Pex
17.12.2013, 20:08
Belgian tuonti vm. -02 KJ90, 3-ovinen pätkä. Tuotu alkuvuodesta 2010. Rekisteröity tuodessa suoraan pakettiautoksi. Oikaisuvaatimus pitäis sorvata ennen vuodenvaihdetta.
Tarkoitus vedota ainakin seuraaviin seikkoihin:
1) Tulli mätkäisi verot CO2-päästöjen mukaan 32,8% - pakettiauton vähennys 6,8% omapainon mukaan. Keväällähän -13 Kouvolan hallinto-oikeus päätti, että tuohon aikaan olis pitänyt verottaa yleisen veroprosentin mukaan eli samalla prosentilla kuin v. 2002 Suomeen uutena tuodut autot.
Mikäs se tämä "yleinen veroprosentti" on tuohon aikaan ollut, jotta tietäis hakemukseen sen laittaa? Onko se ollut kaikille automerkeille ja malleille sama? Jostain luin, että prosentti lienee 28 tai 29? Kysyin tätä tojotan maahantuojalta, mutta näyttää, että sieltä ei löydy henkilöä joka osaisi vastata.
2) Heti tuonnin jälkeen teetätetty merkkiliikkeessä kirjallinen arvio auton markkina-arvosta Suomessa. Tulli määritti omilla hienoilla systeemeillään auton yleisen pyyntihinnan 59% suuremmaksi kuin merkkiliikkeen arvio. Tätä huikeaa pyyntihintaa on sitten käytetty verojen laskennassa.
Tarkoitus yrittää josko tulli hiukan korjaisi arviotaan. Saa nähdä antavatko tuolle merkkiliikkeen arviolle mitään arvoa.
En oikein tajua mitä tuossa tullin laskelmassa on käytetty vertailuajoneuvona hintaa määritettäessä. Ensin siinä lukee, että "vertailuajoneuvoksi on valittu Land Cruiser D-4D KJ90 120 kW (schwacke 10/04)". Lisäksi ilmoitettu uushankintahinta sekä yleinen pyyntihinta.
Sitten kuitenkin paperin lopussa seisoo, että "Lähde: mahti 26.01-22.02.10, Toyota Land Cruiser 3.0 5D 4WD 120 kW vm. 2002, 172 tkm". Ja perässä vielä pyyntihinta, joka ei vastaa tuon ensimmäisen vertailuajoneuvon pyyntihintaa lähellekään.
Ymmärtääkö joku, että onko tässä nyt käytetty verrokkina 3- vai 5-ovista mallia?
Vinkkejä lisäperusteista otetaan vastaan! :)
Tarkoitus vedota ainakin seuraaviin seikkoihin:
1) Tulli mätkäisi verot CO2-päästöjen mukaan 32,8% - pakettiauton vähennys 6,8% omapainon mukaan. Keväällähän -13 Kouvolan hallinto-oikeus päätti, että tuohon aikaan olis pitänyt verottaa yleisen veroprosentin mukaan eli samalla prosentilla kuin v. 2002 Suomeen uutena tuodut autot.
Mikäs se tämä "yleinen veroprosentti" on tuohon aikaan ollut, jotta tietäis hakemukseen sen laittaa? Onko se ollut kaikille automerkeille ja malleille sama? Jostain luin, että prosentti lienee 28 tai 29? Kysyin tätä tojotan maahantuojalta, mutta näyttää, että sieltä ei löydy henkilöä joka osaisi vastata.
2) Heti tuonnin jälkeen teetätetty merkkiliikkeessä kirjallinen arvio auton markkina-arvosta Suomessa. Tulli määritti omilla hienoilla systeemeillään auton yleisen pyyntihinnan 59% suuremmaksi kuin merkkiliikkeen arvio. Tätä huikeaa pyyntihintaa on sitten käytetty verojen laskennassa.
Tarkoitus yrittää josko tulli hiukan korjaisi arviotaan. Saa nähdä antavatko tuolle merkkiliikkeen arviolle mitään arvoa.
En oikein tajua mitä tuossa tullin laskelmassa on käytetty vertailuajoneuvona hintaa määritettäessä. Ensin siinä lukee, että "vertailuajoneuvoksi on valittu Land Cruiser D-4D KJ90 120 kW (schwacke 10/04)". Lisäksi ilmoitettu uushankintahinta sekä yleinen pyyntihinta.
Sitten kuitenkin paperin lopussa seisoo, että "Lähde: mahti 26.01-22.02.10, Toyota Land Cruiser 3.0 5D 4WD 120 kW vm. 2002, 172 tkm". Ja perässä vielä pyyntihinta, joka ei vastaa tuon ensimmäisen vertailuajoneuvon pyyntihintaa lähellekään.
Ymmärtääkö joku, että onko tässä nyt käytetty verrokkina 3- vai 5-ovista mallia?
Vinkkejä lisäperusteista otetaan vastaan! :)