PDA

View Full Version : GM TBI kysy ja vastaa Palsta


Rytari
21.12.2013, 19:49
Ilmeisesti kuitenki aika moni tykkää käyttää 1227747 ($42) ja muita gm TBI ruuttia offiautojensa moottorin päällä, luultavasti kokemsuta löytyy moneltakin ja paljon. vaikka kivikautinen ja yksinkertainen (lue toimintavarma) systeemi onkin löytyy siitäkin helpot ja kohtuu laajat säätö ja käyttömahdollisuudet, komponentit on halpoja, varaosia löytyy eikä tarvi kauheasti tinalilla megan tapaan joten tässä voi nyt sitten porukalla raapia päätään ja potkia renkaita asian suhteen,

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144658

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144657

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144656

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144655

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144654

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144653

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144652

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=100&pictureid=144651

http://eagle-mark.com/pictures/albums/userpics/ALDL-OBD1-Port.jpg

vikakoodin luku

Yhdistä A ja B liittimet pätkällä johtoa tai paperiliitimellä
virta päälle mutta älä käynnistä autoa
seuraa SES valon vilkkumista, valo vilkkuu mahdollisten vikakoodinumeroiden mukaan numero kerrallaa ja tauko numeroiden välissä, eslim 2 vilausta tauko 4 vilausta on koodi 24.

aina ensin tulee aina koodi 12 ("vilaus" tauko "vilaus" vilaus") jonka jälkeen mahdolliset muut, jos et saa edes koodia 12 ei hyppyjohto välttämättä ole kunnolla yhdistetty, joissain autoissa koodi 12 saattaa tulla myös uudestaan muiden koodien jälkeen.

TROUBLE CODES

12. No reference pulses to Electronic Control Module (ECM). You will get this code when checking for error codes because the engine is not running.
13. Oxygen sensor signal stays lean during warm engine cruise, your O2 sensor could be unplugged or faulty wire.
14. High temperature indicated at engine coolant temp. sensor. Sensor could be unplugged or faulty wire.
15. Low temperature indicated at engine coolant temp. sensor
21. High voltage at throttle position sensor. Sensor could be unplugged.
22. Low voltage at throttle position sensor
23. Low temperature at manifold air temperature sensor
24. Circuit fault in vehicle speed sensor
25. High temperature at manifold air temperature sensor
29. Fault in 4th gear switch
32. Fault in exhaust gas recirculation valve diagnostic switch
33. High voltage (low vacuum) at MAP sensor.
34. Low voltage (high vacuum) at MAP sensor.
41. Cylinder select error
42. Fault at electronic spark timing circuit (sets when timing is set also, clear code and verify that it does not return.)
43. Low voltage at electronic spark timing circuit
44. Oxygen sensor lean
45. Oxygen sensor rich
46. Fault at vehicle anti-theft system
51. PROM error
52. Low voltage at oil temperature sensor
53. High voltage at battery
54. Low voltage at fuel pump OR Low voltage at Fuel pump relay
55. Problem at Electronic Control Module (ECM) - ECM failure OR Serial bus error
62. High voltage at oil temperature sensor

vikakoodimuisti nollataan tekemällä ecm virrattomaksi 30 sekunnin ajaksi joko irroittamalla akunkenkä, ecm:n sulake tai liittimet.

http://www.astrosafari.com/old/ib/images/v8install/ecm350c.jpg
yleisesti muihin laitteisiin asennettaessa käytetään mm. 1227747 ecm:ää joka on ollut käytössä 1987 to 1991 C/K Truck, Van, 4.3L, 5.7L, 5.0L & 7.4L
ja vaikka vaihtoehdot ovatkin tuossa Ei ole olemassa Vain 4.3, 5.7 tai 454:n lastua joten toinen ei aina sovikkaan toiseen, ecm:n päältä löydät nelikirjaimisen Prom id:n ja alla linkistä näkee vähän missä ecm on alunperin ollut.

http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?304-1227747-ECM-Information-42

ASDU 89 C-G-K-R-V Truck 5.7TBI 700r4 with 2.73 gears

ALDL kaapelilla ja winald tai tunerpro (on muitakin) ohjelmilla sitten voidaan seurata hieman paremmin mitä siellä moottorissa tapahtuu, tunerpro ohjelmalla pystyy myös muuttamaan tuota promilla olevaa .bin tiedostoa mutta muutetun tiedoston tallennus ei onnistu "lennosta" vaan alkuperäistyyppiset muistit täytyy erikseen (lukea ja) tyhjätä uv-valolla joka jälkeen erillisellä prommerilla voidaan sitten tallentaa uusi ohjelma tilalle.

muistin muutos flash pohjaiseksi ja sen jälkeen emulaattorilla vauhdista muuttaminen on myös mahdollista.

Ex_inkkari
21.12.2013, 20:14
Tämähän riipaisee jollain tavalla minuakin :) onko näihin kaupallista lukijaa olemassa, kohtuu hintaista ?

PunisherFIN
21.12.2013, 20:22
kiitos, palstalla muitakin chevy miehiä ja heidän ja omastani tämä kiitos :)

sen verran noista vikakoodeista, että ne on suuntaa antavia.

esimerkiksi vikakoodi 44 tarkoittaa "jotain" sytty/seospuolen vikaa, itse ihmettelin kotvan aikaa, kun Astro väitti (koodi 44), että kaasut on laihalla ja putkesta tulee bensaa valumalla :D eli jenkissä ne on hiukan suuntaa antavia ;)

Rytari
21.12.2013, 20:22
Tämähän riipaisee jollain tavalla minuakin :) onko näihin kaupallista lukijaa olemassa, kohtuu hintaista ?

Snap on MT2500 olis kiva mutta halvin varmaan on läppäri ja aldl kaapeli joita ebaystä löytää, winaldl ja tunerpro kun on ilmaisia ohjelmia taasen.

Rytari
21.12.2013, 20:24
kiitos, palstalla muitakin chevy miehiä ja heidän ja omastani tämä kiitos :)

sen verran noista vikakoodeista, että ne on suuntaa antavia.

esimerkiksi vikakoodi 44 tarkoittaa "jotain" sytty/seospuolen vikaa, itse ihmettelin kotvan aikaa, kun Astro väitti (koodi 44), että kaasut on laihalla ja putkesta tulee bensaa valumalla :D eli jenkissä ne on hiukan suuntaa antavia ;)

toisaalta kone miettii, oxygen sensor lean " lambdan arvo väittää että ollaan laihalla", yritämpä rikastaa niin kauan ku pystyn

BJ-40/76
21.12.2013, 23:19
Siis oliko TPS? onko tietoa sen vastusarvoista? siis meneekö liuku kuinka päähän asti? Ja jännitteestä, siis mikä on tuon vastuksen syöttöjännite?

PunisherFIN
22.12.2013, 04:52
toisaalta kone miettii, oxygen sensor lean " lambdan arvo väittää että ollaan laihalla", yritämpä rikastaa niin kauan ku pystyn

totta, mutta kun vikana oli kuluneet tulpat = 1,5 sylinteriä pimeenä eli viidellä kävi, välillä neljällä kun lämpesi. lambdan mie siihen ekana vaihdoin ja vika muuttunu mihinkään, koska koodi viittasi siihen ja se suurimman osan aikaa pyöri bensaa putkessa efektia lukuunottamatta tosi nätisti kaikilla :D gm:n sähköt on "vähän", nuihen kanssa tullee toimeen kun miettii pikkusen kakkosvaihtoehtoa ja koodeista saa hyvän osviitan :)

Rytari
22.12.2013, 08:25
Siis oliko TPS? onko tietoa sen vastusarvoista? siis meneekö liuku kuinka päähän asti? Ja jännitteestä, siis mikä on tuon vastuksen syöttöjännite?

5v syöttö

puoli volttia-1v olis hyvä tyhjäkäynnillä, yli 4 tarvis löytyä silti kaasu pohjassa ja tärkeintä olis ettei matkalla ole katkoksia vaan jännite nousee lineaarisesti.

p.jäppinen
22.12.2013, 11:10
Kerroppas rytari tuosta flash pohjaiseksi muuttamisesta lisää?

Rytari
22.12.2013, 11:35
Kerroppas rytari tuosta flash pohjaiseksi muuttamisesta lisää?

mm. moates.net myy 28 pinniseksi muuttavaa adapterijalkaa.

tähän saa sitten laitettua joko eeprom flash muistin tai kytkettyä sen emulaaattorin, noi flash muistit on kooltaan huomattavasti suurempia joten (jos on taaloja niin) sopivalla palikalla saa esimerkisi vaihdettavia ohjelmia noiden uudempiin autoihin olevien kaupallisten (apex yms) ohjelmoitavien boksien tapaan.. tai esimerkisi erikseen ohjelman bensalle ja e85:lle

olen ajatellut hommata ittelle emulaattorin ja tehdä yhden erillisen ecm:n sille kaveriksi, sais nykyiseen hieman aikaavievään tiedonkeruu-->ohjelmamuutos-->uudelleekirjoitus hommaan verrattuna suoraan ajossa tehdä tarvittavat muutokset ja sitte vaan lopuksi tekis tolle orkkismuistille sen lopullisen ohjelman.

PunisherFIN
22.12.2013, 11:38
onko mitään hajua tai paremminkin muistikuvaa noiden kilkkeiden hinnasta? aika soppelin kiva paketti pikku chevyn tuunaamiseen jos saa käytettyä oman ecun viripuuhissa :)

Rytari
22.12.2013, 11:43
onko mitään hajua tai paremminkin muistikuvaa noiden kilkkeiden hinnasta? aika soppelin kiva paketti pikku chevyn tuunaamiseen jos saa käytettyä oman ecun viripuuhissa :)

28 pinnin adapteri on moatessilla 30 taalaa mutta joku niitä teki halvemmallakin, en taas vaan muista...

emulaattori on jonku alta parisataa

PunisherFIN
22.12.2013, 11:52
pirusti helpompi ja hiukan halvempi kun megaruutta3 mitä oon tuohon astroon miettiny. kiitoksia tosi paljon tiedoista :)

Rytari
22.12.2013, 11:58
pirusti helpompi ja hiukan halvempi kun megaruutta3 mitä oon tuohon astroon miettiny. kiitoksia tosi paljon tiedoista :)

mitä meinaat astroon muuttaa?

mulla on takatuuppari c1500 4.3 tbi

läppärungossa ultimate tbi mod 14psi bensanpaineet
porattu 0.30, "hypereutiset" männät, 9.5 about puristuksia
edelin tbi performer imusarja (3713)
edelin rollin thuder 3714 nokka http://www.edelbrock.com/automotive_new/misc/tech_center/install/3000/3714_Card.pdf
vakiokannet, olisin halunnut vorteckit mutta ei ollu rahaa niihin, tyydyin siistiin kanavat ja venttiilejä vähän muotoiltiin

pikkuhiljaa opetellu ton ohjelman kanssa että saanut auton pelaan, vakiolastulla ei toiminut pätkääkään, vetoja ei ollut vakionkaan vertaa, meni kiihdyttäessä älyttömän laihalle ja alkoi nykimään, tyhjäkäynti ei laskenut alle 1200 oikein millään, nyt jo niistä selvitty, nyt meneillää toive saada hiway lean juttu ja "kiihdytyspumpun" toiminta toimimaan oikein

PunisherFIN
22.12.2013, 12:07
ahtaa sen tuplaturboksi :D

jäin kesällä valoissa toiseksi 2,5TDi portterille (lie lastutettu) niin asetin sitten tavoitteeksi, ettei amisten 3-koppaset kikkelin jatkeet ajele ohi, tai jos menee niin siitä syystä, että miulla katuun piirtyy 2x255mm leveet raidat, eikä kumi pidä ;)

p.jäppinen
23.12.2013, 16:23
mm. moates.net myy 28 pinniseksi muuttavaa adapterijalkaa.

tähän saa sitten laitettua joko eeprom flash muistin tai kytkettyä sen emulaaattorin, noi flash muistit on kooltaan huomattavasti suurempia joten (jos on taaloja niin) sopivalla palikalla saa esimerkisi vaihdettavia ohjelmia noiden uudempiin autoihin olevien kaupallisten (apex yms) ohjelmoitavien boksien tapaan.. tai esimerkisi erikseen ohjelman bensalle ja e85:lle

olen ajatellut hommata ittelle emulaattorin ja tehdä yhden erillisen ecm:n sille kaveriksi, sais nykyiseen hieman aikaavievään tiedonkeruu-->ohjelmamuutos-->uudelleekirjoitus hommaan verrattuna suoraan ajossa tehdä tarvittavat muutokset ja sitte vaan lopuksi tekis tolle orkkismuistille sen lopullisen ohjelman.


Ittellä olis seuraavaan offi projektiin tulossa Cadillacin nortti kone ja tämmönen tuli vastaan http://northstar.7p.com , saattais olla hyvin varteenotettava vaihtoehto tolla flash muutoksella verrattuna megaruuttaan tai ainakin pirun paljon halvempi kuin nuo kaupalliset ecut.

PunisherFIN
24.12.2013, 01:24
millä eculla siulla on rytari tuo kolmevarttinen, eli mistä oot lähteny modaamaan? miulla on ihellä parikin ehjää 1227747 (muistaakseni) eli astron stockia, niin vois huvikseen kattoo mitä ne on syöny ja saisko sieltä mummo-ohjelmasta yhtään enempi etenemistä mitä tuossa vakiona on. tokihan vapari ei softalla paljoo herkisty, mut voihan sieltä tuurilla +5hv saada tjsp :D ainakin oppis metkuja jos tutkii :) siis kun muistelen, että kone on syntyjään 160hv ja van/truck divisioonassa ne on "kuristettu" 150hv, niin siellon todnäk hiukan potentiaalia vapaana softavirityksen suhteen, luulis ainakin? sitte toki putkisto +vapari +jotain muuta niin pikku kikkaulullahan siinä on kohta 170-180hv helpostikin.

Rytari
24.12.2013, 01:43
millä eculla siulla on rytari tuo kolmevarttinen, eli mistä oot lähteny modaamaan? miulla on ihellä parikin ehjää 1227747 (muistaakseni) eli astron stockia, niin vois huvikseen kattoo mitä ne on syöny ja saisko sieltä mummo-ohjelmasta yhtään enempi etenemistä mitä tuossa vakiona on. tokihan vapari ei softalla paljoo herkisty, mut voihan sieltä tuurilla +5hv saada tjsp :D ainakin oppis metkuja jos tutkii :) siis kun muistelen, että kone on syntyjään 160hv ja van/truck divisioonassa ne on "kuristettu" 150hv, niin siellon todnäk hiukan potentiaalia vapaana softavirityksen suhteen, luulis ainakin? sitte toki putkisto +vapari +jotain muuta niin pikku kikkaulullahan siinä on kohta 170-180hv helpostikin.

paras alakierros/alavääntömodaus on ehdottomasti ollu läppärungon viilaus ja suutinten nosto, ja amalla vähä lisäsin bensanpainetta... niin olematon juttu mutta hyvin vaikutti siihen miten kone lähtee herään tyhjästä...

1227747 aksb on ollu mulla orkkiksena mutta nykynen on tehty yhden jekkiukkelin avustamana asdu:sta muuttamalla se 6 sylinteriselle sopivaksi ja laittamalla siihen mm. tolle noklle paremmin käyvä sytkäennakkokäyrä.

btw, tänään koittelin hukata sitä laihaa kuoppaa kaasua polkiessa ja kevyessä vedätyksessä, jouduin enemmän ku tuplaamaan Accel enrichment ja power enrichment arvot ennenkuin sain seokset pysyyn niin ettei käy siä laihalla mutta nyt se jo vetää vähä paremmin kun hiacet...

PunisherFIN
24.12.2013, 12:38
siis miulla on visiona turbottaa tuo, sillai, että molemmilla puolilla on kohtuu kokoset ahtimet, niin sais heräilemään koneen hiukan alempaa. ekahan se himmeli ois saatava lappuihin 187hv dynolapuissa ja sitten kirraamaan paljonko pata kestää oikeesti. tarkotuksena on tehä tuo surutta konetta avaamatta, koska miulla on pari mottia hyllyssä odottamassa kun jotain porsii, eli härski kustannusviritys ja alunperin mietittiin, että laittaisi megasquirt3 eculla koko paskerin, mutta jos kerran chevyn omastakin saa modattua halvemmalla, niin miksei sitten tekis sillä. kasikoneen suuttimilla, niin saa soppaa enempi, pitää sitten kattoo, että piisaako ne kun sitä alkaa oikeesti ahtamaan, vai pitääkö sätöstää lisäsuuttimet tai joku muu millä kone saa tarpeeks soppaa.
katotaan nyt miten visio toteutuu, koska tuo patrolli vie aikaa niin paljon ja sitten työt sen lopun, eli nähtäväksi jää liikkuuko astro viellä ens kesänä turbotekniikalla vai ei :)

burton
26.12.2013, 20:06
onko näissä kierrosrajoitinta?
ku tuntuu et toi oma laite kiertää niin kauan et sekoo ja se rajotin on siinä. ei siin ainakaa ole samanlaista rajoitinta ku euro ja japanin autoissa ku polkasee rajoittimelle.
nimim. alakerta paskana :)

Rytari
27.12.2013, 02:20
onko näissä kierrosrajoitinta?
ku tuntuu et toi oma laite kiertää niin kauan et sekoo ja se rajotin on siinä. ei siin ainakaa ole samanlaista rajoitinta ku euro ja japanin autoissa ku polkasee rajoittimelle.
nimim. alakerta paskana :)

joo, 92asti ei ainakaan ole rajotinta... ennakon sotkemalla ehkä vois saada "rajoittimen" aikaan ja jos en väärin muista niin kyllä siihen piti joku patchiki olla olemassa.

tare
31.12.2013, 12:54
Löytyiskö keneltäkään tuommoista kaapelin pätkää tai tuota litteämpää liitintä IAC:lle, muuttaa 4.3 - 5.7tbi:n iac:n piuhan 454TBI, TPI ja LT1 iac sopivaksi

EDIT: Liitin löydetty!

http://i.ebayimg.com/t/LT1-Camaro-Corvette-IAC-Idle-Air-Control-Valve-Adapter-Wiring-Harness-/00/s/MTIwMFgxNjAw/$(KGrHqZ,!lQE65TwmP+GBO7jjELmjw~~60_12.JPG

samppas
31.12.2013, 18:27
onko näissä kierrosrajoitinta?
ku tuntuu et toi oma laite kiertää niin kauan et sekoo ja se rajotin on siinä. ei siin ainakaa ole samanlaista rajoitinta ku euro ja japanin autoissa ku polkasee rajoittimelle.
nimim. alakerta paskana :)

Sytytysmoduli 048 säätää sytytystä aikaisemmalle korkeilla kierroksilla ja toimii jonkinlaisena rajoittajana. 369 modulissa toimintoa ei ole. Sytytys moduli on siellä jakajassa.

veijon-esso
31.12.2013, 19:34
Mikään vakio tbi kone ei kierrä niin paljoa että ehjä kone hajoais edes vapaalla lämä pohjassa, siks ei oo rajotintakaan! :D on ne melkoisia astmapiippuja. Tietty joku vanha kone jossa jo jotain aikasempaa vammaa vois rivahtaakkin.

Ex_inkkari
31.12.2013, 19:50
Mikään vakio tbi kone ei kierrä niin paljoa että ehjä kone hajoais edes vapaalla lämä pohjassa, siks ei oo rajotintakaan! :D on ne melkoisia astmapiippuja. Tietty joku vanha kone jossa jo jotain aikasempaa vammaa vois rivahtaakkin.

Taisi olla 4000rpm minkä toi 4.3l kiertää, gm:n bensa versio diisselistä :)

burton
31.12.2013, 21:57
Mikään vakio tbi kone ei kierrä niin paljoa että ehjä kone hajoais edes vapaalla lämä pohjassa, siks ei oo rajotintakaan! :D on ne melkoisia astmapiippuja. Tietty joku vanha kone jossa jo jotain aikasempaa vammaa vois rivahtaakkin.

No, laskekaapa paljo konees on kierroksia jos nopeus on gps:n mukaa 80, vaihteisto on hj-61:sen, 2 uunissa ja pitkä puoli päällä, ja perissä on 4.11 välitykset ja renkaat on 36".
Sen verta se ainaki veto päällä maantiellä meni ku anto mennä. Samoilla välityksillä 2h pata kärsi ajaa 70km/h mut enempää ei kiertäny ja annoin mennä ku ouulis et bensa kone kärsis kiertää vähä enempi ku diesel. Mut ei se maantiellä hajonnu.

HeikkiH
01.01.2014, 09:23
No, laskekaapa paljo konees on kierroksia jos nopeus on gps:n mukaa 80, vaihteisto on hj-61:sen, 2 uunissa ja pitkä puoli päällä, ja perissä on 4.11 välitykset ja renkaat on 36".

~5100 rpm jos arvioidaan, että renkaan todellinen halkaisija on 35".

burton
01.01.2014, 14:58
~5100 rpm jos arvioidaan, että renkaan todellinen halkaisija on 35".

No eipä siel sitte kauheita kierroksia ole, kuulostaa vaa.

p.jäppinen
06.01.2014, 23:43
http://www.moates.net/apu1-autoprom-package-usb-version-p-54.html?cPath=95 olisko tämmönen hyvä? Pikkasen suolasen hintanen mutta tuossa olis kaikki samassa paketissa+jos nyt oikein ymmärsin niin tuota voi kayttää myös laajakaistalambda loggerina

Rytari
20.01.2014, 12:29
http://www.moates.net/apu1-autoprom-package-usb-version-p-54.html?cPath=95 olisko tämmönen hyvä? Pikkasen suolasen hintanen mutta tuossa olis kaikki samassa paketissa+jos nyt oikein ymmärsin niin tuota voi kayttää myös laajakaistalambda loggerina

Mulle tuli tänään ostrich2, ajattelin laittaa sen pysyvästi ylimääräsen 7747 kylkeen, polttovehkeenä mulla on gq-4x minkä ostin netistä yhden tutun neuvomana, sillä saa luettua orkkispromit ja poltettua melko mitä vaan... ja ohjelmana käy se TunerproRT

toi apu1 on toki ihan toimiva sekin, siinä on kaikki samassa koneessa, mä itte tykkään enemmän erillislaitteista, periaatteessa jos joku vikaantuu niin ei oo kaikki rikki

burton
22.01.2014, 22:25
onko 6-pyttysessä ja 8-pyttysessä tbi koneessa sama sytkänboxi (ESC) ? se 5-karvanen littana laatikko.

Rytari
22.01.2014, 23:06
onko 6-pyttysessä ja 8-pyttysessä tbi koneessa sama sytkänboxi (ESC) ? se 5-karvanen littana laatikko.

erihän niissä... taitaa jopa olla 305 ja 350 olla eri, hitto, täytyypä tarea muistuttaa asiasta

Rytari
22.01.2014, 23:10
16128251 4.3 v6

16126761 5.0 v8

16052401, 16128261 350 v8


noi on rokkiautosta osanumeroita orkkiksille

Rytari
22.01.2014, 23:31
ESC Module Knock Sensor
Known Applications

16052391 10456287 5.0L V8
16052401 10456288 5.7L V8
16128261 10456288 5.7L V8
16065711 10456288 4.3L V6, 5.7L V8
16128251 10456288 4.3L V6, 5.7L V8
16131171 10456288 7.4L V8

tare
23.01.2014, 06:36
täytyypä tarea muistuttaa asiasta

Pitää tarkastaa mutta pitäis olla 350 koneisesta

burton
17.03.2014, 11:20
Lukenu juttuja et tuo tbi sekoaa aika herkästi jos nokan ja imusarjan vaihtaa, eli alipaineet muuttuu ja map anturi sekoo ja sit ei kone pelitä ja ainoo keino on tehä uus lastu.
Joten kysymys: mitä mahtaa tapahtua jos vaihtaa original männät flattopeiks, sais hiukan ruttua lisää mut sekooko ruisku? Pata tulee orkkis nokal ja muutoinki vakio, paitsi peltisarjat on.
Sillä kysyn ku master kittiä tilaamas ja saa valita kummat männät
Ja 8 pyttynen kattila kysees.

Rytari
17.03.2014, 12:03
Lukenu juttuja et tuo tbi sekoaa aika herkästi jos nokan ja imusarjan vaihtaa, eli alipaineet muuttuu ja map anturi sekoo ja sit ei kone pelitä ja ainoo keino on tehä uus lastu.
Joten kysymys: mitä mahtaa tapahtua jos vaihtaa original männät flattopeiks, sais hiukan ruttua lisää mut sekooko ruisku? Pata tulee orkkis nokal ja muutoinki vakio, paitsi peltisarjat on.
Sillä kysyn ku master kittiä tilaamas ja saa valita kummat männät
Ja 8 pyttynen kattila kysees.


no tuota, ehdottomasti lisää purituksia jos samalla rahalla saa, nykybensat kun kuiteski tykkää siitä.. nokka ehkä eniten on se joka kaipaa sitte muutoksen prommiin, juurikin tuon alipaneen ja tietysti moottorin luonteen muutoksen takia, flat topit taasen lähinnä lisää vaan puristusta joten periaatteessa sillä vakiollakin elämä jatkuu, bensanpaineita nostaisin samalla kyllä vähän, isommmilla kierroksilla siitä vois olla hieman hyötyä.

aslakki
17.03.2014, 13:49
305 korvattu 350:llä johon vaihettu kuulemma nokka ja kanavia sorkittu, ei oikeen skulaa :D meni kuitenki leimalle ja pystyy kaupassa käymään, "pikkusen" vedot kateissa...
lastullako tuosta selviää?

...kaverin kulkine kyseessä..

Gary Grand
17.03.2014, 15:05
Vähäsen vastaava tilanne on käyttiksen kanssa, kun aslakin kaverilla.

Pitäis vahvasti huohottava 4.3:n vaihtaa miedolla nokalla piristettyyn 350:n ja odotettavissa on tietysti jonkinlaisia hylkimisreaktioita?

Pääsisihän noista kun kampeaisi 600:sen kaasarin koneen päälle(performeri on hyllyssä kyllä, kaasaria ei vielä..), mutta tuon TBI:n käyttömukavuus ja käynnistyvyys on ollut kyllä varsin hyvää luokkaa.:cool:

burton
17.03.2014, 15:14
Vähäsen vastaava tilanne on käyttiksen kanssa, kun aslakin kaverilla.

Pitäis vahvasti huohottava 4.3:n vaihtaa miedolla nokalla piristettyyn 350:n ja odotettavissa on tietysti jonkinlaisia hylkimisreaktioita?

Pääsisihän noista kun kampeaisi 600:sen kaasarin koneen päälle(performeri on hyllyssä kyllä, kaasaria ei vielä..), mutta tuon TBI:n käyttömukavuus ja käynnistyvyys on ollut kyllä varsin hyvää luokkaa.:cool:

Ei tuossa ongelmia ole, anturit samat 4.3 ja 5.7. 5.0 on eri sytkä ja ruisku boxi ja naku anturi.

Rytari
17.03.2014, 19:24
305 korvattu 350:llä johon vaihettu kuulemma nokka ja kanavia sorkittu, ei oikeen skulaa :D meni kuitenki leimalle ja pystyy kaupassa käymään, "pikkusen" vedot kateissa...
lastullako tuosta selviää?

...kaverin kulkine kyseessä..


mikä auto, mikä tietokone... jos on semmonen auto mitä ei oo saanu 350:llä voi olla vaikeampi löytää uutta lastua muuta erikseen tekemällä....

koneen koon muuttuessa on vähintään sen muutos ja suuttimien koon muutos kerrottava sille ruiskulle.....

aslakki
30.03.2014, 13:12
mikä auto, mikä tietokone... jos on semmonen auto mitä ei oo saanu 350:llä voi olla vaikeampi löytää uutta lastua muuta erikseen tekemällä....

koneen koon muuttuessa on vähintään sen muutos ja suuttimone koon mutos kerrottava sille ruiskulle.....


Noniiiin... sain vähäsen lisää infoa elikkäs Auto: Fleetside, 1988, 5.0 efi ja tommottinen matolaatikko:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=605&pictureid=152704

Rytari
30.03.2014, 21:54
Noniiiin... sain vähäsen lisää infoa elikkäs Auto: Fleetside, 1988, 5.0 efi ja tommottinen matolaatikko:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=605&pictureid=152704

nonni, 7747 eli helpoin mahdollinen... esc ja nakutusanturi on vaihtolistalla, ja sit van polttaa lastun siihen, tehtaanlaista löytyy eri vaihteistoille (ja perävälitykseille), bensa ja sytkäkarttaan joutuu muuttaa nokan mukaan...

350 ESC module - GM 16128261
350 knock sensor - GM 10456288

ja suuttimet onko kummasta koneesta?

Kovakalu69
30.03.2014, 23:34
Onko tuosta tbi:n roplaamisesta mitään hyötyä, jos kokonaisvälitys on muuttunut vakiosta hitusen pitkäksi? Tämä niinkuin taloudellisuuden näkökulmasta katsottuna.

Rytari
31.03.2014, 00:27
Onko tuosta tbi:n roplaamisesta mitään hyötyä, jos kokonaisvälitys on muuttunut vakiosta hitusen pitkäksi? Tämä niinkuin taloudellisuuden näkökulmasta katsottuna.

no tuota, kokonaistaloudellisesti noi tehtaan lastut ei koskaan ole ihan kohdallaan, ne kun on pitänyt olla sopivat miljoonaan samanlaiseen moottoriin, siinä suhteessa säätämisestä on hyötyä, ja mitä siihen välitykseen tulee niin turbiinilukon kytkeytymistä voi automaattiin mulkata lisäksi, se kai siinä yleensä isoin ongelma on kun veivaa 80 vauhdissa liian pitkillä välityksillä usein jatkuvasti.

Reetu
03.04.2014, 21:29
Menee vähän ohi, mut samaan suuntaan...

TPI itkis uutta paineensäädintä, taitaa olla vastaava kikkare kuin 94-97 LT1:s.

Orkkiskin kelpais, mut säädettäväkin vois olla poikaa.
Ei oo oikein tolkullista tult netissä vastaan, kun ei jaksas jenkkiläst erikseen tilata.

maddis
02.08.2014, 19:44
Onko jossain diagrammia missä mikäkin anturi on moottorissa? Olisi yksi 5.7l TBI V8 joka tarkoitus konvertoida kaasariksi ja mietin että jos vois jotain TBI-antureita ottaa käyttöön kuten lämpötila etc.. Vai onko kaikki tärkeimmät imusarjassa ja sen päälle tulevissa kamoissa?

Rytari
02.08.2014, 22:52
Onko jossain diagrammia missä mikäkin anturi on moottorissa? Olisi yksi 5.7l TBI V8 joka tarkoitus konvertoida kaasariksi ja mietin että jos vois jotain TBI-antureita ottaa käyttöön kuten lämpötila etc.. Vai onko kaikki tärkeimmät imusarjassa ja sen päälle tulevissa kamoissa?

on mutten heti löydä

kannen kyljessä on mittarille lämpöanturi, termarikopan vieressä imusarjassa tbi:n lämpöanturi

lohkon helmassa on nakutusanturi (startin edessä) imusarjan takana lohkon päällä öljynpaine

läppäringossa tietysti kaasun asento. mappi vähän riippuen autosta joko siinä läppärungon vieressä apparin venakopan päällä tai tulipellissä, siinä jossain lähistöllä (+-30 cm) on myös bensapumpun rele

mitäs muita niitä sitten... joissain on imuilman lämpö vielä putsarissa.

Pauli
02.08.2014, 23:31
Rytari jo luetteli, mutta tollanen löyty:
http://ww2.justanswer.com/uploads/Bluegorilla/2010-08-23_140808_Capture.PNG

maddis
03.08.2014, 09:32
Noniin.. siinähän niitä tulikin. Kiitoksia.

Gary Grand
04.08.2014, 11:46
Keles.. Heitin eilen koneen päälle(350) TBI-imarin ja kas kummaa, siinä on ihan liian iso reikä virranjakajalle.. Kahdessa muussa tallissa makaavassa TBI-imarissa mulla on pienempi, jakajan jalalle soppeli reikä. http://www.overdrive.fi/forum/images/smilies/argue.gif

Tässä isoreikäsessä imarissa on merkattuna valuvuosi -90. Onko jakaja muuttunut noihin aikoihin, vai onko noihin jotain soviteholkkia?
http://www.overdrive.fi/forum/images/smilies/icon_eek.gif
Miks pitäis just tätä sarjaa käyttää?
Tässä on vingutettu ne neljä keskimmäistä kiinnitysruuvin paikkaa jo sopimaan vanhoihin kansiin..
Joko alan taas vinguttamaan, tai heitän Performerin kiinni ja väännän välipalikan TBI-suutinrungolle.

Rytari
04.08.2014, 11:58
Keles.. Heitin eilen koneen päälle(350) TBI-imarin ja kas kummaa, siinä on ihan liian iso reikä virranjakajalle.. Kahdessa muussa tallissa makaavassa TBI-imarissa mulla on pienempi, jakajan jalalle soppeli reikä. http://www.overdrive.fi/forum/images/smilies/argue.gif

Tässä isoreikäsessä imarissa on merkattuna valuvuosi -90. Onko jakaja muuttunut noihin aikoihin, vai onko noihin jotain soviteholkkia?
http://www.overdrive.fi/forum/images/smilies/icon_eek.gif
Miks pitäis just tätä sarjaa käyttää?
Tässä on vingutettu ne neljä keskimmäistä kiinnitysruuvin paikkaa jo sopimaan vanhoihin kansiin..
Joko alan taas vinguttamaan, tai heitän Performerin kiinni ja väännän välipalikan TBI-suutinrungolle.

capricet ja oli jotain muitakin henkilömalleja missä on toi isoreikäinen imusarja, se liittyy jotenkin siihen että jakajan saa asennetua ja irroitetua koneen ollessa autossa, jos reikä olis pienempi se jakaja ei kääntyisi tarpeeksi sivuun että tulis pois paikaltaan... tämmöisen meriselityksen mä olen kuullut.

Gary Grand
04.08.2014, 12:01
No, täähän passais mulle sitten paremmin kuin hyvin, kun Cäpriceen on kone putoamassa keulalle..:eek::D

Nyt vaan keksimään jostain soppeli väliholkki.. Mun tietoon, tai käsiin, ei ole koskaan osunut "isojalkaista" jakajaa.:confused:

Rytari
04.08.2014, 12:04
No, täähän passais mulle sitten paremmin kuin hyvin, kun Cäpriceen on kone putoamassa keulalle..:eek::D

Nyt vaan keksimään jostain soppeli väliholkki.. Mun tietoon, tai käsiin, ei ole koskaan osunut "isojalkaista" jakajaa.:confused:

http://www.chevythunder.com./tbi-tpi_distributor_compare.jpg

Larger base distributors were used on some 1992 and all 1993 TBI equipped engines, such as the Caprice. They use the TBI throttle bodies which are held down with two studs for the air cleaner, and the manifolds are machined for the large base distributor they use. They will not interchange

Gary Grand
04.08.2014, 12:10
Larger base distributors were used on some 1992 and all 1993 TBI equipped engines, such as the Caprice. They use the TBI throttle bodies which are held down with two studs for the air cleaner, and the manifolds are machined for the large base distributor they use. They will not interchange
Mielenkiintoinen tuo ajanjakso.. Tuossa tosiaan "valukello" antaa vuodeksi -90.. Ei tullut katottua kuukautta.
Mulla oleva imari on muilta osin identtinen toisen kanssa.
Tuo kaksruuvinen kiinnitys tarkottaa ilmeisesti ilmanputsarin suuntaan poikkeavaa TBI-suutinrunkoa?
Hiukka epäselvästi ilmastu tuo kaksruuvisuus..

Nurkassa makaa vielä yksi pienireikäinen, jossa ei ole EGR:lle paikkaa. Joko se tai Performerin välipala työn alle siis..

Rytari
04.08.2014, 12:17
joo, siis siinä tarkoitetaan että ilmanputsari tosiaan on kahdella pinnapultilla kiinni, ja kun kyse on gm tuotteesta niin noi vuosiluvuthan on aina vähän semmoisia "suuntaa" antavia

burton
08.08.2014, 21:26
kuumeneeks teil aivolaatikko miten paljo ajossa? mulla se on niin kuuma et kättä soon ei voi pitää puolen tunnin ajon jälkee?
ja hyviä ideoita josta sais nopeesti tilattua pa-pumpun releen, sen napasen ku hajos just.

maddis
12.08.2014, 11:36
Hieman ohi aiheen, mutta ei täysin.

Taustatietoja sen verran, että on Chevy Vanista otettu 5.7l V8 joka on TBI:llä. Kiitoksia moottorin irroittajan, johtosarja on irroitettu sivareilla sekä alkup. ECU on 'jossain' menossa.

Nyt on hieman pähkimistä että konvertoisiko kaasarille vai laittaisiko Micro/Megasquirtin. Onko kukaan tehnyt konversiota m-squirtille? Netistä löytyy kyllä jonkin verran tietoa, että onnistuu nykyisen jakajan käyttökin etc., mutta kiinnostaisi kuulla jos on omakohtaista kokemusta kuinka homma oikein menikään. Johtosarjasta on sen verran jäljellä, että sen voinee yhdistaa m-squirtin sarjaan.

samppas
12.08.2014, 12:13
Omasta mielestä helpoin ratkaisu(ja halvin):

Osta boxi + johtosarja Astrosta(tai muusta autosta jossa on tuo numero) jossa on numerolla oleva 1227747 boxi.
Tuohon johtosarjaan löytyy helposti kytkentäkaavioita.
Jos pannu on vakio niin sitten löytyy helposti sopiva orkkis chippi mosaan.

maddis
12.08.2014, 12:33
Tuo olisi tietysti yksi vaihtoehto. Ongelmana tuossa on löytää se boksi ja (ehjä) johtosarja.

Vakiokonehan tuo on.

Gary Grand
12.08.2014, 12:37
Tuo olisi tietysti yksi vaihtoehto. Ongelmana tuossa on löytää se boksi ja (ehjä) johtosarja.
Multa pitäis löytyä yksi ehjä vanin TBI-johtosarja nurkasta.. Boksia en myy, kun menee omaan härtsveliin.:p

maddis
16.08.2014, 17:20
Vielä kummittelee ajatus Megasquirtista kun saisi suorasytkän samalla.

Jotakuinkin kaikki noi anturit löysinkin, mutta joku ihmeellinen alipainehärveli siellä vielä on mille en heti keksi mikä se on.

MAP-anturihan on kuvassa alimmaisena. Sen yläpuolella on joku alipaineharveli johon tulee letku(epäilen letku eikä johto) TBI:stä oikealta ja jatkuu vasemmalle tuohon aktuaattoriin/kalvoon. Onko tuo idle air control vai mikä tuo oikein on?

http://citroen.takaisin.fi/gallery/pictures/ElCamino/IMG_0584.sized.jpg

Gary Grand
16.08.2014, 17:22
Tuo venttiili on EGR:n ohjaukselle.

Gary Grand
16.08.2014, 17:25
Olisko sulla muuten mahdollisuus ottaa kunnollisia kuvia noiden apulaitetelineen tukirautojen paikoista?
Tuossakin kuvassa yksi sellanen 12mm tanko näkyy, mutta kun mulla ne kaikki tuli irrallaan, niin meinaa olla melkonen pirunnyrkki ratkaistavaksi..:D:confused:

maddis
16.08.2014, 17:32
Tuo venttiili on EGR:n ohjaukselle.

Jaa siinä on semmonenkin. Sehän täytyy poistaa sit heti käytöstä.

maddis
16.08.2014, 17:33
Olisko sulla muuten mahdollisuus ottaa kunnollisia kuvia noiden apulaitetelineen tukirautojen paikoista?
Tuossakin kuvassa yksi sellanen 12mm tanko näkyy, mutta kun mulla ne kaikki tuli irrallaan, niin meinaa olla melkonen pirunnyrkki ratkaistavaksi..:D:confused:

Voin mä ottaa noita kuvia, mutta ei mullakaan kaikki apulaitteet oo paikallaan enää. Ilmastoinninkompura ja laturi irroitettu mutta osa raudoista vielä kuitenkin paikallaan. Ihan sen takia että ne saa joskus takaisinkin. ;)

Gary Grand
16.08.2014, 17:44
Ihan sen takia että ne saa joskus takaisinkin. ;)
:D Joo, ei ihan normi koneensuunnittelijan älyllä löydy noiden paikat ilman kuvallista apua..:o

Mulla olis muuten ihan "sokea" imusarjakin tuohon ylimääräisenä.. Eli ilman EGR:n reikiä/paikkaa. Samasta vanista käsittääkseni, kuin se johtosarjakin..

maddis
30.08.2014, 19:51
Missäpäin alunperin ECU on sijoitettu? Koetan miettiä että mihin teen läpiviennin tulipeltiin kun läpiviennin jälkeinen johdonpätkä ei ole kovin pitkä. Entä onko kellään tuosta läpiviennistä kuvaa kun ei ihan heti selvinnyt kuinka tuo läpivienti tulee kiinni tulipeltiin vai puuttuukohan tuosta jotain?

Rytari
31.08.2014, 00:45
Missäpäin alunperin ECU on sijoitettu? Koetan miettiä että mihin teen läpiviennin tulipeltiin kun läpiviennin jälkeinen johdonpätkä ei ole kovin pitkä. Entä onko kellään tuosta läpiviennistä kuvaa kun ei ihan heti selvinnyt kuinka tuo läpivienti tulee kiinni tulipeltiin vai puuttuukohan tuosta jotain?

apukuskin puolella kojelaudassa

Gary Grand
01.09.2014, 08:05
Capricessa ja Caminossa se on apukuskin jalkatilassa A-pilarin kupeessa "muovitaskussa".

maddis
18.11.2014, 21:43
Lisää kysymyksiä.

Mitäs pumppua ootta käyttäneet TBI:n kanssa? Tuossahan on aika onneton paine max 15PSI(n. 1bar), kun tottunut Rangessa että pumpulta saa tulla 3bar. Saa olla tankin ulkopuolinenkin, kun en tiedä kuinka nuo tankin sisäiset istuu alkujaan kaasarikoneen tankkiin. Tai jos jotain speksiä pumpusta saa niin voin tutkailla itsekin. Jos max paine on tuo 1bar niin pumpulta saanee tulla ainakin 1.5bar? Entä tuotto?

Entä missä tuossa kuuluisi olla imuilman lämpötila-anturi? Sattunut silmään vain suutinten johdot ja IAC sekä TPS, muttei tuota imuilmananturin johtoa.

PunisherFIN
18.11.2014, 21:51
miulla on maddis tuollanen 1227747 boxi, alkujaan astrosta lähtösin jossain hallin nurkassa, eli jos tarttet niin löytyy kyllä, pist yvtä jos oot viel boxia vaille. tosin kyl tunnen ihan henk koht kaverin, joka on tehny noita mega=>gm boxeja, jotka käy sitten suoraan orkkis liittimeenkin :)

maddis
18.11.2014, 22:09
Orkkis boksia en tartte kun mega on menossa tilalle ja tuo mega => gm boksikin on sikäli turha, että tuosta johtosarjasta on katkastu se alkuperäinen liitin pois. Ostin kyllä sen täydellisen johtosarjan, mutta totesin että paremmin sattuu kuitenkin mitat tuossa pätkästyssä johtosarjassa eikä tartte tehdä järkyttävän kokoista reikää tulipeltiin läpivientiä varten.

Rytari
18.11.2014, 23:31
Orkkis boksia en tartte kun mega on menossa tilalle ja tuo mega => gm boksikin on sikäli turha, että tuosta johtosarjasta on katkastu se alkuperäinen liitin pois. Ostin kyllä sen täydellisen johtosarjan, mutta totesin että paremmin sattuu kuitenkin mitat tuossa pätkästyssä johtosarjassa eikä tartte tehdä järkyttävän kokoista reikää tulipeltiin läpivientiä varten.

7747:ssa ei ole imuilman lämpöanturia ollenkaan

maddis
19.11.2014, 06:57
7747:ssa ei ole imuilman lämpöanturia ollenkaan

No sehän selittäää sen puutteen sitten.

Mutta onko tietoa tuosta polttoainepumpun spekseistä?

Ilmeisesti hyvä tuottaa yli 1bar, mutta minkä verran litroja/tunnissa? Ilmeisesti vähempi riittää kuin Rangessa (130l/h) kun on vain max kaks suutinta kerrallaan auki.

Kovakalu69
30.11.2014, 08:00
Keskusteleeko sytkä, sekä bensapuoli kuinka keskenään tbi:ssä?
Blazeri ei lähteny eilen aamulla tulille.
Bensapumppu lykkäs tavaraa suodattimesta, kun avasin helmiliittimiä.
koitin ensin eliminoida bensansaantiongelman ruuttaamalla starttipilottia imusarjaan ja ei vaikutusta ja tosiaan vaikutti, että kipinä olis hukassa.
Töiden jälkeen sitten roplasin liittimiä koneen päällä ja yhtäkkiä hörähti ja ajoin sillä loppuilan, mutta aamulla taas uudestaan ei sahauksesta huolimatta startannu :-/

Rytari
30.11.2014, 12:26
Keskusteleeko sytkä, sekä bensapuoli kuinka keskenään tbi:ssä?
Blazeri ei lähteny eilen aamulla tulille.
Bensapumppu lykkäs tavaraa suodattimesta, kun avasin helmiliittimiä.
koitin ensin eliminoida bensansaantiongelman ruuttaamalla starttipilottia imusarjaan ja ei vaikutusta ja tosiaan vaikutti, että kipinä olis hukassa.
Töiden jälkeen sitten roplasin liittimiä koneen päällä ja yhtäkkiä hörähti ja ajoin sillä loppuilan, mutta aamulla taas uudestaan ei sahauksesta huolimatta startannu :-/

bensapumppu tekee aina paineen kun virrat laittaa päälle, ensimmäinen mikää tylee mieleen on vika siellä jakajassa.

noissa on jakajassa "asentoanturi", eli ihan vaan hall anturi mikä kertoo milloin kipinä pitää antaa, ikää myöden ja etenkin kun jakajan sisälle kondensoituu vettä käy niin että jakajan sisällä tuolle anturille oleva sakaralevy rikkuu (siellä on raudassa niitillä kiinni eriste joka halkeaa kun ruoste niitin reiässä turpoaa) tätä voi hieman estää suihkasemalla jotain kosteutta/ruostumista estävää jakajaan ajoittain, viimmeistää silloin kun kannen ja pyöriän vaihta, niitähän meneen niinku leipää.(ei muuten kannata ostaa kun pronssisilla nastoilla, ei alumiinisi, ne ei kestä suomen talveakaan kun jo on jauhona)

jos startatessa ei tuota pyörimistietoa tule niin ei myöskään suuttimen ruikkaa bensaa.

helppo tapa tutkia on ottaa ilmanputsari pois ja startata, jos ei tule bensaa/tulpille kipinää niin jätä virta päälle ja ota hyppyjohto, jakajaan tulee kaks johtoliitintä, toisessa, ecm:ltä tulevassa on mustavioletti johto, siihen liittimen juureen saa "tuikattua" hyppyjohdolla pienen virtapulssin jolloin suuttimien pitäis aueta, tän jälkeen saattaa auto lähteä käymään taas hetken aikaa mutta se on se aamu taas kun se ei enään lähde.

Kovakalu69
30.11.2014, 15:39
Tattista, mutta piuhojen väri arvelluti.
Valkoinen/violetti ja musta/punainen löytyi jakajan liittimestä, niin kumpaan noihin tohtii koittaa antaa hyppyvirtaa?

Edit: hall anturi oli ehjä, kun riitti pikkuse kääntää eestaas pyörijää, niin sottas sitämukaa pensaa.
Virranjakajan kansi oli finaalissa, kun pyörijän grafiittitappi puuttui ja jousen jämät sätimisen kera oli hoitanu kontaktipuolen.

Rytari
30.11.2014, 23:23
Tattista, mutta piuhojen väri arvelluti.
Valkoinen/violetti ja musta/punainen löytyi jakajan liittimestä, niin kumpaan noihin tohtii koittaa antaa hyppyvirtaa?

Edit: hall anturi oli ehjä, kun riitti pikkuse kääntää eestaas pyörijää, niin sottas sitämukaa pensaa.
Virranjakajan kansi oli finaalissa, kun pyörijän grafiittitappi puuttui ja jousen jämät sätimisen kera oli hoitanu kontaktipuolen.


joo, ja ihan väärin kirjoitinkin, valkovioletti se piuha


mutta kansia gm jakajat tuhoaa kyllä

Jande
22.03.2015, 20:43
osaisko joku neuvoa mistä lähtis vikaa hakemaan, isäukon blazer 4.3 tbi 1991
tekee sellaista että lähtee käymään esim. kylmänä ja kun lämpiää niin kierrosten laskiessa normi tyhjäkäynnille auto sammuu eikä suuttimien läpi tule tavaraa enää vaikka starttaa kuinka pitkään.

kun antaa ruiskuun ryypyt auto lähtee käymään ja taas tulee ainetta suuttimien läpi korkeammilla kierroksilla ja käy niin kauan kun löysää tyhjäkäynnille ja taas sammuu eikä suuttimista tule mitään.

bensapumppu uusittu tankkiin, bensapumppu hurisee kun virrat kytkee.

Rytari
22.03.2015, 23:09
no nyt heitti pahan... miten e tyhjäkäynti siihen bensan tulemiseen vaikuttaa, ei pitäisi kyllä.

se että startatessa ei tule bensaa on toisaalta jakajaan viittaava vika, mutta silloin ei sitte tule kipinääkään. se kannattaa kurkata... kokeile semmosta että seuraavan kerran kun se ei starttaamalla lähde käymään niin koita (virta päällä) hyppyjohdoilla näpäyttää jakajaan menevään violetti valkoiseen johtoon hetkellisesti akusta virtaa (pistä neula liittimen takapuolelta sinne liittimeen ja siihen sitte johdolla), kuuluu napsaus, suuttimet aukeaa ja pitäsi tulla bensaa, jos napsaus kuuluu mutta bensaa ei tuu vika bensapuolella (paineensäädin, suodatin tankkivarusteet), jos tulee vika jakajassa...

Jande
22.03.2015, 23:19
pitääpä testata tuo.

Sten
23.03.2015, 06:23
Oletko koittanut irrottaa se löpölinja moottorihuoneessa sen jälkeen kun moottori on sammunut. Siinä pitäisi olla pikaliitin jossain, siinä näkisi että pumppu antaa tarpeeksi pensaa. (Itellä kävin melkein vastaava mutta se ei jaksanut lähteä käyntiinkään mutta olin vaihtanut pumpun koko paketin. Olin varma että se pitäisi toimia, ääni kuului mutta kuitenkaan se ei jaksanut, avasin uudestaan ja heti pumpun painepuolella oli putki halki siinä uudessa yksikössä. Aluksi arvelin että se venttiili olisi jumissa mutta oli vaan se kymmenen sentin muovi putki joka oli syyllinen.)

Jande
26.03.2015, 21:19
saako tuohon jakajaan jostain osia jos tarvetta. vai menekö kokonaan vaihtoon.
toinen suutin ainakin on pimeänä. jakajaa ei ole vielä tutkittu tarkemmin.

jos löytyy suutin gm 5235203 niin sellaiselle ois tarve ainakin, ja löytyykö suomesta jostain tiivistesarjaa tuohon ruiskuun.

Rytari
26.03.2015, 22:03
läppärunkoon saa korjaussarjaa, southwestraden tiedän ainakin pitäneen hyllyssä, nyt kun sen käteen sieltä ottaa niin kannaattaa tehdä se ultimate tbi mod.

mikä siinä suuttimessa on vikana? kusee vai ei toimi? koititko akkuvirralla näpäyttää sitä

jos ei toimi niin saattaa olla jumissa ja se virta voi auttaa, jos kusee niin utraäänipesu

Jande
27.03.2015, 08:14
Juu itse en ole kerinnyt tähän perehymään, isäntä oli tutkinut niin ei tule bensaa ollenkaan toiseen. Mikäs se ultimate mod on?

Pitää sanoa et kokeilee tuota herätystä Akkuvirralla.

Rytari
27.03.2015, 08:37
Juu itse en ole kerinnyt tähän perehymään, isäntä oli tutkinut niin ei tule bensaa ollenkaan toiseen. Mikäs se ultimate mod on?

Pitää sanoa et kokeilee tuota herätystä Akkuvirralla.

googleta ultimate tbi mod, löytyy tarinaa ja kuvahaulla paljon materiaalia.

kelervotti
30.03.2015, 14:24
Minkä laisista osista rytari lähtis kasaamaan "TBI" pakettia noin 550hv 450cid maasturin koneeseen, koneessa kohtuu loiva mekaaninen rullanokka portatut tarvike kannet, kaasarina prepattu 850 hollikka? tehoa ei nyt haeta vaan asento toimivuutta. T:Ari

Rytari
30.03.2015, 18:16
Minkä laisista osista rytari lähtis kasaamaan "TBI" pakettia noin 550hv 450cid maasturin koneeseen, koneessa kohtuu loiva mekaaninen rullanokka portatut tarvike kannet, kaasarina prepattu 850 hollikka? tehoa ei nyt haeta vaan asento toimivuutta. T:Ari

no tuota tuota... imusarja? ja mikä se nokka on että saako sen pelaamaan tbi:llä 454 läppärunko ei ehkä riitä vaan tarttis olla se holleyn isompi, tietysti kun ei tommosen koneen tarvi kiertää niin ehkä just tolla tbi modlla saa sen verran ilmaa liikkuun että riittää

periaatteessa sitte vaan ihan bensanpainetta vähä ylös, laajakaistalambda pakosarjaan ja tehdä lastu siihen...

samppas
30.03.2015, 20:15
Miten isoja suuttimia TBI:hin saa? Itsellä 454 suuttimet tuntui jäävän vajaaksi ilmoitetuista tuotoista.

kelervotti
30.03.2015, 21:53
no tuota tuota... imusarja? ja mikä se nokka on että saako sen pelaamaan tbi:llä 454 läppärunko ei ehkä riitä vaan tarttis olla se holleyn isompi, tietysti kun ei tommosen koneen tarvi kiertää niin ehkä just tolla tbi modlla saa sen verran ilmaa liikkuun että riittää

periaatteessa sitte vaan ihan bensanpainetta vähä ylös, laajakaistalambda pakosarjaan ja tehdä lastu siihen...

Imu sarja on rpm mut on siihen matala torkkeri 2 1 taso sarjakin jouten nokka on compin muistaakseni .564/570 nosto ja 050 236/242.
olen katellu noita hollikan ja msd "kaasari" ruiskuja maksavat vaan kunnolisen kaasarin verran 1800-2100€ samaan rahaan saa jo "oikeet" ruisku vehkeet hesteks, motek, ym,, halvin ois tuo mega, mut nois kaikissa on se et turhaa rekvisiittaa tulee vikaantumaan siintä tuo TBI ois hyvä vielä joku veten tiivistetty poksi ja kanamunat imusarjan päälle niin ei ois liikaa johtoja eikä rojua ja ois halvat vara poksit vaikka mukana kulettaa safarilla :)

Rytari
30.03.2015, 22:22
Miten isoja suuttimia TBI:hin saa? Itsellä 454 suuttimet tuntui jäävän vajaaksi ilmoitetuista tuotoista.

muistelisin että ne jenkeissä puhuu 120lbs/hr suuttimista mutta en nyt heti löytänyt niitä mistään...

todella tiukilla on vakiosuutimet jos kone kiertää enemmän kun vakiona...

Pauli
30.03.2015, 22:34
Mites tää, alle tonnin näyttäis olevan hinta: http://www.fitechefi.com/default.asp.pg-GoEFISystem4-InjectorKit

kelervotti
30.03.2015, 22:50
Mites tää, alle tonnin näyttäis olevan hinta: http://www.fitechefi.com/default.asp.pg-GoEFISystem4-InjectorKit

Tuohan ei olis kallis jos se vahingossakaan ois vielä toimiva pitää ujosti kysellä onko kukaan törmänny kyseiseen settiin keskustelu palstoilla, itsellä ei tuo amerikan kieli pitkälle riitä :)

kelervotti
30.03.2015, 22:54
muistelisin että ne jenkeissä puhuu 120lbs/hr suuttimista mutta en nyt heti löytänyt niitä mistään...

todella tiukilla on vakiosuutimet jos kone kiertää enemmän kun vakiona...

Sietääkö tuollanen uudelleen poltettu TBI poksi esim 4 suutinta? jos ajettelis näin et laittas vaikka edelin 2 taso imusarjan kahdelle 4 reikäselle ja siihen pari kipaletta TBI läppä/suutin runkoja.

samppas
31.03.2015, 19:36
Netistä pöllitty laskuri näyttää max 377hp /20psi polttoainepaine 454 80lbs/hr suuttimilla. Tuntuu aika paljolta.

Tiedä sitten kuinka paljon tuota polttoainepainetta voi nostaa.

-Captain-
31.03.2015, 19:47
Minkä laisista osista rytari lähtis kasaamaan "TBI" pakettia noin 550hv 450cid maasturin koneeseen, koneessa kohtuu loiva mekaaninen rullanokka portatut tarvike kannet, kaasarina prepattu 850 hollikka? tehoa ei nyt haeta vaan asento toimivuutta. T:Ari

Onks käyny penkissä vai mistä tuo teholukema? Mihis meinasit istuttaa koneen?

Rytari
31.03.2015, 20:31
Netistä pöllitty laskuri näyttää max 377hp /20psi polttoainepaine 454 80lbs/hr suuttimilla. Tuntuu aika paljolta.

Tiedä sitten kuinka paljon tuota polttoainepainetta voi nostaa.

ei yli 18 ilman että tyhjäkäyti menee pilalle, 4 suutinta vakioboksi saattaa jaksaa aukoa, tai sitte ei, kelat on aika kova kuorma

joskus aikanaan ostin semmosen edelbrokin sarjan missä tuli imusarja uudella läppärungolla ja 8:lla suuttimella ja siinä jäi orkkis tietokone käyttöön, promi vaan vaihtui...

kelervotti
31.03.2015, 22:09
ei yli 18 ilman että tyhjäkäyti menee pilalle, 4 suutinta vakioboksi saattaa jaksaa aukoa, tai sitte ei, kelat on aika kova kuorma

joskus aikanaan ostin semmosen edelbrokin sarjan missä tuli imusarja uudella läppärungolla ja 8:lla suuttimella ja siinä jäi orkkis tietokone käyttöön, promi vaan vaihtui...

Elikä melkein sovinnolla mentävä tohon 8 suutinta systeemiin :confused: minkä oomisia suuttimia tuohon Gm poksiin pitäs ruveta suunittelemaan, muistaakseni johtosarja aihioita kammalla toiset päät vapaana oli saatavana noihin pokseihin läppärungon varmaan teen vanhasta kaasarista. pitää tuosta 1 taso sarjasta varmaan tehdä sarja sihen helpoin rakentaa suutimille paikat.

maddis
10.04.2015, 08:57
Olen megasquirttia viritellyt TBI:lle. Semmoninen kävi mielessä, kun noita suuttimia testannut, että pitäisikö niiden naksuhtaa kuuluvasti kun niihin laittaa sähköt?

Muistelisin, että Rangen suuttimet naksahti hieman, kun niihin kytki sähköt, mutta noita TBI:n suuttimia en saa naksahtamaan. Kokeilin megasquirtilla ja suoraan AA-patterilla. Sen veran olen mitannut, että kummankin kela on ehjä.

Voi tietysti olla ettei niiden kuuluakaan naksahtaakaan, mutta tarkistan kuitenkin ettei tartte toivottavasti ihmetellä enempää.

Rytari
10.04.2015, 22:51
Olen megasquirttia viritellyt TBI:lle. Semmoninen kävi mielessä, kun noita suuttimia testannut, että pitäisikö niiden naksuhtaa kuuluvasti kun niihin laittaa sähköt?

Muistelisin, että Rangen suuttimet naksahti hieman, kun niihin kytki sähköt, mutta noita TBI:n suuttimia en saa naksahtamaan. Kokeilin megasquirtilla ja suoraan AA-patterilla. Sen veran olen mitannut, että kummankin kela on ehjä.

Voi tietysti olla ettei niiden kuuluakaan naksahtaakaan, mutta tarkistan kuitenkin ettei tartte toivottavasti ihmetellä enempää.

kyl ne napsuu ainaki 12v, patterin voimasta en osaa sanoa...

maddis
13.04.2015, 05:19
kyl ne napsuu ainaki 12v, patterin voimasta en osaa sanoa...

Uskaltaako niihin 12V syöttää suoraan? Mittailin, että vastusta on vain hieman reilu ohm. Sehän tekee liki 10A.

maddis
15.04.2015, 20:12
Nyt napsuu suuttimet! Ja jopa bensaakin näyttäs suihkuavan. Suuttimen liittimissä olevat vastinkappaleet oli liian etäällä toisistaan eikä ottaneet kontaktia suuttimessa olevaan tappiin. Painoin niitä lähemmäs toisiaan ja nyt toimii. Täytyy seurata toimiiko pitkään vai pitääkö vaihtaa nuo liittimet kokonaan.

Rytari
15.04.2015, 21:11
Elikä melkein sovinnolla mentävä tohon 8 suutinta systeemiin :confused: minkä oomisia suuttimia tuohon Gm poksiin pitäs ruveta suunittelemaan, muistaakseni johtosarja aihioita kammalla toiset päät vapaana oli saatavana noihin pokseihin läppärungon varmaan teen vanhasta kaasarista. pitää tuosta 1 taso sarjasta varmaan tehdä sarja sihen helpoin rakentaa suutimille paikat.

10 a sulake suuttimelle aina onkin...

toyopet
16.04.2015, 12:40
Olen megasquirttia viritellyt TBI:lle. Semmoninen kävi mielessä, kun noita suuttimia testannut, että pitäisikö niiden naksuhtaa kuuluvasti kun niihin laittaa sähköt?
Kokeilin megasquirtilla ja suoraan AA-patterilla. Sen veran olen mitannut, että kummankin kela on ehjä.


Muistelen jostain joskus lukeneeni, että TBI-suutin tarvitsee megaruutan kanssa esivastukset impedanssisovituksen takia.
En tiedä, tämä on luettua.




Juu itse en ole kerinnyt tähän perehymään, isäntä oli tutkinut niin ei tule bensaa ollenkaan toiseen.
Tämähän on ehkä jo ohi ajallisesti mutta minulla 4.3TBI astrossa ruiski vain toisesta suuttimesta. Ilmeni Legolandin matkalla ruotsalaisella moottoritiellä, kun meinasi voima loppua. Vika ei ollut suuttimessa vaan bensapaineessa. Pumppukin oli loppujen lopuksi ehjä vaikka sen vaihdoinkin mutta oikea vika oli pumpun ja polttoaineputken välillä oleva ~5cm kumiletku (tai mitä joustomateriaalia nyt olikaan). Siinä oli pitkittäinen halkeama ja vuoti paineita takaisin tankkiin. Ainetta ei tullut kuin toiselle suuttimelle. Täydellä tankilla tietysti pelasi paremmin kuin vajaalla.

maddis
16.04.2015, 13:00
Muistelen jostain joskus lukeneeni, että TBI-suutin tarvitsee megaruutan kanssa esivastukset impedanssisovituksen takia.
En tiedä, tämä on luettua.


Mitä olen netistä lueskellut kans itse, niin virtaa niillä vastuksilla on rajoitettu eikä sovitettu impedanssia. Megasquirttihan tarjoaa myös ohjelmallisen virranrajoituksen tai sitten megaa voi muuttaa ja käyttää oikeaa ohjausta jossa on raudassa itsessään virtarajoitus.

Rytari
16.04.2015, 19:23
Mitä olen netistä lueskellut kans itse, niin virtaa niillä vastuksilla on rajoitettu eikä sovitettu impedanssia. Megasquirttihan tarjoaa myös ohjelmallisen virranrajoituksen tai sitten megaa voi muuttaa ja käyttää oikeaa ohjausta jossa on raudassa itsessään virtarajoitus.

no, gm orkkiksena suuttimille tulee kuiteski ihan suoraan sulakerasialta virta ja moottorinohjaus vaan maata yhdistelee niitä aukoakseen, kovin pitkiä jänniteaikoja noi ei kestä eli suositus on että ei olis yli 85% aukioloaikoja, johtunee juuri tuosta jännitteestä...

maddis
17.04.2015, 05:16
no, gm orkkiksena suuttimille tulee kuiteski ihan suoraan sulakerasialta virta ja moottorinohjaus vaan maata yhdistelee niitä aukoakseen, kovin pitkiä jänniteaikoja noi ei kestä eli suositus on että ei olis yli 85% aukioloaikoja, johtunee juuri tuosta jännitteestä...

Mielenkiintoista. Jopa Rangen suuttimille tulee virta vastusten kautta, vaikka niissä impedanssi on suurempi.

Noh, hyvä tietää sit ettei tartte huolehtia sarjavastuksista. Ja tuo sarjavastuksen tarpeen olin lukenut netistä. Itse kun en alkuperäisen TBI:n toiminnasta mitään tiedä.

Gary Grand
20.04.2015, 12:04
Nyt olis viimein Capriisi ajokunnossa..
Viimeset hommat vaan ja auto ajoon. Pakoputkien tekoa, ym. pientä..:D hyvin räpättää kyllä noilla pelkillä peltisarjoilla. Eiköhän naapurusto tiedä million olen kotosalla.:cool:

Niikuin arvata saattaa, ihan kakomatta motti ei pelaa. Tyhjäkäynti on nättiä, ilman ontumista tai sammahtelua, mutta kaikki ponit ei ole laitumella kun autoa alkaa kiusaamaan.

Koneeseen on laitettu nokaksi Melling 22110 wg-5044, SAE duration 278int. 288exh.
050 duration 204int 214 exh.
http://www.melling.com/Portals/0/Catalog%20Files/5%20HP%20Cam%20Specs_223-227.pdf

Pelkäsin että sotkisi heti tyhjäkäynniltä lähtien TBI:n kun ei ole valmistajan mukaan "computer friendly", mutta ei. Ilmeisesti pieni overlappi auttaa asiaan. Mellingiltä ei tainnut löytyä yhtään TBI-yhteensopivaa nenää, eli eivät ole niitä siinä ympäristössä edes testanneet.

Peltisarjat, jotkut vanhat halpis-sellaiset löytyy myös ja Ultimate TBI -modi on tehtynä.

Konehan on pre-TBI-ajalta ja 1.94/1.50 venttiileillä, vähän vakiota paremmilla kansilla ja tasapäämännillä. Imarina on Edelin Performer, johon läppärunko on sovitelevyllä pultattu.
Tein alkuperäisestä paineensäätimestä säädettävän, mutten ole vielä paineita mitannut(mittari puuttuu..):o

Ruiskukamppeet on 350-koneisesta vanista ja boksi on tuollainen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3683&pictureid=174254
Eli 7747 ja joku ihme AKWN-lastu sisällä. Varmaan joku traktori-softa..:D Kun ei gearheadiltä moista löytynyt.
Olis ehkä viisainta vaan hommata tarvittavat vermeet itselle lastun tekoa varten, mutta olisko Rytarilla heittää mitään arvauksia(jopa lastua?) paremmasta lähtökohdasta?

Jos tuon ruikun kanssa elämä käy liian vaikeaksi, niin hyllyssä on kyllä valmiina 600cfm performer ja normijakaja..:cool: Tätä silmälläpitäen tuon imarinkin kiinni laitoin.:D

maddis
21.04.2015, 06:38
Oma TBI-projekti pörähti käyntiin viime perjantaina. Ajoitusta joutui hieman tarkistamaan niin väheni imusarjaan ampuminen (tuli muuten komeet lieskat ;) ) ja lähti käymään nättiä tyhjäkäyntiä. Megasquirt siis ohjaa ruiskua ja syttyä. Ja ilman mitään sarjavastuksia joten katsellaan miten toimii.

Tästä megasquirt projektista voi kiittää sitä jamppaa jolta koneen ostin ja oli vetänyt sivuleikkureilla johtosarjan poikki. Tuleepahan testattua tämäkin.

Rytari
21.05.2015, 22:03
Nyt olis viimein Capriisi ajokunnossa..
Viimeset hommat vaan ja auto ajoon. Pakoputkien tekoa, ym. pientä..:D hyvin räpättää kyllä noilla pelkillä peltisarjoilla. Eiköhän naapurusto tiedä million olen kotosalla.:cool:

Niikuin arvata saattaa, ihan kakomatta motti ei pelaa. Tyhjäkäynti on nättiä, ilman ontumista tai sammahtelua, mutta kaikki ponit ei ole laitumella kun autoa alkaa kiusaamaan.

Koneeseen on laitettu nokaksi Melling 22110 wg-5044, SAE duration 278int. 288exh.
050 duration 204int 214 exh.
http://www.melling.com/Portals/0/Catalog%20Files/5%20HP%20Cam%20Specs_223-227.pdf

Pelkäsin että sotkisi heti tyhjäkäynniltä lähtien TBI:n kun ei ole valmistajan mukaan "computer friendly", mutta ei. Ilmeisesti pieni overlappi auttaa asiaan. Mellingiltä ei tainnut löytyä yhtään TBI-yhteensopivaa nenää, eli eivät ole niitä siinä ympäristössä edes testanneet.

Peltisarjat, jotkut vanhat halpis-sellaiset löytyy myös ja Ultimate TBI -modi on tehtynä.

Konehan on pre-TBI-ajalta ja 1.94/1.50 venttiileillä, vähän vakiota paremmilla kansilla ja tasapäämännillä. Imarina on Edelin Performer, johon läppärunko on sovitelevyllä pultattu.
Tein alkuperäisestä paineensäätimestä säädettävän, mutten ole vielä paineita mitannut(mittari puuttuu..):o

Ruiskukamppeet on 350-koneisesta vanista ja boksi on tuollainen:
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=3683&pictureid=174254
Eli 7747 ja joku ihme AKWN-lastu sisällä. Varmaan joku traktori-softa..:D Kun ei gearheadiltä moista löytynyt.
Olis ehkä viisainta vaan hommata tarvittavat vermeet itselle lastun tekoa varten, mutta olisko Rytarilla heittää mitään arvauksia(jopa lastua?) paremmasta lähtökohdasta?

Jos tuon ruikun kanssa elämä käy liian vaikeaksi, niin hyllyssä on kyllä valmiina 600cfm performer ja normijakaja..:cool: Tätä silmälläpitäen tuon imarinkin kiinni laitoin.:D

joku asdu ehkä tai ihan vaan valkkaa gearheadin listoista autoon sopivimman vähemmän californiaversion ja siihen vähän sitten muuttelee, monesti kokeilemalla pääsee premmin eteenpäin kun ihan vaan arvoja muuttamisen ilosta muuttamalla... mulla on seemulaattori millä saa ihan ajsota muuttaa arvoja, sen kanssa me taren nokan kanssakin ihmeteltiin punkalla aivasteluja ja paukkumista, nythän se jo sitte vähä tuntuu laulavankin.

karg
03.06.2015, 02:28
Jos joku tarvii tarkempaa vikakoodien selvittelyä näiden GM-vehkeiden kanssa, niin meikän tallista löytyy Tech2 eli se merkkiliikkeiden työkalu. Näyttää toimivan ainaskin ton 1992-mallisen K1500:n kanssa hienosti.

HV
03.06.2015, 06:22
Vikakoodi 24 ? 5.0 89vm.
Tps:n mitannu, lämpöanturinkin vaihdoin.

Rytari
09.08.2015, 10:12
Kyllä siitä suuttimesta ääni kuuluu kun sille virtaa antaa akusta

burton
09.08.2015, 17:49
Lämpeneekö teillä noi boxit ajossa? Mul on niin kuuma et kädellä ei kärsi koskee ja nyt hajos jo toinen! Ei ohjaa bensapumppua lainkaa ja kyllä, olen kytkennät tarkastanu et pitäs olla kohillaa

maddis
09.08.2015, 18:31
Itselläni TBI:tä ohjaa megasquirt, mutta ihan noin elektroniikan kannalta niin ei siellä kaikki oo ihan hyvin jos noin kuumaksi lämpenee ettei kädellä kestä koskea.

Megasquirt lämpenee juuri ja juuri havaittavasti ajossa.

kelervotti
12.08.2015, 21:01
Lämpeneekö teillä noi boxit ajossa? Mul on niin kuuma et kädellä ei kärsi koskee ja nyt hajos jo toinen! Ei ohjaa bensapumppua lainkaa ja kyllä, olen kytkennät tarkastanu et pitäs olla kohillaa

Sen verran mitä kojetaulun sisässä lämpiää kun on noissa blazereissa asennettu lämityslaitteen päälle alunperinkin :D mut ei se kättä lämpösempi ole ikinä ollu.

kelervotti
07.11.2015, 20:12
Blazerissa ihmettelin katsastuksessa että co arvo 7,02 ja kone pelaa kun junan vessa ei mitään oiretta. kun laittaa 1500rpm niin tippuu alta 1,5 1200rpm pysyy alta 2,0 mut minnutin verran 800rpm niin nousee 7 mikä tätä vois aiheuttaa.
samoin ihmettelin kun tietysti vaihdoin uuden lampadan niin vaikka jättää johdon irti niin ei sytytä moottorin häiriö valoa. mistä tuon lampadan toiminnan vois todeta?

Rytari
08.11.2015, 18:31
Blazerissa ihmettelin katsastuksessa että co arvo 7,02 ja kone pelaa kun junan vessa ei mitään oiretta. kun laittaa 1500rpm niin tippuu alta 1,5 1200rpm pysyy alta 2,0 mut minnutin verran 800rpm niin nousee 7 mikä tätä vois aiheuttaa.
samoin ihmettelin kun tietysti vaihdoin uuden lampadan niin vaikka jättää johdon irti niin ei sytytä moottorin häiriö valoa. mistä tuon lampadan toiminnan vois todeta?

palaako se sun häiriövalo virrat päälle kääntäessä?

kelervotti
08.11.2015, 23:23
palaako se sun häiriövalo virrat päälle kääntäessä?

Joo palaa tosin syttyy sillain että ensin välähtää ja sammuu ja syttyy sitten uudestaan ja jää palamaan ja sammuu kun lähtee käyntiin. sekä syttyjä kun säädin niin johto kun oli irti säätäessä niin valo paloi ja sammu kun säädön jälkeen laitoin liittimen takas. ei ikinä ajossa eikä muuten vilkuttele valoa.

kelervotti
12.11.2015, 20:04
Jos poksilta päin mittaa tuota lampada piuhaa mitä sen esim oomi puolella pitäs näyttää ja meneekö tuo lampada johto suoraan poksiin? ja käyttääkö tbi tuota lampada säätöö kokoajan vai ohittaakao joku kaasun asento sen?
Niin tää Auto on -88 suomi Blazeri manuaalilla.

Mase
12.11.2015, 22:05
Blazerissa ihmettelin katsastuksessa että co arvo 7,02 ja kone pelaa kun junan vessa ei mitään oiretta. kun laittaa 1500rpm niin tippuu alta 1,5 1200rpm pysyy alta 2,0 mut minnutin verran 800rpm niin nousee 7 mikä tätä vois aiheuttaa.
samoin ihmettelin kun tietysti vaihdoin uuden lampadan niin vaikka jättää johdon irti niin ei sytytä moottorin häiriö valoa. mistä tuon lampadan toiminnan vois todeta?

Koeta vaihtaa lämpötila-anturi imusarjan päälle. Mulla tullut pari chevyä kohdalle samoilla oireilla. Vanha väsynyt lämpötila-anturi laittaa kylmäkäynti tilaa päälle tyhjäkäynnillä, hetken kun huudattaa konetta kuumaksi niin päästöt ovat hetken hyviä ja kohta taas nousevat ylös.

kelervotti
21.12.2015, 17:21
Mihin tuo TBI Boksi on yleensä maadotettu onko osa piuhoista jossain kojetaulun sisällä ja osa imusarjan pultin alle vai kaiki maadotukset konehuoneen puolella?
ajattelin vaan että vois tutkailla kuin hapettuneet oisivat :)

kelervotti
21.12.2015, 17:28
Ja tutkailin tuota TBI lampada/vikavalo juttua kahdesta muustakin autosta niin ei nekään sytytä vikavaloo vaikka ottaa johdon irti lampadalta. toinen on -92 Blazeri toinen -89 pick uppi molemmat V8 koneella.
Ja tuohon omaan -88 Blazeriin ei tunnu vaikuttavan minkään anturin ym vaihtaminen käy edelleen yli 7 prosentin tyhjää mut pelaa muuten ihan jees. MAPia en ole uutta kokeillu mut toimivast toisesta autosta kokeili ja ei vaikutusta tyhjä käynti seoksen paksuuteen :confused:

Aku
22.02.2016, 17:44
Moro.

Mikäs tuo "EAC Solenoid" on? Kytketään nastaan C2. Minkänäköinen kikkare ja onko välttämätön?

Tekeekö tuo "ESC Module" jotain muutakin kuin viivästää sytkää jos nakutusanturi käskee? Omasta irtomoottoristani en ole tuollaista vielä löytänt.

Moottori on jostain PickUpista ilmeisesti 80-luvun lopusta tahi 90-luvaun alusta. 4.3L TBI. Muut anturit olen suunnilleen löytänyt. Ja piuhoja vedellyt. Tarkoitus joku kaunis päivä ottaa sauhut tuosta.

Sellainen kyssäri vielä, että mikähän olisi helpoin/viisain tapa tehdä tuohon nk. vakiokierrossäätö? Tarkoitan, että kierrokset pysyisi kuormasta riippumatta jossain vakiossa lukemassa. Tarvii varmaan ainakin jonkin joka kääntelee kaasuläppiä? Olisiko vakionopeudensäätimestä apuja?

Hemu82
21.01.2017, 12:29
Morjens! Chevy van 5.7l TBI ongelmana on että ruiskusuuttimet ei aukea.
Kipinä tulee joten suljin pois tuon perinteisen jakaja ongelman(Hall signaali).
Tosin testasin varuiks senkin, eli syötin sähköä viol/valk piuhaan mutta ei aukea. Boksin maadotukset on mitattu, on ehjät ja virta tulee suuttimille. Kun suuttimiin kytkee hyppypihalla maata ne aukeaa heti. Onko kellään tullut vastaan tälläistä vikaa?!?
:confused:

Seesari
22.03.2020, 01:51
-88 5,7 TBI K5 Blazer ei sytytä ses-valoa kun kääntää virtoja päälle, eikä saa vikakoodeja luettua hyppylangalla, kun ei valo syty. Polttimo ehjä. Auto toimii, käynnistyy, käy nätisti, liikkuu, mutta kuorman alla hyytyy kun antaa happea. Molemmista suuttimista tulee ainetta. En ole paljoa ehtinyt ajaa/tutkia vielä, kun uusi projekti minulle eikä kilvissä.

Missäköhän vois olla vikaa? ECM? Olis hyvä vähän yrittää paikantaa vikaa, ni ei tarttis tuohon ruiskuun ihan jokaista kikkaretta tilata uutta rockautosta...😃 Minulle tämä tbi kuitenkin uusi tuttavuus, aikaisemmin ollu vaan BJ:tä ni ei oo tarvinnu sähkötöitä paljoo opetella.

Uutta coolant temp sensor, tulpat, johdot, pyörijä, polttoainepumppu, pa-suodatin. Ilmavuodot tutkittu/tukittu.

veijon-esso
23.03.2020, 10:58
-88 5,7 TBI K5 Blazer ei sytytä ses-valoa kun kääntää virtoja päälle, eikä saa vikakoodeja luettua hyppylangalla, kun ei valo syty. Polttimo ehjä. Auto toimii, käynnistyy, käy nätisti, liikkuu, mutta kuorman alla hyytyy kun antaa happea. Molemmista suuttimista tulee ainetta. En ole paljoa ehtinyt ajaa/tutkia vielä, kun uusi projekti minulle eikä kilvissä.

Missäköhän vois olla vikaa? ECM? Olis hyvä vähän yrittää paikantaa vikaa, ni ei tarttis tuohon ruiskuun ihan jokaista kikkaretta tilata uutta rockautosta...😃 Minulle tämä tbi kuitenkin uusi tuttavuus, aikaisemmin ollu vaan BJ:tä ni ei oo tarvinnu sähkötöitä paljoo opetella.

Uutta coolant temp sensor, tulpat, johdot, pyörijä, polttoainepumppu, pa-suodatin. Ilmavuodot tutkittu/tukittu.

Ootko mitannu bensanpaineet paljonko on ja pysyykö ne myös hyytyessä?

Seesari
23.03.2020, 13:59
En ole mitannut bensanpainetta, pitää lähteä mittarikauppaan ensin. �� Putsasin tankin ja linjan, vaihdoin rikkinäisen pumpun uuteen (Carter) ja uuden suotimen, ja mutu sanoo, et bensaa tulis nyt... mutta paine olis kyllä hyvä mitata niin tietäis varmaksi.

Jostain luin, että joku ruiskun vika aiheuttaa polttoaineen katkaisun täyskaasulla...�� Onko tämmösestä kellään tietoa? Hankala kun ei saa koodeja purettua, ni taitaa joutua etsimään uuden ecm:n joka tapauksessa.

veijon-esso
23.03.2020, 16:07
Siis mitä se auto tekee jos voi ajaa normaalisti mutta kaasu pohjassa epäilet että bensansyöttö loppuu eli sammuuko auto laakista? vai jääkö käyntiin jos päästää kaasun samantien? jos sammuu niin käynnistyykö avaimesta normaalisti?

Seesari
23.03.2020, 16:31
Normaalisti käynnistyy, normaali tyhjäkäynti ja varovaisella kaasulla toimii täysin normaalisti, pystyy ajamaan. Kun painaa 3/4 tai enemmän kaasupoljinta, niin aivan kuin polttoaine tai kipinä katkaistais kokonaan, kun kaasun löysää ni jää käymään normaalisti. Ei pauku eikä polta putkessa, ei aivasta takaisinpäin. Lähtee käyntiin normaalisti kylmänä ja lämpimänä ja käy hyvin.

toyopet
23.03.2020, 16:54
-88 5,7 TBI K5 Blazer ei sytytä ses-valoa kun kääntää virtoja päälle, eikä saa vikakoodeja luettua hyppylangalla, kun ei valo syty. Polttimo ehjä.

Onko langat varmasti oikeissa liittimissä? Polttimolta lähtee johtokin johonkin pidemmälle eikä ole katkaistu? Liittimet kiinni.

No kuitenkin voisi olla se perinteinen vika, eli tankin sisällä pumpun ja polttoaineletkun välissä on semmoinen kumiletkun pätkä, jolla on joku hieno nimikin. Se halkeaa/murtuu ja päästää bensanpaineen lävitseen. Käy tyhjäkäyntiä ja esim. täydellä tankilla voi pelata hienosti ja tyhjemmällä sitten huonosti. Nuo kuvaukset kävisi siihenkin.

Seesari
23.03.2020, 17:27
Langat oli kyllä oikein. Ses-valo ei siis syty edes virtoja päälle laittaessa. Polttimo ehjä, testattu, mutta johtosarjaa pitää vielä tutkia lisää. Auto seisonut vuodesta -07, juurikin bensapumpun ja sen letkunpätkän takia, nämä laitoin ensimmäisenä. Ja uusi suodatin.

Kellään myydä ecm:ää? :)

Seesari
23.03.2020, 19:40
Purin mittariston ja kojelaudan tieltä, tarkistin polttimon uudestaan ja katsoin että kanta on ehjä ja saa kontaktia. Ei edelleenkään valoa. Yhdistin hyppylangalla liittimestä ne a ja b, ei edelleenkään valoa, mutta kun virran laittoi päälle niin ihmeellisesti suuttimet alkoi nakuttaa, kuin moottorin käydessä. Virta pois ja lanka pois, auto lähtee edelleen käyntiin.

Kojelaudan alta on nähtävissä että en ole ensimmäinen joka siellä on käynyt... :) Mulla loppuu ammattitaito apaut tähän, kun ei osia vaihtamalla tokene.

BJ-40/76
23.03.2020, 22:22
Normaalisti käynnistyy, normaali tyhjäkäynti ja varovaisella kaasulla toimii täysin normaalisti, pystyy ajamaan. Kun painaa 3/4 tai enemmän kaasupoljinta, niin aivan kuin polttoaine tai kipinä katkaistais kokonaan, kun kaasun löysää ni jää käymään normaalisti. Ei pauku eikä polta putkessa, ei aivasta takaisinpäin. Lähtee käyntiin normaalisti kylmänä ja lämpimänä ja käy hyvin.

Onko tuo kone alkuperäinen tuossa autossa? siis ettei ole itse siirretty TBI:n johtosarja esim. dieselkoneen tilalle...

Tuleeko tuo vika kierroksista ja kuormituksesta riippumatta aina samassa kaasupolkimen asennossa?

Jos kerkiää nostaa kaasua pikkuisen, heti kun sammuu, niin herääkö uudelleen käyntiin?

Ja sammuuko, jos polkaisee esim. 1/4 osa kaasusta nopeasti kaasun aivan pohjaan?

Kannattaa tutkia tuo kaasuläpän asentotunnistimen toiminta., siinä on säätövastus, siis samankaltainen kuin wanhan radion äänenvoimakkuuden säädin/potentiometri, toki paremmin koteloitu, ja mahdollisesti nesteen täyttämä...
Ja tuo vastusmateriaali on useissa autoissa "hiilikalvo" jota pitkin liukuu metallinen nasta, ja jossain vaiheessa kalvo kuluu puhki, jolloin vastusarvo heittää, ja silloin ecu luulee että nyt kaasupoljin on jossain aivan eri asennossa.... (eräässä toisessa merkissä tuo asennon tunnistin potentiometri palaa juuri noin, kun potentiometrin liuvun- ja vastuksen miinuksen pään johtimet vaihdetaan keskenään)

Tuolla topiikin ensimmäisellä sivulla, olikohan 21.12.2013 kyselin/neuvottiin testausta.

Tuon "vikakoodin merkkivalon" voi varmaan mitata suoraan ecun liittimistä? (en muista miten oli, on aikaa siitä kun möin tuon oman pois)
Ja kun selviää että onko vika itse ecu:ssa, vai jommassa kummassa johdossa, niin sitten paikallistetaan ja korjataan vika...
Siis jos ecun liittimeen tulee jännite ja polttimolle ei, niin mittaamalla jännite eripaikoista johtosarjaa; siis yleismittarin toinen johto jatketaan esim. 3 metriä pitkäksi, että yltää mittaamaan mistä kohtaa vain...

Seesari
23.03.2020, 22:43
Sain äsken sen SES-valon toimimaan, eihän tarvinnutkaan purkaa kuin koko kojelauta! :) Koodi 12 tuli ulos, muut mahdolliset nollaantunu, kun mulla oli akunkengät irti. Pitää kasata tuo huomenna ja ajaa niin sitten näkee antaako jotain muita vikakoodeja. Samalla tunnustella tarkemmin sitä hyytymistä. Sen TPS-sensorin ajattelin vaihtaa vielä enivei, sen kun saa edullisesti täältä suomestakin, ei tarvii tilailla.

Moottori on ihan orkkis, ja auto muutenkin. Ehkä joskus museokilpiin? ;)

Seesari
14.04.2020, 13:03
Mites korkeita spacereita ootte tehny suuttimille ”ultimate tbi mods” -meiningillä? Vai tilannu valmiin? Olisko kellään tämmöstä myydä?
https://www.jegs.com/i/JEGS/555/15410/10002/-1

Joudun käyttää imusarjan ja jakajan irti, ni sytkässä toimii vissiin toi 0 ennakko, jenkkifoorumeilla jotkut puhuu 4, tai 8?

Rytari
14.04.2020, 20:48
Mites korkeita spacereita ootte tehny suuttimille ”ultimate tbi mods” -meiningillä? Vai tilannu valmiin? Olisko kellään tämmöstä myydä?
https://www.jegs.com/i/JEGS/555/15410/10002/-1

Joudun käyttää imusarjan ja jakajan irti, ni sytkässä toimii vissiin toi 0 ennakko, jenkkifoorumeilla jotkut puhuu 4, tai 8?

Mä oon laittanu vaan pari kolme tiivistettä päällekkäin

Perusennakosta vissiin puhetta, joku 5 astetta perusennakkoa voi vähän auttaa

Gary Grand
15.04.2020, 08:03
Mulla oli kanssa kaksi tiivistettä päällekkäin ja nuo muut läppärungon modaukset.
Ihan havaittavasti parani hengitys isommilla kierroksilla 4.3:ssa, 350:ssä vaikutus vielä isompi.
Putsarin pohjan muutos oli kanssa tärkeä..

Seesari
15.04.2020, 13:59
Sen putsarin pohjan takia tekis mieli kokeilla laittaa myös läppärungon alle korotuspala. Tuuman vahvuista näkyy olevan saatavilla jenkeistä, ja tällä sais just sen abaut tuuman vahvuisen peltirinkulan jättää pois siitä läppärungon päältä, ni vanha putsari mahtuis suoraan paikalleen. Kertyy vaan hintaa ja odotusta korotuspalikoille rahteineen...

Säätäjä_setä
15.04.2020, 14:31
Jostain syystä jäänyt huomaamatta tämä TBI keskustelu. Range seissy katsastamattomana kohta kymmenen vuotta, mutta TBI on edelleen toimintakuntoinen kun viime kesänä tein lyhyen siirtoajon.
Tässä linkki 2003 tehtyyn konversio projektiin. Jutun seassa voi olla jotain hyödyllisiäkin juttuja.

http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/Rover/Rover.htm

Vikakoodien lukuun on olemassa runsaastikkin lukijoita ja softia. Rangeen tein aikoinaan pienen kiinteän näytön mistä voi seurata ALDL dataa mitä ECM lähettää.

http://www.kolumbus.fi/juha.niinikoski/ALDL160/aldl160.htm

Pexzi
06.07.2023, 22:33
Täällä kun tuntuu tbi tietäjiä olevan, niin kysynpä aiheeseen liittyen.. Kyseesä tbi 5,7 vm. noin -90 manuaali askilla. Olisi tarkoitus vaihtaa automaattilaatikko manuaalin tilalle ja tehdä jakolaatikko muutos jolloin VSS anturi jäisi pois käytöstä. Mihin kaikkeen ECM tarvii tuota VSS tietoa? Ja voiko sen korvata jotenkin anturin puuttuessa? Vai toimisiko ilman.. nopeus mittari muuttuisi gps mittariin, jote siihen vss tietoa ei tarvi.

Säätäjä_setä
09.07.2023, 00:56
Korjataan ensin linkit vanhaan projektiin. Kolumbus kun veti maton alta ja laittoi noin vaaan kotisivut kumoon.
http://www.jumaradio.com/oh2nlt/Rover/Rover.htm
http://www.jumaradio.com/oh2nlt/ALDL160/aldl160.htm

Riippuu ECM versiosta ja softasta mihin kaikkeen VSS tietoa käytetään. Vanhasta projektista päälimmäiseksi on jäänyt cosating käyttäytyminen. Tämä tarkoittaa tilannetta missä autolla on riittävästi nopeutta ja kaasu lasketaan kokonaan pois. Tässä tilanteessa katkaistaan ruiskutus kokonaan. Säästyy bensaa :rolleyes:

Jos VSS puuttuu saattaa tulla tilanteitamissä äkkinäinen kaasun laskeninen johtaa moottorin sammumiseen. Softassa on kyllä tätä estävää käyttäytymistäkin ns stall saver osio mikä koittaa estää moottorin sammumisen jos pudotaan alle tyhjäkäyntikierrosten.

Tässä menneen maailman verraton sivusto vanhoista GM ruiskuista ja vähän muustakin.

http://www.diy-efi.org/gmecm/
http://www.diy-efi.org/

Mikä ECM numero sinun projektissa on? Yleisin lienee 1227747.
Myäs PROM Image numero eli softan versio on merkitsevä tieto. Tästä sivulta kun kaivautuu syvemmälle niin löytyy hyödyllisiä juttuja.
http://www.diy-efi.org/gmecm/ecm_info/

Pexzi
18.11.2023, 02:29
Tällainen siellä on. Tuo 12....alkuisen numeronsarjan loppuosa kulunut pois. Alemmalla numerolla ei ainkaan googlesta löytynyt mitään

Säätäjä_setä
19.11.2023, 00:31
Tuo SERV. NO. 12?????? olis lootan tyyppi. ASDZ on softan konfiguraatio mille moottori/vaihteisto yhdistelmälle softa tarkoitettu. Käänteisesti päättelemällä tuo softaversio kuulluu/sopii boxiin 1227747.

Täältä löytyy lisää infoa.
http://www.diy-efi.org/gmecm/ecm_info/1227747/

Rytari
19.11.2023, 07:23
ihan vaan kysyn että eikö uuteen lootaan/jakikseen saisi anturia