PDA

View Full Version : Mistä hojoon jousipakat edullisesti?

Timoboy
18.12.2013, 13:15
Katselin noita suomen hintoja, niin aika kovia ovat, löytyiskö Balkanilta halvemmalla???
HJ60 vm-83:een ja etujousipakat hakusessa, suht kiireellä.

roina
18.12.2013, 13:30
Vuosi sitten tilasin tuollaset + riiput,puslat, iskarit yms:
http://cruiser-connection.com/store/product_info.php/info/p17978_Fahrwerk-CC-Travel--J60-HD.html/XTCsid/7f150df0482cc10e6e09e4f5bc32805f

Aluksi olivat aikas jäykät mutta ovat käytön ja kuorman alla vertyneet.

Timoboy
18.12.2013, 13:45
Mulla on kuskinpuolelta se 2.ylin lehti poikki, eli se joka kiertyy ylös, en muista nut oikeaa sanaa, mutta pää...-jotain :D
Tietysti se yksikin riittäisi, mutta jos löytyis edukkaat, vaikka käytetytkin niin vaihtaisi sitten eteen molemmat pakat.

Timoboy
18.12.2013, 13:53
Vuosi sitten tilasin tuollaset + riiput,puslat, iskarit yms:
http://cruiser-connection.com/store/product_info.php/info/p17978_Fahrwerk-CC-Travel--J60-HD.html/XTCsid/7f150df0482cc10e6e09e4f5bc32805f

Aluksi olivat aikas jäykät mutta ovat käytön ja kuorman alla vertyneet.

Tuo paketti ei vissiin sisällä muuta kuin pakat?
Tulisi kyllä tarpeeseen uusia kaikki kerralla, mutta tuo lompakko laihanpuoleinen :o

jiipeehoojii61
18.12.2013, 18:39
seinäjoen jousi ja maasturimattila.
nuilta ainaki jonkulaisia saapi.
parinsatasen kieppeillä kappale muistaakseni..

helmapelti
18.12.2013, 18:41
Pelkkä norra maksoi pajakulmalla 80€, latit varmaan vähemmän.

wikke
18.12.2013, 20:26
seinäjoen jousi ja maasturimattila.
nuilta ainaki jonkulaisia saapi.
parinsatasen kieppeillä kappale muistaakseni..

Ainakin ennen Mattila teetätti Punkalla: http://www.vallilantakomo.fi/

roina
18.12.2013, 20:48
Vallillan takomolla olis vuosi sitten maksanut jouset HJ:n kaikkiin nurkkiin n. 1000€

turakki
19.12.2013, 09:26
Jos paino sanalla edullinen, niin purkupakoista yhdistelemällä. Itse olen joitakin yksittäisiä lehtiä teettänyt vallilassa. Bj:hi laitettiin hiukan orkkista pitemmät norrat ja apunorrat. Nämä siis mittatilauksena. Muuten olen vaihtanut katkenneita lateja romukasan parhaisiin. Rälläkkä käteen ja sopivaan mittaan. Pajavasaralla sopiva kaari. Ei varmasti vastaa tehdasuusia pakkoja, mutta ei ole yhtä kallistakaan.

LöpöLassi
19.12.2013, 14:36
Entäs milneriltä englannista.? aika eudullisia ovat mutta laadusta ei tietoa.
Kertokoon ken voi..

Timoboy
19.12.2013, 14:41
Entäs milneriltä englannista.? aika eudullisia ovat mutta laadusta ei tietoa.
Kertokoon ken voi..

Joo, tuo Milner oli uusi tuttavuus ja siel kyl halvat. Palstalaisen kanssa kaupat kesken ja jos ei onnistu jostai syystä, niin sitten nuo heavy dutyt yläpuolelta joka nurkkaan.
Kiitoksia paljon neuvoista (taas) !:)

sos
19.12.2013, 15:11
hevyduteja en suosittele, ellet oikeasti kuskaa jotain painavaa, tulee sellainen kivireki ettei mitään järkeä

Timoboy
19.12.2013, 16:21
hevyduteja en suosittele, ellet oikeasti kuskaa jotain painavaa, tulee sellainen kivireki ettei mitään järkeä

Mutta toisaalta sillä saisi sen lisävaran noihin 35" kesägummeihin, niin ei ois niin tarkkaa..
ps.Roina, oliko tuossa laittamassasi linkissä mukana U-pultit yms., vai pelkät lehdet?

helmapelti
19.12.2013, 16:37
Mää oon tehny kaikki temput vakiojousien herkistämiseks ja silti ne on epämukavat käyttöautossa kaupungin hidasteissa ja kuopissa. En missään tapauksessa laittaisi jäykempiä alle varsinkaan eteen.
Hanki se apunorra vaikka uutena ja tee soa kun tarvit renkaille tilaa.

Asiaa sivuten, mulla on hitsattu takanorra ollut toistavuotta kiinni ja on kestänyt eikä katsuriakaan ole häirinnyt. Varaosakin olisi mutta antaa tuon katketa uudestaan ennen vaihtoa.

sos
19.12.2013, 16:49
ei se auta siihen mahtumiseen

roina
19.12.2013, 18:35
Mutta toisaalta sillä saisi sen lisävaran noihin 35" kesägummeihin, niin ei ois niin tarkkaa..
ps.Roina, oliko tuossa laittamassasi linkissä mukana U-pultit yms., vai pelkät lehdet?
Ostin tuolta sellaisen tarjouspaketin jossa oli jouset, iskarit, rasvattavat riiput, u-pultit ja puslat eli koko setti. Rahti oli jotain 150 € ja englanniksi sujui kaupankäynti.
Jouset olivat kieltämättä aluksi melko tönköt. Nyt kun takana on rapiat 10 tkm, 1 pohjoisen reissu täyteen lastatulla autolla (mukana mm. kiuaskivet) ja yleistä kurvailua päivittäin niin tilanne on selvästi parempi. Mulla on tulossa keulille mekaaninen vinssi nautaraudan kera joka parantaa sen pään käytöstä ja taakse laitan lyijypussit joita voi kuormituksen mukaan sitten ottaa pois.
Omat "offailut" rajoittuu huonokuntoisiin metsäautoteihin. Auto palvelee jokapäiväsenä ajokkina jolla kuskataan polttopuita, venettä yms. Noissa touhuissa ja matka-ajossa noi jouset toimii ihan hyvin.
Mitä renkaiden mahtumiseen tulee niin eikös noitten avulla saa lisää tilaa kun ovat + 60mm korottavat? Mulle ainakin tuli selvästi lisää tilaa kun vertasi alkuperäisiin.

-MaTTi-
19.12.2013, 19:19
Optista harhaa se sopiminen. Yhtä syvään ne pohjaa sit ku pohjaa, jos ei pohjaanlyöntikumeja jatka.

Timoboy
19.12.2013, 21:37
Ostin tuolta sellaisen tarjouspaketin jossa oli jouset, iskarit, rasvattavat riiput, u-pultit ja puslat eli koko setti. Rahti oli jotain 150 € ja englanniksi sujui kaupankäynti.
Jouset olivat kieltämättä aluksi melko tönköt. Nyt kun takana on rapiat 10 tkm, 1 pohjoisen reissu täyteen lastatulla autolla (mukana mm. kiuaskivet) ja yleistä kurvailua päivittäin niin tilanne on selvästi parempi. Mulla on tulossa keulille mekaaninen vinssi nautaraudan kera joka parantaa sen pään käytöstä ja taakse laitan lyijypussit joita voi kuormituksen mukaan sitten ottaa pois.
Omat "offailut" rajoittuu huonokuntoisiin metsäautoteihin. Auto palvelee jokapäiväsenä ajokkina jolla kuskataan polttopuita, venettä yms. Noissa touhuissa ja matka-ajossa noi jouset toimii ihan hyvin.
Mitä renkaiden mahtumiseen tulee niin eikös noitten avulla saa lisää tilaa kun ovat + 60mm korottavat? Mulle ainakin tuli selvästi lisää tilaa kun vertasi alkuperäisiin.

No niin minäkin ymmärsin, että tulee pyörille väkisten lisää tilaa :confused:
Eli pakat ja iskarit x 4? En löytänyt mitään tarjouspaketteja nyt, mut muistaks yhtää kokonaishintaa?
Leimaa varten löysin käytetyt etuset jo, mutta tuo setti kiinnostaisi jatkossa...

roina
20.12.2013, 07:13
Niitä tarjoussettejä oli n. vuosi sitten. Koko paketti maksoi rahteineen hieman yli 1 k€.
Matti on varmasti oikeassa pyörien lisätilan suhteen. Kun ääritilanteissa ollaan niin tila loppuu kesken varmasti, mutta normikäytössä ei olla lähelläkään (riippuu tietysti pyörän koostakin ja minkäläiset normit kelläkin on). Olis voinu vanhojen jousien kanssa 235/85r16 pyörät tehdä tiukkaa nyt ne näyttää jopa hieman pieniltä auton alla. Eikä mun ajoissa ole varmaan käyneet lähelläkään lokasuojaa.

helmapelti
20.12.2013, 16:00
Mun mielestä käyremmillä jousilla korottaminen on perseestä.
Jousen tarvii olla jäykkä että se kantaa ja silloin se on vakioriipuilla lähellä ulosjouston maksimia.
Riiput ei veny ja rajoittaa ulosjouston.

Vaikka korottavalla jousella olisi 20 sisäänjoutovaraa niin se sinne jousta kuin isolla kuormalla.
Jos olisi soa suorilla jousilla niin se joustaisi helposti sisään 10cm ja ulos 10cm.

Olis kiva kokeilla millainen soa tulisi kun teettäisi norrat ja apunorrat suorempina ja kaveriks kuolleita lateja.
Seuraavaks kai taon noi jouseni suoriks ja teen eteen soan:D

Tuo takominen ei ole paha homma kun oppii mutta kauheeta säätämistä se on.
Mielestäni tonni jousista on ihanan kallista, en sellaiseen itse pystyisi..

Jos tykkää vakiojousista niin koria on helppo korottaa ainakin 6cm kuten mulla.
Se taas tarvis poistaa jos tekee sen soan.

Timoboy
21.12.2013, 14:27
Mun mielestä käyremmillä jousilla korottaminen on perseestä.
Jousen tarvii olla jäykkä että se kantaa ja silloin se on vakioriipuilla lähellä ulosjouston maksimia.
Riiput ei veny ja rajoittaa ulosjouston.

Vaikka korottavalla jousella olisi 20 sisäänjoutovaraa niin se sinne jousta kuin isolla kuormalla.
Jos olisi soa suorilla jousilla niin se joustaisi helposti sisään 10cm ja ulos 10cm.

Olis kiva kokeilla millainen soa tulisi kun teettäisi norrat ja apunorrat suorempina ja kaveriks kuolleita lateja.
Seuraavaks kai taon noi jouseni suoriks ja teen eteen soan:D

Tuo takominen ei ole paha homma kun oppii mutta kauheeta säätämistä se on.
Mielestäni tonni jousista on ihanan kallista, en sellaiseen itse pystyisi..

Jos tykkää vakiojousista niin koria on helppo korottaa ainakin 6cm kuten mulla.
Se taas tarvis poistaa jos tekee sen soan.

Missäs se linkki oli missä oli juuri tosta jousien takomisesta?

helmapelti
21.12.2013, 16:52
Haulla löytyy kaikenlaista ja mulla on profiilissa jotain omista.
Toiset on mankeloinut onnistuneesti. Ongelmaksi tulee että kun jouset on tarpeeks käyrät että kantaa niin niitä ei saa enää paikoilleen ja ulosjoustossa ne kääntää riiput nurinpäin.
Riiput voi rajoittaa ja pidemmillä se kippura jousi on helpompi saada paikoilleen.

Epäilen että soan tekemisessä on lopuksi vähemmän työtä ja saa paremmat joustot kuin käyremmillä jousilla, vakaajat voi tarvita maatieajoon. Soaan löytyy kuolleita jousia helpommin ja norrat voi teettää jos katkeavat.
Ei tarvi koriakaan erikseen korotella.

Itse tekisin soan jos uudestaan aloittaisin alusta.

http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=1985&pictureid=42201

Tuossa näkyy piirrettynä lähtötilanne ja ensimmäinen taonta, taoin vielä enemmänkin..
samassa näkyy kuinka jousi lyhenee, kaikki tosta eteenpäin aiheuttaa vaan ongelmia.
Ton takomisen ainoa etu taitaa olla sopiva progressiivisuus, pahaan paikkaan voi ottaa vauhtia kun jouset jäykistyy sisäänjoustossa eikä hampaat putoa suusta kun lopulta pohjaavat kumeihin.

Soa taipuu letkeästi mutta hypyissä varmaan pohjaa kans rajummin.

Timoboy
25.12.2013, 20:57
Eteen vaihdettiin suht tuoreet Hj61 lehtipakat ja nousua tuli renkaasta lokariin mitattuna 7cm.
Takapakat meni perjantaihin kun omassa U-pultit ovat ns.pyöreät yläpäästä ja niissä ei pituus riittänyt jämäkämpiin/paksumpiin pakkoihin. Seppä tekee nyt uudet U-pultit ja saa sitten takapäähänkin lisää rykiä ja nostoa.
Paljon tukevampaa tekoahan nuo HJ61:n pakat olivat muutenkin.

helmapelti
26.12.2013, 18:44
No voi hitto, mun ongelma on että 61sen takapultit on liian pitkät eikä niitä voi lyhentää kevennettyihin pakkoihin kun kierre ei riitä. mulla on m16mutterit ja prikkoja välissä ja omat mutterit kyntää kiviä alempana.
En oo malttanu hankkia lyhempiä mutta 60sessä on siis lyhemmät putit?

Me toimittiin just toisinpäin, mää taoin ja kevensin 61 jousia ja sä vaihdoit niihin..

Timoboy
27.12.2013, 06:05
No voi hitto, mun ongelma on että 61sen takapultit on liian pitkät eikä niitä voi lyhentää kevennettyihin pakkoihin kun kierre ei riitä. mulla on m16mutterit ja prikkoja välissä ja omat mutterit kyntää kiviä alempana.
En oo malttanu hankkia lyhempiä mutta 60sessä on siis lyhemmät putit?

Me toimittiin just toisinpäin, mää taoin ja kevensin 61 jousia ja sä vaihdoit niihin..

Joo, lyhyeksi jäi, mutta 60:n U-pultit niinkus U:n muotoiset ja noi toiset pultit jotka sain mukaan on niinkus suorakaiteen muotoiset... Nyt on ylimääräisiä pultteja ämpärillinen :) Auton ryhtikin on vähän kuin sukellusvene-saabissa :o

Mutta yllättävän paljon tuota nostoa tuli..

roina
27.12.2013, 11:26
Mulla HJ61:ssä etuakselilla suorakaiteen ja taka-akselilla u:n muotoiset u-pultit.

helmapelti
29.12.2013, 14:39
Ei löytyny kuvaa mutta käänsin ne etukulmapultit ylösalaisin ja sovitin sen ankkurin yläpuolelle.
Tarvisin taakse kans kulmapultit että voisin tehdä samoin.

Takana se pirun alapeti kyntää kivissä ja mutterit lyhenee kokoajan.