View Full Version : Jakarietuakseli liikenteessä
helmapelti
17.12.2013, 19:27
Oon harmitellu etuakselin lehtijousia ja jakarit parantais tilannetta. Laitoin just kallistuksenvakaajat paikoilleen lehtijousiin ja tuntui että autosta tuli kaupungissa henkilöauto, ts. risteyksiin ei tarvi hidastella jollei halua.
Maastorenkailla ilman vakaajia nopeudet on ihan sopivia ettei renkaat kaadu alle ja kulu piloille, ilmankin siis pärjää :rolleyes:
Mites kun laitetaan jakarit ja vieterit puolta pidemmillä joustoilla ja paljon herkempinä, voiko niillä ajaa lainkaan ilman vakaajia vai tarviiko vakaajia jäykistää?
Käyttöautossa en ala vakaajia irroittamaan joka maastokäyntiin ja ne paikoillaan tilanne ei paljoa parane.
Pitäiskö vaan pysyä lehdissä kun ne on tyydyttävät tiellä ja maastossa?
Enemmän sulla on ristijoustoa notkeilla lehdillä. Jakarithan toimivat itsessään kallistuksenvakaajana. Uusilla puslilla tuommonen jakariakseli ei juurikaan jousta ristiin, ja kun se rupee joustamaan, onkin puslat vaihtokunnossa.
Eiköhän siihen kaarreajoon vaikuta enemmän tosiaan jousien korkeus/herkkyys ja yleensäkin auton painopiste (+ tietenkin renkaat) kuin, että mikä akselin tuentaratkaisu siinä on. Varmasti kun em. asiat on ääripäätä niin kaikki ratkaisut on prceestä ajaa ja taas kun asiat on kunnossa ja maltillisesti toteutettu niin pärjäilee normiliikenteessä.
helmapelti
17.12.2013, 20:08
Enemmän sulla on ristijoustoa notkeilla lehdillä. Jakarithan toimivat itsessään kallistuksenvakaajana. Uusilla puslilla tuommonen jakariakseli ei juurikaan jousta ristiin, ja kun se rupee joustamaan, onkin puslat vaihtokunnossa.
Totta, ei noita osaa ajatella kun ei ole koskaan jakareilla ajanutkaan. Mulla sais lehtiin lisää joustoa kun tekisin pidemmän liu-un kardaaniin, sen takia tarvii joustoja rajoittaa.
Maantieominaisuudet ei saisi heikentyä mutta maasto-ominaisuudet saa parantua..
Niinoh, noitten Toyotan jakareiden suunnittelu on sen verran nerokas että ne ei tosiaan jousto oikein kunnolla. Jakarimalli tosin muutenkin on toteutuksesta riippumatta usein itsessään vähän jäykähkö, siksi nelilinkki (tai kolmilinkki) on helvetin paljon parempi.
En tosin silti sanoisi että lehtijousialustalla on paremmat joustot kuin jakareilla + vietereillä, tai sitten noi Toyotan jakarit on TODELLA paskat. Jeepissä metrin mittaisilla jakareilla etupäässä vieterit ja takana lehtipakat sai aika helposti tynnyrijoustot, eikä puslatkaan ihan vuodessa tai kahdessa kuluneet loppuun. Kallisteluihin liittyen, jos ei ihan umpijäykät kierrejouset ole alla, niin kyllä minä ainakin laittaisin etuvakaajan tien päällä kiinni. Jeepillä on tullut ajettua varsin herkillä jousilla + nelilinkkialustalla ilman etuvakaajaa tien päällä, kyllä se onnistuu mutta on aika kiikkerä vaikka korotusta ei paljoa ole.
Jos kuitenkin laitat vieterit ja jakarit, niin mikset laita pikakiinnityksellä olevia koiranluita? Pari lukkosokkaa ja koiranluut on akselista irti -> menee noin minuutti. Ei ole paha homma :)
helmapelti
19.12.2013, 16:15
Kerran jo teinkin pikakiinnitteiset luut mutta hylkäsin ne. Ne sais sit kelvata konttorillakin ettei tarvi vaihdella.
Eteen sellainen olisi kyllä asiallinen kun lisää turvallisuttaa ja ajomukavuutta tiellä.
Takana ei toimi kun joutuisi konttaan autonalle mutta sieltä voi ottaa poiskin.
Taidan vielä toistaikseksi viritellä noita lehtijousia kun jotenkin toimivat.