View Full Version : Kiinalaiset mönkijät
SukiSuki
17.12.2013, 19:12
En löytänyt viestiketjua?
Eli tarkoitus olisi hankkia lumihommiin 4x4 mönkijä.
Onko porukalla, kuinka kokemusta noista kiinalaisista?
Kannattaako edes aatella? Jos uuden hankkii niin onhan siinä takuu...
Trapperista ois tollanen paketti...
http://www.nettimoto.com/trapper/400xl/648886
tossa trapperissa ei ole alennusvaihteistoa eli ei hyvä lumihommiin.mulla on ollut 2 linhai merkkistä mönkijää ja molemmat on kyllä ajanut asiansa,jos vähänkään osaa pitää laitteesta huolta.
itselläni on ollut hondia 3kpl can am outlandereita 2kpl
kaveripiirissä erilaisia kinkki nelikoita ja niitä oon saanut rassata ihan riittävästi.Itse en ostaisi mitään muuta kuin "merkki"laitteen. vaikka vanhemmankin ne on paljon varmempia ja toimivampia kuin uudet kinuskit.
En suosittele missään tapauksessa niitä, enkä itselle huolisi vaikka saisi miten halvalla.
jylppy81
17.12.2013, 21:09
http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=maastom%C3%B6nkij%C3%A41 tommonen jos ei tarvii olla tieliikenne malli on sentään kaks pyttynen.
itsellä ollut yli 2 vuotta 700 trapperi ja siinä on ainakin hidas puoli erikseen.
runtua on saanu ja hyvin on kestänyt.
pari takuujuttua ollut ja hyvin on toiminut nekin.
SukiSuki
17.12.2013, 22:37
Tieliikennemalli pitäisi olla...
Tuossa olis vähä kalliimpi, mut laatumerkki ja mukavasti oheisjuttuja mukaan.
http://www.nettimoto.com/polaris/sportsman/1411116
Justiinsa tänään kävin tutustumassa tarkemmin tuohon traktorimallien tarjontaan ja ainakin itselle muodostui hyvinkin selkeä kuva että valinta on can-am.
Oli vaan jotenkin paaaljon vakuuttavamman oloinen kuin kilpailijat.
Laatu maksaa ja köyhän on se pakko kärsiä...
Tuolla on Odesista juttua, eli kiinalainen 400 cc 4x4.
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=51428
zille2.5
18.12.2013, 09:06
Pari tuollaista muutaman vuoden vanhaa trapperia kavereilla.
Ränkivät laitteilla metsässä aikalailla säälimättä ja lopputulos on yleensä sen mukainen... Isompia ongelmia ei tuossakaan käytössä ole tainnut olla, hajonnutta ristikkoa yms. toisesta kertaalleen antautui jotain variaattori/kytkin puolelta.
Osat siedettävissä hinnoissa ja trapperiin niitä kohtuudella myös saatavissa. Saksasta kun malttaa tilata isommat osat niin hinta tipahtaa taas huolella...
Ei varmasti mikään maailmaa mullistava työjuhta, mutta tuskin sellaista ajattelitkaan saavasi? Kevyet auraustyöt yms. onnistuvat kyllä tuollakin.
Kannattaa varmaan käydä katselemassa sammys atv:n palstalla käyttökokemuksia?
jylppy81
18.12.2013, 09:11
Työkaveri hommas pari vuottta sitten odeksen onkait se sillä ajanu puita työntäny lunta ja hupiajelut päälle.eikait siinäkään oo ollu kuin perus nivelten vaihtoa ja etuperän kuorihalkes pultit pääse löystymään perän sisältä yritti soittaa ku muutama viikko oli takuutajäljellä eivät vastanneet puhelimeen hienoa toimintaa.Kiina vehkeen jos ostaa sitä pitää huoltaa ja tarkastella muttereiden kireydet tahtovat vaan löystyä ja perus vaseliinit joka paikkaan...
http://www.sisua.net/gallery/d/10280-4/24092009_003_.jpg
Unohtu tuohon auraamiseen vastata...
Ostin tuommoisen auran joskus, oli uusi ja käyttämätön. Malli oli hieman erilainen mitä luulin, mutta se oli silti pulttaa kiinni malli. Kiinnitykset tuntuivat heppoiselta, mutta ovat kestäneet puskea "täysiä".
Aura on vähän liian pieni. Levy saisi olla 10 cm korkeampi, ja molemmin puolin saman verran leveämpi. On pitänyt levittää sitä, mutta se on jäänyt tekemättä. Tuolla levyllä jaksoi puskea helposti, vaikka silloin oli vain takana ketjut.
Loppujen lopuksi tein vain yhden talven mönkijällä lumitöitä. Verstaan piha on muodoltaan huonosti mönkijälle sopiva, helpompi käyttää perässä käveltävää lumilinkoa. Suoraa tietä olisi mukava ja nopea puskea.
Mulla ei ole mennyt Odesista mitää voimansiirtoon liittyvää rikki. Syynä varmaan se, etten ole ajanut sillä "rallia". Ajelu lähinnä rauhallista metsäpolkujen kiertämistä, ja vaikeita maastopaikkoja. Vaikeissa paikoissa olen toki antanut mailaa, kuvio puhtaaksi kaasulla. Muttei mitään hyppään ojan yli-tyylistä.
SukiSuki
18.12.2013, 17:03
Soittelin tuosta linkittämästäni Pollesta, unohtu kysyä et onko tuollainen traktorimönkijä
2 hengen?
Tietääkö kukaan? Vai pitääkö olla sitten ihan tieliikennemalli?
Traktorimönkijän plussat : - n 50€ vakuutus
- ei katsastuksia
- saa vedellä kylillä kilvetöntä kärryä
- ei tarvi kypärää ( mikä on tosin suotavaa)
miinukset : - 40 km/h (saahan sen kulkeen tietty)
ei oo pollen traktori kuin yhdelle rekattu,taitaa canalla olla ainoana kahden hengen t3.
ei oo pollen traktori kuin yhdelle rekattu,taitaa canalla olla ainoana kahden hengen t3.
Löytyy polarikseltakin. Esimerkikisi: http://www.polaris.fi/monkijat/monkijat-2013/traktorimonkijat/sportsman-xp-550-eps-touring
Ensivuodeksi taitaa olla tulossa vielä lisääkin 2 hengen traktoreita.
gr patrol
18.12.2013, 19:42
mulla on trapperin 500efi. on hidas ja nopea vaihde. trapperi on pelannut tosi hyvin, toki purkasin sen paloiksi heti kun ostin sen ja vähän parantelin sitä. aika laiska se on johonkin merkkivehkeeseen verrattuna. mutta muutan virityksen kun tekee niin rupeaa tehoa olemaan niin kun merkkivehkeissä. lumi hommat hoituu jo vakio tehoillakin. mulla on omassa vielä isot renkaatkin, ja kaikki mitä olen sillä ajanut on metsässä ja nevalla. meinasin itse ostaa aluksi polariksen 500 mutta ostin sitten tuon ja oli hyvä ostos.
SukiSuki
18.12.2013, 19:57
Itse kanssa tota Trapperia toisena vaihtoehtona katselen.
Se ois 3k€ halvempi ja samoilla vehkeillä paitsi ei kärryllä.
Sitten se ois tieliikenne malli (se ajoneuvoveron osuuskin on yi 1k€)
Tieliikennemallin hyvä puolet : - Saa ajaa lujempaa.
- 2henk.
huonot puolet : - Vakuutus kalliimpi ( mutta ei paha siltikään)
- Katsastukset
Eli tuo Trapperi
http://www.nettimoto.com/trapper/400xl/648886
gr patrol
18.12.2013, 20:11
älä vaan 400 trapperia osta, se on kaasari koneella ei ole hidasta puolta ja muutekin paljon vikaa enemmän kun 500efi:ssä. 400 trapperis ei kytkin rumpu eikä kytkin kauaa kestä auraus hommissa. , jos trapperin ostat niin 500efi tai 700efi.
Kyllä mää laskisin tieliikennemallin huonoihin puoliin myös rajoitetut tehot...
Traktoreissa taas on tehot tallella mut vauhti puuttuu. Mun mielestä silti se käyttökelpoisempi rajoitus. Ei ole turhia kuristeltu niin tukkimetsässä ja lumentyönnössä on voimaa takana.
Ja kuuleman mukaan ainakin can amiin saa helposti napin millä saa ohitettua rajoittimen jos vauhtia kaipaa.
Samppa79
18.12.2013, 20:29
Hommasin pojalle kiinan ihmeen, merkkiä en muista. Takavetoinen variaattorilla. Oli epäkunnossa. Pari iltaa värkkäsin sähköjen kanssa ja siitä asti on pelannu. Laatu yllätti ainakin minut. Melkein uskaltaisin sotkeentua nelivetoiseenkin näillä kokemuksilla. Katemuovit noissa ei kestä mutta se ei vaikuta kulkemiseen.
SukiSuki
18.12.2013, 20:31
Blade?? Massaa ois... ;)
http://www.nettimoto.com/tgb/blade/905306
tuo kyseinen linkittämäsi polle malli on 1 paikkainen ,ainakin tuo mun härpätin on...
ainakin 2012 mallin kojeessa on nopeuden rajoitin sähköinen ja ohitettavissa katkaisemalla yksi johto. mutta niinhän ei saa tehdä ,eihän...
rajoittimen toiminta on tosin tuossa hieman ärsyttävää, laite ei vaan tasaiseen hyydy siihen 40, vaan kulku on rajoitintavasten hieman sellaista soutaa/huopaa menoa. itte tulee ajettua rajoitin pois päältä mutta silti aina sitä neljää kymppiä... ei silti mulla nuo pykälän isommat renkaat vispaa niin että ei kyllä tee mielikään ajella kovempaa.
gr patrol
18.12.2013, 22:57
trapperista vielä että tieliikenne mallista saa rajoittimet helposti pois, vakiona kulkee noin 85km/h ja kiihtyy aika laiskasti, eikä vääntöä oikein ole. rajoittimien poiston jälkeen kulkee noin 85-90km/h, kiihtyy ja vääntää paljon paremmin, sitten jos haluaa vielä tehoa enemmän pitää variaattoria roplata, trapperin 500efi ja700efi mallissa on tosi pitkä välitys hitaalla vaihteella joten metsäajossa kytkin luistaa tosi helposti kun ei moottorissa ole niin paljon tehoa mitä tarvisi olla noille vakio välityksille. mutta variaattorin laiton jälkeen tehoa on. 400xl mallilla ei pääse sitäkään vähää metsässä mitä 500-700 pääsee. on aivan onneton, se on vaan maantie ajoon.
SukiSuki
19.12.2013, 16:53
Se ois sitte huomenna testi ajopäivä. :)
Saas nähdä lähteekö joku mukaan kotio?
Kaverilla olis jouten tgb blade 425 tieliikennemalli oisko ollu 2008 ei kats. tällä hetkellä ku ei ole ollut käyttöä. Ajettu n.5000km (ei ole metsässä rymytty). puskulevy ja vinssi. Hinta on 3000€ (ei tinkivaraa)mönkkäri haminassa.Kuvia saa jos haluat.
SukiSuki
19.12.2013, 19:31
Kiitos Pasi tarjouksesta, mutta eiköhän se "heppa" tuu ranchille. :)
GRpatrol
19.12.2013, 21:24
Itse laitoin kesällä Keeway Leone 500 nelivetomönkijän. On alennusvaihteisto, säädettävä erillisjousitus, sähkölukko edessä ym.. Tieliikenneoptio, saa verot maksamalla liikenteeseen.
Syksyllä ajoin metsästä isoja puukuormia, yllätyin itsekin miten hyvin tuollakin kuorma kulkee.
Näissä kaasarikoneisissa tahtoo olla huono käynnistyvyys pakkasessa, mutta laitoin tuohon primerin niin lähtee kelistä kuin kelistä. Toistaiseksi ei vielä ole huonoa sanottavaa, viimeistely on karkeaa merkkipeleihin verrattuna, mutta sehän on tiedossa. Niin tosiaan tässä on 2 vuoden takuu, kun monessa kiinalaisessa vain 6kk.
BJ-40/76
22.12.2013, 00:18
Siis nuo kiinan mönkkärit, ns nuorisomallit, jotka ovat sika halpoja ostaa takavetoisena: materiaalit ja koneistukset rungossa/oheislaitteissa sinne päin...
a) mökkikäytössä oleva 110cc halpis, muutaman vuoden vanha, ajettu muutama tankillinen: tehtaan jäljiltä 2-4 etujousituksen niveltä irti (tuki)varresta, vaikka KAIKKI näkyvät pultit/mutterit/ruuvit kiristetty "neitsytajon" jälkeen, siis hakkaantuneestakin tukivarresta näkee, että tylsällä poralla tms. on vängällä tehty reikä nivelelle+ silmän pultilla kiristys. -> vaikka pallonivel irti tukivarresta, niin työstöjälki näkyy "silmässä"
Toinen ihmetystä herättävä juttu on pakoputki em. mönkijässä; kolisi kokoajan runkoon, ja tuumasin että pikkaisen kun sujuttaa.... (siis 3 miestä väänsi puukiiloilla tuettua pakoputkea varovasti...) PAKARI REPESI äänenvaimentimen päästä irti! No yritin hitsata mig:llä tuota änärin päätä, ja ei onnistunut! änäri muistutti muuntajalevyä hitsaamisen osalta; siis paineastia hyväksytty lanka, ja seoskaasu: hitsauksen sula "kipinöi-"rajapinnassa, ja sauma ratkesi siitä vierestä melkein itsestään... RÄIN sauman, ja kolinapullo mustaa päälle....
tuo b: parempaa koneistusta, mutta; esim. kaasarin kurkku muuttuu kumista lasiksi muutamassa vuodessa, Kaikki bensaan kosketuksissa olevat kumi/muovi osat kovettuu/turpoaa..
Ja noiden kiinalaisten sähköistä en halua sanoa mitään... (tehty maan tavalla? josta eurooppalaiset/japsit ovat kaukana....
Kaveri oli ostamassa lapsilleen pihamönkkäriä, puntaroi hetken uuden kiinalaisen ja -86 vuotisen hondan välillä. Hintapyynti oli laitteissa suht sama.
Osti hondan ja nauroi jälkeen että edes mietti kiinalaista:).
ei sulla ois kuvaa tuosta -86 hondan lasten mönkkäristä?
jylppy81
22.12.2013, 08:28
Kyllähän jos muistaa nuo 200 krossi mallit hengenvaarallinen laite ajaa tiellä ennen parannuksia mut ei niilläkään mitään huippua saa.Nehän kulkijo 80km/h siitä vauhista kun tempas kuoppaan sai täysillä vängätä ohjaus tangosta et minnekkä suuntaan se pomppaa mitenjä ne pystyykin olemaan noi paskoja ajaa.Itellä oli joskus yamahan krossimalli ja sillä sentään pystyi ajamaan suoraan.Ainut 450 krossi niin sanottu halppis on 450 goes siitä saa pikkuparannuksilla soivan kamppeen eikä juuri häviä tehoissakaan polarikselle.
nimimerkki LINNA osti tgb:n uutena vuosi-pari sitten, se ei ole tainnut selviytyä vielä oikein yhtäkään ajokertaa jotta ei jotain ongelmaa olisi, startti on uusittu vissiin 3 kertaa, ja isoin ongelma taitaa olla se että veto häviää vallan kun tulee vähäkään kireempi paikka, tätä ovat tutkineet oikein maahantuojan toimesta mutta mitään vikaa laitteesta ei ole läytynyt ja oli siinä muutakin vikaa mutta ei kaikki tule mieleen...
ei sulla ois kuvaa tuosta -86 hondan lasten mönkkäristä?
Ei ole kyseisestä yksilöstä, mutta samanlainen. http://www.nettimoto.com/honda/fourtrax/1531761
Joskus jonnekkin jo kirjoittelin kokemuksia kiinanihmeestä, mutta lyhyesti... eli muutama vuosi takaperin tuli hommattua Linhai 400 (350cc), lähinnä lumihommiin ja "hyötykäyttöön".
Kiinanpommi on saanut varmasti rankaisua tässä hyötykäytössä, sekä satunnaisissa ajeluissa. Tähän lisäksi huono huolto ja ylläpito, ja ainoina seurauksina porsinut nelikon siirtomoottori, joka lienee tyyppivika, sekä kytkin joka tykkäsi kyttyrää oman urpoilun takia. Katteista on muovit hajonneet yms kosmeettista, mutta oman kokemuksen perusteella on kyllä hintansa arvoinen(silloin muistaakseni 6200€ sis vinssi + lumilevy + peräkärry + takaboxi + pari kypärää).
Käynnistyy talvella huonosti, renkaissa ei pysy ilma, vaijerit jäätyy yms mikä olisi helppo fiksta jos jaksaisi ja viitsisi....
En usko että olisin paljonkaan onnellisempi jos olisin laittanut hitosti enemmän tonnia ns merkkilaitteeseen...
Niin, tämähän on vielä kilvellinen vehje, eli saa ajaa maantielläkin... (jos katsastaa..) :)