko ainakaan suorilta käy. Ilmeisesti kytkin/turbiini koteloissa eroa rd28 ja ld28 moottorin välillä. Sitä en tiedä miten helposti muokattavissa.

Onko muita ideoita vaihteistojen suhteen?

JiiPee
23.12.2013, 20:04
Kyllä kyllä. G-Mersun jakiksia vain näyttää olevan aika vähän kaupan.. ja olikos joissain näissä jotain ongelmaa pyörimis suunnissa vai kuvittelenko omia.

Etujortaanin pyörintäsuunta ehkä, riippuu akselista.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=2423

aslakki
23.12.2013, 20:14
Tuo cedricin kone on kyl niin hengetön et tuskin on suzukin jakiksella ongelmia kestävyyden suhteen, vaikka vähän painetta laittaski :)

Tossavainen
23.12.2013, 20:26
Tuo cedricin kone on kyl niin hengetön et tuskin on suzukin jakiksella ongelmia kestävyyden suhteen, vaikka vähän painetta laittaski :)

Ei se kyllä kovin hengetön ole ainakin jos vertaa daihatsun moottoriin ja jos tuon ld28 moottorin ahtaa niin kyllä siitäkin ihan mukavasti varmasti saa voimaa irti.

Jotenkin epäilyttää kyllä noitten suzukin jakisten kesto kun jos ne on alun perin tarkoitettu 1,0-1,3 bensa moottorin perään niin miten ne muka mahtas kestää 2,8 diesel kutosta.

aslakki
23.12.2013, 21:18
Kivan herkästi kyl kierroksia otti ruuvattuna mut oli varmaan sit vaa henki kadoksissa siit yksilöst josta vähäisiä kokemuksia... Aika saman olonen oli ku patrolli ilman puhallinta, eli sai kiihdyttää :D

sos
23.12.2013, 21:19
1,9 dieselinäkin saa suikkaa

Tossavainen
23.12.2013, 21:31
1,9 dieselinäkin saa suikkaa

Paljonkohan tuollaisessa diesel Suzukissa on hevosvoimia/vääntöä?, ja paljonkohan sellaisen diesel version paino on?

Sais vähän jo käsitystä kestosta, onhan noitakin jakiksia taidettu käyttää aika monenlaisen moottorin perässä.

Pitäs vaan saada valmiiks suhtkoht kestävä ja hitailla välityksillä oleva paketti.

sos
23.12.2013, 21:41
kyllä luulisin tolla sun kokoonpanolla kestävän, eihän se suikan oma diiseli ole kun jotai60-70heppaa, mutta kai ne on niistä mitä palstalaiset dieselöiny, ni ovat toistasataa hepoa ottanu

sos
23.12.2013, 21:43
itelle olen kaavaillu alffan bensa konetta jossa 160heppa, ja en ole huolissani laatikon kestävyydestä, toivottavasti kestää

Tossavainen
24.12.2013, 19:09
Kyllä täytyy tuota suzukin jakolaatikkoa miettiä sen asentamisen helppouden, keveyden ja välitysten takia.. jostain kun sellaisen löytäisi ja mielellään jo valmiiksi hitailla välityksillä.

Muitakin ideoita ja vinkkejä saa kyllä vielä tulla.

tth
24.12.2013, 20:50
Kysäseppäs nimim. Jande:lta Suzukin jakolaatikon kestävyydestä. Muistaakseni hänellä on/oli Suzukissa Volkkarin dieseli, jossa oli reilu 200 heppaa ja Suskan oma jakis. Ja 33 renkaat alla.

ZeiZei
24.12.2013, 20:53
paljonkos tuossa zf4hp22 laatikossa olisi välitys ja entäpä tuon lt230 jakiksen välitykset ja kestävyys? Automaattihan auttaisi välitysten kanssa. Miten lie muuten tuollaisten laatikoitten saatavuus, täysin tuntemattomia minulle.

ZF4HP22 2.48 ja LT230 3.321

Tuolla voi laskeskella välityksiä:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

Tuolta näkee missä noita laatikoita käytetty:

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission

Jakolaatikoita on (automaatteineen) Rangeissa ja Discoissa.

Jani E
24.12.2013, 21:47
jampeli vois kommentoida kuinka susukin jakis ei kestä 1,9td konetta :D

kolme lootaa hajonnu(rattaat sököks, tai haljennu), ja yhet rattaat, merkkivalllisia ja valottomia. etukardaanin akseleita poikki (ei tumppeja), ja koko jakiksia haljennu :D

Tossavainen
25.12.2013, 13:17
ZF4HP22 2.48 ja LT230 3.321

Tuolla voi laskeskella välityksiä:

http://www.ashcroft-transmissions.co.uk/calc/ratio_calc.html

Tuolta näkee missä noita laatikoita käytetty:

http://en.wikipedia.org/wiki/ZF_4HP22_transmission

Jakolaatikoita on (automaatteineen) Rangeissa ja Discoissa.

Tuolla paketilla tulisi siis kokonais välitykseksi 30.473 (2.48x3.321x3.7)

Automaattihan pudottaa tuota välitystä lisää mutta onko se riittävästi kuka tietää.. Kun onhan se automaattilaatikolle aika raskasta leikkiä jos on muuten pitkähköt välitykset.

Tossavainen
25.12.2013, 13:24
jampeli vois kommentoida kuinka susukin jakis ei kestä 1,9td konetta :D

kolme lootaa hajonnu(rattaat sököks, tai haljennu), ja yhet rattaat, merkkivalllisia ja valottomia. etukardaanin akseleita poikki (ei tumppeja), ja koko jakiksia haljennu :D

Jotain tälläistä muistelinkin lukeneeni, Suzukit kun ovat sitten vielä yleensä kepeämpiä kuin tuo minun daihatsu niin siinäkin tapauksessa pääsevät laatikot Suzukissa helpommalla.

Mitä tuo rocky nyt vakiona painaa 1500-1600kg?,

siihen hj akselit, etu ja taka vinssit+akut, 35-15,5-15 pyörät, pohjan panssarointia yms.. Niin veikaan että ei tuo 2000kg kaukana ole.

jampeli
25.12.2013, 14:05
Ei noin painavaan kannata mitään suzukin jakista laittaa.

Itse tein patrollin jakiksesta erillisen , onnistuu aika helposti. Se kestää sitten jo varmasti isompaakin rengasta yms .
Tuolla on juttua siitä loppupäässä
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

Tossavainen
25.12.2013, 14:24
Ei noin painavaan kannata mitään suzukin jakista laittaa.

Itse tein patrollin jakiksesta erillisen , onnistuu aika helposti. Se kestää sitten jo varmasti isompaakin rengasta yms .
Tuolla on juttua siitä loppupäässä
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=55487

Patrollin jakis olisi muuten hyvä ja jopa halpa vaihtoehto. Mutta patrollin vakio välityksillä jää välitykset edelleen kovin nopeiksi.

Kun olikohan cedricin lootassa 1.vaihde:3,597
Niin 3,597x2,220x3,7=29,54 Kovin lujaa mentäs vielä 35 pyörillä.

Suzukin jakiksessa jos olisi se 6,5? välitys
Niin 3,597x6,5x3,7=86,50 Tää olisi jo huomattavasti parempi

Mutta jos se ei vaan kestä niin sitä ei kannata edes harkita.

BJ-40/76
25.12.2013, 16:07
nuo 3,7 välitykset kannattais unohtaa jo alkumetreillä, jos suinkin mahdollista... toki jos budjetti on äärimmäisen tiukka niin jostain täytyy tinkiä....

jos perävälitys olisi vaikka vaan 4.88, nin aika paljon helpottaisi tuon jakiksen kestämistä.

Nuhapumppu
25.12.2013, 17:22
nuo 3,7 välitykset kannattais unohtaa jo alkumetreillä, jos suinkin mahdollista... toki jos budjetti on äärimmäisen tiukka niin jostain täytyy tinkiä....

jos perävälitys olisi vaikka vaan 4.88, nin aika paljon helpottaisi tuon jakiksen kestämistä.
Samaa mieltä,ja mites olis hilun laatikko josta tekis erillisen,tuskin mikään 'murican temppu sekää ja välityksiähän nuihin saa aika helposti. Ja tuosta Cedricin koneen hengettömyydestä ahdettuna täytyy olla vähän toista mieltä,kaverilla sellainen löytyi KC:n keulilta ja hyvinpä tuo 3 vielä poltteli kumia. Ja pudiksella kiihdytyspäivillä oli moisella varustettu 244 volvo joka paineli 12,4 ~180km/h lopuilla, paketilla ajettu semmoset 200tkm mutta tehoja en muista niin alkuunkaan. Laurelin koneet sitten erikseen.

Calmari
25.12.2013, 18:24
Patrollin jakis olisi muuten hyvä ja jopa halpa vaihtoehto. Mutta patrollin vakio välityksillä jää välitykset edelleen kovin nopeiksi.

Kun olikohan cedricin lootassa 1.vaihde:3,597
Niin 3,597x2,220x3,7=29,54 Kovin lujaa mentäs vielä 35 pyörillä.

Suzukin jakiksessa jos olisi se 6,5? välitys
Niin 3,597x6,5x3,7=86,50 Tää olisi jo huomattavasti parempi

Mutta jos se ei vaan kestä niin sitä ei kannata edes harkita.
Uazin loota jakis paketti on muutes melko lyhyt, jos jostain löytäs etullisesti ja survois ton cedricin lootan jatkoks ? http://forums.offipalsta.com/showthread.php?p=1038782

HRD
25.12.2013, 18:48
jampeli vois kommentoida kuinka susukin jakis ei kestä 1,9td konetta :D

kolme lootaa hajonnu(rattaat sököks, tai haljennu), ja yhet rattaat, merkkivalllisia ja valottomia. etukardaanin akseleita poikki (ei tumppeja), ja koko jakiksia haljennu :D

On kaksi hiukan eri asiaa työntää jakikseen voimaa pelkän vaihdelaatikon kautta, kuin vaihdelaatikon ja perävälityksen kautta. :cool: Saa pikkasen enemmän jakis sikaa.

Erästä oranssia turbo Suzukia oli ammattikorkeakoulussa aikoinaan penkitetty, koppi oli ängetty porukkaa täyteen painoksi ja silti jossain 300 hepon nurkilla irtos aina pito rullista. Käsittääkseni tässä kipossa on kuitenkin suitsan jakis kestänyt.:rolleyes:

Että en tiiä mitä sellanen sit kestää, toisilla enempi, toisilla vähempi. Ite ainakin oon noitten kans pärjänny ja ens evoluution tulee ahdistettu kone, joskohan se sitte ymmärtäis hajota.:D

Vaan en mä sitä sano, että sellanen tähän kävis, mut saahan sitä kaikkee kokkeilla...

Jani E
25.12.2013, 19:33
On kaksi hiukan eri asiaa työntää jakikseen voimaa pelkän vaihdelaatikon kautta, kuin vaihdelaatikon ja perävälityksen kautta. :cool: Saa pikkasen enemmän jakis sikaa.

Erästä oranssia turbo Suzukia oli ammattikorkeakoulussa aikoinaan penkitetty, koppi oli ängetty porukkaa täyteen painoksi ja silti jossain 300 hepon nurkilla irtos aina pito rullista. Käsittääkseni tässä kipossa on kuitenkin suitsan jakis kestänyt.:rolleyes:

Että en tiiä mitä sellanen sit kestää, toisilla enempi, toisilla vähempi. Ite ainakin oon noitten kans pärjänny ja ens evoluution tulee ahdistettu kone, joskohan se sitte ymmärtäis hajota.:D

Vaan en mä sitä sano, että sellanen tähän kävis, mut saahan sitä kaikkee kokkeilla...

niin joo onhan siinä se ero että ku on ylimääränen perävälitys niin joutuu vedättään nelosella ja vitosella et vauhti piisaa...
eikä se ylimääränen perävälitys siihen auta että se akseli mistä menee voima etukardaanille on joku 30mm ja siinä on varmaan 15mm reikä sisällä :D

ja toi 300hp ei sitä särje vaan vääntö. mulleki paukutteli henkseleitä yks penkitys äijä et piisaa penkki 450hp asti. tosin raja tuli väännön kestossa vastaan jo 205hp :D

ZeiZei
25.12.2013, 20:10
Tuolla paketilla tulisi siis kokonais välitykseksi 30.473 (2.48x3.321x3.7)

Automaattihan pudottaa tuota välitystä lisää mutta onko se riittävästi kuka tietää.. Kun onhan se automaattilaatikolle aika raskasta leikkiä jos on muuten pitkähköt välitykset.

Toi on jo inan parempi kuin Rangen vakio (3.54 perät) välitykset, mitkä ei ole ollenkaan huonoimmasta päästä. Jostain lukenut, että automaatti ikäänkuin tuplais välityksen. Tietenkin öljynjäähdytys pitää olla kunnossa, että voi sitten luistattaa ihan urpona tarvittaessa.

Moottorin luonne tietenkin vaikuttaa noihin ryömintäominaisuuksiin myös...

nalle00
25.12.2013, 21:02
Noihin tojon akseleihin kannattaa satsata tiheemmät välitykset 4,88 tai 5,29. ja patrollin jakiksenkinhan saa välitettyä mutta ei aivan halvalla. eikä ne ilmasia ole noi tojotan perävälityksetkään mutta mä lähtisin mielummin satasaamaan jakikseen joka kestää enkä sellaseen joka pitää vaihtaa joka kesä pariin kertaan.

Tossavainen
26.12.2013, 16:30
Kyllä nyt täytyy miettiä tarkkaan minkä vaihteiston tuonne rakentelee.

suzukin jakiksen hylkään kyllä nyt koska sen kestävyys epäilyttää.

Patrollin jakis olisi muuten toimiva mutta sen uudelleen välitys olisi liian kallista ja siinä ei tuo vakio välitys riitä.

G-mersun jakista on huonosti saatavilla ja jos löytyy niin melko kallista.

ZF4HP22+ LT230 Automaattilaatikko voisi kestää ja tuo automaatti jelppais tuon pitkän välityksen kanssa. Tässä eniten mietityttää kun nuo vaihteistot ovat tuntemattomia minulle ja se että miten noitten saatavuus ja miten kallis paketti tuosta tulisi.

Hiluxin laatikko olisi varmasti ok, mutta sen ostaminen ja taas uudelleen välittäminen nostaa sekin kustannuksia.

Tuo tuplavaihteisto kiinnostaisi eniten rakentaa, uazin laatikosto voisi tosiaan olla tähän sopiva. Mietin myös jos tässä kokelisi käyttää rockyn omia laatikoita cedricin lootan perässä. Täytyy nyt mittailla miten siellä olisi tilaa.

Tässä tullaankin seuraavaan kysymykseen, Miten lyhyt voi takakardaani olla että se vielä toimisi? esim. Bj 40-42 on jo vakiona melko lyhyt takakardaani.

Perävälityksiä en nyt tähän hätään ryhdy uusimaan, vaikka se tarpeellista olisikin. Menee liikaa euroja siihen muutokseen.