PDA

View Full Version : moottorin tehon lasku


PT
17.12.2013, 21:30
Moi

Ajatuksena on vaihtaa autoon moottori.vertailu moottori+20% tekee 240 heppaa
Tarjolla olisi 290 heppainen ruiskumoottori mutta jos otan ruiskun pois ja teho laskee alle 240
Onnistuuko vai onko trafi kimpussa?

0ltzi
17.12.2013, 21:34
käsittääkseni moottoria ei saa "ali" virittää.

Jugga
17.12.2013, 21:35
Olisko tuo ollut sen 10% ruiskun poistamisen vaikutus katsastuksessa.
Helpoin lienee turbon asentaminen, niin sitten ainakin dynolapuilla saa katsastettua.
Tai riittävästi muutoksia eli omavalmiste moottori.

sos
17.12.2013, 21:43
teoriassa pakosarjan teko riittää, ni on omavalmiste, tai mikä tahansa muutos joka vaikuttaa tehoon, siitä dynolapulla homma jatkuu

PT
17.12.2013, 21:47
Jos moottoriin laitetaan ruisku se lisää trafin mukaan 10% tehoja jos dynolapulla ei muuta todisteita,tämän hän pitäisi toimia myös toisin päin kun ruisku poistetaan dynolapuilla todistetaan teho.
Toisaalta jos moottorin ohjainboksin ohjelmaa muutetaan silloin pitää todistaa tehon muutos, jos laittaisi sellaisen offi ohjelman että teho on laskenut

bj45lava
17.12.2013, 21:54
Muuta kaasulle...

tdi
18.12.2013, 11:02
Muuttuuku tilavuus tai koneen malli samalla ? Onko siitä pakko mainita edes jos ei sitä erikseen kysellä ? :D

-MaTTi-
18.12.2013, 12:35
Muuta kaasulle...

Pitäis olla pelkästään kaasukäyttöinen eli alle 20 litran pa-tankilla (vai missä se raja nyt menikään?), ei bensa/kaasu. Eikä siltikään välttämättä 50 heppaa menetä.

PT
18.12.2013, 14:05
muuttuu tilavuus ja sylinterien määrä

BJ-40/76
18.12.2013, 22:01
Muuta kaasulle...

Topiikin aloittajan sijainti näkyy olevan Oulu.....

Pitää olla aika iso kaasuputeli, että pääsee ajelemaan myös oulussa, kun tuo jakeluverkko on keskittynyt reunasuomeen....:o

Mutta kunhan (jos joskus) tulee jakeluasema, ja nykyisellä hinta suhteella, niin varmaan alkaa yleistymään täälläkin....

PT
19.12.2013, 22:50
teoriassa pakosarjan teko riittää, ni on omavalmiste, tai mikä tahansa muutos joka vaikuttaa tehoon, siitä dynolapulla homma jatkuu
Ei riitä pakosarjat jos tänä päivänä haluaa katsastaa omavalmisteisen moottorin lohko pitää tehdä itse

-MaTTi-
19.12.2013, 23:25
Ei riitä pakosarjat jos tänä päivänä haluaa katsastaa omavalmisteisen moottorin lohko pitää tehdä itse
Mistä luit, kuka kertoi? Kerro toki lisää. :eek:

Tehoa ei voi alentaa tehdaskoneesta kantta vaihtamatta. Mutta kyllä se "omavalmiste" on heti ku sotkee osia muista koneista, eli vaadittava tehonmittaus.

Viipo
20.12.2013, 01:41
Vasta vähän aikaa sitten näin, kun bemari katsastettiin turbomoottorilla. Tehot olivat alentuneet jopa alkuperäisestä lähtötasosta. :P Mutta kun oli mustaa valkoisella dynosta, niin eipä siinä kinaamaan?

Trafista on ohje tullut, että naurettavilla ahtopaineilla olevia lappuja ei saa hyväksyä... Mutta tässä bemarissa oli 1bar ahtopaineet heti turbon jälkeen. Kukaan ei mitannu paineta väliläädyttimen jälkeen.

sos
20.12.2013, 08:13
joku väitti että raja olisi, ettei alle 0,3bar kelpaa, tubokoneelle

PT
20.12.2013, 08:26
Mistä luit, kuka kertoi? Kerro toki lisää. :eek:

Tehoa ei voi alentaa tehdaskoneesta kantta vaihtamatta. Mutta kyllä se "omavalmiste" on heti ku sotkee osia muista koneista, eli vaadittava tehonmittaus.

tollaisella tittelillä se on trafissa

Tarkastaja
Liikennekelpoisuus
Liikenneväline ja infraluvat

-MaTTi-
20.12.2013, 11:16
tollaisella tittelillä se on trafissa

Tarkastaja
Liikennekelpoisuus
Liikenneväline ja infraluvat
:confused: Moottorin lohkon valamisesta oli kyse. Joku Tarkastaja X Trafistako sanoi noin? Mitä tarkalleen ottaen kysyit?

PT
20.12.2013, 12:06
siis kaikki alkoi kun ihmettelin miksi teholappu ei kelpaa kun moottorin teho on laskenut siihen tehtyjen muutosten johdosta. siellä on sellainen tulkinta että Pääsääntöisesti lähdetään siitä olettamuksesta, että valmistajan ilmoittama moottorin nimellisteho ei missään tapauksessa laske muutosten takia

vaihtoehtona imestyi itsevalmistettu moottori mutta se ei saanut pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, muita vaatimuksia päästöjen lisäksi eivät vielä ole pyynnöstä huoliomatta kertoneen

-MaTTi-
20.12.2013, 12:16
siellä on sellainen tulkinta että Pääsääntöisesti lähdetään siitä olettamuksesta, että valmistajan ilmoittama moottorin nimellisteho ei missään tapauksessa laske muutosten takia

vaihtoehtona imestyi itsevalmistettu moottori mutta se ei saanut pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, muita vaatimuksia päästöjen lisäksi eivät vielä ole pyynnöstä huoliomatta kertoneen
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.

Kala92
20.12.2013, 12:59
Vasta vähän aikaa sitten näin, kun bemari katsastettiin turbomoottorilla. Tehot olivat alentuneet jopa alkuperäisestä lähtötasosta. :P Mutta kun oli mustaa valkoisella dynosta, niin eipä siinä kinaamaan?

Trafista on ohje tullut, että naurettavilla ahtopaineilla olevia lappuja ei saa hyväksyä... Mutta tässä bemarissa oli 1bar ahtopaineet heti turbon jälkeen. Kukaan ei mitannu paineta väliläädyttimen jälkeen.

Joo tuosta just on ollu kädenvääntöä monessakin muutoskatsastuksessa. Se että muokkaa kannen, niin että sitä ei edes ulospäin nää ja ottaa sen 80hp lisää pikku säädöillä menee läpi kuin väärä raha. Mutta lyöppä se turbo kylkeen ja vie laput joissa on mitattu paineet ahtokaran ohjauksen letkusta välijäähdyttimen jälkeen pienillä asetuksilla (paineet alta 1bar ja pään kokoinen ahdin konehuoneessa), niin melko hyvä saa olla suustaan että läpi pääsee. Ja näissä tapauksissa tehot on ihan sallituissa rajoissa.

PT
20.12.2013, 13:05
miten on jos otan bmw:n v12 koneen jossa on alunperin 300 hp
vaihdan siihen suoran kuutosen 160 hp kannet ja minulla on dynolapu 230hp

mitähän tehoa tulee käyttää muutoskatsastuksessa kun vaihdan sen autoon mihin saa laittaa 240 hp

-pete-

Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.

-MaTTi-
20.12.2013, 21:39
miten on jos otan bmw:n v12 koneen jossa on alunperin 300 hp
vaihdan siihen suoran kuutosen 160 hp kannet ja minulla on dynolapu 230hp

mitähän tehoa tulee käyttää muutoskatsastuksessa kun vaihdan sen autoon mihin saa laittaa 240 hp

-pete-

Eipä tuosta oikein ota selvää. Tuota aiempaa kaavaa soveltaen, yksi kansi siis virtaa 160 hv, niitä on 2, mutta iskutilavuus per kansi on pienempi (V12 = 5 litraa, kutonen 3 litraa). Eli menis varmaan näin: 2,5/3 x 160 x 2 = 267 hv.

Palex
20.12.2013, 21:57
Mikäs on Matin näkemys siihen, että jos auto varustetaan moottoripyörän moottorilla, niin onko yleisesti hyväksyttävissä oleva keino tiputtaa tehoja kuristimilla yms, samalla tyylillä kuin kaksipyöräistenkin kanssa?

-MaTTi-
20.12.2013, 22:08
Mikäs on Matin näkemys siihen, että jos auto varustetaan moottoripyörän moottorilla, niin onko yleisesti hyväksyttävissä oleva keino tiputtaa tehoja kuristimilla yms, samalla tyylillä kuin kaksipyöräistenkin kanssa?

Tehdassarjalla huolisin kyllä, mut ei kaasukahvan, eli tässä tapauksessa -polkimen, liikettä rajoittamalla. :)

Calmari
20.12.2013, 23:04
Lakikirjassa lukee että: "Sylinterikannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Ellei muuta osoitetta, katsotaan muutetun moottorin tehon tällöin vastaaavan iskutilavuuksien suhteessa moottoria, josta autoon vaihdettava sylinterinkansi on peräisin." Eli esim. jos saat sopimaan 3-litraiseen lohkoon 2.5-litraisen 200-heppaisen moottorin sylinterikannen, tässä 3-litraisessa koneessa katsotaan olevan 240 hevosta (3/2.5 x 200).

Outo ja aika villi kannanotto tuo ettei saa pohjautua toisen valmistajan moottorilohkoon, taitaa olla ko. tarkastajan ihan ikioma näkemys mikä ei perustu mihinkään.
Aikoinaan uazin päästöt kelpas kun oli katti ja kansi vaihdettu, ilman kannen vaihtoa ei kelvannu katti, mutta vaihetuista osistahan on oma lomake jonka vaihtaja allekirjoittaa :-)

tdi
28.12.2013, 20:49
Mutta jos käyt teholapun joka on vaikka 96hp ja meet sen kans konttorille, sanot että oot vähä virittäny. :D Ei minulla ole ollu ongelmia vaikka yleensä katsastus lappussa on vähemmän tehoa mitä alkuperäisessä moottorissa. "mitä laitetaan ahtopaineeks" :D

PT
29.12.2013, 19:57
katsastuskonttoreille on kuulemma tullut ohje ettei moottorin tehon laskua saa hyväksyä
vaikka olisi teholappu todisteena
ois kiva tietää mihinkähän lakiin tai asetukseen tuollainen tulkinta perustuu

Calmari
29.12.2013, 20:15
katsastuskonttoreille on kuulemma tullut ohje ettei moottorin tehon laskua saa hyväksyä
vaikka olisi teholappu todisteena
ois kiva tietää mihinkähän lakiin tai asetukseen tuollainen tulkinta perustuu
Aikanaa ku ite näitte kans tappelin ni ainut vaihtoehto oli tehä kaikki kysymykset ja vastaukst sähköpostil et jää dokumentti, lisäks joku tarkastaja sano yhtä ja sit yli-tarkastaja kumos sen, loppujen lopuks pelleily loppu ku ystävällisesti ilmoitin että kohta lähdetään hallinto-oikeuteen jos ei kirjallisetkaan ohjeet päde. viimevuosina trafista vaan lähteny peuranen ja pari muuta vanhempaa ammattilaista pois.

Terve,
Liikenneministeriön rakennemuutospäätöksen mukaisesti sylinterinkannen vaihtaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Minkälaisesta moottorista kansi on ja paljonko teho vaihdon seurauksena on kasvanut?
T. hyvä jätkä

-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mie
Lähetetty: 12. toukokuuta 2008 11:54
Vastaanottaja:ake
Aihe: Re: VS: UAZ rekisteröinti

Tervehdys taas

Yritin taas rekisteröintiä ja olin vaihtanut sylinterikannen ja katalysaattori olikin entuudestaan.
Katsastusmies (Ilkeä Inssi tällä kertaa) ilmoitti ettei voi suorittaa muutoskatsastusta koska AKE vaatii poikkeusluvan sille. Olisikohan nyt pieni ohjeistamisen paikka x-konttorille, nyt minulla on toki päätös ja 30 päivää aikaa mutta vaikuttaisi todella typerältä valittaa selvästä asiasta joka olisi hoidettavissa 15:sta minuutissa jos katsastusmiehet viitsisivät lukea ohjeita (jotka heidän pitäisi tuntea muutenkin kai ??)


Terveisin

Mie

Ja aikaisempi ohjeistus :
Tervehdys

Alla oleva teksti löytyy nettisivuiltamme moottorinvaihtoa koskevasta osiosta ja näyttäisi olevan sovellettavissa myös tässä tapauksessa.

Henkilöauton, joka on otettu ensimmäisen kerran käyttöön 1.7.1987 - 31.12.1991 välisenä aikana ja jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, tulee moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeen täyttää ECE R15-04 pakokaasupäästönormit. Korjaamolla tai katsastustoimipaikalla tehty käytönaikainen pakokaasupäästömittaus ei tällöin riitä. Pakokaasupäästöistä tulee hankkia valmistajan, valmistajan edustajan taikka puolueettoman tutkimuslaitoksen todistus siitä, että auto täyttää moottorin vaihdon tai muutoksen jälkeenkin em. päästönormit. Näiden vaatimusten katsotaan täyttyvän jos autoon asennetaan moottorille sopiva katalysaattori.

Terveisin,
Pöhelö
Ajoneuvohallintokeskus AKE
Tekniset säädökset ja ohjeistus


-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: Mie
Lähetetty: 11. maaliskuuta 2008 18:33
Vastaanottaja: Pöhelö
Aihe: UAZ rekisteröinti

Hei

Soitin tänään päivällä ja kysyin ongelmasta UAZ-3741 auton rekisteröinnissä. Ajoneuvosta ei ole valitettavasti mitään dokumenttia moottorin päästötasosta ja koska auto on otettu käyttöön 1.7.1987 jälkeen tulisi auton täyttää ECE 15/04 päästönormi.
Annoittekin puhelimessa ohjeen, että katalysaattorin lisäys ja käytönaikainen päästömittaus riittää jotta auto voidaan hyväksyä rekisteriin. Tarvitsen vain tämän kirjallisena katsastusmiehelle.

Terveisin

Mie

tdi
29.12.2013, 22:25
Hienosti menee :D