View Full Version : Adressi kaavailtua liikenteen verotuksen muutosta vastaan
Moro,
Polkaisin tämmöisen hankkeen käyntiin tuossa viime viikolla.
Nimiä on tullut näin alkuun lähinnä tutuilta. Ajattelin että täältä voisi saada kaivattua vetoapua aloitteeseen. Liikenteen verotus koskettaa kuitenkin aika montaa ihmistä, että luulisi mielipidettäkin löytyvän. Henkilöautoja on tällä hetkellä Suomessa rekisterissä n. 2,56milj, joten uskon että mielipiteeni jakaa vähimmilläänkin useampi satatuhatta suomalaista autoilijaa. Kun saadaan aloite hyvään lentoon ja nimiä kertyy, joukolla saadaan nakyyttä mm. mediassa. Allekirjoituksen voi tietysti tehdä myös nimettömänä.
Jos ketään kiinnostaa 3:n verotetun ajoneuvon rivistä löytyy ruosteita lukuunottamatta 1kpl erittäin vakio Suikka BF allterraineilla:)
Esittämäni aloite perusteluineen löytyy adressin linkistä:
http://www.adressit.com/ei_kilometriverolle
hj 60/61
14.12.2013, 23:51
Allekirjoitettu nimettömänä...:D:D:D:D
Allekirjoitettu nimettömänä...:D:D:D:D
x1 :o
Kuin myös. Ja kerrottu kaverille....
Allekirjoitettu ja jaettu eteen päin.
Hyvä idis. Virkavalta ei ehkä omatoimisesti tajuakaan että kansalaiset vastustaa kaikkea mistä tulee lisää kuluja.
Kaitsu67
15.12.2013, 10:07
DONE!
Kuitattu!
Laitetaan tämäkin tänne samaan osastoon.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
Pistetty nimi myös tuonne... Joko 107/108 olin kaiketi...
ImacInnes
15.12.2013, 11:31
Jep
t. Ismo Ämmä
HAILUXI-07
15.12.2013, 12:11
Adressi allekirjoitettu! Olin 118
Nimi listassa, paljonkohan tuo tarvitsisi nimiä että oikeasti vaikuttaa?
Tähän nimi laitettu alle.
Roope
vartiainen
15.12.2013, 14:25
Nimi listassa, paljonkohan tuo tarvitsisi nimiä että oikeasti vaikuttaa?
Påätöksentekoprosessissa tällaiset adressit eivät vaikuta ollenkaan koska kansan ääntä kuunneltaessa järjestetään kansanäänestys. Käytännössä liikenneministeri Kyllönen käyttää näitä korkeintaan vessapaperina.
Juuri tuon takia linkitin tuon kansalaisaloitteen jos se kantais vähän pidemmäs... Tosin sinnekin täytynee olla joku 50 000 nimee ennenku liikahtaa mihkään suuntaan.. Eli heikoksi voi jäädä mutta yritetään.
luppakorva
16.12.2013, 19:18
Vähän ot, mutta onko huomattu vuodenvaihteen polttoaineiden veron nousu.Täytyis tankkailla säiliöitä.http://www.tekniikkatalous.fi/duuniauto/verottaja+iskee++bensan+ja+dieselin+hinta+nousee+v uodenvaihteessa/a736012?service=mobile&page=3
Julle vaan
16.12.2013, 20:14
Eikös tällanen kilometrihinta ole ihan fiksu systeemi offimiehille ja muille harrasteautoilijoille? Jos pörräät sillä mettäpelillä vaikka 1000km vuodessa niin tekeekö se veroa kokonaista 30 euroa vai kuulinko ihan väärin 3 senttiä/km hinnan radiosta? Sama juttu kuljetuskalustossa esim jotku vanhat Dynat mistä nyt maksetaan törkyveroja 3500kg kokonaismassan mukaan vaikka ajoa ei olis mitään. Ja mitähän se mokkula sitten sanoo kun ajatkin mettässä eikä tiellä, ei kai ny mettässä ajosta voida hintaa periä kun eihän siinä valtion tie kulu:D Vakuutukset sitte vielä tohon samaan kilometrihinnotteluun niin joihan kelpaa pitää monenlaista kalustoa pihassa ajovalmiina kun maksaa vaan ajetuista kilometreistä.
Se onkin sitten ihan toinen juttu mitä ne paikannussysteemit ja mokkuloiden asennukset vanhoihin rotteloihin maksaa, siitä voikin sitten olla järki kaukana.
Lisiihän se matka gps:ään metsässäkin. Hitaammin kuin tiellä mutta lisii.
Eikös tällanen kilometrihinta ole ihan fiksu systeemi offimiehille ja muille harrasteautoilijoille? Jos pörräät sillä mettäpelillä vaikka 1000km vuodessa niin tekeekö se veroa kokonaista 30 euroa vai kuulinko ihan väärin 3 senttiä/km hinnan radiosta? Sama juttu kuljetuskalustossa esim jotku vanhat Dynat mistä nyt maksetaan törkyveroja 3500kg kokonaismassan mukaan vaikka ajoa ei olis mitään. Ja mitähän se mokkula sitten sanoo kun ajatkin mettässä eikä tiellä, ei kai ny mettässä ajosta voida hintaa periä kun eihän siinä valtion tie kulu:D Vakuutukset sitte vielä tohon samaan kilometrihinnotteluun niin joihan kelpaa pitää monenlaista kalustoa pihassa ajovalmiina kun maksaa vaan ajetuista kilometreistä.
Se onkin sitten ihan toinen juttu mitä ne paikannussysteemit ja mokkuloiden asennukset vanhoihin rotteloihin maksaa, siitä voikin sitten olla järki kaukana.
Ja semmosta mötikkää ei ainakaan patrolliin saa kiinni, mitä ei irti sais. Jatkuvaa virtaa se ei voi vaatia ja hirveän isohan se ei ole. Siinä verottaja ihmetelköön, kun auto ei liiku konehallista vuoden sisällä mihinkään. Tai jos meinaa olla, että sakot on kovinkin isot jos kiinni jää, niin sitten pistetään semmonen kiva pieni lyijyloota päälle.
ja näille ketkä itkee ettei mun autoon mitään, tai estetään sen toiminta jne, ni ilmeisesti nyt ajatte löpöllä, ettei veroja tartte maksaa niin paljoa?
vartiainen
16.12.2013, 21:39
Eikös tällanen kilometrihinta ole ihan fiksu systeemi offimiehille ja muille harrasteautoilijoille? Jos pörräät sillä mettäpelillä vaikka 1000km vuodessa niin tekeekö se veroa kokonaista 30 euroa vai kuulinko ihan väärin 3 senttiä/km hinnan radiosta? Sama juttu kuljetuskalustossa esim jotku vanhat Dynat mistä nyt maksetaan törkyveroja 3500kg kokonaismassan mukaan vaikka ajoa ei olis mitään. Ja mitähän se mokkula sitten sanoo kun ajatkin mettässä eikä tiellä, ei kai ny mettässä ajosta voida hintaa periä kun eihän siinä valtion tie kulu:D Vakuutukset sitte vielä tohon samaan kilometrihinnotteluun niin joihan kelpaa pitää monenlaista kalustoa pihassa ajovalmiina kun maksaa vaan ajetuista kilometreistä.
Se onkin sitten ihan toinen juttu mitä ne paikannussysteemit ja mokkuloiden asennukset vanhoihin rotteloihin maksaa, siitä voikin sitten olla järki kaukana.
Ei tupakkiaskin kokoisen mokkulan, joka herää kun moottori käynnistyy, kytkeminen ole mikään amerikan temppu vanhaankaan autoon.
3.3cm/km maksu oli autolle joka päästää co2:sta 160g/km eli luokkaa 1.3-1.6 corolla, voi vaan kuvitella mitä laskukaavaa sovelletaan kun laskutettava auto on vaikka HJ, HDJ, Patrol, yms. saastepommi.
Jos lasken omalle autolleni vaikka 5cnt/km ja ajan sen 25000kilsaa vuodessa, on summa jo 1250euroa vuodessa, joka on 280 euroa nykyisen maksun päälle. Saattaa hieman harmittaa maasturinsa huoltoautoksi verosyistä katsastaneita, kun se vero pompsahtaa sieltä 400-500 luokasta vähän erilaiseksi.
Toisekseen sen verta tätä Suomaliaa oon nähnyt että osaaan sanoa että autoilun verotus ei tule jäämään tuohon nättiin "vain 3,3cnt/km", ei ikinä. Kaikki tähän systeemiin liittyvät kulut kupataan kuluttajilta ja kun sitä rahaa pitää jakaa edelleen ympäri maapallon niin krooninen veropaine tulee jatkumaan. Tässä vaan tarjotaan siihen paljon tehokkaampi väline koska polttoaineverotuksen tie on käyty loppuun. :)
slipoveri
16.12.2013, 22:09
Tässä melkovarmasti tehdään sellanen kompromissi ratkasu että autoveroa ei lasketa ,polttoaine veroa nostetaan ja otetaan lisäksi kilometri perusteeinen vero käyttöön.
vartiainen
16.12.2013, 22:20
Lisäksi systeemiä ei tietenkään voida ulottaa koskemaan Suomessa ajavia ulkomaalaisia autoja. :D
VOLIATTI
16.12.2013, 22:42
joop
Siis selittäkää nyt helvetissä kumpi vero toi on kun eikös nyt jokainen meistä maksa ajoneuvoveroa
ja sit kun sen hodarin uittaa saksasta niin siitä maksetaan autovero :confused: :confused: :confused:
Enkä jaksa olla huolissani tosta verosta kun se tulee vasta 6 vuoden päästä
Voi olla et kellään ei ole varaa ajella autoilla :eek:
solihull
17.12.2013, 14:09
KÄYTTÖVOIMAVERON loppumisesta ei ole puhuttu mitään, vain auto- ja ajoneuvoverosta,,,he he. Jotenkin arvattavissa.
TT
Kaitsu67
17.12.2013, 14:17
Mites kun on useampi harrasteajoneuvo joilla ajellaan silloin tällöin?
Pitääkö kaikkiin laittaa seurantalaite ja itsekö ne pitää maksaa??
Samsonite
17.12.2013, 14:19
Lisäksi systeemiä ei tietenkään voida ulottaa koskemaan Suomessa ajavia ulkomaalaisia autoja. :D
Ja tietulli suoraan raja-asemalla on ihan mahdoton ajatus. Samoin sakkoja ei voi maksattaa ennen maastapoistumista, kuten esim. Venäjällä tehdään.:)
Mites kun on useampi harrasteajoneuvo joilla ajellaan silloin tällöin?
Pitääkö kaikkiin laittaa seurantalaite ja itsekö ne pitää maksaa??
Mitäs luulet....meinaakko, että valtio oikein kustantais noi seurantalaitteet, niiden kytkemist ja niiden vikojen korjaamiset....tuskin! Eiköhän ne maksut jää kaikki käyttäjille pakollisiks.
Ja kuinka "hienoa" onkaan, kun isoveli pystyy kokoajan valvomaan, missä liikut tai siis autosi liikkuu. Tai kuinka lujaa sillä on ajettu a-b pisteen väli. Ja kun tiedot perustuu gps tietoihin, niin eiköhän ne ylinopeus sakkojen laputkin ala tuleen automaattisesti ton GPS seurannan kylkiäisenä. Mahtavaa ihanaa valvontaa....jipiiii
Kaitsu67
17.12.2013, 15:00
No sitähän vähän joo luulen, et artisti maksaa....kyllä v.tutuskäyrä vaan nousee....
Näin pätkän Ollilan haastattelua, yksi kolmesta hyödystä miksi tää on upea homma oli liikenneturvallisuuden paraneminen jos en ihan väärin muista....toi laki ehkäisee vissiin kolarit, yliajot ja rattijuoppoudetkin samaan rahaan :eek: vai onko takana että tosiaan nopeusvalvonta menee autokohtaiseksi ja sakonpelossa porukka ajelee hiljempaa....
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/autoverotus%20k%C3%A4yt%C3%B6n%20mukaan-13170
noin 10€ vuosimaksu.
Siitä on sitten hyvä lähteä korottamaan.
vartiainen
17.12.2013, 15:51
Samanlaista systeemiä on yritetty muuallakin maailmassa, mm. jenkeissä ja Hollannissa. Hollannin versio olisi maksanut yli 3 miljardia ja vuosittaiset kustannukset 400 miljoonaa. Jenkeissä (olisiko ollut Oregon?) koko systeemi naurettiin suohon.
Käytännössä Suomessa päästään varmaan samaan tasoon kun systeemin kehittää vaikka Tieto...Loppupeleissä tuohon uuteen systeemiin menee vähintään yhtä paljon, ellei jopa kaksi kertaa enemmän rahaa kuin Kyllösen mainostama "autoverotuksen tyrehtyminen" nykyään vuositasolla on.
Suomalaisen autoverotuksen perusteena on viime vuosina käytetty sellaista hienoa sanaa kuin "ympäristöohjaaminen", eli kiristetään pantaa jotta jeppe ajaa vähemmän ja valitsee vähemmänkuluttavaa kalustoa. Tämä on kantanut hedelmää ja nyt nähdään polttoaineverotulon lasku, ja sitten pitää valjastaa uusi sanaparsi autoverotuksen ohjaamiseen, ja tällä kertaa se on "lypsetään kunnes tissit ovat kirkuvan punaiset, koska me tarvitaan rahaa". :)
Jos tämmöinen systeemi kohdistuu myös takseihin, saattaa jollain maaseututaksillakin olla aika kiihottava olo kun vuosittaisen 80-100tkm GPS-lasku kolahtaa postiluukkuun.
Päättäjämme ovat aivan liian helposti lobattavissa kun tällainen rahastussysteemi on päässyt näin pitkälle. Joillekin taitaa riittää pelkkä herkkumunkki ja pinkka paperia.
pastirolli
17.12.2013, 16:32
Laitoimpa nimeni listaan vaikka epäilenkin suomalaista demokratiaa.
Onkohan noista adresseista ollut koskaan mitään hyötyä??
Ja mikähän on sanktio jos ajaa ilman paikannusta? Itelläki kolme autoa ajossa sillon tällön. Kai sen paikantimen sais sitte puhelimeenki jotenkin. Ois ainaki aina mukana. Eikä tarvis joka vehkeesee omaa.
http://www.iltalehti.fi/iltvautot/20131217034305737_v1.shtml
tuleekohan ollila ettimään obp pistokkeen suikasta?
pastirolli
17.12.2013, 17:31
tuleekohan ollila ettimään obp pistokkeen suikasta?
Se pitää varmasti löytyä jokaisesta autosta tai tulee lisävero.
Vittu minä ainakin laittasin ihan ITE obp pistokkeen omaan autooni. Se nyt varmaan haittaa jos siitä lähtevät johdot mihinkään vasinaisesti mene, vaan on teipattu nättiin läjään jonnekkin kojelaudan sisuksiin? Sitten kun kysellään, miks ei paikanna, niin enhän minä voinu tietää, että johdoissa ollukkaan virtaa.
mites sitte jos ajaa 5km päätietä ja siitä hyppää pellolle ajamaan 100km ?
onkohan ollilalla osakkeita firmassa joka tekee noita laitteita? :D
mites sitte jos ajaa 5km päätietä ja siitä hyppää pellolle ajamaan 100km ?
onkohan ollilalla osakkeita firmassa joka tekee noita laitteita? :D
eikös tää ole käytön mukaan tuleva vero, eikä tienkäyttö vero, eli maksuun menee peltoajotkin.
ja toinen mistä paljon puhetta, että miten ku käy ulkomailla, ni sama juttu ja eiköhän se gepsi tarvittaessa tunnista suomen rajat, mikäli maksuja ei tartte ulkomaan ajoista maksaa
vartiainen
17.12.2013, 18:44
Vittu minä ainakin laittasin ihan ITE obp pistokkeen omaan autooni. Se nyt varmaan haittaa jos siitä lähtevät johdot mihinkään vasinaisesti mene, vaan on teipattu nättiin läjään jonnekkin kojelaudan sisuksiin? Sitten kun kysellään, miks ei paikanna, niin enhän minä voinu tietää, että johdoissa ollukkaan virtaa.
Suuresti houkuttelisi asentaa se OBD-pistoke jonnekin etumaskin paikkeille ja dipata sitten auton keula ja siihen pistokeeseen kytketty gps-boksi säännöllisin väliajoin jonnekin kuraojaan.
mites sitte jos ajaa 5km päätietä ja siitä hyppää pellolle ajamaan 100km ?
onkohan ollilalla osakkeita firmassa joka tekee noita laitteita? :D
Eikun olikohan 30% sitä käyttöä valvovassa firmassa :confused:
Ja kun ne maksut osittain tulee hiilidioksidi päästöjen mukaan kaiketi niin mistä ne sen laskee?
Vetää hatusta vai käyttää oikeasti mittarissa :confused:
Jos mittarissa tai sitten valmistajan mukaan niin cadillac eldoradolla on sitten käsittääkseni halpaa ajella kun viisari ei kuulemma värähdäkkään vaikka polkaisee tuttu kertoili et siin ois 2x2 aktiivi cat;tia ja kuulemma aika passelisti toimii
Siitä http://www.jammer4uk.com/gps-jammer-for-car-p-27.html?zenid=15bljmctmrf1nkrgllurmmagh0
TOPPAHOUSU
17.12.2013, 19:50
Allekirjoitettu
Niin... nykyisen 150 tilalle 1500 eur. Nam. Koska pyhään dieselveroon ei kosketa, koska polttoaineen verotukseen ei kosketa... Mitä nyt vähän korotetaan polttoaineveroa vuosittain...
Lyijylevy alkaa tulla hintoihinsa...
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633504508.html
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288633504508.html
Ja lista uusille autoille....jee jee. Kuinka moni on ostanu hiljattain uuden auton?
Toisaalta mua ei kyllä oikeastaan kiinnosta toi hinta yhtään niin uudelle, kuin vanhallekkaan autolle, kun mun mielestä toi vitun GPS seuranta vaan pitää kieltää ja sillä selvä!!!!
Kun ei tota vitun GPS seurantaa kuitenkaa asenneta rajalla latvian/liettuan/puolan/romanien yms autoihin, joita ehkäö kuitenkin olis syytä seurailla....tosin ihan muista syistä, ku kilometrikorvauksen takia, mutta sehän ei just bisnes miehiä ja valtioo kiinnosta, kun ei siitä tule rahaa kouraan!
Eipäs nyt innostuta liikaa, kyseessä on vasta ensimmäinen ehdotus asiasta. Ja kaikki salaliittoteoriat Shellistä, Ollilasta, Noksusta jne kannattaa lopettaa kokonaan.
Saksassa asiaa on kokeiltu ja siellä valtio ei kerää yhtään dataa auton liikkeistä. Siellä auto laskee rahasumman per kuukausi ja sen mukaan menee maksut. Eli tietoturvastakaan ei kannata olla hirmusti huolissaan.
Tuo seurantasysteemi ei menisi yhden toimijan taakse, vaan jokainen autoilija voi vapaasti kilpailuttaa systeemitoimittajan.
Nämä vaan pikaisina ajatuksina asiasta :D
Kaitsu67
18.12.2013, 11:31
Vittu minä ainakin laittasin ihan ITE obp pistokkeen omaan autooni. Se nyt varmaan haittaa jos siitä lähtevät johdot mihinkään vasinaisesti mene, vaan on teipattu nättiin läjään jonnekkin kojelaudan sisuksiin? Sitten kun kysellään, miks ei paikanna, niin enhän minä voinu tietää, että johdoissa ollukkaan virtaa.
Serieksessä (vm '78) ton obd littimien voi vissiin työntää suoraan vaikka pakoputkeen tutkimaan päästöjä miltä haisee :D :D :D
metsienmies
18.12.2013, 11:36
Itsellä maksut nousis ihan PERKELEESTI koska kahdella autolla PAKKO ajaa töihin ja poiskin ja kilmetrejähän kertyy TODELLA PALJON vuosittain, joten siinäpä syy. Muutenkin kaikki maksaa jo liikaa tässä maailmassa. :mad:
Täytynee kyllä todeta ehkä hiukan provosoidenkin että olen ehdottomasti tuon kilometriveron puolella.
Koska kylmä faktahan on että ei se autoilu tule ainakaan halventumaan oli veroratkaisu sitten mikä tahansa.
Jos esim. polttoaineen hintaa nostetaan niin samalla nousee suurinpiirtein kaikkien myytävien tuotteiden hinnat mitä kaupasta ylipäätään ostetaan, yhteenlaskettuna hintojen nousut vois tulla melko paljon kalliimaksi kuin pelkkä ajomäärän mukainen nousu. Tuo kilometrivero kun ei koskisi raskastakuljetusta ja samalla voisi vähentää monen hupiajeluitakin ihan vaan luonnonsuojelun eduksi :)
Aina pitää tietysti vastustaa kaikkea muutosta sehän on selvä :D ja toisaalla haukkua kun asiat on perseestä eikä mikään muutu.
Oilywadder
18.12.2013, 18:02
Ei mua ainakaan kiinnosta asennella jotakin kyttäysmokkuloita neljään autooni.
Ajan tosin suurimman osan ajoista työajoa, josta saan jopa km-korvauksenkin, mutta silti.
Museoautoihinkin tuo sitten tulee vaiko eikö?
Töissä kaikissa autoissa on Ctek:n paikanninmokkulat ja niiden vehkeiden asennukseen ei mene amatööriltä tuntia kauempaa/auto. Ammattilainen asensi kolmeen autoon systeemit tunnissa ja tuossa on jo tupakkitauko mukana.
Meidän talouteen tämä uusi systeemi olisi parannus nykyiseen verrattuna, eli kaikilla kolikoilla on kaksi puolta. Harrasteautolla ajetaan tosi vähän, eli säästyisi aika paljon rahaa. Toki se on nyt osin liikennekäytöstä poistossa. Sitten emännän autolle tulee kilsoja joku 7000 vuodessa, eli lisää säästöä. Isot ajot ajetaan liisarilla ja kai sen verot maksaa jatkossakin työnantaja. Verotusarvon pitäisi itse asiassa tippua koska uusien autojen hinnat laskee.
vellihousu
18.12.2013, 19:11
Siinä
khonkonen
18.12.2013, 20:30
Hitlerikin on jo kuullut asiasta...
https://www.youtube.com/watch?v=QiQRXAS8MvA
Lerssinen
18.12.2013, 20:58
Nimejä lappuun vaan, tää paska pitää torpata lähtöviivoille eikä se netissä kitisemällä kummene jos ei jotain tee !!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
Terveisin allekirjoittanut 3601
"Kannattaminen epäonnistui. Tämä voi johtua siitä, että et ole äänioikeutettu Suomen kansalainen tai aloitetta ei voi kannattaa." :)
Alkaa lähestyä se aika, kun realisoin kaiken nimissäni olevan, ja siirryn puhtaasti nettosaajien sakkiin ja lakien uloittimattomiin... PERKELE!
vartiainen
18.12.2013, 21:57
... koska uusien autojen hinnat laskee.
Epäilen.
Ei tää ole rahasta kiinni, vaan tää on loukkaus ihmisoikeuksia vastaan. Yleislakko ja jeeppi eduskunnan portaille jos tätä oikeesti ruvetaan ajamaan.
Alkaa lähestyä se aika, kun realisoin kaiken nimissäni olevan, ja siirryn puhtaasti nettosaajien sakkiin ja lakien uloittimattomiin... PERKELE!
Ehdoton +1.
Ruokakunnan tulot yli 60k€/vuosi ja käteenjäävä osuus nousisi toimeentulotuella...
''"Jo oli aikakin! Täällä Pölhölässä onkin niin kevyttä tämä verotus.
Ensin ansiotuloista menee kunnallisvero, ansiovero, työeläkemaksu, työttömyysvakuutusmaksu ja sairausvakuutusmaksu, mahdollisesti myös kirkollisvero. Ja jos on pääomatuloja, niin niistä maksetaan pääomatulovero ja lähdevero. Yrittäjä saa maksettavakseen vielä yhteisöveron. Sitten hommataan talo, josta maksetaan kiinteistöveroa ja varainsiirtovero. Tämän jos saa perintönä niin sitten tulee perintöveroa niin että tuntuu. Sähköhän kuuluu nykyaikaiseen asumiseen, joten ei muuta kuin yhteyttä paikalliseen sähköyhtiöön. Sähköstä maksetaan sitten arvonlisävero sekä siirtomaksu johon lisätään sähkövero ja huoltovarmuusmaksu. Toivottavasti talon tontti ei ole niin iso että olisi metsääkin, siitä menisi vielä metsänhoitomaksu.
Jos vielä jää rahaa yli, niin ostetaan auto. Siitä maksetaan ajoneuvovero sekä arvonlisävero. Lisäksi tulee vuosittainen käyttömaksu, ja jos polttoaineena on jokin muu kuin bensiini niin maksettavaksi tulee myös käyttövoimavero. Tällä autolla mennään tankkamaan, tankataan nyt tällä kertaa sitten vaikka sitä bensiiniä. Siitä maksetaan energiasisältövero, huoltovarmuusmaksu, hiilidioksidivero ja arvonlisävero. Nämä yhdessä yli kaksinkertaistavat polttoaineen hinnan.
Taksilla voisi toki mennä, sen tietää aina että kuinka paljon se maksaa. Se maksaa juuri niin paljon kuin mikä on Valtioneuvoston vuosittain määräämä enimmäishinta. Ei enempää eikä vähempää. Kuka sitä nyt halvemmalla ajaisi, autohan potkittaisiin taksitolpalla kasaan muiden kuskien toimesta.
Mennään sitten autolla kauppaan, hakemaan yksi Euroopan kalleimmista ruokakoreista. Osin tämä johtuu siitä että ruoan hinnassa on hieman veroa, noin kolminkertainen verotus EU:n keskiarvoon nähden, ja ensi vuoden alusta nousevat ainakin alkoholivero, makeisvero sekä virvoitusjuomavero joten ero ei ainakaan kapene. Osaltaan ruoan kalleus johtuu myös siitä että täällä on käytännössä kahden toimijan kartelli. Tästä pitää huolen lobbaus, joka on verovapaata.
Eilen oli uutinen jossa kerrottiin Suomen autokannan olevan yhtä vanha kuin Romaniassa, enkä ihmettele yhtään. Kiitos verotuksen, autot ovat huomattavasti kalliimpia kuin muualla joitain erittäin harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Jo Ruotsista saat auton kymmeniä prosentteja halvemmalla ja vieläpä rahaa takaisin valtiolta tonnikaupalla jos ostat vähäpäästöisen, vaikkapa maakaasu- tai etanoliauton. Täällä et saa alennusta, vaan saat lisäveron maksettavaksi käyttövoimaveron muodossa. Toki täällä tuollainen autokin on lähtökohtaisesti bensamallia kalliimpi, joten harva niitä viitsii edes ostaa. Sähköautoista en viitsi edes aloittaa, toisin kuin muualla maailmassa täällä ei verohelpotuksia jaella. Tämä on sitä Suomen vihreää politiikkaa, vähät ilmastosta tai edes liikennekuolemista.
Voitte muuten arvata keiden maksettavaksi lopulta tulee myös tuo artikkelissa mainittu 1000 euroa / vuosi / kuorma-auto. Ei se ylihintainen maito tule sinne ylihintaiseen K-kartellikauppaan polkupyörällä.
Joten kyllä, mielestäni veroja voisi vielä korottaa, ehkä jopa keksiä pari uutta veroa. Nyt ei olla vielä lähelläkään 100% veroastetta, joka selkeästi näyttää olevan tavoite. Juuri tänään näin kun joku osti edelläni kaupassa imperialistisen yhdysvaltalaisen lehtijulkaisun ja jopa naureskeli. Varmaan meni vielä hotelliin yöksi. Eli vielä on selkeästi varaa kiristää kun kerskakulutus on valloillaan.
Onneksi tiesin että tämän keikarin pitää maksaa arvonlisävero niin lehdestä kuin hotelliyöstäkin, mahdollisesta hotelliaamiaisesta vieläpä yöpymistä korkeampi. Sillä Suomihan on maailman paras paikka jonne syntyminen on lottovoitto, näin opetettiin jo koulussa. Tästä mukana tulevasta arpajaisverosta ei vain mainittu mitään."
Epäilen.
Epäillä saa mutta faktat sanoo ihan toista.
Ei tää ole rahasta kiinni, vaan tää on loukkaus ihmisoikeuksia vastaan.
Täsmennätkö miten mahdollinen uudistus loukkaisi sun ihmisoikeuksia ?
ja tuosta kun itkette veroiste, ni jos niitä ei maksettas, ni miten luulette, että ilman niitä, tuilla elävät saisivat rahansa:)
Töissä kaikissa autoissa on Ctek:n paikanninmokkulat ja niiden vehkeiden asennukseen ei mene amatööriltä tuntia kauempaa/auto. Ammattilainen asensi kolmeen autoon systeemit tunnissa ja tuossa on jo tupakkitauko mukana.
Meidän talouteen tämä uusi systeemi olisi parannus nykyiseen verrattuna, eli kaikilla kolikoilla on kaksi puolta. Harrasteautolla ajetaan tosi vähän, eli säästyisi aika paljon rahaa. Toki se on nyt osin liikennekäytöstä poistossa. Sitten emännän autolle tulee kilsoja joku 7000 vuodessa, eli lisää säästöä. Isot ajot ajetaan liisarilla ja kai sen verot maksaa jatkossakin työnantaja. Verotusarvon pitäisi itse asiassa tippua koska uusien autojen hinnat laskee.
Paljonko siihen sun harrasteautoon on se kilometri taksa??
Ja uusien autojen hinnan lasku.....nykyiselläänhän Suomi saa ostaa osan autoista valmistajilta halvemmalla, kun meillä vero on niin perkeleen iso, joten veroa jos aletaan laskeen, niin kai ne autojen valmistajatkin sen huomaa ja nostaa taas niiden myynti hintaa?
Ja muutenkaan en mitenkään usko, että tällä, taas yhdellä uudella verojen keräämisellä minulle henkilökohtaisesti jäisi yhtään enempää rahaa käytettäväksi, kuin nykyään. Valtiohan haluaa tässä maksajia, ei tässä tienaa, kuin veronalle ja "Ollilat" yms.
PS. Minä en vaan yksinkertaisesti halua, että liikkumisiani(autoni siis) kyttäillään jatkuvalla GPS seurannalla!
Paljonko siihen sun harrasteautoon on se kilometri taksa??
Ja uusien autojen hinnan lasku.....nykyiselläänhän Suomi saa ostaa osan autoista valmistajilta halvemmalla, kun meillä vero on niin perkeleen iso, joten veroa jos aletaan laskeen, niin kai ne autojen valmistajatkin sen huomaa ja nostaa taas niiden myynti hintaa?
Ja muutenkaan en mitenkään usko, että tällä, taas yhdellä uudella verojen keräämisellä minulle henkilökohtaisesti jäisi yhtään enempää rahaa käytettäväksi, kuin nykyään. Valtiohan haluaa tässä maksajia, ei tässä tienaa, kuin veronalle ja "Ollilat" yms.
PS. Minä en vaan yksinkertaisesti halua, että liikkumisiani(autoni siis) kyttäillään jatkuvalla GPS seurannalla!
Eihän tällä ole ideana ollutkaan että verotus kevenisi. Mistä moisen idean oot päähäs saanutkaan ? Eikä sellasta päivää tulekkaan että autoilijat sais ajaa halvemmalla kuin nyt, ainakaan mitenkään merkittävästi.
Valtio tarvii aika kipeesti fyrkkaa, kun kohta 100 miljardin lainasta alkaa korot nousta.
Eikä minun mielestä kenenkään REHELLISEN veronmaksajan tarvi olla huolissaan että autoa seurattais, oikeesti ketä kiinnostaa kun käy kaupassa ja töissä ? Tosin sillä pystyy liikennevirtoja ja ruuhkia ennustaan aika pätevästi. Huomattavasti parempi vakoilukohde ja helpompi on se henkilökohtainen älypuhelin, lisäksi erityisesti isoissa kaupungeissa ja isommilla teillä on nykyään lähes mahdotonta liikkua ettei kamerat kuvaa autoa.
Valtio tarvii aika kipeesti fyrkkaa, kun kohta 100 miljardin lainasta alkaa korot nousta.
Nii....miks se pitää autoilevan kansalaisen nahkasta repiä??
Täsmennätkö miten mahdollinen uudistus loukkaisi sun ihmisoikeuksia ?
Ihmisoikeuksiin kuuluu vapausoikeudet ja vapaaseen liikkumiseen ei pidä valtion puuttua
Elkää antako pyrökraateille uutta oikeutta virtuaali kaulapantaan.
Nii....miks se pitää autoilevan kansalaisen nahkasta repiä??
siks ku siitä helppo repiä
paljonkos ne autot maksaa, niissä maissa missei autoveroa ole?
Se kun on melko varma tulonlähde suomessa, ja sitten kun tarvii vielä enemmän rahaa niin kilometriveroo nostetaan. Ja kaikki kuitataan hyväksyttävästi sillä että autot saastuttaa ja ne on pahasta.
Ja tuollasen perusgolffin hinta tehtaalta ostettaessa on noin 1/3 osaa sen myyntihinnasta, maahantuojan/myynti "kulut" 1/3 osa ja lopuksi vero 1/3 osa. Nyt kun vero tippuisi pois niin melko todennäköisesti maahantuojat ja myyjät alkaa ahneiks ja nostaa vähän autojen hintoja mutta kyllä ne silti pitäis selvästi halvemmat olla kuin nyt.
saattaa kulostaa hullulta, mutta mielummin maksan veroina, kun autokauppiaalle/valmistajalle.
toisaalta ei kauppiaat voi kovin ahneeksi, kun ilman veroja voi hakea muista eu maista
Muusta maasta haettuna taitaapi vaan joutua maksaan sen veron siihen maahan mistä ostaa mutta voihan se siltikin halvempi olla.
Minusta tuo käytön mukaan verottaminen vaan on oikeudenmukaisempaa. Eihän sähköä ja vettäkään makseta kuin kulutuksen mukaan.
samaa mieltä, ainut mikä mättää ni nuo ylläpito kulut on ihan liian isot.
ja niille ketkä jauhaa siitä, että niinhän se nytkin, että käytön mukaan maksetaan, ni se ei ota huomioon "maalla"asuvia, missä oma auto lähes pakollinen.
[/QUOTE] Minusta tuo käytön mukaan verottaminen vaan on oikeudenmukaisempaa. Eihän sähköä ja vettäkään makseta kuin kulutuksen mukaan.[/QUOTE]
Kulutuksen mukaan pitää verottaa. Se joka kuluttaa maksaa.
Autoissa niiden valmistuksesta ja kierrätyksestä johtuvat kustannukset hintoihin että ei tarvitse sitten loppukäyttäjän haudata jätettä maahan, vaan voi rinta rottingilla viedä asianmukaiseen paikkaan.
Polttoaineen hinnoissa oleva vero olisi tehokas tapa verottaa sitten käyttöä. Ei tarttis mun maksaa eukon töissä käyntiä mun autolla kun sais tankata (maksaa käytöstä veroa) sen kuitenkin ite. Teinikin saisi ruinata rahat veronmaksuun multa, eikä se loisi mikään automaatti että pappabetaala käytönveron automaattisesti.
Mitä juopommalla autolla mitä enemmän kilometrejä sitä enemmän veroja, käytön mukaan.
Olishan toi polttoaineen veron korotus tehokas tapa mutta ei kauhean oikeudenmukainen siinä mielessä että kärsiin joutuu myös ne joilla ei ole autoa saatika edes korttia. Lähes kaikki hinnat tulisi nouseen jos kuljetuskustannukset nousee.
Paljonko siihen sun harrasteautoon on se kilometri taksa??
Ja uusien autojen hinnan lasku.....nykyiselläänhän Suomi saa ostaa osan autoista valmistajilta halvemmalla, kun meillä vero on niin perkeleen iso, joten veroa jos aletaan laskeen, niin kai ne autojen valmistajatkin sen huomaa ja nostaa taas niiden myynti hintaa?
Ja muutenkaan en mitenkään usko, että tällä, taas yhdellä uudella verojen keräämisellä minulle henkilökohtaisesti jäisi yhtään enempää rahaa käytettäväksi, kuin nykyään. Valtiohan haluaa tässä maksajia, ei tässä tienaa, kuin veronalle ja "Ollilat" yms.
PS. Minä en vaan yksinkertaisesti halua, että liikkumisiani(autoni siis) kyttäillään jatkuvalla GPS seurannalla!
Nyt tosta Discosta menee vuodessa veroa n. 840 e, eli kyllä sillä aika monta kilsaa saa ajaa :D
Tuo mistä puhut eli autojen ostohinnoista Suomeen, se on osin myytti. Joskus näin on tapahtunut mutta hintaerot ovat olleet aika pieniä. Autokauppa on Suomessa sen verran vapaata liiketoimintaa ja sen myötä kilpailu on kovaa, eli kyllä ne uusien autojen hinnat laskee.
Tällä muutoksella ei haluta valtion kassaan lisää rahaa, ainoastaan laskutusperuste muuttuu jonkun mielestä oikeudenmukaisemmaksi. Toiset hyötyy ja toiset ei, elämä on.
Ja todettakoon nyt vielä kerran, että valtiota ei kiinnosta pätkääkään missä ja koska autoilla ajetaan, vain ja ainoastaan laskutettavat eurot. Eli yhdessä ratkaisumallissa autot itsenäisesti laskee ajokilometrien mukaan laskutussumman vaikka kuukausittain ja sillä hyvä. Eli ajotiedot ei välity yhtään minnekään ja näin ollen voi huoletta käydä naisissa lounastunnilla :D
Ihmisoikeuksiin kuuluu vapausoikeudet ja vapaaseen liikkumiseen ei pidä valtion puuttua.
Sama asia vielä uudemman kerran. Valtio ei kerää noita ajotietoja yhtään mihinkään, mitä se niillä tekisikään. Saksan mallissa jokainen auto laskee itsenäisesti ajokilometrien ja joidenkin vyöhykkeiden mukaan kuukausittaisen veron ja sillä hyvä. Eli ei autoja vahdita eikä sun liikkeitä seurata.
[/QUOTE]Mitä juopommalla autolla mitä enemmän kilometrejä sitä enemmän veroja, käytön mukaan.[/QUOTE]
Sitähän tämä uusi systeemi juuri tekisi :D:D:D Ja lisäksi Ollilan ehdotus armahtaisi harvaan asuttua maaseutua, jossa etäisyydet ovat pitkiä ja autoilu "pakollista".
Uskonpa kyllä että verotuloa tulisi enemmän ja siitä varmasti tulisi myös vakaampaa koska se ei olisi enään riippuvainen uusien autojen ostomäärästä niinkuin nyt. Eli tulevat lamat ei notkauta kohtuu vakaata tuloa enään ja tarvittaessa kilometrihintaa on helppo nostaa.
Uskonpa kyllä että verotuloa tulisi enemmän ja siitä varmasti tulisi myös vakaampaa koska se ei olisi enään riippuvainen uusien autojen ostomäärästä niinkuin nyt. Eli tulevat lamat ei notkauta kohtuu vakaata tuloa enään ja tarvittaessa kilometrihintaa on helppo nostaa.
Kyllähän lama / taantuma tuntuu nytkin valtion verotuloissa, ajosuoritteen pienentyessä myös polttoainemyynti pienenee. Toki uudessa systeemissä olisi vain ajosuorite mukana, eli vaikutus olisi pienempi. Mutta jostain ne rahat valtion kassaan on revittävä ja perinteisesti autoilu on Suomessa ollut kallista eikä se varmaan halpene oli systeemi mikä tahansa :)
Onhan tässä spekuloitu sitäkin, että vähäpäästöiset autot ja kaikenmaailman hybridit ja sähköpirssit kun yleistyy, niin halutaan eroon polttoaineiden verotuksesta ja siirrytään ajosuoritteen verotukseen.
Sama asia vielä uudemman kerran. Valtio ei kerää noita ajotietoja yhtään mihinkään, mitä se niillä tekisikään. Saksan mallissa jokainen auto laskee itsenäisesti ajokilometrien ja joidenkin vyöhykkeiden mukaan kuukausittaisen veron ja sillä hyvä. Eli ei autoja vahdita eikä sun liikkeitä seurata.
Sä siis uskot, että Suomesta ei viranomaiskoneistosta löydy tahoa, joka haluaa nuo tiedot käyttöönsä, missä kukakin on ajellut?
Tiesithän senkin, että passeja varten kerättäviä sormenjälkiä ei tarvitsisi säilöä mihinkään tietokantaan, mutta niin ne vaan tässä maassa säilötään...
Kyllähän lama / taantuma tuntuu nytkin valtion verotuloissa, ajosuoritteen pienentyessä myös polttoainemyynti pienenee. Toki uudessa systeemissä olisi vain ajosuorite mukana, eli vaikutus olisi pienempi. Mutta jostain ne rahat valtion kassaan on revittävä ja perinteisesti autoilu on Suomessa ollut kallista eikä se varmaan halpene oli systeemi mikä tahansa :)
Onhan tässä spekuloitu sitäkin, että vähäpäästöiset autot ja kaikenmaailman hybridit ja sähköpirssit kun yleistyy, niin halutaan eroon polttoaineiden verotuksesta ja siirrytään ajosuoritteen verotukseen.
Tähänhän se kilometrivero juuri perustuukin.
Ensiks muutettiin autoverot päästöjen mukaan laskettavaks ja UPS, huomattiin että tekniikka kehittyy ja kansa ostaa pienipäästöisiä autoja ja eihän valtio saakkaan riittävää verotuloa joten parin vuoden kokeilun jälkeen autoveroa jo nostettiinkin. Ja mitäs sitte UPS, tuli lama, enään ei ajeta niin paljoa eikä enään osteta niin paljoa edes niitä pienipäästöisiäkään autoja ja sitten täytyykin keksiä jotain järkevämpää. Eli palkataan kallis joukko fiksuja ja rikkaita ihmisiä joilla on pokkaa sanoa että miten tämän maan asiat oikeesti saatais kuntoon, harva politikko olis uskaltanu omalla nimellään sanoa että nyt oikeesti tarvii kyniä kansalta rahat pois tai valtio menee konkkaan. Ja kun kaikki kateelliset suomalaiset jo valmiiks vihaa rikasta porvari Ollilaa niin siinäpä on oikea kaveri kertomaan miten se täytyy tehdä että verotulot ei tyrehdy ja poliitikot turvaa oman napansa jos kansa alkaakin mellakoida rajusti ehdotelmaa vastaan :D
Sä siis uskot, että Suomesta ei viranomaiskoneistosta löydy tahoa, joka haluaa nuo tiedot käyttöönsä, missä kukakin on ajellut?
Tiesithän senkin, että passeja varten kerättäviä sormenjälkiä ei tarvitsisi säilöä mihinkään tietokantaan, mutta niin ne vaan tässä maassa säilötään...
Sehän on pelkästään hyvä asia jos se auttaa esim rikosten selviämisessä. Jos joku pöllii auton niin tietää missä se liikkuu.
Sitte tietysti huono asia jos itte pöllii jonkun auton :D
Sä siis uskot, että Suomesta ei viranomaiskoneistosta löydy tahoa, joka haluaa nuo tiedot käyttöönsä, missä kukakin on ajellut?
Tiesithän senkin, että passeja varten kerättäviä sormenjälkiä ei tarvitsisi säilöä mihinkään tietokantaan, mutta niin ne vaan tässä maassa säilötään...
Edelleen, mitä ihmettä valtio sillä datalla tekisi ? Ehkä siitä voisi olla apua rikosten selvittelyssä, muuta ei tule mieleen.
Tähän asiaan liittyy paljon tietosuojaan liittyviä kysymyksiä, kuten Ollilakin on todennut. Eli jos laki loppupeleissä kieltää ajotietojen tallentamisen niin sitten niitä ei tallenneta. Ei tässä viranomaisten haluja kysellä eikä kuunnella, laki on sentään laki.
Passilain uudistuksen yhteydessä 2009 on päätetty, että sormenjäljet taltioidaan.
Sitähän tämä uusi systeemi juuri tekisi :D:D:D Ja lisäksi Ollilan ehdotus armahtaisi harvaan asuttua maaseutua, jossa etäisyydet ovat pitkiä ja autoilu "pakollista".
Ja mitenhän tuo armahtaisi maaseutua? Kuten laskin tuolla aiemmin, nykyinen päästöperusteinen 140€ vero nousee kymmenkertaiseksi... Polttoaineen hinnat ei laske, se on aivan varma asia.
Lerssinen
19.12.2013, 15:37
Tällaisessa maassa pitäisi paremminkin auttaa liikkumista eikä verottaa sitä hengiltä..
Ei näy moni tajuavan että tästä on niiiin helppo loikata veronnostoautomaattiin kuten yleveron kohdalla kävi.. Teeveemaksun aikaanhan oli mainoksena että "jos kaikki maksaisivat maksun tarvisi olla vain parikymppiä/vuosi".
Nyt kaikki maksaa ja onko se parikymppiä vuosi hä ?
Kusetusta tämä koko kilsasysteemi on ja raakasti. Se pitää kaataa NYT ja HETI eikä myöhemmin, kansan mielipide esille mahdollisimman äkkiä !!!!
Mutta kuten jo totesin jossain aiemmin, olemme velliperseitä ja naamakirjavalittajia :(
Ja mitenhän tuo armahtaisi maaseutua? Kuten laskin tuolla aiemmin, nykyinen päästöperusteinen 140€ vero nousee kymmenkertaiseksi... Polttoaineen hinnat ei laske, se on aivan varma asia.
Armahtaa on ehkä väärä sana mutta ehdotuksessa kaupunkialueiden kilometrivero on 4,15 s/km ja harvaan asutulla maaseudulla 1 s/km. Eli kyllä ainakin tarkoitus on rankaista kaupunkilaisia paljon enempi kuin maalla asuvia.
Ja kuten todettu, osa hyötyy ja osa ei tästä ehdotelmasta.
Teeveemaksun aikaanhan oli mainoksena että "jos kaikki maksaisivat maksun tarvisi olla vain parikymppiä/vuosi".
Nyt kaikki maksaa ja onko se parikymppiä vuosi hä ?
En ole koskaan moista kuullut, heitätkö faktaa peliin. Meinaan televisiolupamaksuja maksettiin melko hyvin, eli ei lintsareiden saaminen mukaan noin paljon voi vaikuttaa. Olikohan se TV-lupa vuodelle kuitenkin jotain 350 eskoa ?
Rullaviba
19.12.2013, 16:07
Tällaisessa maassa pitäisi paremminkin auttaa liikkumista eikä verottaa sitä hengiltä..
Ei näy moni tajuavan että tästä on niiiin helppo loikata veronnostoautomaattiin kuten yleveron kohdalla kävi.. Teeveemaksun aikaanhan oli mainoksena että "jos kaikki maksaisivat maksun tarvisi olla vain parikymppiä/vuosi".
Nyt kaikki maksaa ja onko se parikymppiä vuosi hä ?
Muistattekos sitä hienoa tv lupa mainosta jossa sanottiin kutakuinkin näin että "jos yksi ei maksa, muut maksavat enemmän"?
Hyvinhän tuokin nyt sitten piti paikkansa kun tuli tuo ylevero :D
Meidän perheessä ainakin nousi maksu tuon veron myötä.
Eikös tämä meidän autoverokin ollut vain tilapäinen?
Alkaa olemaan luotto aika lopussa näitä lupauksia kohtaan.
Sinänsä ihmettelen että mistä noita naiiveja ihmisiä oikein riittää, jotka uskoo vielä valtion ideoihin.
En tee rikoksia/rötöksiä, siitäkään huolimatta en hirveästi nauti siitä että joku seuraa
menojani.
kukakohan sielä seurais meidän liikkumisia. töihin tuli autoihin gepsit, monella hirveä itku, että nyt kytätään kauanko ollaan kahvilla jne. en ole vielä kuullut, että kellekkään olis tullu sanomista liian pitkistä tauoista, tai ajeluista sielä missä ei pitäis.
johdon puolesta työ helpottui, kun toimistolla näki taulutelkkarista suoraa missä autot menossa ja onko tyhjä vai täys, ei tarvitse soitella kuskeja erikseen läpi, että kuka kerkeis.
ja kuskien työ helpottui, kun ei tartte täytellä vaakalappuja ja ajomääräyksiä moneen kertaan, riitti kun puhelimeen, tai ipadiin laitteli tonnimäärän ja muutaman ruksin, samalla tuli merkattua tunnit, eikä tarvinnu jälkeenpäin mietittyä missä millonki oli ja kuinka kauan.
ps ei liittyny aiheseen, mutta esimerkki, ettei se uusi asia aina huono ole
vartiainen
19.12.2013, 16:53
En ole koskaan moista kuullut, heitätkö faktaa peliin. Meinaan televisiolupamaksuja maksettiin melko hyvin, eli ei lintsareiden saaminen mukaan noin paljon voi vaikuttaa. Olikohan se TV-lupa vuodelle kuitenkin jotain 350 eskoa ?
Ei, vaan 250 euroa. Ite oon alkanut maksaa sitä 1990-luvun loppupuolella jolloin se oli jotain 850 markkaa. Kun mentiin euroihin muuttui maksu 165 euroon ja siitä vuosittain korotettiin niin että se oli lopuksi tuo 250 euroa (maksaneita kotitalouksia 1 882 319kpl). Sitten se muutettiin veroksi ja henkilökohtaiseksi, ulottuen näin jokaiseen talouteen (Suomessa n.2571000kpl) joissa usein kaksi tienaavaa asukkia. Tämän lisäksi otettiin mukaan tietenkin yritykset (n.320000kpl). Ja kun TÄMÄKÄÄN ei riittänyt, vaaditaan siihen nyt indeksikorotuksia. Valtiolle ei riitä mikään, ja se tulee johtamaan tätä autorahasampoakin.
:D:D:D:D
http://forums.offipalsta.com/picture.php?albumid=5865&pictureid=144515
Nii, ja adressi allekirjotettu.:)
khonkonen
19.12.2013, 22:02
kukakohan sielä seurais meidän liikkumisia. töihin tuli autoihin gepsit, monella hirveä itku, että nyt kytätään kauanko ollaan kahvilla jne. en ole vielä kuullut, että kellekkään olis tullu sanomista liian pitkistä tauoista, tai ajeluista sielä missä ei pitäis.
johdon puolesta työ helpottui, kun toimistolla näki taulutelkkarista suoraa missä autot menossa ja onko tyhjä vai täys, ei tarvitse soitella kuskeja erikseen läpi, että kuka kerkeis.
ja kuskien työ helpottui, kun ei tartte täytellä vaakalappuja ja ajomääräyksiä moneen kertaan, riitti kun puhelimeen, tai ipadiin laitteli tonnimäärän ja muutaman ruksin, samalla tuli merkattua tunnit, eikä tarvinnu jälkeenpäin mietittyä missä millonki oli ja kuinka kauan.
ps ei liittyny aiheseen, mutta esimerkki, ettei se uusi asia aina huono ole
Ja meillä kun tuli ne autoihin niin alkoi kyttääminen. Millon kukanenkin on kotona, vähennetään tunteja palkanmaksusta ynms....
Meidän talouteen tämä uusi systeemi olisi parannus nykyiseen verrattuna, eli kaikilla kolikoilla on kaksi puolta. Harrasteautolla ajetaan tosi vähän, eli säästyisi aika paljon rahaa. Toki se on nyt osin liikennekäytöstä poistossa. Sitten emännän autolle tulee kilsoja joku 7000 vuodessa, eli lisää säästöä. Isot ajot ajetaan liisarilla ja kai sen verot maksaa jatkossakin työnantaja. Verotusarvon pitäisi itse asiassa tippua koska uusien autojen hinnat laskee.
Ookkos ajatellut et noi kilometrivero tulee noitten jo nyt olevien kulujen päälle :)
Ja meillä kun tuli ne autoihin niin alkoi kyttääminen. Millon kukanenkin on kotona, vähennetään tunteja palkanmaksusta ynms....
Mä en henkilökohtaisesti kannata tätä gps-seurantaan perustuvaa verotusta. Omaan autooni kyseistä kapistusta ei tule. Ostan tilalle vaikka hevosen ja siirryn heppanetin puolelle:D
Kyllä se vaan niin on, että tilaisuus tekee virkamiehestäkin varkaan. Vaikka niitä paikannustietoja ei tallennettaisi minnekkään ja käytettäisi, niin aina on se mahdollisuus, että näin käy jossain vaiheessa. Vähän sama juttu kuin, miksi koira nuolee muniaan? No kun se pystyy.
Meilläkin on töissä autoissa paikannusjärjestelmä. Kyllä siitä vaan niin helppo oli katsoa onko se työtä suorittava kaveri juuri siellä missä tapahtumaraportti kertoi. Yleensä oli, mutta ei aina;) Onhan se kyttäämistä mutta tähän on menty ja varmaan tämä gps-paikannusjuttukin on jo taputeltu/päätetty valmiiksi jossain loistolukaalin lauteilla...
Ja meillä kun tuli ne autoihin niin alkoi kyttääminen. Millon kukanenkin on kotona, vähennetään tunteja palkanmaksusta ynms....
siis ollut syykin seurata, jos lusmuillaan kotona, vaikka laittaa tunnit
vartiainen
19.12.2013, 23:47
Jos tää gepsi-systeemi menis läpi ja otettais käyttöön, ja omistaisin katsastusalan yrityksen, alkaisin välittömästi ajaa läpi hanketta jonka mukaan katsastus muutettaisiin gps:n antaman kilometrimäärään perustuvaksi, esim. vanhat ruosterottelot 10tkm välein ja uudemmat vaikka 30tkm. Herrojen uudet autot vaikka 60tkm välein. Tietenkin liikenneturvallisuuteen ja autokantaa uudistaviin syihin vedoten. :) Auto ajokieltoon kun taivaspalvelimeen kilahtaa kilsat täyteen. Upeaa!
Autoilijoiden kuppaaamiselle on vain taivas rajana; erillinen lisä juhannusruuhkiin. Kesälomien paluuliikenteeseen. Hiihtolomaliikenteeseen (käyttäkää junaa, köyhät). Jne.
Ja kansa maksaaaaaa.a.a.a.a......
Olishan toi polttoaineen veron korotus tehokas tapa mutta ei kauhean oikeudenmukainen siinä mielessä että kärsiin joutuu myös ne joilla ei ole autoa saatika edes korttia. Lähes kaikki hinnat tulisi nouseen jos kuljetuskustannukset nousee.
Mutta kuljettaminen saastuttaa ja saastuttamisesta pitää nykyjään maksaa.
Mitä juopommalla autolla mitä enemmän kilometrejä sitä enemmän veroja, käytön mukaan.[/QUOTE]
Sitähän tämä uusi systeemi juuri tekisi :D:D:D Ja lisäksi Ollilan ehdotus armahtaisi harvaan asuttua maaseutua, jossa etäisyydet ovat pitkiä ja autoilu "pakollista".[/QUOTE]
Miksi maaseutua pitäisi armahtaa? Saastuttaako maaseudulla tuotettu hiilidioksiini tonni vähemmän kuin kaupungissa? Miksi tarvitaan tietotekniikkaa autoon kun polttoaineen hinta ohjaisi vähän kuluttaviin keksintöihin ja pieniin päästöihin
Sehän on pelkästään hyvä asia jos se auttaa esim rikosten selviämisessä. Jos joku pöllii auton niin tietää missä se liikkuu.
Sitte tietysti huono asia jos itte pöllii jonkun auton :D
Päätä jo seurataanko niitä autoja vai ei.
vartiainen
20.12.2013, 01:11
Valtion auto- ja liikenneverotuotto ei itseasiassa ole laskenut vaikka kansa on siirtynyt vähäpäästöisempään ja vähemmänkuluttavaan tekniikkaan. Se on nousujohteinen. Mutta kun, äh, se ei riitä...
http://i157.photobucket.com/albums/t64/vesuriankka/kaavio_zps23952849.jpg
Ja perusfaktaa vähän peliin tästä selonteosta:
5.3 Rahoitus
Keskeisin motiivi tiemaksujen käyttöönottamiselle on aina ollut rahoitus. Tiemaksuilla on
rahoitettu joko yksittäistä tiehanketta tai laajempaa verkkoa. Suomessa yleisten teiden
rakentaminen ja ylläpitäminen rahoitetaan valtion budjetista. Tiestön kunto on
heikentynyt viime vuosina, koska käytettävissä olleet tienpidon määrärahat eivät ole
mahdollistaneet riittäviä ylläpitotoimia. Voitaisiin ajatella, että rahoituksen kerääminen
tienpitoon voisi olla yksi syy tiemaksun/veron keräämiseen Suomessa.
Asia ei ole kuitenkaan noin suoraviivainen tai yksinkertainen. Valtio kerää autoliikenteeltä
nykyisin erilaisia veroja vajaat kuusi miljardia euroa vuodessa. Tienpidon määrärahat
ovat puolestaan olleet noin 750 miljoonaa euroa vuodessa. Tieliikenteeltä peritään siis
noin 7 kertaa enemmän veroja kuin valtio käyttää tienpitoon määrärahoja. Tieliikenteeltä
kerättävät verot riittäisivät siis moninkertaisesti kattamaan tienpidon kustannukset. Miksi
niitä täytyisi kerätä vielä lisää?
Tieliikenteeltä perittävät verot ovat osa yleistä verotusta, jolla katetaan kaikkia valtion
menoja. Suomessa veroja ei voi korvamerkitä tiettyyn tarkoitukseen. Eduskunta päättää
vuosittain valtion talousarviossa, kuinka valtion varat kohdennetaan eri tarkoituksiin.
Näin ollen tieliikenteeltä perittävien verojen määrä ja tienpidon määrärahojen suuruus
eivät liity toisiinsa, vaan ovat poliittisia päätöksiä.
Miksi maaseutua pitäisi armahtaa? Saastuttaako maaseudulla tuotettu hiilidioksiini tonni vähemmän kuin kaupungissa? Miksi tarvitaan tietotekniikkaa autoon kun polttoaineen hinta ohjaisi vähän kuluttaviin keksintöihin ja pieniin päästöihin
Ei tarvitse armahtaa, kun onhan meillä tuo toimiva joukkoliikenne... :D :D :D
Ei tarvitse armahtaa, kun onhan meillä tuo toimiva joukkoliikenne... :D :D :D
Juu kyllä täälläkin joukkoliikenne toimii, aamulla 8 maissa pääsee kylälle kouluautolla ja iltapäivälä 3 aikoihin pois. :) Viikonloppuna ei parane olla asiaa mihinkään vaan.
Nimimerkki; 15 km lähimpään kauppaan.
Adressi allekirjoitettu, olin no.23952.
Myös kansalaisaloite allekirjoitettu.
Ookkos ajatellut et noi kilometrivero tulee noitten jo nyt olevien kulujen päälle :)
Siis häh :confused: :confused:
Ei tarvitse armahtaa, kun onhan meillä tuo toimiva joukkoliikenne... :D :D :D
Juuri näin :)
Toki jokainen ajettu kilsa saastuttaa yhtä paljon riippumatta siitä, missä auto liikkuu. Maalla vaan autoilu on liki pakollista, kaupungeissa joukkoliikenteen piirissä ei. Minusta on hienoa, että ehdotuksessa on otettu jollain tavalla huomioon maaseudun tilanne.
Bensan hinnan korotus rankaisisi juuri harvaan asuttua maaseutua ja se ei olisi hyvä juttu.
Juuri näin :)
Toki jokainen ajettu kilsa saastuttaa yhtä paljon riippumatta siitä, missä auto liikkuu. Maalla vaan autoilu on liki pakollista, kaupungeissa joukkoliikenteen piirissä ei. Minusta on hienoa, että ehdotuksessa on otettu jollain tavalla huomioon maaseudun tilanne.
Bensan hinnan korotus rankaisisi juuri harvaan asuttua maaseutua ja se ei olisi hyvä juttu.
toisaalta maaseudulla suhteellinen kulutus pienempi kuin kaupunki ajossa.
sen takia laihialaiset ei halua, että kylät muutettas "kaupungiks", koska kaupunki ajossa kulutus isompi:)
Juu kyllä täälläkin joukkoliikenne toimii, aamulla 8 maissa pääsee kylälle kouluautolla ja iltapäivälä 3 aikoihin pois. :) Viikonloppuna ei parane olla asiaa mihinkään vaan.
Nimimerkki; 15 km lähimpään kauppaan.
Teillähän on sitten hyvin asiat. Viimeksi kulki linja-auto joskus 70luvun lopussa.
Kauppaan on 20km ja alkoon 60km per sivu.
Ja just eilen kotiuduin keskussairaalasta, 720km edes takaisin...
Päätä jo seurataanko niitä autoja vai ei.
Noo, eipä taida olla minun päätösvallan alla tämä kysymys, ja jos joku haluaa seurata niin siittä sitten vaan.
Siitä sitten ihmettelemään mitä kaikkea voidaan seurata... Näin alkuun.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288634195770.html
Juu kyllä täälläkin joukkoliikenne toimii, aamulla 8 maissa pääsee kylälle kouluautolla ja iltapäivälä 3 aikoihin pois. :) Viikonloppuna ei parane olla asiaa mihinkään vaan.
Nimimerkki; 15 km lähimpään kauppaan.
Sama järjestelmä täällä, kesällä ei toinna mennä onnikkaa odottamaan...
Oman auton jälkeen seuraavaks toimivin kyyti on liftata pölliauton kyytiin.
Juu kyllä täälläkin joukkoliikenne toimii, aamulla 8 maissa pääsee kylälle kouluautolla ja iltapäivälä 3 aikoihin pois. :) Viikonloppuna ei parane olla asiaa mihinkään vaan.
Nimimerkki; 15 km lähimpään kauppaan.
Just käyn kaverin tilalla töissä, reilu 30km siihen lähimpään kauppaan.
Koulukyyti ajaa ennen 8 ja takasin vois päästä 4 jälkeen...
Koulukyyti ajaa ennen 8 ja takasin vois päästä 4 jälkeen...
Olen vittumainen ja kärjistän mutta hei, joukkoliikenne toimii kun eskarilaisen päivä ei ole kuin 8h, toki joutuu kävelemään pari kilsaa suuntaansa pimeällä kyydityksen päälle...
Siitä sitten ihmettelemään mitä kaikkea voidaan seurata... Näin alkuun.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288634195770.html
Tämä juttu ei oikeastaan liity verotuksen uudistukseen millään lailla. Olemassa oleva tekniikka antaa mahdollisuudet vaikka mihin seurantaan, kuten jutussa kerrotaan. Mutta ei tollasia ole joka autoon tulossa. Kuten jo aikaisemmin oli puhetta, kaikkien uusien systeemien pitää taipua Suomen lakeihin.
Onkohan lakimuutokset loppuviimeks kovinkaan vaikeita toteuttaa?
Olen vittumainen ja kärjistän mutta hei, joukkoliikenne toimii kun eskarilaisen päivä ei ole kuin 8h, toki joutuu kävelemään pari kilsaa suuntaansa pimeällä kyydityksen päälle...
Älä unohda susien ja petojen kanssa tappelemista/pelkoa niistä :(
Olen tullut muutaman muun kanssa siihen tulokseen, et vaikka kyllönen on kotoisin maalta niin se on elänyt silloin kun täällä vielä kulki linja-autoja joka kylälle parin tunnin välein, sit se sai kortin, parin vuoden päästä julkinen lakkasi kulkemasta ja muistot linkkureista ja toimivasta julkisesta on vain siltä ajalta kun niitä kulki.
Itellä ois matkaa pysäkille 50m ja työ pisteillä 100-300m kävely, mutta kun ei niitä linja-autoja kulje :mad:
Jos kulkisi en edes autoa liikenteessä pitäsi :rolleyes: työajot vois ajaa firman autolla
Moniko teistä kiinnittää huomiota linja-autojen kulkemiseen omalla autolla ajellessa, mut pysäkkejä näkee vaikka kuinka?
vaikka kyllönen on kotoisin maalta niin se on elänyt silloin kun täällä vielä kulki linja-autoja joka kylälle parin tunnin välein, sit se sai kortin
Kyseisellä liikenneministerin kuvatuksellahan ei nimenomaan ole ollenkaan ajokorttia, joten sehän tässä huvittavaa juuri onkin!:eek:
wuntzikka
21.12.2013, 15:10
Juu kyllä täälläkin joukkoliikenne toimii, aamulla 8 maissa pääsee kylälle kouluautolla ja iltapäivälä 3 aikoihin pois. :) Viikonloppuna ei parane olla asiaa mihinkään vaan.
Nimimerkki; 15 km lähimpään kauppaan.
niin ja tuohon sitten jos lisäisi jopa normaalin työajan eli 7-15.30. eihän silloin pääse edes maanantai aamuna töihin eikä perjantaina pois, vkl:sin jos ei kulje ollenkaan, niin tuota sitten on ilmeisesti muutettava työpaikalle... vai onko asia ratkaistava työajan lyhennyksellä, 8.15-14.45 olettaen, että pysäkki ja linja lähellä työpaikkaa? vai tehdäänkö pelkkää yötuuria, 15.30-6.30?
entäs metsäalan työntekijät, pysähtyykö linjuri rekkapisteelle, että "otetaas säiliöön vähän löpöä"? tai haetaas aamulla sitten ekaks varaosia parin kolmen sadan kilometrin päästä, vai pitääkö ottaa taksi?
Se pitää varmasti löytyä jokaisesta autosta tai tulee lisävero.
Luultavasti. Mutta todellisuudessahan tuo laite ei tarvi OBD-pistoketta jos sitä käytetään kilometrien tallentamiseen. Riittää kun kytkee neljä piuhaa autoon, maadoitus, jatkuva jännite, virtalukon takaa jännite ja D+ moottorin käyntitietoa varten. Eli ton voi asentaa lähes mihin tahansa kikkareeseen. OBD-mahdollistaa sitten kulutuksen ynnä muiden auton tietojen lukemisen etänä.
Mutta esimerkiksi tuossa Drivecon laitteessa on kiihtyvyysanturi. Mihin sitä tarvitaan kilometriseurannassa? Ei mihinkään. Ajotapaseurantaan se on hyvä, ja esimerkiksi vakuutusyhtiöt voivat olla kiinnostuneita k.o tiedosta. Tai poliisi. Ei tarvi kummoista koodinpätkää kun seurantaan valjastettu tietokone huomaa auton jonka kiihtyvyysanturi antaa lukemia jotka poikkeavat normaaliarvoista ja asettaa auton tarkempaan valvontaan. Poliisi voi sitten mennä kaahaajaa vastaan tai lähettää sakon suoraan postiin, liitteenä nopeus ja kiihtyvyystiedot. Ihan hyvä, turvallisuus paranee kun autoilijat tietävät jäävänsä helpommin kiinni ilman että poliisi on fyysisesti ollut paikalla todistamassa ylinopeudetta. Samoin kiihtyvyysanturin tiedolla saadaan nopeasti tieto mahdollisesta onnettomuudesta. Ja niinhän se Ollila sanoi, että turvallisuus paranee. Sanoi myös että reaaliakainen seuranta ei olisi käytössä, joten nuo kaksi yhtälöä eivät oikein kohtaa.
HiluxMan
21.12.2013, 19:44
Joko tämä on ollut täällä:
http://www.youtube.com/watch?v=QiQRXAS8MvA
Vähän kevennystä aiheeseen.
Itehä äänestitte noi takinkääntäjät ja sekoomuksen ketkut sinne hallitukseen...:o
Eiköhän tämäkin johdu kuuden koplasta (punikit-vihreät-porvarit) on siinä tavan kansalaisella kestettävää kun noiden jälkiä seurailee.
Ei näillä veroilla ole mitään merkitystä ympäristönsuojelulle vain eurot laariin tärkeitä tyyli vapaa kunhan niitä vain tulee riittävästi.
Hyvinhän tässä menee kun ensivuoden palkankorotus tulee 20 euroa antakaa happee kun taitaa sekin jo verotettu jo etukäteen.
Suomi nousuun :)
Käyty aloite kuittaamassa.
Allekirjoitettu :)
Vuoronumerolla 26777
Itehä äänestitte noi takinkääntäjät ja sekoomuksen ketkut sinne hallitukseen...:o
Kaiken lisäksi monet jotka asioista itkee ei millään äänestä vaikka persuja :(
Olihan yks joka kertoili mitä haluaisi puolueensa tekevän niin aika yksiin persujen kanssa meni ja sit kun persujen esitettä tarjosin niin vaahto kirosi äijällä suuhun ja ruvettiin huutelemaan perus-suomalaisten vastaisia lauseita ja vasemmisto propagandaa :rolleyes:
Hyvinhän tässä menee kun ensivuoden palkankorotus tulee 20 euroa antakaa happee kun taitaa sekin jo verotettu jo etukäteen.
näinhän se menee.
http://m.iltalehti.fi/talous/2013122217864895_ta.shtml
Lerssinen
22.12.2013, 21:06
Adressista ei ole MITÄÄN hyötyä.
Nimeä kansalaisaloitteeseen !!!
Adressista ei ole MITÄÄN hyötyä.
Nimeä kansalaisaloitteeseen !!!
Vast 14962 nimeä.
Adressista ei ole MITÄÄN hyötyä.
Nimeä kansalaisaloitteeseen !!!
Missäs tää kansalaisaloite on???
Lerssinen
23.12.2013, 08:50
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
Levittäkää tätä joka paikkaan ja jopa sinne pirun pesään eli veispuukkiin ! Nimiä nimiä nimiä kaivataan ! ! !
Hyvin tuo aloite on nimiä kerännyt, viikko sitten sunnuntaina laitoin nimen ja silloin oli vain 994 nimeä. 50000 nimeä kun täyttyy niin se on pakko ottaa käsittelyyn, ja tällä vauhdilla se täyttyy toivottavasti nopeasti. Huhtikuulle asti on aikaa.
Dacia Duster
23.12.2013, 12:54
Tässä työryhmälle Joulun toivotus,
http://www.vagarena.fi/index.php?action=dlattach;topic=12615.0;attach=286 43;image
Mutta esimerkiksi tuossa Drivecon laitteessa on kiihtyvyysanturi. Mihin sitä tarvitaan kilometriseurannassa?
Tarviihan se, jos kiihtyvyysanturi antaa lukemaa kun GPS kertoo auton olevan paikallaan niin veropetos on tapahtunut. Sitten vaan harkinnanvaraisesti 10x vero maksuun...
Kuittaan allekirjoitetuksi kansalaisaloitteen! Ja samalla jakoon rouvan facebook-seinälle :D
Lerssinen
10.01.2014, 07:50
hei hei hei, tää ei saa tippua alas !!! Nimiä kaivataan !
Itse ja parempi puolisko kirjoittanut alle. Jakoon mennyt myös.