View Full Version : SulVon muutos Trialiin PM luokkaan sopivaksi
Tilanne on nyt se, että tarttee vissiin auto alkaa värkkäämään, kun ei tuo suunnistuskalusto toimi riittävän hyvin trialissa. Toki sillä Nordic trialissa 2. sija tuli, mutta jos sitä koittais ens kaudella sitten sen EM 1....:D:D
Suzukista näyttäisi tekniikasta jäävän käyttöön ainoastaan akselit. Muut jutut pitäisi alkaa tekemään ja miettimään uusiksi... Kuitenkin auton ulkomuoto ja merkki säilyy Suzukina..
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144589
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144590
Akselit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144591
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144593
Runko
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144592
Moottori
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144594
Vaihdelaatikko
Sittenhän tarvitaan vielä jotain pikkunippeeitä. Esim. iskarit ja jouset tulee Lipposelta, kunhan kontti saapuu. Tämän merkkiset (http://www.amadaxtreme.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=51&Itemid=460) coiloverit.
Tarkoituksena on rakentaa akselien tuenta kolmio tuilla. Nelilinkkejäkin on mietitty, mutta päädyttiin tuohon kolmio tukeen, koska sillä saa alustan suojattua paremmin.
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?
Mikä on optimaalinen akseliväli? Ajatuksena on ollut joku noin 2300-2400mm. Nykyisellään mulla suszukissa on vissiin 2330mm.
Saako jarrut rakentaa traktori tyyppisenä, eli oma jarrupoljin molemmille puolin? Ja käsijarruksi kelpaa ilmeisesti linelock tyyppinen?
Tässä muutamia kysymyksiä kommentoitavaksi. Mitähän muuta kannattaa huomioida?
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?
Tuleeko vetokepit suoraa automaatin perämurikasta akselille...jakolaatikko jäämässä pois ?
Kuitenkin ulkomuoto auton merkkinä säilyy Suzuki..
Sopisko auton nimeksi sitten "Tusinasuzuki" :D
Tarkoituksena on rakentaa akselien tuenta kolmio tuilla. Nelilinkkejäkin on mietitty, mutta päädyttiin tuohon kolmio tukeen, koska sillä saa alustan suojattua paremmin.
Kannattaisko kuitenki tehdä ainakin takapää nelilinkillä, että saa alustankin toimimaan? Nyt kun on vapaat kädet rakentaa.
Mikä on optimaalinen akseliväli? Ajatuksena on ollut joku noin 2300-2400mm. Nykyisellään mulla suszukissa on vissiin 2330mm.
Väittäisin että sais pidempi olla? 100" eli 2540mm olis aika täydellinen :D
Saako jarrut rakentaa traktori tyyppisenä, eli oma jarrupoljin molemmille puolin? Ja käsijarruksi kelpaa ilmeisesti linelock tyyppinen?
Väittäisin että tuplapoljin ei kelpaa? "Jarrujen voimanjako akselilla tulee olla sama."
seisonta jarrun tulee olla erillinen, käyttöjarruun nähden. ellei ole muuttunu, eli linelock ei kelpaa
vilenius
21.12.2013, 19:24
onkos toi laatikko jo kuinka sähkötoiminen?kempillä liimaa jumiin tasauspyörästön, kaikista varmin?
Kannattaisko kuitenki tehdä ainakin takapää nelilinkillä, että saa alustankin toimimaan? Nyt kun on vapaat kädet rakentaa.
Mä olen tästä kanssa samaa mieltä. Tiedän, että Spidereissa on kolmiot takana, mutta niillä onkin kaikilla sama kiusa, eli alkaa rynkyttään ja hypyttään pitkissä nousuissa. Eli kyl mää kans hetkisen vielä miettisin takapään tuentaa;)
Sittenhän tarvitaan vielä jotain pikkunippeeitä. Esim. iskarit ja jouset tulee Lipposelta, kunhan kontti saapuu. Tämän merkkiset (http://www.amadaxtreme.net/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=51&Itemid=460) coiloverit.
Voi olla pelkkää myyttiä, mutta jostain kantautui korviini, että näissä lämpöisten maiden iskareissa olevat tiivisteet ei tykkäis sitten pakkasella ajelemisesta?? En tiedä pitääkö paikkaansa, vai onko ollu kateellisten jupinaa, mutta kuitenkaan ei varmaan oo huono asia varmistaa, vaikka trial kisoja ei talvella ajetakkaan, niin välillä kuitenki autoilla tulee talvipakkasillakin kurvattua.
pitääpä joku päivä tulla ihmettelee,kun näemmä ruennu eteneen uus projekti.
Tuleeko vetokepit suoraa automaatin perämurikasta akselille...jakolaatikko jäämässä pois ?
joo jakolaatikkoa ei erikseen tule.
Mä olen tästä kanssa samaa mieltä. Tiedän, että Spidereissa on kolmiot takana, mutta niillä onkin kaikilla sama kiusa, eli alkaa rynkyttään ja hypyttään pitkissä nousuissa. Eli kyl mää kans hetkisen vielä miettisin takapään tuentaa;)
Tämä on monipiippuinen asia... Yritän saada tehtyä mahdollisimman matalan auton ja se tarkoittaa sitten sitä, että pohja on aika alhaalla. sitä mietin, että miten linkit kestää ja jääkö kanto tai kivi helposti johonkin väliin... Toisaalta ei tuossa nykyisessäkään Suzukissa sellaista ongelmaa ole ollut, vaikkei kolmioita olekkaan... Varmaan lopullinen pätös linkeistä pitää tehdä sitten, kun saa moottorin ja akselit asemoitua paikoilleen ja näkee miten ne sopii sinne...
Onkohan akselivälin muuttaminen ajon aikana sallittua? Kolmioilla olisi kohtalaisen helposti toteutettavissa tälläinenkin visio.... Vaan eipä taida olla sallittua tehdä.
onkos toi laatikko jo kuinka sähkötoiminen?kempillä liimaa jumiin tasauspyörästön, kaikista varmin?
Onhan tuossa laatikossa sähköä vissiin paljonkin. Tai ainaki nippu johtoja siihen menee.
Tuo lukkoon hitsaaminen ei oikein houkuttele, koska ajan myötä hitsaus alkaa pikkuhiljaa irtoamaan ja siittä menee sitten automaattilaatikkoon metallia yms...
IironSika
22.12.2013, 13:50
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?
Kun keksit parhaan ratkaisun, laita infoa tänne yksityiskohtaisten ohjeiden ja kuvien kera. :D On meinaan sama tekniikkapaketti just irtautumassa "telineestä" samoilla ajatuksilla. ;)
offroadjouni
23.12.2013, 08:53
Onkohan akselivälin muuttaminen ajon aikana sallittua? Kolmioilla olisi kohtalaisen helposti toteutettavissa tälläinenkin visio.... Vaan eipä taida olla sallittua tehdä.Säädettävä akseliväli ei ole sallittu.
On volvo porukan mukaan äärimmäisen heikko kestoinen laattikko, kannattaisiko suunnitella jotain muuta. Ettei tee suotta mahdottomasti turhaa työtä.
suhteellinen käsite heikko. kuksassa 240:sen automaatti, välitykset antaa aikapaljon anteeks laatikon kestävyyden suhteen
Tietääkö kukaan miten kova työ on purkaa tuo volvon automaatti laatikko? Pitäisi perämurikka laittaa jäykäksi. Ja millä se olisi järkevin jäykistää? Yks mikä mieleen tulee, niin ottaisi tasauspyörästön keskitapin pois ja tekisi yhden pooriakselin, jonka työntää perämurikan läpi puolelta toiselle.
Onko muita järkeviä vaihtohtoja?
Laittaisin vetarin ja siihen laipat kiinni. Haittana, jos katkeaa, niin laatikko saa tukkapöllyä sitten koko rahalla...
Laatikon purkaminen olisi enemmin vaikka
http://www.powermatic.fi/
noitten homma. Duunipaikasta ollaan laitettu askit tonne korjattavaksi, ja priimaa on tupannu tulemaan EDULLISESTI!
Saako jarrut rakentaa traktori tyyppisenä, eli oma jarrupoljin molemmille puolin? Ja käsijarruksi kelpaa ilmeisesti linelock tyyppinen??
Seisontajarrun tulee olla mekaaninen joka vaikuttaa pyöriin. Joten jarru etu- tai taka-kardaaniin.
Onkohan akselivälin muuttaminen ajon aikana sallittua? Kolmioilla olisi kohtalaisen helposti toteutettavissa tälläinenkin visio.... Vaan eipä taida olla sallittua tehdä.
Ei ole sallittua. ERITTÄIN kiellettyä!!!!;)
Onhan tuossa laatikossa sähköä vissiin paljonkin. Tai ainaki nippu johtoja siihen menee.
AW55 on sähköohjattu ja siihen saa softia erillaisia, mm Neutral Control olisi hyvä olla pois ennen OR käyttöä, koska jarrua painettaessa laatikko menee vapaalle!!!
On volvo porukan mukaan äärimmäisen heikko kestoinen laattikko, kannattaisiko suunnitella jotain muuta. Ettei tee suotta mahdottomasti turhaa työtä.
Jos 300hp ja 285Nm kestää, niin luulisi tuon koneen takana (170hp?) menevän mukavasti... EDIT: kuvassahan loistaa coolerin putki, joten 210 tai 250 hummaa tiedossa! Lastulla JOPA 325hp????
Heikkokestoisuus ilmenee taksikäytössä, kun öljyt vaihdetaan 80,000km välein. Sekin ongelma poistui, kun öljyt vaihdetaankin jo 60tkm jälkeen...
Näissä hommissa jos öljyt pysyy koko kauden laatikossa, niin tulosta ei ole odotettavissa TAI se on silloin puhdasta YLIVOIMAA!!!
Tsemppiä rakentamiseen, mielenkiinnolla odotellaan kevään ensimetrejä Raisiossa!
Kun keksit parhaan ratkaisun, laita infoa tänne yksityiskohtaisten ohjeiden ja kuvien kera. :D On meinaan sama tekniikkapaketti just irtautumassa "telineestä" samoilla ajatuksilla. ;)
Tämän automaattiaskin mallimerkintä on AW50-42LE. Täältä räjäytyskuvat (http://www.transmax.co.nz/files/6513/6331/5199/AW50-40LE_-_42LE_me.pdf) ko. askiin. kohtuu iso pdf, mutta tarkka.
Jos 300hp ja 285Nm kestää, niin luulisi tuon koneen takana (170hp?) menevän mukavasti... EDIT: kuvassahan loistaa coolerin putki, joten 210 tai 250 hummaa tiedossa! Lastulla JOPA 325hp????Tässä yksilössä on vakiona 225hp ja 300Nm. Jostain digituunig sivulta luin, että 275hp ja 400Nm olisi eri ohjelmalla saatavissa, voi olla enempiki. Katsotaan nyt jos aluksi riittäisi tuo vakio...
Laatikon purkaminen olisi enemmin vaikka
http://www.powermatic.fi/
noitten homma. Duunipaikasta ollaan laitettu askit tonne korjattavaksi, ja priimaa on tupannu tulemaan EDULLISESTI!
Alkaa tosiaan näyttämään, että laatikko pitää käyttää ammattilaisella, koska pelkkää perämurikkaa ei saa irroitettua vaan laatikko pitää levittää varmaan ihan osiksi. Samalla teettäis sitten remontin, niin saisi melko kauan kallioita kierrellä ennen seuraavaa remonttia, ainakin toivottavasti...
vilenius
24.12.2013, 13:19
Lähempänäkin olisi pätevä tomaatti korjuri, kaustisella, olikohan jarmo kaustinen nimi
Lähempänäkin olisi pätevä tomaatti korjuri, kaustisella, olikohan jarmo kaustinen nimi
Juur se.
Tämän automaattiaskin mallimerkintä on AW50-42LE. Täältä räjäytyskuvat (http://www.transmax.co.nz/files/6513/6331/5199/AW50-40LE_-_42LE_me.pdf) ko. askiin. kohtuu iso pdf, mutta tarkka.
Ok!, eli nelilovinen. Kattelinkin tuon laatikon sivussa olevaa mokkulaa, jotta olisko 42:n aski, mutta en ollu satavarma, joten epäilin olevan 5-lovinen 55:n...
Tässä yksilössä on vakiona 225hp ja 300Nm. Jostain digituunig sivulta luin, että 275hp ja 400Nm olisi eri ohjelmalla saatavissa, voi olla enempiki. Katsotaan nyt jos aluksi riittäisi tuo vakio....
Eli kone ja laatikko 850:n T5 tai sitten V70 T5 versio. samsteffansson.se (org Volvo tuunaamo) tarjoaa tuohon 275 hummaa... ongelmaksi tulee vain se, että sitä voimaa tulee sitten kerralla, eikä tasaisesti, kuten matalapaine ahdetussa versiossa (oon laitattanu yhden T5R:n lastulle ja voimaa tuli, mutta ikävästi kaikki tai ei mitään versiona)
Se hyvä puoli, jottei tartte noiden laatikon softien kanssa olla tarkka, kun niitä ei näihin ole olemassa...
Ja laatikkoöljyäkin saa ihan normi varaosaputiikista. Ite todennu omassa Volgassa tuon
Mobil ATF3309 EXCEPTIONALY HIGH PERFORMANCE OIL!!!!:D:D:D:D
olevan parasta kun alkaa kilometrit painamaan
Just joo patalaiskassa dieselissä, jossa vielä turbiini on alkanu luistamaan!!!!!!
Mutta edelleen mielenkiinnolla odotellaan millainen paketti tulee!!!
Ok!, eli nelilovinen. Kattelinkin tuon laatikon sivussa olevaa mokkulaa, jotta olisko 42:n aski, mutta en ollu satavarma, joten epäilin olevan 5-lovinen 55:n...
Eli kone ja laatikko 850:n T5 tai sitten V70 T5 versio. samsteffansson.se (org Volvo tuunaamo) tarjoaa tuohon 275 hummaa... ongelmaksi tulee vain se, että sitä voimaa tulee sitten kerralla, eikä tasaisesti, kuten matalapaine ahdetussa versiossa (oon laitattanu yhden T5R:n lastulle ja voimaa tuli, mutta ikävästi kaikki tai ei mitään versiona)
Se hyvä puoli, jottei tartte noiden laatikon softien kanssa olla tarkka, kun niitä ei näihin ole olemassa...
Ja laatikkoöljyäkin saa ihan normi varaosaputiikista. Ite todennu omassa Volgassa tuon
Mobil ATF3309 EXCEPTIONALY HIGH PERFORMANCE OIL!!!!:D:D:D:D
olevan parasta kun alkaa kilometrit painamaan
Just joo patalaiskassa dieselissä, jossa vielä turbiini on alkanu luistamaan!!!!!!
Mutta edelleen mielenkiinnolla odotellaan millainen paketti tulee!!!
Elinten luovuttajana toimi 850 T5.
Jaa näihinkö ei pysty laatikkoa ohjelmoimaan uusiksi?
Vaihteistoon on kuitenkin saman näköinen ohjainboxi kuin mootorillakin. Täällä on vaihteistoon mm. sähkökaavio yms (http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/AutoTransDiagnosis.pdf).
Tässä muutama kuva elintenluovutuksesta.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144924
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144925
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144926
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=144927
Hyvähän se jos kestää laatikko, kuulopuiheita vaan mitä heitin. Mut helpompaahan saattais kuitenkin olla hommata 940:n irto kytkin koppa ja joku toinen helpomman mallinen laatikkopaketti. Tai sitten ei??
Tuossa juttua jos näkyy kun volvo forumilta kyselin
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32335.msg585049#msg585049
Tuossa juttua jos näkyy kun volvo forumilta kyselin
http://www.vrcf.fi/foorumi/index.php?topic=32335.msg585049#msg585049
Näkyyhän tuo... Eivät vissiin katumiehet hoksaa, että akseleiden välitys helpottaa laatikkoa roimasti, vrt. suoraan vetoakseli vaihteistosta.... Vaikuttaa varmasti ja paljon laatikon kestävyyteen. Toisin sanoen vääntörasitus vaihteistoon pienenee...
VOLIATTI
24.12.2013, 22:20
Kyllä pojat puhuu myös asiaa meinaan on tuo vinokone täysin eri planeetalta kuin t5,
Tosin nyt laitetaan ilmeisesti mootoria vähän toisin päin kun normaalisti jos oikein ymmärsin,
Ja kun vaihtoehdot on vähissä niin ainoa vaihtoehtohan on VOLVO, kävi vaan mielessä tuo painojakauma että tulee aika keula painonen jos mootori on poikittain vai milleen olet suunnitellu rakentavasi kikottimen.
Näkyyhän tuo... Eivät vissiin katumiehet hoksaa, että akseleiden välitys helpottaa laatikkoa roimasti, vrt. suoraan vetoakseli vaihteistosta.... Vaikuttaa varmasti ja paljon laatikon kestävyyteen. Toisin sanoen vääntörasitus vaihteistoon pienenee...
Juu, tää oli se juttu miksi en alkanut enempää kyselemään asiaa. Ja tuo jakiksen poisto ei oikein kanssa mennyt jakeluun. Reiman proto kilpurissa kyllä se laatikon tasauspyörästön hitsaus kyllä toimi ja luulen että Tumpillakaan ei omassa mitään ongelmaa ole ollut.
Käyttötunnit on kuitenkin aika vähäiset ja ammatihenkilö oikeilla laitteilla saa varmasti kunnon "lukon" sinne tehtyä.
Kyllä pojat puhuu myös asiaa meinaan on tuo vinokone täysin eri planeetalta kuin t5,
Tosin nyt laitetaan ilmeisesti mootoria vähän toisin päin kun normaalisti jos oikein ymmärsin,
Ja kun vaihtoehdot on vähissä niin ainoa vaihtoehtohan on VOLVO, kävi vaan mielessä tuo painojakauma että tulee aika keula painonen jos mootori on poikittain vai milleen olet suunnitellu rakentavasi kikottimen.
En tiiä vinokoneista muuta kuin ovat järkyttävän painavia, ja virittäminen vaatii aikaa ja tuupakkia ja ja ja ja ...
Omakätisesti ajanut ko. autolla (manuaali) n. 80tkm ja tykkäsin juuri tuosta "herkullisesta" väännöstä kun antoi lapikasta (siis ei shandaalia!!!). seuraavaksi oli 200hp ja 1.9 neloskone T4 versiona, josta oli kutitettu 220hp ja kyytikin oli sen mukaista. Sillä köröteltiin 200tkm...
Paras tapaus oli kun otettiin 1.5bar ahdoilla 247hp ja silloin 3vuotias poika huusi takapenkiltä kun painoi lapun lattiaan 3:lla 80km/h nopeudesta, jotta pissat tulee housuun...:D:D:D
Vauhtia rekan ohitamisen jälkeen oli n ~160km/h... Ja kyseessä oli tuo T4 "mopo"...
Tumpillahan on tuo VAG 1.8T ja 06 automaagi, joka on ammattiliikenteessä silkkaa epätoivoa. Vaikka kuinka huolsi, niin oli max 200tkm ja malmit uusiksi...
Mutta kuten jo sanottu, MIELENKIINNOLLA katotaan mitä tulee!!!
P.S. Ja volvolaisen välityshän on vaatimaton 5.99 tjsp...
tumppi tilas siihen kytkettävän lukon, siitä en ole varma saiko sitä koskaan kotia asti
Vanha Suzuki pääsi viimeisen kerran talliin ja lähti akselit yms. pientä osaa irti.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145061
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145062
Kun Suzuki oli purettu aloimme hieman asemoimaan moottorin ja etuakselin keskinäistä sijaintia. Aikalailla moottori tulee kuskien väliin, mutta ei kai se mitään haittaa... Etuakselin keskeltä kampiakselin päähän on noin 40cm, Tämä sijainti sillä oletuksella että akselivälistä tulisi noin 240-250cm.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145065
Voi olla, että kolmiotuenta haudataan nyt, kun näyttää, että nelilinkeille on hyvin tilaa edessäkin.
Moottorin korkeus akseliin nähden ajokorkeudessa ja jousituksen pohjatessa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145067
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145066
Vielä hieman suunnittelua tälle iltaa...
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145079
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145080
Ratti puuttuu, mut muutenhan se on siinä:)
Seisontajarrun tulee olla mekaaninen joka vaikuttaa pyöriin. Joten jarru etu- tai taka-kardaaniin.
Missäs vaiheessa tämä on muuttunut??
Sääntöjen mukaan saa olla hydraulinen! kunhan on erillinen piiri!
" 3.7.5.2 Parking brake/emergency brake
The control system of the parking brake can be operated hydraulically
or mechanically"
Lukekaa niitä sääntöjä!! pähkäillään niitä tulkintoja niille sitten yhdessä!!
Byrocrat
30.12.2013, 19:11
Missäs vaiheessa tämä on muuttunut??
Sääntöjen mukaan saa olla hydraulinen! kunhan on erillinen piiri!
" 3.7.5.2 Parking brake/emergency brake
The control system of the parking brake can be operated hydraulically
or mechanically"
Lukekaa niitä sääntöjä!! pähkäillään niitä tulkintoja niille sitten yhdessä!!
Sama tieto myös AKK:n sääntökirjassa suomeksi :)
3.5 Ryhmä PM (promodified)
3.0. Trial autojen tekniset määräykset ( AKK:n sääntökirja 2014 )
3.5.5.2 Seisontajarru
Toimiva seisontajarru on oltava. Kardaanijarru kardaanissa
hyväksytään. Seisontajarrun käyttölaite voi olla
mekaaninen tai hydraulinen ja sen on oltava lukittuva.
Seisontajarrun on oltava erillinen järjestelmä joka on
mekaanisesti riippumaton käyttöjarruista ja sen on vaikutettava
yhteen akseliin. Vaihteistossa oleva lukitsin, ei
ole riittävä seisontajarru.
Sääntöjen mukaan saa olla hydraulinen! kunhan on erillinen piiri!
Lukekaa niitä sääntöjä!! pähkäillään niitä tulkintoja niille sitten yhdessä!!
3.5.5.2 Seisontajarru
Toimiva seisontajarru on oltava. Kardaanijarru kardaanissa hyväksytään.
Seisontajarrun käyttölaite voi olla mekaaninen tai hydraulinen ja sen on oltava lukittuva.
Seisontajarrun on oltava erillinen järjestelmä joka on mekaanisesti riippumaton käyttöjarruista ja sen on vaikutettavayhteen akseliin.
Jepjep, ei ole muuttunut. Tässä tullaan taas netin ihanuuteen, eli miten asia luetaan.
Mekaaninen jarru vaaditaan, toimintatapa on sitten ihan eri (hydrauliikka, sähkö, mekaaninen, etc).
Sama asia molemmilla, kirjoitustapa vain erillainen
Nimihän tälle kikottimelle pitäisi keksiä, saisi tuon topicin otsikon laitettua kuvaamaan tätä projektia.
Entinen suzuki oli sulvo, johtuen suzukin ja volvon risteytyksestä. Nyt samalla kaavalla nimeksi tulisi Volvo ja mielestäni se ei ole oikein yksilöllinen nimi..:D Eli nyt vaan nimiehdotuksia kehiin.
Baxxter antoi jo oman ehdotuksensa.
Sopisko auton nimeksi sitten "Tusinasuzuki" :D
pitäskö meidän istua siinä mustan laatikko läjän päällä ilta(talin oven edessä),
jos ei lopullista nimeä keksitä ni ainakin huonoja ideoita :)
onhan siinä suzukista vielä vähän muistoja niin prosuki sopis nimeks...
Nimihän tälle kikottimelle pitäisi keksiä, saisi tuon topicin otsikon laitettua kuvaamaan tätä projektia.
Entinen suzuki oli sulvo, johtuen suzukin ja volvon risteytyksestä. Nyt samalla kaavalla nimeksi tulisi Volvo ja mielestäni se ei ole oikein yksilöllinen nimi..:D Eli nyt vaan nimiehdotuksia kehiin.
Baxxter antoi jo oman ehdotuksensa.
Taitaa olla suurin osa nyt volvoa, joten käviskö VolvOska nimeksi :D
Eilisen päivän puuhastelut.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145823
Pohjarungon tekoa.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145824
Etupäässä linkkien asemointia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145826
Takalinkkien asemointia
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145828
Eiköhän etukardaani sovi juuri ja juuri elämään tuossa....
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145827
Pääkaaren suunnittelua
Löyty kuvia puhelimesta.. Linkit on paikollaan. Jouset päädyin lopulta tilaamaan Profenderin 2.5 airshockit. Päädyin ilmaiskareihin niiden keveyden takia. yksi tolppa painaa 7kg, kun vastaava coilover painaa 18kg. reilu 40 kg kokonaispainoa vähemmän....
kuvia.
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=147611
Etulinkit
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=147612
Renkaita paikoilleen
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=147613
Jouset pohjassa tilanne. Ajokorkeus on 10 cm korkeampi.
Hyvän näköistä rakentelua. Miten on, onko tällä kaudella jo ajossa? Hyvää vauhtia ainakin tuntuu etenevän.
Hyvän näköistä rakentelua. Miten on, onko tällä kaudella jo ajossa? Hyvää vauhtia ainakin tuntuu etenevän.
Kyllä tavoitteena on keväällä raisiossa koeajaa, ja päätapahtuma olisi Eurotrial Slovakiassa jos kaikki menee niin kuin on ajateltu.
En löytänyt pikaisella hakusessiolla tietoa runkonumeron tekemisestä. Onko siihen jotain ohjetta, vai lyönkö vain jonkun numeron mikä sattuu mieleen tulemaan?
Pitääkö PM luokassa olla avattavat ovet?
3.7.2.9 Koriin kiinnitetyt osat
Hardtop, rättikatto mekanismeineen ja asennus te
-
lineineen, takaluukun, takapenkin, varapyörän sekä
telineen, peilit kiinnikkeineen, sivu- ja takalasit, listat, vil
-
kut, ovenkahvat ja ovien yläosat saa poistaa. Vähintään
puoli-ovet on oltava. Määritelmä puoli-oville:
Oviaukko tulee peittää siten että se estää jalkojen jou
-
tumisen auton ulkopuolelle kaadossa. Oven tulee yltää
vähintään ajoneuvon vyötärölinjalle. Lisäksi oven tulee
yltää vähintään kuormaamattoman istuimen istuinosan
korkeimman kohdan tasolle. Ajoneuvot, jotka on toi
-
mitettu alun perin ilman ovia, tulee samoin varustaa
vähintään puoli-ovilla. Materiaalin tulee olla sirpalotu
-
matonta, kuten esimerkiksi puu, metalli tai lexan. Ovet
tulee olla sisältä verhoiltu umpinaiseksi sirpaloitumatto
-
malla materiaalilla. Ovi tulee olla myös ulkoa avattavissa
Vyötärölinja määritellään seuraavasti: Keulassa konepel
-
lin linja. Avoautoissa sivut ja takaosan yläreuna. Umpi
-
autoissa, jos avomallia ei ole, takasivulasien alareuna
sekä takalasin alareuna
EUROTRIAL RULES 2013
PART III
-
TECHNICAL RULES
3.7.3
Suspension
3.7.3.1
Spring
Active suspensions, hydraulic or air are forbidden, otherwise optional.
Tarkoittako tuo, että air shockit on kielletty vai ainoastaan aktiivinen ilmajousitus on kielletty?
Edit:
Hätäinen kommentti. Pari kohtaa säännöissä eteenpäin:
3.7.3.3
Shock absorber
Optional. Air shocks allowed
Ewerglade
22.01.2014, 00:17
Näkys tarkottavan, että aktiivijousitus, sekä ilma, että hydraulinen on kielletty. Tulkittisen, että normi tikut passaa.
Ei tarvi olla avattavia ovia, mutta jos laitat niin on niissä on oltava "ovipahvit"
3.7.2.13 Body attachment
Hardtop, tarpaulin with linkages inclusive all locked mounting plates, tailgate, rear seats, spare
wheel, spare wheel handle, mirror and mirror handle , side and back windows, side turn signals, door
handles and doors may be removed. If doors are present, interior door panel must be present.
Material free, however not paper, cardboard, fabric or similar. Doors/netdoors must be able to open
from the outside, or have a marking on the outside that shows where the opening is on the inside of
the door.
En löytänyt pikaisella hakusessiolla tietoa runkonumeron tekemisestä. Onko siihen jotain ohjetta, vai lyönkö vain jonkun numeron mikä sattuu mieleen tulemaan?
mikä mieleen tulee
mikä mieleen tulee
juuri näin :)
Sorry että sotken topiccia, mutta kun nyt puheeks on tullu:
Eurotrial sääntö sanoo:
3.7.2.13 Body attachment
Hardtop, tarpaulin with linkages inclusive all locked mounting plates, tailgate, rear seats, spare
wheel, spare wheel handle, mirror and mirror handle , side and back windows, side turn signals, door
handles and doors may be removed. If doors are present, interior door panel must be present.
Material free, however not paper, cardboard, fabric or similar. Doors/netdoors must be able to open
from the outside, or have a marking on the outside that shows where the opening is on the inside of
the door.
Tuon säännön mukaan siis ovet saa poistaa kokonaan...eikö? Mutta vaan Eurotrialissa, vai myös Suomessakin?
AKK sivuilta säännön mukaan sit taas:
3.5.2.9 Koriin kiinnitetyt osat
Vähintään puoli-ovet on oltava. Määritelmä puoli-oville:
Oviaukko tulee peittää siten että se estää jalkojen joutumisen
auton ulkopuolelle kaadossa. Oven tulee yltää
vähintään ajoneuvon vyötärölinjalle. Lisäksi oven tulee
yltää vähintään kuormaamattoman istuimen istuinosan
korkeimman kohdan tasalle. Ovi voi olla tehty esimerkiksi
pellistä, puusta jne. Ovet tulee olla sisältä verhoiltu
umpinaiseksi sirpaloitumattomalla materiaalilla. Ovi tulee
olla myös ulkoa avattavissa
:confused::confused::confused::confused::confused: :confused:
PeteTurku
22.01.2014, 16:41
Nimihän tälle kikottimelle pitäisi keksiä, saisi tuon topicin otsikon laitettua kuvaamaan tätä projektia.
HÄJY ku kerran ootte sielt pohjamaalta.
Laitetaampas taas muutama kuva tännekkin.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/1239406_10152113622013190_1583917738_n.jpg
Kaarikehikkoa
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1/75911_10152113623083190_1967438140_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1621847_10152113624363190_1220190353_n.jpg
Offroadtarvikkeelta pikatoimituksella iskarit. Profender 2.5 air shock. sekä 75mm bump stopit.
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1620459_10152113625323190_1011546067_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1601121_10152113642953190_1685414901_n.jpg
Koeajo???
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1/1545096_10152115584953190_1375229906_n.jpg
Jousituksen mallailua ja takatukia.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/522446_10152115586063190_2015353713_n.jpg
hyvältä näyttää! nousee promodissa hyvin tuo taso pikkuhiljaa...
Sehän on melkein valmis;) pari pikkujuttua vielä ja se on siinä.
Noit takapumppujen kiinnitystä kun katselin, niin lisäisin ehkä putken niiden väliin vaakaan, ettei "turhaan" stressaa kaarien diagonaaleja, jos joskus sattuu oikee lyömään jousitus pohjaan.....tosin sullehan näkyy tulevan noi bump stopitkin, että noitten ilmatikkujen läpihän ei pitäis tulla yhtään pohjaanlyöntiä??
Noi tukivarsien putket......ne taitaa olla mallinnus putkea vielä? Vai onks ne jotain ultra high kovaa kamaa? Näyttää vaan jotenki niin piikasilta, että heräs kysymys.
Hyvä työtahti sulla!!
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=910&pictureid=145080
Pakko kysyä et mistä löytää tommosia jousia
Aika nopeesti hahmottuu. Mitäs matskua, kokoa on toi putki?
Aika nopeesti hahmottuu. Mitäs matskua, kokoa on toi putki?
Kaariputki on 48,3 saumaton ja helmaputket yms 43,3 saumaton. seinämä muistaakseni 2,5mm
Pakko kysyä et mistä löytää tommosia jousia
Olikohan nuo jotku corollan tms jouset.
Sehän on melkein valmis;) pari pikkujuttua vielä ja se on siinä.
Noit takapumppujen kiinnitystä kun katselin, niin lisäisin ehkä putken niiden väliin vaakaan, ettei "turhaan" stressaa kaarien diagonaaleja, jos joskus sattuu oikee lyömään jousitus pohjaan.....tosin sullehan näkyy tulevan noi bump stopitkin, että noitten ilmatikkujen läpihän ei pitäis tulla yhtään pohjaanlyöntiä??
Nuo takajousten yläpäät ovat vain suunnittelukorvakot. Väliputki tulee kyllä, ja siihen korvakot...
Noi tukivarsien putket......ne taitaa olla mallinnus putkea vielä? Vai onks ne jotain ultra high kovaa kamaa? Näyttää vaan jotenki niin piikasilta, että heräs kysymys.
Hyvä työtahti sulla!!
Tukivarret on Big Willyksen (uuden) entiset takavarret, joten toivottavasti trialin kestää.... :cool:
Kuinkas paljon tunteja teilläpäin oikein on vuorokaudessa kun tohon tahtiin valmistuu:confused:
Hyvältä näyttää!
Kuinkas paljon tunteja teilläpäin oikein on vuorokaudessa kun tohon tahtiin valmistuu:confused:
Hyvältä näyttää!
Ei kai siinä kauaa mee ku muutaan putken pätkän toisiinsa tinailee..:D:D:D
Tässä taas muutama kuva
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1555580_10152126035003190_1418565227_n.jpg
Penkkien asemointia
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1619471_10152126034683190_769832315_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1499689_10152126031828190_597409064_n.jpg
Omilla jaloillaan, ajokorkeudessa...
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1236996_10152126030633190_984672682_n.jpg
Tuli noita joustoja näköjään tarpeeksi...
Sehän valmistuu hyvää vauhtia! :)
Sehän valmistuu hyvää vauhtia! :)
No samaa mäkin katselin ja heti heräski ajatus, että joko Oska ei käy päivisin töissä lainkaan tai rakennus tiimiä on enempi, ku 1 ukko.......tai sit on vaan aivan sairaan nopee ukko nyt hommissa:D:D:D:D
No samaa mäkin katselin ja heti heräski ajatus, että joko Oska ei käy päivisin töissä lainkaan tai rakennus tiimiä on enempi, ku 1 ukko.......tai sit on vaan aivan sairaan nopee ukko nyt hommissa:D:D:D:D
Kohta tuo näkyvän aikaan saanti hidastuu, kun alkaa kaikki sähkö-, hytikka-, jarru-, vaihteisto-, pellitys-, yms hommat.:rolleyes::rolleyes:
Yks kaveri on ollut hommissa mukaan aktiivisesti.
Kohta tuo näkyvän aikaan saanti hidastuu, kun alkaa kaikki sähkö-, hytikka-, jarru-, vaihteisto-, yms hommat.:rolleyes::rolleyes:
Joo toi on projektien kaikista tylsin vaihe!! Päivät kuluu ja mitään oikein näkyvää ei tule kuitenkaan + rahaa kuluu ja ei tuu näkyvää vastinetta. Ite tykkäänki just tosta karkeesta työstä ja esim. maalaamisesta, kun tulee jotain oikeesti näkyvää:D:D
Aikamoista vauhtia kyllä :D Hienoa!
Tänään oli vapaapäivä töistä ja tallissa vierähtikin reilu 12h. Nyt alkaa putkirunko olla pikkuhiljaa heppailtuna kasaan. Seuraavaksi pitää varmaan aloittaa ohjausksen tekeminen ja syylärin, coolerin yms sijoittelu.
45l Jazz tankki näytti olevan liian kookas tähän projektiin, joten sen voisin vaihtaa pienempään.
Muutama kuva taas
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1/1601564_10152131904308190_1093594540_n.jpg
Kallistuksia testailtiin. Tässä kallistusta noin 50 astetta eikä vielä kaadu. Tosin koppa alkaa kallistumaan tuossa vaiheesa jousien voimasta.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1780649_10152131905628190_1952538384_n.jpg
Edestä päin
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1/1779949_10152132348763190_1343664076_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1618632_10152132910168190_294928003_n.jpg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1/1661190_10152132911143190_1168323596_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1013864_10152132912068190_1963862001_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1511038_10152132912893190_1857330456_n.jpg
Turvallisen näköinen häkki! Hyvä hyvä!
Racingrabbit
01.02.2014, 21:31
Takapää kääntyväksi ja Protoihin? :D
Mikä "kori" tuohon tulee?
Alkaa itsellä vähän tökkiä tuo ProModin muuttuminen liiaksi Proto-autojen suuntaan.
Takapään ohjaus ja pari tuumaa rengaskoossa on enää ainoat mistä ne enää toisistaan erottaa.
Taitaa vaan vahvistua omalla kohdalla se ajatus,että heittää hanskat tiskiin tuon "vanhan liiton" auton kanssa ja siirtyy lopullisesti katsojien joukkoon...:(
Takapää kääntyväksi ja Protoihin? :D
Ainaki jousituksen tason säätö pitäis sitten vielä tehdä..:rolleyes:
Mikä "kori" tuohon tulee?
Suzukihan tästä tietysti tulee, korkeus on pyritty pitämään vakiosuzukin mitoissa..:D
Alkaa itsellä vähän tökkiä tuo ProModin muuttuminen liiaksi Proto-autojen suuntaan.
Takapään ohjaus ja pari tuumaa rengaskoossa on enää ainoat mistä ne enää toisistaan erottaa.
Taitaa vaan vahvistua omalla kohdalla se ajatus,että heittää hanskat tiskiin tuon "vanhan liiton" auton kanssa ja siirtyy lopullisesti katsojien joukkoon...:(
Älähän nyt vielä tässä vaiheessa luovuta.. Eihä sitä tiedä kelpaako tuo mun putkihäkkyrä mihinkään luokkaan:confused::confused:
Racingrabbit
01.02.2014, 22:06
Ainaki jousituksen tason säätö pitäis sitten vielä tehdä..:rolleyes:
Eihän Tumpillakaan sellasia turhuuksia ollut ;)
Ainakin krossia tuolla vois ajella! Jos ei trialissa löydy luokkaa.... Mites olis Klaperjaht 2014?
Mites tuon t5 ohjaus? tuleekos volvon alkuperäiset kompuutterit ja johdotukset?
Ainakin krossia tuolla vois ajella! Jos ei trialissa löydy luokkaa.... Mites olis Klaperjaht 2014?
Kyllä tarkotuksena on tehdä trialiin promodi luokkaan tämä, eikä siinä suurempia ongelmia pitäisi olla. Voihan sitä officrossiakin jossain vaiheessa miettää/kokeilla...
Mites tuon t5 ohjaus? tuleekos volvon alkuperäiset kompuutterit ja johdotukset?
Oma kompuutteri ja omat johdot ainakin nyt aluksi. Katsoo sitten jos tarvii alkaa viritteleen..
Eihän Tumpillakaan sellasia turhuuksia ollut ;)
Eikä muistaakseni yhdessäkään Spiderissa;)
Eikä muistaakseni yhdessäkään Spiderissa;)
Mutta jollakin keinoin niistä olisi ohi mentävä :D:D
Muutamia kuvia taas...
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1545759_10152137044558190_444278232_n.jpg
Ohjausksen suunnittelua. Big Willysen vanha ohjaussylintesi ja varret, näytäisi passaavan pienellä vaivalla paikalleen...
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1900001_10152143477033190_804539047_n.jpg
Takavedon vapauttaja. Rakentelin tällaisen ajankuluksi itse. Saa nähdä kestääkö ja toimiiko. Tein tämän patrollin etuvedon kytkimen osista. Tuo volvon muroksen liitos vedon irroittajaan kans mietityttää.. Mahtaakohan kestää.
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1551647_10152143647938190_1474718611_n.jpg
Takavedon irroittaja paikoillaan sekä kardaanin mallailua. Kardaani löytyi varastosta valmiina, se on joku vanha porttaalipatrollin kardaani.
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1618599_10152143700588190_180417571_n.jpg
Etukardaani löytyi samasta varastosta, peräisin samasta patrollista. Pienilä Muutoksilla tulee sopiva.
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1/1901146_10152145958508190_476801569_n.jpg
Aika täyteen tulee tuo takaosa kun syylärin, coolerin ja flektin sinne asensi.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1/1898123_10152145973398190_1725445926_n.jpg
Orbitrolille paikan hakua, jossain tuossa kai se on...
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1511733_10152146278443190_981340289_n.jpg
Ja kun tästä on Suzuki tulossa, niin nyt alettiin laittaan niitä Suzukin osia:D:D, Eli polkimet
Taas pientä värkkäilyä
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/15973_10152152355443190_912486865_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/11573_10152152132063190_454750519_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1689265_10152152131033190_1592295235_n.jpg
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152164380573190&l=4817837844129145642
Kone käy jo jollakin lailla...
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152164580208190&l=5755652388726360251
Vaihteitaki löyty..
Ohjauksen testailua...
Ensin koitin volvon orkkis pumpulla mutta mielestäni oli liian hidas. Nyt laitoin kampiakselin päähän 2. sarjalaisen pumpun, niin näyttäisi olevan sopiva nopeus... Tyhjäkäynnilläkin.. :)
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152168766203190&l=8436116602497708001
Tänään ajettiin eka metrit tällä laiteella. Laatikkoa ja turbiinia pitää säätää vielä. Aika nopiaa kulkee vielä kun turbiini kytkee lähes tyhjäkäynnillä. Nyt tosiaan alkaa se automaattilaatikkoon ja turbiiniin tutustuminen ja aiheen opiskelu.
Toinen havaittu vika on orbitrolissa. Orbi on joku vanha ja oli aika ruosteessa sisältä ja päältä, niin voi olla, ettei vapaakierto ole auki normaalitilanteessa... tai joku muu kuumentaa ohjauksen öljyä.
Mutta joo.. hyvälle vaikuttaa, kunhan saa kaikki säädeltyä, paljon on säädettäviä kohtia.. :D:D
Tuossa video todisteeksi siittä, että se liikkuu sittenkin.
https://www.facebook.com/photo.php?v=10202568230960008
testiä testiä
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152173008383190&l=7669306010881025766
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1/1013864_10152132912068190_1963862001_n.jpg
Mites tukeva tommonen alumiini penkki on? tuli vaan mieleen kun katsoin tota kuvaa missä näkyy kiinnike keskellä selkää?
vai tuleeko vielä jotain muita kiinnikkeitä?
Mites tukeva tommonen alumiini penkki on? tuli vaan mieleen kun katsoin tota kuvaa missä näkyy kiinnike keskellä selkää?
vai tuleeko vielä jotain muita kiinnikkeitä?
Penkki tulee kiinni neljällä pultilla istuinosasta runkoon ja kahdella pultilla selkänojasta tuohon kiinnikkeeseen. On se kohtalaisen tukeva penkki, mutta onpahan penkit ainakin kiinni sitten.. kestää pyöritellä :D:D:D:D
Ajattelin tilannetta jos jostain syystä sattuu putoomaan taaksepäin ja tokkää niin einän tuo pikku lätkä pääse painautumaan penkkiin/penkki myötäile kun ihmisruho siihen massalla painaa?
kyllä ne varmasti muuten kestää
Ajattelin tilannetta jos jostain syystä sattuu putoomaan taaksepäin ja tokkää niin einän tuo pikku lätkä pääse painautumaan penkkiin/penkki myötäile kun ihmisruho siihen massalla painaa?
kyllä ne varmasti muuten kestää
Täytyypä tuo pointti ottaa mietintää/katsoa miltä tilanne näyttää.
Yllättävän hyvin tuo menee vaikka keskitasauspyörästökään ei ole vielä lukossa, eikä akselien lukot...
https://www.facebook.com/photo.php?v=10152175282823190&l=5397006035377161136
Konepellin mallausta. Eiköhän tästä vielä suzuki tuu :D
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/988412_10152194012848190_1806322766_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1/1972293_10152194290158190_1540182166_n.jpg
Käsijarrun tein kardaaniin, joku moottoripyörän satula.
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1/1660820_10152205938978190_139915073_n.jpg
Kattokaiteet nii saa suksiboxin katolle. :D
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1/1888528_10152212420683190_2046503651_n.jpg
tästä tulee kyllä pelottavan hyvä auto...
Kyllä Suzukin pellit Suzukiin sopii...
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/t1/1964881_10152219702098190_1778711299_n.jpg
Taas on jotain tullut värkkäiltyä, lähinnä peltihommia.
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/1975068_10152224970298190_1503245943_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/1979476_10152224970743190_1758683325_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1920519_10152224971413190_1785075695_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1/1625741_10152224972803190_2044522742_n.jpg
Ei ollut kuin yksi ehjä ajovalo, niin joutuu alkaa tulostimella tekemään lisää
https://scontent-a-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t1.0-9/1964788_10152224973743190_378589346_n.jpg
https://scontent-b-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/1958330_10152216222573190_2115143694_n.jpg
tuota katolta tulevan putken kiinnitystä tikun yläpäähän kannattaa miettiä... sen kun kaataa ja putki taipuu, niin se kääntää tikkua taaksepäin...
BJ-40/76
17.03.2014, 19:30
Siis jos on sama kone kuin v70 T5, niin kiertokanget on aika hepposet, jos vähänkään enemmän meinaa tehoja ottaa. kanget meni mutkalle,chipattu kone, tehoja muistaakseni jotain 280 hv.
PS. mulla olisi 5 kangen sarja, joista ainakin 2 on niin mutkalla, että kopisee kampiakselin vastapainoihin. Ruotsalaisten? kankien tilalle tuli kiinalaiset.
ja naputus alkoi moottoritiellä normaalissa ohituksessa.
Joko olet saanut jumittua tuon keskitasauspyörästön? Mulle ei avautunut tuo sinun alkuperäinen suunnitelma: keskitappi pois ja pooriakseli väliin. silloin vetoa ei mene kumpaankaan päähän?
Uskoisin, että jos joku ammattilainen hitsaa perän tasuspyörät yhteen tönkköön, niin pysyy nipussa? Ja Jos tuota rautaa tms. lähtee liikenteeseen, niin automaatissahan kaikki öljy aina menee suodattimen läpi.
Ja ainakin hodarin laatikon öljypohjassa on muutama magneetti ottamassa rautaa kiinni.
Ja kuten jo moneen kertaan todettu, aika nopsaa etenee. peukku,
Nyt on vissiin homma ottanu takapakkia oikein kunnolla ku nuin osiksi on mennyt...:D
Tänään sain rungon hitsailtua. Vielä pitää tukivarsien korvakot hitsailla akseleihin kiinni. Perjantaina jos on hyvä ilma, niin runko ja akselit saa hiekkakylvyn ja maalin päälle.
Kolmas pullo lähti tänään suojakaasua tämän projektin aikana... Vuotaakohan sitä jonnekin, vai viekö tuo heppailu niin paljon? En kuitenkaan mitään muuta isompaa hitsailua ole nyt tehnyt..
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/v/t1.0-9/1613935_10152238529693190_2057861310_n.jpg?oh=11ba c600557af4d3b18a60325774f27d&oe=53B7F1A6
Joko olet saanut jumittua tuon keskitasauspyörästön? Mulle ei avautunut tuo sinun alkuperäinen suunnitelma: keskitappi pois ja pooriakseli väliin. silloin vetoa ei mene kumpaankaan päähän?
Uskoisin, että jos joku ammattilainen hitsaa perän tasuspyörät yhteen tönkköön, niin pysyy nipussa? Ja Jos tuota rautaa tms. lähtee liikenteeseen, niin automaatissahan kaikki öljy aina menee suodattimen läpi.
Ja ainakin hodarin laatikon öljypohjassa on muutama magneetti ottamassa rautaa kiinni.
Ja kuten jo moneen kertaan todettu, aika nopsaa etenee. peukku, Tässä lähipäivinä aukaisen laatikon ja koitan keksiä miten teen keskilukon. Ilmeisesti hitsaamalla se kuitenkin tulee tehtyä. Nuo pooriakselien teot yms. ovat aika kalliita ja vaikeita varmaankin toteuttaa... Sitä meinasin, että ottais sen keskitapin sillai, esim. pätkän välistä pois, että menisi yksi ja sama pooriakseli tasauspyörästön läpi, ja näin lukitsisi puolet toisiinsa. Kytkettävää lukkoa tuohon ei taida valmiina olla ja ei jaksa alkaa sellaista väsäämäänkään... Onhan tuo takavedon irroittaja jos joskus tuntuu että keskilukko ahistaa...
sampolaattori
26.03.2014, 09:34
Kolmas pullo lähti tänään suojakaasua tämän projektin aikana... Vuotaakohan sitä jonnekin, vai viekö tuo heppailu niin paljon? En kuitenkaan mitään muuta isompaa hitsailua ole nyt tehnyt..
Pakko vuotaa jos kattelin kuvista pullon koon oikeen, tai sit virtaus on liian isolla.
Jos virtaus sen 11-13L niin kyllä sitä vaan heppailessa varsinkin menee... yhdessä hepissä menee n. 3-4sek kaasua. olisko mun huonolla matikalla ni 20L pullolla pistää n. 3000 heppiä (edit siis 4500 heppiä)... tai sit ei :D
Komia projekti! :)
Eilen käytin vaihteistoa auki ja hitsasin lukon sinne. Oli kyllä ihan helppo homma. Aikaa meni vissiin jopa tunti tai kaks...
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1979858_10152247813508190_1416536999_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/10156041_10152247813663190_705914909_n.jpg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/v/t1.0-9/1962820_10152247814183190_516857092_n.jpg?oh=8f053 b6e450c2c6d7f84359d840e4c33&oe=5399F5C6
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1531675_10152247815333190_1838866673_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1.0-9/1510677_10152247816113190_2050357847_n.jpg
vilenius
29.03.2014, 09:10
Heppasitko keskitappia yhtää kiinni?
Offipiru
01.04.2014, 12:26
Kyllä on kauniit pellit :) Tutulta näyttää muutaman vuoden takaa :D Helekkarin hienon häkkyrän oot niitten peltien allekki rakentanu! Suuri peukalon nosto!!
Eilen runko sai pohjamaalin päällensä...
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/t1.0-9/1621870_10152256333148190_517854944_n.jpg
Tänään oli sitten vuorossa käsileikkausta vanhaan vammaan liittyen. Yrittivät poistaa titaanilevyä, mutta eivät saaneet ruuveja auki. Tämän operaation takia taitaa pikku viivytys auton rakenteluun tulla..:D No eiköhän tuo kuitenkin Raision kisaan valmistu..
oisit sanonu, että lämpöä niihin ruuveihin pillillä ni irtoo helpommon :)
sitä en tiiä paljonko titaani ruuveja pitää lämmittää?
oisit sanonu, että lämpöä niihin ruuveihin pillillä ni irtoo helpommon :)
sitä en tiiä paljonko titaani ruuveja pitää lämmittää?
Olisin kyllä niille kertonu että miten ne ruuvit aukeaa, mutta jotenkin olin niin muissa maailmoissa juuri silloin :D:D:D
No, nyt kuitenkin runko, akselit ja tukivarret on saanut pintamaalinkin päällensä.
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/1655852_10152261971923190_1420253696_n.jpg
Jotaki kasaushommia on tullut tehtyä.
Videota tämän päivän testiajosta: https://www.facebook.com/photo.php?v=10152298224553190&l=5974176594714342501
Muutama kuva ku ne on niin kivoja:)
https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/t1.0-9/10013268_10152275946793190_600004576604700364_n.jp g
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-ash3/t1.0-9/1011792_10152275947308190_1237427388797863375_n.jp g
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/1601487_10152275948053190_7595163438426340017_n.jp g
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10014583_10152277060678190_5057169748876711709_n.j pg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/l/t1.0-9/1544581_10152277061468190_1153528106911047743_n.jp g
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10250210_10152277061853190_1144998949044266871_n.j pg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/10014607_10152277062083190_7183335371508740674_n.j pg
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc1/t1.0-9/1424436_10152296113398190_8570025213489098930_n.jp g
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10256544_10152298222598190_7913296333089154084_n.j pg
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t1.0-9/10255116_10152298223028190_8968805578627468413_n.j pg
Todella näyttävän näköinen laite! Tuntuu myös joustavan ihan mukavasti:D
Todella hienosti rakennettu laite, mutta nyt on pakko kysyä viisaammilta et meneekö tämä todellakin sääntöjen puitteissa promodiin trialissa? En itse jaksa kahlata noita sääntöjä niin tarkasti läpi ja joku toinen on sen kummiskin jo tehnyt ja varmaan voi vastata tähän kysymykseen.
Todella hienosti rakennettu laite, mutta nyt on pakko kysyä viisaammilta et meneekö tämä todellakin sääntöjen puitteissa promodiin trialissa? En itse jaksa kahlata noita sääntöjä niin tarkasti läpi ja joku toinen on sen kummiskin jo tehnyt ja varmaan voi vastata tähän kysymykseen.
Viimeisen sanan sanoo tietysi kisoissa katsastaja tai kilpailunjohtaja. Noissa kuvissa puuttuu kaikki pintapellit, joita ilman tuo ei ole kuin putkihäkkyrä...
Kyllä tuon sitten peltien kanssa pitäisi mennä promodified luokkaan ihan sääntökirjan, niin suomen kuin eurotrialinki puitteissa.
Ja siksi sanon että pitäisi, koska kukaan ei ole arvioinut tuota vielä muuta kuin valokuvista.
korimitat kun täyttyy ja ne levikkeet 1/3 osaan renkaan leveydestä niin ei mitään ongelmaa korin osalta.
kova peli tulee :)
korimitat kun täyttyy ja ne levikkeet 1/3 osaan renkaan leveydestä niin ei mitään ongelmaa korin osalta.
kova peli tulee :)
levikkeitäkään ei tarvita nykyään, korin mittojen on oltava renkaiden sisäreunojen ja akselien välinen alua
levikkeitäkään ei tarvita nykyään, korin mittojen on oltava renkaiden sisäreunojen ja akselien välinen alua
noin muistelin kuulleeni mutta maininta levikkeistä on edelleen eurotrial säännöissä!
noin muistelin kuulleeni mutta maininta levikkeistä on edelleen eurotrial säännöissä!
Niinpäs lukeekin... Pitääpä huomenna selvittää tarkemmin...
https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/t1.0-9/10246355_10152301101633190_7074120566524203776_n.j pg
En tiiä miten tuo tuossa pysyi pystyssä kun luiskahti tuosta kalliolta sivuttain alas. Ainut ongelma tuossa oli, että laatikko ei saanut öljyä noin kallellaan. Jouduttiin miesvoimin vääntään vähän pystympään että laatikko sai taas öljyä...
Tänään tosiaan ajeltiin sellainen parin tunnin setti. Pieniä juttuja tarvii vielä tekniikkaan tehdä, mutta oli kyllä positiivinen yllätys tuo koeajosessio... :cool::cool:
Eli ongelmia joita esiintyi: Linkkien lukitusmutterit kannattaa kiristää ennen ajoa, Moottoriin ja laatikkoon pitää laittaa enemmän öljyä ja ohjaus on liian hidas ja voimaton volvon orkkis tehostajan pumpulla (testattiin sitä, että menee hätävarana.)
pintapellit, niin promodi susukihan se on...
pelottavan kova laite on kyllä...
ei kummosia virheitä tarvii, kun tippuu palkintopallilta kun vastassa on tämmösiä vehkeitä...
Kyl on hieno vehje, ja eihän nää kaadu millään ;)
Tässä videota eiliseltä: https://www.facebook.com/photo.php?v=10152302146288190&l=8970548149082595243
Toinen video: https://www.facebook.com/photo.php?v=10152302160518190&l=7918819026790819130
Laitakko viteot niin ettei tarvii naamakirjaan kirjautua niitä nähdäkseen...
IironSika
23.04.2014, 15:30
Laitakko viteot niin ettei tarvii naamakirjaan kirjautua niitä nähdäkseen...
Se on aika nopeaa ja helppoa kirjautua sinne... ;) :D
Se on aika nopeaa ja helppoa kirjautua sinne... ;) :D
Mutta ku ei ole naamakirjassa.....
IironSika
23.04.2014, 16:16
No toki täytyy ensin rekisteröityä. ;)
Maajussi
23.04.2014, 17:27
No toki täytyy ensin rekisteröityä. ;)
....ei IKINÄ!!!!!!!
Hieno ja mielenkiintonen projekti.
....ei IKINÄ!!!!!!!
Itse kans vierottauduin FB:sta muutama kk sitte mutta kyllä noi videot mulla ainakin näky kirjautumattakin.
Laitakko viteot niin ettei tarvii naamakirjaan kirjautua niitä nähdäkseen...
Nyt pitäisi olla videot julkisesti nähtävissä.. Ilmoittakaa jos ei toimi.
Tuo naamakirja on vaan niin helppo kun suoraan puhelimesta laittaa sinne...
Jartsa 74
26.04.2014, 19:32
Tänään testiajoissa hyvin näyttää etenevän ja kuullostaakin hyvältä.
kuvia
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn2/t1.0-9/10154322_10152328337363190_4356759459139064203_n.j pg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/t1.0-9/10247413_10152328336883190_1987694344351319731_n.j pg
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-prn2/t1.0-9/10344894_10152328338258190_5437115633728898467_n.j pg
Auton ensimmäinen julkinen esiintyminen.
http://www.pyhajokiseutu.fi/Urheilu%2526Liikunta/1194899733485/artikkeli/katso+video+oulaistelaistiimi+tahyaa+offroadin+em-kisoihin.html
Profenderin Ilmatikut, nyt kun on niiden kanssa pelannut hetken, niin valinta ei kyllä ole ollut huono. Ei oikein näin pienen budjetin rakentajana ymmärrä sitä, miten paljon auton toimintaan alusta vaikutta. Täytyy todeta, että kun sijoittaa kerralla pari tonnia kunnon alustaan, niin siinä se on. Ei sen jälkeen tarvitse rautajousien ja vanhojen volvon iskareiden kanssa tapella.
Kyllä alusta on tärkeämpi kuin renkat tai moottori. Toki nekin on merkittäviä, mutta kaikki lähtee alustasta.
Sama lyhyesti: Hommaa Lipposelta alusta autoon niin siitä se lähtee :cool::cool:, kysy vaikka Esalta;).