View Full Version : Kuorma-auton kuljettamisesta?
ImacInnes
17.12.2013, 18:13
Olikos täällä keskusteltu jotta kuka saa ja mitä kuljetttaa laina kuormurilla joka on autokorjaamon nimissä?
Laina kuormuri on siis siirtynyt firman nimiin, autossa on nykyaikainen kiekko piirturi ja vuosimalli on -04.
Joten saankos sillä kuljettaa harraste maasturiani C-kortilla?? Vai pitääkö olla muitakin kortteja?
Jos kysymyksiin on jo olemassa jossain keskutelussa vastaukset niin modet saapi siirtää tämän sen ketjun jatkoksi.
Haulla koitin hakea vaan eipä tärpännyt?
Linkkejä saapi laitta myös mistä tietoa löytyy.
t. Ismo Ämmä
Jos se firma ei oo sun, niin ei taida olla onGelmia, C kortti taskuun ja menoks ... luulisin !
Eikä vuoden päästä ole ongelmia sen ammattipätevyyden kanssakaan, kunhan ITSE ajat sitten sillä kuljettamallasi maastoautolla.
Tarkempia kiemuroita ei ymmärrä sitten poliisitkaan, mutta kait se menis niin, että jos käyttö-kohdassa lukee yksityinen, niin ei sen kummempaa, mut jos siellä lukee luvanvarainen, niin pitäs olla mukana vuokrasopimus sille reissulle (tai sitten liikennelupa).
Tarkoititko ehkä tätä? Olikos siinä lainakuormurista jotakin...
http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=112996
-Jarkko-
18.12.2013, 00:43
http://www.trafi.fi/palvelut/usein_kysyttya/tieliikenne_-_ammattiliikenne
ImacInnes
18.12.2013, 15:36
Kiitoksia linkeistä ja vastauksista.
Tuolta Trafin teksteistähän löytyi tietoa.
Tulkitsinkohan oikein?
"Ketä tavaraliikenteen ammattipätevyys koskee?
Ammattipätevyys koskee lähtökohtaisesti kaikkia C1- tai C -luokan ajo-oikeuden omaavia henkilöitä. Näin myös liikennetraktorit ovat ammattipätevyyden piirissä.
Säädöksissä on annettu muutamia poikkeuksia. Esimerkiksi henkilökohtaiset ajot ovat sallittuja ilman ammattipätevyyttä.
Tarvitseeko työkoneen tai metsäkoneen kuljetusajoneuvon kuljettajalla olla ammattipätevyys?
Kuljettaja ei tarvitse ammattipätevyyttä, mikäli hän konetta kuljettaessaan tekee myös työvuoron koneella kohteessa. Jos suorittaa muita kuljetuksia työn yhteydessä tulee kuljettajalla olla voimassa oleva ammattipätevyys.
Mikäli kuljettaja pelkästään vie tai hakee koneen työmaalle, hänellä tulee olla voimassa oleva ammattipätevyys."
Eli, voin kuskata maasturin ajotapahtumaan omaan käyttööni.
ja
En voi kuskata kaverille maasturia ajotapahtumaan ilman ammattipätevyyttä.
t. Ismo Ämmä
Mitäs sitten käy, jos ajelee ilman pätevyyttä?
Lerssinen
18.12.2013, 16:30
Ajokortitta ajoon rinnastettava..
Miksikö se niin on ? No en minä tiiä mutta näin on.
Käykää ny helvetissä ne viis direktiivipäivää joita vähääkään epäilyttää aiheen tiimoilta, jos "putoat" pois niin se on 280 päivää koulua sen jälkeen että saatte direktiivit voimaan !!!
ImacInnes
18.12.2013, 17:25
Mitenkäs se olikaan jos omaan korjaamoon hakee korjaamon autolla asiakkaiden hajonneita henkilöautoja? Pitääkö olla ammatti pätevyys?
Vai olikos siinä jokin että jos hakee alle 50 km säteeltä niin ei tarvi pätevyyttä eikä liikkenne lupaa?
t. Ismo Ämmä
Byrocrat
18.12.2013, 17:48
Mitenkäs se olikaan jos omaan korjaamoon hakee korjaamon autolla asiakkaiden hajonneita henkilöautoja? Pitääkö olla ammatti pätevyys?
Vai olikos siinä jokin että jos hakee alle 50 km säteeltä niin ei tarvi pätevyyttä eikä liikkenne lupaa?
t. Ismo Ämmä
Yrityksemme kuljettaa vain omia tavaroita ja näin ollen ei tarvitse liikennelupaa. Tarvitsevatko kuljettajamme ammattipätevyyttä?
Kyllä tarvitsevat. Ammattipätevyys ei ole sidottu mitenkään liikenneluvalliseen toimintaan.
Mitenkäs se olikaan jos omaan korjaamoon hakee korjaamon autolla asiakkaiden hajonneita henkilöautoja? Pitääkö olla ammatti pätevyys?
Vai olikos siinä jokin että jos hakee alle 50 km säteeltä niin ei tarvi pätevyyttä eikä liikkenne lupaa?
t. Ismo Ämmä
Heti kun on muita henkilöitä tai muiden tavaroita(vaikka sämpylä tai suklaapatukka) niin tarvitaan ammattipätevyys. Näin minulle on kerrottu.
Ajokortitta ajoon rinnastettava..
Miksikö se niin on ? No en minä tiiä mutta näin on.
Käykää ny helvetissä ne viis direktiivipäivää joita vähääkään epäilyttää aiheen tiimoilta, jos "putoat" pois niin se on 280 päivää koulua sen jälkeen että saatte direktiivit voimaan !!!
Joku aikaa sitten rahtarilehdessä oli tuo sama kysymys esillä tosta ilman pätevyyttä ajosta ja ainakin siinä jutussa oli maininta lievemmistä sanktioista, esim rinnastettiin ilman adr lisenssiä ajoon.
Ja onko se tosiaan noin että jos ei käy ennen ens syksyä niitä viittä päivää ja haluaa ajaa ammatikseen vaikka 2 vuoden päästä niin joutuu muka 280päivän kurssille?
Ja onko se tosiaan noin että jos ei käy ennen ens syksyä niitä viittä päivää ja haluaa ajaa ammatikseen vaikka 2 vuoden päästä niin joutuu muka 280päivän kurssille?
On.
No sitten ne kuskit kyllä oikeesti loppuu kohta, mulla oli semmonen käsitys siitä että jos on perustason ammattipätevyys (eli meinaan riittävän vanhaa ajokorttia) ja se menee vanhaksi niin riittää niiden viiden päivän käyminen myöhemminkin.
Meinaan ei ainakaan ittellä oo niin kovaa poltetta takasin ajohommiin et lähtisin istumaan vajaat 300 päivää kouluun.
Lerssinen
18.12.2013, 18:23
Anteeksi se on 280 tuntia eli parisen kuukautta eikä 280 päivää..
No, pitkä penni jokatapauksessa ite maksaa sakkojen päälle :mad:
Anteeksi se on 280 tuntia eli parisen kuukautta eikä 280 päivää..
No, pitkä penni jokatapauksessa ite maksaa sakkojen päälle :mad:
Juu silti joo jos ite tarvii maksaa, niin kait sekin hintoihinsa tulee.
Lerssinen
18.12.2013, 18:34
Noita kursseja voi ite vähän valikoida.. Amiksien sivuilla on tietoja sekä hinnat eli kannattaa valita "kustannustehokkaita" kursseja, esimerkiksi monessa paikassa Ensiapu I kurssista saa 2 direktiivipäivää !! Hinta on monesti halvimmasta päästä.
Ainoa pakollinenhan on REAK (raskaan kaluston ennakoivan ajon kurssi). Muut 4 saa olla vaikka yks ja sama kurssi neljään kertaan ! Näin lain silmissä.
Järkeä ? No ei ole koko hommassa.
Noin pääsääntöisesti se menee niin,että jos kuljettaa mukanaan tavaraa,jonka kuljettamisesta saa korvauksen joko välittömästi tai välillisesti ni kuljettaja tarvii ammattipätevyyden.
Eli jos metalliseppä ajaa kuorma-autolla työkohteeseen,mukanaan ainoastaan tarvittavat työkalut,ei tarvii ammattipätevyyttä.
Mutta jos mukana kulkee työkohteeseen asennettavaa ja jäävää palkkia,levyä,yms ammattipätevyys tarvitaan.
Lerssinen
18.12.2013, 18:41
Metallisepän auto pitäis olla omassa omistuksessa, jos jollain firmalla niin taas tulee ongelmia..
Vähän vaikea se linjanveto on mutta luulenpa että kyttäys tulee melko tarkaksi ja sakkoa paukkuu kun sen makuun päästään :(
Metallisepän auto pitäis olla omassa omistuksessa, jos jollain firmalla niin taas tulee ongelmia..
Vähän vaikea se linjanveto on mutta luulenpa että kyttäys tulee melko tarkaksi ja sakkoa paukkuu kun sen makuun päästään :(
Ja sen jälkeisiä oikeuden käyntejä joissa sakkojen laillisuus punnitaan..
Metallisepän auto pitäis olla omassa omistuksessa, jos jollain firmalla niin taas tulee ongelmia.
Useasti nuo on jonkun firman autoja oli sit putki/sähkö/metallimies tai nainen. Ja yleensä mukana kulkee just sitä asennettavaa materiaalia.
BJ-40/76
18.12.2013, 21:52
Noin pääsääntöisesti se menee niin,että jos kuljettaa mukanaan tavaraa,jonka kuljettamisesta saa korvauksen joko välittömästi tai välillisesti ni kuljettaja tarvii ammattipätevyyden.
Eli jos metalliseppä ajaa kuorma-autolla työkohteeseen,mukanaan ainoastaan tarvittavat työkalut,ei tarvii ammattipätevyyttä.
Mutta jos mukana kulkee työkohteeseen asennettavaa ja jäävää palkkia,levyä,yms ammattipätevyys tarvitaan.
trafin linkistä:
""""""""""Tuleeko putki- tai sähköasentajilla tai vastaavilla olla ammattipätevyys, kun he vievät työvälineensä ja tarvikkeet työmaalle kuorma-autolla?
Ei tarvitse, kun henkilö kuljettaa materiaalia ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Tällöin kyydissä voi kulkea myös muita samalla työmaalla kulkevia.""""""""""""
Siis tuon mukaan voi viedä MYÖS muita duunareita
Muistakaas et tuo koskee myös huoltoautoja, ei kannata kaverin kumisaappaita kuljetella sit enää.
Itsellä ammattitutkinto ja ammattipätevyys, lähinnä olivat tylsää istumista ja rahastusta.
Muistakaas et tuo koskee myös huoltoautoja, ei kannata kaverin kumisaappaita kuljetella sit enää.
Itsellä ammattitutkinto ja ammattipätevyys, lähinnä olivat tylsää istumista ja rahastusta.
Niin, siis koskee vain Kuorma-autoja. Pakuilla saa ajella vastedeskin.
Joku aikaa sitten rahtarilehdessä oli tuo sama kysymys esillä tosta ilman pätevyyttä ajosta ja ainakin siinä jutussa oli maininta lievemmistä sanktioista, esim rinnastettiin ilman adr lisenssiä ajoon.
Ja onko se tosiaan noin että jos ei käy ennen ens syksyä niitä viittä päivää ja haluaa ajaa ammatikseen vaikka 2 vuoden päästä niin joutuu muka 280päivän kurssille?
Joo, en muista, mikä se sanktio oli, mutta rahaa se maksaa. Oisko ollu joku 12 päiväsakkoa tjsp.
Ja ei, se on 140 tai 280 tuntia, riippuen iästä. Ja jos C-kortti on ollu plakkarissa ennen 10.9.2009, niin vaaditaan se viisi direktiivipäivää. Myös tuon 10.9.2014 jälkeen.
Eli jos ei tällä hetkellä sitä tartte, niin ei oo pakko käydä, ja jos tulevaisuudessa tarttee, niin käy vaan ne viisi direktiivipäivää, ja ammattipätevyys lähtee juoksemaan viimesen kurssipävän suorittamisesta.
ImacInnes
18.12.2013, 23:06
trafin linkistä:
""""""""""Tuleeko putki- tai sähköasentajilla tai vastaavilla olla ammattipätevyys, kun he vievät työvälineensä ja tarvikkeet työmaalle kuorma-autolla?
Ei tarvitse, kun henkilö kuljettaa materiaalia ja laitteita, joita hän ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa. Tällöin kyydissä voi kulkea myös muita samalla työmaalla kulkevia.""""""""""""
Siis tuon mukaan voi viedä MYÖS muita duunareita
Tämänhän mukaan jos päätoimi on autojen korjaaminen niin voisi hakea sitä harjoittaakseen niitä asiakkaan autoja korjattavaksi? Vai?
Pitäisköhän olla noutaessa työmääräys jo mukana? Mitenkäs kuljetuksen laskuttaminen?
t. Ismo Ämmä
Jos se firma ei oo sun, niin ei taida olla onGelmia, C kortti taskuun ja menoks ... luulisin !
Eikös se niin ole että se mikälibse firman auto on rekisteröity LUVANVARAISEEN liikennöintii nii sitte pitää olla pätevyys tulevaisuudessa!?
Eikös se niin ole että se mikälibse firman auto on rekisteröity LUVANVARAISEEN liikennöintii nii sitte pitää olla pätevyys tulevaisuudessa!?
Firmahan voi vuokrata yksityiseltä auton, jota käyttää luvanvaraiseen liikenteeseen. Eikös yksityinen voi myös vuokrata firmalta omiin ajoihinsa auton, vaikka otteessa lukee "luvanvarainen" ?
BJ-40/76
18.12.2013, 23:25
Tämänhän mukaan jos päätoimi on autojen korjaaminen niin voisi hakea sitä harjoittaakseen niitä asiakkaan autoja korjattavaksi? Vai?
Pitäisköhän olla noutaessa työmääräys jo mukana? Mitenkäs kuljetuksen laskuttaminen?
t. Ismo Ämmä
En millään muotoa ole k.o alan ammattilainen.....
Mutta sanotaanko jossain että asiakkaan tavaraa saa kuskata, missään muodossa?
ImacInnes
18.12.2013, 23:43
"Tarvitseeko pumppu-/ loka-auton kuljettajalla olla ammattipätevyys?
Mikäli työtehtävään sisältyy kuljetussuoritus esimerkiksi kaivosta imetyn aineksen kuljettaminen jälleenkäsittelylaitokseen, niin kyllä täytyy olla.
Yrityksessämme on kuorma-auto, jolla varastomiehemme käyvät yrityksen asioilla vain 2-4 kertaa viikossa. Tarvitseeko heillä olla ammattipätevyys voimassa?
Kyllä tarvitsee, mikäli henkilö ei hae tavaroita, joita hän työssään tarvitsee. Jos henkilö hakee tavaroita varastoon tai muuten yrityksen käyttöön, niin hänellä tulee olla ammattipätevyys."
Eli,
Ajoneuvon kuljettaminen korjaamoon on "kuljetussuoritus". Pitää olla pätevyys.
Joka asentajan pitää hakea itse erikseen joka hommaa varten tarvikkeet niin ei tarvitse pätevyyttä. Varastoon ei saa hakea ilman pätevyyttä.
Tilattava kuljetus, haettava pakulla tai henkilöautolla.
No jopa on??
t. Ismo Ämmä
Niin, siis koskee vain Kuorma-autoja. Pakuilla saa ajella vastedeskin.
Joo, en muista, mikä se sanktio oli, mutta rahaa se maksaa. Oisko ollu joku 12 päiväsakkoa tjsp.
Ja ei, se on 140 tai 280 tuntia, riippuen iästä. Ja jos C-kortti on ollu plakkarissa ennen 10.9.2009, niin vaaditaan se viisi direktiivipäivää. Myös tuon 10.9.2014 jälkeen.
Eli jos ei tällä hetkellä sitä tartte, niin ei oo pakko käydä, ja jos tulevaisuudessa tarttee, niin käy vaan ne viisi direktiivipäivää, ja ammattipätevyys lähtee juoksemaan viimesen kurssipävän suorittamisesta.
Eli tässä uskossa olen myös ollu, eli ei tarvii mitään satojen tuntien koulutuksia jos on ennen 10.9.09 ajettu c kortti eli perustason ammattipätevyys.
Tämä uusi systeemi on pikkuisen hankala tavalliselle taatelintallaajalle. Töissä asiaan perehdyttiin, jottei rikota lakipykäliä. Eli meillä asentajat menevät firman autolla hallilta työmaalle ja työpäivän päätteeksi tietty palaavat takaisin hallille firman autolla. Tämä on ihan OK.
Tavaroiden osalta on sallittua ottaa omalta hallilta tavaraa kyytiin ja viedä se samalla kyydillä työmaalle. Mutta kiellettyä on poiketa työmatkalla esim. Onnisella ja ottaa sieltä kyytiin pari WC-istuinta. Niiden kuljettamiseen tarvitaan noita lupia.
Eli esim. Onninen tuo ne pytyt meidän hallille ja sieltä ne lastataan meidän autoon --> kuljetus työmaalle on laillista. Niin ja meillä siis ei kenelläkään ole noita lupia.
Tämä uusi systeemi on pikkuisen hankala tavalliselle taatelintallaajalle. Töissä asiaan perehdyttiin, jottei rikota lakipykäliä. Eli meillä asentajat menevät firman autolla hallilta työmaalle ja työpäivän päätteeksi tietty palaavat takaisin hallille firman autolla. Tämä on ihan OK.
Tavaroiden osalta on sallittua ottaa omalta hallilta tavaraa kyytiin ja viedä se samalla kyydillä työmaalle. Mutta kiellettyä on poiketa työmatkalla esim. Onnisella ja ottaa sieltä kyytiin pari WC-istuinta. Niiden kuljettamiseen tarvitaan noita lupia.
Eli esim. Onninen tuo ne pytyt meidän hallille ja sieltä ne lastataan meidän autoon --> kuljetus työmaalle on laillista. Niin ja meillä siis ei kenelläkään ole noita lupia.
Se ei pykälien mukaan käy edes noin. Ainakin viimeks kun ennakoivan ajon kurssilla käytiin läpi näitä esimerkkitilanteita.
Eli ilman ammattipätevyyttä saat kuskata työkalija ja laitteita OMAAN käyttöön. Mutta jos siellä työmaalla porakonekkaan menee jonkun muun käyttöön, niin pitäisi olla ammattipätevyys.
Ratsiassa on viranomaisten tietty aika hankala tutkia, onko nyt kaikki menny pykälien mukaan.
Tuolla trafin sivuilla oli kanssa tuosta moton siirtelystä, eli periaatteessa se menee niin, että ammattipätevyyttä ei tartte, jos vain itse ajaa sillä motolla. Mutta jos siihen tulee joku muu vetämään toisen vuoron, niin sillon ois pitäny olla se ammattipätevyys.
Jopa trafi itse on myöntäny, et tää on vähä sekava homma, joten ennakkotapauksia odotellessa.
Se ei pykälien mukaan käy edes noin. Ainakin viimeks kun ennakoivan ajon kurssilla käytiin läpi näitä esimerkkitilanteita.
Eli ilman ammattipätevyyttä saat kuskata työkalija ja laitteita OMAAN käyttöön. Mutta jos siellä työmaalla porakonekkaan menee jonkun muun käyttöön, niin pitäisi olla ammattipätevyys.
Ratsiassa on viranomaisten tietty aika hankala tutkia, onko nyt kaikki menny pykälien mukaan.
Tuolla trafin sivuilla oli kanssa tuosta moton siirtelystä, eli periaatteessa se menee niin, että ammattipätevyyttä ei tartte, jos vain itse ajaa sillä motolla. Mutta jos siihen tulee joku muu vetämään toisen vuoron, niin sillon ois pitäny olla se ammattipätevyys.
Jopa trafi itse on myöntäny, et tää on vähä sekava homma, joten ennakkotapauksia odotellessa.
Me kans asiaa pähkäiltiin että jos vien kaivin koneen lavetilla työmaalle niin noin periaatteessa riittää että teen sillä koneella minuutin mittaisen työvuoron koska missään ei ole määritelty minkä mittanen työvuoron pitäs olla. sen jälkeen kun oon oman työvuoroni tehny niin kyllä sillä saa seuraava vuoro tulla jatkamaan.
tosin on itellä on oltava ammattipätevyys on sen verran noita ajoja jotka sen vaatii.
Se ei pykälien mukaan käy edes noin. Ainakin viimeks kun ennakoivan ajon kurssilla käytiin läpi näitä esimerkkitilanteita.
Eli ilman ammattipätevyyttä saat kuskata työkalija ja laitteita OMAAN käyttöön. Mutta jos siellä työmaalla porakonekkaan menee jonkun muun käyttöön, niin pitäisi olla ammattipätevyys.
Ratsiassa on viranomaisten tietty aika hankala tutkia, onko nyt kaikki menny pykälien mukaan.
Tässä tapauksessa nuo WC-istuimet asennetaan itse kohteeseen kiinni, eli ovat omaan käyttöön.
Turhan vaikeaksi on tämä asia tehty, ei hyvä.
Tässä tapauksessa nuo WC-istuimet asennetaan itse kohteeseen kiinni, eli ovat omaan käyttöön.
Turhan vaikeaksi on tämä asia tehty, ei hyvä.
Trafi tulkitsee asian melko varmasti, että wc pönttö menee jonkun muun käyttöön. samoin kun esi merkiksi jos mä vien sorakuorman työmaalle niin tarviin ammatti pätevyyden aivan sama vaikka itse sen kasan sitten levittäisin / käyttäisin siellä työmaalla.
eli olenko ymmärtänyt oikein, eli samassa taloudessa asuvien tavaraa saan kuskata k autoks rekatulla, mutten äidille saa viedä joulukuusta, enää ensvuoden jouluna?
Ja ei, se on 140 tai 280 tuntia, riippuen iästä. Ja jos C-kortti on ollu plakkarissa ennen 10.9.2009, niin vaaditaan se viisi direktiivipäivää. Myös tuon 10.9.2014 jälkeen.
Eli jos ei tällä hetkellä sitä tartte, niin ei oo pakko käydä, ja jos tulevaisuudessa tarttee, niin käy vaan ne viisi direktiivipäivää, ja ammattipätevyys lähtee juoksemaan viimesen kurssipävän suorittamisesta.[/QUOTE]
Nimen omaan näin. Ei niitä kursseja tarvi huvikseen käydä jos ei tiedä milloin tarvii. 5 kurssipäivää ja kortissa taas virtaa.
Merkintä ammattipätevyydestä kannattaa ottaa vasta 9.3.2014 jälkeen. Silloin seuraava viisivuotisjakso käynnistyy 10.9.2014. Jos otat merkinnän aiemmin, uusi viisivuotisjakso alkaa viimeksi käydyn koulutuksen koulutuspäivästä.
mulle sanottiin että se 5v lähtee kortin myöntämis päivästä, eli ei kannata kortin anomista jättää viimetippaa, kun ruuhkan takia käsittely ajat venyy ja saattaa jäädä kortittomaks hetkeks aikaa.
lisäsin tohon yläpuolelle trafin sivuilta vielä ton voimaan tulo ajan
Ja uuden kurssin voi aloittaa myöntämispäivän jälkeisenä päivänä. Ne käydyt päivät ei vanhene.
Tää on kyllä hieno maa kun täällä tehdään just tämmösiä käteviä juttuja niinkun nyt tämä pätevyys homma. Millähän noitakin kukaan pystyy seuraamaan kuskaako Veikko omaa vai Simon paska kattilaa. Itellä pätevyydet suoritettu ettei sen puoleen ongelmaa mut en vaan jaksa ymmärtää et pitää väkisin vääntää voimaan tämmönen saatanan pullataikina mistä ei ymmärrä kukaan yhtään mitään, tekijät varmaan kaikki vähiten.:D
niin ja jotenki ymmärtäis paremmin, jos nuo kurssit liittys jotenki kuljetus alaan
Kuljetus alaa vartenhan tämä on tehty, mutta valitettavasti siittä kärsivät metalli, remppa, huolto ym firmat jotka käyttävät kuorma tai kevyt kuorma-autoja tavaroidensa kuskaamiseen.
mun mielestäni tämä laki olis pitäny jättää tekemättä, mutta koska meitä viedään kun pässiä narussa eu:n joka karsinassa niin ainakin rajoittaa laki koskemaan vain liikenneluvan varaista liikennettä. niin ei olisi niin paljon tulkinta vaikeuksia.
Kuljetus alaa vartenhan tämä on tehty, mutta valitettavasti siittä kärsivät metalli, remppa, huolto ym firmat jotka käyttävät kuorma tai kevyt kuorma-autoja tavaroidensa kuskaamiseen.
mun mielestäni tämä laki olis pitäny jättää tekemättä, mutta koska meitä viedään kun pässiä narussa eu:n joka karsinassa niin ainakin rajoittaa laki koskemaan vain liikenneluvan varaista liikennettä. niin ei olisi niin paljon tulkinta vaikeuksia.
tai rajata, edes liikenneluvan alaisiin töihin
Niin ja samalla olisi pitänyt laittaa se koskemaan kaikkia suomessa ajettavia liikenneluvan alaisia töitä niin ei ulkomaalaiset ajelisi suomessa kuormia
Kuulemma lähettävät ulkomailta paketin viimeiseen purkupaikkaa josta se lähetetään takaisin, ettei tartte suomeen maksaa mitään tai suomalaista kuskia ottaa :eek:
Ennen kulki perävaunuja laivoissa nyt ne on häviävässä määrin vaan yhdistelminä ajavat laivaan
mitä se paketin "menopaluu"auttaa maksuihin.
olikohan itävallassa missä pitää rajalla ostaa se mokkula tiemaksuja varten, eikös semmonen onnistu "vuokrata" muunmaan eläjille, jollei maasta poistuessa löydy sitä ni maksut isomman kaavan mukaan
Ennen kulki perävaunuja laivoissa nyt ne on häviävässä määrin vaan yhdistelminä ajavat laivaan
Mistä tulee enimmäkseen noin? Meille kun töihin tulee 1 - monta puolipvkuormaa viikossa tavaraa pitkin Eurooppaa, niin arviolta vähintään 90 % tulee suomen kilvissä olevan nupin tuomana ja nekin muut vähät taitaa sitten olla Virosta tullutta tavaraa.
Tämäkin pätevyyssäännös tekee taas meikäläisestä varmaan lainrikkojan. Välillä kun ajelen harrastekuorkilla työmatkat ja sitten saattaa tulla työmaakäyntien ohessa vietyä mukana jotain pikkutavaroita työmaalle asiakkaalle. Siispä suurrikollinen on, jos ne kilkkeet sattuu kulkemaan jonain päivänä henkilöauton sijaan kuorma-autossa! No, pitää vaan muistaa, että kaikki tavarat on menossa kotiin omaan käyttöön aina, jos poliisi kyselee.
EDIT: Mutta eiköhän tämäkin ole jonkun mielestä hienoa kehitystä, kun kaikesta muustakin älyttömästä saa sellaisia mielipiteitä lukea / kuulla.
EDIT: Mutta eiköhän tämäkin ole jonkun mielestä hienoa kehitystä, kun kaikesta muustakin älyttömästä saa sellaisia mielipiteitä lukea / kuulla.
Ehdottomasti. Mitäpä sitä terve suomalainen tarvis muuta kun lisää sääntelyä ja byrokratiaa. :D
mutten äidille saa viedä joulukuusta, enää ensvuoden jouluna?
Eiköhän sen saa, ja joulukuusia saa sentään myydä ilman ammattipätevyyttä.
Mut jos myy joulukuusia kotiin toimitettuna pienellä kuorma-autolla,tarvii kurssipäivät olla käyty ja ammattipätevyys plakkarissa.
Samoin kuten halkokauppiaalla,joka toimittaa klapit kotipihalle ka:lla.
Mistä tulee enimmäkseen noin? Meille kun töihin tulee 1 - monta puolipvkuormaa viikossa tavaraa pitkin Eurooppaa, niin arviolta vähintään 90 % tulee suomen kilvissä olevan nupin tuomana ja nekin muut vähät taitaa sitten olla Virosta tullutta tavaraa.
Jaa itellä vaan ollut sellainen käsitys, mut toivottavasti oon väärässä
tää on hyvä ku päätettiin kurittaa ammattiliikennettä keinolla millä hyvänsä mut unohettiin samalla miten se vaikuttaa kaikkeen muuhun. perkeleen tampiot.
Todennäkösesti sama koulutushomma laajenee henkilöautopuolelle, kun ajokortteja joutuu uusimaan. Eli viimestään 2033 viikko autokoulua aina kun haluaa henkilöautokortin uusia...
Todennäkösesti sama koulutushomma laajenee henkilöautopuolelle, kun ajokortteja joutuu uusimaan. Eli viimestään 2033 viikko autokoulua aina kun haluaa henkilöautokortin uusia...
nii joo jossainhan oli juttua et kaikki (vanhatkin kortit) vanhenee tuona vuotena. Noo, onhan siihen vielä aikaa ja nää kerkee muuttuu..
Nosedigger
21.12.2013, 19:09
Oheisessa linkissä lisätietoa milloin ammattipätevyyttä tarvitaan http://www.liikenneakatemia.fi/ammattipatevyys/
Jatkokoulutuspäivät (5 pv) voi käydä 10.09.2014 jälkeenkin ja ammattipätevyys on taas voimassa 5 vuotta viimeisestä kurssipäivästä. Ja tosiaan anomista ei kannata jättää viime tippaan, saattaa olla jonkinlainen ruuhka ensi syksynä. Itse kävin keväällä anomassa ammattipätevyyskorttia melkein heti kun se oli mahdollista (18.3 linja-autoja varten) niin sain kortin toukokuun lopulla.
Joku ken pystyy niin vois korjata ton otsikon. "Kuorma auton kuljettamisesta?" on ihan päin sitä itseänsä koska kuorma-auto on yhdyssana joka kirjoitetaan väliviivalla, ja lisäksi kysytään kuorma-auton kuljettamisesta, ei kuorma-autolla kuljettamisesta, jota tässä viestiketjussa ilmeisesti tarkoitetaan?
BJ-40/76
21.12.2013, 19:25
Oheisessa linkissä lisätietoa milloin ammattipätevyyttä tarvitaan http://www.liikenneakatemia.fi/ammattipatevyys/
Jatkokoulutuspäivät (5 pv) voi käydä 10.09.2014 jälkeenkin ja ammattipätevyys on taas voimassa 5 vuotta viimeisestä kurssipäivästä. Ja tosiaan anomista ei kannata jättää viime tippaan, saattaa olla jonkinlainen ruuhka ensi syksynä. Itse kävin keväällä anomassa ammattipätevyyskorttia melkein heti kun se oli mahdollista (18.3 linja-autoja varten) niin sain kortin toukokuun lopulla.
Tuo on koulutuksen tarjoaja, kertoo/tulkitsee asian siten, että opiskelijoita riittäisi.
Kyllä sais lainlaatija tai trafi avautua vielä enemmän tuosta soveltamisesta!
(topiikissa aikaisemmin oli linkki tuohon taulukkoon, joskin sekin oli vajaa...)
Jesh!
Koulutuksella ammattilaiseksi -->
1pv EA1 ja 3x digipiirturi...
NYT OLEN AMMATTILAINEN!!!
Ja päivääkään en ole elääkseni ajanut, mutta työnantaja "varmistaa", ettei tule yllätyksiä kortin kanssa, joten maksakoot sitten siitäkin!!!
Mutta hanurista on ja syvältä!!!!!!!!!!!
Kauheeta hössötystä ja lobbausta koko hässäkkä.
Lisää entisestään allergiaa.